شذرات المعارف
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«وكان أبوذرّ رضی الله عنه يقول: يا مبتغي العلم إنَّ هذا اللسان مفتاح خير، و مفتاح شرّ، فاختم على فيك كما تختم على ذهبك وورقك.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۴۹
حکمت یاد #اعلی و #اشرف از #ادنی و #اخس در یاد جناب #ابوذر توسط حضرت #امام_کاظم علیهالسلام؛ شایستگی یاد از #سخن شایسته ولو انسان با شأن پایینتر گفته باشد/حکمت دیگر این است که این سخن کلام صحیحی است/لطیفهٔ مهم این مطلب این است که #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم ابوذر #راستگو است و کلام او متخذ از مکتب رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم است؛ ما أظلت الخضراء، ولا أقلت الغبراء ذا لهجة أصدق من أبي ذر #بحارالأنوار ج۲۲ص۴۰۵/لبیک به #داعی حق توسط جناب ابوذر در زمان #عثمان
خطاب جناب ابوذر به عبارت «یا مبتغی العلم» (: ای کسانیکه در طلب #علم میروید) نشان از این میدهد که در #صدر_اسلام افرادی بودهاند که #طلبه و #طلاب علم بودهاند که باید طبق قاعده ثبوت شیء لشیء فرع لثبوت مثبت له، افرادی باشند که مخاطب به خطاب ابوذر باشند/مطلب دیگر اینکه #تکرار یک مطلب خوب خودش نیکو و مطلوب است (و کان ابوذر یقول)
عیب تکرار قوافی نبود شعر مرا
زانکه همچون شکر مصر و چه مشک ختن است
#میرزاحبیب_خراسانی
«وكان أبوذرّ رضی الله عنه يقول»
«رضی الله عنه» یا از باب مقام #دعا است و مطلوب است وقتی انسان یک #مؤمن را یاد میکند برای او طلب یک امری از امور را بکند که اگر زنده است مثلاً سلمه الله، وفقه الله، اید الله و اگر مرده است بگوید رحمهالله یا رضیاللهعنه، و یا از باب مقام حکایت از #واقع است یعنی اینکه جناب ابوذر مورد رضای خدای متعال بوده است یعنی حضرت علیهالسلام خبر از واقع و نفسالامری میدهد
«يا مبتغي العلم»
(ای در پی روندگان دانش، ای خواستاران برای #علم و #عمل) که خطاب به دانشجویان و دانشآموزان زمان خودش است
«إنَّ هذا اللسان مفتاح خير، و مفتاح شرّ، فاختم على فيك كما تختم على ذهبك و ورقك.»
این #زبان کلید خوبیها و همین زبان کلید بدیها است/ #مفتاح یعنی آلت باز کننده که این استعمال شده در کلید که عرب آن را میگوید #اقلید که جمعش #مقالید است که از لغات #فارسی است که در #عربی رفته است؛ صیانت زبان عربی به اینکه چیزی را اگر از زبان دیگر میگیرد به آن در زبان عربی حال و هوای عربی میدهد برای همین مثلاً کلید شده اقلید نه قلید و اقلید هم جمعش میشود مقالید؛ لَهُ مَقَالِيدُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ #الشوری :۱۲؛ از آن جهت که این شیء کلید است در عربی شده اقلید و مقالید و از آن جهت که با این چیز یک کاری را انجام میدهند یک اسم آلتی دارد که به آن میگویند: مفتاح یعنی بازکننده/زبان هم قابلیت کلید خوبی و هم قابلیت کلید بد بودن را دارد که درب آن همین لب انسان است
«فاختم على فيك»
این درب را مهر کن؛ وَغَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ #یوسف علیهالسلام:۲۳؛ درب را کلون انداخت؛ در عرب هم لغت قفل داریم و هم لغت کلون که کلون را میگویند: غلق؛ در اینجا لغت دیگری آمده: «اختم» به معنای (مهر کن)/مهر کردن در جایی است که برای اینکه ملتفت باشد شخص که کسی به قفل تعدی و دست نزده باشد آن را مهر میکنند (لاک و مهر کردن) که در عرب این لاک و مهر کردن با گِل رس بوده است که به این #ختم کردن میگویند؛ پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم #خاتم_الانبیاء است که هم خاتِم است که دفتر #رسالت به رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم مهر شد و بعد از او رسولی نخواهد آمد و هم خاتَم است/ «فاختم علی فیک» مهر کن دهانت را
«كما تختم على ذهبك و ورقك.»
همانگونه که مهر میکنی طلا و نقرهات را؛ بعد از هربار شکستن مهر دهان از روی #ضرورت ، سپس دوباره مهر بر دهان بگذار مجدداً در حد ضرورت سخن بگو
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اولاد الحسین
مقصد من، خواجه، مولای من است
توشه من نیز تقوای من است
در مناجاتم چو موسی با اله
خلوت دل طور سینای من است
می روان مردهام را زنده کرد
آری آری می مسیحای من است
نشاۀ ناسوتم اندر خور نبود
عالم لاهوت ماوای من است
#وحدت_کرمانشاهی
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
روضه #حضرت_معصومه و #حضرت_زینب سلام الله علیهما
خواهرش بر سینه و بر سرزنان
رفت تا گیرد برادر را عنان
سیل اشکش بست بر شه، راه را
دود آهش کرد حیران، شاه را
در قفای شاه رفتی هر زمان
بانگ مهلا مهلنش بر آسمان
#عمان_سامانی
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
أ أنت اخی، أ أنت ابن امی
زینت دوش نبی روی زمین جای تو نیست
خار و خاشاک زمین منزل و مأوای تو نیست
خاک عالم به سرم کز اثر تیر و سنان
جای یک بوسه من در همه اعضای تو نیست
اصل شعر از #صامت_بروجردی
شذرات المعارف
#حدیث_اولی_الالباب خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب «وكان أب
صلی الله علیک یا اباعبدالله و السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
۱۴۰۱٫۸/۱۵
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام بئس العبد عبد يكون ذا وجهين و ذا لسانين يطري أخاه إذا شاهده، و يأكله إذا غاب عنه، إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
ابتلاء و بیچارگی انسان به اندازهای است که خود را آماده برای #زندگی مناسب نکرده است مثل #معاشرت با دیگران که میتواند #منفعت و یا #ضرر به دنبال داشته باشد که همگی معلق به مقدماتی است/یکی از عوارض مبتلابه انسان ابتلای به #بدبینی #سوءظن به دیگران است که بر اثر عدم #توکل به خدای متعال رخ میدهد/بدبینی و سوءظن را باید برطرف کرد ولی اگر بهجای رفع آن انسان مشکلات خود را به گردن دیگران بیندازد همگی این موارد محصول #تکبر است که تکبر هم برخواسته از بی عرضگی انسان است/مضرات تکبر/ضرورت یادگیری و #علم آموزی برای نیل به #سعادت /کسیکه تکبر را کنار نگذاشت برای رفع ناکامی خود گاهی به #نمامی (دورو در فارسی و #منافق به معنای اینکه شخص #نمام پشت سر دیگران حرف میزند و بدگویی میکند)/ #رذیله نمامی و دورویی مثل بذر خبیثی است (=تکبر و #منیت ) که در ارض وجودی انسان روییده که شجره و میوهاش (=نمامی) هم خبیث است/تکبر ریشه همه بدی هاست!/ #تکبر به معنای خود را بزرگ و والا دانستن در جاییکه بزرگ و والا نیست
#سعدی مطالب حکمی و #نصایح را به صورت نظم و نثر در #بوستان و #گلستان به خوبی آورده است
وقتی افتاد فتنهای در شام
هر کس از گوشهای فرا رفتند
روستازادگان دانشمند
به وزیری پادشا رفتند
پسران وزیر ناقص عقل
به گدایی به روستا رفتند
#گلستان #سعدی
تکبر شخص را از مقام پذیرش و #تربیت باز میدارد/انسان اگر تن به تربیت بدهد باارزش میشود
«يا هشام بئس العبد عبد يكون ذا وجهين و ذا لسانين يطري أخاه إذا شاهده، و يأكله إذا غاب عنه، إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله»
«بئس العبد» (بد بندهای است) و البته این را هم میگوید که این بد #بندگی کرده که به اینجا رسیده است یعنی آنجاییکه باید میپذیرفت نپذیرفت و آنجاییکه نباید میپذیرفت پذیرفت و حالا که بدبخت شده دیگران را مقصر میداند
«یکون ذاوجهین» انسان دورو زیاد پیدا میشود که علل ناکامی خود را در دیگران جستجو میکند/هر انسان موفقی زحمت کشیده که به جایی رسیده/ #مدارا کردن #انوشیروان ( #نوشیروان ، #نوشین_روان ) با جناب #بزرگمهر ( #بوذرجمهر ) که معلم و #مؤدب او بوده است و حکایت توصیه همیشگی بزرگمهر به انوشیروان «قربان، سحرخیز باش تا کامروا شوی» #ضرب_المثل
انسان به بیعاری به جایی نمیرسد و هرچه به دست آورد به تلاش و #زحمت کشیدن است؛ يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ #الانشقاق :۶/انسان تا زنده است #بازنشستگی ندارد/خود #استراحت یک نوع فعالیت برای آمادگی برای موفقیتهای بعدی است و تنپروری نیست/انسان شأنش این است که تا زنده است باید منشأ اثر باشد؛ جریان چهار سال زندانی بودن مرحوم آیتالله #سیدمحمدتقی_خوانساری در زندان #انگیس ها/
«يا هشام بئس العبد عبد يكون ذا وجهين و ذا لسانين يطري أخاه إذا شاهده، و يأكله إذا غاب عنه»
#مدح در هنگام غیبت شخص و #غیبت و خوردن او در هنگام نبودنش؛ وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ #الحجرات :۱۲/علت #غیبت کردن عجز غیبت کننده است؛ الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ #نهج_البلاغه
«إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله»
#حسد در هنگام مشاهده نعمت دیگری و اگر #ابتلاء در دیگران دید او را خوار کند؛ وظیفه انسان در قبال موفقیت دیگران #شاد بودن است و اگر مشکل دیگران را دید باید از آنان #دستگیری کند/ این شخص مورد نظر در روایت هم بد بندهای است و هم باید از او حذر کرد چون به تو صدمه میزند و اگر مجبور به معاشرتی باید بهگونهای معاشرت کنی تا گرفتار نشوی
صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
بر جان، شرار عشقت، خوش میکشد زبانه
باور نداشت بختم، این دولت از زمانه
دیشب دل پریشم، تا صبح، شکوه میکرد
گاهی ز دست زلف، گاهی ز دست شانه
خواهم که چون سکندر، گرد جهان بگردم
شهد لبت بنوشم، آب بقاء بهانه
فرهاد، بهر شیرین، گر کَند جوئی از شیر
من کردهام ز دیده، سیلاب خون روانه
وقت صبوحی آمد ای ساقی سحر خیز
برخیز تا بنوشیم، از این می شبانه
#شاطرعباس_صبوحی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
السلام علی الشیب الخضیب
السلام علی الخد التریب
روضه حضرت #سیدالشهداء علیهالسلام
وَ الشِّمْرُ جَالِسٌ عَلَی صَدْرِكَ وَ مُولِغٌ سَیْفَهُ عَلَی نَحْرِكَ قَابِضٌ عَلَی شَیْبَتِكَ بِیَدِهِ ذَابِحٌ لَكَ بِمُهَنَّدِهِ #بحارالأنوار ج۹۸ص۳۲۲
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۱۴۰۱٫۸/۲۲
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و إن أسرع الخير ثواباً البرّ، و أسرع الشرّ عقوبةً البغي و إنَّ شرّ عباد الله من تكره مجالسته لفحشه، و هل يكب الناس على مناخرهم في النار إلّا حصائد ألسنتهم، ومن حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
بررسی #سریع ترین #خیر از حیث #ثواب #بر و #نیکوکاری است و سریعترین #شر از حیث #عقوبت #بغی و #فساد و #سرکشی است/مشاهده اثر سریع خوبی و بدی/ بر اعمال نیک آشکار است که مشکل دیگران را رفع کند که سریعترین نتیجه به خوبی برای انسان دارد.
«و إنَّ شرّ عباد الله من تكره مجالسته لفحشه»
بدتری بندگان خدا کسی است که بهخاطر بدیاش دیگران از او کناره میگیرند/ #فحش اینجا به معنای کلام درشت و آزاردهنده است.
