eitaa logo
شذرات المعارف
1.1هزار دنبال‌کننده
7 عکس
39 ویدیو
23 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری و حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده تا محققین محترم بهره‌مند گردند لازم به ذکر است که این کانال هیچ ارتباطی با شخص حضرت آیت الله اخوان حفظه الله تعالی ندارد یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
شذرات المعارف
شب بیست و پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۹ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
صلی الله علیک یا مولانا يا اَبَا الْحَسَنِ يا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ایها السجاد يا زَيْنَ الْعابِدينَ يَابْنَ رَسُولِ اللّهِ يا حُجَّةَ اللّهِ عَلى خَلْقِهِ يا سَيِّدَنا وَمَوْلينا اِنّا تَوَجَّهْنا وَ اسْتَشْفَعْنا وَ تَوَسَّلْنا بِكَ اِلَى اللّهِ وَ قَدَّمْناكَ بَيْنَ يَدَىْ حاجاتِنا توسل به صلوات الله علیه در شب شهادت ایشان شاهی که عنان عالمش بود به دست بر ناقهٔ بی‌عنان شدش اوج نشست این مفخر اولیا پس از ختم رسل معراج به ناقه کرد زین عالم پست و أتی بحرم رسول الله صلی الله علیه و آله حتی دخلوا مدینة دمشق من باب یقال له «تؤماء»، ثم أتی بهم حتی وقفوا علی درج باب المسجد حیث یقام السبایا و اذا الشیخ قد أقبل حتی دنا منهم و قال: الحمد لله الذی قتلکم و أهلککم و أراح الرجال من سطوتکم و أمکن أمیر المؤمنین منکم. فقال له علی بن الحسین: یا شیخ! هل قرأت القرآن؟ قال: نعم قد قرأته، قال: فعرفت هذه الآیه: قل لا أسألکم اجرا الا المودّه فی القربی؟ قال الشیخ: نعم. فقال علی بن الحسین: فنحن القربی یا شیخ، قال: هل قرأت فی سوره بنی اسرائیل «و آت ذا القربی حقه» قال الشیخ: قد قرأت ذلک، فقال علی: نحن القربی یا شیخ، و لکن قرأت هذه الآیه «و اعلموا أنما غنمتم من شی‌ء فان لله خمسه و للرسول و لذی القربی، قال الشیخ: قد قرأت ذلک، فقال علی: فنحن ذی القربی یا شیخ. و لکن هل قرأت هذه الآیه: إنما یرید الله لیذهب عنکم الرجس أهل البیت و یطهرکم تطهیرا، قال الشیخ: قد قرأت ذلک. قال علی: فنحن اهل البیت الذی خصصنا بآیه الطهاره. فبقی الشیخ ساعه ساکتا نادما علی ما تکلّمه؛ ثم رفع رأسه إلی السماء و قال: اللهم إنی تائب إلیک فی ما تکلمته و من بعض هؤلاء القوم، اللهم إنی أبرأ إلیک من عدوّ محمد و آل محمد تألیف ج ۵ص۱۳۰ حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب بیست و پنجم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۹ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب بیست و ششم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۰ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» ص۳۹۹ شرط رسیدن به باید اموری را لحاظ کرد: ۱- بررسی علل و اسباب توفیقات ۲- شناسایی موانع و مشکلات و تلاش برای رفع آن‌ها ضرورت سعی و تلاش و و برای رسیدن توفیق در کار بعد از فراهم آوردن و ؛ لازمهٔ سیر و حرکت در مسیر موفقیت با و است؛ تمثیل در به در مورد جامع او که مثل ؛ نقلی از غزالی پیرامون موفقیت در امور مختلف و پشتکار داشتن به درس گرفتن از یک دزد و راهزن؛ لزوم پشتکار داشتن سی سال لاف مهر زدم تا سحرگهی وا شد دلم چو گل ز نسیم بهار عشق تحول مرحوم بر اثر موعظه‌ای از یک دلّاک پیرامون راه ؛ موعظه صلوات الله علیه برای موفقیت در مسیر آخرت به اینکه: کسی‌که در دلش است از دلش می‌رود؛ هوو بودن و در بیان مرحوم : قال بعض أصحابنا ما ملخصه: إن الدنيا والآخرة ضرتان، كلما قربت من إحداهما بعدت عن الأخرى ص۲۱۹؛ تفاوت محبت دنیا با امر با دنیا کردن؛ فرمایش علیه‌السلام مبنی بر اینکه هرکسی بگوید من از بدم می‌آید من در او شک می‌کنم؛ تفاوت از بد آمدن از پول با محبت پول و دنیا؛ مثالی از مرحوم در مورد چگونگی عدم دلبستگی به دنیا؛ اهمیت سلسله روایات پیش رو در : نه جزء از ده جزء در است: اَلْعِبادَةُ عَشْرَةُ اَجْزاءٍ تِسْعَةُ اَجْزاءٍ فى طَلَبِ الْحَلالِ ج۱۰۳ص۹؛ و تفاوت آن با استفاده بهینه از دنیا؛ جریان شخص متمولی که مال خودش از گلویش پایین نمی‌رفت!؛ متمول بودن مرحوم که در سال ۱۳۳۲ به عنوان میلیاردر تهرانی دو میلیارد از پولش را وقف کرد که در و همچنین و بسیاری از موقوفات دیگر محصول کار ایشان است؛ شاگردی حاج حسین ملک در شرعیات خدمت مرحوم و در عقلیات شاگرد (استاد مرحوم آیت‌الله ) بوده است؛ دنیا صنعی از مصنوعات خدای متعال است که همهٔ کمال و بدبختی انسان از همین جا شروع می‌شود؛ فرمایش اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم پیرامون اینکه اگر دارایی داری و دو روز از عمرت باقی مانده، یک روزش را صرف برنامه‌ریزی برای بعد خودت کن و یک روزش را هم توجه کن به بعد از این عالم؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. ج۱۹ص۲۶۶ صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین روضه و علیهماالسلام بانگ زد کای ساقی بزم الست شیرخوار از کودکی شد می پرست غیر دستت نیست جایی چون مرا بر به دستت نیست پایی چون مرا گر ندارم گردنی شمشیر جوی تیر عشقت را سپر سازم گلوی گر که‌ نتوانم‌ به‌ میدان تاختن‌ سوی میدان، جان توانم‌ باختن‌ عشق بر پیمان اصغر شد سروش آمد آواز علی شه را به گوش تاخت سوی خیمه‌گه بار دگر تا از صاحب صدا جوید اثر دید اصغر کرده عزم آن دیار شسته از خرگاه هستی دست و بار برگرفتش چست و عزم راه کرد روی همت‌ سوی قربانگاه کرد یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین یا اختاه ایتینی بولدی الصغیر حتی اودعه ذبح الطفل من الاذن الی الاذن و من الورید الی الورید حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب بیست و ششم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۰ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب بیست و هفتم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» ص۳۹۹ تعبیرات مختلف در شرع پیرامون ؛ حالات اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم هنگام یاد : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهم‌السلام عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ علیهم‌السلام قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله علیه وآله وسلم إِذَا خَطَبَ حَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ: أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ أَصْدَقَ الْحَدِيثِ كِتَابُ اللَّهِ- وَ أَفْضَلَ الْهَدْيِ هَدْيُ مُحَمَّدٍ وَ شَرَّ الْأُمُورِ مُحْدَثَاتُهَا وَ كُلَّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ- وَ يَرْفَعُ صَوْتَهُ وَ تَحْمَارُّ وَجْنَتَاهُ‌ وَ يَذْكُرُ السَّاعَةَ وَ قِيَامَهَا حَتَّى كَأَنَّهُ مُنْذِرُ جَيْشٍ‌ يَقُولُ صَبَّحَتْكُمُ السَّاعَةُ مَسَّتْكُمُ السَّاعَةُ ثُمَّ يَقُولُ بُعِثْتُ‌ أَنَا وَ السَّاعَةُ كَهَاتَيْنِ وَ يَجْمَعُ بَيْنَ سَبَّابَتَيْهِ مَنْ تَرَكَ مَالًا فَلِأَهْلِهِ وَ مَنْ تَرَكَ دَيْناً فَعَلَيَّ وَ إِلَيَ‌ صص۲۱۱-۲۱۲؛ عظمت و شئون همچون امر ؛ تبیین معنای خوف و تفاوت آن با که خوف از جهتی با ترس قرین است و از جهتی با قرین است «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» کسی‌که اهل است مواظبت نسبت به آخرت را از دست می‌دهد یعنی انسان عادی بر اثر به امری عدم توجه به سائر امور برایش حاصل می‌شود مگر کسی‌که در باشد يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ :۳۸؛ به کار رفتن در آیه که در مقام مقیاس دو چیز که در ازای هم هستند و در مقام سنجش به کار می‌رود؛ و بودن : كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَمَنْ زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ :۱۸۵؛ قیاس دنیا و آخرت؛ جستجوی پیرامون دو لغت و متاع الغرور؛ چرایی احتیاج به علم در صدر اسلام: ازدیاد ایرانیان در مکه و مدینه و تحت الشعاع قرار گرفتن لغت عربی؛ به کار بردن لغت فارسی در کلام علیه‌السلام همچون لغت و پیرامون علیه‌السلام همچون بستان ( ): وَ بُسْتَانِ حِكْمَةِ اللَّهِ ج۴۵ص۱۳۹؛ اختلاط لغات و پس از حملهٔ نادرست صدر اسلام پس از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم به ؛ صحیح نبودن ترجمه متاع الغرور به کالای فریبا و فریبنده؛ خاطره‌ای از مرحوم آشیخ ؛ سخن ابن عباس پیرامون لغت متاع الغرور به کهنهٔ حیض که در مورد دنیا به کار رفته است دل که خالی باشد از مهر بتان لتّهٔ حیض به خون آغشته دان با دف و نی، دوش آن مرد عرب وه! چه خوش می‌گفت، از روی طرب: أَیُّهَا الْقَوْمُ الَّذی فِی‌ الْمَدْرِسَه کُلُّ ما حَصَّلْتُموهُ وَسْوَسَه فِکْرُکُم اِنْ کانَ فی غَیْرِ الْحَبیب ما لَکُم فِی‌ النَّشْاَةِ الْاُخْریٰ نَصیب یعنی: آن کس را که نبود عشق یار بهر او پالان و افساری بیار دل که خالی باشد از مهر بتان لتّهٔ حیض به خون آغشته دان قابل سنجش نبودن زندگی دنیایی با زندگی آخرتی در : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ :۳۸ «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» از ریشه حبّه که دانهٔ گندم است گرفته شده؛ به حکم السنخیة علة الانضمام اگر از سنخ دنیا شدی (دیگر از آخرت جدا می‌شوی)؛ اثرات دلدادگی به دنیا در عدم توانایی دل دادن به آخرت؛ جریانی از یکی از رفقای استاد؛ برای شکل گرفتن پایه‌های زندگی آخرت است و برای کسی است که پایه‌های آخرتی داشته باشد: وَمَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا كَمَثَلِ الَّذِي يَنْعِقُ بِمَا لَا يَسْمَعُ إِلَّا دُعَاءً
شذرات المعارف
شب بیست و هفتم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
وَنِدَاءً صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لَا يَعْقِلُونَ :۱۷۱؛ اهمیت چشیدن جرعه‌ای از ؛ فرمایش علیه‌السلام در مورد بدی دنیا نیست بلکه ناظر به دلبستگی به دنیاست؛ الدنيا مزرعة الاخرة ج۱ص۲۶۷؛ ضرورت فراهم کردن اسباب ارتباط با زندگی آخرت عشق را ابری و آبی دیگر است آسمان و آفتابی دیگر است صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله الحسین السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین دردم از یار است و درمان نیز هم دل فدای او شد و جان نیز هم این که می‌گویند آن خوشتر ز حسن یار ما این دارد و آن نیز هم دوستان در پرده می‌گویم سخن گفته خواهد شد به دستان نیز هم چون سر آمد دولت شب‌های وصل بگذرد ایام هجران نیز هم روضه کاروان اسرای اهل‌بیت علیهم‌السلام در خرابه شام و سلام الله علیها دختری را به که گویم که سر نعش پدر تسلیت سیلی شمر و سر نی تسکین است آمدی بابا کنج ویرانه قسمت ما شد این عزاخانه یا حسین جانم یا حسین جانم یا حسین جانم یا حسین جانم شب بیست و هفتم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۱ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب بیست و هشتم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۲ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» ص۳۹۹ موهبت‌های الهی به به انسان داده شده و باید از آن‌ها در مسیر خود حکیمانه استفاده کرد؛ جایگاه موهبت الهی در انسان و ضرورت استفادهٔ آن در جایگاه خود؛ امکان سواستفاده از آبرو و عاقبت آن؛ فرمایش مرحوم آیت‌الله سید محمدرضا در مورد ترس از مصداق مأیوس از رحمت الهی شدن؛ شئون فراهم آمده برای انسان در اثر و ضرورت استفادهٔ آن در جایگاه خود؛ یکی از ابزار علمی برای هر پیشرفتی این است که انسان بداند و انجام بدهد؛ حکمت اعطای به انسان؛ تبیین ماهیت دانش به این که علم انکشاف یک حقیقت برای انسان است؛ هر معلومیتی برای انسان دست می‌دهد یک طرفش بی‌اعتباری است؛ تلازم پیشرفت انسان در علوم و پی بردن به خالق هستی؛ ادعای پشت سر سفارش ساخت به پی بردن ته جهان و نتیجه آن؛ جریان افتتاح تلسکوپ هابل توسط خود و واکنش او به ذکر نام خدای متعال؛ نوع افراد پژوهشگر نوعی و پاکی در زندگی خود دارند؛ تاثیر علم در پیدایش «و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» دوری از خدا و الهی بر کسی‌که عوض پیدا کردن متانت با علم، را در دل خود زیاد کند؛ مثالی از کشف حقیقت در زندگی یک کارتون خواب؛ آثار انکشاف حقایق علمی بر فهم اینکه این دنیا جای انسان نیست و اگر در مقابل این حقیقت انسان با دلبستگی به دنیا معارضت کند در حقیقت دارد بدین بساط حقیقت دهن‌کجی می‌کند؛ شعری از کتاب یا یکصد و ده حکایت مرحوم حاج شیخ علی ای که اندر پیش قهر حق چو مور خسته جانی هم در این دنیا نبودی، هم در این دنیا نمانی نکته‌ای گویم تو را بشنو ز من گر نکته‌دانی بر سر این سفره چندین روز کم تو میزبانی میزبان و سفره می‌ماند ولی تو رهسپاری جنگ با خدا با دهن‌کجی به حقیقت منکشف شده از باطن گذرای دنیا؛ جریانی از مرحومه مادربزرگ استاد که مجاور قم شده بودند؛ آثار عدم باور به ؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. ج۱۹ص۲۶۶؛ انجام امورات شده با لحاظ اینکه من من مسافر سفر هستم؛ کسی‌که با ناموس آفرینش می‌جنگد باید منتظر غضب خدا هم باشد «يا هشام من أحب الدنيا ذهب خوف الآخرة من قبله و ما اوتي عبد علما فازداد للدنيا حبا إلّا ازداد من الله بعدا و ازداد الله عليه غضبا.» صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین غلام تو منم حسین اگرچه روسیاهم خودت می‌دونی عمریه عاشق یک نگاتم به جان زهرا مادرت، حسین بده پناهم می‌میرم از برای تو اگه کنی نگاهم چی کارکنم دوست دارم خدای تو می‌دونه در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان ندیده عاشقت شدم، نمی‌دونم چی میشه شاهد این سوز دل و دیده تر کی میشه هر چی میگم: حسین حسین، دلم که سیر نمیشه تا که می‌خوام ببینمت، باز تو میگی نمیشه چی کار کنم دوست دارم، خدای تو می‌دونه در بگشا، عقده گشا، راهم بده تو خونه حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا در خاک و خون طپیده میدان کربلا گر چشم روزگار بر او زار می‌گریست خون می‌گذشت از سر ایوان کربلا از آب هم مضایقه کردند کوفیان خوش داشتند حرمت مهمان کربلا بودند دیو و دد همه سیراب و می‌مکید خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا گر چشم روزگار بر او زار می‌گریست خون می‌گذشت از سر ایوان کربلا زان تشنگان هنوز به عیوق می‌رسد فریاد العطش ز بیابان کربلا آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا حسین جان حسین جان بابی العطشان حتی قضی بابی المهموم حتی مضی روحی فداک یا اباعبدالله شب بیست و هشتم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۲ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام إن العاقل اللّبيب من ترك ما لا طاقة له به.» ص۳۹۹ وضع و گنجایش توسط افراد به منظور وجود برای امور؛ دستور خدای متعال برای وزن کردن با وسایل متقن: وَأَوْفُوا الْكَيْلَ إِذَا كِلْتُمْ وَزِنُوا بِالْقِسْطَاسِ الْمُسْتَقِيمِ ۚ ذَٰلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلًا :۳۵؛ وَأَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَلَا تُخْسِرُوا الْمِيزَانَ :۹؛ برخورد انسان با موازین و مقاییس و نسبت نادرستی و نامتعادلی به افرادی که که موازین و مقاییس را رعایت نمی‌کنند؛ عدم به بار کشیدن باری که در توان انسان نیست توسط شخص عاقل؛ رعایت قهری موازین توسط انسان؛ رگ نادانی برخی افراد در امور عبادی و غیر عبادی؛ میزان در قرب الهی مقدار انسان است؛ جریان در صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا :۷۴؛ فیض و مصون ماندن اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ اختصاص به انسان؛ مفید افتادن در برخی مواقع؛ اراده خدا بر آسان گرفتن بر انسان: يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ :۱۸۵؛ خدای من اگر چیزی را به سختی می‌پذیرد همان امر راه آسان هم دارد؛ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلَانَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ :۲۸۶؛ عظمت قائل شدن اهل معرفت برای الهی تو منزلی و دوستان تو در راه پس نه دل عذر خواه است و نه زبان کوتاه. آفریدی ما را رایگان و روزی دادی ما را رایگان بیامُرز ما را رایگان که تو خدایی نه بازارگان. ضرورت بیجا درست نکردن مهلکه برای خود؛ فرمایش استاد پیرامون رفتن و کنایه شخصی به ایشان؛ مطلوب شارع نبودن بی‌جا درست برای خود؛ اجباری برای خود: ثُمَّ قَفَّيْنَا عَلَىٰ آثَارِهِمْ بِرُسُلِنَا وَقَفَّيْنَا بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَآتَيْنَاهُ الْإِنْجِيلَ وَجَعَلْنَا فِي قُلُوبِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ رَأْفَةً وَرَحْمَةً وَرَهْبَانِيَّةً ابْتَدَعُوهَا مَا كَتَبْنَاهَا عَلَيْهِمْ إِلَّا ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللَّهِ فَمَا رَعَوْهَا حَقَّ رِعَايَتِهَا ۖ فَآتَيْنَا الَّذِينَ آمَنُوا مِنْهُمْ أَجْرَهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ :۲۷؛ مطلوب بودن عمل به رخصت‌ها در جایی‌که شارع داده است؛ اِنَّ اللّه َيُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِرُخَصِهِ كَما يُحِبُّ اَنْ يُؤخَذَ بِعَزائِمِهِ ج۱ص۸۱؛ دکان شدن برخی امور برای برخی افراد «يا هشام إن العاقل اللّبيب من ترك ما لا طاقة له به.» هر چیزی یعنی اصل و ذات آن چیز؛ ته این است که آنچه را انسان طاقت آن را ندارد ترک می‌کند؛ خاطره‌ای از عبادات در ؛ جریانی از مکالمه مرحوم پدر استاد با مرحوم آشیخ ؛ وضعیت مالی مردم قبل و بعد از ؛ ذکر روایتی پیرامون به حالت دراز کشیدن در وقت بی‌حالی؛ انسان در حمل اموری که طاقت آن‌ها را ندارد بر خود؛ بهترین آن است که بر آن مداومت باشد و لو کم باشد؛ قَلِيلٌ يَدُومُ عَلَيْكَ خَيْرٌ مِنْ كَثِيرٍ مَمْلُولٍ ص۴۹۸؛ بالاترین مستحب بعد از اتمام نماز سه در انتهای نماز است؛ عدم جعل (= به زحمت افتادن) در : وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ :۷۸؛ توصیه صلوات الله علیه به در مورد چیزی که نمی‌توانی را به عهده مگیر نامه۳۱؛ جریانی از استاد پیرامون به عهده نگرفتن منبری که وقت آن را نداشتند؛ عدم قبول استاد برای سفر به اشرف به علت دادن به دیگران: الْمُؤْمِنُ اذا وَعَدَ وَفى‏ ج۶۴ص۳۱۱؛ جریانی سفر شخصی به و برخورد با خانواد‌ای فقیر و فرمایش معصوم علیه‌السلام به وی؛ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ :۳؛ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ :۱۰۱ مستمندان ز خانه می‌رانی سفر خانه خدا رفته
شذرات المعارف
شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
صلی الله علیک یا مولانا یا ابالفضل العباس عدم اطلاع انسان از آینده و زمان مرگ خود؛ توجه علیه‌السلام به روضهٔ علیه‌السلام؛ خاطره‌ای از استاد در مورد دوستشان مرحوم آقای و شعر ایشان در مورد حضرت عباس علیه‌السلام بست آن دست خدا دستانش داد آنگاه ره میدانش دید گر دست وِ‌را باز کند باید آن سر همه ابراز کند ور گشاید ید حیدر وارش نتوان بست ره آثارش منتقم جلوه در او خواهد کرد رفع این خیل عدو خواهد کرد با لبی تشنه ز اندازه فزون تشنه لب آمد از آن شط بیرون آب را ریخت ز کف بر سر آب یعنی ای تو را کو تب و تاب همتت از چه بر این طفلان نیست خبرت از عطش عطشان نیست از تو ای آب ننوشد عباس جامه ننگ نپوشد عباس مرحوم (از دوستان استاد) الان انکسر ظهری و قلت حیلتی حسین جان حسین جان شب بیست و نهم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۱۳ آیت الله https://eitaa.com/akavan110