eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ امام صادق به مانند استاد فقه و اصول یک حوزه نبود. . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ مدرسه علوم انسانی سها با افتخار برای دوره‌های علمی خود گواهی صادر نمی‌کند! ● یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های مدرسه ما با مؤسسات و سازمان‌های رسمی این است که در این هشت سال پس از تأسیس، با وجود تمام فشارهای اجتماعی و دشواری‌ها، همواره کوشیده‌ایم یک مدرسه آزاد باقی بمانیم. ما اگر به دنبال علم رفته‌ایم و اگر تلاش کرده‌ایم آن را ترویج دهیم، هرگز حاضر نشده‌ایم این کار را در چارچوب ساختارهای سازمانیِ رایج انجام دهیم. باور داریم که پیگیری علم تنها برای گرفتن مجوز یا گواهی، به نوعی ذبح کردنِ علم است. ● وضعیت نابسامان نظام آموزشی در کشور و سازمان‌ی‌شدنِ اکثر مراکز آموزشی - علیرغم افزایش چندبرابری امکانات و خدمات - تا حدی نتیجه همین ساختارهای رسمی حاکم بر آموزش است که متأسفانه ذائقه مخاطبان را نیز تغییر داده. ● البته درک می‌کنیم که کسب هویت رسمی و مدارک معتبر برای دانش‌آموزان، بخشی از ضرورت‌های زندگی امروز است و باید به آن توجه کرد، اما این باور که چنین روندی می‌تواند جایگزینِ یادگیری واقعی و اثرگذار باشد، یک فریب بزرگ است. ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
My Recording250413_1308.mp3
زمان: حجم: 15.63M
🎧 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی؛ توضیحاتی درباره کلاس 🎙 ارائه: حجت الاسلام 🌐 برای دسترسی به درس گفتار منطق ذهن شناسی به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 📎 https://eitaa.com/msoha_ir/348 ــــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ خداوند در هر چیزی مشهود است. «برهان صدیقین علامه» 📝 ● بنار آنچه از معنی برهان اثبات خداوند از علامه طباطبایی (ره) فهمیده ایم؛ می‌گوییم خدا بدیهی است و نیاز به برهان ندارد. این وجود ما است که نیاز به اثبات دارد. وجود مطلق که نیاز به اثبات ندارد. چون شامل لکل شیء است. هر جا دست بگذاری آثار او است. ما دارای هستی او هستیم. یعنی هستی از او بلکه اوست. یعنی آن دارایی ما، مال او است. برای همین هم ما همه‌اش دارا هستیم. این دارایی که مال خودمان نبوده است؛ مال او بوده است. به همین علت هر جا اشاره می‌کنیم، دارایی را می‌توانیم نشان دهیم؛ واقعیت را [می‌توانیم نشان دهیم]. چون صمد است؛ تُو پُر است و مقابل ندارد. ● سَنُرِيهِم ءَاياتِنَا فِي ٱلأفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِم حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُم أَنَّهُ ٱلحَقُّ أَوَلَم يَكفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُۥ عَلَى كُلِّ شَيء شَهِيدٌ(فصلت 53) ● در مورد تفسیر صدر این آیه اقوال مختلفی بیان شده است برخی گفته اند صدر آیه درباره قرآن است و برخی هم گفته اند در مورد ظهور پیامبر است و برخی هم گفته اند درباره خداوند است ولی در مورد آخر آیه یعنی «او لم یکف بربک علی کل شیء شهید» باید گفت به احتمال بسیار بالا این آیه برهان صدیقین را بیان می کند به این معنا که خداوند در این آیه می پرسد آیا برای گواهی به ربوبیت ربِ تو کافی نیست که در هر چیزی مشهود است با هر چیز و قبل از هر چیز و همراه هر چیز خدا است و این استفهام، استفهام تقریری است یعنی این مسئله معلوم است و تنها اقرار گیرنده است و شهید به معنای مشهود است فلذا در واقع می فرماید که خداوند به جهت فقر و احتیاج تمام موجودات در اصل وجودشان به او در هر چیزی مشهود است. و از اینجا می توان فهمید که احتمال اینکه در صدر آیه نیز بحث درباره خداوند باشد بیشتر است ولو اینکه سیاق آیات بر قرآن نیز دلالت دارد و البته می توان احتمالی داد که هم صدر آیات بر خداوند دلالت کند و هم اینکه در مورد قرآن باشد که در جای دیگر باید جستجو کرد. 🔖 حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ خدا میداند که من برای حوزه ها متاسفم. . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04-msoha-ir.mp3
