eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📌تصاویری از دیدار اعضای مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با آیت الله عبدالکریم فرحانی ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📌[معنای تحول علوم در اندیشه امام خمینی(ره)] 📝در مدل آموزشی اسلام بر خلاف دانشگاه طبیعت برای واقعیت مهار میشود. فرق بين دانشگاههاى غربى و دانشگاههاى اسلامى بايد در آن طرحى باشد كه اسلام براى دانشگاهها طرح مى‌كند. دانشگاههاى غربى - به هر مرتبه‌اى هم كه برسند - طبيعت را ادراك مى‌كنند، طبيعت را مهار نمى‌كنند براى معنويت. اسلام به علوم طبيعى نظر استقلالى ندارد. تمام علوم طبيعى - به هر مرتبه‌اى كه برسند - باز آن چيزى كه اسلام مى‌خواهد نيست. اسلام طبيعت را مهار مى‌كند براى واقعيت؛ و همه را رو به وحدت و توحيد مى‌برد. اسلام براى برگرداندن تمام محسوسات و تمام عالم به مرتبۀ توحيد است. تعليمات اسلام تعليمات طبيعى نيست، تعليمات رياضى نيست؛ همه را دارد. تعليمات طب نيست ؛ همۀ اين را دارد لكن اينها مهار شده به توحيد. برگرداندن همۀ طبيعت و همۀ ظِلهاى ظلمانى به آن مقام نورانى، كه آخِر مقام الوهيت است. بنا بر اين، بايد اين معنا كه علوم - ما از آن هم تمجيد مى‌كنيم؛ تعريف مى‌كنيم؛ همۀ علوم طبيعى، همۀ علوم مادى؛ لكن آن خاصيتى كه اسلام از اينها مى‌خواهد در غرب از آن خبرى نيست. اگر هم باشد فقط يك چيز نازلى است - آن معنايى كه از علوم دانشگاهها ما مى‌خواهيم و آن معنايى كه از علوم مدارس قديمه ما مى‌خواهيم، همين معنا نيست كه در سطح ظاهر الآن هست. و متفكرين ما همان سطح ظاهر را دارند در آن [كار] مى‌كنند و بسيار هم ارجمند است كارهايشان ؛ لكن آنكه اسلام مى‌خواهد اين نيست. آنى كه اسلام مى‌خواهد تمام علوم، چه علوم طبيعى باشد و چه علوم غير طبيعى باشد ، آنكه از آن اسلام مى‌خواهد، آن مقصدى كه اسلام دارد، اين است كه تمام اينها مهار بشود به علوم الهى و برگشت به توحيد بكند. هر علمى جنبۀ الوهيت در آن باشد، يعنى انسان طبيعت را كه مى‌بيند خدا را در آن ببيند، ماده را كه مى‌بيند خدا را در آن ببيند، ساير موجودات را كه مشاهده بكند خدا را در آن ببيند. آنكه اسلام براى آن آمده است: براى برگرداندن تمام موجودات طبيعى به الهيت و تمام علوم طبيعى به علم الهى. و از دانشگاهها هم اين معنا مطلوب است. نه اينكه خود طب را - البته طب هم بايد باشد، علوم طبيعى هم همه بايد باشد، معالجات بدنى هم بايد باشد - لكن مهم آن مركز ثقل است كه مركز توحيد است. تمام اينها بايد برگردد به آن جهت الوهيت. نبايد ما خيال كنيم كه ... مثلاً اگر علومى در اسلام هم باشد، نظر مثل علومى است كه ساير مردم دارند يا ساير رژيمها دارند. 🗒 صحیفه امام، جلد: ۸، صفحه: ۴۳۵-۴۳۴ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
💡 جلسه 13 مبانی فلسفی نظام سازی [نفسانیت بی جوهر: آناتومی بحران مدرنیته] 🎙 لینک دسترسی رایگان به جلسات👇🏻 https://B2n.ir/rb3833 📒سرفصل‌های جلسه: ۱. نقد تحجر روشنفکری و جریان‌های فکری معاصر ایران • تأثیر هگل بر لیبرالیسم ایرانی و تقلید کورکورانه (تحجر) • تقسیم‌بندی سه‌گانه جریان‌های فکری ایران: -جریان روشنفکری -جریان متحجر سنتی -جریان‌های ضد مدرنیت/ضد غرب ۲. نقد مارکس به هگل و مفهوم نقد در دوران مدرن • مبنای دوران مدرن بر نقد • تقابل مارکس با هگل ۳. بیگانگی و آگاهی کاذب • آفریده‌ها (دین، دولت، اقتصاد) تبدیل به ایده مطلق هگلی شده‌اند • آگاهی‌های کاذب برای توجیه وضع موجود ۴. تناقض در مارکسیسم • تضاد بین تغییر خودانگیخته و نقش حزب آهنین • جبرگرایی و نقش اراده انسانی ۵. ماهیت انسان و کار در دیدگاه مارکس • انسان موجود مادی با ماهیت کار • تقسیم کار سازنده انسان تاریخی • جریان آگاهی از زمین به آسمان ۶. اشکال سوژگی در مارکسیسم • تناقض مارکس در نقد سوژگی هگلی ۷. مدرنیته: نفسانیت بی‌جوهر (بحران ذاتی) • تفاوت فلسفه سنتی با مدرنیته • سوژه به عنوان حیثیت نفسانیت بی‌جوهر • مدرنیته در ذات خود بحران است ۸. نقش احساسات در مدرنیته • تخالف عقلانیت با احساس • شکاف عمیق بین زندگی و عقلانیت 📢 لینک معرفی درس گفتار: 🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄خلاصه سرفصل جلسات قبل 🖥 راهنمای ثبت نام ______________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
[تاملی در نسبت مفهوم دولت و زمان] 📝 زمان و دولت دو مفهوم به هم پیچیده هستند. دولتها تقویم درست می‌کنند برای آنها زمان های خاصی اهمیت دارد مثلا اول مهر مفهومی است که توسط دولت تبدیل به یک زمان خاص شده است و مردم به مدرسه می روند، آنها تلاش دارند هر چه بیشتر زمان را عمومی کنند هر چه به دولت نزدیکتر باشید به زمان عمومی نزدیکتر می شوید. مثلا برای کارمندهای دولت مفهوم ساعت هفت و ساعت 14 مفهومی خاص است در یکی از آنها باید به سمت محل کار حرکت کنند و در دیگری می توانند نوعی از آزادی از حدود را تجربه کنند حدی که زمان در آن موضوعیت دارد قفسی از زمان که دولت نام آن را «زمانِ کار اداری» گذاشته است در زمان عمومی تقویم اهمیت بسیار دارد. مثلا عید نوروز دیگر لزوما 15 روز نیست بلکه 4 تا 5 روز تعطیل رسمی است پس دولت در مفهوم زمان نقشی اساسی دارد، و هر قدر به مرکز این دایره نزدیک شوید زمان برای شما عمومی تر می شود و هر چه زمان عمومی پر رنگ تر قفس تنگ تر، راستی چه معنایی از زمان و دولت را می توان یافت که با مفهوم قفس گره نخورده باشد حجت الاسلام ___________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
💻 📄فهرست گفتارها و درس گفتار های مدرسه سها 📌 درس گفتارها: 🔹 سطح تخصصی: 🎙 درس گفتار نظام فلسفی علامه 👇🏻 -https://eitaa.com/msoha_ir/556 🎙درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/348 🔸 سطح مقدمات: 🎙درس گفتار منطق شهید مطهری 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/382 🎙 درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/430 📄 فهرست معرفی درس گفتار ها👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/438 ـــــــــــ 📌 گفتار ها: 🎧مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/544 🎧جریان شناسی سیاسی ایران معاصر👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/362 🎧گفتاری پیرامون دین و دنیای جدید👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/346 🎧بحثی پیرامون فلسفه شب های قدر👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/344 🎧شرح بخش هایی از خطبه متقین 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/345 🎧 کوتاه گفتارهایی پیرامون سفر الی الله👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/353 🎧 گفتاری پیرامون فلسفه نماز 👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/357 🎧 گفتاری پیرامون جهاد و جنگ (محرم)👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/513 🖼 گالری عکس نوشته ها 👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/352 🌐 دوره ها👇🏻 📱 https://eitaa.com/msoha_ir/401 ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
«ریشه دغدغه مسئله نظام سازی» [نظام سازی به معنی نظام اجرایی نیست] 📋 یادداشت 01 از بخش اول چیستی نظ
📝 تحلیل دیدگاه مرحوم امام درباره نسبت دین و اجرا [نظام سازی علمی شامل نظام اجرایی نمیشود] 📋 یادداشت 02 از بخش اول چیستی نظام؟ چنانکه در جای خود در علم اصول تبیین گردیده، دین با اجرا ملازمه‌ای ندارد. از این رو، اگر کسی بخواهد از کلام مرحوم امام چنین استنباط کند که «نظام‌سازی به معنای نظام اجرایی در دین وجود دارد»، این برداشت به ایشان منتسب نیست. زیرا خودِ ایشان در بحث مراتب حکم شرعی، به لزوم تفکیک میان «ثبوت دین»، «فهم مجتهد» و «ابلاغ» قائل هستند و نظام اجرایی را نیز مرتبه‌ای دیگر می‌شمارند. به عبارت دیگر، در یک مرتبه، «دین ثبوتی» قرار دارد که خود، مرتبه‌ای متمایز از نظام اجرایی است. اساساً بحث نظام‌سازی به حوزۀ «علم» تعلق دارد و به این پرسش می‌پردازد که چگونه می‌توان به نظام‌سازی علمی دست یافت. علم امری متفاوت از اجراست و این دو، مقوله‌هایی جدا از یکدیگرند. بر این اساس، نقد وارد بر دیدگاهی که نظام‌سازی را به معنای نظام اجرایی می‌داند، آن است که نباید اجرا را با خودِ دین یکسان پنداشت. حتی اگر اجرا بخواهد وصف دینی به خود بگیرد، «دینی» می‌شود، اما هرگز «خودِ دین» نخواهد بود. برای مثال، هنگامی که فردی با استناد به منابع دینی، مسئله‌ای را بر آن تطبیق می‌دهد، به دلیل این تطبیق صحیح، عمل او «دینی» توصیف می‌شود؛ یعنی با دین نسبت می‌یابد، اما این عمل، عینِ دین نیست. 📝 برداشتی از جلسه 1 نظام سازی ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
#منتشر_شد 🎧 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره) 📻 بارگذاری جلسات 55 الی 75 + درس نامه اختصاصی
[ معرفی جامع درس‌گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی ] 📙هدف کلی: این درس‌گفتار کوششی است برای طرح و اثبات امکان شناخت و تبیین یک نظام فلسفی مستقل برای علامه سید محمدحسین طباطبایی، مبتنی بر بازخوانی مستند و متن‌محور آثار او؛ از گزاره‌های آغازین تا آرای نهاییِ ارائه‌شده در سیر فکری او. ادعای محوری این درس‌گفتار آن است که با قرائت دقیق متون علامه می‌توان نشانه‌های یک نظام فلسفی مستقل را — متمایز از نظام ملاصدرا و از سنت مشاء — بازسازی کرد؛ به‌ویژه با تمرکز بر تصویر درست و مفهومی از مسئله اصالت الوجود. 🗞 پرسش‌ها و ادعاهای محوری: 1- آیا علامه طباطبایی را می‌توان صاحب یک نظام فلسفی مستقل خواند؟ در صورتی که پاسخ مثبت است، شاخصه‌های تمایز این نظام نسبت به ملاصدرا و مشاء کدام‌اند؟ 2- نقش مسئله «اصالت الواقعیت و تفاوت آن با اصالت الوجود» در تعیین مرزبندی‌های نظامیِ مورد ادعا چیست و آیا فهم درست این مفهوم، کلید بازشناسی مکتب علامه است؟ 3- تا چه میزان شاگردان برجستهٔ علامه — خاصه شهید مطهری، مرحوم مصباح یزدی و آیت‌الله جوادی آملی — در بازتاب یا بازتولید این نظام همسوتر یا متفاوت‌اند؟ نقاط اوج اختلاف در کدام بزنگاه‌های فلسفی پدیدار می‌شود؟ 4- ظرفیت های فلسفی ناشناخته فلسفه علامه طباطبایی برای استفاده در حوزه علوم انسانی چیست؟ 🗂منابع و روش کار: منابع محوری: بدایه‌الحکمه و نهایه‌الحکمه به عنوان زیربنای متنی و محوری درس‌گفتار. متون تَکمِیلی: تعلیقات بر اسفار علامه طباطبایی، اصول فلسفه و رئالیسم، مجموعه رسائل و تفسیر المیزان، و دیگر آثار مرتبط علامه برای روشن‌سازی قرائن و تطویل‌های نظری. روش: تحلیل متن‌محور و مقایسه‌ای؛ استخراج گزاره‌های بنیادین، پی‌جوییِ استدلال‌ها تا نتیجه‌گیری‌های کلان، و مقایسه نظام‌مند میان آرای علامه و تفاسیر شاگردان و شارحان پس از او. 📈دامنهٔ مقایسه‌ای و گسترهٔ تحلیل: تمرکز ویژه بر سه فیلسوف مشهور در حلقهٔ شاگردان علامه: شهید مطهری، مرحوم مصباح یزدی و آیت‌الله جوادی آملی؛ بررسی میزان همراهی و نقاط افتراقِ عملی و نظریِ آنان با نظام پیشنهادی علامه. نقد و واکاوی آراء آیت‌الله فیاضی در نسبت با مکتب فلسفی علامه مصباح یزدی، به منظور آشکارسازی تأثیرات متقابل و تمایزهای محوری. مواجههٔ آثار رحیق مختوم آیت‌الله جوادی و آثار فلسفی شهید مطهری با گزاره‌های بدایه و نهایه در موارد لازم و متناسب با مسئله. 🪧ساختار درس‌گفتار: بخش اول: خوانش تحلیلی بدایه‌الحکمه — استخراج مبانی و مفروضات. بخش دوم: خوانش تحلیلی نهایه‌الحکمه — پی‌گیری ترکیب و غایت مباحث و تطبیق با بخش اول. بخش سوم: تطبیق متون و استخراج شاخص‌های نظام مستقلِ مورد ادعا؛ تمرکز بر اصالت الواقعیت و لوازم آن و عناصری که نظام را متمایز می‌سازند. بخش چهارم: بررسی تطبیقیِ آرای شاگردان و شارحان؛ نشان دادن نقاط هم‌افزایی و افتراق در بزنگاه‌های فلسفی. بخش پنجم: جمع‌بندیِ نظام‌سازی پیشنهادی، حدود و اقتضائات ادعا، و پیشنهادها برای مطالعات بعدی. 📎 پانویس‌های تحلیلی: «اصالت الواقعیت» در این درس‌گفتار به‌عنوان محور بازشناسی نظام علامه فهمیده می‌شود؛ نه صرفاً به معنای تاریخی یا لفظی، بلکه به‌عنوان نقطه‌ای که خوانش علامه از وجود و ماهیت و رابطهٔ میان آن‌ها را شکل می‌دهد و از این طریق مرزبندی نظامی امکان‌پذیر می‌گردد. مرزگذاری میان «نظام» و «رشته‌ای از مباحث» اهمیت روش‌شناختی دارد: منظور از «نظام» ترکیب منسجم و دارای انسجام نظری است که از مبانی تا تبعات تمایزپذیر باشد و نه صرفاً مجموعه‌ای از موضوعات مرتبط. انتخاب بدایه و نهایه به‌عنوان متن‌های مرکزی مبتنی است بر وضعیت تألیفی و ترتیبیِ این دو اثر در سیر فکری علامه؛ بدایه به‌عنوان شروعِ طرح مبانی و نهایه به‌عنوان رسالهٔ جمع‌بندی و بسطِ موضوعات. مطالعهٔ تطبیقی شاگردان با توجه به تنوع روش‌ها (توحیدی، تفسیری، عرفانی، یا فلسفی-عقلانی) باید میان سطح ارجاع به آموزه‌های علامه و سطح بازتولید نظامی تفکیک قائل شود. بررسی آرای آیت‌الله فیاضی و نسبت او با مکتب مصباح یزدی در این طرح به‌عنوان نمونه‌ای از چگونگی تعاملِ مکتب‌های پسینی با آموزه‌های علامه مورد مداقه قرار می‌گیرد تا حد تأثیر و تمایز آشکار شود. 📃 پ.ن؛ پیاده شده کامل هر جلسه داخل فایل آن موجود میباشد _________________________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📙بررسی کتاب تازه منتشر شده از حجت الاسلام والمسلمین علی اسدی به گزارش خبرگزاری ایبنا 🪧 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مفهوم عینیت از مفاهیمی است که از دیرباز تحت رئوس ثمانیه علوم به طور ضمنی مطرح می‌شد. جهان شمولی و کلیت و ضرورت علم از اصولی بود که اهل منطق به آن پایبند بودند. این دیدگاه در نظر پوزیتویست‌های اروپایی با روش خاص خودشان صورت بندی جدیدی شد. ماکس وبر که دیدگاه های خود را ذیل علم فرهنگ مطرح می کند به ضرورت و کلیت و دوام به معنای گذشته پایبند نبود اما کلیت را به معنای کلیت در اعتبار تحقیق می‌دانست. او راهی میان پوزیتویست‌ها و هرمنوتیسین‌ها انتخاب کرد و به عینیت در اعتبار تحقیق باور داشت. عینیتی که از طریق اشتراک میان محقق و خواننده تامین می‌شود و نوعی اعتبار اشتراکی فرهنگی است. 🗒 مشروح خبر: https://www.ibna.ir/news/541312/%D9%88%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87 ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📝 تحلیل دیدگاه مرحوم امام درباره نسبت دین و اجرا [نظام سازی علمی شامل نظام اجرایی نمیشود] 📋 یادداشت
📝 مقصود از نظام؛ منظومه نیست [بازخوانی مفهوم منظومه در پرتو نظریۀ «هم‌جوابی» دورکیم] 📋 یادداشت 03 از بخش اول چیستی نظام؟ در تبیین معنای «نظام»، یکی از دیدگاه‌های مطرح‌شده آن را معادل «شبکه مفهومی» در نظر می‌گیرد. در این تلقی، که غالباً با تفسیری ساده‌انگارانه همراه است، روابط میان مفاهیم به‌سان اجزای یک سیستم مکانیکی، نظیر سازوکار یک خودرو، درک می‌شود. در چنین سیستمی، یک مهندس طراح، روابط خطی و عملکردی اجزا را مشخص می‌سازد؛ برای مثال، نسبت موتور به گیربکس و گیربکس به دیفرانسیل را به‌شکلی از پیش‌تعیین‌شده و یک‌سویه تعریف می‌کند. برای تعمیق این مفهوم و کاربرد آن در حوزۀ زیست اجتماعی و انسانی، می‌توان از نظریۀ امیل دورکیم بهره جست. دورکیم مفهومی کلیدی با عنوان «Function» را مطرح می‌کند که ترجمۀ رایج آن به «کارکرد» در زبان فارسی، حق مطلب را ادا نمی‌کند و نارساست. مقصود دقیق دورکیم از این واژه، پدیده‌ای است که می‌توان آن را «رابطۀ هم‌جوابی» (Co-responsiveness) نامید. رابطۀ هم‌جوابی به تحول متقابلی اشاره دارد که دو یا چند عنصر در نسبت با یکدیگر تجربه می‌کنند. به‌عنوان مثال، در یک کنش متقابل اجتماعی، رفتار و حالت هر یک از طرفین در نسبت با حضور دیگری تغییر می‌کند. دورکیم این منطق را برای تحلیل جامعه به‌مثابۀ یک کل به کار می‌گیرد و آن را به یک ارگانیسم زنده تشبیه می‌کند. همان‌گونه که در یک بدن، گلبول‌های سفید و قرمز در یک رابطۀ هم‌جوابی حیاتی با یکدیگر قرار دارند، اجزا و نهادهای گوناگون اجتماعی (نظیر نظامات اقتصادی و سیاسی) نیز در نسبتی متقابل با یکدیگر شکل گرفته و معنا می‌یابند. با تسری این دیدگاه به حوزۀ معرفت و علوم، پرسش اصلی این‌گونه صورت‌بندی می‌شود: هر مسئله یا باب علمی در نسبت با مسائل و ابواب دیگر، چه رابطۀ هم‌جوابی برقرار می‌کند؟ بر این اساس، ارتباط میان گزاره‌ها یک تأثیرگذاری یک‌سویه و خطی نیست؛ بلکه در بسیاری از موارد، تأثیری دوسویه و متقابل حاکم است که در آن، هر مسئله، معنای مسئلۀ دیگر را قوام می‌بخشد و هم‌زمان از آن معنا می‌پذیرد. این فهم از شبکه با تلقی رایج و سطحی از «منظومه» تفاوت بنیادین دارد. در فهم متعارف، منظومه به‌مثابۀ زنجیره‌ای منطقی و طولی از مسائل تصور می‌شود که در آن، یک مسئله به‌صورت پیش‌فرض برای مسئلۀ بعدی عمل می‌کند و در صورت مخدوش شدن حلقۀ اول، کل زنجیره فرومی‌پاشد. در مقابل این دیدگاه خطی، مقصود از «فهم منظومه‌وار» که پیش‌تر بر آن تأکید شده است، دقیقاً همین شبکۀ مبتنی بر «رابطۀ هم‌جوابی» است؛ یعنی درک ابواب و مسائل علمی در وضعیتی که به‌طور متقابل یکدیگر را تعریف و تحدید می‌کنند. بنابراین، این معنای خاص از «منظومه» به‌عنوان اولین مرحله در فهم روشمند علوم مطرح می‌شود، درحالی‌که «نظام» به مفهومی در سطحی فراتر و متعالی‌تر از این منظومه اشاره دارد. 📝 برداشتی از جلسه 1 نظام سازی ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
🖼️ عرصه علوم انسانی نیازمند تولید فکر بر اساس مبانی اسلامی است. 📝 • تولید علم فقط مربوط به علوم پایه، تجربی و ... نیست، بلکه شامل همه علوم و از جمله علوم انسانی است. ما بخصوص در زمینه علوم انسانی، برخلاف آنچه که انتظار میرفت و توقّع بود، حرکت متناسب و خوبی نکرده‌ایم، بلکه مفاهیم گوناگون مربوط به این علم را - چه در زمینه اقتصاد و چه در زمینه‌های جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و سیاست - به شکل وحی مُنزل از مراکز و خاستگاه های غربی گرفته‌ایم و به‌صورت فرمول های تغییر نکردنی در ذهنمان جا داده‌ایم و بر اساس آن میخواهیم عمل و برنامه خودمان را تنظیم کنیم! • گاهی که این فرمول ها جواب نمیدهد و خراب درمی‌آید، خودمان را ملامت میکنیم که ما درست به‌کار نگرفته‌ایم؛ در حالی که این روش، روشِ غلطی است. • ما در زمینه علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم. مواد و مفاهیم اساسی ای هم که بر اساس آن میتوان حقوق، اقتصاد، سیاست و سایر بخش های اساسی علوم انسانی را شکل داد و تولید و فراوری کرد، به معنای حقیقی کلمه در فرهنگ عریق و عمیق اسلامی ما وجود دارد که باید از آن استفاده کنیم. تفحّص، نقش ایفا کنند. این‌جا از آن‌جاهایی است که ما باید به تولید علم برسیم. 📆 ۱۳۸۲/۰۸/۰۸ _ 📸 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ـــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📝 مقصود از نظام؛ منظومه نیست [بازخوانی مفهوم منظومه در پرتو نظریۀ «هم‌جوابی» دورکیم] 📋 یادداشت 03 ا
📝مفهوم نظام معرفتی و مؤلفه‌های هفت‌گانه آن [تبیین ارکان و اجزاء] 📋 یادداشت 04 از بخش اول چیستی نظام؟ مفهوم سومی که در اینجا مطرح می‌شود، به خودی خود نقد دیدگاه منظومه‌ای را نیز شامل خواهد شد. این همان تبیینی است که بارها درباره چیستی «نظام» ارائه کرده‌ایم، هرچند قصد داریم از این بیان نیز در آینده فراتر رویم. یکی از تعاریف «نظام» که در جزوه «تکلیف دوسویه تحول حوزه علمیه؛ نوشته حجت الاسلام و المسلمین اسدپور » ذکر شده، با این توضیح آغاز می‌شود که ابتدا باید «نظام اجرایی» را کنار گذاشت. منظور از نظام در اینجا، «نظام معرفتی» است. اما «ماینظم» به چه معناست؟ با وجود وضوح معنای عربی این واژه، ایشان بیان می‌دارند که در هر علمی، مجموعه‌ای از «مبادی»، «مبانی»، «اهداف»، «غایات»، «متد» (یا روش)، «ملاکات» و «منابع» وجود دارد. 1- منابع هنگامی که وارد یک علم می‌شوید – مثلاً برای مطالعه اصول فقه – منابعی چون کتاب فیزیک «هالیدی» را به کار نمی‌برید. به همین ترتیب، در فیزیک نیز نمی‌توان کتاب شیخ انصاری را منبع دانست. هر علمی منابع خاص خود را دارد. از این رو، بسیاری از اساتید در آغاز تدریس یک علم، به «منبع‌شناسی» آن می‌پردازند و می‌پرسند: «منابع این علم چیست؟» یا حداقل «منابع تدریس من کدام است؟» – چرا که تدریس با خودِ علم متفاوت است. بنابراین، منابع یکی از ارکان اصلی است که مشخص می‌کند چه مطالبی در یک علم مورد استفاده قرار می‌گیرد و به طور خودکار، علوم دیگر را از حوزه بحث خارج می‌سازد. منابع، به ایجاد «ماینظم» کمک می‌کنند. برای مثال، وقتی می‌پرسید: «منابع در اصول چیست؟» پاسخ این است که «قرآن، سنت، عقل و اجماع» (که محل بحث است). یا وقتی بیان می‌کنید: «من اصول را برای فقه می‌خوانم و فقه نیز ریشه در این چهار منبع دارد؛ لذا من چهار منبع اصلی دارم.» با همین تعریف منابع، بسیاری از موضوعات کنار گذاشته می‌شوند؛ یعنی هر آنچه در کتاب، سنت، عقل و اجماع نباشد، به طور طبیعی از قلمرو بحث خارج می‌شود. به همین دلیل، در اصول فقه می‌گفتیم: «مگر ریاضیات از ابتدا داخل در علم اصول فقه بود که بخواهد خارج شود؟» برخی مطرح می‌کردند که «با تعریفی که از اصول ارائه می‌دهید، ریاضیات، فیزیک و ادبیات نیز در آن جای می‌گیرند.» اما ما پاسخ می‌دادیم که در علم اصول از تعینات کتاب، سنت و عقل سخن می‌گوییم؛ بنابراین، این علوم از ابتدا در دایره بحث نبوده‌اند که نیازی به خارج کردنشان باشد. این موضوع در جای خود مفصلاً بحث شده است. بدین ترتیب، منابع باعث نظم‌یافتگی و نظام‌مند شدن یک علم می‌شوند. 2- مبادی دومین جزء، «مبادی» است. هر علمی دارای مبادی تصوری و تصدیقی خاص خود است که بدون پذیرش آن‌ها، فهم آن علم ممکن نیست. یکی از نقدهای ما به حوزه‌های علمیه این است که به «المدخل» (مقدمات علم) توجه کافی نمی‌شود و به همین دلیل، نظام علمی برای طلاب شکل نمی‌گیرد. این رویکرد به این استدلال منجر می‌شود که «چون این مطلب در فقه فایده‌ای ندارد، پس ضروری نیست» و بسیاری از مباحث کنار گذاشته می‌شوند. «مبدأ» به معنای سرآغاز است. سرآغاز یک علم چیست؟ این سرآغاز می‌تواند حتی یک مبدأ منطقی باشد. برای مثال، ممکن است یک علم، از ریشه و اساس غلط باشد، یا شما کل منطق موجود را نپذیرید و به مدل فعلی دانش منطق، نقدی ریشه‌ای داشته باشید. اما همین دانش منطق، با ساختار فعلی‌اش، قطعاً مستلزم پذیرش «علم حصولی» است. حال، اگر کسی بگوید «ما علم حصولی نداریم»، دانش منطقی که در طول سالیان متمادی شکل گرفته است، نمی‌تواند قوام یابد. پس مبدأ سخن گفتن درباره منطق چیست؟ برای شکل‌گیری و سامان‌یابی منطق، باید «تصور»، «تصدیق» و «علم حصولی» را پذیرفت. اینها سرآغازهای علم هستند. اگر کسی اصل وجود علم حصولی را محل مناقشه بداند و بگوید: «من علمی به نام حصولی نمی‌شناسم»، چنین فردی در مبادی اختلاف نظر دارد و این مبدأ را قبول ندارد. با این حال، نظام دانش منطق بر پایه پذیرش «علم حصولی» شکل گرفته است.پس، وجود مبادی در هر علم ضروری است. ادامه دارد... 📝 برداشتی از جلسه 1 نظام سازی ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت