شهادت امام صادق علیهالسلام .mp3
زمان:
حجم:
14.38M
مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام
هیئت عزیزم حسین علیه السلام
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام هیئت عزیزم حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
جلسه شهادت #امام_صادق علیهالسلام
00:35 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا #ابراهیم علیهالسلام:۲۵
نجات #شیعه در مقاطعی که به امر #امام علیهالسلام گوش دادند و ضرر شیعه در مقاطعی که از خود إعمال رأی کردند مثل دوران امام صادق علیهالسلام که بسیاری فشار بر حضرت آوردند که همکاری با #بنی_العباس کنند؛ فرمایش امام صادق علیهالسلام پیرامون ظلم بیشتر بین العباس در مقایسه با #بنی_امیه نسبت به اهلبیت علیهمالسلام و شیعیان؛ تعریف شیعیان از #ابومسلم نزد امام صادق علیهالسلام و نهی حضرت نسبت به این مواضع؛ تعامل بدتر بنی العباس از بنی امیه نسبت به اهلبیت علیهمالسلام و شیعیان؛ عواقب شوم خودبرترپنداری برخی از شیعیان نسبت به امام معصوم علیهالسلام
05:06 ذکر برخی از مصائب وارده از ناحیه #منصور_دوانیقی نسبت به امام صادق علیهالسلام و شیعیان؛ سوابق عجیب همراهی منصور دوانیقی با امام صادق علیهالسلام قبل از به حکومت رسیدن؛ جریان وصیت منصور دوانیقی به پسرش #مهدی_عباسی در باب کشتار مخالفین از شیعیان و #سادات برای پایداری خلافت بنی العباس: وذكر أبو يعقوب بن سليمان قال حدثتني جمرة العطارة عطارة أبى جعفر قالت لما عزم المنصور على الحج دعا ريطة بنت أبى العباس امرأة المهدى وكان المهدى بالرى قبل شخوص أبى جعفر فأوصاها بما أراد وعهد إليها ودفع إليها مفاتيح الخزائن وتقدم إليها وأحلفها ووكد الايمان لا تفتح بعض تلك الخزائن ولا تطلع عليها أحدا الا المهدى ولا هي الا أن يصح عندما موته فإذا صح ذلك اجتمعت هي والمهدى وليس معهما ثالث حتى يفتحا الخزانة فلما قدم المهدى من الرى إلى مدينة السلام دفعت إليه المفاتيح وأخبرته عن المنصور أنه تقدم إليها فيه ألا يفتحه ولا يطلع عليه أحدا حتى يصح عندها موته فلما انتهى إلى المهدى موت المنصور وولى الخلافة فتح الباب ومعه ريطة فإذا أزج كبير فيه جماعة من قتلاء الطالبيين وفى آذانهم رقاع فيها أنسابهم وإذا فيهم أطفال ورجال شباب ومشايخ عدة كثيرة فلما رأى ذلك المهدى ارتاع لما رأى وأمر فحفرت لهم حفيرة فدفنوا فيها وعمل عليهم دكان #تاریخ_طبری ج۶صص۳۴۳-۳۴۴
08:40 احکام فقهی اوقات نماز برای کسانیکه نمیتوانند وقت را تشخیص بدهند و ارتباط آن با جریان زندانی شدن سادات در زندانهای منصور دوانیقی
09:45 نمونههایی از جاهایی که شیعیان کوش به فرامین ائمه اطهار علیهمالسلام دادند و ثمرات آن؛ پایهٔ زندگی #ایلاتی بر #زن_سالاری و علت آن؛ اصطلاح #تخته_قاپو کردن ایلات در زمان #قاجار؛ تبیین علت عدم وجود #استانداری در دو منطقه #کهگیلویه_وبویراحمد و #چهارمحال_وبختیاری در زمان #پهلوی و ادارهٔ آنها به صورت #فرمانداری_کل مثل نسبت اداره #استرالیا و #نیوزلند توسط #انگلیس؛ مبارزهٔ طائفهٔ ایلاتی #اشعری با منصور دوانیقی؛ تقسیم اشعریون به سه طائفه که یک طائفه از ایشان شیعه بودند و دارای #فقیه بودند؛ تعامل استثنایی #علامه_حلی با ایلخانان #مغول و #سلطان_محمدخدابنده و ساختن مدرسه پیش ساخته در سفرها؛ سیاست منصور دوانیقی بر هدم شیعه در موقع خلافتش؛ سرداری نظامی عجیب #آقامحمدخان_قاجار و مبارزات #لطفعلی_خان_زند با وی با ششصد سرباز به مدت پنج سال؛ علت وجود #سادات_سنی در برخی کشورهای اسلامی (همچون پادشاه #اردن که به #اردن_هاشمی هم معروف است)، فشار حکومت بنی العباس بر سادات است؛ درگیری منصور دوانیقی با ایلات اشاعره که حدود چهل هزار نفر بودند به علت تشیع ایشان و مشورت ایشان با امام صادق علیهالسلام و امر حضرت بر مهاجرت به #قم و عدم جنگ با منصور دوانیقی؛ جریان پوت خالی در زمان سلطنت #ظل_السلطان پسر #ناصرالدین_شاه در #اصفهان و مواجهه با #آقانجفی و مأموریت #سیدمحمدامام_جمعه؛ آیین #زرتشتی مردم قم قبل از ورود اشاعره و مرکزیت شیعه و امامیه در قم از زمان ورود اشعریون به قم تا به امروز و به وجود آمدن #حوزه_علمیه
27:46 مجموعه حدود ۱۵۰ هزار نفری روحانیت در کل #ایران در حال حاضر؛ کلام #مجلسی_اول پیرامون جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفری فقها و محدثین در قم در اول دوران غیبت
28:50 نقل مرحوم آیتالله شهید #دستغیب از تشرف به قم به همراه مرحوم آیتالله شیخ محمدجواد #انصاری_همدانی
29:34 برکات گوش دادن به کلام امام صادق علیهالسلام و پس از سی سال اولین شهری که مردم از آن به صورت یکپارچه #خمس به محضر #امام_کاظم علیهالسلام دادند مردم شهر قم بودند؛ دعای ائمه اطهار علیهمالسلام به قم و اهالی آن: اِذا عَمَّتِ البـُلْدانَ الْفِـتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُم وَ حَواليها وَ نَواحيها، فَاِنَّ الْبَـلاءَ مـَدْفُوعٌ عـَنْها #بحارالأنوار ج۶۰ص۲۱۴؛ قُم عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَأوى شيعَتِهِمْ #بحارالأنوار
شذرات المعارف
مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام هیئت عزیزم حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
ج۶۰ص۲۱۷؛ أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا #ابراهیم علیهالسلام:۲۵
31:52 چهار هزار شاگرد امام صادق علیهالسلام بهعنوان چهارهزار مچناقل حدیث در یک زمان در جلسات درس از قول امام صادق علیهالسلام؛ ينقل عنه من العلوم ما لا ينقل عن أحد و قد جمع أصحاب الحديث أسماء الرواة من الثقات على اختلافهم في الآراء و المقالات و كانوا أربعة آلاف رجل #مناقب_آل_ابیطالب ج۴ص۲۴۷
32:58 جریان بردن امام صادق علیهالسلام پیش منصور دوانیقی و تلاوت دعای #سیفی_صغیر توسط حضرت صادق علیهالسلام و دفع شدن بلا؛ #ابن_ربیع شیعهای بود که با نزدیکی به منصور دوانیقی دشمن امام صادق علیهالسلام شد؛ فصل فيما جرى عليه عليه السلام من المنصور ونقل السيد ابن طاووس، عن كتاب عتيق باسناده فيه عن محمد بن الربيع الحاجب، قال: قعد المنصور يوما في قصره في القبة الخضراء، وكانت قبل قتل محمد وإبراهيم تدعى الحمرء، وكان له يوم يقعد فيه يسمى ذلك اليوم يوم الذبح، وكان أشخص جعفر بن محمد عليهما السلام من المدينة. فلم