شذرات المعارف
            
            
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام قال رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم: إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه، فإنّه يلقي الحكمة، والمؤمن قليل الكلام كثير العمل، والمنافق كثير الكلام قليل العمل.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
حکمت نسبت دادن سخن به رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم؛ اصل مسلم در علم #درایه در #شیعه این است که #ائمه اطهار علیهمالسلام #نور واحد هستند و اگر سخنی را از معصومی به یک معصوم دیگر نسبت بدهیم اشکال ندارد و معصیت و صحیح است؛ أولنا محمد وآخرنا محمد وأوسطنا محمد وكلنا محمد #بحارالأنوار ج۲۶ص۶؛ روي عن الصادق علیهالسلام أنه قال : علمنا واحد وفضلنا واحد ونحن شئ واحد #بحارالأنوار ج۲۶ص۳۱۷؛ یکی بودن #اهلبیت علیهمالسلام؛ حکمت و ضرورت احیای #یاد_خیر بزرگان؛ نیکویی ذکر مطلب #علمی با یادکرد بزرگان
حکمت دیگر از ذکر سخن از جانب رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم اینکه نفس نام بردن از اولیای الهی #مجلبه_فیض میکند و سبب #برکت میشود همانگونه ذکر نام #اشقیاء سبب جلب #ظلمت میشود
چرایی حصول جلب فیض با یاد خوبان:
۱) (تکرار همیشگی) ذکر جمیل یاد متداول خوبان مورد دوستداری و محبت خداست همانگونه که مطالب در #قرآن کریم در بسیاری موارد به اولیاء خدا نسبت داده شده است: وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (۱۲) وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ (#لقمان علیهالسلام:۱۳)
۲) ذکر همیشگی خوبان سبب احیای #سیره بزرگان نزد مردم میگردد
۳) شادمانی و سرور بزرگان از دنیا رفته به سبب ذکر خیر ایشان و #دعا کردن ایشان در حق یادکنندگان خودشان
اهمیت ذکر معصومین علیهمالسلام توسط توسط ائمه اطهار علیهمالسلام؛ شرایط زمان #امام_کاظم علیهالسلام به قول اهل #سنت دوره و عصر #تحدیث میباشد؛ ممنوعیت نقل کلام رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم توسط #خلفا به بهانه ترویج قرآن کریم بنابر قول اهل #تسنن و بنابر قول #شیعه علت منع حدیث وجود بسیار #فضائل_امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در میان فرمایشات رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم است؛ ادامه منع حدیث در دوران #سیدالشهداء و #امام_سجاد و #امام_باقر علیهمالسلام تا رسیدن خلافت به #عمربن_عبدالعزیز به مدت کمتر سه سال؛ کارهای مهم عمر بن عبدالعزیز: منع شتم و #سب_امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و بازگرداندن #فدک و درخواست از علمای بلاد برای کتابت روایات رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم؛ سخن معروف و پررونق بین #طلاب_سنی: دو #عمر در حدیث نقش دارد: #عمربن_خطاب که منع حدیث کرد و گفت ننویسید و  عمر بن عبدالعزیز که احادیث را بنویسید؛ رساندن #سند حدیث به رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم در دوران کتابت حدیث فلذا امام کاظم علیهالسلام گاهی سند به رسول الله و گاهی به امیرالمومنین صلوات الله علیهما و آلهما میرسانند؛ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ عَبْدِ اَلْعَزِيزِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ وَ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ وَ غَيْرِهِ قَالُوا سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ #الکافی ج۱ص۵۳؛ سند دادن #امام_رضا علیهالسلام در #عصر_کتابت_حدیث: عن علي بن موسى الرضا، عن موسى ابن جعفر، عن جعفر بن محمد، عن محمد بن علي، عن علي بن الحسين، عن الحسين بن علي، عن علي بن أبي طالب (عليه السلام)، عن النبي (صلى الله عليه وآله)، عن جبرئيل عن ميكائيل، عن إسرافيل، عن اللوح، عن القلم، قال: يقول الله تبارك وتعالى: ولاية علي بن أبي طالب حصني، فمن دخل حصني أمن ناري #امالی شیخ #صدوق ص۳۰۶
«يا هشام قال رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم»
پایهگذاری #سنت_ذکر_مشیخه توسط معصومین علیهمالسلام؛ در آخر کتاب #من_لایحضره_الفقیه ج۴صص۴۲۱-۵۴۱ شیخ #صدوق #مشیخه خود را ذکر کردهاند؛ ذکر یاد رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم در بیان معصومین علیهمالسلام به اوصاف حضرتشان نه به اسم شریفشان به علت نهی در قرآن؛ دستور رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم در مورد به کار بردن لقب #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه پس #غدیرخم؛
                
            
                شذرات المعارف
            
            
        
                                        ثمَّ نَزَل صلیالله علیه وآله وسلم وكان وقت الظَهيرة ـ فصَلّى ركعتين، ثمّ زالتِ الشمس فأَذَّن مُؤَذنُه لصلاة الفَرْض فصَلّى بهم الظهر، وجَلَس صلیالله علیه وآله وسلم في خَيمته، وأمَر علياً أن يَجْلِس في خَيمةٍ له بازائه، ثُمّ أمَرَ المسلمين أن يَدْخُلوا عليه فَوْجاً فَوْجاً فَيُهَنَؤوه بالمَقام، ويُسلِّموا عليه بإمْرَة المؤمنين، ففعل الناسُ ذلك كلُّهم، ثمّ أمَرَ أزواجَه وجميعَ نِساء المؤمنين معه أن يَدْخُلن عليه، ويُسَلِّمن عليه بإمْرَة المؤمنين ففَعلنَ. #الإرشاد #شیخ_مفید ج۱ص۱۷۶
«يا هشام قال رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم: إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه، فإنّه يلقي الحكمة، والمؤمن قليل الكلام كثير العمل، والمنافق كثير الكلام قليل العمل.»
قید اضافی بودن کلمه «رأیتم»؛ انسان #مؤمن یا #پرحرف است یا #ساکت؛ #مؤمن_ساکت (= #صموت) معلوم است به جایی رسیده؛ حرف نزدن برخی به علت بلد نبودن است و سکوت بر اثر #جبن است:
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
#گلستان_سعدی
#مؤمن یعنی به #عمل کوشا باشد و سعی در عمل داشته باشد؛ روایت سرعت گرفتن #امام_رضا صلوات الله علیه در #کار_خیر؛ ضرورت سرعت گرفتن در کار خیر: بادروا بعمل الخير قبل أن تشغلوا عنه بغيره #بحارالأنوار ج۱۰ص۹۹؛ سَابِقُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ #الحدید:۲۱؛ وَسَارِعُوا إِلَىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِينَ #آل_عمران:۱۳۳؛ جریانی از عقوبت تأخیر در کار خیر؛ #حق_برادر مؤمن این است که اگر ضعفی در او دیدی آن را بپوشانی نه اینکه منتشرش کنی؛ 
منامان صادقان عجيبان فيهما تهديد عظيم و شاهد صدق لكثير من الأخبار 
و حدثني الصالح الصفي الحاج المذكور [الحاج ملا أبو الحسن] سلمه اللّه قال:كان لي صديق فاضل تقي عالم،و هو المولى جعفر بن العالم الصالح المولى محمّد حسين من أهل طبرستان من قرية يقال لها تيلك،و كان(ره)في بلده،فلما جاء الطاعون العظيم الذي عمّ البلاد و طمّ العباد،اتفق ان خلقا كثيرا ماتوا قبله و جعلوه وصيا على أموالهم،فجبى كلها ١و مات بعدهم بالطاعون قبل ان يصرف الأموال في محلها،فضاعت كلها،و لما وفقني اللّه تعالى لزيارة العتبات و مجاورة قبر مولانا أبي عبد اللّه(علیهالسلام)رأيت ليلة في المنام كأن رجلا في عنقه سلسلة تشتعل نارا، و طرفيها بيد رجلين و له لسان طويل قد تدلى على صدره،فلما أراني من بعيد قصدني،فلما دنا مني ظهر انه المولى المزبور،فتعجبت فلما همّ ان يكلمني و يستغيث بي جر السلسلة إلى الخلف فرجع القهقري و لم يتمكن من الكلام، ثم دنا ثانيا ففعلا به مثل الأول و كذلك في المرة الثالثة،ففزعت من مشاهدة صورته و حالته فزعا شديدا،و صحت صيحة عظيمة انتبهت منها،و انتبه من كان نائما في جانبي من بعض العلماء. 
فقصصت عليه رؤياي و كان وقت النداء،و اعلام فتح أبواب الصحن و الحرم الشريفين،فقلت:ينبغي ان نقوم و ندخل الحضرة و نزور و نستغفر له، لعل اللّه يرحمه ان كانت الرؤيا صادقة،فقمنا و فعلنا ذلك و مضى زمان طويل يقرب من عشرين سنة و لم يتبين لي من حاله شيئا،و كان في زعمي ان تلك الحالة للتقصير الذي وقع منه في أيام الطاعون في أموال الناس،و لما منّ اللّه تعالى عليّ بزيارة بيته و قضيت المناسك و قربنا في الرجوع إلى المدينة المشرفة مرضت مرضا شديدا منعني عن الحركة و المشي،فلما نزلنا قلت لأصحابي: 
غسلوني و بدلوا ثيابي و احملوني إلى الروضة المطهرة لعل الموت يحول بيني و بين الوصول إليها،ففعلوا و لما دخلت الحضرة أغمي علي فتركوني في جانب و مضوا لشأنهم،فلما أفاق بي حملوني و أتوا بي إلى قرب الشباك فزرت،ثم ذهبوا بي إلى الخلف عند بيت الصديقة الطاهرة سلام اللّه عليها أحد المواضع التي تزار فيها،فجلست وزرت بما بدا لي،ثم طلبت عنها الشفاء و قلت لها: بلغنا من الآثار كثرة محبتك لولدك الحسين(علیهالسلام)،و اني مجاور قبره الشريف، فبحقه عليك إلاّ ما شافيتني،ثم خاطبت الرسول(صلیالله علیه وآله وسلم)و ذكرت ما كان لي من الحوائج منها الشفاعة لجملة من رفقائي الذين حلوا أطباق الثرى و تمزقهم البلوى،و عبددت أساميهم إلى ان بلغت إلى المولى جعفر المتقدم ذكره، فذكرت الرؤيا فتغيرت حالي فألححت في طلب المغفرة له و سؤال الشفاعة منه(صلیالله علیه وآله وسلم)،و قلت:اني رأيته قبل ذلك بعشرين سنة في المنام في حال سوء لا أدري أكان صادقا أم كان من الأضغاث؟و ذكرت ما سنح لي من التضرع و الدعاء في حقه،ثم رأيت في نفسي خفة فقمت و رجعت إلى المنزل بنفسي، و ذهب ما كان بي من المرض من بركة البتول العذراء سلام اللّه عليها،و لما أردنا الخروج من البلد أقمنا في الاحد يوما،و كان أول منازلنا،فلما نزلنا فيه و فرغنا من زيارة الشهداء رقدت،فرأيت المولى جعفر المذكور مقبلا إليّ في زي حسن و عليه ثياب بيض كغرقىء البيض و على رأسه عمامة محنكة و بيده عصا،فلما دنا مني سلّم و قال:مرحبا بالأخوة و
                
            
                شذرات المعارف
            
            ثمَّ نَزَل صلیالله علیه وآله وسلم وكان وقت الظَهيرة ـ فصَلّى ركعتين، ثمّ زالتِ الشمس فأَذَّن مُؤَذن
        
                                        الصداقة!هكذا ينبغي ان يفعل الصديق بصديقه،و كنت في تلك المدة في ضيق و شدة و بلاء و محنة، فما قمت من الحضرة إلاّ و خلصتني منها و الآن يومان أو ثلاثة أرسلوني إلى الحمام و طهروني من الأقذار و الكثافات،و بعث إلى الرسول(صلیالله علیه وآله وسلم)بهذه الثياب و الصديقة الطاهرة سلام اللّه عليها بهذه العباء،و صار أمري بحمد اللّه إلى حسن و عافية،و جئت إليك مشيعا لك و مبشرا،فطب نفسا انك ترجع إلى أهلك سالما صحيحا و هم سالمون فانتبهت شاكرا فرحا،و على الفطن الخبير ان يتأمل في دقائق تلك الرؤيا فان فيها ما تزيل عن القلب العمى و عن البصر القذى. #دارالسلام #محدث_نوری ج۲صص۱۷۲-۱۷۴؛
«يا هشام قال رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم: إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه، فإنّه يلقي الحكمة، والمؤمن قليل الكلام كثير العمل، والمنافق كثير الكلام قليل العمل.»
