هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
📄 لینک معرفی درس گفتارهای مدرسه سها:
🎙 معرفی درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/411
🎙 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/463
🎙 معرفی درس گفتار منطق شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/383
🎙 معرفی درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/431
🎙 معرفی درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/539
#منوی_دسترسی #معرفی
#درس_گفتار
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت - بخش دوم
📝 #سید_روح_الله_خمینی
عقل سالم در بدن سالم از دیدگاه ملاصدرا
• تا سن سى سالگى، نفس به تقويت مزاج مشغول است از اين رو تا اين سن قوۀ عاقلۀ انسانى كمتر مىباشد و انسانها بعد از آنكه از سى سالگى و يا از چهل سالگى گذشتند، قوۀ عاقلهشان بلا اشكال از سن بيست سالگى و يا بيست و پنج سالگى بيشتر است؛ زيرا نفس تا خود را متوجه به بدن كرده، به تقويت قواى بدنى مشغول و حافظ مزاج است، و لذا بدن رو به ترقى است. و بعد از آنكه به چهل سالگى رسيد، نفس، توجه خود را از بدن كم مىكند در نتيجه مزاج رو به تنزل مىرود. و هر قدر نفس علايق خود را كم كند و به خود متوجه شود، قوۀ نفسانيه زيادتر بوده و قوۀ عاقله بيشتر و محكمتر مىشود
• و اگر آفات و ناملايماتى براى مزاج رخ بدهد، نفس مجبور است بيشتر توجه داشته باشد؛ چون بدنى كه مزاجش اختلال پيدا كرده، علاوه بر تحليل طبيعى، بنايش با مرض و آفت نيز متزلزل مىگردد. پس نفس بايد سعى بسيار داشته باشد و توجه خودش را از جاى ديگر قطع كرده و نظر به مركوبش داشته باشد و اين معنى باعث مىشود كه ادراكات عقليۀ نفس ضعيف باشد؛ چون بايد همّش در تقويت مزاج زيادتر باشد و هر قدر به اين طرف توجه بيشتر نمايد از آن طرف ادراكات عقليه كمتر مىشود، و معناى «عقل سالم در بدن سالم» همين است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته
#عرفان_خمینی
#فقه_اکبر
________________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
💡#منتشر_شد
جلسه 14 و 15 مبانی فلسفی نظام سازی
ظهور ابر انسان: نیچه و هایدگر؛ نظام سازانِ ضد نظام
🎙 لینک دسترسی رایگان به جلسات👇🏻
https://B2n.ir/rb3833
📋 گزارش جلسه 14: در این جلسه، ابتدا نقدی بر مارکس مطرح شد که چگونه با وجود تلاش برای حذف “سوژه”، خود یک کلانروایت تاریخی جدید میسازد. سپس بحث به فلسفه نیچه رسید که به شکلی رادیکالتر، کل “تفکر مفهومی” در تاریخ فلسفه را به چالش میکشد و آن را عامل “مرگ خدا”، سرکوب زندگی و حاکمیت نیستانگاری (نیهیلیسم) میداند. در نهایت، این نقد به خود نیچه نیز وارد شد که او هم با محور قرار دادن “اراده معطوف به قدرت”، ناخواسته به آخرین فیلسوف نظامساز تبدیل میشود.
📋 گزارش جلسه 15: این جلسه به بررسی تاریخ نظامسازی در فلسفه غرب به عنوان مقدمهای برای فهم نگاه هایدگر پرداخت. بحث شد که نظامسازی در غرب همواره حول یک محور شکل گرفته است: ابتدا «طبیعت» (دوران پیشاسقراطی)، سپس «خدا» (قرون وسطی) و در نهایت «من» یا سوژه در دوران مدرن. در دوره مدرن، دکارت «من» را بر پایه «شک» به محور شناخت تبدیل کرد و کانت با ایجاد شکاف میان شناخت ما و «شیء فی نفسه» (ذات ناشناختنی اشیاء)، این نگاه را نظاممند ساخت.
📢 لینک معرفی درس گفتار:
🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄خلاصه سرفصل جلسات قبل
🖥 راهنمای ثبت نام
______________
#درس_گفتار #سخنرانی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
💡#منتشر_شد جلسه 14 و 15 مبانی فلسفی نظام سازی ظهور ابر انسان: نیچه و هایدگر؛ نظام سازانِ ضد نظام 🎙
🗒 خلاصه جلسه 14 نظامسازی (۱۱ مرداد): از نقد مارکس تا «مرگ خدا» در اندیشه نیچه
در این جلسه، پس از جمعبندی نهایی بحث مارکس، به سراغ یکی از رادیکالترین منتقدان فلسفه غرب، یعنی فردریش نیچه، رفتیم و تفاوت بنیادین نگاه او با متفکران پیشین را بررسی کردیم.
📎مهمترین سرفصلهای این جلسه:
۱. نقد نهایی بر مارکس:
چرا مارکس با وجود تلاش برای تخریب «سوژه» هگلی و حرکت از «زمین به آسمان»، خود در دام یک نظامسازی مفهومی جدید و نوعی دیگر از سوژگی گرفتار شد؟
۲. ورود به دنیای نیچه؛ نقدی بر کل فلسفه:
تفاوت اساسی نقد نیچه با مارکس. نیچه نه فقط مدرنیته، بلکه کل تاریخ «تفکر مفهومی» از افلاطون تا امروز را به چالش میکشد؛ تفکری که «زندگی» و «احساسات» را سرکوب کرده است.
۳. «مرگ خدا» و فروپاشی ارزشها:
بررسی مفهوم تکاندهنده «مرگ خدا» به مثابه کشتن ارزشهای پیشینی (خوب و بد) توسط نظامهای کلامی و فلسفی. از نگاه نیچه، انسان مدرن با مفاهیم خود، خدا را کشته و جهان را از معنا تهی کرده است.
۴. اراده معطوف به قدرت:
چگونه نیچه کل تاریخ فلسفه، علم و اخلاق را تفسیری از «اراده معطوف به قدرت» میداند؟ مفهومی که به عنوان موتور محرک تمام نظامهای فکری عمل میکند.
۵. نقد هایدگر بر نیچه:
چرا نیچه با طرح مفهوم «اراده معطوف به قدرت» به عنوان اصل بنیادین، خود به «آخرین متافیزیسین» تاریخ تبدیل میشود و ناخواسته در همان دامی میافتد که از آن فرار میکرد؟
۶. نهیلیسم؛ میهمان ناخواندهای که صاحبخانه شد:
نگاهی به نیستانگاری (نهیلیسم) به عنوان پیامد حاکمیت تفکر مفهومی و مرگ ارزشها در زندگی انسان مدرن.
ـــــــــــــــــــــــــ
#خلاصه #نظام_سازی #فلسفه_غرب #مارکس #نیچه #مرگ_خدا #اراده_معطوف_به_قدرت #نهیلیسم #هایدگر #مدرنیته #فلسفه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
💡#منتشر_شد جلسه 14 و 15 مبانی فلسفی نظام سازی ظهور ابر انسان: نیچه و هایدگر؛ نظام سازانِ ضد نظام 🎙
🗒 خلاصه جلسه 15 نظامسازی (21 مرداد) تاریخ نظامسازی در فلسفه غرب (به عنوان مقدمهای بر هایدگر)
📎مهمترین سرفصلهای این جلسه:
۱. مقدمه: نظامسازی بر پایهی “ایده” و جایگاه هایدگر
توضیح: در فلسفه غرب، هر نظام فکری بر پایهی یک “ایده” اصلی و وحدتبخش شکل میگیرد. هایدگر به عنوان یکی از بزرگترین منتقدان این رویکرد، کل تاریخ نظامسازی غربی را به چالش میکشد.
۲. دوره اول: “طبیعت” به عنوان محور نظام در دوران پیشاسقراطی
توضیح: در این دوره، “طبیعت” اصل وحدتبخش و نظمدهنده به همه چیز بود. خدایان، انسان و تمام پدیدهها جزئی از طبیعت بودند و هیچ امر فراتر از طبیعتی (ترانسندنتال) وجود نداشت.
۳. دوره دوم: “خدا” (تئو) به عنوان محور نظام پس از سقراط و در قرون وسطی
توضیح: با ظهور ارسطو و پس از آن، “خدا” (تئو) به محور اصلی نظام تبدیل شد. خدا به عنوان علت و نظمدهندهی همه چیز (طبیعت، انسان، اخلاق) شناخته میشد. در این نگاه، چون خدا خالق ذهن و جهان خارج است، مسئلهی شکاف بین آن دو مطرح نبود و فلسفه در خدمت الهیات (تئولوژی) قرار داشت.
۴. دوره سوم: “من” (سوژه) به عنوان محور نظام در دوران مدرن
این دوره خود به چند مرحله تقسیم میشود:
الف) دکارت و تأسیس “من” به مثابه “شک”:
توضیح: با دکارت، محور نظام از خدا به “من” تغییر میکند. این “من” یک “جوهر شکاک” است که اساس وجودش همان شک کردن است. این “من” با شک کردن در همه چیز، خود را از طبیعت و بدن جدا میکند و به تنها نقطهی یقینی تبدیل میشود که بقیهی جهان بر اساس آن تعریف و اثبات میگردد.
ب) کانت و نظامبخشی به شکاف میان “من” و “شیء فی نفسه”:
توضیح: کانت راه دکارت را به یک نظام فلسفی منسجم تبدیل کرد. او به شکلی دقیق میان “شیء فی نفسه” (نومن) که در ذات خود برای ما ناشناختنی است و آنچه ذهن ما از آن درک میکند، تفکیک قائل شد. از نظر او، “من” با استفاده از ساختارهای ذهنی خود (مانند زمان، مکان و مقولات) به جهان نظم میدهد. در این سیستم، امور متعالی مانند خدا از طریق عقل نظری قابل شناخت نیستند و تنها در حوزهی عمل (کنش) میتوان به آنها دست یافت.
جمعبندی نهایی: هایدگر با هر سه دوره نظامسازی (طبیعتمحور، خدامحور و منمحور) و تاریخ تحول آنها درگیر میشود تا بنیانهای فلسفه غرب را نقد کند.
ـــــــــــــــــــــــــ
#خلاصه #نظام_سازی #کانت #دکارت #فلسفه_غرب #هایدگر #مدرنیته #فلسفه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
🗂 #پوشه_نظام_سازی
📌 همه آنچه که تاکنون درباره مبانی فلسفی نظام سازی در کانال سها منتشر شده است👇🏼
🔹معرفی درس گفتار نظام سازی
🔸 تیتر 1 سایت مدرسه سها؛ لینک دسترسی به همه جلسات
🔸اطلاعیه نشست جلسات نظام سازی
🔸پشت پرده درس گفتار های نظام سازی
🔹نمونه صوت 5 جلسه ابتدایی نظام سازی
🪧 سرفصل مباحث:
🔹مهم ترین سرفصل مطرح شده در جلسات 06 الی 10
🔹سرفصل های مهم جلسه 11
🔹سرفصلهای مهم جلسه 12
🔹سرفصل های مهم جلسه 13
🔹سرفصل های مهم جلسه 14
🔹سرفصل های مهم جلسه 15
📝 یادداشت های منتشر شده
🔸یادداشت: آغاز سکولاریزاسیون مسیحیت در فلسفه هگل
🔸یادداشت: "بحران همیشگی: زندگی در سایۀ نقد مدرن"
🔸یادداشت: تمایز امر استعلایی-ترانسندنتال - و متعالی-ترانسندانت- در فلسفه کانت
🔸یادداشت: لیبرالیسم و آزادی سوژه
🔸یادداشت: فلسفه اقتصاد فراملیتی در اندیشه هگل
📎 لینک مجموعه یادداشت های چیستی نظام سازی
1- ریشه دغدغه مسئله نظام سازی
2- تحلیل دیدگاه مرحوم امام درباره نسبت دین و اجرا
3- مقصود از نظام؛ منظومه نیست
4- مفهوم نظام معرفتی و مؤلفههای هفتگانه آن
5- ضرورت تفکیک حیث دانشی یک علم با جهت ثبوتی آن
6- چیستی روش: مبنا سازنده متد و رورش است
🌅عکس نوشته و تصاویر:
عکس نوشته: دوران نقادی با عقل کریتیک ثبات را از جهان بشر برداشته است
عکس نوشته: پایان تاریخ مدرنیته
آلبوم تصاویر نشست نظام سازی
#نظام_سازی #آرشیو #فهرست
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
🌅 #عکس_نوشته
💡نسبت فلسفه هگل و اقتصاد سرمایه داری
• در اقتصاد سرمایهداری، هنگامی که هویت (بودن تو) را مدام با شدن و زمان نقد میکنی، این هویت سیلان مییابد و احساس میکنی که هویت واحدی نداری. این سیلان هویت موجب میشود که تو، مثلاً، از ایران کنده شوی و وابسته به ایران نباشی.
این تفکر سبب میشود که در اقتصاد، شرکتهای ملی به شرکتهای چندملیتی (فراملی) تبدیل شوند؛ زیرا خود را زیر زمان تعریف کرده و هویت سرزمینیشان را از دست دادهاند. سرمایه به دنبال هویتی فراتر از سرزمین میگردد (جهانیشدن).
-----
🖥 راهنمای ثبت نام
______________
#نظام_سازی #هگل #اقتصاد
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📋انواع علم: علم به معنی دانشی آن یادداشت 01 از معانی علم 📚1- علم به معنای دانش (مجموعه گزارهها):
📋انواع علم: علم به معنی ثبوتی آن
[تبیین تمایز میان سه ساحت «ثبوت»، «اثبات» و «دانش»]
📝 یادداشت 02 از "معانی علم"
در بررسی ماهیت یک «نظام» یا هر حوزه معرفتی دیگر، ضروری است که میان سه ساحت مختلف از معنی آن تفکیک قائل شویم. این تمایز به ما کمک میکند تا دریابیم که هنگام سخن از مبانی و گزارههای یک علم، دقیقاً به کدام وجه آن اشاره داریم. این سه ساحت عبارتند از:
۱. ساحت ثبوت (واقعیت خارجی):
این ساحت به واقعیت عینی و نفسالأمری حقایق و گزارهها، مستقل از فهم و معرفت انسانی، اشاره دارد. در این مرتبه، ممکن است بیشمار گزارهٔ فلسفی یا علمی وجود داشته باشد که هنوز توسط هیچ دانشمندی کشف (اثبات) نشده و به تبع آن، در بدنه رسمی آن علم (دانش) نیز وارد نگردیده است. این حوزه، همان «علم ثبوتی» است.
۲. ساحت اثبات (معرفت و فهم فردی):
ساحت اثبات، به حیطه فهم، استنباط و باور یک عالم یا مجتهد در یک رشته علمی معین بازمیگردد. در این مرتبه، یک متخصص بر اساس مبانی خود، مجموعهای از گزارهها را به عنوان حقیقت آن علم پذیرفته و گزارههای دیگری را نفی میکند. این نفی و اثبات، چارچوب ذهنی و معرفتی آن شخص را شکل میدهد. برای مثال، یک منطقدان ممکن است با ارائه مبنایی جدید (مانند ابتنای منطق بر ذهنشناسی)، بسیاری از گزارههای رایج در علم منطق را ناصحیح بداند و در آثار و تدریس خود آنها را طرد کند. این موضعگیری، آن گزارهها را از «نظام فکری» او خارج میسازد، اما لزوماً آنها را از بدنه کلی «دانش منطق» حذف نمیکند.
۳. ساحت دانش (مجموعه گزارههای معتبر):
این ساحت، به مجموعه گزارههایی اطلاق میشود که در یک رشته علمی دارای «اعتبار بینالاذهانی» هستند و مورد پذیرش جامعه علمی آن رشته قرار گرفتهاند. «دانش» صرفاً محتوای کتب نیست، بلکه یک توافق و اعتبار جمعی میان متخصصان است. گزارهای که توسط یک عالم در ساحت «اثبات» رد میشود، تا زمانی که مورد پذیرش جامعه علمی باشد، همچنان بخشی از «دانش» محسوب میشود.
تبیین با مثال:
برای روشنتر شدن این تمایز، میتوان به مفهوم «واقعیت مطلق» در اندیشه علامه طباطبایی اشاره کرد. این مفهوم، پیش از ایشان در ساحت «ثبوت» وجود داشته و عرفا نیز به نحوی با آن در ارتباط بودهاند. با این حال، تبیین نظاممند و فلسفی آن توسط علامه، این گزاره را به نحو مؤثری وارد ساحت «اثبات» (برای ایشان و پیروانشان) و سپس «دانش» فلسفه نمود.
طرح مسئله:
با توجه به این تفکیک سهگانه، پرسش بنیادین این است که وقتی متفکران مختلف از «مبادی» یک نظام فکری سخن میگویند، مقصود ایشان کدام یک از این سه ساحت است؟ آیا ایشان به مبادی نفسالأمری (ثبوت)، مبادی مبتنی بر فهم و اثبات شخصی، یا مبادی پذیرفتهشده در بدنه دانش رسمی اشاره دارند؟ شفافسازی این موضوع برای فهم دقیق دیدگاه ایشان ضروری است.
🗒 برداشتی از جلسه 2 مبانی فلسفی نظام سازی
🗂 #پوشه_نظام_سازی
ــــــــــــــــــــ
📎 لینک مجموعه یادداشت های معانی علم:
1- علم به معنی دانشی آن
_____
#یادداشت
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه #معانی_علم #علم_ثبوتی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
🪧 سلسله جلسات "مبانی نظام سازی" نقطه قوت درس گفتار "نظام فلسفی علامه طباطبایی"
- یکی از شاخصههای اصلی و وجوه تمایز درسگفتار تخصصی «نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره)»، تمرکز بر «ظرفیت های امتداد حکمت اندیشه علامه» به عنوان افق غایی و چشمانداز نهایی این دوره است. رویکرد اتخاذ شده در این سلسله جلسات، از یک مطالعه صرفاً نظری و انتزاعی فراتر رفته و دو هدف بنیادین را به صورت توأمان دنبال میکند:
نخست، تبیین و صورتبندی اندیشه حضرت علامه (ره) به مثابه یک نظام فلسفی مستقل، منسجم و جامع. در این سطح، تلاش بر آن است تا اصول، مبانی و ساختار کلی دستگاه فکری ایشان به شکلی نظاممند ارائه گردد تا مخاطب به درکی یکپارچه از این مکتب دست یابد.
دوم و در گامی فراتر، ظرفیتشناسی و کاربست این نظام فلسفی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی. این درسگفتار بر این باور استوار است که فلسفه نباید در دایره مباحث نظری محبوس بماند. بر این اساس، هدف اصلی، آموزش «فلسفه برای فلسفه» نیست؛ بلکه غایت آن، توانمندسازی مخاطب و تقویت قوه تفکر فلسفی او در بستر مکتب علامه است تا در نهایت، خود به فاعلیت در عرصه اندیشهورزی و نظامپردازی نائل آید. به بیان دیگر، ما فلسفه را میخوانیم تا در مسئله کلیدی «امتداد حکمت در عرصه اجتماع و علم»، ظرفیتهای عظیم و کارگشای آن را برای تأسیس یک نظام اجتماعی مبتنی بر مبانی معرفتی اسلامی-ایرانی به نمایش بگذاریم.
📱 لینک دستری به جلسات درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی
___
#درس_گفتار_علامه #فلسفه_اسلامی #نظام_سازی
ــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
❖ قرآن مارا برای یادگیری علم منطق تشویق میکند!
📝 #علامه_طباطبایی
ـ تهمت یونانی بودن علم منطق بی اساس است.
•... منکرین علم منطق در رد منطق، اصول منطق را بكار بردهاند و با اينكه خواسته اند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كردهاند، ما هم كه مىگوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مىكند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مىخواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير.
• كسانى كه مىگويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مىخواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند....
#عکس_نوشته
ــــــــ
#منطق
#منطق_ذهن_شناسی
-------
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📻 دوره رایگان 20 گفتار پیرامون جریان شناسی سیاسی ایران معاصر
🎧 تمام 20 جلسه در سایت بارگذاری شده است.
🌐 جهت دریافت صوت جلسات به صورت رایگان به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
📎 https://B2n.ir/bb5368
ـــــــــــــــــ
🗂 مباحث مطرح شده در این جریان شناسی:
• جلسه اول و دوم: چیستی جریان شناسی و ملاک های آن
• جلسه سوم: تقی ارانی و گروه 53 نفره
• جلسه چهارم: نخشب و حزب سوسیالیست ایران
• جلسه پنجم: نواب صفوی و فدائیان اسلام
• جلسه ششم و هفتم :فدائیان اسلام و کسروی
• جلسه هشتم: جریان روحانیت و مرحوم امام خمینی
• جلسه نهم: جریان روحانیت و موسسات جدید حوزوی
• جلسه دهم و یازدهم : نهضت آزادی و بازرگان
• جلسه دوازدهم: بازرگان متقدم و متاخر
• جلسه سیزدهم: بهائیت و انجمن حجتیه
• جلسه چهاردهم و پانزدهم: سازمان مجاهدین
• جلسه شانزدهم الی بیستم: شریعتی
ـــــــــــــــ
📼 ارائه دهنده: حجت الاسلام #علی_اسدی
👥 مخاطب: جامعه دانشجویی(تدریس شده برای دانشجویان در شیراز)
📕سطح:متوسط
📆 سال ارائه: 1396
_____
#سخنرانی #تاریخ_سیاسی
#جریان_شناسی #ایران_معاصر
ـــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت