مفهوم عینیت علم اجتماعی در اندیشه ماکس وبر.pdf
حجم:
1.44M
🗒#مقاله
📋موضوع: مفهوم عینیت علم اجتماعی در اندیشه ماکس وبر
📝نوشته: حجت الاسلام #علی_اسدی
#وبر #مفهوم_عینیت
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت
📝 #سید_روح_الله_خمینی
بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گمان تودۀ مردم است؛ يعنى چون نفس اراده مىكند كه بدن حركت كند، قهراً حركت خواهد كرد و اگر بخواهد بنشيند، بايد بدن، اطاعت تكوينى ذاتى نمايد و ملال اين از ملال اوست و فرح و نشاط اين، از نشاط و فرح اوست،ضعف معده و ساير قوا از كم لطفى نفس است كه مقدارى از سايهاش را از سر آنها كم مىكند، پس به نفس بايد گفت كه خدا سايهات را كم نكند.
ولى آن عالم طبيعى، كه قائل به نفس نيست مىگويد: همين بدن است و غير آن نيست و خرابى مال بدن است كه روزى قوى بود، روزى هم ضعيف و ناخوش مىشود. يا آن طبيب هم، كه توجه به نفس و تجرد آن ندارد - چون اينها فقط به ظاهر نگاه مىكنند و ديدۀ باطنبين يا ندارند، و يا اگر داشته باشند بسته است - حكم خواهد كرد كه ضعف، مال بدن است بدون اينكه متوجه باشد ضعف آن، از كمعلاقگى نفس است.
ولى حكيمى فلسفى كه با برهان، نفس را اثبات كرده و براى آن اثبات تجرد نموده، اين حرفها را نمىگويد، و تمام حيثيات را به آن صورتِ متحصل نسبت مىدهد و براى مادۀ غير متحصل، حيثيتى و فعليتى قائل نيست؛ زيرا شيئية الشىء به كمال اوست كه صورت باشد، نه به نقصش كه ماده باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته
#عرفان_خمینی
#فقه_اکبر
________________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
💡#منتشر_شد جلسه 12 مبانی فلسفی نظام سازی 🗒 سوژه گمشده: از بحران مدرنیته تا امید توحیدی 🎙 برای دستر
«ریشه دغدغه مسئله نظام سازی»
[نظام سازی به معنی نظام اجرایی نیست]
📋 یادداشت 01 از بخش اول چیستی نظام؟
دغدغه مسئله نظامسازی از بینشهایی که مرحوم امام یا حضرت علامه و خود حضرت آقا بعضاً مطرح کردند حاصل شده که نسبت دین و دنیا چیست؟
مرحوم امام، ادعا دارند که دین برای در واقع اداره جامعه آمده است و دین میتواند جامعه را اداره کند و میتواند جامعه را سامان دهد.
از همین گزاره که «دین میتواند جامعه را سامان دهد و نظام دهد و دین توانایی اداره جامعه را دارد»، خیلیها به این حیص و بیص افتادند که پس در واقع اگر ما دنبال نظامسازی هستیم، معنایش میشود نظام اجرایی کشور.
یعنی فکر کردند که در واقع نظام اجرایی کشور همان است که مثلاً ایدههای نظامساز دنبالش هستند، و برای همین بعضی از آقایان الان مثلاً درسهای خارجی دارند، «درس خارج نظامسازی» دارند و در آنجا سر این بحث میکنند که ما چهجوری نظام اجرایی را سامان بدهیم که بشود به آن «نظامسازی» گفت.
در واقع یک سامانهای که در حوزه اجرا کاربست پیدا میکند. این [نوع نگاه به نظام سازی] خیلی به ایدههای مدیریت و سازمان و اینها که در غرب وجود دارد، به آنها خیلی نزدیکاند. وقتی در بیان آقایان «نظامسازی» گفته میشود، به این معنا فهم میشود. ما در این جلسات میخواهیم بگوییم نظام سازی این نیست.
📝 بریده از جلسه 1 نظام سازی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه #چیستی_نظام #نظام_اجرایی
#امام_خمینی #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
HCWNT02_992.pdf
حجم:
251K
🗒#مقاله
📋موضوع: منطق ذهن شناسانه
📝نوشته: حجت الاسلام #علی_اسدی
#منطق #ذهن_شناسی #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📝 تاملی در چیستی منطق ذهن شناسی از منظر علامه طباطبایی
[معرفی مقاله منطق ذهن شناسانه]
این مقاله به به بررسی و تحلیل عمیق منطق ذهن شناسانه و مفهوم بنیادین وجود ذهنی می پردازد. هدف اصلی آن تبیین دیدگاه علامه طباطبایی (ره) درباره اعتباری بودن وجود ذهنی و تفکیک آن از وجود خارجی است بر اساس این تحلیل وجود ذهنی امری است که معلول نفس انسان بوده و دارای دو حیثیت است یک حیثیت واقعیت وجودی که شئون نفس است و حیثیت دیگر آن مقیس الى الخارج است و حکایت گر از ماهیت خارجی محسوب میشود. ماهیت نیز قبل از اثبات اصالت الوجود، تعینی از تعینات واقعیت تلقی می شود.
این مقاله نشان میدهد که معقولات ثانی منطقی نظیر مفاهیمی چون موضوع محمول و نسبت اوصاف وجود ذهنی و محصول غفلت یا خطای ذهن از اصل واقعیت هستند. این مفاهیم اعتباری در تمامی علوم کاربرد دارند در ادامه مقاله با نقد دیدگاه های رایج در مورد موضوع علم منطق استدلال میکند که وجود ذهنی محور اصلی مباحث منطقی است همچنین، دلالت طبعی نیز بر پایه ی خطای ذهن بنا شده است و میتواند به معنای خطای ذهن و قرار گرفتن ما بالعرض در مکان ما بالذات تفسیر شود. در این مقاله سه نوع محکی برای ذهن [وجود ماهیت عدم] را معرفی کرده و نقش آنها را در نظام معرفتی تبیین می کند.
در نهایت مقاله به انواع براهين لم، ان، ان مطلق و محدودیتهای آنها اشاره کرده و بر لزوم استفاده از رویکردهای نوین مانند برهان ملازمات عامه با شبه لم برای رهایی از خطاهای ناشی از انشائات درونی ذهن و هدایت به سوی واقعیت تاکید می کند. این رویکرد جدید در منطق برهان را به ابزاری برای نجات انسان از خطا تبدیل می کند.
در نهایت می توان گفت که منطق ذهن شناسانه مانند یک نقشه ی راه تخصصی است که به جای نشان دادن مناظر بیرونی، به درون کار کردهای سیستم موقعیت یاب ذهنی ما می پردازد و مشخص میکند که در کجا ممکن است سیستم ناوبری درونی ما به دلیل غفلت با خطا ما را به بیراهه ببرد و چگونه میتوان آن را باز تنظیم کرد تا مسیر واقعی را به سوی حقیقت پیدا کنیم
#منطق #مقاله #معرفی_مقاله
#منطق_ذهن_شناسی #وجود_ذهنی #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
🎓 اعضای مدرسه سها چه کسانی هستند؟
[#معرفی_سها]
اعضای مدرسه سها جمعی از طلبههای دغدغهمند هستند که حدود ۹ سال پیش با یک هدف مشترک کنار هم قرار گرفتند:
✳️ تحول در علوم انسانی بر پایهی مبانی اسلامی مبتنی بر آموزه های امام خمینی و علامه طباطبایی.
ما تصمیم گرفتیم فارغ از ساختارهای رسمی آموزشی، مسیر خودمان را برای فهم و بسط علوم انسانی اسلامی بسازیم؛ مسیری که بیشتر از مدرک و عنوان، بر باور، تعهد و عمل تکیه دارد. آنچه توانسته در این مدت اعضای مدرسه سها را کنار هم با وجود همه چالش ها جمع کند عشق، علاقه و هم قسم شدن برای این هدف است.
📚 اعضای سها در این سالها، بدون هیچ چشمداشت مادی، وقت و توانشان را صرف تحقیق، گفتوگو و گفتمانسازی دربارهی علوم انسانی اسلامی کردهاند. ما داعیه دار این نیستیم که در این مسیر توانسته ایم بی عیب و نقص حرکت کنیم اما ادعا میکنیم همواره سعی در حرکت و استقامت بر این مسیر داشته ایم.
و حالا با راهاندازی هویت رسانهای سها، تلاش میکنند بخشی از این گفتمان و تجربه را با شما به اشتراک بگذارند؛ تا قدمی هرچند کوچک، در جهت جریانسازی فکری و فرهنگی برداشته شود.
💡 ما در خانواده سها باور داریم که تحول اجتماعی از تحول فکری و تربیت نیرو آغاز میشود — و فکر، وقتی زنده است که در گفتوگو جاری شود.
#مدرسه_سها #علوم_انسانی_اسلامی #تحول_در_علوم_انسانی #گفتمان_سازی
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
📄 لینک معرفی درس گفتارهای مدرسه سها:
🎙 معرفی درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/411
🎙 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/463
🎙 معرفی درس گفتار منطق شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/383
🎙 معرفی درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/431
🎙 معرفی درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/539
#منوی_دسترسی #معرفی
#درس_گفتار
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📌مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگذار میکند.
🔹 نظام سازی و علوم اجتماعی
🔸 سلسله جلسات مبانی فلسفی نظام سازی
🔸 ارائه دهنده: استاد حجت الاسلام علی اسدی
🔸 دبیر: حسام وحیدی
🔹 زمان: پنجشنبه ها/ ساعت ۱۱
🔹مکان: متعاقباً اعلام می شود!
♦️مناسب برای دانشجویان، طلاب و علاقهمندان علوم انسانی و دغدغهمندان علوم انسانی اسلامی
•
•
•
- انجمن فلسفه علوم اجتماعی :
https://eitaa.com/Bou_PHSS
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📌مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگذار میکن
شرکت برای عموم در این جلسات آزاد میباشد.
📌تصاویری از دیدار اعضای مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با آیت الله عبدالکریم فرحانی
#آلبوم_تصاویر
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📌[معنای تحول علوم در اندیشه امام خمینی(ره)]
📝در مدل آموزشی اسلام بر خلاف دانشگاه طبیعت برای واقعیت مهار میشود.
فرق بين دانشگاههاى غربى و دانشگاههاى اسلامى بايد در آن طرحى باشد كه اسلام براى دانشگاهها طرح مىكند. دانشگاههاى غربى - به هر مرتبهاى هم كه برسند - طبيعت را ادراك مىكنند، طبيعت را مهار نمىكنند براى معنويت. اسلام به علوم طبيعى نظر استقلالى ندارد. تمام علوم طبيعى - به هر مرتبهاى كه برسند - باز آن چيزى كه اسلام مىخواهد نيست. اسلام طبيعت را مهار مىكند براى واقعيت؛ و همه را رو به وحدت و توحيد مىبرد.
اسلام براى برگرداندن تمام محسوسات و تمام عالم به مرتبۀ توحيد است. تعليمات اسلام تعليمات طبيعى نيست، تعليمات رياضى نيست؛ همه را دارد. تعليمات طب نيست ؛ همۀ اين را دارد لكن اينها مهار شده به توحيد. برگرداندن همۀ طبيعت و همۀ ظِلهاى ظلمانى به آن مقام نورانى، كه آخِر مقام الوهيت است.
بنا بر اين، بايد اين معنا كه علوم - ما از آن هم تمجيد مىكنيم؛ تعريف مىكنيم؛ همۀ علوم طبيعى، همۀ علوم مادى؛ لكن آن خاصيتى كه اسلام از اينها مىخواهد در غرب از آن خبرى نيست. اگر هم باشد فقط يك چيز نازلى است - آن معنايى كه از علوم دانشگاهها ما مىخواهيم و آن معنايى كه از علوم
مدارس قديمه ما مىخواهيم، همين معنا نيست كه در سطح ظاهر الآن هست.
و متفكرين ما همان سطح ظاهر را دارند در آن [كار] مىكنند و بسيار هم ارجمند است كارهايشان ؛ لكن آنكه اسلام مىخواهد اين نيست. آنى كه اسلام مىخواهد تمام علوم، چه علوم طبيعى باشد و چه علوم غير طبيعى باشد ، آنكه از آن اسلام مىخواهد، آن مقصدى كه اسلام دارد، اين است كه تمام اينها مهار بشود به علوم الهى و برگشت به توحيد بكند.
هر علمى جنبۀ الوهيت در آن باشد، يعنى انسان طبيعت را كه مىبيند خدا را در آن ببيند، ماده را كه مىبيند خدا را در آن ببيند، ساير موجودات را كه مشاهده بكند خدا را در آن ببيند. آنكه اسلام براى آن آمده است: براى برگرداندن تمام موجودات طبيعى به الهيت و تمام علوم طبيعى به علم الهى. و از دانشگاهها هم اين معنا مطلوب است. نه اينكه خود طب را - البته طب هم بايد باشد، علوم طبيعى هم همه بايد باشد، معالجات بدنى هم بايد باشد - لكن مهم آن مركز ثقل است كه مركز توحيد است. تمام اينها بايد برگردد به آن جهت الوهيت. نبايد ما خيال كنيم كه ... مثلاً اگر علومى در اسلام هم باشد، نظر مثل علومى است كه ساير مردم دارند يا ساير رژيمها دارند.
🗒 صحیفه امام، جلد: ۸، صفحه: ۴۳۵-۴۳۴
#پاره_فکر
#امام_خمینی #علم_دینی #دانشگاه #تحول #علوم_اسلامی
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت