حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_سوم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            26.09M
                                    شب بیست و سوم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۷
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و سوم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۷  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و لم يؤمن الخائفين بقدر خوفهم و لكن آمنهم بقدر كرمه و جوده.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
از مهمترین امور در مقام تعلیم و تعلم برای دانشآموز وقوف به #ظرفیت خود است و به این ظرفیت (= توانستن) ایمان داشته باشد؛ استعداد انسان در جلوهگری #صفات_الهی از افق خود در صورت همراهی درست با معلم و استاد خویش؛ تبیین سلسله روایات غضب الهی بر #ملائکه و تحت بودن ملائکه نسبت به #انسان_کامل که #تربیت شدهٔ خداست: وباسناده مرفوعا إلى جابر بن يزيد الجعفي قال : قال أبوجعفر محمد بن علي الباقر علیهماالسلام: يا جابر كان الله ولا شئ غيره ولا معلوم ولا مجهول ، فأول ما ابتدأ من خلق خلقه أن خلق محمدا صلیالله علیه وآله وسلم وخلقنا أهل البيت معه من نوره وعظمته ، فأوقفنا أظلة خضراء بين يديه ، حيث لا سماء ولا أرض ولا مكان ولا ليل ولا نهار ولا شمس ولا قمر يفصل نورنا من نور ربنا كشعاع الشمس من الشمس ، نسبح الله تعالى ونقدسه ونحمده ونعبده حق عبادته. ثم بدا لله تعالى عزوجل أن يخلق المكان فخلقه ز وكتب على المكان : لا إله إلا الله ، محمد رسول الله ، علي اميرالمؤمنين ووصيه ، به أيدته ونصرته ، ثم خلق الله العرش فكتب على سرادقات العرش مثل ذلك ، ثم خلق الله السماوات فكتب على أطرافها مثل ذلك ، ثم خلق الجنة والنار فكتب عليها مثل ذلك ، ثم خلق الملائكة وأسكنهم السمآء ثم تراءى لهم الله تعالى وأخذ عليهم الميثاق له بالربوبية ولمحمد (صلیالله علیه وآله وسلم) بالنبوة ولعلي علیهالسلام بالولاية ، فاضطربت فرائص الملائكة ، فسخط الله على الملائكة واحتجب عنهم فلاذوا بالعرش سبع سنين يستجيرون الله من سخطه ويقرون بما أخذ عليهم ، ويسألونه الرضا فرضي عنهم بعدما أقروا بذلك وأسكنهم بذلك الا قرار السمآء واختصهم لنفسه واختارهم لعبادته ، ثم أمر الله تعالى أنوارنا أن تسبح فسبحت ، فسبحوا بتسبيحنا ولولا تسبيح أنوارنا ما دروا كيف يسبحون الله ولا كيف يقدسونه. #بحارالأنوار ج۲۵صص۱۷-۱۸؛ پناه بردن ملائکه به #عرش (که به معنای ظهور #قدرت خدای متعال است) که ملائکه به واسطهٔ ظهور قدرت الهی در انسان کامل تخت إشراف و سیطرهٔ یکی از صفات انسان کامل است؛ جمع بین عدم #فخر به مقام انسانیت و بین شأن داشتن مخلوق و مصنوع خدای متعال؛ آفت خودمحدودبینی و کوتهبینی خود و در نتیجه کوتاه کردن #همت خود
«و لم يؤمن الخائفين بقدر خوفهم و لكن آمنهم بقدر كرمه و جوده.»
#خوف از اینکه انسان به #کمال_وجودی خود نرسد؛ #باور در انسان و تلاش در جهت رسیدن به کمال وجودی خویش و رسیدن به نتایج بالاتر از مقدار خوف در انسان خائف
من خَس بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که میرفت مرا هم به دل دریا برد
#علامه_طباطبایی
اعم بودن منشأ خوف از #وهم یا فقدان یک امر؛ وهم منشأ خوف بیجا است و بیهودگی فعالیت در اثر این امر؛ خوف بر اثر #تعقل و منشأ واقعی و رسیدن به بیش از آنچه که انسان خائف در تصور داشت
«و لم يؤمن الخائفين بقدر خوفهم و لكن آمنهم بقدر كرمه و جوده.»
تبیین چرایی امنیت الهی بیش از مقدار خوف انسان خائف؛ وجود شأنی در انسان که منشأ ظهور صفات الهی بشود
رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند
بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت
#سعدی
#خلقت انسان؛ إِنِّی جَاعِلٌ فِی ٱلْأَرْضِ خَلِيفَةً #البقرة:۳۰؛ خلقت هرآنچه در آسمانها و زمین است برای انسان:  تَرَوْا۟ أَنَّ ٱللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِی ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَ مَا فِی ٱلْأَرْضِ وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُۥ ظَٰهِرَةً وَ بَاطِنَةًۗ وَ مِنَ ٱلنَّاسِ مَن يُجَٰدِلُ فِی ٱللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ لاَ هُدًی وَ لاَ كِتَٰبٍ مُّنِيرٍ #لقمان علیهالسلام:۲۰؛ عدم تصور از آنچه در آسمانها و زمین است
ته که ناخواندهای علم سماوات
ته که نابردهای ره در خرابات
ته که سود و زیان خود ندانی
به یاران کی رسی هیهات هیهات
#باباطاهر
حکمت وجود کلیدهای #غیب نزد خدای متعال برای باز کردن و رسیدن انسان #علم_الهی: وَ عِندَهُۥ مَفَاتِحُ ٱلْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَآ إِلاَّ هُوَۚ وَ يَعْلَمُ مَا فِی ٱلْبَرِّ وَ ٱلْبَحْرِۚ وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَ لاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَٰتِ ٱلْأَرْضِ وَ لاَ رَطْبٍ وَ لاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِی كِتَٰبٍ مُّبِينٍ #الأنعام:۵۹؛ #کلید در قرآن کریم: إِنَّ قَٰرُونَ كَانَ مِن قَوْمِ مُوسَیٰ فَبَغَیٰ عَلَيْهِمْۖ وَ ءَاتَيْنَٰهُ مِنَ ٱلْكُنُوزِ مَآ إِنَّ مَفَاتِحَهُۥ لَتَنُوٓأُ بِٱلْعُصْبَةِ أُوْلِی ٱلْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُۥ قَوْمُهُۥ لاَ تَفْرَحْۖ إِنَّ ٱللَّهَ لاَ يُحِبُّ ٱلْفَرِحِينَ #القصص:۷۶؛ روایات پیرامون بهت انسان از عنایت الهی در #قیامت؛ شأن انسانی که در راه حرمت کرده باشد: وَ مَن يُهَاجِرْ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ يَجِدْ فِی ٱلْأَرْضِ
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و سوم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۷  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        مُرَٰغَمًا كَثِيرًا وَ سَعَةًۚ وَ مَن يَخْرُجْ مِنۢ بَيْتِهِۦ مُهَاجِرًا إِلَی ٱللَّهِ وَ رَسُولِهِۦ ثُمَّ يُدْرِكْهُ ٱلْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُۥ عَلَی ٱللَّهِۗ وَ كَانَ ٱللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا #النساء:۱۰۰؛ بیرون آمدن از بیت خود: كَمَآ أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِن بَيْتِكَ بِٱلْحَقِّ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ لَكَٰرِهُونَ #الأنفال:۵؛ #هجرت از بیت #منیت؛ بیرون آمدن از منیت نفس به #تدریج
صبحدم دیدم که ناگه آفتاب
میزند سر بر در و دیوار ما
یوسف از کنعان بپای خویشتن
مشتری شد بر سر بازار ما
کفر ما آخر به ایمان میکشد
چون سر زلف تو شد زنار ما
آفتاب روی او برهان ماست
شیخ و زاهد گر کند انکار ما
#میرزاحبیب_خراسانی
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_رقیه سلام الله علیها
عمه بیا گمشده پیدا شده
کنج خرابه شب یلدا شده
پدر فدای سر نورانیات
سنگ جفا که زد به پیشانیات
بس که دویدم عقب قافله
پای من از ره شده پر آبله
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب بیست و سوم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۷
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_چهارم_ماه_محرم_1403.MP3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            31.98M
                                    شب بیست و چهارم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و چهارم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۸  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و لم يؤمن الخائفين بقدر خوفهم و لكن آمنهم بقدر كرمه و جوده و لم يفرّج المحزونين بقدر حزنهم و لكن بقدر رأفته و رحمته»
#تحف_العقول ص۳۹۹
لحاظ منشأ برای #خوف (= #ترس) و #حزن (= #اندوه) و بررسی امکان رفع آنها و اقدام برای رفع آنها؛ بررسی نسبت عاجل (حال) و أجل (آینده) بودن خوف و حزن؛ ذکر برخی اقدامات عجیب بشر برای رفع خوف؛ دامنهٔ وسیع خوف در جوامع بشری؛ بازگشت اقدامات جانفشانانهٔ بشر برای خود: مَّنِ ٱهْتَدَیٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِی لِنَفْسِهِ وَ مَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا #الإسراء:۱۵؛ اولویت از خودگذشتگی نسبت به خود تا از خودگذشتگی نسبت به دیگران؛ ضرورت بررسی منشأ خوف به اینکه آیا منشأ آن وهمی است یا عقلائی
تا کی غم آن خورم که دارم یا نه
وین عمر به خوشدلی گذارم یا نه
پرکن قدح باده که معلومم نیست
کاین دم که فرو برم برآرم یا نه
#خیام
ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود
نی نام ز ما و نی نشان خواهد بود
زین پیش نبودیم و نَبُد هیچ خِلَل
زین پس چو نباشیم همان خواهد بود
#خیام
نگرانی انسان برای خود به پشتوانهٔ اینکه خلقت من حکمتی داشته است؛ أَيَحْسَبُ ٱلْإِنسَٰنُ أَن يُتْرَكَ سُدیً (۳۶) أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِّن مَّنِیٍّ يُمْنَیٰ #القیامة:۳۷؛ ذکر سیر استکمالی انسان و استخراج #حرکت_جوهری آز آن توسط #ملاصدرا رحمهالله؛ #سیر_استکمالی و #سیر_استدراجی؛ وَ لَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ (۱۲) ثُمَّ جَعَلْنَٰهُ نُطْفَةً فِی قَرَارٍ مَّكِينٍ (۱۳) ثُمَّ خَلَقْنَا ٱلنُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا ٱلْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا ٱلْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا ٱلْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَٰهُ خَلْقًا ءَاخَرَۚ فَتَبَارَكَ ٱللَّهُ أَحْسَنُ ٱلْخَٰالِقِينَ #المؤمنون:۱۴؛ راسختر شدن #باور انسان در هنگام سیر خود به سوی #مرگ؛ غم و اندوه انسان بر اثر دغدغهٔ اینکه اگر به حکمت و غایت خلقت خودم نرسم چه میشود؟؛ افتخار موافقین و مخالفین #فلسفه به شاگردی خدمت مرحوم میرزا #مهدی_آشتیانی؛ حالات مرحوم آشتیانی: «افسوس من خام میمیرم» و جریان افسوس خوردن ایشان
مرا باشد از درد طفلان خبر
که در طفلی از سر برفتم پدر
#سعدی
بازیهای #نفس؛ #توکل به خدا گفتنهایی برای در رفتن از کار
ساقیا یک جرعهای زان آبِ آتشگون که من
در میانِ پُختگانِ عشقِ او خامم هنوز
#حافظ
ذکر نمونههایی از نفهمیهای انسانها در جهل به حکمت خلقت خودشان؛ جبران بچگی کردن انسان؛ بازگشت و توبه #حضرت_آدم علیهالسلام و غم گرفتم او به مدت ۲۵۰ سال و رسیدن به مقام #اجتباء و #اصطفاء: إِنَّ ٱللَّهَ ٱصْطَفَیٰٓ ءَادَمَ وَ نُوحًا وَ ءَالَ إِبْرَٰهِيمَ وَ ءَالَ عِمْرَانَ عَلَی ٱلْعَٰالَمِينَ #آل_عمران:۳۳؛
«و لم يؤمن الخائفين بقدر خوفهم و لكن آمنهم بقدر كرمه و جوده و لم يفرّج المحزونين بقدر حزنهم و لكن بقدر رأفته و رحمته»
#غم در جای خود و پاسخ خدای متعال به این غم به اندازهٔ #جود و #کرم خود؛ حکمت #گریه بر #سیدالشهداء صلوات الله علیه
کمتر از ذره نهای پست مشو مهر بورز
تا به خلوتگه خورشید رسی چرخزنان
بر جهان تکیه مکن ور قدحی مِی داری
شادی زهرهجبینان خور و نازکبدنان
پیر پیمانهکش من که روانش خوش باد
گفت پرهیز کن از صحبت پیمانشکنان
با صبا در چمن لاله سحر میگفتم
که شهیدان کهاند این همه خونینکفنان
گفت حافظ من و تو محرم این راز نهایم
از می لعل حکایت کن و شیریندهنان
#حافظ
جریان اصرار مرحوم شیخ #یوسف_بحرانی صاحب #الحدائق_الناضرة بر خاکسپاری بدنش پس از مرگ در #نجف اشرف و بازگشت از این رأی در آخر عمر خویش بر وصیت به تدفین خود در #کربلا
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله الحسین
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ای تاب و توانم را برده
رحمی بر این دل افسرده
برگی از گلشن خرم عمر
باقی بود آن هم پژمرده
خوناب جگر از ساغر دل
در فصل بهار غمت خورده
بیمار توایم و نپرسیدی
کاین غمزده به شد یا مرده
دیوان #کمپانی
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
فسقط عن الفرس و جلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان 
شب بیست و چهارم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_پنجم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            34.91M
                                    شب بیست و پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۹  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«فما ظنك بالرؤوف الرحيم الذي يتودد إلی من يؤذيه بأوليائه، فكيف يمن يؤذى فيه. و ما ظنك بالتواب الرحيم الذي يتوب على من يعاديه، فكيف بمن يترضاه و يختار عداوة الخلق فيه.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
لطف بیشتر خدای متعال به بندگان نسبت به ظن آنها؛ ضوابط این عالم محدود به این عالم است؛ بیان روایتی پیرامون کمترین جاییکه خدای متعال به مؤمن میدهد از همهٔ این دنیا بیشتر و بزرگتر است؛ تبیین عوض شدن مقیاسها در عالم آخرت؛ خاطرات استاد از دوران کودکی و علاقه به تلاوت قرآن و استاد #منشاوی نیکی کردن خدای متعال به کسیکه خیال میکند #دشمن خداست و با خدا دشمنی میکند؛ عدم محدودیت خدا و تحت سیطره بودن همهٔ موجودات؛ لؤ دليتم بحبل إلى الارض السفلى لهبط على الله #بحارالأنوار ج۵۸ص۱۰۷؛ سر سفرهٔ رحمت الهی بودن همهٔ موجودات؛ بارانِ رحمتِ بیحسابش همه را رسیده و خوانِ نعمتِ بیدَریغَش همهجا کشیده. پردهٔ ناموسِ بندگان به گناهِ فاحش نَدَرد و وظیفهٔ روزی به خطایِ مُنکَر، نَبُرَد
ای کریمی که از خزانهٔ غیب
گَبر و تَرسا وظیفهخور داری
دوستان را کجا کنی محروم
تو که با دشمن این نظر داری 
دیباچه #گلستان_سعدی
«فما ظنك بالرؤوف الرحيم الذي يتودد إلی من يؤذيه بأوليائه، فكيف يمن يؤذى فيه.»
ضعفهای زبان #فارسی به نسبت زبان #عربی و عدم منافات آن با محاسن زبان فارسی؛ زبان علمی #عرفا زبان فارسی است؛ عدم معادل #رئوف در زبان فارسی و معنای رئوف به تفصیل به اینکه کسیکه با افتادگی و فروتنی کسی را مورد لطف قرار میدهد؛ #لطف رئوفانهٔ خدای متعال به گونهای که بنده آن را نمیفهمد؛ انسان پست در هنگام لطف به دیگران نگرشش از بالا به پایین است؛ #رحیم به معنای #دلسوز است نه #مهربان؛ دلسوزی #والدین؛ آن که #اولیاءالله را اذیت میکند خدا به او لطف میکند، حال آن که خدا را دوست دارد و دراه خدا اذیت شده، خدا با او چه میکند
ای غم تو راحت و ریحان من
یاد رخت هم نفس جان من
لعل لبت پستهٔ خندان من
دانهٔ خال تو سپندان من
این من و تو خیزد اگر از میان
هر چه بود زان تو، هست آن من
لعل لبت مهر سلیمان من
دیو و پری جمله به فرمان من
عرصهٔ شش سوی زمین کردهاند
تا به فلک ساحت زندان من
ساحت زندان که چنین دلگشا است
تا چه بود صحن گلستان من
از ازل آمیخته در یکدگر
با دل و جان تو، دل و جان من
فاتحه و خاتمه در مدح تو است
هر چه نوشته است به دیوان من
درّ معانی که در او سفتهام
از لب لعل تو سخن گفتهام
#میرزاحبیب_خراسانی
زندان بودن دنیا برای مؤمن: الدنيا سِجنُ المؤمنِ و جَنَّةُ الكافِرِ .#كنز_العمّال شماره۶۰۸۱
«و ما ظنك بالتواب الرحيم الذي يتوب على من يعاديه، فكيف بمن يترضاه و يختار عداوة الخلق فيه.»
لغت #توبه به معنای برگشت است؛ تبیین #تواب بودن خدای متعال؛ دوطرفه بودن توبه و تبیین توبه خدای متعال به #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم در آیهٔ مبارکه: لَّقَد تَّابَ ٱللَّهُ عَلَی ٱلنَّبِیِّ وَ ٱلْمُهَاجِرِينَ وَ ٱلْأَنصَارِ ٱلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُ فِی سَاعَةِ ٱلْعُسْرَةِ مِن بَعْدِ مَا كَادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِّنْهُمْ ثُمَّ تَابَ عَلَيْهِمْۚ إِنَّهُۥ بِهِمْ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ #التوبة:۱۱۷؛ تواب صیغهٔ مبالغه است و یعنی بسیار خداوند #توجه میکند
«و ما ظنك بالتواب الرحيم الذي يتوب على من يعاديه، فكيف بمن يترضاه و يختار عداوة الخلق فيه.»
آن که با خدا دشمنی کرده خدا به او توجه دارد؛ منادی هر #شب_جمعه به توبه کنندگان: لى، يد، ن: الدقاق، عن الصوفي، عن الروياني، عن عبدالعظيم الحسني، عن إبراهيم بن أبى محمود قال : قلت للرضا علیهالسلام: يا ابن رسول الله ما تقول في الحديث الذي يرويه الناس عن رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم؟ أنه قال: إن الله تبارك وتعالى ينزل كل ليلة إلى السماء الدنيا. فقال علیهالسلام: لعن الله المحرفين للكلم عن مواضعه، والله ما قال رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم كذلك، إنما قال صلیالله علیه وآله وسلم: إن الله تبارك وتعالى ينزل ملكا إلى السماء الدنيا كل ليلة في الثلث الاخير، و ليلة الجمعة في أول الليل فيأمره فينادي: هل من سائل فاعطيه؟ هل من تائب فأتوب عليه؟ هل من مستغفر فأغفر له؟ يا طالب الخير أقبل، يا طالب الشر أقصر، فلا يزال ينادي بهذا إلى أن يطلع الفجر، فإذا طلع الفجر عاد إلى محله من ملكوت السماء. #بحارالأنوار ج۳ص۳۱۴؛ توجه خدا و تحت تصرف بودن #ممکن_الوجود
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۹  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        صلی الله علیک یا مولانا يا اَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ایها السجاد يا زَيْنَ الْعابِدينَ يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا
توسل به #امام_سجاد صلوات الله علیه در شب شهادت ایشان
شاهی که عنان عالمش بود به دست
بر ناقهٔ بیعنان شدش اوج نشست
این مفخر اولیا پس از ختم رسل
معراج به ناقه کرد زین عالم پست
#فؤادکرمانی
و أتی بحرم رسول الله صلی الله علیه و آله حتی دخلوا مدینة دمشق من باب یقال له «تؤماء»، ثم أتی بهم حتی وقفوا علی درج باب المسجد حیث یقام السبایا و اذا الشیخ قد أقبل حتی دنا منهم و قال: الحمد لله الذی قتلکم و أهلککم و أراح الرجال من سطوتکم و أمکن أمیر المؤمنین منکم. فقال له علی بن الحسین: یا شیخ! هل قرأت القرآن؟ قال: نعم قد قرأته، قال: فعرفت هذه الآیه: قل لا أسألکم اجرا الا المودّه فی القربی؟ قال الشیخ: نعم. فقال علی بن الحسین: فنحن القربی یا شیخ، قال: هل قرأت فی سوره بنی اسرائیل «و آت ذا القربی حقه» قال الشیخ: قد قرأت ذلک، فقال علی: نحن القربی یا شیخ، و لکن قرأت هذه الآیه «و اعلموا أنما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی، قال الشیخ: قد قرأت ذلک، فقال علی: فنحن ذی القربی یا شیخ. و لکن هل قرأت هذه الآیه: إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا، قال الشیخ: قد قرأت ذلک.
قال علی: فنحن اهل البیت الذی خصصنا بآیه الطهاره. فبقی الشیخ ساعه ساکتا نادما علی ما تکلّمه؛ ثم رفع رأسه إلی السماء و قال: اللهم إنی تائب إلیک فی ما تکلمته و من بعض هؤلاء القوم، اللهم إنی أبرأ إلیک من عدوّ محمد و آل محمد #الفتوح تألیف #ابن_أعثم ج ۵ص۱۳۰
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب بیست و پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_ششم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            41.28M
                                    شب بیست و ششم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و ششم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۰  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
شرط رسیدن به #توفیق باید اموری را لحاظ کرد:
۱- بررسی علل و اسباب توفیقات
۲- شناسایی موانع و مشکلات و تلاش برای رفع آنها
ضرورت سعی و تلاش و #پشتکار و #مردم_داری برای رسیدن توفیق در #بازار کار بعد از فراهم آوردن #سرمایه و #خبرویت؛ لازمهٔ سیر و حرکت در مسیر موفقیت با #رفع_موانع و #جلب_منفعت است؛ تمثیل #غزالی در #شیعه به #فیض_کاشانی در مورد جامع او که مثل #شیخ_بهایی؛ نقلی از غزالی پیرامون موفقیت در امور مختلف و پشتکار داشتن به درس گرفتن از #موعظه یک دزد و راهزن؛ لزوم پشتکار داشتن
سی سال لاف مهر زدم تا سحرگهی
وا شد دلم چو گل ز نسیم بهار عشق
#وحدت_کرمانشاهی
تحول مرحوم #محدث_قمی بر اثر موعظهای از یک دلّاک پیرامون راه #طلبگی؛ موعظه #امام_کاظم صلوات الله علیه برای موفقیت در مسیر آخرت به اینکه: کسیکه #محبت_دنیا در دلش است #خوف_آخرت از دلش میرود؛ هوو بودن #دنیا و #آخرت در بیان مرحوم #فیض_کاشانی: قال بعض أصحابنا ما ملخصه: إن الدنيا والآخرة ضرتان، كلما قربت من إحداهما بعدت عن الأخرى #الحقایق ص۲۱۹؛ تفاوت محبت دنیا با امر با دنیا #زندگی کردن؛ فرمایش #امام_مجتبی علیهالسلام مبنی بر اینکه هرکسی بگوید من از #پول بدم میآید من در #عقل او شک میکنم؛ تفاوت از بد آمدن از پول با محبت پول و دنیا؛ مثالی از مرحوم #علامه_طباطبایی در مورد چگونگی عدم دلبستگی به دنیا؛ اهمیت سلسله روایات پیش رو در #فقه: نه جزء از ده جزء #عبادت در #کسب_حلال است: اَلْعِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ #بحارالأنوار ج۱۰۳ص۹؛ #دلبستگی_دنیا و تفاوت آن با استفاده بهینه از دنیا؛ جریان شخص متمولی که مال خودش از گلویش پایین نمیرفت!؛ متمول بودن مرحوم #حسین_ملک که در سال ۱۳۳۲ به عنوان میلیاردر تهرانی دو میلیارد از پولش را وقف کرد که #موقوفه_ملک در #آستان_قدس و همچنین #کتابخانه_ملک و #مسجد_ملک بسیاری از موقوفات دیگر محصول کار ایشان است؛ شاگردی حاج حسین ملک در شرعیات خدمت مرحوم #میرزامسیح_مجتهد و در عقلیات شاگرد #میرزای_جلوه (استاد مرحوم آیتالله #شاه_آبادی) بوده است؛ دنیا صنعی از مصنوعات خدای متعال است که همهٔ کمال و بدبختی انسان از همین جا شروع میشود؛ فرمایش #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم پیرامون اینکه اگر دارایی داری و دو روز از عمرت باقی مانده، یک روزش را صرف برنامهریزی برای بعد خودت کن و یک روزش را هم توجه کن به بعد از این عالم؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. #وسائل_الشیعة ج۱۹ص۲۶۶
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_علی_اصغر و #سیدالشهداء علیهماالسلام
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
گر که نتوانم به میدان تاختن
سوی میدان، جان توانم باختن
عشق بر پیمان اصغر شد سروش
آمد آواز علی شه را به گوش
تاخت سوی خیمهگه بار دگر
تا از صاحب صدا جوید اثر
دید اصغر کرده عزم آن دیار
شسته از خرگاه هستی دست و بار
برگرفتش چست و عزم راه کرد
روی همت سوی قربانگاه کرد
#صفی_علیشاه
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
یا اختاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه
ذبح الطفل من الاذن الی الاذن و من الورید الی الورید
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان 
شب بیست و ششم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_هفتم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            34.12M
                                    شب بیست و هفتم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110