eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی سها
📻 ارائه درس گفتار اصول فقه مقدماتی، با محوریت کتاب آشنایی با اصول شهید مطهری «با تمرکز بر تبیین تما
2-msoha-ir.MP3
زمان: حجم: 23.02M
📻 ، درس گفتار اصول مقدماتی شهید مطهری؛ جلسه دوم 🔖 سرفصل مباحث جلسه دوم: 1. تعریف و ماهیت علم اصول فقه - بررسی تعریف علم اصول فقه به عنوان «دانش قواعد استنباط احکام شرعی». - تحلیل حیثیت آلی (ابزاری) و فنّی این علم؛ یعنی نقش آن به مثابه «روش‌شناسی اجتهاد» در خدمت فقه. 2. تبیین ساختار قاعده‌محور اصول فقه - تبیین این گزاره که «اصول فقه از سلسله ای از بایدها سخن می گوید» - نقد و بررسی اجمالی دیدگاه کسانی که مسائل اصول فقه را شکل‌دهندهٔ کبریات قیاس فقهی می‌دانند. 3. آشنایی با قیاس اصولی و فقهی با ذکر مثالی کاربردی. 4. بیان وجه ضرورت و نیازمندی به علم اصول فقه ــــــــــ 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻 🔗 https://B2n.ir/ee9902 ـــــــ 📼 مدرس: حجت الاسلام 📆 سال شروع دوره: 1404 👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان ⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه ــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ انواع ساختار جوامع انسانی 📝 در بررسی ساختار جوامع انسانی، با سه حوزه تحلیلی مواجه هستیم: 1. فرد بما هو فرد (فرد بهمثابه موجودی مستقل) 2. فرد بما هو اجتماع (فرد در جایگاه کنشگر اجتماعی) 3. اجتماع بما هو اجتماع (جامعه بهمثابه یک کل نظام‌مند) ۱. فرد بما هو فرد این حوزه به ماهیت انسانیِ مستقل از جامعه می‌پردازد. در این چارچوب، فرد به‌عنوان موجودی خودبسنده در نظر گرفته می‌شود که فارغ از حضور دیگران، نیازهای ذاتی مانند آب، غذا، امنیت، و لذت‌های درونی را تجربه می‌کند. حتی در شرایط فرضیِ عدم وجود جامعه، این نیازهای اولیه (به تعبیر برخی اندیشمندان، "نیازهای سلسله‌مراتبی مازلو") پابرجا هستند. برای مثال، انسانِ نخستین در انزوا نیز به‌دنبال تأمین این ضروریات بود. این سطح از تحلیل، بر "فردیت محض" تأکید دارد. ۲. فرد بما هو اجتماع این حوزه به کنش‌های فرد در تعامل با ساختارهای اجتماعی اشاره دارد. بسیاری از نیازها و رفتارها (مانند ازدواج، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، یا التزام به حقوق دیگران تحت عنوان "حق‌الناس" در فقه اسلامی) تنها در بستر جامعه معنا می‌یابند. برای نمونه، مفهوم "چراغ قرمز" به‌عنوان یک هنجار اجتماعی، در غیاب جامعه فاقد موضوعیت است. بنابراین، فرد در این سطح، "کنشگر اجتماعی" است که هویت و رفتارش تحت تأثیر روابط جمعی شکل می‌گیرد. ۳. اجتماع بما هو اجتماع این سطح، جامعه را به‌عنوان یک کلیت مستقل از اعضای آن تحلیل می‌کند. فرهنگ، اقتصاد، و نهادهای اجتماعی (مانند نوروز یا اقتصاد مقاومتی) حتی با تولد یا مرگ افراد خاص تداوم می‌یابند. برای مثال، خطاب قرآن به یهودیان مبنی بر "شما کسانی بودید که پیامبران را کشتید" (آیه ۹۱ سوره بقره)، ناظر به هویت جمعی است، نه افراد خاص. این نشان می‌دهد جامعه دارای "شخصیت تاریخی" است که قوانین و روحیه‌ای کلان بر آن حاکم است و افراد را -گاه به‌رغم میلشان- تحت تأثیر قرار می‌دهد. جمع‌بندی: برای تحلیل جامع انسان، باید این سه ساحت را همزمان در نظر گرفت: - تأثیرپذیری فرد از نیازهای ذاتی (فرد محض) - نقش‌پذیری در تعاملات اجتماعی (فرد اجتماعی) - انقیاد در برابر ساختارهای کلان جامعه (اجتماع بما هو اجتماع) این چارچوب سه‌بعدی، امکان درک بهتری از دینامیک فرد و جامعه را فراهم می‌کند. 📌 برداشتی از جلسات حجت الاسلام _________ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ در مذمت آخوند هایی که عمده وقتشان را بررسی احکام حیض و نفاس گرفته است. 📝 دست هاى اجانب براى اينكه مسلمين و روشنفكران مسلمان را، كه نسل جوان ما باشند، از اسلام منحرف كنند، وسوسه كرده‌اند كه اسلام چيزى ندارد؛ اسلام پاره‌اى احكام حيض و نفاس است! آخوندها بايد حيض و نفاس بخوانند! حق هم همين است! آخوندهايى كه اصلاً به فكر معرفى نظريات و نظامات و جهان‌بينى اسلام نيستند، و عمدۀ وقتشان را صرف كارى مى‌كنند كه آنها مى‌گويند و ساير كتاب هاى اسلام را فراموش كرده‌اند، بايد مورد چنين اشكالات و حملاتى قرار بگيرند. آنها هم تقصير دارند؛ مگر خارجي ها تنها مقصرند؟ البته بيگانگان براى مطامع سياسى و اقتصادى كه دارند از چند صد سال پيش اساس را تهيه كرده‌اند؛ و به واسطۀ اهمالى كه در حوزه‌هاى روحانيت شده موفق گشته‌اند. كسانى در بين ما، روحانيون بوده‌اند كه ندانسته به مقاصد آنها كمك كرده‌اند تا وضع چنين شده است. . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ـــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
💻 📄فهرست گفتارها و درس گفتار های مدرسه سها 📌 درس گفتارها: 🔹 سطح تخصصی: 🎙 درس گفتار نظام فلسفی علامه 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/341 🎙درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/348 🔸 سطح مقدمات: 🎙درس گفتار منطق شهید مطهری 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/382 🎙 درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/430 📄 فهرست معرفی درس گفتار ها👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/438 ـــــــــــ 📌 گفتار ها: 🎧جریان شناسی سیاسی ایران معاصر - https://eitaa.com/msoha_ir/362 🎧گفتاری پیرامون دین و دنیای جدید👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/346 🎧بحثی پیرامون فلسفه شب های قدر👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/344 🎧شرح بخش هایی از خطبه متقین 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/345 🎧 کوتاه گفتارهایی پیرامون سفر الی الله👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/353 🎧 گفتاری پیرامون فلسفه نماز 👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/357 🖼 گالری عکس نوشته ها 👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/352 🌐 دوره ها👇🏻 📱 https://eitaa.com/msoha_ir/401 ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📄 لینک معرفی درس گفتارهای مدرسه سها: 🎙 معرفی درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/411 🎙 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/463 🎙 معرفی درس گفتار منطق شهید مطهری👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/383 🎙 معرفی درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/431 🎙 معرفی درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/539 ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📝 یادداشتی پیرامون بازخوانی مبانی انقلاب با فلسفه اسلامی در پرتو اندیشه علامه طباطبایی (ره) 👇🏻👇🏻👇🏻
مدرسه علوم انسانی سها
📝 یادداشتی پیرامون بازخوانی مبانی انقلاب با فلسفه اسلامی در پرتو اندیشه علامه طباطبایی (ره) 👇🏻👇🏻👇🏻
❖ فلسفه اولین پله برای ورود به عرصه تمدن سازی 📝 ورود به عرصه تحول علوم انسانی بدون توجه به مبانی فلسفی آن، تلاشی ناکام و بی‌نتیجه خواهد بود. فلسفه به‌عنوان علمی که بر سایر علوم سیطره‌ی محتوایی و موضوعی دارد، جایگاهی کلیدی در استحکام بخشی به مبانی علوم انسانی، چه در رویکرد غربی و چه در رویکرد اسلامی، ایفا می‌کند. علامه طباطبایی: اندیشمند نظام‌ساز علامه طباطبایی (ره)، با وجود زندگی بی‌تکلف و بی‌حاشیه‌اش، یگانه چهره‌ی فکری و عقلانی انقلاب اسلامی در سنت فلسفی معاصر است. ایشان نه تنها به‌عنوان شارح فلسفه‌ی صدرایی، بلکه به‌عنوان یک اندیشمند نظام‌ساز و بنیان‌گذار، ظرفیت‌های عظیمی را در علم فلسفه برای ایجاد نظام‌های اجتماعی و هضم علوم انسانی مدرن آشکار کرده است. بازگشت به اندیشه‌ی علامه و احیای این ظرفیت مغفول، می‌تواند افق‌های جدیدی را در تکمیل نظامات انقلاب اسلامی بگشاید. نسبت فلسفه با علوم انسانی ما بر این باوریم که در این مقطع تاریخی وپیچیدگی تحولات اجتماعی تنها با توجه به ظرفیت های نظام فکری علامه طباطبایی است که می‌توان به روشنی به نسبت بین علوم انسانی موجود و علم فلسفه پاسخ داد. ظرفیت فرهنگی و فکری علامه، امکان گفت‌وگو با تمامی جریان‌های فکری مدرن، حتی متضادترین آن‌ها، را فراهم می‌آورد. این سنت فکری گرچه توسط شاگردان ایشان مورد توجه قرار گرفته است، اما به‌زعم ما، اصلی‌ترین ظرفیت‌های فلسفی علامه هنوز ناشناخته مانده‌اند. احیای اندیشه علامه: ضرورتی برای تمدن‌سازی برای عبور از مرحله‌ی کنونی انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی، چاره‌ای جز احیای اندیشه‌ی علامه طباطبایی و مکتب‌سازی بر اساس آن نداریم. فلسفه‌ی اسلامی با ظرفیت عظیم خود می‌تواند در دنیای مدرن به‌عنوان یک تفکر ایجابی عرض‌اندام کند. اما نگاه سازمانی و دانشگاهی به این علم، ما را از سنت آموزشی عمیق و سلوک فکری قوی‌ای که سال‌ها در این عرصه داشته‌ایم، دور کرده است. این اشتباه روشی، ما را از شناخت و تحلیل درست این بنیان فلسفی بازداشته است. درس‌گفتارهای نظام فلسفی علامه طباطبایی در درس‌گفتارهای علم فلسفه مدرسه سُها، تلاش می‌کنیم خوانشی متفاوت و متن‌محور از اندیشه‌ی علامه طباطبایی ارائه دهیم. این خوانش بر اساس گفتمان فلسفی ایشان و با توجه به ظرفیت‌های فکری شاگردان آن بزرگوار طراحی شده است. هدف ما، احیای ظرفیت‌های مغفول فلسفه‌ی اسلامی و استفاده از آن برای تمدن‌سازی در دنیای مدرن است. ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 جلسه دوم از درس گفتار منطق مقدماتی شهید مطهری 🔖 سرفصل مباحث جلسه دوم: - بیان خلاصه‌ای از جلسه
03-msoha-ir.mp3
زمان: حجم: 9.05M
📻 جلسه سوم از درس گفتار منطق مقدماتی شهید مطهری؛ آیا منطق علم است؟ 🔖سرفصل مباحث: مرور جلسه گذشته اصطلاح «موضوع» که در فلسفه و منطق برای علوم مطرح شده است چه معنایی می‌دهد؟ از نظر حکما و شهید مطهری چگونه یک علم شکل و قوام می‌یابد؟ آیا منطق علم است؟ ــــــــــ 🎧 لینک معرفی دوره: 🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/383 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻 🔗 https://B2n.ir/uf7878 👥عضویت در 👇🏻 🔗 https://eitaa.com/msoha_ir/415 ـــــــ 📼 مدرس: حجت الاسلام 📆 سال شروع دوره: 1404 👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان ⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه ــــــ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
● تفاوت اساسی انسان‌شناسی اسلامی و غیراسلامی 📝 آیت الله علوم انسانی اسلام از سر تا پا غیر از این علوم انسانی موجود است. شما که دارید مسائل تربیتی یا اخلاقی یا امثال اینها را از هر نویسنده ای مطالعه میکنید اول این سؤال را از بزرگترها بکنید که آیا این نویسنده علوم انسانی یا مسائل تربیتی و مدیریتی و اخلاقی و اقتصادی را بر اساس علوم انسانی شرقی یا غربی مطرح کرده یا بر اساس علوم اسلامی؟ اگر بر اساس علوم انسانی شرقی و غربی است، مطالعه بکنید؛ اما مصرف نکنید بفهمید و بدانید که آنها چه میگویند؛ اما این را هم بدانید که نتیجه کاربردی برای شما ندارد شما زمانی میتوانید اینها را مصرف کنید که آن کسی که شما را مداوا می کند، فطرت را هم خوانده باشد؛ اما او اصلاً خبر ندارد که پشت این طبیعت فطرتی هم هست. از این جهت بسیاری از داروهایی که برای طبیعت میدهد برای فطرت مضر و کشنده است. شما میخواهی با مدل تربیت غربی بچه مسلمان تربیت کنی؟! هیهات تا مدلت را عوض نکنی نمیشود شما میخواهی با مدل پول غربی ربا را براندازی؟! هیهات محال است مدل پول اسلام را بیاور تا بتوانی ربا را براندازی اسلام برای خودش مدل دارد. در تربیت هم همین طور است؛ مدل تربیتی دارد. آنها که انسان را نمیشناسند کتاب در تربیت مینویسند؛ ما که این مایه را داریم تجاربمان را هم میتوانیم به کار ببریم چرا در این امر احتیاط بکنیم؟ چرا به خودمان جرئت ندهیم که کتاب تربیت اسلامی داشته باشیم؟ 🔖 راه رشد الگوی دینی تربیت کودک و نوجوان صفحه 19 ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ آنان که در راه تحصیل جان میدهند، در حکم شهید اند. . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ علوم انسانی اسلامی هم باعث تعالی فرد میشود و هم تعالی جامعه 📝 ما در پی آنیم که علوم انسانی را بر اساس آموزه‌های اسلامی بازتعریف کنیم. اسلامی‌سازی علوم این امکان را فراهم می‌کند تا جامعه را مبتنی بر فرهنگ بومی خود، که ریشه در اسلام دارد، مدیریت کنیم. دستیابی به فرهنگی اصیل و همسو با اسلام، از تناقضات پیشگیری کرده و مسیری برای تعالی همزمان فرد و جامعه می‌گشاید. این دو سطح تعالی (فردی و اجتماعی) با یکدیگر متفاوتند؛ همان‌گونه که در آموزه‌های دینی، «حشر» نیز دو وجه دارد: گاه فردی است (مانند محشور شدن برخی در جایگاه فرشتگان) و گاه اجتماعی (مانند محشور شدن جمعیتی به شکل یک حیوان به سبب فرهنگ نادرستشان). حتی اگر فردی در چنین جامعه‌ای از گناهان دوری کند، اما در برابر انحرافات جامعه سکوت اختیار کند، در حشر جمعی شریک خواهد شد. از این رو، اسلامی‌سازی علوم انسانی نه تنها به تعالی فردی می‌انجامد، بلکه جامعه را نیز به سمت کمال رهنمون می‌سازد. نتیجه این فرآیند، شکل‌گیری دنیایی عادلانه‌تر و اخلاقی‌تر است؛ دنیایی که حتی برای کسانی که به آخرت باور ندارند، جذابیت خواهد داشت. برای نمونه، تحقق «عدالت اجتماعی» مستلزم طراحی نظام‌های علمیِ همسو با ارزش‌های اسلامی است. همچنین، ترویج ساده‌زیستی یا تسهیل ازدواج نیازمند نظریه‌پردازی رسانه‌ایِ اسلامی است تا این مفاهیم در جامعه نهادینه شوند. پیوند جهان‌بینی و اسلامی‌سازی علوم: پرسشی مطرح می‌شود: چرا در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، تمرکز بر «جهان‌بینی» است؟ پاسخ در نقش زیربنایی جهان‌بینی است. جهان‌بینی همچون ستونی است که ساختمان تفکر بر آن استوار می‌شود. برای مثال، یک مهندس عمران در نگاه به دیوار، برخلاف فرد عادی، به ابعاد فنی و ساختاری آن توجه می‌کند. این نگاه عمیق، حاصل دانش تخصصی اوست. به همین ترتیب، جهان‌بینی اسلامی—که مبتنی بر ایمان به خدا و قرآن است—نوع نگاه ما به پدیده‌ها و جهت‌گیری اعمالمان را شکل می‌دهد. کسی که جهان را صرفاً مادی می‌پندارد، نمی‌تواند مفاهیمی مانند «امر به معروف» را درک کند، چرا که این مفاهیم ریشه در باور به ماوراء الطبیعه دارند. در مقابل، جهان‌بینی الهی، الزامات اخلاقی و اجتماعی خاص خود را به همراه می‌آورد که در قالب دستورات دینی تجلی می‌یابد. جمع‌بندی: اسلامی‌سازی علوم انسانی، با تکیه بر جهان‌بینی توحیدی، همسو با فطرت انسان و جامعه، هم به کمال فردی کمک می‌کند و هم زمینه‌ساز تحقق جامعه‌ای متعالی و عادلانه است. این فرآیند، نه یک انتخاب که ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای دستیابی به «دنیای بهتر»—چه از منظر مادی و چه معنوی—به شمار می‌رود. 🔖 برداشتی از جلسات حجت الاسلام ________________- ــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا