شذرات المعارف
            
            شب هفدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۲/۲۷  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام احذر هذه الدنيا و احذر أهلها، فإنّ الناس فيها على أربعة أصناف: رجل مترد معانق لهواه.»
#تحف_العقول ص۴۰۰
امکان تقسیم مردم به جهان مختلف و تقسیم #امام_کاظم علیهالسلام؛ مهم بودن بسیار ابن فقره از روایت و جریانی از برخورد اول استاد با این فقره؛ یپکرد به عظمت #علامه_طباطبایی از حدیث اولی الالباب
«يا هشام احذر هذه الدنيا و احذر أهلها، فإنّ الناس فيها على أربعة أصناف: رجل مترد معانق لهواه.»
بپرهیز از #دنیا و از #اهل_دنیا که #مردم چهار دستهاند؛ دسته اول: رجل مترد معانق لهواه؛ مترد از تردی فی البئر آمده است که کنایه از افتادن غافلانه در چاهی که بدون محفظه و دیواره است؛ ضرورت رعایت #خطر موجود در هر وادی پس از مشاهده خطر؛ حماقت در مرز جنون در انسانی که خطر را مشاهده کرده و خود را در معرض این خطر با خوشحالی قرار داده است که این شخص که ملاحظهٔ خود را نمیکند به قیاس اولویت ملاحظهٔ دیگران را هم نمیکند؛ کاربرد بسیار #قیاس_اولویت در علوم؛ حال بدتر از حال موضع پیشین شامل کسی است که سقوط کرده و از سقوط خود نیز خوشحال است!؛ جریانی از شخص کلاهبرداری که ورشکسته شده بود و تحت تعقیب هم بود و خوشحال هم بود!؛ با جنبه بسیار بالا بودن آقای حاج غلامعلی #مصلحی میزبان جلسات مرحوم میرزا اسماعیل #دولابی؛ جریان منبری بعد از مرحوم دولابی در منزل آقای مصلحی و برخورد با شخصی متوهم بعد از منبر
«رجل مترد معانق لهواه»
خوش بودن شخص سقوط کننده با #هوای_نفس
مستی ز علائق جسمانی
رسوا شدهای و نمیدانی
#شیخ_بهایی
حذر کن از انسانی که زمین خورده و نابود شده و سقوطش حتمی است و با این حال خوش است!؛ بدتر بودن وضعیت کسی که سقوط کرده و خوش است از مسی که سقوط کرده و بدین حال و کارش را واقف است و جریانی از شخصی در محضر مرحوم آیتالله #سیدجمال_الدین_گلپایگانی در زمان #پهلوی_اول؛ #انبیاء و #اولیاء علیهمالسلام آمدهاند تا از کسیکه سقوط کرده ولی خوشحال از این سقوطش نیست دستگیری کنند
شب هفدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۲/۲۷
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_هجدهم_رمضان_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            30.31M
                                    شب هجدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۲/۲۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب هجدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۲/۲۸  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام احذر هذه الدنيا و احذر أهلها، فإنّ الناس فيها على أربعة أصناف: رجل مترد معانق لهواه. و متعلم متقری كلما ازداد علما ازداد كبرا، يستعلي بقراءته وعلمه على من هو دونه»
#تحف_العقول ص۴۰۰
حذر دادن از #دنیا و #اهل_دنیا؛ پستی دنیا و لزوم رفعت داشتن در آن برای آمادگی ورود به عالمی دیگر که لازمهاش بلندی و رفعت است؛ أسفل بودن دنیا در ماهیت وجودی خودش و أسفل بودن اهل دنیا؛ حکمت أسفل بودن دنیا بهعنوان عالم #استعداد برای شکوفایی امور بالقوه؛  مزرعه بودن دنیا برای شکوفایی استعدادات در #آخرت: الدنيا مزرعة الاخرة #عوالی_اللئالی ج۱ص۲۶۷؛ تشبیه ضرورت تکامل در دنیا برای آمادگی در آخرت به رشد جنین در رحم مادر؛ قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنْتُ بَصِيرًا #طه:۱۲۵؛ کران و کوران در آخرت به سبب عدم آمادگی تهیه شده در دنیا؛ إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ #الأنفال:۲۲؛ شکوفایی و جوانه زدن همچون جوانه زدن در برخی بذرها برای #رشد پیدا کردن: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ #المومنون:۱؛ (افلح) مربوط به اول رشد در این دنیا است نه آخر رشد در جایی دیگر؛ فرمایش #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه پیرامون اینکه اگر کسی یک عملش درست باشد باقی اعمالش را در قیامت من درست میکنم؛ تبیین اینکه #قیامت اول کار است نه آخر کار؛ توسعهٔ #بهشت به وزان توسعهٔ آسمان: سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا كَعَرْضِ السَّمَاءِ #الحدید:۲۱؛ وَالسَّمَاءَ بَنَيْنَاهَا بِأَيْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ #الذاریات:۴۷؛ توسعه در عرض وجود نه در مراتب طولی و عدم اتمام #سیر؛ وَأَنَّ إِلَىٰ رَبِّكَ الْمُنْتَهَىٰ #النجم:۴۲؛ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ #البقرة:۱۵۶؛ از کسیکه مواد مستعده را برای آخرت ندارد بپرهیز؛ الجنس الى الجنس یمیل؛ بدتر بودن #مجالست با برخی از بدی سم قاتل؛ ترک مجالست با غیر عالم توسط مرحوم #مدرس_خیابانی در طول سی سال تألیف #ریحانة_الأدب؛ تغییر ظاهر و تشبه به ظاهر مذهبی توسط #هانری_کربن هنگام حضور در ایران برای استفادههای علمی؛ تأثیر بالای #ظواهر در انسان
«يا هشام احذر هذه الدنيا و احذر أهلها، فإنّ الناس فيها على أربعة أصناف»
بپرهیز از دنیا و از اهل دنیا؛ ظهور خودبخود آنچه انسان اهل آن است در اموراتش؛ ظهور مظاهر دنیا در اهل دنیا؛ بدی دنیا گفتن به جهت دست پیدا نکردن بدان!؛ جریانی از #ابن_عربی و ملاقات با زنی عارفه
کنونت که امکان گفتار هست
بگو ای برادر به لطف و خوشی
که فردا چو پیک اجل در رسید
به حکم ضرورت زبان در کشی
#گلستان_سعدی
تشبیه کسانی که ادای ترک دنیا در میآورند به کسی که سیگار را ترک کرده است
به نرمی ار نبود با عتاب هم شد شد
ممدوح بودن #تلقین به خود برای ترک امری مذموم: أوَّلُ الزُّهدِ التَّزَهُّدُ #غررالحکم ص۱۸۹
«رجل مترد معانق لهواه.»
آن کسی که غرق شده و به غرق شدن خود غره است
مستی ز علائق جسمانی
رسوا شدهای و نمیدانی
#شیخ_بهایی
دستگیری از کسی که غرق شده ولی به غرق شدن خود غره نمیباشد؛ #انبیاء و #اولیاء علیهمالسلام آمدهاند تا از کسیکه سقوط کرده ولی خوشحال از این سقوطش نیست دستگیری کنند؛ جریان برخورد #حضرت_عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام با عدهای غافل و فرمایش حضرتشان به ایشان؛ جریان #ارشاد لطیفانهٔ مرحوم آسید مهدی #قوام؛ وَكُنْتُمْ عَلَىٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهَا #آل_عمران:۱۰۳؛ مبعوث شدن #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم در میان جماعتی که همه فسادها در میانشان بود؛ فرمایش مرحوم آیتالله #بهجت پیرامون شخصی که برخی رفتارها را در برخورد و کشیدن اهل معصیت به وظایف دینی داشته است
«رجل مترد معانق لهواه.»
حذر از کسی که از سقوط خود خوشحال است
«و متعلم متقری كلما ازداد علما ازداد كبرا، يستعلي بقراءته وعلمه على من هو دونه»
دسته دوم از مردم: #متعلم برای رشد خود و متعلم برای #خودنمایی؛ مذمت یادگیری برای خودنمایی و #سمعه
«متعلم متقری»
غوره نخورده مویز شده #ضرب_المثل
«و متعلم متقری كلما ازداد علما ازداد كبرا، يستعلي بقراءته وعلمه على من هو دونه»
متعلم متقری و خودنما هرچه که به علمش اضافه شود به خودبزرگبینی و #کبر او اضافه میشود؛ کلامی از مرحوم آیتالله سیدمحمدرضا #گلپایگانی در واکنش به برخی مستشکلین درس ایشان؛ سؤال در مقابل دیگران برای اینکه بگوید من کسی هستم!؛ لزوم رعایت شأن #سؤال: وَ قَالَ (علیه السلام) لِسَائِلٍ سَأَلَهُ عَنْ مُعْضِلَةٍ: سَلْ تَفَقُّهاً، وَ لَا تَسْأَلْ تَعَنُّتاً؛ فَإِنَّ الْجَاهِلَ الْمُتَعَلِّمَ شَبِيهٌ بِالْعَالِمِ، وَ إِنَّ الْعَالِمَ الْمُتَعَسِّفَ
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب هجدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۲/۲۸  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        [الْمُتَعَنِّتَ] شَبِيهٌ بِالْجَاهِلِ الْمُتَعَنِّتِ. حکمت۳۲۰ #نهج_البلاغة؛ اهمیت #سلام کردن قبل از امر دیگر: مَنْ بَدَأَ بِالْكَلاَمِ قَبْلَ اَلسَّلاَمِ فَلاَ تُجِيبُوهُ وَ قَالَ اِبْدَءُوا بِالسَّلاَمِ قَبْلَ اَلْكَلاَمِ فَمَنْ بَدَأَ بِالْكَلاَمِ قَبْلَ اَلسَّلاَمِ فَلاَ تُجِيبُوهُ #الکافی ج۲ص۶۴۴؛ سیرهٔ مرحوم علامه #حسن_زاده آملی در پذیرش شاگرد در درس
صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان 
از یار نیاز ندیده کسی
جز عشوه و ناز ندیده کسی
گویند بسوز و بساز ولی
این سوز و گداز ندیده کسی
یک ساعت جور ترا بر من
در عمر دراز ندیده کسی
باز آگه اینهمه دوری را
از محرم راز ندیده کسی
جز لطف و نوازش و دلجوئی
از بنده نواز ندیده کسی
این شور و نوای عراقی را
در ملک حجاز ندیده کسی
جز از لب مفتقرت هرگز
این نغمه و ساز ندیده کسی
دیوان #کمپانی غزل۳۰
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
فلاندبنك صباحا و مساء، و لابكين عليك بدل الدموع دما ... و أسرع فرسك شاردا، و إلى خيامك قاصدا، محمحما باكيا.
#بحارالأنوار ج۱۰۱صص۲۳۸-۲۴۰
الظليمة الظليمة من امة قتلت ابن بنت نبيها #بحارالأنوار ج۴۴ص۳۰۸
صدای شیههاش را تا شنیدند
همه از خیمهها بیرون دویدند
تو که آتش بریزی ز سوز سینه
بگو از راکب خود با سکینه
چو خنجر بر گلوی او نهادند
به آن لب تشنه آیا آب دادند
هل سقی ابی ام قتل عطشانا
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب هجدهم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۲/۲۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_بیستم_رمضان_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            23.91M
                                    شب بیستم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۲/۳۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیستم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۲/۳۰  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام احذر هذه الدنيا و احذر أهلها، فإنّ الناس فيها على أربعة أصناف: رجل مترد معانق لهواه. و متعلم متقری كلما ازداد علما ازداد كبرا، يستعلي بقراءته و علمه على من هو دونه»
#تحف_العقول ص۴۰۰
توصیف #اهل_دنیا در چهار دسته؛ دستهٔ دوم: طالبان #علم و #دانش؛ دانشاندوزی به جهت واقعیت علوم یا در پی چیز دیگری؛ واقعیت علوم کشف #حقیقت است که به حضرت #حقیقة_الحقائق و باور توحیدی منتهی میشود؛ علت اینکه علوم تجربی گاهی در خدمت #کفر قرار میگیرند سیر علوم #تجربی پیرامون خواص و عوارض و آثار موجودات نه حقیقت وجودی آنها است؛ انحصار منتهی شدن حقیقت به مبدأ تعالی؛ اَلَلَّهُمَّ اَرِنِی الْاَشْیَاءَ کَمَا هِیَ #بحارالأنوار ج۱۴ص۱۰-۱۱؛ تفاوت رویت اشیاء با بینش ما و با انگونه که اشیاء هستند؛ رسیدن به #تقوا با خود علم با توجه کردن به ماهیات و حقایق علوم و رسیدن به تقوا با امر بیرون از علم؛ #فخرفروشی با علم و دانش و مثالی در این جهت از مرحوم علامه #حسن_زاده آملی در برخورد با شخصی مدعی علم و دانش و اظهار شکل #قطاع در علم #هندسه و استشهاد به قول مرحوم خواجه #نصیرطوسی؛ #مراجع_ثلاث در قم (حضرات آیات #سیدمحمدتقی_خوانساری و #سیدصدرالدین_صدر و #سیدمحمدحجت کوه کمرهای)؛ چهار سال زندانی بودن مرحوم آیتالله سید محمدتقی خوانساری در زندان انگلیسها در #هندوستان بر اثر اسیر شدن در جنگ موسوم به #ثوره_عشرین در آزادسازی #عراق؛ تذکر دیپلماسی به عراق بهمنظور یادآوری استقلال عراق از استعمار #انگلیس با فتوای مراجع شیعه ایرانی مثل مرحوم آیتالله شیخ #محمدتقی_شیرازی (میرزای دوم)؛ #شهادت عدهای از #علما در ثوره عشرین همچون شهادت فرزند مرحوم آیتالله #سیدمحمدکاظم_یزدی و اسارت برخی از علما مثل اسارت چهارساله مرحوم آیتالله سید محمدتقی خوانساری؛ تدریس مرحوم آیتالله سید محمدتقی خوانساری به سرهنگ انگلیسی در زندان از باب وظیفه شرعی؛ تفاوت تکریم و تحقیر توسط استاد و استادنما به نسبت متعلم؛ لزوم حذر از کسی که طالب علم است برای #خودنمایی
«و متعلم متقری كلما ازداد علما ازداد كبرا، يستعلي بقراءته و علمه على من هو دونه»
دانشجویی پر افاده که هرچه به علمش اضافه شود خودنماییاش بیشتر میشود، با افادهٔ علمیاش میخواهد خودش را بیشتر بنمایاند و خودش را بالاتر نشان بدهد
صلی الله علیک یا مولانا یا امیرالمؤمنین
جان از تو صیقلی یا مرتضی علی
دل از تو منجلی یا مرتضی علی
یا والی الولی یا مرتضی علی
ای ذات تو علی یا مرتضی علی
#صغیراصفهانی
جانم علی علی، جانم علی علی
جانم علی علی، جانم علی علی
دلخانهٔ خداست تا خانهٔ تو شد
جان مست بادهٔ پیمانهٔ تو شد
اطراف شمع هو پروانهٔ تو شد
هرکس تو را شناخت دیوانهٔ تو شد
#صغیراصفهانی
جانم علی علی، جانم علی علی
جانم علی علی، جانم علی علی
شب بیستم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۲/۳۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_بیست و دوم_رمضان_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            20.25M
                                    شب بیست و دوم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۴/۱/۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و دوم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۴/۱/۲  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و متعلم متقری كلما ازداد علما ازداد كبرا، يستعلي بقراءته و علمه على من هو دونه. و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
#تحف_العقول ص۴۰۰
اهمیت #علم (که کشف حقایق است) به علت آشنا کردن انسان با حقیقت عالم هستی است و انسان را از تعلقات برهاند و سوق به عالم حقیقت بدهد؛ بهکارگیری علم برای امور غیر مقصود بالذات علم همچون بهکارگیری علم برای جلب کردن نظر دیگران یا سوار شدن بر مردم یا برای کاسبی کردن، که این بهکارگیری امر بسیار شریف علم در جهت امر پست دنیایی است، که این انسان #حکیم نیست و #جاهل و نادان است؛ به درد #معاشرت نخوردن انسان غیر حکیم
«يستعلي بقراءته و علمه على من هو دونه»
با علمش میخواهد به گردهٔ مردم سوار بشود؛ یستعلی: طلب علو میکند؛ اثر نزدیکی به #حقیقت در انسان #تواضع است زیرا بیشتر وقوف یه بیچارگی خودش پیدا میکند؛ کار قبیح را نیکو دیدن: یرون أقبح ما یأتونه حسنا #الوافی ج۱ص۱۱؛ انسان نفهم وقتی خیر خودش را نمیفهمد خیز تو را به قیاس اولویت نمیفهمد
«و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
تبیین شأن #عبودیت و جایگاه آن؛ إِإِنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ النَّاسُ #نهج_البلاغة حکمت۱۴۷؛ اصل عبودیت بر پایه #پذیرش است؛ تبیین تشکیل لغت عبودیت؛ شأن #عبد و #اسیر در لغت عرب؛ تبیین نحوهٔ معاملهٔ عرب با بردگان در رفتار برخی از ظلمه: وجود اهالی #ایران در #ماوراءالنهر به دلیل اسارت گرفتن برخی از مردم توسط #شیبک_خان_ازبک (۹۱۶ق) و انتقال آنها بدان دیار و گریه #شاه_طهماسب بر ابن مصائب وارده؛ اشتراک نحوهٔ معامله با #بردگان در #عرب و #هخامنشیان و دیگران؛ عبد و برده وقت بردگی هیچ شأنی از خود نداشت؛ اصل عبودیت این است که وقتی عبدی دیگر از خودت اراده نداری: العبودية جوهرة كنهها الربوبية #مصباح_الشریعة ص۷؛ عدم برخی امور با عبودیت
«و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
#عبادت پذیرش است
صلی الله علیک یا مولانا یا امیرالمؤمنین
منم آن مجرد زنده دل که دم از ولای تو میزنم
ره کوه و دشت گرفته ام قدم از برای تو میزنم 
به همین نفس که تو دادیم نفس از ثنای تو میزنم 
شب و روز حلقهٔ التجا به در سرای تو میزنم 
نروم اگر بکشی مرا ز صف نعال تو یا علی
#فؤادکرمانی
علی یا علی، علی یا علی
علی یا علی، علی یا علی 
شب بیست و دوم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۴/۱/۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_بیست و چهارم رمضان_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            29.39M
                                    شب بیست و چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۴/۱/۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۴/۱/۴  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
#تحف_العقول ص۴۰۰
استفاده از یک تشبیه زیبا و تبیین اینکه: انسان تا نداند اموری مثل اعتقادات و عبادات برای چه هستند و حکمت آنها از ابتدا برایش درست تبیین نشود تا آخر به اشتباه میرود؛ تبیین اینکه #عبادت برای چیست؟؛ صعوبت تحلیل امر عبادت حتی برای برخی از خواص؛ عبادت آمده تا انسان با آن درمان بشود و این عبادت گاهی همراه میشود با اقبال #جامعه نسبت به انسان که اگر شخص حکمت این عبادت را نداند خیال میکند که مثلاً عبادت برای اقبال جامعه به وی بوده است ولذا امورات خود را طوری تنظیم میکند تا اقبال بیشتر به او شود؛ خاطرهای از اقبال شخصی به #هیئت؛ عبادت برای این است که انسان را آنچنان پُر کند تا به #کمال وجودی خودش برسد در حالیکه عبادت معمولاً با عناوینی همچون #تکلیف و مشقت و کلفت شناخته میشود؛ عبادت مثل غذایی است که اگر خورده نشود #روح انسان میمیرد؛ چه بسیار کسانی که خودشان را #عابد میدانند ولی مردگانی هستند که خیال میکنند زدهاند؛ عبادت حقیقت وجودی است که انسان را در کمال خودش سیر میدهد؛ شرح حال واماندگان از عبادت: يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ #الحدید:۱۳؛ نفع عبادت به خود انسان؛ نفع و ضرر #هدایت و #ضلالت به خود انسان: مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا #الإسراء:۱۵؛ ذکر خاطرات و نمونههایی از مکاید نفس در عبادتکنندگان به شأن قائل شدن برای خودشان
«و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
پرهیز و تحذیر از همنشینی با عابدِ! #جاهل که به عبادت مردم به کوچکی نگاه میکند؛ محبت قلبی استاد به مرحوم میرزا اسماعیل #دولابی و انتقاد به برخی صحبتهای ایشان در میان برخی افراد؛ نقل مکاشفهای از دولابی در حرم #حضرت_عبدالعظیم علیهالسلام؛ جلوات نفس در عابد جاهل با لحاظ بشرط شیء (بشرط وجود دیگران)؛ عبادت حیات روحی ماست و باید #منت خدا را هم کشید که به ما إذن داده عبادت او بکنیم؛ اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِي فِي دُعَائِكَ وَ مَسْأَلَتِك دعای #افتتاح؛ مضرات عدم طراوت بدون #معنویت برای روح؛ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ #الحج:۳۱
«و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
عابد جاهلی که عبادت دیگران را کوچک میشمارد و دوست دارد که بزرگ دانسته شود و مورد تکریم و وقار واقع شود، که از این شخص هم فرار کن که #اهل_دنیا است؛ جریان #خمس دادن شخصی متدین؛ وصیت #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به جناب #محمدبن_حنفیه در نیاز به دستگیری از #فقرا در مسیر سفر #آخرت: وَ إِذَا وَجَدْتَ مِنْ أَهْلِ الْفَاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَيُوَافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمْهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ وَ أَكْثِرْ مِنْ تَزْوِيدِهِ وَ أَنْتَ قَادِرٌ عَلَيْهِ فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ فَلَا تَجِدُه #نهج_البلاغة نامه۳۱؛ منت فقیر بر انسان صدقه دهنده نه بلعکس؛ اهمیت تحقق نگرشهای اولیه صحیح و #باور دینی  برای پیشروی در سیر کمالی خویش
28:45 السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجمیلة الجلیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
عصمت داوری نبود اگر نبود فاطمه
جنت و کوثری نبود اگر نبود فاطمه
احمد و حیدری نبود اگر نبود فاطمه
هیچ پیمبری نبود اگر نبود فاطمه 
آنچه که آفریده حق بوده برای فاطمه
منم گدای فاطمه، منم گدای فاطمه
منم گدای فاطمه، منم گدای فاطمه
#غلامرضا_سازگار
شب بیست و چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۴/۱/۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            علامه شیخ عباس اخوانحدیث اولی الالباب-مقدمه.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            32.13M
                                    مراسم هفتگی
بیست و یکم شوال المکرم ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            مراسم هفتگی بیست و یکم شوال المکرم ۱۴۴۴  ۱۴۰۲/۰۲/۲۱  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/aka
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
توضیحاتی پیرامون حدیث طولانی اولی الالباب و اهمیت آن و منبع آن: #تحف_العقول؛ فرازهای متعدد #معارف و #اخلاق از مباحث #عقلی تا مواعظ متعدد؛ ورود حدیث اولی الالباب در جلد اول #بحارالأنوار در کتاب العقل و العلم و الجهل توسط مرحوم علامه #مجلسی و توضیحاتی از ایشان پیرامون فرازهای مختلف این حدیث؛ مرحوم علامه #طباطبایی (که از اوحدی ربانیون علمای شیعه و از افاخم حکمای عالم اسلام است و دویست سال از زمان خود جلوتر است) #تعلیقات بر هفت جلد اول بحارالأنوار دارد که پیرامون این حدیث میفرماید حاوی مطالب مهمی است که در هیچ جای دیگری پیدا نمیشود؛ توضیح معنای #وصیت در این مبحث نه بهعنوان #وصیتنامه بلکه وصیت در این روایت و امثال آن به معنای #توصیه و #نصیحت کردن و #ارشاد و #دلالت نمودن است؛ بیان مرحوم علامه طباطبایی در مورد ضرورت نگاه به طرف مقابل امام علیهالسلام در احادیث و روایات زیرا این کلمات به اندازه هر شخص صادر میشوند؛ شخصیت شناسی جناب هشام بن حکم و اهمیت وصیتهای حضرت امام کاظم علیهالسلام به وی؛ جایگاه هشام در محضر #امام_صادق علیهالسلام همچون جایگاه جناب #سلمان فارسی رضی الله عنه در محضر #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم و جایگاه جناب #کمیل_بن_زیاد رضی الله عنه در محضر #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را داشته است؛ تکامل جایگاه هشام بن حکم به مرور زمان تا هنگام تشرف خدمت امام کاظم علیهالسلام؛ سابقه مذهب انحرافی #مجبره [ #جبریه از شاخه #جهمیه] هشام بن حکم پیش از تشیع و #تفسیر ایشان از آیات #قرآن کریم و #روایات رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم بنابر مذهب خودشان؛ جریان #تشیع هشام بن حکم در محضر #امام_صادق علیهالسلام: كَانَ ابْنُ أَخِي هِشَامٍ يَذْهَبُ فِي الدِّينِ مَذْهَبَ الْجَهْمِيَّةِ خَبِيثاً فِيهِمْ، فَسَأَلَنِي أَنْ أُدْخِلَهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) لِيُنَاظِرَهُ، فَأَعْلَمْتُهُ أَنِّي لَا أَفْعَلُ مَا لَمْ أَسْتَأْذِنْهُ فِيهِ، فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَاسْتَأْذَنْتُهُ فِي إِدْخَالِ هِشَامٍ عَلَيْهِ، فَأَذِنَ لِي فِيهِ، فَقُمْتُ مِنْ عِنْدِهِ وَ خَطَوْتُ خُطُوَاتٍ فَذَكَرْتُ رِدَائَتَهُ وَ خُبْثَهُ، فَانْصَرَفْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَحَدَّثْتُهُ رِدَائَتَهُ وَ خُبْثَهُ، فَقَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) يَا عُمَرُ تَتَخَوَّفُ عَلَيَّ! فَخَجِلْتُ مِنْ قَوْلِي وَ عَلِمْتُ أَنِّي قَدْ عَثَرْتُ، فَخَرَجْتُ مُسْتَحِياً إِلَى هِشَامٍ، فَسَأَلْتُهُ تَأْخِيرَ دُخُولِهِ وَ أَعْلَمْتُهُ أَنَّهُ قَدْ أَذِنَ لَهُ بِالدُّخُولِ عَلَيْهِ، فَبَادَرَ هِشَامٌ فَاسْتَأْذَنَ وَ دَخَلَ فَدَخَلْتُ مَعَهُ، فَلَمَّا تَمَكَّنَ فِي مَجْلِسِهِ سَأَلَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَارَ فِيهَا هِشَامٌ وَ بَقِيَ، فَسَأَلَهُ هِشَامٌ أَنْ يُؤَجِّلَهُ فِيهَا، فَأَجَّلَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَذَهَبَ هِشَامٌ فَاضْطَرَبَ فِي طَلَبِ الْجَوَابِ أَيَّاماً فَلَمْ يَقِفْ عَلَيْهِ، فَرَجَعَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَأَخْبَرَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) بِهَا، وَ سَأَلَهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ أُخْرَى فِيهَا فَسَادُ أَصْلِهِ وَ عَقْدُ مَذْهَبِهِ، فَخَرَجَ هِشَامٌ مِنْ عِنْدِهِ مُغْتَمّاً مُتَحَيِّراً، قَالَ، فَبَقِيتُ أَيَّاماً لَا أُفِيقُ مِنْ حَيْرَتِي، قَالَ عُمَرُ بْنُ يَزِيدَ: فَسَأَلَنِي هِشَامٌ أَنْ أَسْتَأْذِنَ لَهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) ثَالِثاً، فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَاسْتَأْذَنْتُ لَهُ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) لِيَنْتَظِرْنِي فِي مَوْضِعٍ سَمَّاهُ بِالْحِيرَةِ لِأَلْتَقِيَ مَعَهُ فِيهِ غَداً إِنْ شَاءَ اللَّهُ إِذَا رَاحَ إِلَيْهَا وَ قَالَ عُمَرُ: فَخَرَجْتُ إِلَى هِشَامٍ فَأَخْبَرْتُهُ بِمَقَالَتِهِ وَ أَمْرِهِ، فَسُرَّ بِذَلِكَ هِشَامٌ وَ اسْتَبْشَرَ وَ سَبَقَهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي سَمَّاهُ، ثُمَّ رَأَيْتُ هِشَاماً بَعْدَ ذَلِكَ فَسَأَلْتُهُ عَمَّا كَانَ بَيْنَهُمَا فَأَخْبَرَنِي أَنَّهُ سَبَقَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي كَانَ سَمَّاهُ لَهُ فَبَيْنَا هُوَ، إِذَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) قَدْ أَقْبَلَ عَلَى بَغْلَةٍ لَهُ، فَلَمَّا بَصُرْتُ بِهِ وَ قَرُبَ مِنِّي، هَالَنِي مَنْظَرُهُ وَ أَرْعَبَنِي حَتَّى بَقِيتُ لَا أَجِدُ شَيْئاً أَتَفَوَّهُ بِهِ وَ لَا انْطَلَقَ لِسَانِي لَمَّا أَرَدْتُ مِنْ مُنَاطَقَتِهِ، وَ وَقَفَ عَلَيَّ أَبُو
                
            