زمان: حجم: 8.4M
📻 جلسه 04 از درس گفتار منطق مقدماتی شهید مطهری؛ تاملی پیرامون تفاوت علم و ابزار 📆 1404.02.07 🔖سرفصل مباحث: - مرور جلسه گذشته بیان اجمالی تفاوت علم و ابزار(فن) ابتناء تفکر بر علم و ادراک تقسیم ادراک و علم به تصور و تصدیق و در آخر توصیه‌ای برای سالک علمی ــــــــــ 🎧 لینک معرفی دوره: 🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/383 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻 🔗 https://B2n.ir/uf7878 👥عضویت در 👇🏻 🔗 https://eitaa.com/msoha_ir/415 ـــــــ 📼 مدرس: حجت الاسلام 📆 سال شروع دوره: 1404 👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان ⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه ــــــ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
«انقلاب کوپرنیکی و مسئله معرفت» کانت؛ پیش از او، معرفت به‌معنای مطابقت ذهن با واقعیت خارجی بود. 📝 پس از دوآلیسم دکارتی که ذهن و عین را از هم جدا کرد، راسیونالیسم شکل گرفت و معرفت را حاصل تعامل سوژه و ابژه دانست. کانت با انقلاب کپرنیکی خود، این ایده را دگرگون کرد و نشان داد که ذهن، واقعیت را از طریق مقولات پیشین (مانند مکان و زمان) می‌سازد، نه اینکه صرفاً آن را بازتاب دهد. به‌عقیده‌ی او، ما هرگز به‌خودِ واقعیت (نومن) دسترسی نداریم، بلکه تنها پدیده‌ها (فنومن) را از طریق چارچوب‌های ذهنی‌مان درک می‌کنیم. بنابراین، پرسش از «مطابقت ذهن با واقعیت» بی‌معناست، چون ذهن همواره جهان را با مفاهیم خود شکل می‌دهد. کانت به‌جای این پرسش، به بررسی ماهیت خودِ معرفت پرداخت و فلسفه را از بحث درباره‌ی تطابق ذهن و عین، به سوی تحلیل شرایط امکان معرفت سوق داد. 👈🏼 «ادامه مطالعه» ـــــــــــــــــــــ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
برای ایستادن مقابل تعلمیات غلط آن کسانی که مدعی دفاع از دین هستند قلم به دست گرفته ام. 📝 • این بنده از حدود بیست سال پیش که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشته‏ام، تنها چیزی که در همه نوشته‏‌هایم آن را هدف قرار داده‌ام حلّ مشکلات و پاسخگویی به سؤالاتی است که در زمینه مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است. • نوشته‏های این بنده، برخی فلسفی، برخی اجتماعی، برخی اخلاقی، برخی فقهی و برخی تاریخی است. با اینکه موضوعات این نوشته‏‌ها کاملا با یکدیگر مغایر است، هدف کلی از همه اینها یک چیز بوده و بس. • دین مقدّس اسلام یک دین ناشناخته است. حقایق این دین تدریجا در نظر مردم، واژگونه شده است، و علت اساسی گریز گروهی از مردم، تعلیمات غلطی است که به این نام داده می‌شود. این دین مقدّس در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر از ناحیه برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه و صدمه می‌بیند. • هجوم استعمار غربی با عوامل مرئی و نامرئیش از یک طرف، و قصور یا تقصیر بسیاری از مدعیان حمایت از اسلام در این عصر از طرف دیگر، سبب شده که اندیشه‌های اسلامی در زمینه‌های مختلف، از اصول گرفته تا فروع، مورد هجوم و حمله قرار گیرد. بدین سبب این بنده وظیفه خود دیده است که در حدود توانایی در این میدان انجام وظیفه نماید. ـــــــــــــــــــــ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📚 نمایشگاه کتاب 1404 همراه با مدرسه سها 📗معرفی سیر مطالعاتی تخصصی و روش مطالعه برای دانش پژوهان علوم انسانی همزمان با برگزاری 36 امین نمایشگاه بین المللی کتاب 🔖 به زودی از مدرسه سها... 📖برنامه شما برای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور چیست؟ چطور از این فرصت برای آشنایی بهتر با جریانهای فکری و فرهنگی ایران استفاده میکنید؟ آیا برنامه ای برای خرید کتاب دارید؟ معیار شما برای انتخاب و خرید کتاب چیست؟ ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📚 نمایشگاه کتاب 1404 همراه با مدرسه سها 📗معرفی سیر مطالعاتی تخصصی و روش مطالعه برای دانش پژوهان علو
🔖 مطالعه بی برنامه مانند راه رفتن در کویر بدون قطب نما است. 📚 ضرورت داشتن برنامه مطالعات جنبی برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی • کتاب‌هایی که می‌خوانیم همیشه دو لایه دارند: یک ظاهر نهایی و یک باطن بنیادی. هر کتابی که توسط یک نویسنده اندیشمند نوشته می‌شود، بر اساس مبانی و نظام فکری خاص خودش شکل گرفته است. وقتی کتاب‌های استاد شهید مطهری را می‌خوانید، می‌توانید این دو سطح را در نظر بگیرید. • کسی که می‌خواهد در زمینه علوم انسانی اسلامی به سطح اجتهاد برسد، نباید مانند کسی مطالعه کند که صرفاً به ظاهر و نتیجه نهایی کتاب‌ها اکتفا می‌کند. گاهی روش مطالعه از موضوع مطالعه و تعداد کتاب‌هایی که می‌خوانیم مهم‌تر است. • برای رسیدن به اجتهاد و تولید فکر در علوم انسانی اسلامی، علاوه بر تسلط عمیق بر مبانی علمی مانند منطق، اصول و فلسفه، باید یک سیر مطالعاتی منظم و روش‌مند نیز داشت. بدون این مسیر مشخص، حتی با وجود دانش قوی در مبانی، ممکن است نتوانیم به‌درستی با مسائل علوم انسانی مواجه شویم. • بسیاری از افراد هستند که در مبانی علمی (مانند فلسفه یا اصول فقه) توانایی بالایی دارند، اما نمی‌توانند این دانش را در حل مسائل کاربردی به کار بگیرند یا حتی اصلاً با مسئله‌ای مواجه نشده‌اند. یک سیر مطالعاتی خوب دو فایده مهم دارد: ۱. جهت درست را به ما نشان می‌دهد. ۲. مسئله‌های جدیدی در ذهن ما ایجاد می‌کند و به ما کمک می‌کند مبانی علمی را در نسبت با این مسائل بهتر بفهمیم. • اما باید توجه داشت که برنامه مطالعاتی چنین فردی باید بسیار دقیق و منظم باشد؛ زیرا همان‌طور که نداشتن مطالعه ما را متحجر و ناتوان می‌کند، مطالعه بی‌برنامه نیز می‌تواند ذهن را آشفته کند، از مسیر اصلی منحرف سازد یا حتی باعث سوءفهم مبانی علمی شود. • در مدرسه سها، برای دانش‌پژوهانی که در زمینه مبانی علوم انسانی فعالیت می‌کنند، یک سیر مطالعاتی عمومی طراحی کرده‌ایم تا در کنار مطالعه عمیق مبانی، از جنبه‌های دیگر نیز غافل نشوند. به زودی راجع به این سیر مطالعاتی بیشتر باهم صحبت خواهیم کرد. ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ امام خمینی؛ داستان تفکری که دیده نشد ● انقلاب اسلامی امام خمینی هرچند تنها برآمده از مبانی نظری نبود، اما بدون پشتوانهٔ عمیق عرفانی، فلسفی و فقهی ایشان، هرگز به پیروزی نمیرسید. متأسفانه شخصیت برجستهٔ امام در عرصهٔ سیاسی باعث شده است که جنبهٔ علمی او کمتر دیده شود. حتی میتوان گفت امروزه آثار علمی امام خمینی از جمله ناشناخته ترین کتاب هایی است که برای تداوم انقلاب اسلامی مورد مطالعه واقع میشود. ● اگرچه کتاب های زیادی دربارهٔ امام و برای امام نوشته شده، اما مهمترین اندیش های که به وقوع انقلاب اسلامی انجامید، در آثار و نوشته های خود امام خمینی نهفته است. این مبانی نظری، ظرفیت لازم را برای تکمیل مسیر انقلاب و گذر از «نظام اسلامی» به «دولت اسلامی» دارد. ● طلاب علوم دینی به عنوان اصلی ترین مخاطب این گنجینه ارزشمند متون علمی چقدر آن را مورد توجه قرار میدهند؟ ● به راستی، چند درصد از آثار علمی امام در میان نیروهای حزباللهی شناخته شده است؟ ● ارتباط اندیشه های علمی امام با انقلاب امروز چیست؟ ● و حوزه های علمیه، به عنوان بزرگترین نهادِ وامدار انقلاب و اندیشه های امام، تاکنون چه نقشی در احیای تفکر ایشان ایفا کردهاند؟ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت