شذرات المعارف
شب هشتم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام إياك والطمع. و عليك باليأس مما في أيدي الناس. و أمت الطمع من المخلوقين، فإن الطمع مفتاح للذل، و اختلاس العقل، و اختلاق المروات، و تدنيس العرض، و الذهاب بالعلم.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
از بدهیهای #طمع از بین بردن #علم و #دانش است؛ رسیدن انسان به اهداف خود با طمع یا با زحمت کشیدن و رابطهٔ آن با فرمایش حضرت: وقتی انسان طمع میکند دیگر در پی فراهم کردن مقدمات کار نمیرود به خلاف صورتی که بدون طمع به دنبال رسیدن به هدفی است که برای مقدمات آن نیاز به یادگیری علم دارد؛ شخص طمّاع به دنبال حقه بازی میرود مثل کسانیکه با حقه بازی تکدیگری میکنند؛ جریان فراوان شدن گدا در دورهٔ #شاه_عباس_صفوی در #اصفهان و استدلال گدایان مقابل شاه عباس که هنر ما گدایی کردن است؛ وجوب رفع حاجت در وقت نیاز ضروری؛ ریشهٔ گدایی کردن طمع است؛ جریان کسیکه در هیئتی صندوقهای (کمک به ابالفضل) ایجاد کرده بود!؛ طمع نظر کردن به مطلبی است که روا و حق انسان نمیباشد؛ بی خاصیت بار آمدن شخص طمّاع؛ جریان امام جماعت مسجدی نمونه در مناطق محروم جنوب تهران؛ جریان پرداخت روزانه (نه ماهیانه) شهریه #طلاب توسط علامه #بحرالعلوم؛ لزوم رد نکردن سائل؛ #عاجز در برخی روایات کسی شمرده شده است که #دارایی خودش را نتواند در چرخهٔ تسهیل امور استفاده کند؛ سیره استاد از دوران کودکی بر مطالعه #تاریخ در مطالعات جنبی؛ ادعای بیهوده بسیاری از مدعیان علم تاریخ؛ سفاک ترین سلاطین در تاریخ وقتی جایی را فتح میکردند چند دسته را نمیکشتند: #پیشه_وران و #بازرگانان و #اطباء و #کیمیاگران (=دانشمندان #شیمی)؛ احترام #هلاکوخان مغول به #خواجه_نصیرطوسی در وقت رسیدن به #قلاع_اسماعیلیه؛ سفاکی بسیار عجیب #نادرشاه پس از خدمات اولیه
یا گوش بهر بد و نیک بده
یا آنکه بکش دندان طمع
دیوان #کمپانی
«فإن الطمع مفتاح للذل»
طمع ورزی کلید خواری و #ذلت است؛ خاطرهای از دوران کودکی استاد؛ سیرهٔ استاد خدمت مرحوم پدرشان
«و اختلاس العقل»
طمع #عقل را از بین میبرد
«و اختلاق المروات»
طمع #جوانمردی را نابود میکند
برو شیر درنده باش، ای دغل
مینداز خود را چو روباه شل
#سعدی
اهمیت و کرامت انسانهایی که سرپرستی و کفالت عدهای را میکنند؛ اهمیت دستگیری از دیگران
«و تدنيس العرض»
طمع #آبرو را میبرد؛ مذمت طمع کننده نه کسیکه واقعاً نیازمند است؛ لزوم تفکیک بین نیازمندان و طمع کنندگان
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
کشتی شکست خوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون طپیده میدان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم ز قحط آب سلیمان کربلا
گر چشم روزگار بر او زار میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
آه از دمی که لشگر اعدا نکرد شرم
کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا
#محتشم_کاشانی
علیکن بالفرار...
شب هشتم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۱۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_نهم_ماه_رجب_1403.MP3
زمان:
حجم:
29.22M
شب نهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب نهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۰ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و عليك بالاعتصام بربك و التوكل عليه. و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
بعد از تقبیح #طمع به #توکل به خدا که جنبهٔ مخالف طمع هست پرداخته شده است؛ توکل یعنی خدای را وکیل خود کردن و به خدای اتکال داشتن؛ معنای غلط توکل نزد برخی بدین معنا که بنشیند و منتظر بشود امور خود به خود درست شود؛ ذکر روایتی پیرامون توکل؛ امور مربوط به #بنده همچون رفتن به محل کار که مخالف #تنبلی است، و گستراندن بساط، و خوش خلقی با مشتری؛ کج فهمی و انحراف بزرگ در خلط بین بلاهت و جهالت و بین توکل؛ اموری که در کارها دست بنده نیست و علم به اینکه خدای متعال برای انسان بد نمیخواهد؛ خلاف وظیفه عمل کردن و توکل نامیدن آن!؛ توکل به خدا و مقام #اعتصام_بالله، به کارگیری #نعمت های الهی همچون #عقل و #تدبیر و #اراده در محل خودشان به طور شایسته است و علم اینکه خلقت او بیهوده نبوده و بداند که نسبت به صفات درون خود نهاده شده مسئول است؛ وَ قِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ #الصافات:۲۴؛ #تنبل مقام #نفسانیت خود را که میل به بیهودگی و بیبرنامگی و ولگردی است را جای خدای متعال قرار داده است و اعتصام به نفس کرده است با اسم توکل به خدا!؛ توکل و اعتصام به نفس و توکل و اعتصام به خدای متعال
«و عليك بالاعتصام بربك و التوكل عليه»
و بر تو باد چنگ زدن به دامن کسیکه پرورندهٔ تو است؛ حکمت إعطای نعم الهی برای به کارگیری در جایگاه مناسب خود تا انسان #مظهر برای #صفات الهی بشود؛ اعتصام به خدای متعال و گرفتن #فیض
«و عليك بالاعتصام بربك»
(علیک=بگیر) در مقابل (ایاک=بهپا، بر حذر باش) است و غیریت ایاک تحذیر با إیّاک ضمیر منفصل: إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ #الفاتحة:۵
«و عليك بالاعتصام بربك»
و بر تو با چنگ زدن به #رب و #پروردگار خودت
«و التوكل عليه»
و تکیه به او بزن که مقابل طمع است؛ در طمع تکیه به مردمان است که به دنبال چیدن علل و اسباب اهداف خود به دست دیگران است؛ هر کس به امید همسایه نشیند گرسنه میخوابد #ضرب_المثل؛ در توکل تکیه شخص بر خداست؛ تبیین چنگ زدن و اعتصام به پروردگار
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.»
تبیین تقابل طمع با مجاهده با نفس؛ علت طمع داشتن پیروی از #هوای_نفس است؛ انحراف در #تقوا نامیدن تنبلی و بی حمیتی؛ ضرورت مبارزه با نفس برای تفسیر درست واژگانی مثل توکل و تقوا و عمل طبق مقتضای آنها؛ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ الدَّیْلَمِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَال کَانَ یَضِیعُ مِثْلُ هَذَا الْحَشِیشِ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَی الْمَلَکِ إِنَّمَا أُثِیبُهُ عَلَی قَدْرِ عَقْلِهِ. #الکافی ج۱ص۱۲؛ مشخص شدن طراز عقل شخص در #روابط_اجتماعی و #معاملات و کسب و کار؛ سوال #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم از #شغل افراد: كانَ رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله إذا نَظَرَ إلى الرّجُلِ فأعْجَبَهُ ، قالَ : هَل لَهُ حِرْفَةٌ؟ فإنْ قالوا : لا ، قالَ : سَقَطَ مِن عَيْني . قيلَ : وكيفَ ذلكَ يا رسولَ اللّه ِ ؟! قالَ : لأنَّ المؤمنَ إذا لَم يَكُن لَهُ حِرْفَةٌ يَعيشُ بدِينهِ #جامع_الاخبار تألیف #شعیری_سبزواری ص۳۹۰؛ مستحق #زکات و ذکر روایتی در این باب؛ اهمیت کار کردن و شغل داشتن در #فرهنگ_دینی؛ فرمایش مرحوم آیت الله شیخ #محمدرضاتنکابنی مبنی بر لزوم جبران از وجوهات شرعیه ورشکستگی شخصی که طبق #عدالت کسب کرده ولی ورشکسته شده؛ تذکر یاد #آخرت به همراه فراموش نکردن #دنیا: وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ ۖ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا #القصص:۷۷؛ فرمایش #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم پیرامون اینکه اگر دارایی داری و دو روز از عمرت باقی مانده، یک روزش را صرف برنامهریزی برای بعد خودت کن و یک روزش را هم توجه کن به بعد از این عالم؛ انجام وظیفه نسبت به دارایی خود؛ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام فِی حَدِیثٍ قَالَ: إِنْ أُجِّلْتَ فِی عُمُرِکَ یَوْمَیْنِ فَاجْعَلْ أَحَدَهُمَا لِأَدَبِکَ لِتَسْتَعِینَ بِهِ عَلَی یَوْمِ مَوْتِکَ قِیلَ لَهُ وَ مَا تِلْکَ الِاسْتِعَانَهُ قَالَ تُحْسِنُ تَدْبِیرَ مَا تُخَلِّفُ وَ تُحْکِمُهُ. #وسائل_الشیعة ج۱۹ص۲۶۶؛ تلقیهای اشتباه از مفاهیم دینی
شب نهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۰
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دهم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
26.03M
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.»
#تحف_العقول ص۳۹۹
مقدمات لحاظ شده در هر امر موفقیتآمیزی فارغ از خوب و رد بودن آن امر؛ #فکر و آزمون و خطا و #تدبیر پشت هر مقدمهای؛ #انوشیروان و #بزرگمهر و حکایت توصیه همیشگی بزرگمهر به انوشیروان «قربان، سحرخیز باش تا کامروا شوی» #ضرب_المثل؛ انسان به بیعاری به جایی نمیرسد و هرچه به دست آورد به تلاش و #زحمت کشیدن و وقت گذاشتن و #لذت زیر پا گذاشتن میخواهد؛ بیان مرحوم شهید #مطهری پیرامون #بزرگ و #بزرگوار در #آزادی_معنوی صص۱۹۹-۲۰۱؛ ادعاهای بی اساس انسان #تنبل؛ ذکر آثار حمیده در عرب جاهلی در کلام #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه: فَإِنْ کَانَ لاَ بُدَّ مِنَ الْعَصَبِیَّهِ فَلْیَکُنْ تَعَصُّبُکُمْ لِمَکَارِمِ الْخِصَالِ وَ مَحَامِدِ الْاءَفْعَالِ، وَ مَحَاسِنِ الْاءُمُورِ الَّتِی تَفَاضَلَتْ فِیهَا الْمُجَدَاءُ وَ النُّجَدَاءُ مِنْ بُیُوتَاتِ الْعَرَبِ وَ یَعَاسِیبِ القَبَائِلِ بِالْاءَخْلاَقِ الرَّغِیبَهِ، وَ الْاءَحْلاَمِ الْعَظِیمَهِ، وَ الْاءَخْطَارِ الْجَلِیلَهِ، وَ الْآثَارِ الْمَحْمُودَهِ. فَتَعَصَّبُوا لِخِلاَلِ الْحَمْدِ لِلْبِرِّ، وَ الْمَعْصِیَهِ لِلْکِبْرِ، وَ الْاءَخْذِ بِالْفَضْلِ، وَ الْکَفِّ عَنِ الْبَغْیِ، وَ الْإِعْظَامِ لِلْقَتْلِ، وَ الْإِنْصَافِ لِلْخَلْقِ، وَ الْکَظْمِ لِلْغَیْظِ، وَ اجْتِنَابِ الْفَسَادِ فِی الْاءَرْضِ. #نهج_البلاغة خطبه #قاصعه؛ انسان برای رسیدن به #موفقیت یا باید بزرگ باید یا بزرگوار؛ توصیه مرحوم #شیخ_انصاری پیرامون ملازمت همیشگی با #علم چه با #نیت خوب چه با نیست غیر خوب
داشت عباس قلی خان پسری
پسر بی ادب و بی هنری
اسم او بود علی مردان خان
کُلفَت خانه ز دستش به اَمان
نه پدر راضی از او نه مادر
نه معلم نه لَلِه نه نوکر
هرچه میدادَند می گفت کم است
مادرش مات که این چه شکمست!
#ایرج_میرزا
در افتادن با خواهشهای #نفس توسط هر بزرگی؛ انسان با تنپروری و #تنبلی به جایی نمیرسد
وقتی افتاد فتنهای در شام
هر کس از گوشهای فرا رفتند
روستازادگان دانشمند
به وزیری پادشا رفتند
پسران وزیر ناقص عقل
به گدایی به روستا رفتند
#گلستان_سعدی
مبارزه و جنگ با نفس و محاسن آن؛ موفقیت در امور #معنوی و لزوم مقدمه چینی صحیح
هیچ کس در نزد خود چیزی نشد
هیچ آهن، خنجر تیزی نشد
هیچ قنادی نشد استاد کار
تا که شاگرد شکر ریزی نشد
#شغل_حلال شریف است؛ #سرایه_دار از ضعیفترین مشاغل است؛ حکایتی از سرایهداری صاحب فضل و عالم با تحصیلات دو مکتبخانه؛ هر کسی به رأس جریانی رسیده با #تلاش و کوشش بوده است
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.»
با نفست در بیفت تا رد کنی #هوای_نفس خودت را همچون #جهاد با #دشمن خودت؛ خاطرهای از آقای #منتظری؛ درس از سیرهٔ انسان تاجرپیشه برای #تاجر شدن و #قمارباز برای موفقیت در قمار خودش
لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟
گفت: از بی ادبان
#گلستان_سعدی
شب دهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی عَلِیٍّ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ وَصِیِّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِینَ عَبْدِک وَ وَلِیِّک وَ أَخِی رَسُولِک وَ حُجَّتِک عَلَی خَلْقِک وَ آیَتِک الْکبْرَی وَ النَّبَإِ الْعَظِیمِ.
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ
یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ
حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_یازدهم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
28.79M
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۲ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.
قال هشام: فقلت له: فأی الأعداء أوجبهم مجاهدة؟ قال عليهالسّلام: أقربهم إليك و أعداهم لك و أضرهم بك و أعظمهم لك عداوة و أخفاهم لك شخصاً مع دنوه منك، و من يحرض أعداءك عليك و هو إبليس الموكل بوسواس [من] القلوب فله فلتشتدّ عداوتك»
#تحف_العقول ص۳۹۹-۴۰۰
«و جاهد نفسك لتردها عن هواها، فإنه وجب عليك كجهاد عدوك.»
بعد از توصیه به #جهاد_با_نفس مثل جهاد با #دشمن برای دفع #هوای_نفس؛ وجوب جنگ با هوای نفس مثل وجوب جنگ با دشمن
«قال هشام: فقلت له: فأی الأعداء أوجبهم مجاهدة؟»
سوال از دَوَران امر بین جهاد با نفس و جهاد با دشمن و پاسخ #امام_کاظم علیهالسلام (با استفاده از قیاس عرفی) با ملاک اولویت جهاد با دشمنی که نزدیکتر به توست
«قال عليهالسّلام: أقربهم إليك و أعداهم لك و أضرهم بك و أعظمهم لك عداوة و أخفاهم لك شخصاً مع دنوه منك»
اوجب بودن جهاد با دشمنی که به تو نزدیکتر است و ضررش به تو بیشتر است و دشمنیاش با تو بیشتر است و آن دشمنی که با اینکه به تو نزدیکتر است با مخفی بودنش دشمنیاش با تو بیشتر است؛ درون بودن نفس و ضررش بیشتر است نسبت به دشمن خارجی چون دشمن خارجی در نهایت جان انسان را میگیرد ولی دستمال داخلی که نفس است #ایمان انسان را میگیرد؛ جان دادن به وسیله دشمن خارجی و عاقبت آن برای انسان ربانی
آنان که ره دوست گزیدند همه
در کوی شهادت آرمیدند همه
در معرکهٔ دو کون فتح از عشق است
هرچند سپاه او شهیدند همه
#ملاصدرا
نسبت دشمن خارجی به دشمن داخلی مثل دزد و شریک خائن است؛ کشاندن به مرز کفر توسط #نفس با #برنامه_ریزی طولانیمدت؛ تبیین مراحل صبر بسیار نفس؛ سیر مشوقان به #اعتیاد در سابق؛ #گناه_کبیره #سرزنش کردن؛ خاطرهای از دوران جوانی و نقشههای نفس برای انسان؛ از در #دوستی وارد شدن نفس به ساحت انسان؛ قسم #شیطان نزد خدای متعال برای به #جهنم کشاندن انسان: قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ #ص:۸۲؛ اخیر از کرم دندان و پیدا کردن ریشهٔ دندان و مَثَل آن به نفس؛ آفت #مؤمن در #آخرالزمان مثل انار گندیدهٔ توخالی
«و أخفاهم لك شخصاً مع دنوه منك»
مخفی بودن دشمن داخلی؛ نمونههایی از بازیهای نفس با انسان؛ ارکسترهای ناهمگون در مساجد!
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله الحسین
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
تا نیک یقین کند که این کشته کیست
با دیدهٔ معرفت در آن تن نگریست
عریان بدنی بدید کز تیغ و سنان
اعداد و جراحتش هزار است و دویست
چون دید سرش بریده از راه قفاست
وان پیکر انورش لگدکوب جفاست
دانست یقین که باشد این جسم امام
زیرا که بلا همیشه بر اهل ولاست
#فؤادکرمانی
حسین جان حسین جان
شب یازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_دوازدهم_ماه_رجب_1403.mp3
زمان:
حجم:
37.34M
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۳ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من أكرمه الله بثلاث فقد لطف له: عقل يكفيه مؤونة هواه. و علم يكفيه مؤونة جهله و غنى يكفيه مخافة الفقر.»
#تحف_العقول ص۴۰۰
وجود برخی مطالب ذاتی در حیثیت وجودی نزد ولادت انسان که با #تربیت شکوفا میشوند مثل انسانی که بالذات باهوش یا ژرفنگر است ولی نیاز به تربیت دارد؛ تشبیه قوای وجودی انسان به ابزارهایی که نیاز به مهارت دارند؛ نیاز به #تعلیم و تربیت در نحوهٔ کاربرد و کارکرد قوا در انسان و مثالی در این جهت از نحوهٔ مدیریت در #چین بر انسانهای مبتلا به #مونگولیسم بر خلاف جامعه ما؛ #عقل در اینجا یعنی قدرت تجزیه و تحلیل مسائل که نیرویی است که احتیاج به تربیت دارد که در کجا مصرف شود؛ اهمیت #روابط_عمومی و وساطت و دلالی در امور و مثالها و جریاناتی در این جهت؛ عقل مذکور در روایت عقل پروریده است نه عقل بالفعل از بدو امر؛ اهمیت #پرورش در امور مختلف؛ جریانی از پرورش و تربیت درخت عرعر و اتخاذ این آن از انکر الأصوات: إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ #لقمان علیهالسلام:۱۹؛ هر انسان #منظم را باید دنبال مربی او بود؛ اوصاف مرحوم #ملاصدرا همچون عدم تعارف پی در مباحث علمی و احترام وی نسبت به استاد خویش جناب #میرداماد و وصف او بهعنوان مربی خود؛ تربیت #فکر و عقل مذکور در روایت و تفاوت آن با #استعداد
«يا هشام من أكرمه الله بثلاث فقد لطف له: عقل يكفيه مؤونة هواه.»
سه امری که هرکه داشته باشد #لطف به او شده: عقلی که کمککار او باشد برای غلبه بر #هوای_نفس؛ بهکارگیری عقل توسط برخی در راه خلاف و اشتباه و فریب دیگران و مثالهایی در این جهت؛ جریاناتی از لباس خریدن در قدیم؛ عقل پروریده و ملکه #عدالت در انسان؛ مثال زیتون که ذاتا تلخ است و تفاوت طعم پروردیده آن؛ وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ #التین:۱؛ پروریدهٔ بلوط و گرفتن زهر تلخ آن و گرفتن نان بلوط بهعنوان سوغات از آن؛ أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا #فاطر:۸؛ ریشه و منشأ #عصمت و مشخص بودن ریشهٔ زشتی و بدی نزد #معصوم که حاصل عقل پروریده است
35:20 صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
دردم از یار است و درمان نیز هم
دل فدای او شد و جان نیز هم
این که میگویند آن خوشتر ز حسن
یار ما این دارد و آن نیز هم
دوستان در پرده میگویم سخن
گفته خواهد شد به دستان نیز هم
چون سر آمد دولت شبهای وصل
بگذرد ایام هجران نیز هم
یاد باد آن کو به قصد خون ما
عهد را بشکست و پیمان نیز هم
#حافظ
روضه کاروان اسرای اهلبیت علیهمالسلام در خرابه شام و #حضرت_رقیه سلام الله علیها
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
شب دوازدهم رجب المرجب ۱۴۴۶
۱۴۰۳/۱۰/۲۳
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110