«و هل يكب الناس على مناخرهم في النار إلّا حصائد ألسنتهم»
هر بلائی که به آدمی وارد میشود نتیجه #زبان انسان است.
«و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه»
#اسلام درست در آدمی این نتیجه را برای او حاصل میآید که حرف بیجا نزند/جریانی از مرحوم آقای شیخ #محمود_وحدت در مورد حرف بیجا زدن و جریانی از مرحوم آیتالله #میرزافتاح_شهیدی از علمای #تبریز /وصف حال مجلسداری مرحوم حاج #مقصودعلی جد علامه #مجلسی /حرف بیجا زدن سبب حصول #جهنم برای شخص میشود.
«و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه»
#اسلام خوب در شخص اگر باشد بیهوده گویی را کنار میگذارد/وصف حال برخی از اهل #بازار قدیم همچون مرحوم آمیرزا اسماعیل #دولابی
صلی الله علیک یا مولانا یا امیرالمؤمنین و صلی الله علیک یا مولاتی یا فاطمة الزهراء
روضه #حضرت_زهرا سلام الله علیها
آتش زین ز هر طرف چرا زبانه میکشد
ناله ز دل خدای من بانوی خانه میکشد
میان دود و آتش است بانوی دلشکستهام
به امر حق بود که من به خانهام نشستهام
فاطمه آرام دلم گریه کنم برای تو
به حق حق به گوش دل میشنوم صدای تو
تو بین دیوار و دری، پیش دو چشمان ترم میان خون شناوری فاطمه جان با پسرم
حسین و زینبین من تو را نظاره میکنند
مرا صدا که میزنند، تو را نشانه میکنند
میان کوچه فاطمه شنیدهام عدوی تو
به پیش چشم زینبم سیلی زده به روی تو
فاطمه آرام دلم حبیبهٔ لمیزلی
لب بگشا بهر خدا سخن بگو تو با علی
زهرا جان زهرا جان
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
در بین آن دیوار و در
دادی تو شش ماهه پسر
آتش زدی بر جان من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
گاهی حسینت نیمه شب
از من کند مادر طلب
بگرفته او دامان من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
مسمار در خانه مگر تشنه خون بود
کز سینهٔ زهرای جوان رفع عطش کرد
بین در و دیوار مگویم که چهها شد
آنقدر بگویم به خدا فاطمه غش کرد
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
۱۴۰۱٫۸/۲۹
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام بئس العبد عبد يكون ذا وجهين و ذا لسانين يطري أخاه إذا شاهده، و يأكله إذا غاب عنه، إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
یکی از بدترین بدیها #تدبیر_سوء است؛ مثال به ساخت #برج_پیزا در #ایتالیا که از اول با محاسبه اشتباه ساخته شده؛ مثالهایی در مورد مشکلات عدم تدبیر یا تدابیر سوء در طول #زندگی ؛ برخی از تدابیر سوء مثل #دورویی از #گناهان_کبیره است/تشریح اینکه چرا شخص دورو و #دوزبان میشود/نتیجه دورویی و دوزبانی #تذبذب و بیچارگی است؛ وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ #الحشر :۱۹/یکی از بدترین بیماریهای #روانی #بی_هویتی است؛ تبیین بیهویتی به اینکه انسان خودش نمیداند که چی است که نتیجهاش گاهی میشود انسان #دوشخصیتی یا انسان سه شخصیتی و #چندشخصیتی ؛ انسان دو شخصیتی نمیتواند #تدبیر زندگی خود را بکند؛ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ #النساء :۱۵۰/وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ #الحشر :۱۹؛ بیماری بیهویتی
هر قبلهای که بینی بهتر ز خودپرستی
#حافظ
کسیکه #خدا ندارد او دستاویز ندارد/از علل سختیهای شخص #یتیم این است که خود را جوابگوی به کسی نمیبیند؛ کسیکه عروه و دستاویز نداشته باشد در جامعه با بیهویتی پیش میرود.
از مواردی که از بیهویتی نشأت میگیرد دو رو شدن انسان است؛ انسان شریف و با #شخصیت و #متمدن نه #غیبت کسی را میکند و نه به کسی #تهمت میزند چون تکلیفش با خودش مشخص است ولی انسان #ترسو و دو رو در برابر هرکسی یک رفتاری دارد که در حقیقت دارد ریشه خودش را میزند برای همین حضرت علیهالسلام میفرماید: «بئس العبد» این بد آدمی است.
«بئس العبد عبد يكون ذا وجهين و ذا لسانين يطري أخاه إذا شاهده، و يأكله إذا غاب عنه»
دو رو و دو چهره در برابر #برادر_دینی خود تعریف زیاد از او میکند و در پشت سر او مشغول خوردن اوست، «یأکله إذا غاب عنه» یعنی #غیبت او را میکند؛ وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ #الحجرات :۱۲.
«إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله»
برخی بدیها در انسان ریشهٔ بدیهای دیگر میشود؛ در مسائل #عرفانی و #روانشناسی در انسانها اشتراک دیده میشود؛ علمای #اخلاق (به معنای خاص) ریشهیابی نمیکنند و سراغ ظاهر میروند که مثلاً غیبت نکن، تهمت نزن و امثالهم اما ریشه اینکه چرا انسان غیبت میکند در این علم نمیگنجد بلکه این ریشهها در روانشناسی و مباحث معرفتی پیدا میشوند؛ خاطرهای از دوران کودکی استاد و عدم علاقه به غذا خوردن؛ تفاوت مدل طبابت اطبای #شوروی و اطبای #غربی؛ امام علیهالسلام در اینجا در مقام ریشهیابی امر است و میفرماید: بد بندهای است که صاحب دو زبان و دو چهره است که نتیجهاش بیهویت شدن شخص است و جهت اینکه اینطور شپده این است که کسی را ندارد که به او چنگ بزند و تکیه کندو مقتدای خودش کند بنابراین دنبال #آرامش از راه دیگری است و در این موقع میگوید همهچیز باید مال من باشد تا من به آرامش برسم
هر قبلهای که بینی بهتر ز خودپرستی
#حافظ
#بت_پرست بهتر از #هوا_پرست است و یکی از مقصودهای #ابن_عربی در کلماتش همین است که مورد انتقاد واقع شده است؛ جریانی از پدر مرحوم #سیدمهدی_قوام که #روضه_خوان بوده است؛ #قرآن کریم #کلیسا و #کنیسه را تأیید نمیکند ولی در قبال هیچ آن را بهتر میداند؛ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا #الحج :۴۰؛ فرمایش مرحوم آیتالله #بروجردی به #مبلغین خارج از کشور در مورد عدم تخریب جایگاه کلیسا و توصیه به مبارزه با منکرین اصل #توحید
انسانی که هیچ چیزی را قبول ندارد و خودش بخواهد تدبیر کند «والله وراء القصد» و «عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ» #نهج_البلاغه و «وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ» #البروج :۲۰؛ این انسان اینها را نمیفهمد و فقط میگوید: «منم» و در این هنگام میخواهد همهچیز را تدبیر کند و این انسان در مقابل «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» #البقرة :۱۵۶، میبیند چون همهچیز را در خودش میبیند و این شخص میشود #خودبین و #خودخواه و ...
«إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله»
اگر نعمت در دیگران ببیند #حسد میورزد و اگر آنها را مبتلا ببیند آنها را خوار و ذلیل میکند؛ سنت #ضعیف کشی توسط این افراد؛ تمام این رذائل ریشهٔ #روان_پریشی دارد و ریشهٔ تمام روانپریشیها خدا نداشتن است؛ #فطرت انسان همهطلب است که یا بیرون خود اوست که (انا لله و انا الیه راجعون) یا در درون خود اوست
شذرات المعارف
که همهچیز را در خود میبیند و میگوید همه مال من است. از این مسأله #حسادت و #لئامت و #شح و #بخل در میآید؛ انسان #شریف نمیتواند خودش سیر باشد و دیگران گرسنه باشند؛ #قارون نمونهای از این افراد است که در قرآن کریم ذکر شده است.
صلی الله علیک یا مولانا یااَبا جَعفَرٍ یامُحَمَّدَ بنَ عَلِیٍّ اَیُّهَا الباقِرُ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه
شب اول رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۲
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و إنّ أسرع الخير ثواباً البرّ، و أسرع الشرّ عقوبةً البغي، و إنَّ شرّ عباد الله من تكره مجالسته لفحشه، و هل يكبّ الناس على مناخرهم في النار إلّا حصائد ألسنتهم، و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
جهت پرداختن به #حسد در این فقره این است قبلاً حضرت علیهالسلام فرمودند آدم #دورو نمیتواند لطف و احسان به دیگران را تحمل کند؛ جهت مخالف حسد بر و نیکوکاری است؛ رذیله #خودبینی در شخص #حسود
زودترین نتیجه در عمل #خیر بر و #نیکوکاری است؛ نتیجه اعمال برخی فوری و برخی دیرتر و برخی در این دنیا و برخی در آخرت ثمر میدهد؛ مقصود از نتیجه فوری یعنی بهتر و زودتر از دیگر موارد؛ زودرسترین #شر از جهت #عقوبت عبارت از #بغی و #ستمکاری است؛ تقابل بر و نیکوکاری با بغی و سرکشی در فرمایش حضرت علیهالسلام؛ بغی از حد و جایگاه خود تجاوز کردن و بالاتر رفتن در #محرمات و امور #اخلاقی است؛ علاقه سلطان #محمودغزنوی به #ایاز ؛ سلطنت بزرگ سلطان محمود غزنوی در بلاد #ماوراءالنهر و تحت سیطره در آوردن #بنی_العباس توسط سلطان محمود غزنوی؛ انسان مورد توجه معمولاً مورد #حسادت است؛ نقلی از مرحوم آقای #سیداحمدزنجانی (پدر آیتالله #سیدموسی_شبیری_زنجانی )؛ حذر داشتن نزدیکی به بزرگان به علت حسد دیگران و تبعات این حسادتها؛ جریان تلخ تاریخی #حسنک_وزیر ؛ #تاریخ پر است از جریانهای حسادت به نزدیکان بزرگان؛ کلام #ناصرالدین_شاه قاجار در مورد محبوبیت #انوشیروان به علت وزارت #بزرگمهر و قدرنشناسی خودش از #امیرکبیر ؛ حسد اطرافیان سلطان محمود به ایاز و سعایت از او؛ أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ #القیامة :۳۷؛ تنبه #قرآن کریم به #گذشته و #آینده اشخاص؛ فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ (۵) خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ (۶) يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ #الطارق :۷؛ وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لَا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئًا #النحل :۷۰؛ توجه به گذشته و ناچیزی خود سبب خوابیدن باد دماغ انسان میشود.
ضرورت حد خود را شناختن؛ نقل از شخصی که ادعای بیجای شخصی در مورد تفسیر بهتر از تفسیر #علامه_طباطبایی داشت؛ انسان #باغی و سرکش اینقدر با درندگانی مثل خودش روبرو میشود که مجال سرکشی پیدا نمیکند و اگر هم بماند با دشمنان عجیبی روبرو میشود و این همان اسرع عقوبات است کن به اهل بغی میرسد.
«و إنَّ شرّ عباد الله من تكره مجالسته لفحشه»
نیش #زبان در #شرور ترین بندگان خدا؛ #فحش در فارسی کلمات رکیک است ولی در عربی دائرهای گستردهتر دارد مثل رک بودن بیجا که در موقعیت و جایگاه و با لحنی است که #حرمت شخص دیگر شکسته شود که این فحش در عرب است؛ تفاوت #وقاحت با بیتعارفی؛ رذیله #پررویی ؛ محاسن #حیا در انسان؛ #صراحت_لهجه غیر بیپروایی و حریمشکنی است؛ این افراد بدترین بندگان خدا چون به دروغ حریم برای خود میسازند تا کار خودشان پیش ببرند؛ تمام این رذائل حاصل عدم #اتکال به خدای متعال است.
السلام علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
آن سینه که مهر تو مه دارد
روزی چه شبان سیه دارد
قربان وفای دلی گردم
کو جانب عشق نگه دارد
اقلیم ملاحت را نازم
کامروزه بمثل تو شه دارد
در حلقۀ زلف خم اندر خم
یک سلسله خیل و سپه دارد
شاها دل غمزده ام گلهها
زان صاحب تاج و کله دارد
هر چند که بنده گنهکارم
گر لطف کنی چه گنه دارد
ای سرو سهی قد، مفتقرت
عمریست که چشم بره دارد
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
شب دوم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110