هدایت شده از عقیق
                                                            
                                        5.63M حجم رسانه بالاست
                                                
                                                مشاهده در ایتا                                                
                                            🎥حجت خدا
🔺#شیخ_عباس_اخوان
🔹عقیق واعظین 
@vaezin
                
            
                شذرات المعارف
            
            https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ایام #فاطمیه
إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ (۴۹) و  مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ (۵۰) وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَآ أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۵۱) وَ كُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی ٱلزُّبُرِ (۵۲) وَ كُلُّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌ #القمر:۵۳
خدای متعال در #قرآن کریم ما را ملتفت به ریشه مسائل و تبیین آن با طرح بحث #منشأ_ماده در #فلسفه و #فیزیک به اینکه منشأ ماده از بحث جزء لا یتجزاء رسید به #اتم و سپس با شکافت اتم رسید به ذرات اتم و تا رسید به اینکه در سال ۲۰۱۲ در #آمریکا به این رسیدند که منشأ ماده یک شیء یک بعدی است که از #هیچ پدید آمده است که البته این هیچ، با #هیچ_فلسفی متفاوت است و این همان بحث است که #الهی میگوید: منشأ ماده عالم ورای ماده است؛ مشایعت #ملائکه با قطرات باران: وَ مُشَیعِی الثَّلْجِ وَ الْبَرَدِ، وَ الْهَابِطِینَ مَعَ قَطْرِ الْمَطَرِ إِذَا نَزَلَ، وَ الْقُوَّامِ عَلَی خَزَائِنِ الرِّیاحِ، وَ الْمُوَکلِینَ بِالْجِبَالِ فَلَا تَزُولُ وَ الَّذِینَ عَرَّفْتَهُمْ مَثَاقِیلَ الْمِیاهِ، وَ کیلَ مَا تَحْوِیهِ لَوَاعِجُ الْأَمْطَارِ وَ عَوَالِجُهَا. #صحیفه_سجادیه صلوات الله علیه دعای سوم؛ اتصال هر امر #مادی به عالم ماورای ماده؛ ذره #بوزون_هیگز
#Higgs_boson
و عدم قصد #انکار_خدا توسط محققین آن؛ الاهیون به عالم ورای ماده عالم #ملکوت میگویند که در باور فیزیکدان با نگرش فیزیکیاش هیچ میشود در حالیکه هیچ نیست بلکه یک حیثیت ورای ماده است؛ وَ إِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَآئِنُهُۥ وَ مَا نُنَزِّلُهُۥٓ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ #الحجر:۲۱؛ چیزی در این عالم #تصادفی نیست بلکه ما محاسبه آن را نمیدانیم؛ به کار بردن عبارت بیشمار برای ستارگان توسط برخی به علت عدم علم به محاسبه آن بوده وگرنه در #نفس_الأمر بیشمار نیست و محاسبه دارد؛ #خزینه جایی است که اصل هر چیزی آنجاست؛ «بقدر معلوم» یعنی اندازه آن مشخص است؛ وَ عِندَهُۥ مَفَاتِحُ ٱلْغَيْبِ لاَ يَعْلَمُهَآ إِلاَّ هُوَۚ وَ يَعْلَمُ مَا فِی ٱلْبَرِّ وَ ٱلْبَحْرِۚ وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُهَا وَ لاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَٰتِ ٱلْأَرْضِ وَ لاَ رَطْبٍ وَ لاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِی كِتَٰبٍ مُّبِينٍ #الأنعام:۵۹؛ #مفتاح در آیه که کلید عالم غیب است را خدا میداند که به #اولیاء علیهمالسلام خود آموخته است؛ رد بر نظر #وهابیت در مورد #موت و #مرگ و قطع ارتباط #میت با این عالم؛ امر به سؤال #پیامبر صلیالله علیه وآله وسلم از رسولان قبلی: وَ سْـَٔلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رُّسُلِنَآ أَجَعَلْنَا مِن دُونِ ٱلرَّحْمَٰنِ ءَالِهَةً يُعْبَدُونَ #الزخرف:۴۵؛ انتقال فلسفه و علوم از #شرق به #غرب و نوع پوشش اساتید غربی با #عبا و #عمامه که عبا به شنل و عمامه به کلاه مندیل دار که شبیه تحتالحنک عمامه است تبدیل شد چون این علوم از #مسلمین به ایشان رسید؛ جریان #پاپ_شیطان که با محاسبات هندسی که از مسلمین گرفته بود مالیات مردم را محاسبه میکرد و چون مردم به این کار آگاهی نداشتند این کار پاپ را #جادو میدانستند و به او پاپ شیطان میگفتند؛ محاسبه داشتن همه عالم؛ بیشتر بودن تعداد اتمهای یک حبه قند از تمام دانههای شن کره زمین که هر کدام از اینها طول موج و انا الحق خودش را دارد که نه تقابل و نه تداخل با شیء دیگر ندارد
چنان لطف او شامل هر تن است
که هر بنده گوید خدای من است
#سعدی
علیالسویه بودن #علم_الهی به همهچیز؛ روایات دال بر کم و زیاد شدن عمر انسان بر اثر برخی امور مربوط به #لوح_محو_و_اثبات است که مربوط به علم ملائکه است نه #لوح_محفوظ؛ رقم تمام محاسبات در لیله قدر زده میشود و این #لیلة_القدر یکی از شئون فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است؛ #ام_ابیها: كان النبي (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) يعظم شأنها و يرفع مكانها، و كان يكنّيها بأمّ أبيها و يحلّها من محبّته محلّا لا يقاربها فيه أحد و لا يوازيها. #کشف_الغمة تألیف #اربلی ج۱ص۴۳۸؛ یکی از معانی ام ابیها: محاسبه وجود ملکی خود پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم هم در وجود حضرت زهرا سلاماللهعلیها انجام میگیرد
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
دختر فکر بکر من، غنچه لب چو وا کند
  از نمکین کلام خود حق نمک ادا کند
 طوطی طبع شوخ من گر که شکر شکن شود
 کام زمانه را پر از شکر جانفزا کند
بلبل نطق من ز یک نغمه عاشقانهای
 گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا کند
 
 خامه مشکسای من گر بنگارد این رقم
 صفحه روزگار را مملکت ختا کند
نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سبق
خاصه دمی که از مسیحا نفسی ثنا کند
                
            
                شذرات المعارف
            
            بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ایام #فاطمیه  إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَل
        
                                        ناطقۀ مرا مگر روح قدس کند مدد
تا که ثنای حضرت سیدهٔ نسا کند
فیض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه
چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهی کند
بضعۀ سید بشر، ام ائمۀ غرر
کیست جز او که همسری با شه لافتیٰ کند؟
وحی نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب
قصهای از مروتش سورهٔ «هل اتی» کند
دامن کبریای او دسترس خیال نی
پایهٔ قدر او بسی پایه به زیر پا کند
در جبروت حکمران، در ملکوت قهرمان
در نشأت کن فکان حکم بما تشا کند
مفتقرا متاب رو از در او به هیچ سو
زان که مس وجود را فضهٔ او طلا کند
دیوان #کمپانی
غم بی همنفسی کشت مرا در این شهر
در میان، با که گذارم، غم پنهانی خویش
علی #اطهری_کرمانی
والكمد قاتلي #بیت_الأحزان ص۱۶۴
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
الشمْرُ جَالِسٌ عَلَی صَدْرِكَ وَ مُولِغٌ سَیْفَهُ عَلَی نَحْرِكَ قَابِضٌ عَلَی شَیْبَتِكَ بِیَدِهِ ذَابِحٌ لَكَ بِمُهَنَّدِهِ #بحارالأنوار ج۹۸ص۳۲۲
فاطمیه سال ۱۳۹۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ایام #فاطمیه
إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ (۴۹) و  مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ (۵۰) وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَآ أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۵۱) وَ كُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی ٱلزُّبُرِ (۵۲) وَ كُلُّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌ #القمر:۵۳
مقام #لیلة_القدر فاطمه زهرا سلاماللهعلیها؛ #قدر به معنای اندازه؛ همانا ما هرچیزی را به اندازه آفریدیم و امر ما نیست مگر یک مرتبه مثل چشم گرداندن و هر آن چیز را انجام میدهند در آثار نوشته شده موجود است و هر ریز و درشتی؛ ما هر چیزی را به اندازه آفریدیم یعنی کمّاً و کیفاً و هر حیثیتی که دارد محاسبه شده است؛ هر چیزی به دیدگاه الوهی به اندازه و تقدیر خودش است برخلاف دیدگاه برخی بهتر است که گونهٔ دیگری باشد
جهان چون زلف و خط و خال و ابروست
که هر چیزی به جای خویش نیکوست
#گلشن_راز #شبستری
 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ الدَّیْلَمِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فُلَانٌ مِنْ عِبَادَتِهِ وَ دِینِهِ وَ فَضْلِهِ فَقَالَ کَیْفَ عَقْلُهُ قُلْتُ لَا أَدْرِی فَقَالَ إِنَّ الثَّوَابَ عَلَی قَدْرِ الْعَقْلِ إِنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ فِی جَزِیرَةٍ مِنْ جَزَائِرِ الْبَحْرِ خَضْرَاءَ نَضِرَةٍ کَثِیرَةِ الشَّجَرِ ظَاهِرَةِ الْمَاءِ وَ إِنَّ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَةِ مَرَّ بِهِ فَقَالَ یَا رَبِّ أَرِنِی ثَوَابَ عَبْدِکَ هَذَا فَأَرَاهُ اللَّهُ تَعَالَی ذَلِکَ فَاسْتَقَلَّهُ الْمَلَکُ فَأَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَیْهِ أَنِ اصْحَبْهُ فَأَتَاهُ الْمَلَکُ فِی صُورَةِ إِنْسِیٍّ فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا رَجُلٌ عَابِدٌ بَلَغَنِی مَکَانُکَ وَ عِبَادَتُکَ فِی هَذَا الْمَکَانِ فَأَتَیْتُکَ لِأَعْبُدَ اللَّهَ مَعَکَ فَکَانَ مَعَهُ یَوْمَهُ ذَلِکَ فَلَمَّا أَصْبَحَ قَالَ لَهُ الْمَلَکُ إِنَّ مَکَانَکَ لَنَزِهٌ وَ مَا یَصْلُحُ إِلَّا لِلْعِبَادَةِ فَقَالَ لَهُ الْعَابِدُ إِنَّ لِمَکَانِنَا هَذَا عَیْباً فَقَالَ لَهُ وَ مَا هُوَ قَالَ لَیْسَ لِرَبِّنَا بَهِیمَةٌ فَلَوْ کَانَ لَهُ حِمَارٌ رَعَیْنَاهُ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ فَإِنَّ هَذَا الْحَشِیشَ یَضِیعُ فَقَالَ لَهُ ذَلِکَ الْمَلَکُ وَ مَا لِرَبِّکَ حِمَارٌ فَقَالَ لَوْ کَانَ لَهُ حِمَارٌ مَا کَانَ یَضِیعُ مِثْلُ هَذَا الْحَشِیشِ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَی الْمَلَکِ إِنَّمَا أُثِیبُهُ عَلَی قَدْرِ عَقْلِهِ. #الکافی ج۱ص۱۲؛ امکان تنازل #ملائکه یا به نحو تلبس به صورت بشری (قول مشهور) یا #تمثل به استخدام ماده (قول محققین)؛ تبیین معنای #استخدام_ماده توسط ملک؛ مقام #حکمت در همه آفریده شدگان؛ بیان #صدرالمتألهین در #شرح_اصول_کافی ج۱صص۲۲۹-۲۳۰ پیرامون روایت پیشین؛ عالم #خزائن همان عالم #امر است؛ #فیض جاری در عالم امکان در محل خودش قرار میگیرد مثل برادههای آهن که در مقابل آهن ربا و در میدان مغناطیسی که قرار بگیرند هرکدام سر جای خودشان قرار میگیرند؛ بیان #ابن_سینا پیرامون اینکه خود عالم امکان برای خودش قاعده دارد؛ الشّیء ما لم یجب لم یوجد؛ یکی از لوازم به وجود آمدن اشیاء به #حکمت است که اگر آن حکمت وجودی نباشد خلقت آن شیء لغو میباشد؛ تبیین معنای عبارت ابن سینا: «ما جعل الله المشمشة مشمشة بل اوجدها»؛ به مقام حکمت از #ازل جایگاه همهٔ اشیاء معلوم است؛ #ظهور و بروز عوالم در هر عالمی؛ یکی بودن تمام آفرینش به یک امر الهی؛ #علم خدای متعال به غایات مثل علم او به مبادی است؛ عدم #تدریج در علم خدای متعال بلکه تدریج مربوط به ظهور و بروز ملکی است؛  إِنَّمَآ أَمْرُهُۥٓ إِذَآ أَرَادَ شَيْـًٔا أَن يَقُولَ لَهُۥ كُن فَيَكُونُ (۸۲) فَسُبْحَٰنَ ٱلَّذِی بِيَدِهِۦ مَلَكُوتُ كُلِّ شَیْءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ #یس:۸۳؛ ظهور و بروز تعدد و #کثرت از عالم امر که عالم #وحدت است به وساطت لیلة القدر به اینکه فیض واحد از این طریق و عالم ظهور کثرت پیدا میکند؛ عالم وحدت در جایی عالم خزائن نامیده شده: وَ إِن مِّن شَیْءٍ إِلاَّ عِندَنَا خَزَآئِنُهُۥ وَ مَا نُنَزِّلُهُۥٓ إِلاَّ بِقَدَرٍ مَّعْلُومٍ #الحجر:۲۱؛ و در جایی به عالم امر نامیده شده: و  مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ #القمر:۵۰؛ و در جایی عالم #مشیت نامیده شده: عن أبي عبد الله عليه السلام قال: خلق الله المشيئة بنفسها ثم خلق الأشياء بالمشيئة #الکافی ج۱ص۱۱۰؛ عباراتنا شتی و حسنک واحد؛ همهٔ این عوالم یک عالم است با تعدد تعابیر که هرکدام در مکتبی ناظر به شأنی است؛ خانه قاضی گردو زیاده ولی شماره داره #ضرب_المثل؛ تبیین تعدد پیدا کردن امر واحد به کثرت با مثال تقسیم برق فشار قوی به برق ضعیف؛ فیض سنگین #قرآن: وَ لَوْ أَنَّ قُرْءَانًا سُيِّرَتْ بِهِ
                
            
                شذرات المعارف
            
            https://eitaa.com/akavan110
        
                                        ٱلْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ ٱلْأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ ٱلْمَوْتَیٰۗ بَل لِّلَّهِ ٱلْأَمْرُ جَمِيعًا #الرعد:۳۱
بادهٔ گلرنگِ تلخِ تیزِ خوشخوارِ سَبُک
نقلَش از لَعلِ نگار و نقلَش از یاقوتِ خام
#حافظ
فیض ثقیل سنگین در یک جایگاهی لطیف میشود که آن جایگاه لیلة القدر است که ظهور #حضرت_زهرا سلام الله علیها است که اوست که فیوضات را میگیرد و تعدیل میکند و به مقام #تفصیل میآورد: وَ كُلَّ شَیْءٍ فَصَّلْنَٰهُ تَفْصِيلاً #الإسراء:۱۲؛ که این یکی از شئون فاطمه زهرا سلاماللهعلیها است؛ مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَكَ لَيلَةَ القَدرِ #بحارالأنوار ج۴۳ص۶۵
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
محبوبهٔ حق، جان جهان فاطمهام بود
هم قائمهٔ روح و روان فاطمهام بود
مام حسنین، مونس جان فاطمهام بود
غمخوار دل غمزدگان فاطمهام بود
بقیع فاطمهام کو؟
دُر عالمهام کو؟
در راه خدا طائر من گشته فدایی
ما بین من و فاطمه افتاده جدایی
طفلان همه گویند که مادر به کجایی
ای سینه شکسته ز چه در خانه نیایی
بقیع فاطمهام کو؟
دُر عالمهام کو؟
یا ابتاه یا رسول الله
یا فضة خذینی فوالله سقط ما فی احشائی
زهرا جان زهرا جان
فاطمیه سال ۱۳۹۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
ایام #فاطمیه
إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ (۴۹) و  مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ (۵۰) وَ لَقَدْ أَهْلَكْنَآ أَشْيَاعَكُمْ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ (۵۱) وَ كُلُّ شَیْءٍ فَعَلُوهُ فِی ٱلزُّبُرِ (۵۲) وَ كُلُّ صَغِيرٍ وَ كَبِيرٍ مُّسْتَطَرٌ #القمر:۵۳
در این آیات مبارکات خدای متعال به بندگان خود #بینش و #نگرش و #جهان_بینی میدهد که غیر از مباحث #آیات_الاحکام است؛ بینش به #قدر معلوم؛ اگر بحث از #معارف نباشد مباحث #حلال و #حرام یا هیچ ثمرهای ندارد یا ثمره کمی دارد؛ انسان باید بداند که بینش و نگرش و #باور و #اعتقاد میتواند انسان را در مسیر موفق بدارد؛ نبود بینش صحیح در #عابد مذکور در روایت: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُلَیْمَانَ الدَّیْلَمِیِّ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فُلَانٌ مِنْ عِبَادَتِهِ وَ دِینِهِ وَ فَضْلِهِ فَقَالَ کَیْفَ عَقْلُهُ قُلْتُ لَا أَدْرِی فَقَالَ إِنَّ الثَّوَابَ عَلَی قَدْرِ الْعَقْلِ إِنَّ رَجُلًا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ فِی جَزِیرَةٍ مِنْ جَزَائِرِ الْبَحْرِ خَضْرَاءَ نَضِرَةٍ کَثِیرَةِ الشَّجَرِ ظَاهِرَةِ الْمَاءِ وَ إِنَّ مَلَکاً مِنَ الْمَلَائِکَةِ مَرَّ بِهِ فَقَالَ یَا رَبِّ أَرِنِی ثَوَابَ عَبْدِکَ هَذَا فَأَرَاهُ اللَّهُ تَعَالَی ذَلِکَ فَاسْتَقَلَّهُ الْمَلَکُ فَأَوْحَی اللَّهُ تَعَالَی إِلَیْهِ أَنِ اصْحَبْهُ فَأَتَاهُ الْمَلَکُ فِی صُورَةِ إِنْسِیٍّ فَقَالَ لَهُ مَنْ أَنْتَ قَالَ أَنَا رَجُلٌ عَابِدٌ بَلَغَنِی مَکَانُکَ وَ عِبَادَتُکَ فِی هَذَا الْمَکَانِ فَأَتَیْتُکَ لِأَعْبُدَ اللَّهَ مَعَکَ فَکَانَ مَعَهُ یَوْمَهُ ذَلِکَ فَلَمَّا أَصْبَحَ قَالَ لَهُ الْمَلَکُ إِنَّ مَکَانَکَ لَنَزِهٌ وَ مَا یَصْلُحُ إِلَّا لِلْعِبَادَةِ فَقَالَ لَهُ الْعَابِدُ إِنَّ لِمَکَانِنَا هَذَا عَیْباً فَقَالَ لَهُ وَ مَا هُوَ قَالَ لَیْسَ لِرَبِّنَا بَهِیمَةٌ فَلَوْ کَانَ لَهُ حِمَارٌ رَعَیْنَاهُ فِی هَذَا الْمَوْضِعِ فَإِنَّ هَذَا الْحَشِیشَ یَضِیعُ فَقَالَ لَهُ ذَلِکَ الْمَلَکُ وَ مَا لِرَبِّکَ حِمَارٌ فَقَالَ لَوْ کَانَ لَهُ حِمَارٌ مَا کَانَ یَضِیعُ مِثْلُ هَذَا الْحَشِیشِ فَأَوْحَی اللَّهُ إِلَی الْمَلَکِ إِنَّمَا أُثِیبُهُ عَلَی قَدْرِ عَقْلِهِ. #الکافی ج۱ص۱۲؛ از بیش از شش هزار آیات #قرآن کریم حدود پانصد آیه پیرامون #احکام است و مابقی پیرامون مباحث معارفی است؛ عدم ثمره از #اعمال بدون باور به #توحید؛ روایتی پیرامون طعنه شخصی به #عباس_بن_عبدالمطلب پیرامون #ایمان_ابوطالب علیهالسلام و پاسخ عباس بن عبدالمطلب به او؛ اهمیت باور توحیدی؛ #روضه انسانی که نگرش توحیدی دارد هم فرق دارد با دیگران؛ فرمایش #سیدالشهداء علیهالسلام هنگام تیر خوردن به گلوی جناب #علی_اصغر علیهالسلام: تلقى الدم بكفيه فلما امتلأتا رمى بالدم نحو السماء ثم قال: هون على ما نزل بي إنه بعين الله #لهوف ص۶۱؛ #تسلیت به سیدالشهداء علیهالسلام: فنودي من الهواء: «دعه يا حسين، فإنّ له مرضعا في الجنّة» #تذکرة_الخواص تألیف: #سبط_ابن_الجوزی ج۲ص۱۶۴؛ در #محضر الهی دیدن خود در #حضرت_نوح علیهالسلام: وَ ٱصْنَعِ ٱلْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَ وَحْيِنَا وَ لاَ تُخَٰطِبْنِی فِی ٱلَّذِينَ ظَلَمُوٓا۟ۚ إِنَّهُم مُّغْرَقُونَ #هود علیهالسلام:۳۷؛ خطاب به #اهل_معصیت: أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ يَرَیٰ #العلق:۱۴؛ بینش دادن آیات قرآن به انسان برای #انسان_سازی و عدم فایدهٔ #عمل بدون آدم سازی؛ تشکیل سمیناری در سال ۱۹۸۶م در #تلاویو در #اسرائیل با حضور دانشمندان برجستهای مثل #لویی_ماسینیون و برخی آخوندهای فراری پیرامون اینکه چرا #شیعه نمیمیرد؟!؛ بررسی مسأله نهادینه شدن #ادیان (=از بین رفتن روح این ادیان و ماندن ظاهر) به جز شیعه در سمینار تلاویو و نتیجهگیری سمینار به اینکه تا شیعه #امام_حسین (صلوات الله علیه) را دارد نمیمیرد و باید حسین را از شیعه بگیریم!؛ سمینار دیگری پس از چند سال و نتیجه دیگر اینکه علاوه بر حسین، شیعه زنده به #علم است و باید #امام_جعفرصادق (صلوات الله علیه) را از شیعه بگیریم!؛ سمینار سوم پیرامون شیعه و اینکه عامل سوم نمردن شیعه #امام_مهدی (صلوات الله علیه) است؛ علت حمله به #هیئت ها جریانی برونمرزی است تا بساط شیعه از بین برود؛ #انتظار و #امید با امام مهدی علیهالسلام؛ دو #ایده در دستگاه سیدالشهداء و امام زمان علیهماالسلام و یک عمل در دستگاه امام صادق علیهالسلام؛ چگونه منتهی شدن #کثرت به #وحدت و مشکل #زردشتی ها در این جهت که قائل به دو خدایی خوبی و بدی شدند؛ ماههای #فروردین و #اردیبهشت و #خرداد تا آخر هرکدام الاهههای مکتب زردشتیگری است و قرار دادن اینها به عنوان ماههای سال از دورهٔ #رضاخان که ماقبل آن
                
            
                شذرات المعارف
            
            https://eitaa.com/akavan110
        
                                        ماهها بر اساس ماههای #قمری بود و ماههای #شمسی بر اساس اسامی قدیم آنها مثل #جوزا و #سنبله بود؛ اسامی #سیاره ها مثل #اورانوس و #نپتون و #پلوتون آلهههای #یونان_باستان است که بهعنوان اسماء سیارات گذاشتند و از تمام اینها #بت_پرستی در آمد زیرا در آنها نگرش توحیدی نبود؛ بحث لیلة القدر از مهام مباحث توحیدی است که انسان با آن میفهمد که وحدت چگونه کثرت میشود؛ لیلة القدر #مادر این عالم است و آنچه ما در این عالم کثرات شروع میشود از یک نقطه که همان لیلة القدری است منشأ میگیرد
إِنَّا كُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَٰهُ بِقَدَرٍ (۴۹) و  مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ #القمر:۵۰
چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
گر به اقلیم عشق روی آری
همه آفاق گلستان بینی
آنچه بینی دلت همان خواهد
وانچه خواهد دلت همان بینی
هرچه داری اگر به عشق دهی
کافرم گر جوی زیان بینی
#هاتف_اصفهانی
تعابیر مختلف از حقیقت لیلة القدر مثل #عالم_لیلة_القدر و #عالم_أم_اللیالی که همگی منتهی میشود به یک اصل که آن اصل هم تحت یک #اراده قرار دارد: و  مَآ أَمْرُنَآ إِلاَّ وَٰحِدَةٌ كَلَمْحِۢ بِٱلْبَصَرِ #القمر:۵۰: سر به سر گرفتن قرآن در #شب_قدر؛ نگرش درست نباشد از آن #وهابیت بیرون میآید؛إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ فِی لَيْلَةٍ مُّبَٰرَكَةٍۚ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ #الدخان:۳؛ #برکت منشأ نمو و زیادتی است؛ بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ
إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ فِی لَيْلَةِ ٱلْقَدْرِ #القدر:۱؛ سر سفارش یه قرائت سوره #الدخان در شب قدر برای درک شب قدر که در آن مباحث #قیامت که ظهور عالم وحدت است مطرح شده: لِّمَنِ ٱلْمُلْكُ ٱلْيَوْمَۖ لِلَّهِ ٱلْوَٰحِدِ ٱلْقَهَّارِ #غافر:۱۶؛ وَ لَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَٰدَیٰ كَمَا خَلَقْنَٰكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ  #الأنعام:۹۴؛ همانگونه که یکی یکی بر میگردید یکی یکی هم #مسلمان بشوید: قُلْ إِنَّمَآ أَعِظُكُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُوا۟ لِلَّهِ مَثْنَیٰ وَ فُرَٰدَیٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا۟ۚ مَا بِصَاحِبِكُم مِّن جِنَّةٍۚ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذِيرٌ لَّكُم بَيْنَ يَدَیْ عَذَابٍ شَدِيدٍ #سبأ:۴۶؛ توجه به #تنهایی در قیامت؛ يُبَصَّرُونَهُمْۚ يَوَدُّ ٱلْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِی مِنْ عَذَابِ يَوْمِئِذِۢ بِبَنِيهِ (۱۱) وَ صَٰحِبَتِهِۦ وَ أَخِيهِ (۱۲) وَ فَصِيلَتِهِ ٱلَّتِی تُـْٔوِيهِ (۱۳) وَ مَن فِی ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا ثُمَّ يُنجِيهِ #المعارج:۱۱؛ اصلاح #فکر پیش از موقعی که بخواهی همهچیز را فدا کنی تا نجات پیدا کنی؛ لِّمَنِ ٱلْمُلْكُ ٱلْيَوْمَۖ لِلَّهِ ٱلْوَٰحِدِ ٱلْقَهَّارِ #غافر:۱۶؛ وَ لَقَدْ جِئْتُمُونَا فُرَٰدَیٰ كَمَا خَلَقْنَٰكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ  #الأنعام:۹۴؛ وجود جلوه لیله قدر در فاطمه زهرا سلاماللهعلیها نسبت بت همهٔ ائمه اطهار علیهمالسلام؛ فاطمه زهرا سلاماللهعلیها کعبه و قبله همه ائمه اطهار علیهمالسلام است؛ تعارف نبودن توجه اهلبیت علیهمالسلام به فاطمه زهرا سلاماللهعلیها: قَالَ صلیالله علیه وآله وسلم قَدْ فَعَلَتْ فَدَاهَا أَبُوهَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ #المناقب لابن شهرآشوب، ج۳ص۳۴۳؛ عدم #مبالغه در #معصوم علیهالسلام و فرمایش #علامه_حلی در #کشف_المراد در این باب؛ تعبیر «سیدتی و مولاتی» #امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه نسبت به فاطمه زهرا سلاماللهعلیها: وعن جعفر بن محمد عن آبائه عليهم السلام قال: لما حضرت فاطمة الوفاة بكت فقال لها أمير المؤمنين عليه السلام يا سيدتي ما يبكيك ؟ قالت: أبكي لما تلقى بعدي قال لها لا تبكي، فو الله إن ذلك لصغير عندي في ذات الله #بحارالأنوار ج۴۳ص۲۱۸؛ سفارشات پیامبر به امیرالمؤمنین در شب عروسی با حضرت زهرا صلوات الله علیهم اجمعین؛ علت توسل به #حضرت_عباس علیهالسلام در آخر #فاطمیه به اینکه او قدر خودش را فهمید که باید دست به دامن فاطمه زهرا سلاماللهعلیها بزند؛ من تعلق بذیل من ذیولها نجاه الله من النار
لیله قدر اولیا، نور نهار اصفیا
صبح جمال او طلوع از افق علا کند
بضعۀ سید بشر، ام ائمۀ غرر
کیست جز او که همسری با شه لافتیٰ کند؟
وحی نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب
قصهای از مروتش سورهٔ «هل اتی» کند
دامن کبریای او دسترس خیال نی
پایهٔ قدر او بسی پایه به زیر پا کند
در جبروت حکمران، در ملکوت قهرمان
در نشأت کن فکان، حکم بما تشا کند
دیوان #کمپانی
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
شمس دين تا كه نور گستر شد
همه آفاق از او منور شد
مكه شد رشك آسمان كه در او
مولد دختر پيمبر شد
زهره آمد كه بنگرد زهراء
از خجالت خفيف و مضطر شد
خود به خود گفت زهره با زهرا
كى تواند كجا برابر شد
تا كه اين غم ز دل كند بيرون
رفت سرگرم چنگ و مزمر شد
پايه دين حق از اين دختر
گرچه بودى قوى قوىتر شد
                
            
                شذرات المعارف
            
            https://eitaa.com/akavan110
        
                                        اصل ميزان حق شناسى را
به دو كفه كشنده داور شد
خواست بيند به كفهئى كه على است
كس برابر توان به حيدر شد
ديد هم سنگ حيدر كرار
كه نخواهد ديگر میسر شد
كرد آنگاه خلقت زهراء
آمد و با على برابر شد
مرتضى را كجا بدى همسر
گر نه زهراش جفت و همسر شد
آن نيامد به رتبه چون زهرا
مرد هم چون على ولى خدا
#میرزاجوادتجلی
بنشین در برم ای خانه نشین
صورت فاطمه را سیر ببین
زهرا جان زهرا جان
شب که تاریک شود محفل من
عوض شمع بسوزد دل من
رشته زندگیام پاره شده
کودکانم همه آواره شده
زهرا جان زهرا جان
فاطمیه سال ۱۳۹۹
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            