eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
My Recording10-403.10.11.mp3
زمان: حجم: 32.4M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 10 تاریخ: 403.10.11 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
10 -فلسفه.pdf
حجم: 191.5K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 10 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/11 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
📚 موضوعات اصلی جلسه 10: 1. بحث درباره عبارات علامه طباطبایی: - عبارات علامه طباطبایی در کتاب نهایه الحکمه مورد بررسی قرار گرفت. - استاد تأکید کرد که این عبارات جنبه‌های مختلفی دارند و در جلسات آینده بیشتر به آن‌ها پرداخته خواهد شد. 2. موضوع فلسفه: - موضوع فلسفه به عنوان موجود مطلق مورد بحث قرار گرفت. - استاد به دیدگاه‌های مختلف فلاسفه، از جمله آیت‌الله مصباح و آیت‌الله مطهری، اشاره کرد و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی نمود. 3. واقعیت و خطا: - استاد توضیح داد که واقعیت شامل همه چیز، حتی خطا، می‌شود. - خطا نیز در دل واقعیت اتفاق می‌افتد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. 4. برهان و استقرار علم: - بحثی درباره برهان و نقش آن در استقرار علم مطرح شد. - استاد تأکید کرد که برای استقرار علم، نیاز به امتناع تناقض است. 5. تفکیک علوم: - استاد به تفکیک علوم و نقش فلسفه در تمییز معارف حقیقی از وهمیات اشاره کرد. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📚 برای بهره‌وری بیشتر از درس‌گفتارهای فلسفه و منطق، این مراحل را دنبال کنید: 1. گوش دادن فعال: - با تمرکز کامل به صوت جلسه گوش دهید و سعی کنید مفاهیم اصلی را درک کنید. 2. یادداشت‌برداری: - نکات کلیدی و مفاهیم اصلی را یادداشت کنید تا در مرورهای بعدی به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. 3. مطالعه درس‌نامه: - در صورت نیاز درس‌نامه جلسه را به دقت مطالعه کنید تا مطالب را بهتر درک کرده و تثبیت نمایید. 4. بررسی ارجاعات: - به متون و منابع ارجاع‌داده شده در جلسه مراجعه کنید و آن‌ها را با حوصله و تمرکز مطالعه نمایید. 5. کار فکری: - سوالات مطرح شده در جلسه را بررسی کنید و برای حل آن‌ها تفکر کنید. همچنین، روی متون ارجاع‌داده شده تمرکز کنید. دقت کنید مهم ترین کار یک فیلسوف فکر کردن است. 6. مباحثه: - در صورت وجود هم‌بحث، با دیگران به مباحثه بپردازید تا مفاهیم را بهتر درک کرده و اشکالات خود را برطرف کنید. 7. تقریر نهایی: - در پایان، مطالب را به صورت منسجم و با بیان خودتان بر اساس آنچه که فهم کرده اید تقریر کنید تا به یک جمع‌بندی کامل برسید. با رعایت این مراحل، می‌توانید به بهترین شکل از درس‌گفتارهای فلسفه، منطق و سایر درس گفتار ها بهره‌مند شوید. مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 #سید_روح_الله_خمینی بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گ
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت - بخش دوم 📝 عقل سالم در بدن سالم از دیدگاه ملاصدرا • تا سن سى سالگى، نفس به تقويت مزاج مشغول است از اين رو تا اين سن قوۀ عاقلۀ انسانى كمتر مى‌باشد و انسانها بعد از آنكه از سى سالگى و يا از چهل سالگى گذشتند، قوۀ عاقله‌شان بلا اشكال از سن بيست سالگى و يا بيست و پنج سالگى بيشتر است؛ زيرا نفس تا خود را متوجه به بدن كرده، به تقويت قواى بدنى مشغول و حافظ مزاج است، و لذا بدن رو به ترقى است. و بعد از آنكه به چهل سالگى رسيد، نفس، توجه خود را از بدن كم مى‌كند در نتيجه مزاج رو به تنزل مى‌رود. و هر قدر نفس علايق خود را كم كند و به خود متوجه شود، قوۀ نفسانيه زيادتر بوده و قوۀ عاقله بيشتر و محكم‌تر مى‌شود • و اگر آفات و ناملايماتى براى مزاج رخ بدهد، نفس مجبور است بيشتر توجه داشته باشد؛ چون بدنى كه مزاجش اختلال پيدا كرده، علاوه بر تحليل طبيعى، بنايش با مرض و آفت نيز متزلزل مى‌گردد. پس نفس بايد سعى بسيار داشته باشد و توجه خودش را از جاى ديگر قطع كرده و نظر به مركوبش داشته باشد و اين معنى باعث مى‌شود كه ادراكات عقليۀ نفس ضعيف باشد؛ چون بايد همّش در تقويت مزاج زيادتر باشد و هر قدر به اين طرف توجه بيشتر نمايد از آن طرف ادراكات عقليه كمتر مى‌شود، و معناى «عقل سالم در بدن سالم» همين است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
غربی سازی اسلام یا اسلامی سازی علوم انسانی ؟ 📝 یکی از نقدهایی که به سیر موجود تحول علوم انسانی داریم، این است که مؤسسات اقماری موجود، به این شکل عمل می‌کنند که مثلا روان‌شناسی ویلیام جیمز را می‌گیرند، چند گزاره دینی از احادیث پیدا می‌کنند و به آن می‌چسبانند و ادعا می‌کنند که این همان روان‌شناسی اسلامی است! سپس کتابی 500 صفحه‌ای می‌نویسند و آن را به عنوان روان‌شناسی اسلامی عرضه می‌کنند. اما وقتی دقیق‌تر می‌شوی، می‌بینی که تمام محتوای آن، همان حرف‌های ویلیام جیمز است، با این تفاوت که بخش‌های خطرناک آن حذف شده و چند حدیث هم به آن اضافه شده است! این روش، تولید علم اسلامی نیست؛ این غربی‌سازی اسلام است! این خوانشی غربی از اسلام است و در واقع، تفسیر به رأی از اسلام محسوب می‌شود. ما مبانی و اصولی داریم که باید بر اساس آن‌ها حرکت کنیم. ـــــــــــــــــــــــــــ ________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ بنا به درخواست های متعدد مخاطبان مدرسه سها، جهت راحتی در استفاده از مطالب از این به بعد فایل word درس نامه ها نیز منتشر خواهد شد. ضمنا ارجاعات هر جلسه فلسفه نیز به صورت کامل در یک فایل قرار داده خواهد شد.
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
❖ قرآن مارا برای یادگیری علم منطق تشویق میکند! 📝 ـ تهمت یونانی بودن علم منطق بی اساس است. •... منکرین علم منطق در رد منطق، اصول منطق را بكار برده‏اند و با اينكه خواسته ‏اند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كرده‏اند، ما هم كه مى‏گوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مى‏كند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مى‏خواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير. • كسانى كه مى‏گويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مى‏خواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند.... ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
11-403.10.12.mp3
زمان: حجم: 47.64M
جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 11 تاریخ: 403.10.12 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
11.docx
حجم: 40.4K
پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 11 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/12 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
جلسه 11: بررسی بداهت مفهومی موضوع فلسفه با نگاهی به دیدگاه شهید مطهری ۱. موضوع فلسفه و بداهت مفهومی موضوع فلسفه، وجود یا موجود است. سوال اصلی این است که آیا این مفهوم بدیهی است یا نیاز به تعریف دارد؟ - شهید مطهری معتقد است که وجود یک مفهوم بدیهی است و نیازی به تعریف ندارد. - مرحوم علامه طباطبایی نیز برخلاف بسیاری از فیلسوفان، سیر فلسفی خود را از حق شروع می‌کند، نه از خلق به سوی حق. این رویکرد باعث می‌شود موضوع فلسفه به گونه‌ای دیگر بررسی شود. --- ۲. تعریف موضوع فلسفه در فلسفه، اولین بحثی که باید انجام شود، تعریف موضوع علم است. اگر موضوع علم بدیهی نباشد، نیاز به تعریف دارد. - شهید مطهری استدلال می‌کند که وجود یک مفهوم بسیط است و نمی‌توان آن را به صورت حدی یا رسمی تعریف کرد. - تعریف حدی نیازمند جنس و فصل است، اما وجود بسیط است و جنس و فصل ندارد. - تعریف رسمی نیز ممکن نیست، زیرا چیزی روشن‌تر از وجود وجود ندارد که بتوان از آن برای تعریف وجود استفاده کرد. --- ۳. تفاوت دیدگاه‌ها در این جلسه، تفاوت دیدگاه‌های شهید مطهری با دیگر فیلسوفان مانند آقای مصباح و آقای جوادی نیز بررسی شد: - شهید مطهری بر بداهت وجود تأکید می‌کند و آن را نیازی به تعریف نمی‌داند. - برخی دیگر از فیلسوفان ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی داشته باشند و وجود را نیازمند تعریف بدانند. --- ۴. ملاک بداهت شهید مطهری مفهوم مالک بداهت را مطرح می‌کند و معتقد است که این مالک باید در همه جا پیاده شود، نه فقط در مورد وجود. - او مثال‌هایی مانند مفهوم "من" و "عدم" را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که این مفاهیم نیز بدیهی هستند و نیازی به تعریف ندارند. --- ۵. اشکالات و پاسخ‌ها برخی اشکالات مطرح شده توسط فیلسوفان دیگر مانند فخر رازی و آقای مصباح نیز در این جلسه بررسی شد: - این اشکالات ممکن است صغروی (نقضی) یا کبروی (اساسی) باشند. - شهید مطهری تلاش می‌کند به این اشکالات پاسخ دهد و مالک بداهت را در همه جا پیاده کند. --- ۶. نتیجه‌گیری شهید مطهری در نهایت نتیجه می‌گیرد که وجود یک مفهوم بدیهی است و نیازی به تعریف ندارد. او استدلال می‌کند که تعریف وجود به صورت حدی یا رسمی ممکن نیست و این مفهوم باید به عنوان یک مفهوم بدیهی پذیرفته شود. ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir