eitaa logo
شذرات المعارف
1.1هزار دنبال‌کننده
7 عکس
39 ویدیو
23 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری و حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده تا محققین محترم بهره‌مند گردند لازم به ذکر است که این کانال هیچ ارتباطی با شخص حضرت آیت الله اخوان حفظه الله تعالی ندارد یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
شهادت امام صادق علیه‌السلام .mp3
زمان: حجم: 14.38M
مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام هیئت عزیزم حسین علیه السلام آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام هیئت عزیزم حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم جلسه شهادت علیه‌السلام 00:35 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا علیه‌السلام:۲۵ نجات در مقاطعی که به امر علیه‌السلام گوش دادند و ضرر شیعه در مقاطعی که از خود إعمال رأی کردند مثل دوران امام صادق علیه‌السلام که بسیاری فشار بر حضرت آوردند که همکاری با کنند؛ فرمایش امام صادق علیه‌السلام پیرامون ظلم بیشتر بین العباس در مقایسه با نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام و شیعیان؛ تعریف شیعیان از نزد امام صادق علیه‌السلام و نهی حضرت نسبت به این مواضع؛ تعامل بدتر بنی العباس از بنی امیه نسبت به اهل‌بیت علیهم‌السلام و شیعیان؛ عواقب شوم خودبرترپنداری برخی از شیعیان نسبت به امام معصوم علیه‌السلام 05:06 ذکر برخی از مصائب وارده از ناحیه نسبت به امام صادق علیه‌السلام و شیعیان؛ سوابق عجیب همراهی منصور دوانیقی با امام صادق علیه‌السلام قبل از به حکومت رسیدن؛ جریان وصیت منصور دوانیقی به پسرش در باب کشتار مخالفین از شیعیان و برای پایداری خلافت بنی العباس: وذكر أبو يعقوب بن سليمان قال حدثتني جمرة العطارة عطارة أبى جعفر قالت لما عزم المنصور على الحج دعا ريطة بنت أبى العباس امرأة المهدى وكان المهدى بالرى قبل شخوص أبى جعفر فأوصاها بما أراد وعهد إليها ودفع إليها مفاتيح الخزائن وتقدم إليها وأحلفها ووكد الايمان لا تفتح بعض تلك الخزائن ولا تطلع عليها أحدا الا المهدى ولا هي الا أن يصح عندما موته فإذا صح ذلك اجتمعت هي والمهدى وليس معهما ثالث حتى يفتحا الخزانة فلما قدم المهدى من الرى إلى مدينة السلام دفعت إليه المفاتيح وأخبرته عن المنصور أنه تقدم إليها فيه ألا يفتحه ولا يطلع عليه أحدا حتى يصح عندها موته فلما انتهى إلى المهدى موت المنصور وولى الخلافة فتح الباب ومعه ريطة فإذا أزج كبير فيه جماعة من قتلاء الطالبيين وفى آذانهم رقاع فيها أنسابهم وإذا فيهم أطفال ورجال شباب ومشايخ عدة كثيرة فلما رأى ذلك المهدى ارتاع لما رأى وأمر فحفرت لهم حفيرة فدفنوا فيها وعمل عليهم دكان ج۶صص۳۴۳-۳۴۴ 08:40 احکام فقهی اوقات نماز برای کسانیکه نمی‌توانند وقت را تشخیص بدهند و ارتباط آن با جریان زندانی شدن سادات در زندان‌های منصور دوانیقی 09:45 نمونه‌هایی از جاهایی که شیعیان کوش به فرامین ائمه اطهار علیهم‌السلام دادند و ثمرات آن؛ پایهٔ زندگی بر و علت آن؛ اصطلاح کردن ایلات در زمان ؛ تبیین علت عدم وجود در دو منطقه و در زمان و ادارهٔ آن‌ها به صورت مثل نسبت اداره و توسط ؛ مبارزهٔ طائفهٔ ایلاتی با منصور دوانیقی؛ تقسیم اشعریون به سه طائفه که یک طائفه از ایشان شیعه بودند و دارای بودند؛ تعامل استثنایی با ایلخانان و و ساختن مدرسه پیش ساخته در سفرها؛ سیاست منصور دوانیقی بر هدم شیعه در موقع خلافتش؛ سرداری نظامی عجیب و مبارزات با وی با ششصد سرباز به مدت پنج سال؛ علت وجود در برخی کشور‌های اسلامی (همچون پادشاه که به هم معروف است)، فشار حکومت بنی العباس بر سادات است؛ درگیری منصور دوانیقی با ایلات اشاعره که حدود چهل هزار نفر بودند به علت تشیع ایشان و مشورت ایشان با امام صادق علیه‌السلام و امر حضرت بر مهاجرت به و عدم جنگ با منصور دوانیقی؛ جریان پوت خالی در زمان سلطنت پسر در و مواجهه با و مأموریت ؛ آیین مردم قم قبل از ورود اشاعره و مرکزیت شیعه و امامیه در قم از زمان ورود اشعریون به قم تا به امروز و به وجود آمدن 27:46 مجموعه حدود ۱۵۰ هزار نفری روحانیت در کل در حال حاضر؛ کلام پیرامون جمعیت حدود ۲۰۰ هزار نفری فقها و محدثین در قم در اول دوران غیبت 28:50 نقل مرحوم آیت‌الله شهید از تشرف به قم به همراه مرحوم آیت‌الله شیخ محمدجواد 29:34 برکات گوش دادن به کلام امام صادق علیه‌السلام و پس از سی سال اولین شهری که مردم از آن به صورت یکپارچه به محضر علیه‌السلام دادند مردم شهر قم بودند؛ دعای ائمه اطهار علیهم‌السلام به قم و اهالی آن: اِذا عَمَّتِ البـُلْدانَ الْفِـتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُم وَ حَواليها وَ نَواحيها، فَاِنَّ الْبَـلاءَ مـَدْفُوعٌ عـَنْها ج۶۰ص۲۱۴؛ قُم عُشُّ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَأوى شيعَتِهِمْ
شذرات المعارف
مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام هیئت عزیزم حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
ج۶۰ص۲۱۷؛ أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا علیه‌السلام:۲۵ 31:52 چهار هزار شاگرد امام صادق علیه‌السلام به‌عنوان چهارهزار مچناقل حدیث در یک زمان در جلسات درس از قول امام صادق علیه‌السلام؛ ينقل عنه من العلوم ما لا ينقل عن أحد و قد جمع أصحاب الحديث أسماء الرواة من الثقات على اختلافهم في الآراء و المقالات و كانوا أربعة آلاف رجل ج۴ص۲۴۷ 32:58 جریان بردن امام صادق علیه‌السلام پیش منصور دوانیقی و تلاوت دعای توسط حضرت صادق علیه‌السلام و دفع شدن بلا؛ شیعه‌ای بود که با نزدیکی به منصور دوانیقی دشمن امام صادق علیه‌السلام شد؛ فصل فيما جرى عليه عليه السلام من المنصور ونقل السيد ابن طاووس، عن كتاب عتيق باسناده فيه عن محمد بن الربيع الحاجب، قال: قعد المنصور يوما في قصره في القبة الخضراء، وكانت قبل قتل محمد وإبراهيم تدعى الحمرء، وكان له يوم يقعد فيه يسمى ذلك اليوم يوم الذبح، وكان أشخص جعفر بن محمد عليهما السلام من المدينة. فلم يزل في الحمراء نهاره كله حتى جاء الليل، ومضى أكثره، قال: ثم دعا أبي الربيع فقال له: يا ربيع، إنك تعرف موضعك مني، وأني يكون لي الخبر ولا تظهر عليه امهات الأولاد، وتكون أنت المعالج له، فقال: قلت [له]: يا أمير المؤمنين ذلك من فضل الله علي، وفضل أمير المؤمنين، وما فوقي في النصح غاية، قال: كذلك أنت، سر الساعة الى جعفر بن محمد بن فاطمة، فأتني به على الحال الذي تجده عليه، لا تغير شيئا مما هو عليه فقلت: إنا لله وإنا إليه راجعون، هذا والله هو العطب إن اتيت به على ما أراه من غضبه قتله وذهبت الآخرة، وإن لم آت به وادهنت في أمره قتلني وقتل نسلي وأخذ أموالي، فخيرت بين الدنيا والآخرة فمالت نفسي الى الدنيا. قال محمد بن الربيع: فدعاني أبي وكنت أفظ ولده وأغلظهم قلبا، فقال لي: أمض الى جعفر بن محمد بن علي فتسلق على حائطه ولا تستفتح عليه بابا، فيغير بعض ما هو عليه، ولكن انزل عليه نزولا فات به على الحال التي هو فيها. قال: فأتيته وقد ذهب الليل إلا أقله، فأمرت بنصب السلاليم، وتسلقت عليه الحائط فنزلت عليه داره، فوجدته قائما يصلي وعليه قميص ومنديل قدائتزر به، فلما سلم من صلاته قلت له: أجب أمير المؤمنين، فقال: دعني أدعو والبس ثيابي فقلت [له]: ليس الى تركك وذلك سبيل، قال: وأدخل المغتسل فاتطهر، قال: قلت: وليس الى ذلك سبيل، فلا تشغل نفسك فاني لاأدعك تغير شيئا. قال: فأخرجته حافيا حاسرا في قميصه ومنديله، وكان قد جاوز السبعين، فلما مضى بعض الطريق ضعف الشيخ، فرحمته فقلت له: اركب فركب بغلا شاكريا كان معنا، ثم صرنا الى الربيع فسمعته وهو يقول له: ويلك يا ربيع قد أبطأ الرجل، وجعل يستحثه استحثاثا شديدا. فلما أن وقعت عين الربيع على جعفر بن محمد عليهما السلام وهو بتلك الحال، بكى وكان الربيع يتشيع، فقال له جعفر عليه السلام: يا ربيع أنا أعلم ميلك الينا، فدعني اصلي ركعتين وأدعو، قال: شأنك وما تشاء، فصلى ركعتين خففهما، ثم دعا بعدهما بدعاء لم أفهمه إلا أنه دعاء طويل، والمنصور في ذلك كله يستحث الربيع، فلما فرغ من دعائه على طوله، أخذ الربيع بذراعيه فأدخله على المنصور، فلما صار في صحن الإيوان وقف، ثم حرك شفتيه بشئ لم أدر ما هو، ثم أدخلته فوقف بين يديه. فلما نظر إليه قال: وأنت يا جعفر ما تدع حسدك وبغيك وافسادك على أهل هذا البيت من بني العباس، وما يزيدك الله بذلك إلا شدة حسد و نكد ما تبلغ به ما تقدره، فقال له: والله يا أمير المؤمنين ما فعلت شيئا من هذا، ولقد كنت في ولاية بني امية، وأنت تعلم أنهم أعدى الخلق لنا ولكم، وأنهم لا حق لهم في هذا الأمر فوالله ما بغيت عليهم، ولا بلغهم عني سوء مع جفائهم الذي كان بي، وكيف يا أمير المؤمنين أصنع الآن هذا؟ وانت ابن عمي وامس الخلق بي رحما واكثرهم عطاء وبرا، فكيف أفعل هذا؟ فأطرق المنصور ساعة، وكان على لبد وعن يساره رفقة جرمقانية، وتحت لبده سيف ذوفقار، كان لا يفارقه إذا قعد في القبة، قال: أبطلت وأثمت، ثم رفع ثني الوسادة، فاخرج منها إضبارة كتب فرمى بها إليه، وقال: هذه كتبك إلى أهل خراسان تدعوهم الى نقض بيعتي وأن يبايعونك دوني، فقال: والله يا أمير المؤمنين ما فعلت ولا استحل ذلك ولا هو من مذهبي، وإني لممن يعتقد طاعتك على كل حال، وقد بلغت من السن ما قد أضعفني عن ذلك لو أردته، فصيرني في بعض حبوسك حتى يأتيني الموت، فهو مني قريب، فقال: لا ولا كرامة، ثم أطرق وضرب يده الى السيف فسل منه مقدار شبر وأخذ بمقبضه، فقلت: إنا لله ذهب والله الرجل، ثم رد السيف وقال: يا جعفر أما تستحيي مع هذه الشيبة ومع هذا النسب أن تنطق بالباطل، وتشق عصا المسلمين، تريد أن تريق الدماء وتطرح الفتنة بين الرعية والأولياء، فقال: لا والله يا أمير المؤمنين ما فعلت ولا هذه كتبي ولا خطي
شذرات المعارف
مراسم شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام هیئت عزیزم حسین علیه السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
ولا خاتمي، فانتضى من السيف ذراعا، فقلت: إنا لله مضى الرجل، وجعلت في نفسي إن أمرني فيه بأمر أن أعصيه، لأنني ظننت انه يأمرني أن آخذ السيف فاضرب به جعفرا فقلت: إن أمرني ضربت المنصور وإن أتى ذلك علي وعلى ولدي، وتبت الى الله عزوجل مما كنت نويت فيه أولا فأقبل يعاتبه، وجعفر يعتذر، ثم انتضى السيف إلا شيئا يسيرا منه، فقلت: إنا لله مضى والله الرجل، ثم أغمد السيف وأطرق ساعة، ثم رفع رأسه وقال: أظنك صادقا يا ربيع هات العيبة من موضع كانت فيه في القبة، فأتيته بها، فقال: ادخل يدك فيها فكانت مملوءة غالية وضعها في لحيته وكانت بيضاء فاسودت، وقال لي: احمله على فاره من دوابي التي أركبها، وأعطه عشرة آلاف درهم، وشيعه إلى منزله مكرما، وخيره إذا أتيت به الى المنزل بين المقام عندنا فنكر مه، والانصراف الى مدينة جده رسول الله صلى الله عليه وآله، فخرجنا من عنده وأنا مسرور فرج بسلامة جعفر عليه السلام، ومتعجب مما أراد المنصور وما صار إليه من أمره، الخبر صص۱۶۴-۱۶۸ تألیف روضه حمله به خیمه گاه اهل‌بیت علیهم‌السلام در عصر عاشورا آیت الله https://eitaa.com/akavan110
sham vafat hazrat masom_e1402(1)_1.mp3
زمان: حجم: 28.56M
جلسه هفتگی ۱۰ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۸/۴ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
جلسه هفتگی ۱۰ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۸/۴ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون 00:45 «يا هشام ثم وعظ أهل العقل ورغبهم في الآخرة فقال: "وما الحيوة الدنيا إلا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون". وقال: "وما اوتيتم من شئ فمتاع الحيوة الدنيا وزينتها وما عند الله خيرا وأبقى أفلا تعقلون» ص۳۸۴ 02:30 تبیین متولدات در کلام امام کاظم علیه‌السلام؛ آنچه که عقل به آن می‌دهد کدام است؟ 04:23 و جاوید بودن نزد انسان حتی نزد کسی‌که خودکشی می‌کند؛ توجه به حب بقاء انسان را به پیگیری امر خودش می‌کشاند؛ تلاش بشر برای بیشتر: وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَىٰ حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا ۚ يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ :۹۶؛ خب بقاء در انسانی است و بدان در فرهنگ دینی می‌گویند 08:04 «فقال: "وما الحيوة الدنيا إلا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون".» نیست مگر لعب و لهو؛ در لغت مایعی است که از کنار لب طفل بدون اختیار در خارج می‌شود 08:45 نمونه‌هایی از مختصر انسان در و جریان شخصی که برای دزدی به خانه یکی از علما رفته بود و عاقبت امر انسان شد؛ ایجاد مطالب مختلف در قبال اراده انسان 14:03 بسته بدی تو در و بام سرا آمدت آن حکم ز بامی دگر گر به سَنام سر گردون روی بر تو قضا راست سنامی دگر ای ز تو صد کام دلم یافته می‌طلبد دل ز تو کامی دگر غزل۱۷۷۱ نمونه‌هایی از عدم علم انسان به عاقبت امر خویش؛ وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ مَاذَا تَكْسِبُ غَدًا وَمَا تَدْرِي نَفْسٌ بِأَيِّ أَرْضٍ تَمُوتُ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ علیه‌السلام:۳۴؛ بساط دنیا لعب است یعنی جاری می‌شود بدون ارادهٔ تو 19:40 «و لهو»؛ تبیین به اینکه اراده و خواستهٔ تو محقق نمی‌شود؛ ترتیزک کاشتیم قاتق نونمون بشه قاتل جونمون شد 20:58 راهی برای نجات در کنار لهو و لعب با ارشاد و راهنمایی عقل؛ راه خدا اینچنین است که در صورت انسان مأجور است 23:19 «يا هشام ثم وعظ أهل العقل ورغبهم في الآخرة فقال: "وما الحيوة الدنيا إلا لعب ولهو وللدار الآخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون"» ارادهٔ امتثال و اجر خدادادی؛ همه‌اش برکت است و همه‌اش ضرر است ولو به ظاهر سود کرده باشد منفعت‌ها بسی در این ضرر است 26:50 ذکر مصیبت و سلام الله علیهما تسلیم و رضا نگر که آن دخت بتول در مقتل کشتگان چو فرمود نزول شکرانه سرود کی خداوند جلیل قربانی ما به پیشگاه تو قبول ناگه نظرش فتاد بر آن طلعت پاک بر پیکر انوری که افتاده به خاک در بحر عجب فتاد و گفتا عجب است گنجایش آسمان در این تیر مغاک ۱۰ ربیع الثانی ۱۴۴۵ ۱۴۰۲/۸/۴ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
زمان: حجم: 389.2K
روضه و توسل به علیه‌السلام گدای روسیاه تو یا ثامن‌الائمه آمده در پناه تو یا ثامن‌الائمه به جون فرزندت جواد یا ثامن‌الائمه دلم تو رو خیلی می‌خواد یا ثامن‌الائمه جان جواد و مادرت یا ثامن‌الائمه ما را مرانی از درت یا ثامن‌الائمه رضاجان رضاجان... ۱۳۹۱٫۱۰٫۱ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از شیخ عباس اخوان
حضرت معصومه سلام الله علیها _1.mp3
زمان: حجم: 36.16M
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها 👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟ 👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آمدند؟ 👈 سرگذشت جناب احمد بن موسی علیهما السلام 👈 بازگشت به فهرست موضوعی https://eitaa.com/shikhabbasakhavan
شذرات المعارف
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها 👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟ 👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آم
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 01:17 أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا علیه‌السلام:۲۵ 01:45 سوال پیرامون حضور تعداد بالای در و پراکندگی ایشان و جستجوی علت حضور حضرت معصومه علیهاالسلام در قم؛ تشکیل در زمان علیه‌السلام 05:31 پاسخ اجمالی: حضور یعنی (سید و ) در تمام بلاد؛ تکریم برخی بلاد از امامزادگان مثل بلاد و 06:35 امامزاده در کشور ؛ توضیح پیرامون وجود فراوان رسمی و مکتبی در بلاد مثل لیبی و و و و ؛ اعتقاد صوفیان بلاد مغرب عربی به برگزاری مراسمات ذکر و حال در کنار مضجع یکی از که در لیبی یکی از این مضاجع را خراب کرد و همچنین اعتقاد این صوفیان بر اینکه بزرگ و ایشان باید از بنی علی منتها از بنی فاطمه باشد؛ شجره پادشاه در انتساب به که جدشان بود که از ایشان (به علت اعتقاد صوفیه در تمکین از سادات) به‌عنوان جلودار تغییرات در عراق با استفاده از و در مغرب عربی از که سومین ایشان الآن پادشاه اردن است 10:55 وجود سادات در بلاد مختلف که البته از سادات منحرف هستند که سنی شده‌اند؛ وجود بسیاری از قبور سادات در ( ) که مخالفین این قبور را در طول تاریخ از بین بردند حتی قبور علیهم‌السلام را ویران کردند؛ احترام سادات در طول تاریخ در بلاد ایران و عراق و مقداری در و 12:30 وجود بسیار غیور در هندوستان؛ ویرانی شیعه و در هندوستان توسط انگلیس در حدود صد سال پیش؛ پابرهنه بودن تمام مردم از پادشاه و راجه و از شیعه و در و و در روز در قدیم‌الأیام و ذکر این مسائل در سفرنامه‌های مختلف؛ بزرگتر شدن حوزه هندوستان از حوزه اشرف؛ حدود ۱۸۰ سال قبل در هندوستان به (پدر ) برای اولین بار در شیعه اطلاق شد؛ نابودی شیعه در هندوستان توسط انگلیس همزمان با درگیری شیعه در ایران و عراق به جریان 15:25 ساخت در هندوستان توسط شیعیان به عنوان نایب زیارتگاه و نجف و ؛ جمعیت فراوان شیعیان هندوستان 16:42 پاسخ تفصیلی به سوالی چرایی فراوانی وجود امامزادگان در ایران؛ بی‌نظیر حضرت صلوات الله علیه؛ غلام ایشان یعنی ؛ استقرار امام رضا علیه‌السلام در و حرکت برادران حضرت به ریاست جناب حضرت علیه‌السلام به سمت امام رضا علیه‌السلام؛ تشکیل کاروانی به ریاست جناب شاهچراغ علیه‌السلام توسط برادران امام رضا علیه‌السلام و استیذان از حاکم مدینه بنابر عرف زمانه؛ حرکت از راه دریا توسط مردان و حرکت زنان از راه خشکی به علت رسم نبودن سفر زنان از راه دریا؛ مسیر دریایی از بندر به و سپس به و سپس به بندر ( =پدر شهرها) و از آن‌جا در خشکی به و سپس و سپس و از ری به سمت طوس؛ مسیر حرکت خانم‌ها در خشکی همان مسیر حرکت علیه‌السلام به بوده است؛ مسیر خشکی عبارت بود از مدینه به سمت شمال حجاز و در مرز ایران و عراق و سپس و به سمت و ری تا می‌آمدند 24:10 قرار کاروان خانم‌ها این بود که تا قم بیایند و در قم توقف کرده تا مردان از راه دریا برسند؛ زیاد شدن جمعیت کاروان جناب شاهچراغ علیه‌السلام در مسیر تا شیراز؛ حاکم زیرک شیراز یک به نام بوده که در مواجهه با کاروان پر جمعیت جناب شاهچراغ علیه‌السلام احساس خطر برای مأمون کرد و کاروان را در شیراز متوقف کرد؛ نامه قتلغ خان برای و ابراز خطر برای مأمون و دستور مأمون مبنی بر بازگرداندن کاروان؛ مذاکره قتلغ خان با جناب احمد بن موسی علیه‌السلام برای بازگشت و عدم پذیرش آن توسط ایشان و منتهی شدن کار به ؛ تشابه جنگ جناب احمد بن موسی علیه‌السلام با قتلغ خان به واقعه عاشورا و دلاوری جناب احمد بن موسی علیه‌السلام همچون علیه‌السلام؛ حیله در لشکر امامزادگان با خبر دروغ وفات امام رضا علیه‌السلام و متفرق شدن امامزادگان که برخی در شیراز ماندند و برخی به سمت قم حرکت کردند که این سبب پراکندگی امامزادگان در ایران است؛ مخفی شدن جناب احمد بن موسی علیهماالسلام به مدت بیست سال در شیراز که آن موقع شهر شیعه نبوده است؛ نحوه شهادت مظلومانه جناب احمد بن موسی علیهماالسلام و مزبله کردن محل شهادت ایشان از روی عناد تا حدود چهار صد سال تا
شذرات المعارف
🌺 حضرت معصومه سلام الله علیها 👈 فلسفه پراکندگی امام زادگان چیست؟ 👈 چرا حضرت معصومه (س) به قم آم
دوران سلاطین در ؛ دستور آل مظفر برای جمع کردن زباله‌ها از وسط شهر به مدت سه ماه و مواجه شدن با بدن مطهری که شمشیر و مصحفی کنار خود داشته که در دست این بدن خاتمی بوده که نگینی داشته که منقوش بوده بر آن: «المتوکل بالله احمد بن موسی» 31:41 رسیدن کاروان بانوان به ( ) که در آن دوران بوده‌اند؛ سن مبارک سلام الله علیها در وقت شهادت زیر ۱۴ سال بوده است؛ کم شدن شأن برخی افراد در هنگام عزیمت به مکان‌های پیکر مثل مرحوم آیت الله (آقا نجفی) که جلالت بالایی در نجف اشرف داشتند و با آمدن به قم این جلالت کمتر شد و جریان مهاجرت ایشان به قم و بیان جلالت حضرت معصومه علیهاالسلام؛ وصیت مرحوم آیت‌الله پدر آیت الله سید حسین (شهاب‌الدین) مرعشی نجفی در زیارت نیابتی مشهد و قم؛ آثار وضعی زیارت هر معصومی؛ مکاشفه مرحوم آیت‌الله سید محمود مرعشی نجفی حضرت علیه‌السلام را و پرسش از قبر مخفی سلام الله علیها 37:53 عظمت بالای و احترام به میرداماد؛ عبادت میرداماد در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و مکاشفه میرداماد و مشاهده علیهم‌السلام به دور مضجع حضرت معصومه سلام الله علیها لم یلدم بسته لب و گرنه بگفتم دخت خدایند این دو نور مطهر دیوان اشعار خبر دروغین وفات حضرت رضا علیه‌السلام و بیماری حضرت معصومه سلام الله علیها؛ احتمال مسمومیت حضرت معصومه سلام الله علیها در ساوه؛ حرکت کاروان حضرت معصومه سلام الله علیها به سمت قم و استقبال بزرگ علمای قم از حضرت معصومه سلام الله علیها؛ جریان بقعه (چهل دختران)؛ استقبال بزرگان و علما از حضرت معصومه سلام الله علیها؛ مصیبت ورود سلام الله علیها به آن پردگیان که مهرشان چهره ندید چون مهر چهره گشوده گشتند پدید آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
میلاد امام رضا علیه‌السلام آیت الله #شیخ_عباس_اخوان ۳۱ مرداد ۹۵ https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ایام میلاد امام رضا علیه‌السلام 00:00 معرفت معصوم صلوات الله علیه از حیث و بشری و و مَلَکی؛ ذو ابعاد بودن معصوم صلوات الله علیه و جلوات وی در عوالم مختلف و بالاتر بودن حقیقت مَلَکی و حقی معصوم علیه‌السلام از عوالم؛ محال بودن وقوف به علیه‌السلام 01:30 توضیحاتی پیرامون کتاب مستطاب تألیف و به کوشش شیخ 02:20 روایتی پیرامون معرفت امام علیه‌السلام: عَنْ كَامِلٍ التَّمَّارِ، قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام ذَاتَ يَوْمٍ، فَقَالَ لِي: «يَا كَامِلُ اجْعَلُوا لَنَا رَبّاً نَئُوبُ إِلَيْهِ، وَ قُولُوا فِينَا مَا شِئْتُمْ». قَالَ: فَقُلْتُ: نَجْعَلُ لَكُمْ رَبّاً تَئُوبُونَ إِلَيْهِ وَ نَقُولُ فِيكُمْ مَا شِئْنَا؟ قَالَ: فَاسْتَوَى جَالِساً، فَقَالَ: «مَا عَسَى أَنْ تَقُولُوا، وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ إِلَيْكُمْ مِنْ عِلْمِنَا إِلَّا أَلفاً غَيْرَ مَعْطُوفَةٍ» مختصر البصائر ص۱۸۸؛ اعتبار روایت مذکور نزد علمای بزرگی همچون مرحوم در ج۷ص۳۴ 03:30 تذکر علیه‌السلام به راوی همه گفته‌اند و نگفته شد ز کتاب فضل تو یک الف 05:00 عوض شدن در هنگام پیدایش بُعد جدید و مثالی از در این جهت 07:00 سؤال راوی از امام علیه‌السلام پیرامون میزان علیه‌السلام 10:25 فرمایش صلوات الله علیه پیرامون دستگیری از علیه‌السلام: فَالْكَلِیمُ أُلْبِسَ حُلَّةَ الِاصْطِفَاءِ لِمَا عَهِدْنَا مِنْهُ الْوَفَاءَ وروح القدس في جنان الصاقورة ذاق من حدائقنا الباكورة ج۷۵ص۳۷۸؛ 11:20 سوال راوی پیرامون میزان علم امام‌ علیه‌السلام و بی‌انتها بودن علم امام علیه‌السلام 14:00 قطره ز اوصاف بحر هرچه بگوید خطاست 14:16 جریاناتی پیرامون و سفر و عزیمت و تبعید حضرت علیه‌السلام توسط به ؛ ضعف در مردم دوران امام رضا علیه‌السلام؛ اختلاف مردم در امر و خطبهٔ حضرت رضا علیه‌السلام در پیرامون امام علیه‌السلام: فَمَنْ ذَا الَّذِي يَبْلُغُ مَعْرِفَةَ الْإِمَامِ أَوْ يُمْكِنُهُ اخْتِيَارُهُ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ ضَلَّتِ الْعُقُولُ وَ تَاهَتِ الْحُلُومُ وَ حَارَتِ الْأَلْبَابُ وَ خَسَأَتِ الْعُيُونُ‌ وَ تَصَاغَرَتِ الْعُظَمَاءُ وَ تَحَيَّرَتِ الْحُكَمَاءُ وَ تَقَاصَرَتِ الْحُلَمَاءُ وَ حَصِرَتِ الْخُطَبَاءُ وَ جَهِلَتِ الْأَلِبَّاءُ وَ كَلَّتِ الشُّعَرَاءُ وَ عَجَزَتِ الْأُدَبَاءُ وَ عَيِيَتِ الْبُلَغَاءُ عَنْ وَصْفِ شَأْنٍ مِنْ شَأْنِهِ أَوْ فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ وَ أَقَرَّتْ بِالْعَجْزِ وَ التَّقْصِيرِ وَ كَيْفَ يُوصَفُ بِكُلِّهِ أَوْ يُنْعَتُ بِكُنْهِهِ أَوْ يُفْهَمُ شَيْ‌ءٌ مِنْ أَمْرِهِ أَوْ يُوجَدُ مَنْ يَقُومُ مَقَامَهُ وَ يُغْنِي غِنَاهُ لَا كَيْفَ وَ أَنَّى وَ هُوَ بِحَيْثُ النَّجْمُ مِنْ يَدِ الْمُتَنَاوِلِينَ وَ وَصْفِ الْوَاصِفِينَ فَأَيْنَ الِاخْتِيَارُ مِنْ هَذَا وَ أَيْنَ الْعُقُولُ عَنْ هَذَا وَ أَيْنَ يُوجَدُ مِثْلُ هَذَا ج۱ص۲۰۱ 20:50 طلب اتصال و با امام علیه‌السلام در دعای : صِلِ اللَّهُمَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ وُصْلَهً تُؤَدِّی إِلَی مُرَافَقَهِ سَلَفِهِ نمود در ضمن جریان در اصفهان تألیف شیخ صص۴۸۵-۴۹۰؛ در به علم می‌گویند؛ یا محمد یا علی یا فاطمة یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی؛ صفت خاک‌نشینی مولا صلوات‌الله‌علیه: سَمِحٌ سَخِیٌّ بَهِیٌّ بُهْلُولٌ زَكِیٌّ أَبْطَحِیٌّ رَضِیٌّ ج۴۵ص۱۳۹ خاک‌نشینان عشق بی مدد جبرئیل هر نفسی می‌کنند سیر سماوات را 28:30 ساده‌ترین دوستی در میان ائمه اطهار علیهم‌السلام دوستی با علیه‌السلام است؛ جریان مکاشفه مرحوم آیت‌الله شیخ اصفهانی از عنایت امام رضا علیه‌السلام به زوار خودشان؛ وَكَلْبُهُمْ بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ :۱۸ 30:56 خوابی از مرحوم از عنایت امام رضا علیه‌السلام ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده‌ایم از بد حادثه این جا به پناه آمده‌ایم ره رو منزل عشقیم و ز سرحد عدم تا به اقلیم وجود این همه راه آمده‌ایم