شذرات المعارف
            
            شب بیست و پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۹  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        صلی الله علیک یا مولانا يا اَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ایها السجاد يا زَيْنَ الْعابِدينَ يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا
توسل به #امام_سجاد صلوات الله علیه در شب شهادت ایشان
شاهی که عنان عالمش بود به دست
بر ناقهٔ بیعنان شدش اوج نشست
این مفخر اولیا پس از ختم رسل
معراج به ناقه کرد زین عالم پست
#فؤادکرمانی
و أتی بحرم رسول الله صلی الله علیه و آله حتی دخلوا مدینة دمشق من باب یقال له «تؤماء»، ثم أتی بهم حتی وقفوا علی درج باب المسجد حیث یقام السبایا و اذا الشیخ قد أقبل حتی دنا منهم و قال: الحمد لله الذی قتلکم و أهلککم و أراح الرجال من سطوتکم و أمکن أمیر المؤمنین منکم. فقال له علی بن الحسین: یا شیخ! هل قرأت القرآن؟ قال: نعم قد قرأته، قال: فعرفت هذه الآیه: قل لا أسألکم اجرا الا المودّه فی القربی؟ قال الشیخ: نعم. فقال علی بن الحسین: فنحن القربی یا شیخ، قال: هل قرأت فی سوره بنی اسرائیل «و آت ذا القربی حقه» قال الشیخ: قد قرأت ذلک، فقال علی: نحن القربی یا شیخ، و لکن قرأت هذه الآیه «و اعلموا أنما غنمتم من شیء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی، قال الشیخ: قد قرأت ذلک، فقال علی: فنحن ذی القربی یا شیخ. و لکن هل قرأت هذه الآیه: إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا، قال الشیخ: قد قرأت ذلک.
قال علی: فنحن اهل البیت الذی خصصنا بآیه الطهاره. فبقی الشیخ ساعه ساکتا نادما علی ما تکلّمه؛ ثم رفع رأسه إلی السماء و قال: اللهم إنی تائب إلیک فی ما تکلمته و من بعض هؤلاء القوم، اللهم إنی أبرأ إلیک من عدوّ محمد و آل محمد #الفتوح تألیف #ابن_أعثم ج ۵ص۱۳۰
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب بیست و پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_ششم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            41.28M
                                    شب بیست و ششم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و ششم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۰  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
شرط رسیدن به #توفیق باید اموری را لحاظ کرد:
۱- بررسی علل و اسباب توفیقات
۲- شناسایی موانع و مشکلات و تلاش برای رفع آنها
ضرورت سعی و تلاش و #پشتکار و #مردم_داری برای رسیدن توفیق در #بازار کار بعد از فراهم آوردن #سرمایه و #خبرویت؛ لازمهٔ سیر و حرکت در مسیر موفقیت با #رفع_موانع و #جلب_منفعت است؛ تمثیل #غزالی در #شیعه به #فیض_کاشانی در مورد جامع او که مثل #شیخ_بهایی؛ نقلی از غزالی پیرامون موفقیت در امور مختلف و پشتکار داشتن به درس گرفتن از #موعظه یک دزد و راهزن؛ لزوم پشتکار داشتن
سی سال لاف مهر زدم تا سحرگهی
وا شد دلم چو گل ز نسیم بهار عشق
#وحدت_کرمانشاهی
تحول مرحوم #محدث_قمی بر اثر موعظهای از یک دلّاک پیرامون راه #طلبگی؛ موعظه #امام_کاظم صلوات الله علیه برای موفقیت در مسیر آخرت به اینکه: کسیکه #محبت_دنیا در دلش است #خوف_آخرت از دلش میرود؛ هوو بودن #دنیا و #آخرت در بیان مرحوم #فیض_کاشانی: قال بعض أصحابنا ما ملخصه: إن الدنيا والآخرة ضرتان، كلما قربت من إحداهما بعدت عن الأخرى #الحقایق ص۲۱۹؛ تفاوت محبت دنیا با امر با دنیا #زندگی کردن؛ فرمایش #امام_مجتبی علیهالسلام مبنی بر اینکه هرکسی بگوید من از #پول بدم میآید من در #عقل او شک میکنم؛ تفاوت از بد آمدن از پول با محبت پول و دنیا؛ مثالی از مرحوم #علامه_طباطبایی در مورد چگونگی عدم دلبستگی به دنیا؛ اهمیت سلسله روایات پیش رو در #فقه: نه جزء از ده جزء #عبادت در #کسب_حلال است: اَلْعِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ #بحارالأنوار ج۱۰۳ص۹؛ #دلبستگی_دنیا و تفاوت آن با استفاده بهینه از دنیا؛ جریان شخص متمولی که مال خودش از گلویش پایین نمیرفت!؛ متمول بودن مرحوم #حسین_ملک که در سال ۱۳۳۲ به عنوان میلیاردر تهرانی دو میلیارد از پولش را وقف کرد که #موقوفه_ملک در #آستان_قدس و همچنین #کتابخانه_ملک و #مسجد_ملک بسیاری از موقوفات دیگر محصول کار ایشان است؛ شاگردی حاج حسین ملک در شرعیات خدمت مرحوم #میرزامسیح_مجتهد و در عقلیات شاگرد #میرزای_جلوه (استاد مرحوم آیتالله #شاه_آبادی) بوده است؛ دنیا صنعی از مصنوعات خدای متعال است که همهٔ کمال و بدبختی انسان از همین جا شروع میشود؛ فرمایش #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم پیرامون اینکه اگر دارایی داری و دو روز از عمرت باقی مانده، یک روزش را صرف برنامهریزی برای بعد خودت کن و یک روزش را هم توجه کن به بعد از این عالم؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. #وسائل_الشیعة ج۱۹ص۲۶۶
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
روضه #حضرت_علی_اصغر و #سیدالشهداء علیهماالسلام
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
گر که نتوانم به میدان تاختن
سوی میدان، جان توانم باختن
عشق بر پیمان اصغر شد سروش
آمد آواز علی شه را به گوش
تاخت سوی خیمهگه بار دگر
تا از صاحب صدا جوید اثر
دید اصغر کرده عزم آن دیار
شسته از خرگاه هستی دست و بار
برگرفتش چست و عزم راه کرد
روی همت سوی قربانگاه کرد
#صفی_علیشاه
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
یا اختاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه
ذبح الطفل من الاذن الی الاذن و من الورید الی الورید
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان 
شب بیست و ششم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_هفتم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            34.12M
                                    شب بیست و هفتم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و هفتم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۱  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
تعبیرات مختلف در شرع پیرامون #آخرت؛ حالات #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم هنگام یاد #قیامت: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهمالسلام عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیهمالسلام قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلیالله علیه وآله وسلم إِذَا خَطَبَ حَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ أَصْدَقَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ- وَ أَفْضَلَ الْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ وَ شَرَّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ- وَ يَرْفَعُ صَوْتَهُ وَ تَحْمَارُّ وَجْنَتَاهُ وَ يَذْكُرُ السَّاعَةَ وَ قِيَامَهَا حَتَّى كَأَنَّهُ مُنْذِرُ جَيْشٍ يَقُولُ صَبَّحَتْكُمُ السَّاعَةُ مَسَّتْكُمُ السَّاعَةُ ثُمَّ يَقُولُ بُعِثْتُ أَنَا وَ السَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ وَ يَجْمَعُ بَيْنَ سَبَّابَتَيْهِ مَنْ تَرَكَ مَالًا فَلِأَهْلِهِ وَ مَنْ تَرَكَ دَيْناً فَعَلَيَّ وَ إِلَيَ #الأمالی #شیخ_مفید صص۲۱۱-۲۱۲؛ عظمت و شئون #زندگی_آخرت همچون امر #خوف؛ تبیین معنای خوف و تفاوت آن با #ترس که خوف از جهتی با ترس قرین است و از جهتی با #خویشتنداری قرین است 
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
کسیکه اهل #محبت_دنیا است مواظبت نسبت به آخرت را از دست میدهد یعنی انسان عادی بر اثر #توجه به امری عدم توجه به سائر امور برایش حاصل میشود مگر کسیکه در #مقام_جمع باشد
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ #التوبة:۳۸؛ به کار رفتن #من_مقابله در آیه که در مقام مقیاس دو چیز که در ازای هم هستند و در مقام سنجش به کار میرود؛ #متاع و #متاع_الغرور بودن #دنیا: كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ #آل_عمران:۱۸۵؛ قیاس دنیا و آخرت؛ جستجوی #ابن_عباس پیرامون دو لغت #فاطر و متاع الغرور؛ چرایی احتیاج به علم #لغت در صدر اسلام: ازدیاد ایرانیان در مکه و مدینه و تحت الشعاع قرار گرفتن لغت عربی؛ به کار بردن لغت فارسی در کلام #امام_سجاد علیهالسلام همچون لغت #اوج و پیرامون #امیرالمؤمنین علیهالسلام همچون بستان ( #بوستان): وَ بُسْتَانِ حِكْمَةِ اللَّهِ #بحارالأنوار ج۴۵ص۱۳۹؛ اختلاط لغات #فارسی و #عربی پس از حملهٔ نادرست صدر اسلام پس از پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم به #ایران؛ صحیح نبودن ترجمه متاع الغرور به کالای فریبا و فریبنده؛ خاطرهای از مرحوم آشیخ #قاسم_اسلامی؛ سخن ابن عباس پیرامون لغت متاع الغرور به کهنهٔ حیض که در مورد دنیا به کار رفته است
دل که خالی باشد از مهر بتان
لتّهٔ حیض به خون آغشته دان
با دف و نی، دوش آن مرد عرب
وه! چه خوش میگفت، از روی طرب:
أَیُّهَا الْقَوْمُ الَّذی فِی الْمَدْرِسَه
کُلُّ ما حَصَّلْتُموهُ وَسْوَسَه
فِکْرُکُم اِنْ کانَ فی غَیْرِ الْحَبیب
ما لَکُم فِی النَّشْاَةِ الْاُخْریٰ نَصیب
یعنی: آن کس را که نبود عشق یار
بهر او پالان و افساری بیار
دل که خالی باشد از مهر بتان
لتّهٔ حیض به خون آغشته دان
#شیخ_بهایی #نان_و_حلوا
قابل سنجش نبودن زندگی دنیایی با زندگی آخرتی در #فرهنگ_قرآنی: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ #التوبة:۳۸
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
#محبت از ریشه حبّه که دانهٔ گندم است گرفته شده؛ به حکم السنخیة علة الانضمام اگر از سنخ دنیا شدی (دیگر از آخرت جدا میشوی)؛ اثرات دلدادگی به دنیا در عدم توانایی دل دادن به آخرت؛ جریانی از یکی از رفقای استاد؛ #دین برای شکل گرفتن پایههای زندگی آخرت است و #شفاعت برای کسی است که پایههای آخرتی داشته باشد: وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و هفتم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۱  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        وَنِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ #البقرة:۱۷۱؛ اهمیت چشیدن جرعهای از #معنویت؛ فرمایش #امام_کاظم علیهالسلام در مورد بدی دنیا نیست بلکه ناظر به دلبستگی به دنیاست؛ الدنيا مزرعة الاخرة #عوالی_اللئالی ج۱ص۲۶۷؛ ضرورت فراهم کردن اسباب ارتباط با زندگی آخرت
عشق را ابری و آبی دیگر است
آسمان و آفتابی دیگر است
#میرزاحبیب_خراسانی
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله الحسین
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
دردم از یار است و درمان نیز هم
دل فدای او شد و جان نیز هم
این که میگویند آن خوشتر ز حسن
یار ما این دارد و آن نیز هم
دوستان در پرده میگویم سخن
گفته خواهد شد به دستان نیز هم
چون سر آمد دولت شبهای وصل
بگذرد ایام هجران نیز هم
#حافظ
روضه کاروان اسرای اهلبیت علیهمالسلام در خرابه شام و #حضرت_رقیه سلام الله علیها
دختری را به که گویم که سر نعش پدر
تسلیت سیلی شمر و سر نی تسکین است
#فؤادکرمانی
آمدی بابا کنج ویرانه
قسمت ما شد این عزاخانه
یا حسین جانم یا حسین جانم
یا حسین جانم یا حسین جانم
شب بیست و هفتم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_هشتم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            33.82M
                                    شب بیست و هشتم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و هشتم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۲  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
موهبتهای الهی به #حکمت به انسان داده شده و باید از آنها در مسیر خود حکیمانه استفاده کرد؛ جایگاه موهبت الهی #آبرو در انسان و ضرورت استفادهٔ آن در جایگاه خود؛ امکان سواستفاده از آبرو و عاقبت آن؛ فرمایش مرحوم آیتالله سید محمدرضا #گلپایگانی در مورد ترس از مصداق مأیوس از رحمت الهی شدن؛ شئون فراهم آمده برای انسان در اثر #اقبال_مردم و ضرورت استفادهٔ آن در جایگاه خود؛ یکی از ابزار علمی برای هر پیشرفتی این است که انسان بداند و انجام بدهد؛ حکمت اعطای #علم به انسان؛ تبیین ماهیت دانش به این که علم انکشاف یک حقیقت برای انسان است؛ هر معلومیتی برای انسان دست میدهد یک طرفش بیاعتباری #دنیا است؛ تلازم پیشرفت انسان در علوم و پی بردن به #عظمت خالق هستی؛ ادعای پشت سر سفارش ساخت #تلسکوپ_هابل به پی بردن ته جهان و نتیجه آن؛ جریان افتتاح تلسکوپ هابل توسط خود #هابل و واکنش او به ذکر نام خدای متعال؛ نوع افراد پژوهشگر نوعی #طهارت و پاکی در زندگی خود دارند؛ تاثیر علم در پیدایش #متانت
«و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
دوری از خدا و #غضب الهی بر کسیکه عوض پیدا کردن متانت با علم، #محبت_دنیا را در دل خود زیاد کند؛ مثالی از کشف حقیقت در زندگی یک کارتون خواب؛ آثار انکشاف حقایق علمی بر فهم اینکه این دنیا جای انسان نیست و اگر در مقابل این حقیقت انسان با دلبستگی به دنیا معارضت کند در حقیقت دارد بدین بساط حقیقت دهنکجی میکند؛ شعری از کتاب #منهاج_السرور یا یکصد و ده حکایت مرحوم حاج شیخ علی #قرنی_گلپایگانی
ای که اندر پیش قهر حق چو مور خسته جانی
هم در این دنیا نبودی، هم در این دنیا نمانی
نکتهای گویم تو را بشنو ز من گر نکتهدانی
بر سر این سفره چندین روز کم تو میزبانی
میزبان و سفره میماند ولی تو رهسپاری
جنگ با خدا با دهنکجی به حقیقت منکشف شده از باطن گذرای دنیا؛ جریانی از مرحومه مادربزرگ استاد که مجاور قم شده بودند؛ آثار عدم باور به #حقیقت_زندگی؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. #وسائل_الشیعة ج۱۹ص۲۶۶؛ انجام امورات #برنامه_ریزی شده با لحاظ اینکه من من مسافر سفر #آخرت هستم؛ کسیکه با ناموس آفرینش میجنگد باید منتظر غضب خدا هم باشد
«يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلّا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.»
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
غلام تو منم حسین اگرچه روسیاهم
خودت میدونی عمریه عاشق یک نگاتم
به جان زهرا مادرت، حسین بده پناهم
میمیرم از برای تو اگه کنی نگاهم
چی کارکنم دوست دارم خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
ندیده عاشقت شدم، نمیدونم چی میشه
شاهد این سوز دل و دیده تر کی میشه
هر چی میگم: حسین حسین، دلم که سیر نمیشه
تا که میخوام ببینمت، باز تو میگی نمیشه
چی کار کنم دوست دارم، خدای تو میدونه
در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان 
کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده میدان کربلا
گر چشم روزگار بر او زار میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
گر چشم روزگار بر او زار میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا
آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم
کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا
#محتشم_کاشانی
حسین جان حسین جان
بابی العطشان حتی قضی
بابی المهموم حتی مضی
روحی فداک یا اباعبدالله
شب بیست و هشتم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_نهم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            43.85M
                                    شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إن العاقل اللّبيب من ترك ما لا طاقة له به.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
وضع #ظرفیت و گنجایش توسط افراد #عاقل به منظور وجود #مقیاس برای امور؛ دستور خدای متعال برای وزن کردن با وسایل متقن: وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا #الإسراء:۳۵؛ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ #الرحمن:۹؛ برخورد انسان با موازین و مقاییس و نسبت نادرستی و نامتعادلی به افرادی که که موازین و مقاییس را رعایت نمیکنند؛ عدم به بار کشیدن باری که در توان انسان نیست توسط شخص عاقل؛ رعایت قهری موازین توسط انسان؛ رگ نادانی برخی افراد در امور عبادی و غیر عبادی؛ میزان در قرب الهی مقدار #معرفت انسان است؛ جریان #ستون_توبه در #مسجد_النبی صلیالله علیه وآله وسلم؛ وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا #الإسراء:۷۴؛ فیض #عصمت و مصون ماندن #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم؛ اختصاص #توبه به انسان؛ مفید افتادن #نهی_از_منکر در برخی مواقع؛ اراده خدا بر آسان گرفتن بر انسان: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ #البقرة:۱۸۵؛ خدای من اگر چیزی را به سختی میپذیرد همان امر راه آسان هم دارد؛ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ #البقرة:۲۸۶؛ عظمت قائل شدن اهل معرفت برای #پیر_هرات
الهی تو منزلی و دوستان تو در راه پس نه دل عذر خواه است و نه زبان کوتاه. آفریدی ما را رایگان و روزی دادی ما را رایگان بیامُرز ما را رایگان که تو خدایی نه بازارگان.
#خواجه_عبدالله_انصاری
ضرورت بیجا درست نکردن مهلکه برای خود؛ فرمایش استاد پیرامون #منبر رفتن و کنایه شخصی به ایشان؛ مطلوب شارع نبودن #تکلیف بیجا درست برای خود؛ #رهبانیت اجباری #مسیحیان برای خود: ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا ۖ فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ #الحدید:۲۷؛ مطلوب بودن عمل به رخصتها در جاییکه  شارع #رخصت داده است؛ اِنَّ اللّه َيُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِرُخَصِهِ كَما يُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِعَزائِمِهِ #وسائل_الشیعة ج۱ص۸۱؛ دکان شدن برخی امور برای برخی افراد
«يا هشام إن العاقل اللّبيب من ترك ما لا طاقة له به.»
#لب هر چیزی یعنی اصل و ذات آن چیز؛ ته #عقل این است که آنچه را انسان طاقت آن را ندارد ترک میکند؛ خاطرهای از عبادات در #شب_قدر؛ جریانی از مکالمه مرحوم پدر استاد با مرحوم آشیخ #محمدحسین_زاهد؛ وضعیت مالی مردم قبل و بعد از #انقلاب؛ ذکر روایتی پیرامون #نماز_شب به حالت دراز کشیدن در وقت بیحالی؛ #جهالت انسان در حمل اموری که طاقت آنها را ندارد بر خود؛ بهترین #مستحب آن است که بر آن مداومت باشد و لو کم باشد؛ قَلِيلٌ يَدُومُ عَلَيْكَ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ #غررالحکم ص۴۹۸؛ بالاترین مستحب بعد از اتمام نماز سه #تکبیر در انتهای نماز است؛ عدم جعل #حرج (= به زحمت افتادن) در #دین: وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ #الحج:۷۸؛ توصیه #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به #محمدبن_حنفیه در مورد چیزی که نمیتوانی را به عهده مگیر #نهج_البلاغة نامه۳۱؛ جریانی از استاد پیرامون به عهده نگرفتن منبری که وقت آن را نداشتند؛ عدم قبول استاد برای سفر به #نجف اشرف به علت #وعده دادن به دیگران: الْمُؤْمِنُ اذا وَعَدَ وَفى #بحارالأنوار ج۶۴ص۳۱۱؛ جریانی سفر شخصی به #حج و برخورد با خانوادای فقیر و فرمایش معصوم علیهالسلام به وی؛ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ #المائدة:۳؛ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ #المائدة:۱۰۱
مستمندان ز خانه میرانی
سفر خانه خدا رفته
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        صلی الله علیک یا مولانا یا ابالفضل العباس
عدم اطلاع انسان از آینده و زمان مرگ خود؛ توجه #امام_زمان علیهالسلام به روضهٔ #حضرت_عباس علیهالسلام؛ خاطرهای از استاد در مورد دوستشان مرحوم آقای #فکور و شعر ایشان در مورد حضرت عباس علیهالسلام
بست آن دست خدا دستانش
داد آنگاه ره میدانش
دید گر دست وِرا باز کند
باید آن سر همه ابراز کند
ور گشاید ید حیدر وارش
نتوان بست ره آثارش 
منتقم جلوه در او خواهد کرد
رفع این خیل عدو خواهد کرد 
با لبی تشنه ز اندازه فزون
تشنه لب آمد از آن شط بیرون
آب را ریخت ز کف بر سر آب
یعنی ای تو را کو تب و تاب
همتت از چه بر این طفلان نیست
خبرت از عطش عطشان نیست
از تو ای آب ننوشد عباس
جامه ننگ نپوشد عباس
مرحوم #فکور (از دوستان استاد)
الان انکسر ظهری و قلت حیلتی
حسین جان حسین جان
شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دهم_ماه_محرم_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            39.68M
                                    شب سیام محرم الحرام ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۵/۱۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            