eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 نظام سازی؛ بسته اختصاصی هایدگر [هایدگر؛ از نقد سوژه تا طرح دازاین] 📻 جلسات 16 تا 21 نظام سازی به همراه سرفصل تفصیلی مباحث در وب سایت مدرسه سها منتشر شد 🎙 برای دسترسی به جلسات بارگذاری شده از این درس گفتار جلسات به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 💻 https://B2n.ir/rb3833 📌 دسترسی به جلسات به صورت بوده و صرفا بعد از ثبت نام در دوره مقدور می‌باشد. 📢 لینک معرفی درس گفتار: 🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539 📒 مشخصات دوره: - مجموع جلسات: در حال برگذاری ... - مدرس: حجت الاسلام - سطح دوره: تخصصی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄خلاصه سرفصل جلسات 🖥 راهنمای ثبت نام ______________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
#منتشر_شد 🔸 نظام سازی؛ بسته اختصاصی هایدگر [هایدگر؛ از نقد سوژه تا طرح دازاین] 📻 جلسات 16 تا 21
📋 گزارشی کوتاه از سیر درس‌گفتار «مبانی فلسفی نظام‌سازی؛ هایدگر - جلسات 16 الی 21 این مجموعه درس‌گفتار، سفری عمیق به اندیشه‌های مارتین هایدگر، یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان قرن بیستم است که با هدف تشریح نظام فکری او و نقد بنیادینش بر فلسفه غرب طراحی شده است. سیر جلسات به گونه‌ای است که مخاطب را گام به گام از ریشه‌های بحران در تفکر مدرن به سوی راه حل بدیع هایدگر هدایت می‌کند. 🔹مرحله اول: زمینه‌سنجی بحران (جلسات 16 و 17) درس‌گفتار با یک تبارشناسی دقیق از تاریخ فلسفه غرب آغاز می‌شود. در این بخش، مسیر تحول ایدهٔ مرکزی نظام‌های فلسفی از «طبیعت» در یونان باستان تا «خداوند» در قرون وسطی و سرانجام «سوژه» خردمحور در دوران مدرن (به‌ویژه در اندیشه هگل) ردیابی می‌شود. سپس، با تکیه بر دیدگاه متفکرانی چون بورکهارت و نیچه، نقد به دولت مدرن و نظام‌سازی‌های عقل‌گرا مطرح شده و زمینه برای درک «بحران علوم اروپایی» فراهم می‌گردد. این بحران، که هوسرل آن را به خوبی صورت‌بندی کرده، نشان می‌دهد که چگونه علم مدرن با ریاضیاتی کردن جهان و حذف «جهانِ زیسته»، انسان را از جایگاه اصیل خود بیگانه کرده است. 🔸مرحله دوم: معرفی راه حل هایدگر؛ مفهوم دازاین (جلسات 18 و 19) پس از تبیین بحران، جلسات وارد هسته اصلی اندیشه هایدگر می‌شوند. در اینجا، مفهوم کلیدی دازاین (Dasein) به عنوان جایگزینی برای «سوژه» مدرن معرفی می‌گردد. دازاین، برخلاف سوژه انتزاعی و خودبنیاد، موجودی است «در-جهان-بودن»؛ یک هستی مشخص و زمینی که در بستر زمان، مکان و فرهنگ پرتاب شده است. در این بخش، ویژگی‌های وجودی دازاین، از جمله امکان‌های وجودی‌اش (اگزیستانس)، مواجهه‌اش با مرگ، و تفاوت میان دو ساحت وجودی او یعنی خود اصیل و خود غیراصیل (داس‌من) به تفصیل شرح داده می‌شود. 🔹مرحله سوم: تعمیق در نظام فکری و نتیجه‌گیری (جلسات 20 و 21) در بخش پایانی، ابعاد دیگر نظام هایدگری روشن می‌شود. مباحثی چون مفهوم زمانمندی اصیل، نقش رخداد در تحقق امکان‌های وجودی و اهمیت «اکنون» در شکل‌دهی به گذشته و آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد. نقطه اوج این درس‌گفتار، تبیین ایده محوری هایدگر است: «زبان، خانهٔ هستی است». در اینجا نشان داده می‌شود که چگونه زبان، نه ابزاری منطقی، بلکه بستری است که جهان را برای دازاین آشکار می‌کند و به او امکان همبودی و معنابخشی می‌دهد. در نهایت، این مجموعه با ارائه تصویری از یک نظام فلسفی کامل و غیرسوژه‌محور به پایان می‌رسد که به جای تکیه بر مفاهیم انتزاعی، بر تجربه انضمامی و احساسی حضور در جهان استوار است. __________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
#منتشر_شد 🔸 نظام سازی؛ بسته اختصاصی هایدگر [هایدگر؛ از نقد سوژه تا طرح دازاین] 📻 جلسات 16 تا 21
16-21- سرفصل ها - هایدگر - نظام سازی.pdf
حجم: 360.2K
📌 سرفصل های تفصیلی از مجموعه جلسات 16 الی 21 نظام سازی؛ بخش هایدگر ___ ـــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📋انواع علم: علم به معنی ثبوتی آن [تبیین تمایز میان سه ساحت «ثبوت»، «اثبات» و «دانش»] 📝 یادداشت 02 ا
📋انواع علم: علم به معنی اطلاقی و علم به معنی آموزه [علم به معنی آموزه خارج از علم اطلاقی قابل تصویر نیست] 📝 یادداشت 03 از "معانی علم" ۳. علم به معنای اطلاقی در این معنا، «علم» به واقعیتی اطلاق می‌شود که هیچ امری خارج از آن وجود ندارد. این تعریف نیز ماهیتی «ثبوتی» دارد، اما گستره آن از معنای ثبوتی که در تقابل با «اثبات» قرار می‌گیرد، وسیع‌تر است. در این دیدگاه، نه تنها عالم واقع، بلکه ذهن، دانش بشری و حتی امور اعتباری و قراردادی نیز همگی در دل این واقعیت مطلق (علم) قرار می‌گیرند. به عبارت دیگر، هر آنچه که به هر نحوی «هست» و می‌توان درباره آن سخن گفت، مشمول این معنای اطلاقی از علم می‌شود. این مفهوم در روایتی که بیان می‌دارد «اصلُ العلمِ معرفةُ الجبار» نیز قابل ردیابی است. بر اساس این تفسیر، معرفت خداوند به مثابه معرفت به همه چیز تلقی می‌شود. فلاسفه اسلامی نیز با تعریف فلسفه (حکمت) به «صیرورةُ ذهنِ عالمٍ عقلیٍ مُضاهیاً لِلعالمِ العینی» (تبدیل شدن ذهن به جهانی عقلی مشابه جهان عینی)، به دنبال دستیابی به چنین علم فراگیری بوده‌اند. با این حال، تعریف سنتی حکمت، با تقسیم آن به نظری و عملی و علوم شش‌گانه برهانی، محدودیت‌هایی داشت و اموری مانند اعتباریات را خارج از دایره خود قرار می‌داد. بنابراین، «علم به معنای اطلاقی» مفهومی جامع‌تر از «حکمت مقسم» در سنت فلسفی است، زیرا تمام وجوه هستی، اعم از عینی و اعتباری را در بر می‌گیرد. ۴. علم به معنای آموزه (رویکرد ضدنظام) در دوران معاصر، معنای چهارمی از علم توسط فیلسوفان ضدنظام (Anti-System) مطرح شده است که می‌توان آن را «آموزه» نامید. این دیدگاه، دانش نظام‌مند و سیستماتیک را ابزاری برای سلطه و کنترل بشر می‌داند. با استناد به مضامینی چون علم منجر به برتری و سلطنت میشود، معتقدند که علم برای ایجاد نظم و حکومت بر ذهن و زندگی افراد به کار گرفته می‌شود. این فیلسوفان، با تأکید بر شعار «آزادی» در دوران مدرن، استدلال می‌کنند که روشنفکران و صاحبان علم، جایگزین حاکمان سنتی شده و با تولید دانش، نوع جدیدی از سلطه را بر جوامع تحمیل کرده‌اند. در مقابلِ علمِ حاکم، آنها رویکرد «آموزه» را پیشنهاد می‌دهند که مبتنی بر «آری گفتن به لحظه زندگی» است. در این دیدگاه: هیچ سلسله مراتب قطعی برای دانش وجود ندارد؛ برای مثال، دانش یک مهندس کشاورزی لزوماً برتر از دانش تجربی یک کشاورز نیست. اعتبار یک گزاره یا تجربه، به انطباق آن با حالات روحی و کارایی آن در زندگی شخصی فرد بستگی دارد، نه صدق عینی آن. فرد، یافته‌هایی را می‌پذیرد که بتواند با آن‌ها زندگی کند و برای او لذت‌بخش و معنادار باشد. در نتیجه، این متفکران از تدوین نظام‌های جامع در علومی مانند اخلاق یا سیاست پرهیز می‌کنند. جالب توجه است که خودِ این رویکرد ضدنظام و افرادی که چنین باوری دارند، به عنوان پدیده‌هایی موجود در عالم واقع، ذیل همان «علم به معنای اطلاقی» (معنای سوم) قرار می‌گیرند؛ چرا که معنای سوم، چنانکه ذکر شد، در برگیرنده تمام واقعیات، از جمله اندیشه‌ها و شیوه‌های زیست گوناگون است. 🗒 برداشتی از جلسه 2 مبانی فلسفی نظام سازی 🗂 ــــــــــــــــــــ 📎 لینک مجموعه یادداشت های معانی علم: 1- علم به معنی دانشی آن 2- علم به معنی ثبوتی آن _____ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
💻 📄فهرست گفتارها و درس گفتار های مدرسه سها 📌 درس گفتارها: 🔹 سطح تخصصی: 🎙 درس گفتار نظام فلسفی علامه 👇🏻 -https://eitaa.com/msoha_ir/556 🎙درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/348 🔸 سطح مقدمات: 🎙درس گفتار منطق شهید مطهری 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/382 🎙 درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/430 📄 فهرست معرفی درس گفتار ها👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/438 ـــــــــــ 📌 گفتار ها: 🎧مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/544 🎧جریان شناسی سیاسی ایران معاصر👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/362 🎧گفتاری پیرامون دین و دنیای جدید👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/346 🎧بحثی پیرامون فلسفه شب های قدر👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/344 🎧شرح بخش هایی از خطبه متقین 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/345 🎧 کوتاه گفتارهایی پیرامون سفر الی الله👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/353 🎧 گفتاری پیرامون فلسفه نماز 👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/357 🎧 گفتاری پیرامون جهاد و جنگ (محرم)👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/513 🖼 گالری عکس نوشته ها 👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/352 🌐 دوره ها👇🏻 📱 https://eitaa.com/msoha_ir/401 ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📻 درس گفتار منطق ذهن شناسی، بخش دوم؛ الفاظ 🎧 بارگذاری جلسات 81 الی 103 🔗 لینک دسترسی به جلسات ❖ محتوای کلی بخش دوم؛ ✦ تحلیل جایگاه لفظ در منطق ذهن شناسی ✦ پرداخت به مسئله ✦ بررسی ادعای تاثیر مطابقت لفظ و معنی در رسیدن به واقع 🎙 تا کنون 103 جلسه از منطق ذهن شناسی بارگذاری شده است، جلسات ادامه دارد.. 🎯 معرفی دوره 👥 مخاطبان: طلاب و دانشجویان و پژوهشگران فلسفه، منطق و علوم انسانی 📼 ارائه دهند: حجت الاسلام - سال شروع دوره: 1401 تا کنون - سطح: تخصصی __________ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت