حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دهم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
26.03M
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
مقدمات لحاظ شده در هر امر موفقیتآمیزی فارغ از خوب و رد بودن آن امر؛ #فکر و آزمون و خطا و #تدبیر پشت هر مقدمهای؛ #انوشیروان و #بزرگمهر و حکایت توصیه همیشگی بزرگمهر به انوشیروان «قربان، سحرخیز باش تا کامروا شوی» #ضرب_المثل؛ انسان به بیعاری به جایی نمیرسد و هرچه به دست آورد به تلاش و #زحمت کشیدن و وقت گذاشتن و #لذت زیر پا گذاشتن میخواهد؛ بیان مرحوم شهید #مطهری پیرامون #بزرگ و #بزرگوار در #آزادی_معنوی صص۱۹۹-۲۰۱؛ ادعاهای بی اساس انسان #تنبل؛ ذکر آثار حمیده در عرب جاهلی در کلام #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه: فَإِنْ کَانَ لاَ بُدَّ مِنَ الْعَصَبِیَّهِ فَلْیَکُنْ تَعَصُّبُکُمْ لِمَکَارِمِ الْخِصَالِ وَ مَحَامِدِ الْاءَفْعَالِ، وَ مَحَاسِنِ الْاءُمُورِ الَّتِی تَفَاضَلَتْ فِیهَا الْمُجَدَاءُ وَ النُّجَدَاءُ مِنْ بُیُوتَاتِ الْعَرَبِ وَ یَعَاسِیبِ القَبَائِلِ بِالْاءَخْلاَقِ الرَّغِیبَهِ، وَ الْاءَحْلاَمِ الْعَظِیمَهِ، وَ الْاءَخْطَارِ الْجَلِیلَهِ، وَ الْآثَارِ الْمَحْمُودَهِ. فَتَعَصَّبُوا لِخِلاَلِ الْحَمْدِ لِلْبِرِّ، وَ الْمَعْصِیَهِ لِلْکِبْرِ، وَ الْاءَخْذِ بِالْفَضْلِ، وَ الْکَفِّ عَنِ الْبَغْیِ، وَ الْإِعْظَامِ لِلْقَتْلِ، وَ الْإِنْصَافِ لِلْخَلْقِ، وَ الْکَظْمِ لِلْغَیْظِ، وَ اجْتِنَابِ الْفَسَادِ فِی الْاءَرْضِ. #نهج_البلاغة خطبه #قاصعه؛ انسان برای رسیدن به #موفقیت یا باید بزرگ باید یا بزرگوار؛ توصیه مرحوم #شیخ_انصاری پیرامون ملازمت همیشگی با #علم چه با #نیت خوب چه با نیست غیر خوب
داشت عباس قلی خان پسری
پسر بی ادب و بی هنری
اسم او بود علی مردان خان
کُلفَت خانه ز دستش به اَمان
نه پدر راضی از او نه مادر
نه معلم نه لَلِه نه نوکر
هرچه میدادَند می گفت کم است
مادرش مات که این چه شکمست!
#ایرج_میرزا
در افتادن با خواهشهای #نفس توسط هر بزرگی؛ انسان با تنپروری و #تنبلی به جایی نمیرسد
وقتی افتاد فتنهای در شام
هر کس از گوشهای فرا رفتند
روستازادگان دانشمند
به وزیری پادشا رفتند
پسران وزیر ناقص عقل
به گدایی به روستا رفتند
#گلستان_سعدی
مبارزه و جنگ با نفس و محاسن آن؛ موفقیت در امور #معنوی و لزوم مقدمه چینی صحیح
هیچ کس در نزد خود چیزی نشد
هیچ آهن، خنجر تیزی نشد
هیچ قنادی نشد استاد کار
تا که شاگرد شکر ریزی نشد
#شغل_حلال شریف است؛ #سرایه_دار از ضعیفترین مشاغل است؛ حکایتی از سرایهداری صاحب فضل و عالم با تحصیلات دو مکتبخانه؛ هر کسی به رأس جریانی رسیده با #تلاش و کوشش بوده است
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.»
با نفست در بیفت تا رد کنی #هوای_نفس خودت را همچون #جهاد با #دشمن خودت؛ خاطرهای از آقای #منتظری؛ درس از سیرهٔ انسان تاجرپیشه برای #تاجر شدن و #قمارباز برای موفقیت در قمار خودش
لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟
گفت: از بی ادبان
#گلستان_سعدی
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ عَبْدِک وَ وَلِیِّک وَ أَخِی رَسُولِک وَ حُجَّتِک عَلَی خَلْقِک وَ آیَتِک الْکبْرَی وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ.
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ
یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ
حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_یازدهم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
28.79M
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۲ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.
قال هشام: فقلت له: فأی الأعداء أوجبهم مجاهدة؟ قال عليهالسّلام: أقربهم إليك و أعداهم لك و أضرهم بك و أعظمهم لك عداوة و أخفاهم لك شخصاً مع دنوه منك، و من يحرض أعداءك عليك و هو إبليس الموكل بوسواس [من] القلوب فله فلتشتدّ عداوتك»
#تحف_العقول ص۳۹۹-۴۰۰
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.»
بعد از توصیه به #جهاد_با_نفس مثل جهاد با #دشمن برای دفع #هوای_نفس؛ وجوب جنگ با هوای نفس مثل وجوب جنگ با دشمن
«قال هشام: فقلت له: فأی الأعداء أوجبهم مجاهدة؟»
سوال از دَوَران امر بین جهاد با نفس و جهاد با دشمن و پاسخ #امام_کاظم علیهالسلام (با استفاده از قیاس عرفی) با ملاک اولویت جهاد با دشمنی که نزدیکتر به توست
«قال عليهالسّلام: أقربهم إليك و أعداهم لك و أضرهم بك و أعظمهم لك عداوة و أخفاهم لك شخصاً مع دنوه منك»
اوجب بودن جهاد با دشمنی که به تو نزدیکتر است و ضررش به تو بیشتر است و دشمنیاش با تو بیشتر است و آن دشمنی که با اینکه به تو نزدیکتر است با مخفی بودنش دشمنیاش با تو بیشتر است؛ درون بودن نفس و ضررش بیشتر است نسبت به دشمن خارجی چون دشمن خارجی در نهایت جان انسان را میگیرد ولی دستمال داخلی که نفس است #ایمان انسان را میگیرد؛ جان دادن به وسیله دشمن خارجی و عاقبت آن برای انسان ربانی
آنان که ره دوست گزیدند همه
در کوی شهادت آرمیدند همه
در معرکهٔ دو کون فتح از عشق است
هرچند سپاه او شهیدند همه
#ملاصدرا
نسبت دشمن خارجی به دشمن داخلی مثل دزد و شریک خائن است؛ کشاندن به مرز کفر توسط #نفس با #برنامه_ریزی طولانیمدت؛ تبیین مراحل صبر بسیار نفس؛ سیر مشوقان به #اعتیاد در سابق؛ #گناه_کبیره #سرزنش کردن؛ خاطرهای از دوران جوانی و نقشههای نفس برای انسان؛ از در #دوستی وارد شدن نفس به ساحت انسان؛ قسم #شیطان نزد خدای متعال برای به #جهنم کشاندن انسان: قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ #ص:۸۲؛ اخیر از کرم دندان و پیدا کردن ریشهٔ دندان و مَثَل آن به نفس؛ آفت #مؤمن در #آخرالزمان مثل انار گندیدهٔ توخالی
«و أخفاهم لك شخصاً مع دنوه منك»
مخفی بودن دشمن داخلی؛ نمونههایی از بازیهای نفس با انسان؛ ارکسترهای ناهمگون در مساجد!
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله الحسین
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تا نیک یقین کند که این کشته کیست
با دیدهٔ معرفت در آن تن نگریست
عریان بدنی بدید کز تیغ و سنان
اعداد و جراحتش هزار است و دویست
چون دید سرش بریده از راه قفاست
وان پیکر انورش لگدکوب جفاست
دانست یقین که باشد این جسم امام
زیرا که بلا همیشه بر اهل ولاست
#فؤادکرمانی
حسین جان حسین جان
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دوازدهم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
37.34M
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من أكرمه الله بثلاث فقد لطف له: عقل يكفيه مؤونة هواه. و علم يكفيه مؤونة جهله و غنى يكفيه مخافة الفقر.»
#تحف_العقول ص۴۰۰
وجود برخی مطالب ذاتی در حیثیت وجودی نزد ولادت انسان که با #تربیت شکوفا میشوند مثل انسانی که بالذات باهوش یا ژرفنگر است ولی نیاز به تربیت دارد؛ تشبیه قوای وجودی انسان به ابزارهایی که نیاز به مهارت دارند؛ نیاز به #تعلیم و تربیت در نحوهٔ کاربرد و کارکرد قوا در انسان و مثالی در این جهت از نحوهٔ مدیریت در #چین بر انسانهای مبتلا به #مونگولیسم بر خلاف جامعه ما؛ #عقل در اینجا یعنی قدرت تجزیه و تحلیل مسائل که نیرویی است که احتیاج به تربیت دارد که در کجا مصرف شود؛ اهمیت #روابط_عمومی و وساطت و دلالی در امور و مثالها و جریاناتی در این جهت؛ عقل مذکور در روایت عقل پروریده است نه عقل بالفعل از بدو امر؛ اهمیت #پرورش در امور مختلف؛ جریانی از پرورش و تربیت درخت عرعر و اتخاذ این آن از انکر الأصوات: إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ #لقمان علیهالسلام:۱۹؛ هر انسان #منظم را باید دنبال مربی او بود؛ اوصاف مرحوم #ملاصدرا همچون عدم تعارف پی در مباحث علمی و احترام وی نسبت به استاد خویش جناب #میرداماد و وصف او بهعنوان مربی خود؛ تربیت #فکر و عقل مذکور در روایت و تفاوت آن با #استعداد
«يا هشام من أكرمه الله بثلاث فقد لطف له: عقل يكفيه مؤونة هواه.»
سه امری که هرکه داشته باشد #لطف به او شده: عقلی که کمککار او باشد برای غلبه بر #هوای_نفس؛ بهکارگیری عقل توسط برخی در راه خلاف و اشتباه و فریب دیگران و مثالهایی در این جهت؛ جریاناتی از لباس خریدن در قدیم؛ عقل پروریده و ملکه #عدالت در انسان؛ مثال زیتون که ذاتا تلخ است و تفاوت طعم پروردیده آن؛ وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ #التین:۱؛ پروریدهٔ بلوط و گرفتن زهر تلخ آن و گرفتن نان بلوط بهعنوان سوغات از آن؛ أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا #فاطر:۸؛ ریشه و منشأ #عصمت و مشخص بودن ریشهٔ زشتی و بدی نزد #معصوم که حاصل عقل پروریده است
35:20 صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
دردم از یار است و درمان نیز هم
دل فدای او شد و جان نیز هم
این که میگویند آن خوشتر ز حسن
یار ما این دارد و آن نیز هم
دوستان در پرده میگویم سخن
گفته خواهد شد به دستان نیز هم
چون سر آمد دولت شبهای وصل
بگذرد ایام هجران نیز هم
یاد باد آن کو به قصد خون ما
عهد را بشکست و پیمان نیز هم
#حافظ
روضه کاروان اسرای اهلبیت علیهمالسلام در خرابه شام و #حضرت_رقیه سلام الله علیها
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_چهاردهم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
38.01M
شب چهاردهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۵
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب چهاردهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۵ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من أكرمه الله بثلاث فقد لطف له: عقل يكفيه مؤونة هواه. و علم يكفيه مؤونة جهله و غنى يكفيه مخافة الفقر.»
#تحف_العقول ص۴۰۰
سه خصلت اگر در کسی باشد در کمالات به کفایت میرسد: ۱- عقل، ۲- علم، ۳- اقتصاد در امور مالی؛ اصول مهم مدار #زندگی: لزوم #عقل برای کارکرد درست و اقدام به موقع توسط انسان؛ نیاز به #علم برای بهکارگیری صحیح عقل؛ عدم بهکارگیری صحیح عقل علامت #جهل و #جاهل است؛ عقل برای جلوگیری از تبعیت از #هوای_نفس؛ امکان زیرورو شدن تمام زندگی با یک اقدام یا عمل بیجا؛ جریانی از مخفیانه رفتن #نادرشاه بین مردم
ما همه کردیم کار خویش را
ای بزرگ آخر بجنبان ریش را
جریان شرابخواری شبانه نادرشاه؛ نیاز به علم و #تجربه برای بهکارگیری عقل در حالی صحیح تا از هلاکت رها شود؛ نیاز به #تعلیم و #تربیت در نحوهٔ کاربرد و کارکرد عقل مذکور در روایت در انسان و مثالی در این جهت از نحوهٔ مدیریت در #چین بر انسانهای مبتلا به #مونگولیسم بر خلاف جامعه ما؛ عقل در اینجا یعنی نیروی تحلیل مسائل که نیرویی است که احتیاج به علم و تجربه و تربیت دارد که در کجا مصرف شود
«يا هشام من أكرمه الله بثلاث فقد لطف له: عقل يكفيه مؤونة هواه و علم يكفيه مؤونة جهله»
جریانی از عقل #منفعت_محور و منفور شدن در اجتماع؛ پرورش عقل نیاز به #آموزش نزد مربی دارد؛ تربیت به دست روزگار: مَنْ لَمْ يُهَذِّبْ نَفْسَهُ فَضَحَهُ سُوءُ الْعَادَةِ #غررالحکم ص۲۴۰؛ مربی انسان یا تجربه است یا اطرافیان که همهٔ اینها نیاز به پذیرش در شخص دارد
هر آنچه ناصِحِ مُشْفِق بگویَدَت بپذیر
#حافظ
«و غنى يكفيه مخافة الفقر.»
