eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
🗂 📌 همه آنچه که تاکنون درباره مبانی فلسفی نظام سازی در کانال سها منتشر شده است👇🏼 🔹معرفی درس گفتار نظام سازی 🔸 تیتر 1 سایت مدرسه سها؛ لینک دسترسی به همه جلسات 🔸اطلاعیه نشست جلسات نظام سازی 🔸پشت پرده درس گفتار های نظام سازی 🔹نمونه صوت 5 جلسه ابتدایی نظام سازی 🪧 سرفصل مباحث: 🔹مهم ترین سرفصل مطرح شده در جلسات 06 الی 10 🔹سرفصل های مهم جلسه 11 🔹سرفصل‌های مهم جلسه 12 🔹سرفصل های مهم جلسه 13 🔹سرفصل های مهم جلسه 14 🔹سرفصل های مهم جلسه 15 📝 یادداشت های منتشر شده 🔸یادداشت: آغاز سکولاریزاسیون مسیحیت در فلسفه هگل 🔸یادداشت: "بحران همیشگی: زندگی در سایۀ نقد مدرن" 🔸یادداشت: تمایز امر استعلایی-ترانسندنتال - و متعالی-ترانسندانت- در فلسفه کانت 🔸یادداشت: لیبرالیسم و آزادی سوژه 🔸یادداشت: فلسفه اقتصاد فراملیتی در اندیشه هگل 📎 لینک مجموعه یادداشت های چیستی نظام سازی 1- ریشه دغدغه مسئله نظام سازی 2- تحلیل دیدگاه مرحوم امام درباره نسبت دین و اجرا 3- مقصود از نظام؛ منظومه نیست 4- مفهوم نظام معرفتی و مؤلفه‌های هفت‌گانه آن 5- ضرورت تفکیک حیث دانشی یک علم با جهت ثبوتی آن 6- چیستی روش: مبنا سازنده متد و رورش است 🌅عکس نوشته و تصاویر: عکس نوشته: دوران نقادی با عقل کریتیک ثبات را از جهان بشر برداشته است عکس نوشته: پایان تاریخ مدرنیته آلبوم تصاویر نشست نظام سازی ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
🌅 💡نسبت فلسفه هگل و اقتصاد سرمایه داری • در اقتصاد سرمایه‌داری، هنگامی که هویت (بودن تو) را مدام با شدن و زمان نقد می‌کنی، این هویت سیلان می‌یابد و احساس می‌کنی که هویت واحدی نداری. این سیلان هویت موجب می‌شود که تو، مثلاً، از ایران کنده شوی و وابسته به ایران نباشی. این تفکر سبب می‌شود که در اقتصاد، شرکت‌های ملی به شرکت‌های چندملیتی (فراملی) تبدیل شوند؛ زیرا خود را زیر زمان تعریف کرده و هویت سرزمینی‌شان را از دست داده‌اند. سرمایه به دنبال هویتی فراتر از سرزمین می‌گردد (جهانی‌شدن). ----- 🖥 راهنمای ثبت نام ______________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📋انواع علم: علم به معنی دانشی آن یادداشت 01 از معانی علم 📚1- علم به معنای دانش (مجموعه گزاره‌ها):
📋انواع علم: علم به معنی ثبوتی آن [تبیین تمایز میان سه ساحت «ثبوت»، «اثبات» و «دانش»] 📝 یادداشت 02 از "معانی علم" در بررسی ماهیت یک «نظام» یا هر حوزه معرفتی دیگر، ضروری است که میان سه ساحت مختلف از معنی آن تفکیک قائل شویم. این تمایز به ما کمک می‌کند تا دریابیم که هنگام سخن از مبانی و گزاره‌های یک علم، دقیقاً به کدام وجه آن اشاره داریم. این سه ساحت عبارتند از: ۱. ساحت ثبوت (واقعیت خارجی): این ساحت به واقعیت عینی و نفس‌الأمری حقایق و گزاره‌ها، مستقل از فهم و معرفت انسانی، اشاره دارد. در این مرتبه، ممکن است بی‌شمار گزارهٔ فلسفی یا علمی وجود داشته باشد که هنوز توسط هیچ دانشمندی کشف (اثبات) نشده و به تبع آن، در بدنه رسمی آن علم (دانش) نیز وارد نگردیده است. این حوزه، همان «علم ثبوتی» است. ۲. ساحت اثبات (معرفت و فهم فردی): ساحت اثبات، به حیطه فهم، استنباط و باور یک عالم یا مجتهد در یک رشته علمی معین بازمی‌گردد. در این مرتبه، یک متخصص بر اساس مبانی خود، مجموعه‌ای از گزاره‌ها را به عنوان حقیقت آن علم پذیرفته و گزاره‌های دیگری را نفی می‌کند. این نفی و اثبات، چارچوب ذهنی و معرفتی آن شخص را شکل می‌دهد. برای مثال، یک منطق‌دان ممکن است با ارائه مبنایی جدید (مانند ابتنای منطق بر ذهن‌شناسی)، بسیاری از گزاره‌های رایج در علم منطق را ناصحیح بداند و در آثار و تدریس خود آن‌ها را طرد کند. این موضع‌گیری، آن گزاره‌ها را از «نظام فکری» او خارج می‌سازد، اما لزوماً آن‌ها را از بدنه کلی «دانش منطق» حذف نمی‌کند. ۳. ساحت دانش (مجموعه گزاره‌های معتبر): این ساحت، به مجموعه گزاره‌هایی اطلاق می‌شود که در یک رشته علمی دارای «اعتبار بین‌الاذهانی» هستند و مورد پذیرش جامعه علمی آن رشته قرار گرفته‌اند. «دانش» صرفاً محتوای کتب نیست، بلکه یک توافق و اعتبار جمعی میان متخصصان است. گزاره‌ای که توسط یک عالم در ساحت «اثبات» رد می‌شود، تا زمانی که مورد پذیرش جامعه علمی باشد، همچنان بخشی از «دانش» محسوب می‌شود. تبیین با مثال: برای روشن‌تر شدن این تمایز، می‌توان به مفهوم «واقعیت مطلق» در اندیشه علامه طباطبایی اشاره کرد. این مفهوم، پیش از ایشان در ساحت «ثبوت» وجود داشته و عرفا نیز به نحوی با آن در ارتباط بوده‌اند. با این حال، تبیین نظام‌مند و فلسفی آن توسط علامه، این گزاره را به نحو مؤثری وارد ساحت «اثبات» (برای ایشان و پیروانشان) و سپس «دانش» فلسفه نمود. طرح مسئله: با توجه به این تفکیک سه‌گانه، پرسش بنیادین این است که وقتی متفکران مختلف از «مبادی» یک نظام فکری سخن می‌گویند، مقصود ایشان کدام یک از این سه ساحت است؟ آیا ایشان به مبادی نفس‌الأمری (ثبوت)، مبادی مبتنی بر فهم و اثبات شخصی، یا مبادی پذیرفته‌شده در بدنه دانش رسمی اشاره دارند؟ شفاف‌سازی این موضوع برای فهم دقیق دیدگاه ایشان ضروری است. 🗒 برداشتی از جلسه 2 مبانی فلسفی نظام سازی 🗂 ــــــــــــــــــــ 📎 لینک مجموعه یادداشت های معانی علم: 1- علم به معنی دانشی آن _____ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
🪧 سلسله جلسات "مبانی نظام سازی" نقطه قوت درس گفتار "نظام فلسفی علامه طباطبایی" - یکی از شاخصه‌های اصلی و وجوه تمایز درس‌گفتار تخصصی «نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره)»، تمرکز بر «ظرفیت های امتداد حکمت اندیشه علامه» به عنوان افق غایی و چشم‌انداز نهایی این دوره است. رویکرد اتخاذ شده در این سلسله جلسات، از یک مطالعه صرفاً نظری و انتزاعی فراتر رفته و دو هدف بنیادین را به صورت توأمان دنبال می‌کند: نخست، تبیین و صورت‌بندی اندیشه حضرت علامه (ره) به مثابه یک نظام فلسفی مستقل، منسجم و جامع. در این سطح، تلاش بر آن است تا اصول، مبانی و ساختار کلی دستگاه فکری ایشان به شکلی نظام‌مند ارائه گردد تا مخاطب به درکی یکپارچه از این مکتب دست یابد. دوم و در گامی فراتر، ظرفیت‌شناسی و کاربست این نظام فلسفی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی. این درس‌گفتار بر این باور استوار است که فلسفه نباید در دایره مباحث نظری محبوس بماند. بر این اساس، هدف اصلی، آموزش «فلسفه برای فلسفه» نیست؛ بلکه غایت آن، توانمندسازی مخاطب و تقویت قوه تفکر فلسفی او در بستر مکتب علامه است تا در نهایت، خود به فاعلیت در عرصه اندیشه‌ورزی و نظام‌پردازی نائل آید. به بیان دیگر، ما فلسفه را می‌خوانیم تا در مسئله کلیدی «امتداد حکمت در عرصه اجتماع و علم»، ظرفیت‌های عظیم و کارگشای آن را برای تأسیس یک نظام اجتماعی مبتنی بر مبانی معرفتی اسلامی-ایرانی به نمایش بگذاریم. 📱 لینک دستری به جلسات درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی ___ ــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ قرآن مارا برای یادگیری علم منطق تشویق میکند! 📝 ـ تهمت یونانی بودن علم منطق بی اساس است. •... منکرین علم منطق در رد منطق، اصول منطق را بكار برده‌اند و با اينكه خواسته ‌اند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كرده‌اند، ما هم كه مى‌گوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مى‌كند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مى‌خواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير. • كسانى كه مى‌گويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مى‌خواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند.... ــــــــ ------- مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
📻 دوره رایگان 20 گفتار پیرامون جریان شناسی سیاسی ایران معاصر 🎧 تمام 20 جلسه در سایت بارگذاری شده است. 🌐 جهت دریافت صوت جلسات به صورت رایگان به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 📎 https://B2n.ir/bb5368 ـــــــــــــــــ 🗂 مباحث مطرح شده در این جریان شناسی: • جلسه اول و دوم: چیستی جریان شناسی و ملاک های آن • جلسه سوم: تقی ارانی و گروه 53 نفره • جلسه چهارم: نخشب و حزب سوسیالیست ایران • جلسه پنجم: نواب صفوی و فدائیان اسلام • جلسه ششم و هفتم :فدائیان اسلام و کسروی • جلسه هشتم: جریان روحانیت و مرحوم امام خمینی • جلسه نهم: جریان روحانیت و موسسات جدید حوزوی • جلسه دهم و یازدهم : نهضت آزادی و بازرگان • جلسه دوازدهم: بازرگان متقدم و متاخر • جلسه سیزدهم: بهائیت و انجمن حجتیه • جلسه چهاردهم و پانزدهم: سازمان مجاهدین • جلسه شانزدهم الی بیستم: شریعتی ـــــــــــــــ 📼 ارائه دهنده: حجت الاسلام 👥 مخاطب: جامعه دانشجویی(تدریس شده برای دانشجویان در شیراز) 📕سطح:متوسط 📆 سال ارائه: 1396 _____ ـــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📸 💡 برگزاری سلسله جلسات مبانی فلسفی نظام سازی 📌 مفهوم از نظر علامه طباطبایی [ تبیین دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در چیستی اعتباریات ] مورخه ۱۴۰۴/۰۸/۰8 نشست میز نظام سازی و فلسفه علوم اجتماعی ارائه دهنده:حجت الاسلام استاد علی اسدی دبیر جلسه: حجت الاسلام حسام وحیدی مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم • • • ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت