شذرات المعارف
جریاناتی از توطئههای یهود خبیث بر ضد پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم نکته: زمان سخنرانی به فا
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
00:50 أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنًا كَمَنْ كَانَ فَاسِقًا لَا يَسْتَوُونَ #السجدة۱۸
02:33 مواجهه #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم با #کفار و #اهل_کتاب و #منافقین؛ کفار شامل #بت_پرستان و #لائیک ها؛ اهل کتاب شامل #یهود و #نصاری؛ جریانات روز [جنگ #اسرائیل و #جبهه_مقاومت] ادامه وقایع صدر اسلام است؛ یهود گذشته از عداوت با #اسلامیت عداوت با #ایرانیت است؛ ضعف دستگاه #تبلیغاتی ما؛ محل سؤال بودن عدم روشنگری دستگاههای تبلیغاتی داخل پیرامون جشن دینی در یهود برای گرامیداشت #ایرانی_کشی توسط یهود که در #تورات هم ذکر شده است؛ عدم آشنایی جامعه ما با تورات و تلقی عامیانه به اینکه تورات مثل #قرآن کریم همهاش #وحی الهی است در حالیکه قسمت کوچکی از تورات وحی به #حضرت_موسی علیهالسلام است و قسمتی از آن #تاریخ نویسی است که بعد از جریان #بخت_النصر (= #نبوکدنصر) میباشد؛ بخت النصر صندوق تورات را شکست و آتش زد و یهود را به اسارات و بردگی برد که موجب بردگی ۳۰۹ ساله یهود (بنابر گزارش خود یهود) گردید؛ آزادی یهود توسط #کوروش؛ تاریخنویسی پیران یهود پس از آزادی از مطالب سینه به سینه از تورات و همچنین مطالبی که برایشان اتفاق افتاده بود بهعنوان تورات قسمتی از تاریخ یهود نوشتند؛ بخت النصری که یهود را به اسارت گرفته غیر از بخت النصری است که به #مکه حمله کرد و با مکیان جنگید
08:30 نفوذ یهود در دربار #هخامنشیان؛ ابهام تاریخ تورات در بین فرضیهٔ تحریک یهود از ابتدا در هخامنشیان در مقابل فرضیه نفوذ یهود پس از ایجاد هخامنشیان؛ ماجرای نفوذ #مردخای و #استر (مدفون در #همدان) به دربار پادشاه هخامنشی [= #خشایارشا] در پی امتناع ملکه #وشتی (خواهر پادشاه) برای مضاجعت با پادشاه در ملأ عام؛ اخراج ملکه وشتی از دربار و ابهام در کشته شدن وی؛ جایگزین شدن استر به جای ملکه وشتی و ابهام در برآورده کردن تقاضای پادشاه در ملأ عام؛ نسبت ظاهری استر و مردخای بهعنوان برادرزاده و عمو یا خواهرزاده و دایی؛ تقاضای قتل عام #ایرانیان توسط استر و مردخای از پادشاه هخامنشی به علت عداوت ایرانیان با یهود؛ نامعلوم بودن منشأ عداوت ایرانیان با یهود در تاریخ که همین عداوت پایه فرضیه روی کار آمدن هخامنشیان توسط یهود برای سرکوب ایرانیان است؛ ایرانی نبودن بخت النصر؛ امتناع ابتدایی پادشاه هخامنشی در مقابل درخواست استر و مردخای و سپس اجازه دادن وی به استر و مردخای برای کشتار ایرانیان به مدت سه روز؛ ابهام در تورات در تعداد روزهای ایرانی کشی؛ تعداد کشتهشدگان ایرانی طبق گزارشات تورات بین ۷ هزار نفر تا ۷۰ هزار نفر نقل شده است؛ روز واقعه کشتار ایرانیان در ۱۳ #فروردین است که در فرهنگ ایرانیان #سیزده_بدر است و در فرهنگ یهودیان جشن #پوریم است؛ شکرانه ۲۵۰۰ ساله کشتار ایرانیان توسط یهود و ادعا و قصد ایشان بر ادامه ایرانی کشی؛ پیدایش رسم سیزده بدر از سوی ایرانیان به علت ترسی که از کشتار داشتند سال به سال ادامه پیدا کرد خصوصاً با نفوذ یهود در دربار؛ رسم شدن ابتدایی زدن به کوه و صحرا از ترس تکرار کشتار در سیزده بدر؛ ضعف دستگاه تبلیغاتی ما و امکان #نفوذ در آن؛ برخی مدعیان به اسم #هنرمند قصد زدن ایران را دارند؛ عداوت قوم یهود با ایرانیان؛ مانور یهود بر هخامنشیان با عقیم کردن #تاریخ_ایران با محدودیت تاریخ سلطنت ۱۱ هزار ساله در ایران به ۲۵۰۰ سال و شروع پادشاهی از هخامنشی
16:55 تبیین عدوات یهود با #عرب؛ سرگردانی قوم یهود در تاریخ؛ #دروغگویی و دروغپردازی بسیار یهود در تاریخ؛ بیان #اریش_فون_دنیکن
نویسنده #باستان_شناس پیرامون دروغپردازی یهود در تاریخ؛ گزارش #ویلدورانت در #تاریخ_تمدن پیرامون بیان #ولتر #Voltaire (۱۶۹۴-۱۷۷۸م) درباره دروغپردازی یهود در #عهدعتیق
19:50 چرایی سکونت در حاشیه #مدینه توسط یهود قبل از اسلام به علت اعتقاد به اینکه #مسیح_تورات Māšîaḥ# در دامنه کوه #فاران در اطراف مکه به دنیا میآید؛ تفسیرهای یهودیان از کوه فاران نزد برخی از ایشان به #طور_سینا و نزد برخی از ایشان به اطراف مکه؛ سکونت یهود در اطراف مکه و به قدرت #اقتصادی در زمینههای طلا و ساخت شمشیر و دارو رسیدن؛ تولد پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم و متوجه شدن یهود از این تولد و قصد ایشان برای قتل رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم؛ قصد یهود بر آباد سلطنت در مدینه و توافق با #عبدالله_بن_أبی برای سلطنت بهعنوان پادشاه یهود که با #هجرت پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم از مکه به مدینه این نقشه به هم خورد؛ دو جهت دشمنی یهود با عرب و اسلام:
شذرات المعارف
جریاناتی از توطئههای یهود خبیث بر ضد پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم نکته: زمان سخنرانی به فا
و رواه عن الكلبي كرواية مندل، أخوه حبان، و محمد بن فضيل، و حماد بن سلمة و محمود بن الحسن..
#شواهدالتنزیل تألیف #حاکم_الحسکانی ج۱صص۵۷۲-۵۷۴؛ منزلت #ابن_عباس نزد #فریقین؛ علت طرح مباحث کتاب شواهد التنزیل حسکانی از علمای اهل #تسنن به علت سوال مستمعین از اینکه آیا در مورد امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه در قرآن کریم آیاتی وارد شده است؛
۶۱۴- [وَ رَوَاهُ أَيْضاً اَلْحِبَرِيُّ ]بِرِوَايَةِ حِبَّانَ [أَخْبَرَنَا] اَلْجَوْهَرِيُّ قَالَ: أَخْبَرَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِمْرَانَ قَالَ: أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ الْحَافِظُ قَالَ: حَدَّثَنَا اَلْحُسَيْنُ بْنُ حَكَمٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حَسَنُ بْنُ حُسَيْنٍ قَالَ: حَدَّثَنَا حِبَّانُ بْنُ عَلِيٍّ عَنِ اَلْكَلْبِيِّ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنِ اِبْنِ عَبَّاسٍ [فِي قَوْلِهِ تَعَالَى]: أَ فَمَنْ كانَ مُؤْمِناً [قَالَ هُوَ].
عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ كَمَنْ كانَ فاسِقاً اَلْوَلِيدُ بْنُ عُقْبَةَ بْنِ أَبِي مُعَيْطٍ.
[وَ قَوْلُهُ تَعَالَى:] فَلَهُمْ جَنّاتُ الْمَأْوى نَزَلَتْ فِي عَلِيٍّ. [وَ قَوْلُهُ]:
فَمَأْواهُمُ اَلنّارُ نَزَلَتْ فِي اَلْوَلِيدِ بْنِ عُقْبَةَ. #شواهدالتنزیل ج۱ص۵۷۷
42:00 صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
خواهرش بر سینه و بر سرزنان
رفت تا گیرد برادر را عنان
۱۴۰۲پائیز
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از شیخ عباس اخوان
4_5828077561892045358.mp3
زمان:
حجم:
48.01M
💠 بزرگداشت حضرت عبدالعظیم حسنی صلوات الله علیه
✅ ثبات قدم داشتن حضرت عبدالعظیم
👈 بازگشت به فهرست موضوعی
https://eitaa.com/shikhabbasakhavan
شذرات المعارف
💠 بزرگداشت حضرت عبدالعظیم حسنی صلوات الله علیه ✅ ثبات قدم داشتن حضرت عبدالعظیم 👈 بازگشت به فهرست
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ولادت حضرت #عبدالعظیم حسنی علیهالسلام
01:07 من زار عبدالعظیم بری کمن زار الحسین بکربلاء؛ دَخَلَ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْهَادِی مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ علیهالسلام فَقَالَ أَیْنَ کُنْتَ قُلْتُ زُرْتُ الْحُسَیْنَ علیهالسلام قَالَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهالسلام #ثواب_الأعمال_و_عقاب_الأعمال ص۹۹؛ عَنْ بَعْضِ أَهْلِ الرَّیِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِی الْحَسَنِ الْعَسْکَرِیِّ علیهالسلام فَقَالَ أَیْنَ کُنْتَ فَقُلْتُ زُرْتُ الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ علیهالسلام فَقَالَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِالْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ الْحُسَیْنَ علیهالسلام #کامل_الزیارات ص۳۲۴؛ جایگاه والای حضرت عبدالعظیم حسنی علیهالسلام؛ درک محضر سه امام معصوم علیهمالسلام و #مغرور نشدن از این مسأله؛ آفت #غرور در درک محضر بزرگان و سلب #توفیق در پی این آفت
02:35 جریان سلطان #محمودغزنوی و #ایاز و سعایت از ایاز نزد سلطان محمود؛ زمین خوردن از ناحیه کسانیکه انسان به آنها #اعتماد میکند
چون نیک نگه کرد و پر خویش بر او دید گفتا ز که نالیم که از ماست که بر ماست
#ناصرخسرو
زمین خوردن برخی از سلاطین در تاریخ که توسط پسران خودشان زمین خوردند؛ اقدام #کورش علیه پدربزرگ خود #آژی_دهاک؛ ضرورت اقدام نکردن در هنگام #خشم
08:00 فضل بسیار #فرصت_الدوله_شیرازی نویسنده #تاریخ_عجم ( #آثار_عجم ) و گزارش وی از ملاقات با مرحوم #جهانگیرخان_قشقایی؛ وصف کمالات و ملایی جهانگیر خان در علوم مختلف #فقه و #فلسفه و #ریاضی و #نجوم و غیره؛ جهانگیر خان از #ایلات_قشقایی بوده است و در زمان #مشروطه میزیسته و در مدرسه #صدر #اصفهان تدریس میکرده است و #عمامه به سر نمیگذاشته؛ #لباس متعارف اهالی #ایران تا زمان #رضاخان شامل #لباده بوده که بعداً در #غرب تا تغییراتی #کت شده؛ شرکت #مجتهدین و #علما بزرگ در درس جهانگیر خان؛ مواظبت جهانگیر خان بر عدم فراموشی شأن گذشته خود و مغرور نشدن؛ رسوم اهالی ایل قشقایی همچون #تارزنی؛ جریان شروع جهانگیر خان به تحصیل جهانگیر خان در چهل سالگی؛ شاگردی درس #فلسفه جهانگیر خان توسط مرحوم آیتالله #بروجردی؛ ضرورت توجه به گذشته خود و مغرور نشدن از جایگاه؛
از منی بودی منی را واگذار
ای ایاز آن پوستین را یاد دار
#مثنوی_معنوی
18:30 روایتی پیرامون عدم فراموشی حتی یک #گناه تا پایان عمر انسان مؤمن مبادا خدا او را نبخشید (= #الخوف_من_مکر_الله ) و اگر همه عمر گناه کرده باشد از رحمت خدا ناامید نمیشود زیرا که #یأس از اینها بدتر (= #الیأس_من_رحمة_الله )؛ جریان ناامیدی #حمیدبن_قحطبه از رحمت خدا پس از جنایت کشتار #سادات به دستور #هارون_الرشید #بحارالأنوار ج۴۸صص۱۷۶-۱۷۷؛ گناه #قنوط: حَدَّثَنِی سُفْیَانُ بْنُ عُیَیْنَةَ اَلْخَطْمِیُّ، قَالَ: حَدَّثَنِی: أَنَّ اَلزُّهْرِیَّ عَزَّرَ غُلاَماً لَهُ، فَمَاتَ تَحْتَ یَدِهِ، فَقَنَطَ حَتَّی أَتَی عَلِیَّ بْنَ اَلْحُسَیْنِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ: قُنُوطُکَ أَعْظَمُ مِنْ ذَنْبِکَ!.
#المسترشد_فی_إمامة_أمیرالمؤمنین_علی_بن_أبی_طالب علیهالسلام تألیف #طبری امامی ج۱ص۱۵۱؛ در عین اینکه انسان نباید ناامید باشد در عین حال هم نباید گذشته خودش را از یاد ببرد
23:50 سیر جناب عبدالعظیم حسنی و غره نشدن از درک محضر سه امام معصوم علیهمالسلام؛ جریانی از دوران نوجوانی و جلسات #هیئت؛ عیب #هرهری_مذهب شدن برخی از افراد #مذهبی از نظر #جلال_آل_احمد؛ ضرورت جلو رفتن با #مقدمات لازمه برای هرهریمذهب نشدن؛ جریانی از دوران طلبگی؛ ضرورت رعایت #تدریج در امور؛ عیب اظهارنظر نسنجیده توسط افراد سطحی که به حدود خودشان واقف نیستید
30:00 یکی از عوامل درجا زدن در وادی دیانت توهم به پایان سیر رسیدن است که از مکاید #نفس است؛ جریاناتی از دوران کودکی و نوجوانی و هیئتداری و #سینه_زنی؛ جریان #شهادت فجیع #ابن_سکیت به جرم #تشیع توسط #متوکل؛
34:30 عدم اطلاع انسان از #عاقبت خود؛ فَثَبَّتَنِىَ اللّهُ أبدا ما حَييتُ عَلى مَوالاتِكُمْ وَ مُحَبَّتِكُمْ وَ دينَكُْم #جامعه_کبیره؛ جریانی از مرحوم آیتالله #میرزایوسف_ایروانی و دعا برای #عاقبت_به_خیری
39:30 جریانی از مرحوم حاج #حسن_ارضی
42:15 توفیقی بالاتر از سیاهیهای امام حسین (علیهالسلام) نیست؛ جریاناتی از شخصیت والای حضرت آیت #سیداحمدخوانساری و فرمایش #مرحوم_امام پیرامون ایشان و جریان ارتحال مرحوم آیتالله خوانساری؛
شذرات المعارف
💠 بزرگداشت حضرت عبدالعظیم حسنی صلوات الله علیه ✅ ثبات قدم داشتن حضرت عبدالعظیم 👈 بازگشت به فهرست
آنجا که عقاب پر بریزد
از پشه لاغری چه خیزد
#میرزاحبیب_خراسانی
46:00 اهمیت #توسل به #سیدالشهداء علیهالسلام که از افضل قربات الهی است؛ شروع #قیامت با صیحه #حضرت_خدیجه و #حضرت_زهرا با در دست داشتن سر مبارک سیدالشهداء علیهمالسلام؛ (ويروى) عن الرسول عليه الصلاة والسلام انه قال: إذا كان يوم القيامة تقبل فاطمة على ناقة من نياق الجنة وبيدها قميص الحسين ملطخ بدمه فتصرخ وتزج نفسها عن الناقة وتخر ساجدة لله عز وجل وتقول الهي وسيدي ومولاي احكم بيني وبين من قتل ولدي الحسين فيأتيها النداء من قتل الله عز وجل يا حبيبتي وابنة حبيبي ارفعي راسك فوعزتي وجلالي لا نتفمن اليوم ممن ظلمك وظلم ولدك ثم يامر بجميع من حضر قتل الحسين ومن شارك في قتله الى النار #نورالعین_فی_مشهدالحسین تألیف #ابواسحاق_اسفراینی ص۸۲؛ #بحارالأنوار ج۴۳صص۲۲۵-۲۲۷؛ روایت حضور حضرت زهرا سلاماللهعلیها در مجلس عزای سیدالشهداء علیهالسلام و دعا برای #عزاداران فرزندشان
47:31 توسل به سیدالشهداء علیهالسلام
غلام تو منم حسین اگرچه روسیاهم
خودت میدونی عمریه عاشق یک نگاتم
به جان زهرا مادرت، حسین بده پناهم
میمیرم از برای تو اگه کنی نگاهم
چی کارکنم دوست دارم خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
ندیده عاشقت شدم، نمیدونم چی میشه
شاهد این سوز دل و دیده تر کی میشه
هر چی میگم: حسین حسین، دلم که سیر نمیشه
تا که میخوام ببینمت، باز تو میگی نمیشه
چی کار کنم دوست دارم، خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
حسین جان حسین جان
حسین جان
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از شیخ عباس اخوان
ولادت امام حسن عسکری .mp3
زمان:
حجم:
39.69M
✨ ولادت امام حسن عسکری علیه السلام
👈 بازگشت به فهرست موضوعی
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/shikhabbasakhavan
شذرات المعارف
✨ ولادت امام حسن عسکری علیه السلام 👈 بازگشت به فهرست موضوعی #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/sh
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
* نکته: دقایق ابتدایی جلسه موجود نمیباشد.
ایام متعلق به امام حسن عسکری و حضرت معصومه سلام الله علیهما
00:00 شناخت افراد در مواضع مختلف؛ شأن والای #علم و #دانش و خاطرهای از استاد در این مورد؛ جذبه علم در افراد مختلف و شباهت #شیطان در جذب افراد؛ لوازم علمآموزی همچون#حلم (بردباری) و #وقار: عن معاوية بن وهب قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: اطلبوا العلم وتزينوا معه بالحلم والوقار #الکافی ج۱ص۳۶؛ دخالت شیطان در #علوم_کسبی؛ فریب دیگران از راه علم
علم رسمی سر به سر قیل است و قال
نه از او کیفیتی حاصل، نه حال
طبع را افسردگی بخشد مدام
مولوی باور ندارد این کلام
#نان_و_حلوا #شیخ_بهایی
05:25 توصیف #علوم_وهبی؛ فریب خوردن #مردم در مواجهه با صاحبان علوم وهبی؛ علل مختلف دارایی به علم وهبی؛ عدم ضایع شدن #نیکوکار: إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلا #الکهف۳۰؛ عدم اطمینان از زمین نخوردن صاحبان علم وهبی همچون نمونههای قرآنی آن مثل #برصیصای_عابد و #بلعم_باعورا؛ وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ (۱۷۵) وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ذلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ #الأعراف۱۷۶؛ جریانات بعلم باعورا که صاحب #اسم_اعظم بود؛ و أما قوله وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا- فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ فإنها نزلت في بلعم بن باعوراء و كان من بني إسرائيل، وَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنِ الْحَسَنِ [الْحُسَيْنِ] بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا علیهالسلام أَنَّهُ أُعْطِيَ بَلْعَمُ بْنُ بَاعُورَاءَ الِاسْمَ الْأَعْظَمَ، فَكَانَ يَدْعُو بِهِ فَيُسْتَجَابُ لَهُ- فَمَالَ إِلَى فِرْعَوْنَ فَلَمَّا مَرَّ فِرْعَوْنُ فِي طَلَبِ مُوسَى وَ أَصْحَابِهِ- قَالَ فِرْعَوْنُ لِبَلْعَمَ ادْعُ اللَّهَ عَلَى مُوسَى وَ أَصْحَابِهِ لِيَحْبِسَهُ عَلَيْنَا- فَرَكِبَ حِمَارَتَهُ لِيَمُرَّ فِي طَلَبِ مُوسَى وَ أَصْحَابِهِ- فَامْتَنَعَتْ عَلَيْهِ حِمَارَتُهُ فَأَقْبَلَ يَضْرِبُهَا فَأَنْطَقَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَقَالَتْ وَيْلَكَ عَلَى مَا تَضْرِبُنِي- أَ تُرِيدُ أَجِيءُ مَعَكَ لِتَدْعُوَ عَلَى مُوسَى نَبِيِّ اللَّهِ وَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ، فَلَمْ يَزَلْ يَضْرِبُهَا حَتَّى قَتَلَهَا وَ انْسَلَخَ الِاسْمُ الْأَعْظَمُ مِنْ لِسَانِهِ، وَ هُوَ قَوْلُهُ فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ- وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها- وَ لكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَ اتَّبَعَ هَواهُ- فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ- إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ وَ هُوَ مَثَلٌ ضَرَبَهُ؛ دستور #فرعون به بعلم باعورا برای دعا بر ضد #حضرت_موسی علیهالسلام؛ عدم ملازمت #ربانی بودن با علم وهبی؛ نفوذ بیشتر شیطان در علوم وهبی از نفوذ در علوم کسبی؛ ضرورت #مراقبه بیشتر صاحبان علوم وهبی از دیگران
11:40 تصور اشتباه مردم در مورد علم #انبیاء و #اولیاء علیهمالسلام؛ تقسیم علوم به سه قسم علوم کسبی و علوم وهبی و علوم لدنی توسط #ابن_عربی؛ #علوم_لدنی انبیاء و اولیاء علیهمالسلام؛ منشأ علوم لدنی در افراد در #قرب در وادی #توحید؛ عدم تسلط شیطان بر صاحبان علوم لدنی
13:39 روایتی از#امام_عسکری علیهالسلام؛ #امام علیهالسلام کی و چگونه متوجه میشوند که الان امام هستند: باب فی الإمام متی یعلم أنّه إمام ... رأیت أبا الحسن علیه السّلام فی الیوم الذی توفّی فیه أبو جعفر علیه السّلام، فقال: إنّا للّه و إنّا إلیه راجعون، مضی أبو جعفر. فقیل له: و کیف عرفت ذلک؟ قال: داخلتنی ذلّة للّه لم أکن أعرفها #بصائرالدرجات ج۲صص۳۸۲-۳۸۳؛ #افتادگی و ثمرات آن؛ #معراج #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم: ثُمَّ دَنَا فَتَدَلّی (۸) فَكَانَ قَابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنَى #النجم۹؛ منشأ علوم لدنی نزدیک بودن به خداست که شیطان در آن مقام راه ندارد: قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ #الحجر۳۴
17:00 #نور بودن علم لدنی: الْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللَّهُ فِي قَلْبِ مَنْ يَشَاءُ #مصباح_الشریعة ص۱۶؛ حصول ثمرات قرب الی الله در صاحبان علوم لدنی؛ #اخلاص در #عمل؛ مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعينَ صَباحا، ظَهَرَتْ يَنابيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلى لِسانِهِ؛ ما أخلص عبد لله عز وجل أربعين صباحا إلا جرت ينابيع الحكمة من قلبه على لسانه #عیون_اخبار_الرضا
شذرات المعارف
✨ ولادت امام حسن عسکری علیه السلام 👈 بازگشت به فهرست موضوعی #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/sh
علیهالسلام ج۱ص۷۴؛ منشأ علوم شخصیتهایی مثل #حضرت_زینب و #حضرت_عباس و #حضرت_معصومه سلام الله علیهم اجمعین به علت همراهی همیشگی مقام قرب الهی
18:25 جریانی به نقل از مرحوم آیتالله شیخ #جواد_کربلایی از شخصی که ادعای اعلم بودن از حضرت عباس صلواتاللهعلیه داشت!
23:00 نمونهای از علوم وهبی در اشخاص ربانی با ذکر جریانی از مرحوم آقای #شریف_رازی از نوجوان نابینای عنایت شده
32:40 منشأ علوم شخصیتهایی مثل #حضرت_زینب و #حضرت_عباس و حضرت معصومه سلام الله علیهم اجمعین به علت همراهی همیشگی مقام قرب الهی و #فنا در معصوم علیهالسلام؛ تب کردن حضرت معصومه سلام الله علیها با شنیدن خبر دروغین شهادت #امام_رضا علیهالسلام؛ منزلهٔ حضرت معصومه به امام رضا منزلهٔ حضرت زینب به #سیدالشهداء صلوات الله علیهم اجمعین است؛ توصیف #ملاصدرا از استاد خود #میرداماد؛ توصیف میرداماد از حضرت معصومه سلام الله علیها؛ توصیف #مرحوم_امام از #حضرت_زهرا و حضرت معصومه علیهماالسلام:
لم یلدم بسته لب و گرنه بگفتم
دخت خدایند این دو نور مطهر
گر که نگفتی امام هستم بر خلق
موسی جعفر، ولّی حضرت داور
آن یک بر فرق انبیا شده تارک
وین یک اندر سرْ اولیا را مغفر
دیوان اشعار #مرحوم_امام
36:00 شأن و مقام حضرت معصومه علیهماالسلام نزد #امام_کاظم علیهالسلام؛ مجلس #عزاداری حضرت #امام_صادق علیهالسلام و ورورد #حضرت_سکینه سلام الله علیها به مجلس عزا؛ ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به #قم و استقبال از حضرتشان و نزول اجلال حضرت معصومه علیهاالسلام به #بیت_النور طبق سیرهٔ پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم هنگام ورود به #مدینه؛ فرماندار #زن در قم در زمان #قاجار به احترام حضرت معصومه علیهاالسلام
39:35 مصائب حضرت معصومه علیهاالسلام و احترام به حضرتشان از هنگام رحلت؛ خاکساری علما در محضر حضرت معصومه علیهاالسلام و جریان وصیت مرحوم آیتالله #مرعشی_نجفی؛ مصائب حضرت زینب کبری سلام الله علیها
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حجت الاسلام شیخ عباس اخوانs.mp3
زمان:
حجم:
11.73M
🏴 شب وفات #حضرت_معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
🏴 شب وفات #حضرت_معصومه سلام الله علیها https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🏴 شب وفات #حضرت_معصومه سلام الله علیها
01:00 ذکر و یادبودی از مرحوم آیتالله #بروجردی
02:20 سوال پیرامون حضور تعداد بالای #امامزادگان در #ایران؛ پاسخ اجمالی: حضور #امامزادگان در تمام بلاد و به علت نبود #فرهنگ احترام به ایشان به فراموشی سپرده شدهاند ولی به دلیل وجود فرهنگ اصیل #شیعه به امامزادگان در ایران این بزرگواران مورد تجلیل قرار گرفتهاند
04:45 آیا در ایران امامزاده زیاد شده است؟ خیر بلکه در طول برخی از حکومتهای قبل این امامزادگان مورد بیاعتنایی و بیاحترامی قرار گرفتهاند و فراموش شدهاند که بعد در دورههای دیگر به دلیل عرق دینی این بزرگواران مورد تجلیل واقع شدهاند
پاسخ تفصیلی: تشکیل #قم بهعنوان شهر #شیعه در دوران #امام_صادق صلوات الله علیه؛ مهاجرت #اشعریون به قم با صلاحدید امام صادق علیهالسلام و تشکیل #حوزه شیعه در قم؛ مرکزیت شیعه در قم در دوران #امام_کاظم علیهالسلام؛ سرایت شیعه به #کاشان و #آوج؛ موقعیت جغرافیایی آوج بین #زنجان و #همدان و #قزوین؛ سرایت شیعه سپس به #ری که نیمی شیعه شدند؛ سابقه هفت هزار ساله #تهران و ری؛ مرکزیت ری با وجود حضور شیعیان؛ قم و کاشان و آوج سه مرکز شیعی خالص و ری مرکز نیمه شیعی
07:25 وَ رُوِیَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ: أَنَّهُمْ دَخَلُوا عَلَی أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ قَالُوا نَحْنُ مِنْ أَهْلِ الرَّیِّ فَقَالَ مَرْحَباً بِإِخْوَانِنَا مِنْ أَهْلِ قُمَّ #بحارالأنوار ج۵۷ص۲۱۶
اِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمانِيَةَ أَبْوابٍ، وَ لاَِهْلِ قُم واحِدٌ مِنْها، فَطُوبى لَهُمْ، ثُمَّ طُوبى لَهُمْ ثُمَّ طُوبى لَهُمْ #بحارالأنوار ج۶ص۲۱۶
08:20 قدرت بسیار شیعه در قم زمان امام کاظم علیهالسلام؛ قم اولین شهری است که به صورت یکپارچه #خمس برای معصوم علیهالسلام فرستادند؛ ثروتمند شدن مردم قم و تشکیل #حکومت مثل #فرمانداری_کل که مثل نسبت #استرالیا و #نیوزلند نسبت به #انگلیس میباشد که #فرماندار را در آنجا مشخص میکنند و باقی کارها دست خودشان است؛ سابقه فرمانداری کل پیش از #انقلاب در ایران مثل فرمانداری کل #کهکیلویه_وبویراحمد و فرمانداری کل #چهارمحال_وبختیاری که پس از انقلاب به دلیل عرق مردم در برابر #مراجع و #رهبری اینها سر تعظیم فرود آوردند
10:00 قم حکومتی مثل فرمانداری کل نسبت به حکومت #بنی_العباس داشته است؛ موقعیت ممتاز قم در دوره #امام_رضا صلوات الله علیه و آرزوی مردم برای آمدن به قم که بسیار وسیع بوده در آن دوران؛ #غربت امام رضا علیهالسلام به سبب قضیه #ولایتعهدی و اذیت و رنج حضرت رضا علیهالسلام؛ ترس #مأمون از امام رضا علیهالسلام؛ اقامت مأمون در #طوس تا قبل از شهادت امام رضا علیهالسلام و مهاجرت مأمون به #مدینه بلافاصله پس از شهادت امام رضا علیهالسلام؛ سیاست #ماکیاولی مأمون در قضیه ولایتعهدی برای کنترل امام رضا علیهالسلام؛ ضرب #سکه به نام امام رضا علیهالسلام در همه بلاد توسط مأمون
تصمیم برادران امام رضا علیهالسلام که در مدینه بودند برای دیدن حضرت و حرکت از مدینه به طوس با طی سه کشور #حجاز و #عراق و #ایران؛ تشکیل کاروانی به ریاست جناب #احمدبن_موسی ( #شاهچراغ) علیهالسلام توسط برادران امام رضا علیهالسلام و استیذان از حاکم مدینه بنابر عرف زمانه؛ حرکت از راه دریا توسط مردان و حرکت زنان از راه خشکی به علت رسم نبودن حرمت زنان از راه دریا؛ مسیر دریایی از بندر #جده به #اقیانوس_هند و سپس به #دریای_عمان و سپس به بندر #بوشهر ( #ابوشهر =پدر شهرها) و از آنجا در خشکی به #شیراز و سپس #اصفهان و سپس #قم و از قم به سمت #طوس که این مسیر شیعه بوده ولی غیر شیعیان یکسره بدون آمدن به قم به طوس میرفتند؛ مسیر حرکت خانمها در خشکی همان مسیر حرکت #سیدالشهداء علیهالسلام به #کوفه بوده است؛ طی مسیر حرکت #امام_حسین علیهالسلام از مدینه به کوفه توسط #کورت_فریشلر
#Kurt_Frischler
مولف کتاب #امام_حسین_و_ایران
مسیر خشکی عبارت بود از مدینه به سمت شمال حجاز و در مرز ایران و عراق از #خانقین یا #حلوان داخل ایران و سپس #کرمانشاه و به سمت اصفهان و قم میآمدند؛ قرار کاروان خانمها این بود که تا قم بیایند و در قم توقف کرده تا مردان از راه دریا برسند و بروند برای زیارت امام رضا علیهالسلام در طوس که این جریان در سالهای ۲۰۱ و ۲۰۲ قمری بوده است
کاروان پانصد نفری مردان به سرپرستی جناب شاهچراغ علیهالسلام در بوشهر در مسیر شیراز به پانزده هزار نفر رسید
20:10 حاکم زیرک شیراز یک #مغول به نام #قتلغ_خان بوده که در مواجهه با کاروان پر جمعیت جناب شاهچراغ علیهالسلام احساس خطر برای مأمون کرد و کاروان را در شیراز متوقف کرد؛ نامه قتلغ خان برای مأمون و ابراز خطر برای مأمون و دستور مأمون مبنی بر بازگرداندن کاروان؛ مذاکره قتلغ خان با جناب احمد بن موسی علیهالسلام برای