روش درست زندگی کردن و نیاز به #اقتصاد درست به معنای اینکه حوری زندگی کند تا دست حاجت جلوی کسی دراز نکند؛ بهکارگیری عقل بر اساس دانایی؛ جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #حسین_لنکرانی؛ روابط اجتماعی و روش #معاشرت و اهمیت #سلام کردن قبل از امر دیگر: مَنْ بَدَأَ بِالْكَلاَمِ قَبْلَ اَلسَّلاَمِ فَلاَ تُجِيبُوهُ وَ قَالَ اِبْدَءُوا بِالسَّلاَمِ قَبْلَ اَلْكَلاَمِ فَمَنْ بَدَأَ بِالْكَلاَمِ قَبْلَ اَلسَّلاَمِ فَلاَ تُجِيبُوهُ #الکافی ج۲ص۶۴۴؛ اهمیت ارتباطات صحیح در #جامعه برای برقراری رابطه با #مردم و جریانات و مثالهایی در این رابطه در #ازدواج و زندگی؛ روابط اجتماعی خراب و اثر آن در #طلاق؛ #روابط_عمومی در نحوهٔ برقراری ارتباط در طول زندگانی از ریشههای اساسی موفقیت است؛ نیاز روابط عمومی به دانشاندوزی و کسب تجربه در جای خود؛ جریان بنایی که مناره بلند بدون پله ساخته بود؛ لازمهٔ دانستن #پذیرش است؛ یاسین در گوش خر خواندن #ضرب_المثل؛ خاصیت جهل این است که انسان جاهل خود را از همه داناتر میداند؛ مضمون کلامی عجیب از #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه بدین بیان که: من با هیچ عالمی سخن نگفتم مگر اینکه بر او غلبه کردم و با هیچ جاهلی سخن نگفتم مگر اینکه او به من غلبه کرد
«و غنى يكفيه مخافة الفقر.»
بهکارگیری عقل و علم در زندگی بهگونهای که گرفتار (چه کنم چه کنم) مادی نشود؛ درست استفاده نکردن از مسائل و #کلاش شدن؛ سوال #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم از #شغل افراد: كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله إذا نَظَرَ إلى الرّجُلِ فأعْجَبَهُ، قالَ : هَل لَهُ حِرْفَةٌ؟ فإنْ قالوا: لا، قالَ: سَقَطَ مِن عَيْني. قيلَ: وكيفَ ذلكَ يا رسولَ اللّه ِ ؟! قالَ : لأنَّ المؤمنَ إذا لَم يَكُن لَهُ حِرْفَةٌ يَعيشُ بدِينهِ #جامع_الاخبار تألیف #شعیری_سبزواری ص۳۹۰؛ ضرورت فعالیت و اشتغال انسان حتی پس از #بازنشستگی؛ جریان خاص بازنشستگی در #ایران؛ مذموم بودن عدم فعالیت در #فرهنگ_اسلامی؛ فعالیت #اقتصادی و پدید آمدن تجربه برای انسان؛ #عاجز در برخی روایات کسی شمرده شده است که #دارایی خودش را نتواند در چرخهٔ تسهیل امور استفاده کند
صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
به خدا که ز غیر تو بیزارم
وز خویش همیشه در آزارم
آوارۀ کوه و بیابانم
سرگشتۀ کوچه و بازارم
چون مرغ شب آویزم همه شب
روزانه چه بلبل گلزارم
در خرمن نه فلک آتش زد
یک شعله ز آه دل زارم
رنجورم و باز مرنجانم
بیزارم و باز نیازارم
آن خاطر نازک را ترسم
کز زاری خویش بیازارم
من سوختهٔ تو و مفتقرم
این است متاعم و ابزارم
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
شب چهاردهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۵
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_پانزدهم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
30.8M
شب پانزدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۶
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110