شذرات المعارف
            
            شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        صلی الله علیک یا مولانا یا ابالفضل العباس
عدم اطلاع انسان از آینده و زمان مرگ خود؛ توجه #امام_زمان علیهالسلام به روضهٔ #حضرت_عباس علیهالسلام؛ خاطرهای از استاد در مورد دوستشان مرحوم آقای #فکور و شعر ایشان در مورد حضرت عباس علیهالسلام
بست آن دست خدا دستانش
داد آنگاه ره میدانش
دید گر دست وِرا باز کند
باید آن سر همه ابراز کند
ور گشاید ید حیدر وارش
نتوان بست ره آثارش 
منتقم جلوه در او خواهد کرد
رفع این خیل عدو خواهد کرد 
با لبی تشنه ز اندازه فزون
تشنه لب آمد از آن شط بیرون
آب را ریخت ز کف بر سر آب
یعنی ای تو را کو تب و تاب
همتت از چه بر این طفلان نیست
خبرت از عطش عطشان نیست
از تو ای آب ننوشد عباس
جامه ننگ نپوشد عباس
مرحوم #فکور (از دوستان استاد)
الان انکسر ظهری و قلت حیلتی
حسین جان حسین جان
شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دهم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            39.68M
                                    شب سیام محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب سیام محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۴  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و أكثر الصواب في خلاف الهوى.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
سوال همیشگی بهترین #ثواب چیست؟؛ ضرورت ملاحظه پاسخ همهجانبه و رعایت اصل #نیت شخص در امور؛ مرحوم میر محمدصالح #خاتون_آبادی (داماد علامه #مجلسی و #مرجع شیعه در زمان سقوط #صفویه با #فتنه_افغان)؛ ویرانی #ایران و صدمات بسیار به #مردم در جریان فتنه افغان تا روی کار آمدن #نادرشاه؛ جریانی از مرحوم میر محمدصالح #خاتون_آبادی مولف کتاب #حدائق_المقربین و نقل جریانی از مرحوم #آقااحمدکرمانشاهی (نوهٔ #وحید_بهبهانی و پسر آقا #محمدعلی_کرمانشاهی، که ساکن #هندوستان بوده است) در #مرآت_الاحوال_جهان_نما از ایشان در مورد خوابی از مرحوم مجلسی؛ #حوزه_علمیه عظیم #شیعه در هندوستان پیش از صدسال قبل و از بین رفتن آن با دسیسهٔ #انگلیس؛ ظهور اعمال و نیت پشت #عمل؛ اوصاف مرحوم آیت الله #میرزاهاشم_قزوینی از مراجع #مشهد مقدس و جریانی از کمک ایشان به یک زن ارمنی و عنایت #امام_زمان علیهالسلام به ایشان؛ نسلکشی #ارامنه در #جنگ_جهانی_اول؛ #قحطی تحمیلی انگلیسها به ایران در جنگ جهانی اول؛ جهل ما نسبت به عملی که مورد رضای خدای متعال است؛ مناطق قبولی عمل در فرمایش #امام_کاظم علیهالسلام:
«و أكثر الصواب في خلاف الهوى.»
بیشترین ثواب در زیر پا گذاشتن #هوای_نفس است؛ جلوات هوای نفس؛ جریان شخصی که فقط یک سلام از او به #سیدالشهداء علیهالسلام قبول شد بهخاطر حالت شرمندگی که از حالت جنابت خود داشت؛ خاطرهای از به نقل از یکی از دوستان مرحوم پدر استاد پیرامون مرحوم آسید مهدی #قوام و بحث #توحید_افعالی
دین و دلی داشتیم و خاطر جمعی
زلف پریشان و چشم مست بلا شد
#رضی_الدین_آرتیمانی
فرمایش #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه پیرامون اینکه اگر کسی یک عملش درست باشد باقی اعمالش را در قیامت من درست میکنم؛ فرمایشی از مرحوم میرزا #عبدالعلی_طهرانی به شاگردانشان: شما آدم ندیدید وگرنه ما را زنده زنده آتش میزدید!؛ نقل خوابی از #قیامت از مرحوم میرزا عبدالعلی طهرانی و قبولی یک عمل که شامل یک زیارت #امام_رضا علیهالسلام بوده است؛ اوصاف #منبر مرحوم #نظام_رشتی؛ مقدار منبرهای قدیم #تهران  همچون منبر مرحوم #سلطان_الواعظین_شیرازی در #مسجد_قندی از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر؛ عنایت #حضرت_زهرا سلام الله علیها به مرحوم نظام رشتی به واسطهٔ پا گذاشتن روی هوای نفس؛ در کدام عمل هوای نفس نباشد را خدا میداند: أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ #التین:۸
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجمیلة الجلیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة، المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
مردم همه در خوابند الا من افسرده
در کنار قبر تو میگریم و مینالم
ای طائر پر بسته، رفتی به دل خسته
با پهلوی بشکسته، ای شمع شبستانم
دیگر نخوری سیلی، رویت نشود نیلی
رفتی و شدی راحت، از محنت دورانم
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
زهرا ببین این حال خرابم
جان حسینت بده جوابم
ای همسر حیدر
سوره کوثر
فاطمه جانم
صلیالله علیکم یا آل رسول الله و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
شب سیام محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_اول_ماه_رجب_سال_1403.MP3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            23.45M
                                    شب اول رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب اول رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۲  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
ضرورت ریشهیابی برای مداوای برخی امور؛ حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ #الکافی ج۲ص۳۱۷؛ #حب_دنیا رأس هر لغزشی است؛ خطیئة از خطوه گرفته شده است و منظور در اینجا پیش رفتن در بدیهاست؛ چگونگی مسافرت اشرافیهای #انگلیس با قطار؛ ضرورت همخوانی و رعایت #اعتدال سرمایهگذاری با طی ساعات در یک مکان؛ جمع بین رهایی از حب دنیا و #زندگی در #دنیا و استفاده از بهرهٔ دنیایی؛ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا #القصص:۷۷؛ جریانی از #انوشیروان
دگران کاشتند و ما خوردیم
ما بکاریم و دیگران بخورند
#ملک_الشعرای_بهار
جریان ساخت کارخانه سیمان در تهران در زمان #پهلوی؛ تأثیر #دارایی در توهم گرفتن؛ جریانی از شخصی که املاک فراوان داشت و واکنشش به تصرف زمینهایش؛ جریاناتی از مرحوم حاج #حسین_ملک؛
متمول بودن مرحوم حاج حسین ملک که در سال ۱۳۳۲ به عنوان میلیاردر تهرانی دو میلیارد از پولش را وقف کرد که #موقوفه_ملک در #آستان_قدس از موقوفات اوست؛ شاگردی حاج حسین ملک در شرعیات خدمت مرحوم #میرزامسیح_مجتهد و در عقلیات شاگرد #میرزای_جلوه (استاد مرحوم آیتالله #شاه_آبادی) بوده است؛ موقوفات حاج حسین ملک در سراسر کشور؛ جریانی از یکی از دوستان استاد؛ #باور قوی برخی افراد نسبت به #آخرت؛ وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا #القصص:۷۷
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله»
کسیکه دنیا را دوست دارد ترس از آخرت دیگر ندارد
«و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
استفاده از #علم در راه آخرت؛ ظلم #شهردار_تهران در یکی از دورهها و صاحب فضل بودن او در علوم حوزوی؛ استفاده از علم در راه #نفس خود؛ استفاده علم در راه غیر صحیح و ازدیاد محبت دنیا و دور شدن از خدا به این سبب و در نتیجه #غضب الهی به این شخص؛ معامله نماز واجب با #منبر توسط استاد
شب اول رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دوم_ماه_رجب_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            28.54M
                                    شب دوم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب دوم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۳  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إن العاقل اللّبيب من ترك ما لا طاقة له به، و أكثر الصواب في خلاف الهوى. و من طال أمله ساء عمله»
#تحف_العقول ص۳۹۹
طاقت انسان در مقام #عمل و #کردار؛ ضرورت توجه به #ظرفیت و متعارف بودن آن؛ انتظارات برخی انسانها از اموری که مدخلیتی در تحقق هدف ندارد؛ ذکر روایتی پیرامون انتظار انسان #احمق به نزول ملک با #عبادت یک شبه؛ آفت خیال اینکه با زور زدن در امری از آن امر چیزی متحقق میشود؛ موارد مختلف افراد مبتلا به #وسواس به سبب بیماری و وسواس به سبب نفهمی؛ آفت انتقال #باور غلط به دیگران و #تعصب در اینباره؛ جریانی از #مذاکره_علمی مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم #حائری_یزدی در #شب_قدر با برخی از اصحاب خویش؛ باورهای غلط و انتظارات بیجا در برخی پیرامون اعمال شبهای قدر و #مراسم_احیاء؛ نگرش متفاوت انسان #عاقل خردمند به مطالب
«يا هشام إن العاقل اللّبيب من ترك ما لا طاقة له به»
لب یعنی (خالص الشّیء) و خالص هرچیز یعنی لب آن شیء؛ انسانی که عقلش خالص است آن چه را که طاقتش را ندارد از اول سراغش نمیرود؛ جریانی واکنش #ملانصرالدین به حاکمی که طالب دریافت مالیات از زمین زراعی بود؛ انسان عاقل از ابتدا اندازه کار رعایت میکند؛ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ #الرحمن:۹: و میزان را برپا کنید به قاعده و در آن میزانی که برپا داشتید کم نگذارید؛ جریان #ستون_توبه در #مسجد_النبی صلیالله علیه وآله وسلم؛ وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا (۷۴) إِذًا لَأَذَقْنَاكَ ضِعْفَ الْحَيَاةِ وَضِعْفَ الْمَمَاتِ ثُمَّ لَا تَجِدُ لَكَ عَلَيْنَا نَصِيرًا #الإسراء:۷۵؛ فیض #عصمت و مصون ماندن #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم؛ سریان میل به #کفار در غیر صاحبان عصمت؛ #تحول انسان در برخی موارد با یک تشر (مخصوصاً از ناحیه شخص محبوب در نظر انسان) و از مراتب #نهی_از_منکر بودن این مسأله؛ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا #البقرة:۲۸۶؛ عاقل دانا خودش به خودش سخت نمیگیرد؛ جریانی از شخصی که با خود #عهد سخت و مافوق طاقتش بسته بود؛ عدم ممدوحیت به تعب انداختن خود در نزد شرع؛ اصل مهم روایی: اقل عبادت اگر همراه با #تفکر باشد بسیار کارساز است ولی اگر عبادت زیاد بدون #معرفت انجام بگیرد هر اندازه عبادت بیشتر شود از خدا دورتر میشود
«يا هشام إن العاقل اللّبيب من ترك ما لا طاقة له به»
روایت پیرامون شخصی که توان بر ایستاده یا نشسته خواندن #نماز را ندارد؛ روایتی پیرامون شخصی که عمل #آب_مروارید داشته است و استفتای او از معصوم علیهالسلام؛ وجود عمل آب مروارید در قدیم و ذکر آن در روایات؛ جریانی استفتاء شخصی از مرحوم #مجلسی_اول پیرامون وظیفه نمازش پس از عمل آب مروارید؛ بهترین #مستحب آن است که بر آن مداومت باشد و لو کم باشد؛ قَلِيلٌ يَدُومُ عَلَيْكَ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ #غررالحکم ص۴۹۸؛ سیرهٔ آیت الله رضا #استادی پیرامون فعالیت مستمر یک ساعته همیشگی در پیگیری تألیفات خویش و موفقیتهای بسیار بر اثر مداومت بر این امر
اسب تازی دو تگ رود به شتاب
و اشتر آهسته میرود شب و روز
#گلستان_سعدی
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
 
شب دوم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_سوم_ماه_رجب_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            34.76M
                                    شب سوم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب سوم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۴  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و أكثر الصواب في خلاف الهوى»
#تحف_العقول ص۳۹۹
جریان شخصی که از پرخوری دل درد گرفته بود و دنبال درمان میگشت!؛ اگر دنبال کار خیر میگردی بیشترین خیرها ترک #هوای_نفس است نه اینکه دنبال کاری بگردی؛ کار هوا و هوس در انسان؛ بیان اصل مهمی از #روانشناسی در فرمایش #امام_کاظم علیهالسلام؛ جریان دعوت از سخنرانی توسط افرادی که قصد خرج کردن نداشتند و عاقبت امر آن؛ توصیف حال و هوای مرحوم پدر استاد در محل کارشان
مسجدی را که در او هیچ خدایی نبود
منبری را که در تو هیچ نوایی نبود
بادهنوشی که در او هیچ ریایی نبود
بهتر از زهدفروشی که در او رو و ریاست
افضلیت شخصی که به عمل بدش رنگ خدایی نمیدهد از زهدفروشی؛ جریانی از شخصی به علت بد دانستن خودش #حج نمیرفت؛ حج برخی افراد برای خودنمایی و خوشگذرانی؛ خطر و قبح مارک #دین زدن روی عملی که با هوای نفس انجام شود؛ جریانی از یکی پامنبریهای قدیم استاد؛ اگر بناست خبری برای کسی بشود شاید برای آن بشود که خود را از سگ هم پستتر میداند ولی کسیکه خود را کسی میداند حتماً هیچ خبری برایش نمیشود؛ خاطرهای از مرحوم #علامه_جعفری از شخصی که به واسطه برخی کارهای خیرش خیال میکرد انسان شریفی شده است و عنایت #امام_رضا علیهالسلام به وی؛ اهمیت به خود چیزی ندیدن چیزی و زبان حال جناب #سلمان فارسی رضی الله عنه و عدم #تواضع وی در این جهت
وفدت علی الکریم بغیر زاد
من الحسنات و القلب السلیم
و حمل الزاد أقبح کل شیء                              إذا کان الوفود علی الکریم
عارفانِ رُخ تو جمله ظَلومند و جَهول
این ظلومیّ و جهولی، سَر و سودای من است
#مرحوم_امام
غره شدن انسان و سقوط وی در صورت چیزی دیدن به خود؛ فرمایشی از مرحوم میرزا #عبدالعلی_طهرانی به شاگردانشان: شما آدم ندیدید وگرنه ما را زنده زنده آتش میزدید!؛ نقل خوابی از #قیامت از مرحوم میرزا عبدالعلی طهرانی و قبولی یک عمل که شامل یک زیارت #امام_رضا علیهالسلام بوده است؛ جلوات هوای نفس در انسان در هنگام تنهایی و در هنگام حضور دیگران؛ دستاویز قرار دادن «المؤمن فی المسجد كالسمك في الماء»؛ نشاط در عبادت #منافق در هنگام حضور دیگران و کسلی در هنگام تنهایی؛ جلوات هوای نفس با پوشش #امر_به_معروف؛ خدا شدن هوای نفس برای انسان: أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَٰهَهُ هَوَاهُ #الجاثیة:۲۳؛ وجههٔ مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری در #بازار و خاطرهای به نقل از آیت الله سید محسن #خرازی از امر به معروف ایشان؛ نقل جریانی از مرحوم آیتالله #سیدمحسن_حکیم در پاسخ به سوال شرعی به یک پیرزن در بازار نجف؛ خطاب کردن به عنوان #زعیم_شیعه توسط مرحوم امام خطاب به آیت الله سید محسن حکیم؛ بازیهای نفس با انسان
«و أكثر الصواب في خلاف الهوى»
خاطرهای از منبر در دهه شصت؛ حکمت توصیه به #صدقه دادن به صورتی که دست  چپ از دست راست صدقه دهنده: لا تَتَصَدَّقْ على أعيُنِ الناسِ لِيُزَكُّوكَ؛ فإنّكَ إن فَعَلتَ ذلكَ فَقَدِ استَوفَيتَ أجرَكَ، و لكنْ إذا أعطَيتَ بِيَمِينِكَ فلا تُطلِعْ علَيها شِمالَكَ؛ فإنَّ الذي تَتَصَدَّقُ لَهُ سِرّا يَجزِيكَ عَلانِيَةً #بحارالأنوار ج۷۸ص۲۸۴؛ باطل شدن #عمل با #ریا؛ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى ۗ وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ #البقرة:۲۶۳؛ جریانی از #شادی شخصی که کار خوبی انجام داده است نزد #امام_هادی علیهالسلام و توصیه حضرت به وی؛ تَفْسِيرُ اَلْإِمَامِ، عَلَيْهِ السَّلاَمُ : دَخَلَ رَجُلٌ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ هُوَ مَسْرُورٌ فَقَالَ مَا لِي أَرَاكَ مَسْرُوراً قَالَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ سَمِعْتُ أَبَاكَ يَقُولُ أَحَقُّ يَوْمٍ بِأَنْ يُسَرَّ اَلْعَبْدُ فِيهِ يَوْمٌ يَرْزُقُهُ اَللَّهُ صَدَقَاتٍ وَ مَبَرَّاتٍ وَ سَدَّ خَلاَّتٍ مِنْ إِخْوَانٍ لَهُ مُؤْمِنِينَ وَ إِنَّهُ قَصَدَنِي اَلْيَوْمَ عَشَرَةٌ مِنْ إِخْوَانِي اَلْمُؤْمِنِينَ اَلْفُقَرَاءِ لَهُمْ عِيَالاَتٌ فَقَصَدُونِي مِنْ بَلَدِ كَذَا وَ كَذَا فَأَعْطَيْتُ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ فَلِهَذَا سُرُورِي فَقَالَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ لَعَمْرِي إِنَّكَ حَقِيقٌ بِأَنْ تُسَرَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ أَحْبَطْتَهُ أَوْ لَمْ تُحْبِطْهُ فِيمَا بَعْدُ قَالَ اَلرَّجُلُ وَ كَيْفَ أَحْبَطْتُهُ وَ أَنَا مِنْ شِيعَتِكُمْ اَلْخُلَّصِ قَالَ هَاهْ قَدْ أَبْطَلْتَ بِرَّكَ بِإِخْوَانِكَ وَ صَدَقَاتِكَ قَالَ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ قَالَ لَهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اِقْرَأْ قَوْلَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تُبْطِلُوا صَدَقٰاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ اَلْأَذىٰ
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب سوم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۴  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        قَالَ اَلرَّجُلُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ مَا مَنَنْتُ عَلَى اَلْقَوْمِ اَلَّذِينَ تَصَدَّقْتُ عَلَيْهِمْ وَ لاَ آذَيْتُهُمْ قَالَ لَهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ لاٰ تُبْطِلُوا صَدَقٰاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ اَلْأَذىٰ وَ لَمْ يَقُلْ لاَ تُبْطِلُوا بِالْمَنِّ عَلَى مَنْ تَتَصَدَّقُونَ عَلَيْهِ وَ بِالْأَذَى لِمَنْ تَتَصَدَّقُونَ عَلَيْهِ وَ هُوَ كُلُّ أَذًى اَلْخَبَرَ #مستدرک_الوسائل ج۷ص۲۴۳؛ جریان پابرهنه بودن استادِ استادِ #شمس_مغربی
توسل به #امام_هادی علیهالسلام
صلی الله علیک یا مولانا یا يَا أَبَا الْحَسَنِ، يَا عَلِىَّ بْنَ مُحَمَّدٍ، أَيُّهَا الْهادِى النَّقِىُّ، يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلىٰ خَلْقِهِ، يَا سَيِّدَنا وَمَوْلانا إِنَّا تَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْنا وَتَوَسَّلْنا بِكَ إِلَى اللّٰهِ وَقَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَيْ حاجاتِنا، يَا وَجِيهاً عِنْدَ اللّٰهِ اشْفَعْ لَنا عِنْدَ اللّٰهِ
شب سوم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_چهارم_ماه_رجب_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            35.15M
                                    شب چهارم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۵
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب چهارم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۵  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و من طال أمله ساء عمله»
#تحف_العقول ص۳۹۹
ضرورت انجام #وظیفه و منظور داشتن #حقیقت؛ وظیفهٔ آنی در هر آنی از آنات #زندگی؛ بحث #حکما در #قوه_و_فعل و تشبیه انسان به شمع؛ مواجههٔ انسان در هر آنی از آنات زندگی با کنشها و واکنشهای مختلف؛ ضرورت اتخاذ واکنش مناسب با إعمال #حکمت در مقابل کنشها؛ تفسیر شدن اعمال خوب و بد به حسب انجام وظیفهٔ پدید آمده از ناحیهٔ #عقل؛ فرمایش #امام_کاظم علیهالسلام ناظر به آفت رها کردن واکنشهای مناسب در مقابل کنشهای جاری در زندگی، به امید امر موهومی که معلوم نیست در آینده به آن دست یافت، میباشد؛ کنش و واکنشهای نامناسب همان آمال و #آرزو است؛ آرزوهای معقول و آرزوهای در حد #خیال؛ کثرت تذکرات در فرهنگ پیرامون آمال و آرزوهای موهوم؛ ذکر لطیفهای پیرامون #طمع انسانی طماع؛ گرفتاریهای پیرامون #خیال_پردازی و سریان این مسأله در زندگیهای امروزی؛ خاطرهای از انسانی خیالپرداز
«و من طال أمله ساء عمله»
کسیکه که آرزوهای طولانی بکند عملش بد میشود؛ ضرورت تفکیک بین #برنامه_ریزی طولانی با آرزوهای دراز؛ برنامهریزی گام به گام پیش رفتن در جهت زندگی است؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. #وسائل_الشیعة ج۱۹ص۲۶۶؛ مشخص نبودن مبدأ در خیالپردازی برخلاف برنامهریزی؛ برنامهریزی معیار و میزان دارد برخلاف خیالپردازی؛ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ #الرحمن:۹؛ اندازهها را بر اساس قاعده و میزان برپا کنید و در اندازهها کم و کاستی نکنید؛ خاطرهای از برخورد با شخصی متوهم در یکی از جلسات؛ جریانی از شخصی که درخواست دعا برای رفع قرض از استاد میکرد
«و من طال أمله ساء عمله»
حکایتی از خیالپردازی شخصی متوهم
جز افسون و افسانه نبود جهان
که بسته است چشم خشایارها
فریب جهان را مخور زینهار
که در پای این گل بود خارها
به اندوه آینده خود را مباز
که آینده خوابیست چون پارها
مهین مهرورزان که آزادهاند
بریدند از دام جان تارها
#علامه_طباطبایی
شب چهارم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۵
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110