eitaa logo
شذرات المعارف
1.2هزار دنبال‌کننده
6 عکس
41 ویدیو
23 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری و حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده تا محققین محترم بهره‌مند گردند لازم به ذکر است که این کانال هیچ ارتباطی با شخص حضرت آیت الله اخوان حفظه الله تعالی ندارد یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
شذرات المعارف
سخنرانی شب عید مبعث پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) هیئت بیت الاحزان آیت الله #شیخ_عباس_اخ
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم شب عید پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم لَقَدْ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَی ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَ ٱلْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ :۱۶۴ مشابهت نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه وآله وسلم با حضرت بقیة الله الأعظم علیه‌السلام؛ بعثت رسول خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم در جزیرة العرب: وَ لَمَّا جَآءَهُمْ كِتَٰبٌ مِّنْ عِندِ ٱللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَ كَانُوا۟ مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَی ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَلَمَّا جَآءَهُم مَّا عَرَفُوا۟ كَفَرُوا۟ بِهِۦۚ فَلَعْنَةُ ٱللَّهِ عَلَی ٱلْكَٰفِرِينَ :۸۹؛ واکنش و در مقابل ظلمی که از ناحیه به ایشان می‌شد؛ شناخت و ذکر افراد به آن‌ها همچون یادکرد رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم به نعمت الله و سپس انکار حضرتشان: يَعْرِفُونَ نِعْمَتَ ٱللَّهِ ثُمَّ يُنكِرُونَهَا وَ أَكْثَرُهُمُ ٱلْكَٰفِرُونَ :۸۳؛ شناخت رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم توسط دیگران: ٱلَّذِينَ ءَاتَيْنَٰهُمُ ٱلْكِتَٰبَ يَعْرِفُونَهُۥ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَآءَهُمْۖ وَ إِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ ٱلْحَقَّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ :۱۴۶؛ تبیین اینکه چرا منتظران حقیقت پشت به آن حقیقت می‌کنند؛ مرض و در انسان‌های مریض همچون یهود و نصاری که تمام تقصیرات را از ناحیهٔ کفار می‌دیدند؛ حکم به حق و حقیقت توسط منجی و واکنش‌های منتظران؛ ان اَلنَّاس عَبِيدُ اَلدُّنْيَا وَ اَلدِّينُ لَعِقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلاَءِ قَلَّ اَلدَّيَّانُونَ. ج۷۸ص۱۱۷؛ کمی در زمان ظهور و ؛ وصف بودن پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم؛ پایه‌های شهر قبل از ظهور بر چهار امر: ، و و واکنش ایشان به نهی پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم ایشان را از اموری که منفعت ایشان در آن بود؛ خاطره‌ای از منبری در زمان قدیم؛ تبیین مرام به اعراض از دنیا همچون رؤسای مثل و ؛ تفاوت با پهلوانی؛ جریان فوت شیخ انصاری و شانه خالی کردن دو تن از ریاست پس از شیخ انصاری و رسیدن زعامت شیعه به میرزای شیرازی؛ خطرات همچون پشت کردن افراد به مولا صلوات‌الله‌علیه؛ بهره بردن از بعثت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم با زیر پا و ؛ جریانی منقول از آیت الله در هنگام تحصیل خصوصی نزد آیت الله ؛ تفاوت ظاهر مبعث که مربوط به است و روح مبعث که مربوط به دعوت انسان به عدم شیفتگی به نفس و منیت است؛ جریانی از مرحوم آیت‌الله امام جماعت ماقبل مرحوم آیت‌الله سید احمد خوانساری در مسجد تهران؛ كَما تَدينُ تُدانُ ص۵۳۵؛ معامله با انسان در همان‌گونه که انسان در دنیا با خود و دیگران معامله کرده است؛ گرویدن افرادی که اهل منیت نبودند به دعوت رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم و رد اهل منیت بر ایشان؛ روح بعثت در دور کردند منیت از خود است دور کن یکدم ز خود جهل هوی اندیش را چشم خودبین باز کن بنگر خدای خویش را بهرهٔ هر کسی از بعثت به میزان دوری از منیت است هان رستخیز جان رسید، شد در بدن زلزال‌ها افکند تن اثقال‌ها، بگشود جان را بال‌ها سخنرانی شب عید مبعث پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله وسلم) هیئت بیت الاحزان آیت الله ۱۴۰۰/۱۲/۹ https://eitaa.com/akavan110
حضرت آیت‌الله اخوان-عید مبعث.mp3
زمان: حجم: 13.21M
سخنرانی مراسم عید مبعث مجتمع فرهنگی مذهبی شیفتگان حسین علیه السلام آیت الله ۱۳۹۶/۱/۳۱ https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
سخنرانی مراسم عید مبعث مجتمع فرهنگی مذهبی شیفتگان حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۱۳۹۶/۱/
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم به مناسبت عید پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم لَقَدْ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَی ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَ ٱلْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ :۱۶۴ در فارسی به معنای خفت و خواری و است فلذا امری منفی است که این معنا مورد نظر نیست در آیه که خدای متعال در مورد نعمت‌های بهشتی هم بدین معنا منتی نگذاشته است زیرا الهی با است؛ منت در زبان عربی معنای توازن و تساوی بین دو مطلب است که در مقام سنجش واقع می‌شوند مثل اینکه منّ یک کیلو گندم یک کیلو گندم است نه یک کیلو جو؛ نگهداری اسیر تا اینکه به اندازه آن‌ها پول داده شوند تا آزاد شوند: فَإِذَا لَقِيتُمُ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَضَرْبَ ٱلرِّقَابِ حَتَّیٰٓ إِذَآ أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا۟ ٱلْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنَّاۢ بَعْدُ وَ إِمَّا فِدَآءً حَتَّیٰ تَضَعَ ٱلْحَرْبُ أَوْزَارَهَاۚ ذَٰلِكَ وَ لَوْ يَشَآءُ ٱللَّهُ لَٱنتَصَرَ مِنْهُمْ وَ لَٰكِن لِّيَبْلُوَا۟ بَعْضَكُم بِبَعْضٍۗ وَ ٱلَّذِينَ قُتِلُوا۟ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ فَلَن يُضِلَّ أَعْمَٰلَهُمْ صلی‌الله علیه وآله وسلم:۴؛ عدم تمام ارزش انسان در رسیدن به بهشتی: إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ عَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ :۸؛ انسان در این است که تحت خدای متعال قرار بگیرد تا آنگونه که شأن اوست به ظهور برسد؛ تبیین سر نهی از در به ظهور نرسیدن در اشیاء و امور مختلف است؛ بذر وجود انسان همانند دانهٔ گندم است که اگر تحت تربیت واقع بشود این به ظهور می‌رسد؛ معنای منت این است که امری اگر به کمال لازمهٔ خود برسد و قوه و استعدادش بالفعل بشود آن موقع منت خود را پیدا کرده است؛ إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَ عَمِلُوا۟ ٱلصَّٰلِحَٰتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ :۸؛ «اجر غیر ممنون» و بدون منت یعنی تو استعدادی داشتی که از این نعمت بهشتی هم بالاتر بروی ولی در همین‌جا مانده‌ای؛ بیان جریاناتی مثل حضرت اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم و دیگر در کریم به جهت این است که بگوید شأن انسان چیست؛ استعداد آدمی در مرحله‌ای از کمال که دو مرتبه از علیه‌السلام هم برود بالاتر: وَ لَقَدْ رَءَاهُ نَزْلَةً أُخْرَیٰ ۱۳ عِندَ سِدْرَةِ ٱلْمُنتَهَیٰ ۱۴ عِندَهَا جَنَّةُ ٱلْمَأْوَیٰٓ :۱۵؛ تفکیک بین کمال واقعی و مرتبه‌ای از کمال؛ انسان اگر تربیت نشود یک وحشی است مثل باقی وحشی‌ها؛ انسانی که تربیت نشود می‌شود مثل همین آقای ، می‌شود همان آقای ، می‌شود همان آقای ؛ نسبی بودن تربیت به اینکه تحت تربیت چه کسی قرار بگیرد؛ تحت تربیت الهی واقع شدن؛ بزرگی و عظمت در صدد کشیدن انسان تحت تربیت الهی؛ هُوَ ٱلَّذِی بَعَثَ فِی ٱلْأُمِّيِّـۧنَ رَسُولاً مِّنْهُمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَ ٱلْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ :۲؛ لغتی است که در مورد است: قَالُوا۟ يَٰوَيْلَنَا مَنۢ بَعَثَنَا مِن مَّرْقَدِنَاۜۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ ٱلرَّحْمَٰنُ وَ صَدَقَ ٱلْمُرْسَلُونَ :۵۲؛ بزرگی مقام تربیت دلیل بزرگی بعثت؛ إِنَّآ أَرْسَلْنَآ إِلَيْكُمْ رَسُولاً شَٰهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَآ أَرْسَلْنَآ إِلَیٰ فِرْعَوْنَ رَسُولاً :۱۵؛ اهمیت والاتر این مطلب برای ما که فرق است بین اینکه خدای متعال اراده کرده کمالی را به ظهور برساند یا اینکه اراده کرده کمالی را به ظهور برساند که موجودات دارای استعداد کمال را به کمال برساند؛ عدم منفعت بعثت در صورت عدم تربیت پذیری ما؛ استفاده از تربیت به اندازه : فَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ مَا ٱسْتَطَعْتُمْ :۱۶؛ حکمت بعثت در تمکیندانسان از مقام : لَقَدْ مَنَّ ٱللَّهُ عَلَی ٱلْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ يَتْلُوا۟ عَلَيْهِمْ ءَايَٰتِهِۦ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ ٱلْكِتَٰبَ وَ ٱلْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُوا۟ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَٰلٍ مُّبِينٍ :۱۶۴؛ عدم فهم مطالب در بسیاری از مواقع و ضرورت رعایت و انجام مقدمات همچون دستورات مقدس برای رسیدن به کمال؛ نقش در انسان و شرافت چهارپایان نسبت به آدم بیشعور: مَثَلُ ٱلَّذِينَ حُمِّلُوا۟ ٱلتَّوْرَیٰةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ ٱلْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارَاۢۚ بِئْسَ مَثَلُ ٱلْقَوْمِ ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَٰتِ ٱللَّهِۚ وَ ٱللَّهُ لاَ يَهْدِی ٱلْقَوْمَ ٱلظَّٰلِمِينَ :۵؛ إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآبِّ
شذرات المعارف
سخنرانی مراسم عید مبعث مجتمع فرهنگی مذهبی شیفتگان حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۱۳۹۶/۱/
عِندَ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ فَهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ :۵۵؛ مراتب تربیت و بحث در مکتب ؛ بعثت دیگری با آقا عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ فِی ٱلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ ٱلْوَٰرِثِينَ :۵؛ معنای فرمایش پیرامون عدم تحقق اهداف عالیه پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم در زمان حضرتشان به علت وجود موانع؛ اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْکو إِلَیْک فَقْدَ نَبِیِّنَا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنَا وَ کثْرَهَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّهَ عَدَدِنَا وَ شِدَّهَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَیْنَا دعای ؛ ظهور آقا امام زمان علیه‌السلام یه منزلهٔ بعثت دیگری است که انسان‌ها به کمال واقعی خود برسند مجتمع فرهنگی مذهبی شیفتگان حسین علیه السلام آیت الله ۱۳۹۶/۱/۳۱ https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب هجدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۹ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام إن العاقل اللبيب من ترك ما لا طاقة له به. و أكثر الصواب في خلاف الهوى. و من طال أمله ساء عمله.» ص۳۹۹ فرازهایی کاربردی از روایت؛ اشتباه بندهٔ خداناشنا «يا هشام إن العاقل اللبيب من ترك ما لا طاقة له به» در بین خدای متعال و ؛ هنر نبودن خود را به زحمت انداختن مگر زحمت کشیدن زیاد برای مطلبی که وظیفهٔ انسان است؛ جریان در صلی‌الله علیه وآله وسلم «يا هشام إن العاقل اللبيب من ترك ما لا طاقة له به» فهمیده کاری را ادامه می‌دهد که در توانش است؛ خطرات تحمل در صورتی که انسان را از رسیدن به بعدی باز بدارد؛ جریان نذر شخصی برای علیه‌السلام؛ تصور اشتباه و بر خلاف وحی الهی پیرامون رضایت خدا در به تعب انداختن انسان خودش را: يُكَلِّفُ ٱللَّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَاۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَ عَلَيْهَا مَا ٱكْتَسَبَتْۗ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَآ إِن نَّسِينَآ أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَ لاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَآ إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُۥ عَلَی ٱلَّذِينَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَ لاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِۦۖ وَ ٱعْفُ عَنَّا وَ ٱغْفِرْ لَنَا وَ ٱرْحَمْنَآۚ أَنتَ مَوْلَیٰنَا فَٱنصُرْنَا عَلَی ٱلْقَوْمِ ٱلْكَٰفِرِينَ ؛ بهترین امری است که بر آن باشد ولو در نظر انسان کوچک بیاید: قَلِيلٌ تَدُومُ عَلَيْهِ أرْجى مِنْ کَثِيرٍ مَمْلُولٍ مِنْهُ حکمت ۲۷۸ ؛ فرمایشی از مرحوم آیت‌الله میرزا جواد پیرامون اثر عملی که بر آن مداومت باشد؛ اصل عدم مطلوبیت درست کردن امور شاقه برای خود نزد مقدس؛ تبیین معنای: أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا ص۴۵؛ اجر والای انسان در صورتی که تکلیفی از سوی خدای متعال برای انسان است که آن تکلیف مشقت و سختی دارد «و أكثر الصواب في خلاف الهوى.» بیشترین صواب در مخالفت با ؛ سهل‌تر بودن ترک، نسبت به انجام؛ تحمیل بسیاری از سختی‌ها بر خود برگرفته از تصوراتی است که مأخذ ندارند؛ حکمت سفارش شارع به انجام برخی از امور که ممکن است سختی در پی داشته باشد همچون کمک به که حکمت آن ایجاد و در خود شخص، و انجام دادن عمل خود با مهربانی بیشتر، ایجاد بی رغبتی نسبت به است؛ جریانی از کمک یکی از افراد به دست خود به خانواده‌ای بی‌سرپرست؛ ثواب قدم برداشتن برای کمک به : مَنْ سَعَی لِمَرِیضٍ فِی حَاجَةٍ قَضَاهَا أَوْ لَمْ یقْضِهَا خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ کیوْم وَلَدَتْهُ أُمُّه ج۴ص۱۶؛ عَنْ إِبْرَاهِيمَ الْخَارِقِيِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام يَقُولُ‌ مَنْ مَشَى فِي حَاجَةِ أَخِيهِ الْمُؤْمِنِ يَطْلُبُ بِذَلِكَ مَا عِنْدَ اللَّهِ حَتَّى تُقْضَى لَهُ‌ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بِذَلِكَ مِثْلَ أَجْرِ حَجَّةٍ وَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَتَيْنِ‌ وَ صَوْمِ شَهْرَيْنِ مِنْ أَشْهُرِ الْحُرُمِ وَ اعْتِكَافِهِمَا فِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ مَنْ مَشَى فِيهَا بِنِيَّةٍ وَ لَمْ تُقْضَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِذَلِكَ مِثْلَ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ فَارْغَبُوا فِي الْخَيْرِ. ج۲صص۱۹۴-۱۹۵؛ ضرورت مدیریت صحیح برای انجام اعمال و رفتار که نتیجه آن مطلوبیت نزد خداست؛ مشقت انداختن خود بی‌جهت برخواسته از و نادنی است «و أكثر الصواب في خلاف الهوى.» نمونه‌هایی از مخالفت تدریجی با نفس؛ سفارش مولا صلوات‌الله‌علیه به فرزند خویش به تصبر دادن (= ورزیدن) نفس: عَوِّدْ نَفْسَكَ التَّصَبُّرَ عَلَى الْمَكْرُوهِ وَ نِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُرُ فِي الْحَق‏ نامه۳۱ صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین روضه سلام الله علیها عمه بیا گمشده پیدا شده کنج خرابه شب یلدا شده پدر فدای سر نورانی‌ات سنگ جفا که زد به پیشانی‌ات بس که دویدم عقب قافله پای من از ره شده پر آبله حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب هجدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۹ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب بیستم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «و من طال أمله ساء عمله.» ص۳۹۹ ضرورت پرهیز از یا و ؛ شکل‌گیری آرزو با توجه به واقعیت و بدون توجه به واقعیت؛ جریانی از انسانی خیالباف؛ ضرر بی‌جا مثل و ناامیدی بی‌جا است؛ گردش عالم به علل و اسباب و ضرورت توجه به علل و اسباب در انجام امور و آرزو؛ عوارض (= آرزوی دراز) همچون: سنگدلی در انسان، و سلب قدرت ، و خرابی عمل «و من طال أمله ساء عمله.» یا موافق تعقل است که موفقیت به دنبال دارد، یا موافق تعقل نیست که به نتیجه مطلوب نمی‌رسد؛ رابطهٔ بد و بدرفتاری؛ ضرورت درس گرفتن از دیگران در مقابل ؛ خدمت برخی از ها به بشریت: آب در هاون کوبیدن؛ تهیه بستنی بر بسته شدن تدریجی در مقابل آب در هاون کوبیدن «يا هشام لو رأيت مسير الاجل لالهاك عن الامل» ص۳۹۹ اگر نگاه کنی چگونه سراغ انسان می‌آید، آرزوهایت کوتاه و از خیال‌بافی و خیال‌پردازی دور می‌شوی؛ شرح احوالی از یک غیرمسلمان از آمریکای لاتین؛ تفاوت آرزو داشتن و انجام وظیفه کردن؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود برای تدبیر امور ورثه؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. ج۱۹ص۲۶۶؛ اندیشه و برنامه‌ریزی انسان هم جزء دارایی انسان است؛ جریانی از دگران کاشتند و ما خوردیم ما بکاریم و دیگران بخورند عمل آمدن متریال چینی با حدود هفتاد سال فعالیت برای ساخت ظرف چینی؛ مطلوب شارع بودن برنامه‌ریزی برای آینده با توجه به اسباب و علل صلی‌الله علیک یا مولانا یا امیرالمؤمنین اکنون در خانه علی را یک جانی نابکار بسته سر رشته نظم عالمین را یک ضربت ناروا گسسته در بستر احتضار حیدر از غصه روزگار رسته مردم مردم به کنار خانهٔ او، استاده، نشسته، دسته دسته مصیبت حضرت مولا صلوات‌الله‌علیه هنگام شهادت حضرت به و و اللَّهَ اللَّهَ فِي الْأَيْتَامِ فَلَا تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ وَ لَا يَضِيعُوا بِحَضْرَتِكُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي جِيرَانِكُمْ فَإِنَّهُمْ وَصِيَّةُ نَبِيِّكُمْ مَا زَالَ يُوصِي بِهِمْ حَتَّى ظَنَنَّا أَنَّهُ سَيُوَرِّثُهُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الْقُرْآنِ لَا يَسْبِقُكُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَيْرُكُمْ وَ اللَّهَ اللَّهَ فِي الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا عَمُودُ دِينِكُمْ نامه۴۷ تو ای علی مرتضی که مظهر خداستی به کوفه رفته‌ای به خواب و خود کجا رواستی حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب بیستم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۱ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس. و أمت الطمع من المخلوقين، فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم» ص۳۹۹ موضوع و خراب کردن انسان؛ تبیین به اینکه انسان برای رسیدن به مطلوبی از غیر طریق مألوف مقدماتی را مثل تقرب جستن با تملق فراهم فراهم کند تا به مطلوب برسد؛ امکان رسیدن به منافعی در پی و بی‌جا و حتمیت رسیدن به ضررهایی همچون بسته شدن باب در انسان؛ ضرورت تدبیر صحیح توسط انسان در مقابل طمع ورزیدن به امری که در آن جایگاه مناسبت ندارد ضررهای طمع: «فإن الطمع مفتاح للذل» طمع کلید خواری و شدن است؛ «و اختلاس العقل» طمع را به کجی و گمراهی می‌اندازد؛ ضرورت چینش مقدمات صالحه برای رسیدن به مطلوب عقل بر در ارباب بی‌مروت دنیا چند نشینی که خواجه کی به درآید مقایسه فرهنگ نیروی کار در داخل کشور و نیروی کار وارد شده از کشورهای همسایه به طمع نورزیدن و تبعات اجتماعی آن؛ محترم بودن طرفین فضای در و از بین رفتن این مسأله با طمع ورزیدن؛ طمع ورزیدن یعنی کسی از طریق غیر مألوف می‌خواهد به جایی برسد که دیگران از طریق مألوف بدان رسیده‌اند «و اختلاق المروات» از بین رفتن و در انسان طمع‌ورز؛ مروت نداشتن انسان طماع نسبت به خود و دیگران؛ جریانی از شخصی طماع در محل کار مرحوم پدر استاد؛ جریانی از شخصی طماع که زندگی افسانه‌ای برای خودش درست کرده بود؛ جریانی از شخصی در بازار فرش پیرامون از بین رفتن بازار فرش در بیش از چهل سال قبل؛ نابود شدن توسط طمع و وظیفهٔ متصدیان و کشور برای آموزش به ؛ تبیین معنای قناعت به اینکه انسان راضی به مرز و حد خود باشد؛ مقابل است که به شخصی می‌گویند که از حد خودش تجاوز می‌کند؛ مسرف در جهات مختلف است که یکی تجاوز در حد خود در طمع ورزیدن است «و تدنيس العرض» آلوده و حقیر کردن خود انسان با طمع ورزیدن؛ ضرورت پرهیز از اموری که حرمت انسان در آن‌ها ریخته می‌شود؛ جریانی از منبر در مسجد و برخورد با برخی از افراد با شخصیت؛ لِلْفُقَرَآءِ ٱلَّذِينَ أُحْصِرُوا۟ فِی سَبِيلِ ٱللَّهِ لاَ يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِی ٱلْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ ٱلْجَاهِلُ أَغْنِيَآءَ مِنَ ٱلتَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَٰهُمْ لاَ يَسْـَٔلُونَ ٱلنَّاسَ إِلْحَافًاۗ وَ مَا تُنفِقُوا۟ مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ ٱللَّهَ بِهِۦ عَلِيمٌ :۲۷۳؛ جمع بین ثروتمند بودن و گدا بودن در برخی انسان‌های بدون باور درست و جمع بین فقیر بودن و عزیز بودن در برخی انسان‌های با باور درست «يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس» از راه‌های ترقی در امور همین داشتن از آن‌چه در دست مردم است می‌باشد؛ توصیه‌ای به در : عدم سوال از شغل بازاریان «و تدنيس العرض» اهمیت عِرض و حرمت در ؛ بالاتر بودن حرمت از حرمت : عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَةِ ص۲۷؛ طمع ورزیدن به امور مختلف همچون طمع به و و ، که هر اندازه این‌ها زیر پا گذاشته شوند انسان به سمت در حرکت است شعری از پیرامون طمع ای بسته دل اندر خوان طمع وی خسته تن از پیکان طمع ای مرغ دلت پیوسته کباب از نائرۀ سوزان طمع فریاد که آب رخت را ریخت بر خاک مذلت، نان طمع یا آنکه بنه دندان به جگر یا آنکه بکش دندان طمع یا گوش بهر بد و نیک بده یا آنکه به بند زبان طمع دیوان محاسن در کلام مولا صلوات‌الله‌علیه صلی‌الله علیک یا مولانا یا امیرالمؤمنین السلام علیک یا اول المظلوم مناجات علی از سوی نخلستان نمی آید صدای دلنشین شاه انس و جان نمی‌آید یتیمی دامن مادر گرفته اشک می‌ریزد که ای مادر چرا غم خوار ما طفلان نمی‌آید به جای صوت قرآن چون شده کز خانه حیدر نوایی جز صدای ناله و فغان نمی‌آید علی جانم علی جانم علی جانم علی جانم علی جانم علی جانم علی جانم علی جانم وصیت امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه مبنی برای تدفین شبانه بدن مبارکشان به صورت مخفیانه به منظور مصون ماندن از جسارت روضه تدفین ابدان مطهر پنج تن آل عبا علیهم‌السلام و غربت علیه‌السلام هنگام تدفین
شذرات المعارف
شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
ثمّ مشى الإمام زين العابدين (علیه‌السلام) إلى جسد أبيه واعتنقه وبكى بكاءاً عالياً ، وأتى إلى موضع القبر، ورفع قليلاً من التراب فبان قبر محفور وضريح مشقوق، فبسط كفيه تحت ظهره وقال: «بسم الله وفي سبيل الله وعلى ملّة رسول الله ، صدق الله ورسوله ، ما شاء الله ، لا حول ولا قوّة إلاّ بالله العظيم». وأنزله وحده ، لَم يشاركه بنو أسد فيه ، وقال (علیه‌السلام) لهم : «إنّ معي مَن يعينني». ولمّا أقرّه في لحده ، وضع خدّه على منحره الشريف قائلاً: «طوبى لأرض تضمّنت جسدك الطاهر ، فإنّ الدنيا بعدك مظلمة والآخرة بنورك مشرقة ، أمّا الليل فمسّهد والحزن سرمد ، أو يختار الله لأهل بيتك دارك التي أنت بها مقيم ، وعليك منّي السّلام يابن رسول الله ورحمة الله وبركاته». وكتب على القبر : «هذا قبر الحسين بن علي بن أبي طالب الذي قتلوه عطشاناً غريباً». علیه‌السلام تألیف مرحوم ص۳۲۰ حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب بیست و دوم ماه مبارک رمضان ۱۴۴۵ ۱۴۰۳/۱/۱۳ آیت الله https://eitaa.com/akavan110