#تلاش و سعی بسیار مؤمن در عمل و کم حرف و صموت بودن که به این شخص باید نزدیک شد که این شخص #حکیم است و از آنکه #پرحرف است و کم عمل فرار کنید که این شخص دورو (= #منافق) است
دامنآلوده، اگر خود همه حکمت گوید
به سخنگفتنِ زیباش، بَدان، بِه نشوند
وآنکه پاکیزه رَوَد، گَر بنشیند خاموش
همه، از سیرتِ زیباش، نصیحت شنوند
#سعدی
كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ #الکافی ج۲ص۷۸؛ خاطرهای از #امام_جماعت موفق در #مسجد به علت اهل عمل بودن امام جماعت؛ يَوْمَ يَتَذَكَّرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَىٰ #النازعات:۳۵؛ ضرورت تسریع در کار خیر؛ فی التأخیر آفاتٌ؛ ضرورت تسریع و تعجیل در کار خیر و تاخیر در #کار_شر: أَخِّرِ الشَّرَّ فَإِنَّكَ إِذَا شِئْتَ تَعَجَّلْتَهُ #نهج_البلاغة نامه ۳۱
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
تا تو افشان مو نگاهی سوی زینب میکنی
ای مه ابرو هلالم روز من شب میکنی
من صبورم لیک از هجران طاقت سوز خود
کاسه صبر مرا از غم لبالب میکنی 
میخورد بر هم لبت ای میزبان کائنات
قصهٔ تلخ پذیرایی دیشب میکنی
أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَالرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبًا #الکهف:۹
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۱۴۰۲/۱/۱۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري، و عن طريق محبّتي و مناجاتي، اُولئك قطّاع الطريق من عبادي، إنَّ أدنى ما أنا صانع بهم أن أنزع حلاوة عبادتي و مناجاتي من قلوبهم.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
احتیاج راه #کمال به #راهنما و #مربی؛ شرط #خبره (= #خبرویت) و #امین (= #امانت) در مربی؛ ضرورت وجود راهنما برای طریق کمال و ضرورت وجود #علم در راهنما و #عالم و #دانشمند بودن راهنما؛ سنجش امانت در راهنما به نسبت همان وادی و #متعهد بودن راهنما
نشان راه ز دزدان ره چه میپرسی
نه هر که بر سر راه است رهبری داند
ضرورت وجود ایجاد #اطمینان در مورد راهنما؛ نکتهای در مورد ذکر #معراج حضرت #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم به اینکه حضرت راه را رفتهاند و میتوانند دستگیری کنند
فرق بین #خبرویت و #امانت؛ #امضای_شرع بر خبرویت و امانت راهنما؛ تکریم اشخاص با القاب عمو و پدر: يَا أَبَتِ إِنِّي قَدْ جَاءَنِي مِنَ الْعِلْمِ مَا لَمْ يَأْتِكَ فَاتَّبِعْنِي أَهْدِكَ صِرَاطًا سَوِيًّا #مریم سلام الله علیها:۴۳؛ فرمایش حضرت #حضرت_ابراهیم علیهالسلام به #آزر مبنی بر #تبعیت از خود به علت وجود #علم برای #هدایت شدن؛ دلیل #عقلی و #شرعی در مورد #تقلید از عالم؛ #ملاک هر وادی مخصوص همان وادی است؛ دو #نصیحت به #امام_جماعت در #بازار: ۱) نهایتاً سه دقیقه ذکر #حدیث و #احکام بین دو نماز ۲) عدم سوال از شغل بازاریان؛ ملاک در مورد #عالم_دینی؛ پرهیز از عالم #دنیاطلب؛ خطر عالم دنیاطلب؛ #جاذبه بینظیر علم؛ جریاناتی از بیتوجهی استاد به برخی از ثروتمندان
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري، و عن طريق محبّتي و مناجاتي، اُولئك قطّاع الطريق من عبادي، إنَّ أدنى ما أنا صانع بهم أن أنزع حلاوة عبادتي و مناجاتي من قلوبهم.»
ای هشام خدای متعال به داود علیهالسلام وحی کرد که به بندگان من بگو: بین من خدا و بین خودشان عالمی که شیفته دنیاست را قرار ندهند که شما را از یاد من باز میدارد؛ نهی از اخذ #دین از کسی #شیفته دنیاست و سفارش به اخذ دیپ از عالمی که به دنیا اقبال ندارد؛ خطر عالم دنیاطلب به باز داشتن انسان از #یاد خدا و از راه #محبت و #مناجات الهی؛ ماهیت حقیقی عالم دنیاطلب #راهزن (= قطاع الطّریق) بودن راه خدا است؛ اولین #بلا که سر عالم دنیاطلب آمده این است که شیرینی #عبادت خدا و شیرینی مناجات با خدا از دل اینها رفته است چون شیرینی دنیا را چشیده است؛ زندگی آبرومندانه از عالم دلیل دنیاطلبی نیست؛ جریان ذکر وضعیت زندگی آبرومندانه #صاحب_جواهر برای #شیخ_انصاری و فرمایش شیخ مینی بر #زهد دیانت و #جلالت دیانت؛ زندگی موقرانه حاج #ملاعلی_کنی در دوران #قاجار؛ ریاست دو عالم در دوران ملاعلی کنی در #سامرا که #میرزای_شیرازی بوده و در #نجف که #میرزاحبیب_الله_رشتی بوده؛ فرمایش میرزا حبیب الله رشتی به شاهزادهای از قاجار کن به ملاعلی کنی تعریض کرده بود؛ ضرورت سنجش عالم با مردم و عرف منطقه خود؛ عالم و راهنما طبق تعالیم دینی نباید «مکبا علی الدنیا» باشد؛ ملاک در دنیاطلبی عالم به دارایی و نداری نیست بلکه به برخورد با #عدالت و #احسان و به قاعده و حساب عمل کردن است؛ #ثروت دو عالم در #شیعه ضربالمثل بوده: #سیدمرتضی علم الهدی و #حجة_الاسلام_شفتی؛ استقراض #فتحعلیشاه قاجار از سید شفتی در جنگ بین #ایران و #روسیه؛ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ #النحل:۹۰؛ آن کسی که به این قاعده #عدل و احسان عمل میکند ولو دارا باشد دنیاطلب نیست ولی آنکه طبق این قاعده عمل نمیکند ولو دارا نباشد دنیاطلب است
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تشنه لبا به آب مهر تو سرشته شد گلم
چون بکنم دل از تو و چون ز تو مهر بگسلم
گرچه بلای دوست را از سر شوق حاملم
بار فراق دوستان بسکه نشسته بر دلم
میروم و نمیرود ناقه به زیر محملم
تا تو بخاطر منی دیده بخواب کی شود؟
راحت و عشق روی تو؟ آتش و آب کی شود؟
غفلت از تو در ره شام خراب کی شود؟
معرفت قدیم را هجر، حجاب کی شود؟
گرچه به شخص غائبی، در نظری مقابلم
دیوان #کمپانی
روضه اسارت #حضرت_زینب علیهاالسلام
سری به نیزه بلند است، در برادر زینب
خدا کند که نباشد، سر برادر زینب
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
داس غم تو میکند حاصل عمر را درو
درد و بلا همی رسد از چپ و راست نو به نو
                
            
                شذرات المعارف
            
            
        
                                        رفتم و دل بماند در سلسلۀ غمت گرو
ای که مهار میکشی صبر کن و سبک برو
کز طرفی تو میکشی وز طرفی سلاسلم
دیوان #کمپانی
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۱۴۰۲/۱/۱۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من تعظّم في نفسه لعنته ملائكة السماء و ملائكة الأرض، و من تكبّر على إخوانه و استطال عليهم فقد ضادّ الله، و من ادّعى ما ليس له فهو اعنى لغير.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
#رشد مضر و سرطانگونهٔ #صفات_رذیله در انسان؛ برخی صفات مقدار کم آن ضرر ندارد ولی اگر زیاد بشود مهلک است مثل #خودباوری؛ ضرورت رعایت حد و حدود خودباوری و #باور در انسان؛ باور تا اندازهای که انسان در جنبه #یأس نباشد لازم است یعنی #امیدوار باشد که بر اساس علل و #اسباب به مطلوب #عقلایی خودش میرسد در غیر اینصورت اگر خودباوری بیجا باشد #شره است یعنی خود را بیجا بزرگ میانگارد که این سبب محرومیت شخص میشود؛ رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ يَتَعَدَّ طَوْرَهُ #غررالحکم ص۳۷۳؛ این رحم الله #جمله_خبری است علیالظاهر نه #جمله_انشایی یعنی #رحمت خدا بر کسی است که اندازه خودش را میداند؛ بررسی مفهوم خاص و عام #ملعون در روایات؛ #لعن یعنی طرد و ملعون یعنی مطرود؛ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص ثَلَاثَةً الْآكِلَ زَادَهُ وَحْدَهُ وَ النَّائِمَ فِي بَيْتٍ وَحْدَهُ وَ الرَّاكِبَ فِي الْفَلَاةِ وَحْدَهُ #من_لایحضره_الفقیه ج۲ص۲۷۷؛ معنای ملعون بودن کسیکه تنها #خواب برود و تنها #سفر کند این است که خودش را از رحمت دور کرده است؛ کسیکه #قدر (=اندازه) خودش را نمیداند از رحمت دور است؛ جریانی از مرحوم آیتالله #سیدهادی_میلانی؛ جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #محمدرضا_جرقویه_ای_اصفهانی؛ مرعوب نشدن #فقیه به کثرت #روایات و ضابطهمندی فقیه در این مسئله؛ سر جای خود نشستن خیلی مهم است
خوش به جای خویشتن بود این نشست خسروی
تا نشیند هر کسی اکنون به جای خویشتن
#حافظ
«يا هشام من تعظّم في نفسه لعنته ملائكة السماء و ملائكة الأرض، و من تكبّر على إخوانه و استطال عليهم فقد ضادّ الله، و من ادّعى ما ليس له فهو اعنى لغير.»
#حماقت انسان در خودبزرگبینی؛ انسان هر اندازه #علم داشته باشد کم است زیرا علم بیشتر موارد #جهل را به انسان بیشتر نشان میدهد و هرچه زیادتر بداند بیشتر به جهل خود پی میبرد؛ دوره درس #اصول مرحوم آیتالله #مبرزاحبیب_الله_رشتی (صاحب #بدائع_الأفکار) در مبحث #الفاظ هفتاد سال طول کشید؛ فرمایشی از مرحوم آیتالله #بروجردی درباره اینکه چرا #عمامه به سر دارد در حالیکه برخی چیزها را نمیداند: (عمامه کهیر من این نشانه ابن است که من یک چیزهایی را میدانم نه اینکه همهچیز را میدانم)؛ #ضرب_المثل همهچیز را همگان دانند و همگان هنوز از مادر نزادهاند
مواجهه انسان در #زندگی خود با عجایبی که باد و بود انسان را میریزد؛ مرحوم #صاحب_ریاض #میرسیدعلی_طباطبایی که از اوحدی فحول علمای #شیعه است که نقل کرده کفاشی را در #بازار در #کربلا دیدم که از من اعلم بود؛ حکم به #طهارت در #سوق_المسلمین؛ عن أبي عبدالله ( عليه السلام ) ـ في حديث ـ قال: كلّ شيء نظيف حتّى تعلم أنه قذر، فإذا علمت فقد قذر، و ما لم تعلم فليس عليك #وسائل_الشیعة ج۳ص۴۶۷؛ عن أبي عبدالله عليهالسلام قال: الماء كله طاهر حتى تعلم أنه قذر #وسائل_الشیعة ج۱ص۱۴۲؛ اصالت حمل عمل مومن به احسن وجه
خرده بینانند در عالم بسی
واقفند از کار و بار هر کسی
#نان_وحلوا #شیخ_بهائی
نقلی از #شیخ_بهائی در برخورد با اولیای خدا؛ جریانی از شیخ بهائی در مدت #سیروسلوک در بلاد #شامات (= #مغرب_عربی) که امروزه شامل #لیبی و #تونس و #الجزائر میشود؛ زندگی بدوی و #واحه_نشین بودن مردم بلاد شامات سابق؛ وصف هنر #قذافی که از چند #واحه یک کشور ساخت؛ وجود #مرتاض ها #جادوگر ها و ذکر آن در کتاب #کیمیاگر #پائولو_کوئیلو و اهل #سلوک خاص در بلاد شامات؛ کتاب علمی بودن #کشکول شیخ بهایی
گر بر سر نفس خود امیری، مردی
بر کور و کر ار نکته نگیری، مردی
مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتادهای بگیری، مردی
#رودکی
#عنایت به بزرگی از علما که بزرگان به دیدن او میرفتند به واسطه نگهداری یک شب از یک شخص بیچاره؛ انسان برای خدا کار کند اصلا به حساب نمیآید
عارفانِ رُخ تو جمله ظَلومند و جَهول
این ظلومیّ و جهولی، سَر و سودای من است
#مرحوم_امام خمینی
ظلوم به زیر پا گذاشتن #نفس و #جهول به فراموشی هر کار خیری که کرده است؛ جریانی از مجلس خصوصی مرحوم آیتالله #بروجردی و بحث از #قبله_شناسی و ضبط لفظ ستاره #جدی؛ کتاب حاکم در علم #لغت کتب #مجمع_البحرین مرحوم #طریحی است؛ (جدا) فِی حَدِیثِ الْقِبْلَةِ: ضَعِ الْجَدْیَ قَفَاکَ وَصَلِّ ». الْجَدْیُ - بالفتح فالسکون -: نجم إلی جنب القطب تعرف به القبلة، ویقال له: « جَدْیُ الفرقد » و قیل: هو الْجُدَیّ مصغرا، و الأول أعرف.
                
            
                شذرات المعارف
            
            
        
                                        قال فی المغرب نقلا عنه: و المنجمون یسمونه الْجُدَیّ علی لفظ التصغیر، فرقا بینه وبین البرج #مجمع_البحرین ج۱ص۸۱
«يا هشام من تعظّم في نفسه لعنته ملائكة السماء و ملائكة الأرض»
کسیکه بیجا خودش را بزرگ بداند از رحمت #ملائکه آسمان و زمین دور میافتد
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله 
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
توسل به #سیدالشهداء علیهالسلام
غلام تو منم حسین اگرچه روسیاهم
خودت میدونی عمریه عاشق یک نگاتم
به جان زهرا مادرت، حسین بده پناهم
میمیرم از برای تو اگه کنی نگاهم
چی کارکنم دوست دارم خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
ندیده عاشقت شدم، نمیدونم چی میشه
شاهد این سوز دل و دیده تر کی میشه
هر چی میگم: حسین حسین، دلم که سیر نمیشه
تا که میخوام ببینمت، باز تو میگی نمیشه
چی کار کنم دوست دارم، خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان 
کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده میدان کربلا
گر چشم روزگار بر او زار میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم
کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا
#محتشم_کاشانی
حسین جان حسین جان
بابی العطشان حتی قضی
بابی المهموم حتی مضی
روحی فداک یا اباعبدالله
۱۴۰۲/۱/۱۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من تعظّم في نفسه لعنته ملائكة السماء و ملائكة الأرض، و من تكبّر على إخوانه و استطال عليهم فقد ضادّ الله، و من ادّعى ما ليس له فهو اعنى لغير.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
عدم #علم لازم انسان نسبت به دیگران؛ شکلگیری #ضرب_المثل ها در طول تاریخ اجتماعات
هر پیسه گمان مبر نَهالی
باشد که پلنگ خفته باشد
#گلستان_سعدی
#پیسه لکهای است که انسان آن را از دور در صحرا میبیند
تلقی طلاب #حوزه_نجف نسبت به طلاب #حوزه_قم و جریانی از مرحوم آیتالله سید محمدرضا #گلپایگانی و شرکت در درس مرحوم آیتالله #آقاضیاءعراقی؛ نقلی از #ابن_عربی در مورد یک #زن عارفه؛ تصور اینکه در دیگران چیزی نیست از ابله بودن شخص است؛ شکوفایی در دوران #صفویه؛ جریانی از مرحوم #مجلسی_اول و برخورد با آخوند #ملاصالح_مازندرانی که بعداً داماد مجلسی اول شد؛ وصف حال #مدرس_افغانی و پول گرفتن از طلاب برای شرکت در درس خود؛ مزاح مرحوم مدرس افغانی با مرحوم آیتالله #خوئی؛ سختیهای متحمل شده مدرس افغانی در راه تحصیل علم در نجف اشرف؛ مقام علمی مدرس افغانی مخصوصاً در #ادبیات_عرب؛وصف حال #میرسیدعلی_شوشتری استاد اساتید امثال #ملاحسینقلی_همدانی و #سیداحمدکربلایی و #سیدعلی_قاضی؛ جریان تغییر مسیر مرحوم سیدعلی شوشتری پس از برخورد با #ملاقلی_جولا؛ هجرت سید علی شوشتری به نجف اشرف و شرکت در درس #شیخ_انصاری و جایگزینی شدنش به جای شیخ انصاری پس از رحلت شیخ؛ شرکت #آخوندخراسانی در درس سید علی شوشتری؛ اینکه انسان نمیداند دیگران چهکارهاند امر #اخلاقی نیست بلکه واقعاً انسان خبر ندارد از حال دیگران؛ جریانی از شخصی که در دعوا کتک خورده بود...؛ جریانی از مرحوم آیتالله #سیدمحمدباقرخوانساری صاحب #روضات_الجنات مبنی بر وصیت به تدفین در #تخت_فولاد در اثر برخورد در مسیر #حج با ولی خدایی که در محضر #امام_زمان علیهالسلام بوده است
خواب نوشین بامداد رَحیل
باز دارد پیاده را ز سبیل
#گلستان_سعدی
انسان عاقل سر بیجا در مقابل کسی بلند نمیکند
«و من تكبّر على إخوانه و استطال عليهم فقد ضادّ الله»
کسیکه در برابر برادران دینیاش #تکبر کند و در برابر آنها گردن بکشد این شخص دارد با خدا میجنگد (چون حرمت بندگان خدا را نگه نداشته است)
السلام علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
تا به کی ای نوش جان میزنیم نیشتر
زخم از این بیشتر یا دل از این ریشتر
ز آه من اندیشه کن بیخ جفا تیشه کن
مهر و وفا پیشه کن بیشتر از پیشتر
در نظر اهل دل سادگی آزادگی است
جز متصنع مدان از همه بدکیشتر
ای به نصاب جمال یافته حدّ کمال
نیست مرا آرزو جز نظری بیشتر
خرمن حسن تو را موقع احسان بود
مفلسم و مفتقر از همه درویشتر
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
خون گریه کردن امام زمان علیهالسلام بر اسارت زینب کبری سلام الله علیها #العبقری_الحسان_فی_احوال_مولانا_صاحب_الزمان علیهالسلام تألیف شیخ علی اکبر #نهاوندی ج۲صص۴۵۸-۴۵۹
دید زینب عصر عاشورا دگر یاور ندارد...
أَلسَّلامُ عَلَى الرُّؤُوسِ الْمُشالاتِ
أَلسَّلامُ عَلَى النِّسْوَةِ الْبارِزاتِ
زیارت #ناحیه_مقدسه
۱۴۰۲/۱/۱۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            