يزل في الحمراء نهاره كله حتى جاء الليل، ومضى أكثره، قال: ثم دعا أبي الربيع فقال له: يا ربيع، إنك تعرف موضعك مني، وأني يكون لي الخبر ولا تظهر عليه امهات الأولاد، وتكون أنت المعالج له، فقال: قلت [له]: يا أمير المؤمنين ذلك من فضل الله علي، وفضل أمير المؤمنين، وما فوقي في النصح غاية، قال: كذلك أنت، سر الساعة الى جعفر بن محمد بن فاطمة، فأتني به على الحال الذي تجده عليه، لا تغير شيئا مما هو عليه فقلت: إنا لله وإنا إليه راجعون، هذا والله هو العطب إن اتيت به على ما أراه من غضبه قتله وذهبت الآخرة، وإن لم آت به وادهنت في أمره قتلني وقتل نسلي وأخذ أموالي، فخيرت بين الدنيا والآخرة فمالت نفسي الى الدنيا. قال محمد بن الربيع: فدعاني أبي وكنت أفظ ولده وأغلظهم قلبا، فقال لي: أمض الى جعفر بن محمد بن علي فتسلق على حائطه ولا تستفتح عليه بابا، فيغير بعض ما هو عليه، ولكن انزل عليه نزولا فات به على الحال التي هو فيها. قال: فأتيته وقد ذهب الليل إلا أقله، فأمرت بنصب السلاليم، وتسلقت عليه الحائط فنزلت عليه داره، فوجدته قائما يصلي وعليه قميص ومنديل قدائتزر به، فلما سلم من صلاته قلت له: أجب أمير المؤمنين، فقال: دعني أدعو والبس ثيابي فقلت [له]: ليس الى تركك وذلك سبيل، قال: وأدخل المغتسل فاتطهر، قال: قلت: وليس الى ذلك سبيل، فلا تشغل نفسك فاني لاأدعك تغير شيئا. قال: فأخرجته حافيا حاسرا في قميصه ومنديله، وكان قد جاوز السبعين، فلما مضى بعض الطريق ضعف الشيخ، فرحمته فقلت له: اركب فركب بغلا شاكريا كان معنا، ثم صرنا الى الربيع فسمعته وهو يقول له: ويلك يا ربيع قد أبطأ الرجل، وجعل يستحثه استحثاثا شديدا. فلما أن وقعت عين الربيع على جعفر بن محمد عليهما السلام وهو بتلك الحال، بكى وكان الربيع يتشيع، فقال له جعفر عليه السلام: يا ربيع أنا أعلم ميلك الينا، فدعني اصلي ركعتين وأدعو، قال: شأنك وما تشاء، فصلى ركعتين خففهما، ثم دعا بعدهما بدعاء لم أفهمه إلا أنه دعاء طويل، والمنصور في ذلك كله يستحث الربيع، فلما فرغ من دعائه على طوله، أخذ الربيع بذراعيه فأدخله على المنصور، فلما صار في صحن الإيوان وقف، ثم حرك شفتيه بشئ لم أدر ما هو، ثم أدخلته فوقف بين يديه. فلما نظر إليه قال: وأنت يا جعفر ما تدع حسدك وبغيك وافسادك على أهل هذا البيت من بني العباس، وما يزيدك الله بذلك إلا شدة حسد و نكد ما تبلغ به ما تقدره، فقال له: والله يا أمير المؤمنين ما فعلت شيئا من هذا، ولقد كنت في ولاية بني امية، وأنت تعلم أنهم أعدى الخلق لنا ولكم، وأنهم لا حق لهم في هذا الأمر فوالله ما بغيت عليهم، ولا بلغهم عني سوء مع جفائهم الذي كان بي، وكيف يا أمير المؤمنين أصنع الآن هذا؟ وانت ابن عمي وامس الخلق بي رحما واكثرهم عطاء وبرا، فكيف أفعل هذا؟ فأطرق المنصور ساعة، وكان على لبد وعن يساره رفقة جرمقانية، وتحت لبده سيف ذوفقار، كان لا يفارقه إذا قعد في القبة، قال: أبطلت وأثمت، ثم رفع ثني الوسادة، فاخرج منها إضبارة كتب فرمى بها إليه، وقال: هذه كتبك إلى أهل خراسان تدعوهم الى نقض بيعتي وأن يبايعونك دوني، فقال: والله يا أمير المؤمنين ما فعلت ولا استحل ذلك ولا هو من مذهبي، وإني لممن يعتقد طاعتك على كل حال، وقد بلغت من السن ما قد أضعفني عن ذلك لو أردته، فصيرني في بعض حبوسك حتى يأتيني الموت، فهو مني قريب، فقال: لا ولا كرامة، ثم أطرق وضرب يده الى السيف فسل منه مقدار شبر وأخذ بمقبضه، فقلت: إنا لله ذهب والله الرجل، ثم رد السيف وقال: يا جعفر أما تستحيي مع هذه الشيبة ومع هذا النسب أن تنطق بالباطل، وتشق عصا المسلمين، تريد أن تريق الدماء وتطرح الفتنة بين الرعية والأولياء، فقال: لا والله يا أمير المؤمنين ما فعلت ولا هذه كتبي ولا خطي
شذرات المعارف
مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیهالسلام هیئت عزیزم حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
ولا خاتمي، فانتضى من السيف ذراعا، فقلت: إنا لله مضى الرجل، وجعلت في نفسي إن أمرني فيه بأمر أن أعصيه، لأنني ظننت انه يأمرني أن آخذ السيف فاضرب به جعفرا فقلت: إن أمرني ضربت المنصور وإن أتى ذلك علي وعلى ولدي، وتبت الى الله عزوجل مما كنت نويت فيه أولا فأقبل يعاتبه، وجعفر يعتذر، ثم انتضى السيف إلا شيئا يسيرا منه، فقلت: إنا لله مضى والله الرجل، ثم أغمد السيف وأطرق ساعة، ثم رفع رأسه وقال: أظنك صادقا يا ربيع هات العيبة من موضع كانت فيه في القبة، فأتيته بها، فقال: ادخل يدك فيها فكانت مملوءة غالية وضعها في لحيته وكانت بيضاء فاسودت، وقال لي: احمله على فاره من دوابي التي أركبها، وأعطه عشرة آلاف درهم، وشيعه إلى منزله مكرما، وخيره إذا أتيت به الى المنزل بين المقام عندنا فنكر مه، والانصراف الى مدينة جده رسول الله صلى الله عليه وآله، فخرجنا من عنده وأنا مسرور فرج بسلامة جعفر عليه السلام، ومتعجب مما أراد المنصور وما صار إليه من أمره، الخبر #الأنوارالبهیة صص۱۶۴-۱۶۸ تألیف #محدث_قمی
روضه حمله به خیمه گاه اهلبیت علیهمالسلام در عصر عاشورا
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
sham vafat hazrat masom_e1402(1)_1.mp3
زمان:
حجم:
28.56M
جلسه هفتگی
۱۰ ربیع الثانی ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۸/۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
جلسه هفتگی ۱۰ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۸/۴ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
00:45 «يا هشام ثم وعظ أهل العقل ورغبهم في الآخرة فقال: "وما الحيوة الدنيا إلا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون". وقال: "وما اوتيتم من شئ فمتاع الحيوة الدنيا وزينتها وما عند الله خيرا وأبقى أفلا تعقلون»
#تحف_العقول ص۳۸۴
02:30 تبیین متولدات #عقل در کلام امام کاظم علیهالسلام؛ آنچه که عقل به آن #اولویت میدهد کدام است؟
04:23 #حب_بقاء و جاوید بودن نزد انسان حتی نزد کسیکه خودکشی میکند؛ توجه به حب بقاء انسان را به پیگیری امر #ابدیت خودش میکشاند؛ تلاش بشر برای #عمر بیشتر: وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ #البقرة:۹۶؛ خب بقاء در #سرشت انسانی است و بدان در فرهنگ دینی #زندگی_آخرت میگویند
08:04 «فقال: "وما الحيوة الدنيا إلا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون".»
#زندگی_دنیا نیست مگر لعب و لهو؛ #لعب در لغت مایعی است که از کنار لب طفل بدون اختیار در خارج میشود
08:45 نمونههایی از #اراده مختصر انسان در #دنیا و جریان شخصی که برای دزدی به خانه یکی از علما رفته بود و عاقبت امر انسان #عابد شد؛ ایجاد مطالب مختلف در قبال اراده انسان
14:03 بسته بدی تو در و بام سرا
آمدت آن حکم ز بامی دگر
گر به سَنام سر گردون روی
بر تو قضا راست سنامی دگر
ای ز تو صد کام دلم یافته
میطلبد دل ز تو کامی دگر
#دیوان_شمس غزل۱۷۷۱
نمونههایی از عدم علم انسان به عاقبت امر خویش؛ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ #لقمان علیهالسلام:۳۴؛ بساط دنیا لعب است یعنی جاری میشود بدون ارادهٔ تو
19:40 «و لهو»؛ تبیین #لهو به اینکه اراده و خواستهٔ تو محقق نمیشود؛ ترتیزک کاشتیم قاتق نونمون بشه قاتل جونمون شد #ضرب_المثل
20:58 راهی برای نجات در کنار لهو و لعب با ارشاد و راهنمایی عقل؛ راه خدا اینچنین است که در صورت #امتثال انسان مأجور است
23:19 «يا هشام ثم وعظ أهل العقل ورغبهم في الآخرة فقال: "وما الحيوة الدنيا إلا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون"»
ارادهٔ امتثال و اجر خدادادی؛ #مال_حلال همهاش برکت است و #مال_حرام همهاش ضرر است ولو به ظاهر سود کرده باشد
منفعتها بسی در این ضرر است
#میرزاجواد_تجلی
26:50 ذکر مصیبت #حضرت_معصومه و #حضرت_زینب سلام الله علیهما
تسلیم و رضا نگر که آن دخت بتول
در مقتل کشتگان چو فرمود نزول
شکرانه سرود کی خداوند جلیل
قربانی ما به پیشگاه تو قبول
ناگه نظرش فتاد بر آن طلعت پاک
بر پیکر انوری که افتاده به خاک
در بحر عجب فتاد و گفتا عجب است
گنجایش آسمان در این تیر مغاک
#فؤادکرمانی
۱۰ ربیع الثانی ۱۴۴۵
۱۴۰۲/۸/۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
زمان:
حجم:
389.2K
روضه و توسل به #امام_رضا علیهالسلام
گدای روسیاه تو یا ثامنالائمه
آمده در پناه تو یا ثامنالائمه
به جون فرزندت جواد یا ثامنالائمه
دلم تو رو خیلی میخواد یا ثامنالائمه
جان جواد و مادرت یا ثامنالائمه
ما را مرانی از درت یا ثامنالائمه
رضاجان رضاجان...
۱۳۹۱٫۱۰٫۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از شیخ عباس اخوان
حضرت معصومه سلام الله علیها _1.mp3
زمان:
حجم:
36.16M
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها
👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟
👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آمدند؟
👈 سرگذشت جناب احمد بن موسی علیهما السلام
👈 بازگشت به فهرست موضوعی
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/shikhabbasakhavan
شذرات المعارف
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها 👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟ 👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
01:17 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا #ابراهیم علیهالسلام:۲۵
01:45 سوال پیرامون حضور تعداد بالای #امامزادگان در #ایران و پراکندگی ایشان و جستجوی علت حضور حضرت معصومه علیهاالسلام در قم؛ تشکیل #قم در زمان #امام_صادق علیهالسلام
05:31 پاسخ اجمالی: حضور #امامزادگان یعنی (سید و #سادات) در تمام بلاد؛ تکریم برخی بلاد از امامزادگان مثل بلاد #ایران و #عراق
06:35 امامزاده #سنی در کشور #لیبی؛ توضیح پیرامون وجود فراوان #صوفیان رسمی و مکتبی در بلاد #مغرب_عربی مثل لیبی و #تونس و #مراکش و #الجزایر و #مصر؛ اعتقاد صوفیان بلاد مغرب عربی به برگزاری مراسمات ذکر و حال در کنار مضجع یکی از #بنی_فاطمه که در لیبی یکی از این مضاجع را #داعش خراب کرد و همچنین اعتقاد این صوفیان بر اینکه بزرگ و #قطب ایشان باید از بنی علی منتها از بنی فاطمه باشد؛ شجره پادشاه #اردن در انتساب به #بنی_الزهرا که جدشان #شریف_مکه بود که #انگلیس از ایشان (به علت اعتقاد صوفیه در تمکین از سادات) بهعنوان جلودار تغییرات در عراق با استفاده از #فیصل و در مغرب عربی از #سلطان_حسین که سومین ایشان الآن پادشاه اردن است
10:55 وجود سادات در بلاد مختلف که البته از سادات منحرف هستند که سنی شدهاند؛ وجود بسیاری از قبور سادات در #حجاز ( #عربستان) که مخالفین این قبور را در طول تاریخ از بین بردند حتی قبور #ائمه_بقیع علیهمالسلام را ویران کردند؛ احترام سادات در طول تاریخ در بلاد ایران و عراق و مقداری در #پاکستان و #هندوستان
12:30 وجود #شیعیان بسیار غیور در هندوستان؛ ویرانی #حوزه شیعه و #مرجعیت در هندوستان توسط انگلیس در حدود صد سال پیش؛ پابرهنه بودن تمام مردم از پادشاه و راجه و از شیعه و #هنود در #لکنو و #بمبئی و #بنارس در روز #عاشورا در قدیمالأیام و ذکر این مسائل در سفرنامههای مختلف؛ بزرگتر شدن حوزه هندوستان از حوزه #نجف اشرف؛ حدود ۱۸۰ سال قبل در هندوستان به #میرسیدقلی_هندی (پدر #میرحامدحسین_هندی) برای اولین بار در شیعه #آیت_الله_العظمی اطلاق شد؛ نابودی شیعه در هندوستان توسط انگلیس همزمان با درگیری شیعه در ایران و عراق به جریان #مشروطه
15:25 ساخت #امامباره در هندوستان توسط شیعیان به عنوان نایب زیارتگاه #کربلا و نجف و #کاظمین؛ جمعیت فراوان شیعیان هندوستان
16:42 پاسخ تفصیلی به سوالی چرایی فراوانی وجود امامزادگان در ایران؛ #غربت بینظیر حضرت #امام_رضا صلوات الله علیه؛ غلام #افغانی ایشان یعنی #اباصلت_هروی؛ استقرار امام رضا علیهالسلام در #طوس و حرکت برادران حضرت به ریاست جناب #احمدبن_موسی حضرت #شاهچراغ علیهالسلام به سمت امام رضا علیهالسلام؛ تشکیل کاروانی به ریاست جناب شاهچراغ علیهالسلام توسط برادران امام رضا علیهالسلام و استیذان از حاکم مدینه بنابر عرف زمانه؛ حرکت از راه دریا توسط مردان و حرکت زنان از راه خشکی به علت رسم نبودن سفر زنان از راه دریا؛ مسیر دریایی از بندر #جده به #اقیانوس_هند و سپس به #دریای_عمان و سپس به بندر #بوشهر ( #ابوشهر =پدر شهرها) و از آنجا در خشکی به #شیراز و سپس #اصفهان و سپس #ری و از ری به سمت طوس؛ مسیر حرکت خانمها در خشکی همان مسیر حرکت #سیدالشهداء علیهالسلام به #کوفه بوده است؛ مسیر خشکی عبارت بود از مدینه به سمت شمال حجاز و در مرز ایران و عراق و سپس #کرمانشاه و به سمت #همدان و ری تا #خراسان میآمدند
24:10 قرار کاروان خانمها این بود که تا قم بیایند و در قم توقف کرده تا مردان از راه دریا برسند؛ زیاد شدن جمعیت کاروان جناب شاهچراغ علیهالسلام در مسیر تا شیراز؛ حاکم زیرک شیراز یک #مغول به نام #قتلغ_خان بوده که در مواجهه با کاروان پر جمعیت جناب شاهچراغ علیهالسلام احساس خطر برای مأمون کرد و کاروان را در شیراز متوقف کرد؛ نامه قتلغ خان برای #مأمون و ابراز خطر برای مأمون و دستور مأمون مبنی بر بازگرداندن کاروان؛ مذاکره قتلغ خان با جناب احمد بن موسی علیهالسلام برای بازگشت و عدم پذیرش آن توسط ایشان و منتهی شدن کار به #جنگ؛ تشابه جنگ جناب احمد بن موسی علیهالسلام با قتلغ خان به واقعه عاشورا و دلاوری جناب احمد بن موسی علیهالسلام همچون #حضرت_عباس علیهالسلام؛ حیله در لشکر امامزادگان با خبر دروغ وفات امام رضا علیهالسلام و متفرق شدن امامزادگان که برخی در شیراز ماندند و برخی به سمت قم حرکت کردند که این سبب پراکندگی امامزادگان در ایران است؛ مخفی شدن جناب احمد بن موسی علیهماالسلام به مدت بیست سال در شیراز که آن موقع شهر شیعه نبوده است؛ نحوه شهادت مظلومانه جناب احمد بن موسی علیهماالسلام و مزبله کردن محل شهادت ایشان از روی عناد تا حدود چهار صد سال تا
شذرات المعارف
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها 👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟ 👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آم
دوران سلاطین #آل_مظفر در #شیراز؛ دستور آل مظفر برای جمع کردن زبالهها از وسط شهر به مدت سه ماه و مواجه شدن با بدن مطهری که شمشیر و مصحفی کنار خود داشته که در دست این بدن خاتمی بوده که نگینی داشته که منقوش بوده بر آن: «المتوکل بالله احمد بن موسی»
31:41 رسیدن کاروان بانوان به #ساوج ( #ساوه) که در آن دوران #نواصب بودهاند؛ سن مبارک #حضرت_معصومه سلام الله علیها در وقت شهادت زیر ۱۴ سال بوده است؛ کم شدن شأن برخی افراد در هنگام عزیمت به مکانهای پیکر مثل مرحوم آیت الله #مرعشی_نجفی (آقا نجفی) که جلالت بالایی در نجف اشرف داشتند و با آمدن به قم این جلالت کمتر شد و جریان مهاجرت ایشان به قم و بیان جلالت حضرت معصومه علیهاالسلام؛ وصیت مرحوم آیتالله #سیدمحمودمرعشی پدر آیت الله سید حسین (شهابالدین) مرعشی نجفی در زیارت نیابتی مشهد و قم؛ آثار وضعی زیارت هر معصومی؛ مکاشفه مرحوم آیتالله سید محمود مرعشی نجفی حضرت #امیرالمؤمنین علیهالسلام را و پرسش از قبر مخفی #حضرت_زهرا سلام الله علیها
37:53 عظمت بالای #میرداماد و احترام #ملاصدرا به میرداماد؛ عبادت میرداماد در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و مکاشفه میرداماد و مشاهده #اهلبیت علیهمالسلام به دور مضجع حضرت معصومه سلام الله علیها
لم یلدم بسته لب و گرنه بگفتم
دخت خدایند این دو نور مطهر
دیوان اشعار #مرحوم_امام
خبر دروغین وفات حضرت رضا علیهالسلام و بیماری حضرت معصومه سلام الله علیها؛ احتمال مسمومیت حضرت معصومه سلام الله علیها در ساوه؛ حرکت کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها به سمت قم و استقبال #موسی_بن_خزرج بزرگ علمای قم از حضرت معصومه سلام الله علیها؛ جریان بقعه #چهل_اختران (چهل دختران)؛ استقبال بزرگان و علما از حضرت معصومه سلام الله علیها؛ مصیبت ورود #حضرت_زینب سلام الله علیها به #شام
آن پردگیان که مهرشان چهره ندید
چون مهر چهره گشوده گشتند پدید
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی-شیخ عباس اخوان.mp3
زمان:
حجم:
25.61M
میلاد امام رضا علیهالسلام
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
۳۱ مرداد ۹۵
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
میلاد امام رضا علیهالسلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۳۱ مرداد ۹۵ https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ایام میلاد امام رضا علیهالسلام
00:00 معرفت #امام معصوم صلوات الله علیه از حیث #معرفت_ملکی و بشری و #معرفت_حقی و مَلَکی؛ ذو ابعاد بودن معصوم صلوات الله علیه و جلوات وی در عوالم مختلف و بالاتر بودن حقیقت مَلَکی و حقی معصوم علیهالسلام از عوالم؛ محال بودن وقوف به #ذات_معصوم علیهالسلام
01:30 توضیحاتی پیرامون کتاب مستطاب #بصائر_الدرجات تألیف #سعد_بن_عبدالله_اشعری_قمی و #مختصر_البصائر به کوشش شیخ #حسن_بن_سلیمان_حلی
02:20 روایتی پیرامون معرفت امام علیهالسلام: عَنْ كَامِلٍ التَّمَّارِ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام ذَاتَ يَوْمٍ، فَقَالَ لِي: «يَا كَامِلُ اجْعَلُوا لَنَا رَبّاً نَئُوبُ إِلَيْهِ، وَ قُولُوا فِينَا مَا شِئْتُمْ». قَالَ: فَقُلْتُ: نَجْعَلُ لَكُمْ رَبّاً تَئُوبُونَ إِلَيْهِ وَ نَقُولُ فِيكُمْ مَا شِئْنَا؟ قَالَ: فَاسْتَوَى جَالِساً، فَقَالَ: «مَا عَسَى أَنْ تَقُولُوا، وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ إِلَيْكُمْ مِنْ عِلْمِنَا إِلَّا أَلفاً غَيْرَ مَعْطُوفَةٍ» مختصر البصائر ص۱۸۸؛ اعتبار روایت مذکور نزد علمای بزرگی همچون مرحوم #علامه_امینی در #الغدیر ج۷ص۳۴
03:30 تذکر #امام_صادق علیهالسلام به راوی
همه گفتهاند و نگفته شد ز کتاب فضل تو یک الف
#فؤادکرمانی
05:00 عوض شدن #معرفت در هنگام پیدایش بُعد جدید و مثالی از #ریاضیات در این جهت
07:00 سؤال راوی از امام علیهالسلام پیرامون میزان #علم_امام علیهالسلام
10:25 فرمایش #امام_عسکری صلوات الله علیه پیرامون دستگیری از #حضرت_موسی علیهالسلام: فَالْكَلِیمُ أُلْبِسَ حُلَّةَ الِاصْطِفَاءِ لِمَا عَهِدْنَا مِنْهُ الْوَفَاءَ وروح القدس في جنان الصاقورة ذاق من حدائقنا الباكورة #بحارالأنوار ج۷۵ص۳۷۸؛
11:20 سوال راوی پیرامون میزان علم امام علیهالسلام و بیانتها بودن علم امام علیهالسلام
14:00 قطره ز اوصاف بحر هرچه بگوید خطاست
#فؤادکرمانی
14:16 جریاناتی پیرامون #ولایتعهدی و سفر و عزیمت و تبعید حضرت #امام_رضا علیهالسلام توسط #مأمون به #طوس؛ ضعف در #امام_شناسی مردم دوران امام رضا علیهالسلام؛ اختلاف مردم در امر #امامت و خطبهٔ حضرت رضا علیهالسلام در #مرو پیرامون امام علیهالسلام: فَمَنْ ذَا الَّذِي يَبْلُغُ مَعْرِفَةَ الْإِمَامِ أَوْ يُمْكِنُهُ اخْتِيَارُهُ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ ضَلَّتِ الْعُقُولُ وَ تَاهَتِ الْحُلُومُ وَ حَارَتِ الْأَلْبَابُ وَ خَسَأَتِ الْعُيُونُ وَ تَصَاغَرَتِ الْعُظَمَاءُ وَ تَحَيَّرَتِ الْحُكَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ الْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ الْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ الْأَلِبَّاءُ وَ كَلَّتِ الشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ الْأُدَبَاءُ وَ عَيِيَتِ الْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ التَّقْصِيرِ وَ كَيْفَ يُوصَفُ بِكُلِّهِ أَوْ يُنْعَتُ بِكُنْهِهِ أَوْ يُفْهَمُ شَيْءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ يُوجَدُ مَنْ يَقُومُ مَقَامَهُ وَ يُغْنِي غِنَاهُ لَا كَيْفَ وَ أَنَّى وَ هُوَ بِحَيْثُ النَّجْمُ مِنْ يَدِ الْمُتَنَاوِلِينَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِينَ فَأَيْنَ الِاخْتِيَارُ مِنْ هَذَا وَ أَيْنَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا وَ أَيْنَ يُوجَدُ مِثْلُ هَذَا #الکافی ج۱ص۲۰۱
20:50 طلب اتصال و #رفاقت با امام علیهالسلام در دعای #ندبه: صِلِ اللَّهُمَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ وُصْلَهً تُؤَدِّی إِلَی مُرَافَقَهِ سَلَفِهِ
نمود #دوست در ضمن جریان #تشرف #ملاقاسم_رشتی در #تخت_فولاد اصفهان #دارالسلام تألیف شیخ #محمودعراقی_میثمی صص۴۸۵-۴۹۰؛ در #سلوک به علم #کیمیا #زادالمسافر میگویند؛ یا محمد یا علی یا فاطمة یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی؛ صفت خاکنشینی مولا #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه: سَمِحٌ سَخِیٌّ بَهِیٌّ بُهْلُولٌ زَكِیٌّ أَبْطَحِیٌّ رَضِیٌّ #بحارالأنوار ج۴۵ص۱۳۹
خاکنشینان عشق بی مدد جبرئیل
هر نفسی میکنند سیر سماوات را
#وحدت_کرمانشاهی
28:30 سادهترین دوستی در میان ائمه اطهار علیهمالسلام دوستی با #امام_رضا علیهالسلام است؛ جریان مکاشفه مرحوم آیتالله شیخ #حسنعلی_نخودکی اصفهانی از عنایت امام رضا علیهالسلام به زوار خودشان؛ وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ #الکهف:۱۸
30:56 خوابی از مرحوم #محدث_نوری از عنایت امام رضا علیهالسلام
ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمدهایم
از بد حادثه این جا به پناه آمدهایم
ره رو منزل عشقیم و ز سرحد عدم
تا به اقلیم وجود این همه راه آمدهایم