eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
مدرسه علوم انسانی سها
📻 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی + درس نامه 🎙 برای دسترسی به ۴۵ جلسه بارگذاری شده از این درس گ
📻 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره) 🎙صوت جلسه 46 به همراه درس نامه در سایت بارگذاری شد 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/h85270 🔖 مشخصات جلسه: 📆 تاریخ جلسه: 404.01.16 ــــــــــــــــــــــــــــ 📝 خلاصه: مروری به مباحث گفته شده تا الان ــــــــــــــ 🔹 کلیدواژه اصلی : ــــــــــ 🔸 کلیدواژه فرعی: ـــــ ▫️ کلیدواژه اشخاص: 📢 لینک معرفی درس گفتار: 🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/411 📌 مشخصات دوره - مدرس: حجت الاسلام - سطح دوره: تخصصی - سال شروع: 1403 - مکان تدریس: قم ▫️پ.ن؛ شرکت در دوره رایگان بوده و برای دسترسی صرفا نیاز به ثبت نام در دوره مد نظر میباشد. ______________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره) 🎙صوت جلسه 46 به همراه درس نامه در سایت بارگذاری شد 👇🏻
📝 سرفصل‌های اصلی جلسه چهل و ششم: 1.صحبت هایی پیرامون ماه مبارک رمضان. ۲.مروری بر جلسات گذشته. _معنای علم: _مرکب اعتباری _اثباتی -ثبوتی _هر سه مورد بالا: الف)تقسیمات علوم ب)معنای بداهت _برهان: _لم _ان دلیل _ان مطلق _ملازمات عامه _علامه مصباح و جوادی سه برهان اول را بیان کردند ولی آیت الله فیاضی و علامه طباطبایی و بوعلی ملازمات عامه را نیز بیان کرده و ملاصدرا از آن به شبه لم نام برده اند. -اشکال علامه مصباح در تعلیقه بر نهایه برخلاف بیان خودشان بنایی نبود و هر سه اشکال به یک اشکال بازگشت کرده و مبنایی است. _علامه مصباح بازگشت برهان ان دلیل و مطلق را به برهان لم دانسته و با این بیان فقط قائل به برهان لم در فلسفه هست. _علامه مصباح علیت اعم از ذهنی و خارجی می داند فلذا خدایشان ذهنی می شود چرا که علیت در خارج فرض ندارد پس ذات و صفات حضرت حق از براهین لم نیست و ایشان مجبور است شبه لم ملاصدرا را بپذیرد. _خلاصه اینکه برهان لم در فلسفه نداریم. _آیت الله فیاضی در برهان از اساتید خود یعنی علامه جوادی و مصباح جلوتر است. ۳.رجوعات جلسه بعد: _حاشیه آیت الله فیاضی از نهایه الحکمه علامه طباطبایی. _بیان آیت الله جوادی آملی در شرح حکمت متعالیه و رحیق. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ باز خوانی علم اصول در پرتو اندیشه نظام ساز امام خمینی (ره) 👇🏻
مدرسه علوم انسانی سها
❖ باز خوانی علم اصول در پرتو اندیشه نظام ساز امام خمینی (ره) 👇🏻
«تاملی پیرامون تاثیر علم اصول در اسلامی سازی علوم انسانی» 📝 علم اصول به عنوان یکی از ارکان اصلی اجتهاد در سنت اسلامی، همواره جایگاهی ویژه در میان علما و فقهای شیعه داشته است. این علم نه تنها روشی ضروری برای ورود به دنیای فقاهت است، بلکه ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای حل مسائل اجتماعی و نظام‌سازی در چارچوب علوم انسانی اسلامی دارد. علم اصول: از فقه اخص تا فقه اعم در سنت علمی حوزه‌های علمیه، علم اصول به‌عنوان اصلی‌ترین روش اجتهادی شناخته شده است. اما ظرفیت‌های این علم فراتر از فقه اخص (فقه فردی) است و می‌تواند به‌عنوان روشی کارآمد در فقه اعم (فقه اجتماعی و نظام‌ساز) نیز به کار گرفته شود. این تغییر نگاه، با تمسک به اندیشه‌ی نظام‌ساز امام خمینی (ره) و بازتعریف گزاره‌های کلان علم اصول، امکان‌پذیر شده است. امام خمینی و خوانشی نوین از علم اصول امام خمینی (ره) با تسلط بر مبانی فلسفی، عرفانی و اصولی، خوانشی روان‌تر و عمیق‌تر از علم اصول ارائه داده به طوری که به ادعای ما جزو معدود علمای نظام ساز در عرصه این علم میباشد. ایشان با هدف جلوگیری از خلط مباحث علوم عقلی با علوم اعتباری، توانست نظام معنایی علم اصول را به‌گونه‌ای بازتعریف کند که علاوه بر کاربرد فقهی، در حل مسائل اجتماعی و نظام‌سازی نیز مؤثر باشد. متأسفانه این جنبه از اندیشه‌ی ایشان به‌دلیل عظمت اجتماعی و سیاسی‌شان، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. علم اصول و خطر خلط مباحث علم اصول به‌عنوان جایگاه مباحث اعتباریات، نیازمند تسلط بر مباحث عقلی است تا از خلط میان روش‌شناسی علوم اعتباری و علوم حقیقی جلوگیری شود. این توجه دقیق، مانع از کج‌فهمی در کاربرد منطق اعتباریات و ارائه‌ی مدل‌های نادرست در حل مسائل اجتماعی می‌شود. ساحت اعتباریات در کنار ساحت ذهن شناسی و واقعیت، یک ساحت موثر در روابط انسانی و نظام های اجتماعی است که بدون توجه به قواعد خاص خود که در علم اصول مورد بحث قرار میگیرد شناخته نخواهد شد. این توجه ویژه به مسئله اعتباریات گرچه در نظام فلسفی از جانب علامه طباطبایی بوده اما رویکرد فقاهی و اصولی آن را برای اولین بار مرحوم امام خمینی توانسته است ارائه دهد. مدرسه سُها وتلاش برای احیای هویت مفهومی علم اصول مدرسه سُها در تلاش است تا هویت مفهومی‌ای را که امام خمینی (ره) به علم اصول بخشید، احیا کند. و تفاوت نظامات اساسی اصول امام خمینی را با سایر سنت های موجود علم اصول نمایان سازد. این هویت مفهومی، که محوریت اندیشه‌ی نظام‌ساز ایشان را تشکیل می‌دهد، نه تنها در شکل‌گیری انقلاب اسلامی نقش داشته است، بلکه در تکمیل نظام اجتماعی و اجتهاد در علوم انسانی اسلامی نیز جایگاهی کلیدی دارد. درس‌گفتارهای علم اصول مدرسه سُها، با هدف بازخوانی و احیای ظرفیت‌های مغفول این علم، فرصتی است برای دانش‌پژوهانی که می‌خواهند با ابزارهای نوین اصولی، به اجتهاد در علوم انسانی اسلامی بپردازند. این دوره‌ها با تأکید بر اندیشه‌ی امام خمینی (ره)، شما را به کشف افق‌های جدید در علم اصول دعوت می‌کند. ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ امام صادق به مانند استاد فقه و اصول یک حوزه نبود. . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ مدرسه علوم انسانی سها با افتخار برای دوره‌های علمی خود گواهی صادر نمی‌کند! ● یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های مدرسه ما با مؤسسات و سازمان‌های رسمی این است که در این هشت سال پس از تأسیس، با وجود تمام فشارهای اجتماعی و دشواری‌ها، همواره کوشیده‌ایم یک مدرسه آزاد باقی بمانیم. ما اگر به دنبال علم رفته‌ایم و اگر تلاش کرده‌ایم آن را ترویج دهیم، هرگز حاضر نشده‌ایم این کار را در چارچوب ساختارهای سازمانیِ رایج انجام دهیم. باور داریم که پیگیری علم تنها برای گرفتن مجوز یا گواهی، به نوعی ذبح کردنِ علم است. ● وضعیت نابسامان نظام آموزشی در کشور و سازمان‌ی‌شدنِ اکثر مراکز آموزشی - علیرغم افزایش چندبرابری امکانات و خدمات - تا حدی نتیجه همین ساختارهای رسمی حاکم بر آموزش است که متأسفانه ذائقه مخاطبان را نیز تغییر داده. ● البته درک می‌کنیم که کسب هویت رسمی و مدارک معتبر برای دانش‌آموزان، بخشی از ضرورت‌های زندگی امروز است و باید به آن توجه کرد، اما این باور که چنین روندی می‌تواند جایگزینِ یادگیری واقعی و اثرگذار باشد، یک فریب بزرگ است. ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
My Recording250413_1308.mp3
زمان: حجم: 15.63M
🎧 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی؛ توضیحاتی درباره کلاس 🎙 ارائه: حجت الاسلام 🌐 برای دسترسی به درس گفتار منطق ذهن شناسی به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 📎 https://eitaa.com/msoha_ir/348 ــــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ خداوند در هر چیزی مشهود است. «برهان صدیقین علامه» 📝 ● بنار آنچه از معنی برهان اثبات خداوند از علامه طباطبایی (ره) فهمیده ایم؛ می‌گوییم خدا بدیهی است و نیاز به برهان ندارد. این وجود ما است که نیاز به اثبات دارد. وجود مطلق که نیاز به اثبات ندارد. چون شامل لکل شیء است. هر جا دست بگذاری آثار او است. ما دارای هستی او هستیم. یعنی هستی از او بلکه اوست. یعنی آن دارایی ما، مال او است. برای همین هم ما همه‌اش دارا هستیم. این دارایی که مال خودمان نبوده است؛ مال او بوده است. به همین علت هر جا اشاره می‌کنیم، دارایی را می‌توانیم نشان دهیم؛ واقعیت را [می‌توانیم نشان دهیم]. چون صمد است؛ تُو پُر است و مقابل ندارد. ● سَنُرِيهِم ءَاياتِنَا فِي ٱلأفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِم حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُم أَنَّهُ ٱلحَقُّ أَوَلَم يَكفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُۥ عَلَى كُلِّ شَيء شَهِيدٌ(فصلت 53) ● در مورد تفسیر صدر این آیه اقوال مختلفی بیان شده است برخی گفته اند صدر آیه درباره قرآن است و برخی هم گفته اند در مورد ظهور پیامبر است و برخی هم گفته اند درباره خداوند است ولی در مورد آخر آیه یعنی «او لم یکف بربک علی کل شیء شهید» باید گفت به احتمال بسیار بالا این آیه برهان صدیقین را بیان می کند به این معنا که خداوند در این آیه می پرسد آیا برای گواهی به ربوبیت ربِ تو کافی نیست که در هر چیزی مشهود است با هر چیز و قبل از هر چیز و همراه هر چیز خدا است و این استفهام، استفهام تقریری است یعنی این مسئله معلوم است و تنها اقرار گیرنده است و شهید به معنای مشهود است فلذا در واقع می فرماید که خداوند به جهت فقر و احتیاج تمام موجودات در اصل وجودشان به او در هر چیزی مشهود است. و از اینجا می توان فهمید که احتمال اینکه در صدر آیه نیز بحث درباره خداوند باشد بیشتر است ولو اینکه سیاق آیات بر قرآن نیز دلالت دارد و البته می توان احتمالی داد که هم صدر آیات بر خداوند دلالت کند و هم اینکه در مورد قرآن باشد که در جای دیگر باید جستجو کرد. 🔖 حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ خدا میداند که من برای حوزه ها متاسفم. . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04-msoha-ir.mp3
زمان: حجم: 8.4M
📻 جلسه 04 از درس گفتار منطق مقدماتی شهید مطهری؛ تاملی پیرامون تفاوت علم و ابزار 📆 1404.02.07 🔖سرفصل مباحث: - مرور جلسه گذشته بیان اجمالی تفاوت علم و ابزار(فن) ابتناء تفکر بر علم و ادراک تقسیم ادراک و علم به تصور و تصدیق و در آخر توصیه‌ای برای سالک علمی ــــــــــ 🎧 لینک معرفی دوره: 🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/383 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻 🔗 https://B2n.ir/uf7878 👥عضویت در 👇🏻 🔗 https://eitaa.com/msoha_ir/415 ـــــــ 📼 مدرس: حجت الاسلام 📆 سال شروع دوره: 1404 👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان ⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه ــــــ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
«انقلاب کوپرنیکی و مسئله معرفت» کانت؛ پیش از او، معرفت به‌معنای مطابقت ذهن با واقعیت خارجی بود. 📝 پس از دوآلیسم دکارتی که ذهن و عین را از هم جدا کرد، راسیونالیسم شکل گرفت و معرفت را حاصل تعامل سوژه و ابژه دانست. کانت با انقلاب کپرنیکی خود، این ایده را دگرگون کرد و نشان داد که ذهن، واقعیت را از طریق مقولات پیشین (مانند مکان و زمان) می‌سازد، نه اینکه صرفاً آن را بازتاب دهد. به‌عقیده‌ی او، ما هرگز به‌خودِ واقعیت (نومن) دسترسی نداریم، بلکه تنها پدیده‌ها (فنومن) را از طریق چارچوب‌های ذهنی‌مان درک می‌کنیم. بنابراین، پرسش از «مطابقت ذهن با واقعیت» بی‌معناست، چون ذهن همواره جهان را با مفاهیم خود شکل می‌دهد. کانت به‌جای این پرسش، به بررسی ماهیت خودِ معرفت پرداخت و فلسفه را از بحث درباره‌ی تطابق ذهن و عین، به سوی تحلیل شرایط امکان معرفت سوق داد. 👈🏼 «ادامه مطالعه» ـــــــــــــــــــــ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت