📸 #گزارش_تصویری
💡 برگزاری سلسله جلسات مبانی فلسفی نظام سازی
📌 مفهوم از نظر علامه طباطبایی
[ تبیین دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در چیستی اعتباریات ]
مورخه ۱۴۰۴/۰۸/۰۱
نشست میز نظام سازی و فلسفه علوم اجتماعی
ارائه دهنده: استاد علی اسدی
دبیر جلسه: آقای حسام وحیدی
مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم
•
•
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
📄 لینک معرفی درس گفتارهای مدرسه سها:
🎙 معرفی درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/411
🎙 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/463
🎙 معرفی درس گفتار منطق شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/383
🎙 معرفی درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/431
🎙 معرفی درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/539
#منوی_دسترسی #معرفی
#درس_گفتار
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت - بخش دوم
📝 #سید_روح_الله_خمینی
عقل سالم در بدن سالم از دیدگاه ملاصدرا
• تا سن سى سالگى، نفس به تقويت مزاج مشغول است از اين رو تا اين سن قوۀ عاقلۀ انسانى كمتر مىباشد و انسانها بعد از آنكه از سى سالگى و يا از چهل سالگى گذشتند، قوۀ عاقلهشان بلا اشكال از سن بيست سالگى و يا بيست و پنج سالگى بيشتر است؛ زيرا نفس تا خود را متوجه به بدن كرده، به تقويت قواى بدنى مشغول و حافظ مزاج است، و لذا بدن رو به ترقى است. و بعد از آنكه به چهل سالگى رسيد، نفس، توجه خود را از بدن كم مىكند در نتيجه مزاج رو به تنزل مىرود. و هر قدر نفس علايق خود را كم كند و به خود متوجه شود، قوۀ نفسانيه زيادتر بوده و قوۀ عاقله بيشتر و محكمتر مىشود
• و اگر آفات و ناملايماتى براى مزاج رخ بدهد، نفس مجبور است بيشتر توجه داشته باشد؛ چون بدنى كه مزاجش اختلال پيدا كرده، علاوه بر تحليل طبيعى، بنايش با مرض و آفت نيز متزلزل مىگردد. پس نفس بايد سعى بسيار داشته باشد و توجه خودش را از جاى ديگر قطع كرده و نظر به مركوبش داشته باشد و اين معنى باعث مىشود كه ادراكات عقليۀ نفس ضعيف باشد؛ چون بايد همّش در تقويت مزاج زيادتر باشد و هر قدر به اين طرف توجه بيشتر نمايد از آن طرف ادراكات عقليه كمتر مىشود، و معناى «عقل سالم در بدن سالم» همين است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته
#عرفان_خمینی
#فقه_اکبر
________________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
💡#منتشر_شد
جلسه 14 و 15 مبانی فلسفی نظام سازی
ظهور ابر انسان: نیچه و هایدگر؛ نظام سازانِ ضد نظام
🎙 لینک دسترسی رایگان به جلسات👇🏻
https://B2n.ir/rb3833
📋 گزارش جلسه 14: در این جلسه، ابتدا نقدی بر مارکس مطرح شد که چگونه با وجود تلاش برای حذف “سوژه”، خود یک کلانروایت تاریخی جدید میسازد. سپس بحث به فلسفه نیچه رسید که به شکلی رادیکالتر، کل “تفکر مفهومی” در تاریخ فلسفه را به چالش میکشد و آن را عامل “مرگ خدا”، سرکوب زندگی و حاکمیت نیستانگاری (نیهیلیسم) میداند. در نهایت، این نقد به خود نیچه نیز وارد شد که او هم با محور قرار دادن “اراده معطوف به قدرت”، ناخواسته به آخرین فیلسوف نظامساز تبدیل میشود.
📋 گزارش جلسه 15: این جلسه به بررسی تاریخ نظامسازی در فلسفه غرب به عنوان مقدمهای برای فهم نگاه هایدگر پرداخت. بحث شد که نظامسازی در غرب همواره حول یک محور شکل گرفته است: ابتدا «طبیعت» (دوران پیشاسقراطی)، سپس «خدا» (قرون وسطی) و در نهایت «من» یا سوژه در دوران مدرن. در دوره مدرن، دکارت «من» را بر پایه «شک» به محور شناخت تبدیل کرد و کانت با ایجاد شکاف میان شناخت ما و «شیء فی نفسه» (ذات ناشناختنی اشیاء)، این نگاه را نظاممند ساخت.
📢 لینک معرفی درس گفتار:
🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄خلاصه سرفصل جلسات قبل
🖥 راهنمای ثبت نام
______________
#درس_گفتار #سخنرانی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
💡#منتشر_شد جلسه 14 و 15 مبانی فلسفی نظام سازی ظهور ابر انسان: نیچه و هایدگر؛ نظام سازانِ ضد نظام 🎙
🗒 خلاصه جلسه 14 نظامسازی (۱۱ مرداد): از نقد مارکس تا «مرگ خدا» در اندیشه نیچه
در این جلسه، پس از جمعبندی نهایی بحث مارکس، به سراغ یکی از رادیکالترین منتقدان فلسفه غرب، یعنی فردریش نیچه، رفتیم و تفاوت بنیادین نگاه او با متفکران پیشین را بررسی کردیم.
📎مهمترین سرفصلهای این جلسه:
۱. نقد نهایی بر مارکس:
چرا مارکس با وجود تلاش برای تخریب «سوژه» هگلی و حرکت از «زمین به آسمان»، خود در دام یک نظامسازی مفهومی جدید و نوعی دیگر از سوژگی گرفتار شد؟
۲. ورود به دنیای نیچه؛ نقدی بر کل فلسفه:
تفاوت اساسی نقد نیچه با مارکس. نیچه نه فقط مدرنیته، بلکه کل تاریخ «تفکر مفهومی» از افلاطون تا امروز را به چالش میکشد؛ تفکری که «زندگی» و «احساسات» را سرکوب کرده است.
۳. «مرگ خدا» و فروپاشی ارزشها:
بررسی مفهوم تکاندهنده «مرگ خدا» به مثابه کشتن ارزشهای پیشینی (خوب و بد) توسط نظامهای کلامی و فلسفی. از نگاه نیچه، انسان مدرن با مفاهیم خود، خدا را کشته و جهان را از معنا تهی کرده است.
۴. اراده معطوف به قدرت:
چگونه نیچه کل تاریخ فلسفه، علم و اخلاق را تفسیری از «اراده معطوف به قدرت» میداند؟ مفهومی که به عنوان موتور محرک تمام نظامهای فکری عمل میکند.
۵. نقد هایدگر بر نیچه:
چرا نیچه با طرح مفهوم «اراده معطوف به قدرت» به عنوان اصل بنیادین، خود به «آخرین متافیزیسین» تاریخ تبدیل میشود و ناخواسته در همان دامی میافتد که از آن فرار میکرد؟
۶. نهیلیسم؛ میهمان ناخواندهای که صاحبخانه شد:
نگاهی به نیستانگاری (نهیلیسم) به عنوان پیامد حاکمیت تفکر مفهومی و مرگ ارزشها در زندگی انسان مدرن.
ـــــــــــــــــــــــــ
#خلاصه #نظام_سازی #فلسفه_غرب #مارکس #نیچه #مرگ_خدا #اراده_معطوف_به_قدرت #نهیلیسم #هایدگر #مدرنیته #فلسفه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت