eitaa logo
شذرات المعارف
1.1هزار دنبال‌کننده
7 عکس
39 ویدیو
23 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری و حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده تا محققین محترم بهره‌مند گردند لازم به ذکر است که این کانال هیچ ارتباطی با شخص حضرت آیت الله اخوان حفظه الله تعالی ندارد یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
شذرات المعارف
شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس. و أمت الطمع من المخلوقين، فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.» ص۳۹۹ همانند چشم‌داشت است؛ چشم‌داشت به حق که از مقولهٔ طمع منفی نیست و چشم‌داشت بی‌جهت همان طمع منفی است؛ «اختلاق المروات» عوارض طمع همچون دوری از و و مردانگی؛ رسم جوانمردی پیش از و انجام آن برای نفسانی؛ اوصاف خطبه طولانی حضرت صلوات الله علیه در میان و و شروح متعدد بر آن همچون شرح ؛ وجه تسمیه خطبه (قاصعه) و واقعهٔ آن در ؛ تحذیر حضرت از سرگذشت و بین ایشان: اِعْتَبِرُوا بِحَالِ وَلَدِ إِسْمَاعِیلَ وَ بَنی إِسْحَاقَ وَ بَنِی إِسْرَائِیلَ. فَمَا أَشَدَّ اعْتِدَالَ الْاَحْوَالِ، وَ أَقْرَبَ اشْتِبَاهَ الْاَمْثَالِ! تَأَمَّلُوا أَمْرَهُمْ فِی حَالِ تَشَتُّتِهِمْ وَ تَفَرُّقِهِمْ، لَیالِی كَانَتِ الْاَكَاسِرَةُ وَ الْقَیاصِرَةُ أَرْبَاباً لَهُمْ، یحْتَازُونَهُمْ عَنْ رِیفِ الْافَاقِ، وَ بَحْرِ الْعِرَاقِ، وَ خُضْرَةِ الدُّنْيا، إِلَی مَنابِتِ الشِّیحِ، وَ مَهَافِی الرِّیحِ، وَ نَكَدِ الْمَعَاشِ، فَتَرَكُوهُمْ عَالَةً مَسَاكِینَ إِخْوَانَ دَبَر وَ وَبَر، أَذَلَّ الْاُمَمِ دَاراً، وَ أَجْدَبَهُمْ قَرَاراً، لایأْوُونَ إِلَی جَنَاحِ دَعْوَة یعْتَصِمُونَ بِها، وَ لاإِلَی ظِلِّ أُلْفَة یعْتَمِدُونَ عَلَی عِزِّهَا. فَالْاَحْوَالُ مُضْطَرِبَةٌ، وَ الْاَیدِی مُخْتَلِفَةٌ، وَ الْكَثْرَةُ مُتَفَرِّقَةٌ; فِی بِلاَءِ أَزْل، وَ أَطْبَاقِ جَهْل! مِنْ بَنَات مَوْؤُودَة، وَ أَصْنَام مَعْبُودَة، وَ أَرْحَام مَقْطُوعَة، وَ غَارَات مَشْنُونَة. خطبه ؛ نصایح امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه در مورد عواقب شوم ورزیدن (= اعصاب خرابی)؛ ذکر آثار حمیده در عرب جاهلی در کلام امیرالمؤمنین صلوات الله علیه: فَإِنْ کَانَ لاَ بُدَّ مِنَ الْعَصَبِیَّهِ فَلْیَکُنْ تَعَصُّبُکُمْ لِمَکَارِمِ الْخِصَالِ وَ مَحَامِدِ الْاءَفْعَالِ، وَ مَحَاسِنِ الْاءُمُورِ الَّتِی تَفَاضَلَتْ فِیهَا الْمُجَدَاءُ وَ النُّجَدَاءُ مِنْ بُیُوتَاتِ الْعَرَبِ وَ یَعَاسِیبِ القَبَائِلِ بِالْاءَخْلاَقِ الرَّغِیبَهِ، وَ الْاءَحْلاَمِ الْعَظِیمَهِ، وَ الْاءَخْطَارِ الْجَلِیلَهِ، وَ الْآثَارِ الْمَحْمُودَهِ. فَتَعَصَّبُوا لِخِلاَلِ الْحَمْدِ لِلْبِرِّ، وَ الْمَعْصِیَهِ لِلْکِبْرِ، وَ الْاءَخْذِ بِالْفَضْلِ، وَ الْکَفِّ عَنِ الْبَغْیِ، وَ الْإِعْظَامِ لِلْقَتْلِ، وَ الْإِنْصَافِ لِلْخَلْقِ، وَ الْکَظْمِ لِلْغَیْظِ، وَ اجْتِنَابِ الْفَسَادِ فِی الْاءَرْضِ. خطبه ؛ نمونه‌هایی از مروات در عرب؛ سه روز پذیرایی در عرب از قدیم الأیام و ادامه آن تا زمان فعلی در زیارت ؛ زنده به گور کردن های خود توسط در زمان : حدثنا عَبْدَانُ بن أَحْمَدَ ثنا الْحُسَيْنُ بن مَهْدِيٍّ الأُبُلِّيُّ ثنا عبد الرَّزَّاقِ أنا إِسْرَائِيلُ ثنا سِمَاكُ بن حَرْبٍ قال سَمِعْتَ النُّعْمَانَ بن بَشِيرٍ يقول سمعت عُمَرَ بن الْخَطَّابِ يقول وَسُئِلَ عن قَوْلِهِ وإذا الموؤودة سئلت قال جاء قَيْسُ بن عَاصِمٍ إلي رسول اللَّهِ صلي اللَّهُ عليه وسلم قال إني وَأَدَتُ ثَمَانِيَ بناتٍ لي في الْجَاهِلِيَّةِ قال اعتق عن كل وَاحِدَةٍ منها رَقَبَةً قلت إني صَاحِبُ إِبِلٍ قال اهْدِ إن شِئْتَ عن كل وَاحِدَةٍ مِنْهُنَّ بَدَنَةً . تألیف ج ۱۸ص۳۳۷؛ وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً . والموؤودةُ البنتُ المقتولةِ عندما تَوَلَّدَ ، كان أهلُ الجاهليةِ يفعلونَ ذلك مخافةَ العارِ والفقرِ. تألیف ج۱۹ص۱۸۷؛ وَرُوِيَ عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ أَنَّهُ قَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنِّي وَأَدْتُ فِي الْجَاهِلِيَّةِ. فَقَالَ : أَعْتِقْ عَنْ كُلِّ مَوْؤُودٍ رَقَبَةً. وَذَلِكَ أَنَّ الْعَرَبَ فِي الْجَاهِلِيَّةِ كَانَتْ تَحْفِرُ تَحْتَ الْحَامِلِ إِذَا ضَرَبَهَا الطَّلْقُ حُفَيْرَةً يَسْقُطُ فِيهَا وَلَدُهَا إِذَا وَضَعَتْهُ ، فَإِنْ كَانَ ذَكَرًا أَخْرَجُوهُ مِنْهَا ، وَإِنْ كَانَ أُنْثَي تُرِكَتْ فِي حُفْرَتِهَا ، وَطُمَّ التُّرَابُ عَلَيْهَا حَتَّي تَمُوتَ ، وَهَذَا قَتْلُ عَمْدٍ ، وَقَدْ أُوجِبَتْ فِيهِ الْكَفَّارَةُ تألیف ج۱۳ص۶۷؛ وقد جاءَ عن
شذرات المعارف
شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
عمرَ قولُه : أمرانِ في الجاهليةِ . أحدُهما : يُبْكِيْنِي والآخرُ يُضْحِكُنِي. أما الذي يبكيني : فقد ذَهبتُ بابنةٍ لي لِوَأْدِها ، فكنتُ أحفَرُ لها الحفرةَ وتَنْفُضُ الترابَ عن لِحْيَتِي وهي لا تدري ماذا أريدُ لها ، فإذا تَذَكّرتُ ذلك بَكَيْتُ . والأخري : كنت أصْنَعُ إلهًا من التمرِ أضَعُهُ عند رأسي يَحْرُسُنِي لَيلاً، فإذا أصْبَحْتُ مُعَافًي أكلتُه ، فإذا تَذَكرت ذلك ضَحِكْتُ من نَفْسِي تألیف ج۸ص۴۳۹؛ بازگو شدن جریانی شخصی از عرب جاهلی که مانع زنده به گور کردن بسیاری از دختران شد نزد اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ دستور اسلام مینی بر اینکه کار را برای سربلندی خودت هم نکن بلکه فقط برای خدای متعال انجام بده؛ بدی کارهای نیکوی عرب جاهلی بودن در کارشان بوده است؛ میزان در انجام کار بر اساس نفسانیت است از بین رفتن مروت در انسان به سبب طمع؛ سیگار آدم را گدا کرده و طبع را پست می‌کند «و اختلاق المروات» رابطه انتظار داشتن از دیگران بر اثر طمع و «و تدنيس العرض» سبک شدن انسان به سبب طمع و نمونه‌هایی از آن؛ جریان شخص عزتمند و موقر و سنگینی که اهل ریاضات شرعی بود؛ و رسیدن به حقایق؛ دوری از عزت نفس و پیدا شدن بد همچون صورت برزخی کفتار و روباه و موش «و تدنيس العرض» ریختن بر اثر طمع؛ نقل‌هایی پیرامون بودن در برخی از اهالی ؛ اثر ؛ واقعه تلخ سقوط و در ؛ نجات پیدا کردن از فتنه افغان و مهاجرت به ؛ حزین لاهیجی در توصیف وقایع تلخ سقوط اصفهان و نقل این که: در قحطی اصفهان گزارش یک دزدی نشنیدم؛ کذبیات در مورد قحطی اصفهان؛ چیزی که انسان را نگه می‌دارد است ای بسته دل اندر خوان طمع وی خسته تن از پیکان طمع ای مرغ دلت پیوسته کباب از نائرۀ سوزان طمع فریاد که آب رخت را ریخت بر خاک مذلت، نان طمع یا گوش بهر بد و نیک بده یا آنکه بکش دندان طمع دیوان اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شب هفتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۸ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب هشتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس. و أمت الطمع من المخلوقين، فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.» ص۳۹۹ از بدهی‌های از بین بردن و است؛ رسیدن انسان به اهداف خود با طمع یا با زحمت کشیدن و رابطهٔ آن با فرمایش حضرت: وقتی انسان طمع می‌کند دیگر در پی فراهم کردن مقدمات کار نمی‌رود به خلاف صورتی که بدون طمع به دنبال رسیدن به هدفی است که برای مقدمات آن نیاز به یادگیری علم دارد؛ شخص طمّاع به دنبال حقه بازی می‌رود مثل کسانی‌که با حقه بازی تکدی‌گری می‌کنند؛ جریان فراوان شدن گدا در دورهٔ در و استدلال گدایان مقابل شاه عباس که هنر ما گدایی کردن است؛ وجوب رفع حاجت در وقت نیاز ضروری؛ ریشهٔ گدایی کردن طمع است؛ جریان کسی‌که در هیئتی صندوق‌های (کمک به ابالفضل) ایجاد کرده بود!؛ طمع نظر کردن به مطلبی است که روا و حق انسان نمی‌باشد؛ بی خاصیت بار آمدن شخص طمّاع؛ جریان امام جماعت مسجدی نمونه در مناطق محروم جنوب تهران؛ جریان پرداخت روزانه (نه ماهیانه) شهریه توسط علامه ؛ لزوم رد نکردن سائل؛ در برخی روایات کسی شمرده شده است که خودش را نتواند در چرخهٔ تسهیل امور استفاده کند؛ سیره استاد از دوران کودکی بر مطالعه در مطالعات جنبی؛ ادعای بیهوده بسیاری از مدعیان علم تاریخ؛ سفاک ترین سلاطین در تاریخ وقتی جایی را فتح می‌کردند چند دسته را نمی‌کشتند: و و و (=دانشمندان )؛ احترام مغول به در وقت رسیدن به ؛ سفاکی بسیار عجیب پس از خدمات اولیه یا گوش بهر بد و نیک بده یا آنکه بکش دندان طمع دیوان «فإن الطمع مفتاح للذل» طمع‌ ورزی کلید خواری و است؛ خاطره‌ای از دوران کودکی استاد؛ سیرهٔ استاد خدمت مرحوم پدرشان «و اختلاس العقل» طمع را از بین می‌برد «و اختلاق المروات» طمع را نابود می‌کند برو شیر درنده باش، ای دغل مینداز خود را چو روباه شل اهمیت و کرامت انسان‌هایی که سرپرستی و کفالت عده‌ای را می‌کنند؛ اهمیت دستگیری از دیگران «و تدنيس العرض» طمع را می‌برد؛ مذمت طمع کننده نه کسی‌که واقعاً نیازمند است؛ لزوم تفکیک بین نیازمندان و طمع کنندگان صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا در خاک و خون طپیده میدان کربلا از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا بودند دیو و دد همه سیراب و می‌مکید خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا گر چشم روزگار بر او زار می‌گریست خون می‌گذشت از سر ایوان کربلا آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا علیکن بالفرار... شب هشتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب نهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۰ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «و عليك بالاعتصام بربك و التوكل عليه. و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.» ص۳۹۹ بعد از تقبیح به به خدا که جنبهٔ مخالف طمع هست پرداخته شده است؛ توکل یعنی خدای را وکیل خود کردن و به خدای اتکال داشتن؛ معنای غلط توکل نزد برخی بدین معنا که بنشیند و منتظر بشود امور خود به خود درست شود؛ ذکر روایتی پیرامون توکل؛ امور مربوط به همچون رفتن به محل کار که مخالف است، و گستراندن بساط، و خوش خلقی با مشتری؛ کج فهمی و انحراف بزرگ در خلط بین بلاهت و جهالت و بین توکل؛ اموری که در کارها دست بنده نیست و علم به اینکه خدای متعال برای انسان بد نمی‌خواهد؛ خلاف وظیفه عمل کردن و توکل نامیدن آن!؛ توکل به خدا و مقام ، به کارگیری های الهی همچون و و در محل خودشان به طور شایسته است و علم اینکه خلقت او بیهوده نبوده و بداند که نسبت به صفات درون خود نهاده شده مسئول است؛ وَ قِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ :۲۴؛ مقام خود را که میل به بیهودگی و بی‌برنامگی و ولگردی است را جای خدای متعال قرار داده است و اعتصام به نفس کرده است با اسم توکل به خدا!؛ توکل و اعتصام به نفس و توکل و اعتصام به خدای متعال «و عليك بالاعتصام بربك و التوكل عليه» و بر تو باد چنگ زدن به دامن کسی‌که پرورندهٔ تو است؛ حکمت إعطای نعم الهی برای به کارگیری در جایگاه مناسب خود تا انسان برای الهی بشود؛ اعتصام به خدای متعال و گرفتن «و عليك بالاعتصام بربك» (علیک=بگیر) در مقابل (ایاک=به‌پا، بر حذر باش) است و غیریت ایاک تحذیر با إیّاک ضمیر منفصل: إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ :۵ «و عليك بالاعتصام بربك» و بر تو با چنگ زدن به و خودت «و التوكل عليه» و تکیه به او بزن که مقابل طمع است؛ در طمع تکیه به مردمان است که به دنبال چیدن علل و اسباب اهداف خود به دست دیگران است؛ هر کس به امید همسایه نشیند گرسنه می‌خوابد ؛ در توکل تکیه شخص بر خداست؛ تبیین چنگ زدن و اعتصام به پروردگار «و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.» تبیین تقابل طمع با مجاهده با نفس؛ علت طمع داشتن پیروی از است؛ انحراف در نامیدن تنبلی و بی حمیتی؛ ضرورت مبارزه با نفس برای تفسیر درست واژگانی مثل توکل و تقوا و عمل طبق مقتضای آن‌ها؛ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ الدَّیْلَمِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَال کَانَ یَضِیعُ مِثْلُ هَذَا الْحَشِیشِ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَی الْمَلَکِ إِنَّمَا أُثِیبُهُ عَلَی قَدْرِ عَقْلِهِ. ج۱ص۱۲؛ مشخص شدن طراز عقل شخص در و و کسب و کار؛ سوال اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم از افراد: كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله إذا نَظَرَ إلى الرّجُلِ فأعْجَبَهُ ، قالَ : هَل لَهُ حِرْفَةٌ؟ فإنْ قالوا : لا ، قالَ : سَقَطَ مِن عَيْني . قيلَ : وكيفَ ذلكَ يا رسولَ اللّه ِ ؟! قالَ : لأنَّ المؤمنَ إذا لَم يَكُن لَهُ حِرْفَةٌ يَعيشُ بدِينهِ تألیف ص۳۹۰؛ مستحق و ذکر روایتی در این باب؛ اهمیت کار کردن و شغل داشتن در ؛ فرمایش مرحوم آیت الله شیخ مبنی بر لزوم جبران از وجوهات شرعیه ورشکستگی شخصی که طبق کسب کرده ولی ورشکسته شده؛ تذکر یاد به همراه فراموش نکردن : وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا :۷۷؛ فرمایش اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم پیرامون اینکه اگر دارایی داری و دو روز از عمرت باقی مانده، یک روزش را صرف برنامه‌ریزی برای بعد خودت کن و یک روزش را هم توجه کن به بعد از این عالم؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. ج۱۹ص۲۶۶؛ تلقی‌های اشتباه از مفاهیم دینی شب نهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۰ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.» ص۳۹۹ مقدمات لحاظ شده در هر امر موفقیت‌آمیزی فارغ از خوب و رد بودن آن امر؛ و آزمون و خطا و پشت هر مقدمه‌ای؛ و و حکایت توصیه همیشگی بزرگمهر به انوشیروان «قربان، سحرخیز باش تا کامروا شوی» ؛ انسان به بی‌عاری به جایی نمی‌رسد و هرچه به دست آورد به تلاش و کشیدن و وقت گذاشتن و زیر پا گذاشتن می‌خواهد؛ بیان مرحوم شهید پیرامون و در صص۱۹۹-۲۰۱؛ ادعاهای بی اساس انسان ؛ ذکر آثار حمیده در عرب جاهلی در کلام صلوات الله علیه: فَإِنْ کَانَ لاَ بُدَّ مِنَ الْعَصَبِیَّهِ فَلْیَکُنْ تَعَصُّبُکُمْ لِمَکَارِمِ الْخِصَالِ وَ مَحَامِدِ الْاءَفْعَالِ، وَ مَحَاسِنِ الْاءُمُورِ الَّتِی تَفَاضَلَتْ فِیهَا الْمُجَدَاءُ وَ النُّجَدَاءُ مِنْ بُیُوتَاتِ الْعَرَبِ وَ یَعَاسِیبِ القَبَائِلِ بِالْاءَخْلاَقِ الرَّغِیبَهِ، وَ الْاءَحْلاَمِ الْعَظِیمَهِ، وَ الْاءَخْطَارِ الْجَلِیلَهِ، وَ الْآثَارِ الْمَحْمُودَهِ. فَتَعَصَّبُوا لِخِلاَلِ الْحَمْدِ لِلْبِرِّ، وَ الْمَعْصِیَهِ لِلْکِبْرِ، وَ الْاءَخْذِ بِالْفَضْلِ، وَ الْکَفِّ عَنِ الْبَغْیِ، وَ الْإِعْظَامِ لِلْقَتْلِ، وَ الْإِنْصَافِ لِلْخَلْقِ، وَ الْکَظْمِ لِلْغَیْظِ، وَ اجْتِنَابِ الْفَسَادِ فِی الْاءَرْضِ. خطبه ؛ انسان برای رسیدن به یا باید بزرگ باید یا بزرگوار؛ توصیه مرحوم پیرامون ملازمت همیشگی با چه با خوب چه با نیست غیر خوب داشت عباس قلی خان پسری پسر بی ادب و بی هنری اسم او بود علی مردان خان کُلفَت خانه ز دستش به اَمان نه پدر راضی از او نه مادر نه‌ معلم نه لَلِه نه نوکر هرچه می‌دادَند می گفت کم است مادرش مات که این چه شکمست! در افتادن با خواهش‌های توسط هر بزرگی؛ انسان با تن‌پروری و به جایی نمی‌رسد وقتی افتاد فتنه‌ای در شام هر کس از گوشه‌ای فرا رفتند روستازادگان دانشمند به وزیری پادشا رفتند پسران وزیر ناقص عقل به گدایی به روستا رفتند مبارزه و جنگ با نفس و محاسن آن؛ موفقیت در امور و لزوم مقدمه چینی صحیح هیچ کس در نزد خود چیزی نشد هیچ آهن، خنجر تیزی نشد هیچ قنادی نشد استاد کار تا که شاگرد شکر ریزی نشد شریف است؛ از ضعیف‌ترین مشاغل است؛ حکایتی از سرایه‌داری صاحب فضل و‌ عالم با تحصیلات دو مکتب‌خانه؛ هر کسی به رأس جریانی رسیده با و کوشش بوده است «و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.» با نفست در بیفت تا رد کنی خودت را همچون با خودت؛ خاطره‌ای از آقای ؛ درس از سیرهٔ انسان تاجرپیشه برای شدن و برای موفقیت در قمار خودش لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بی ادبان شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ عَبْدِک وَ وَلِیِّک وَ أَخِی رَسُولِک وَ حُجَّتِک عَلَی خَلْقِک وَ آیَتِک الْکبْرَی وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ. یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