📝 تاملی در چیستی منطق ذهن شناسی از منظر علامه طباطبایی
[معرفی مقاله منطق ذهن شناسانه]
این مقاله به به بررسی و تحلیل عمیق منطق ذهن شناسانه و مفهوم بنیادین وجود ذهنی می پردازد. هدف اصلی آن تبیین دیدگاه علامه طباطبایی (ره) درباره اعتباری بودن وجود ذهنی و تفکیک آن از وجود خارجی است بر اساس این تحلیل وجود ذهنی امری است که معلول نفس انسان بوده و دارای دو حیثیت است یک حیثیت واقعیت وجودی که شئون نفس است و حیثیت دیگر آن مقیس الى الخارج است و حکایت گر از ماهیت خارجی محسوب میشود. ماهیت نیز قبل از اثبات اصالت الوجود، تعینی از تعینات واقعیت تلقی می شود.
این مقاله نشان میدهد که معقولات ثانی منطقی نظیر مفاهیمی چون موضوع محمول و نسبت اوصاف وجود ذهنی و محصول غفلت یا خطای ذهن از اصل واقعیت هستند. این مفاهیم اعتباری در تمامی علوم کاربرد دارند در ادامه مقاله با نقد دیدگاه های رایج در مورد موضوع علم منطق استدلال میکند که وجود ذهنی محور اصلی مباحث منطقی است همچنین، دلالت طبعی نیز بر پایه ی خطای ذهن بنا شده است و میتواند به معنای خطای ذهن و قرار گرفتن ما بالعرض در مکان ما بالذات تفسیر شود. در این مقاله سه نوع محکی برای ذهن [وجود ماهیت عدم] را معرفی کرده و نقش آنها را در نظام معرفتی تبیین می کند.
در نهایت مقاله به انواع براهين لم، ان، ان مطلق و محدودیتهای آنها اشاره کرده و بر لزوم استفاده از رویکردهای نوین مانند برهان ملازمات عامه با شبه لم برای رهایی از خطاهای ناشی از انشائات درونی ذهن و هدایت به سوی واقعیت تاکید می کند. این رویکرد جدید در منطق برهان را به ابزاری برای نجات انسان از خطا تبدیل می کند.
در نهایت می توان گفت که منطق ذهن شناسانه مانند یک نقشه ی راه تخصصی است که به جای نشان دادن مناظر بیرونی، به درون کار کردهای سیستم موقعیت یاب ذهنی ما می پردازد و مشخص میکند که در کجا ممکن است سیستم ناوبری درونی ما به دلیل غفلت با خطا ما را به بیراهه ببرد و چگونه میتوان آن را باز تنظیم کرد تا مسیر واقعی را به سوی حقیقت پیدا کنیم
#منطق #مقاله #معرفی_مقاله
#منطق_ذهن_شناسی #وجود_ذهنی #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
🎓 اعضای مدرسه سها چه کسانی هستند؟
[#معرفی_سها]
اعضای مدرسه سها جمعی از طلبههای دغدغهمند هستند که حدود ۹ سال پیش با یک هدف مشترک کنار هم قرار گرفتند:
✳️ تحول در علوم انسانی بر پایهی مبانی اسلامی مبتنی بر آموزه های امام خمینی و علامه طباطبایی.
ما تصمیم گرفتیم فارغ از ساختارهای رسمی آموزشی، مسیر خودمان را برای فهم و بسط علوم انسانی اسلامی بسازیم؛ مسیری که بیشتر از مدرک و عنوان، بر باور، تعهد و عمل تکیه دارد. آنچه توانسته در این مدت اعضای مدرسه سها را کنار هم با وجود همه چالش ها جمع کند عشق، علاقه و هم قسم شدن برای این هدف است.
📚 اعضای سها در این سالها، بدون هیچ چشمداشت مادی، وقت و توانشان را صرف تحقیق، گفتوگو و گفتمانسازی دربارهی علوم انسانی اسلامی کردهاند. ما داعیه دار این نیستیم که در این مسیر توانسته ایم بی عیب و نقص حرکت کنیم اما ادعا میکنیم همواره سعی در حرکت و استقامت بر این مسیر داشته ایم.
و حالا با راهاندازی هویت رسانهای سها، تلاش میکنند بخشی از این گفتمان و تجربه را با شما به اشتراک بگذارند؛ تا قدمی هرچند کوچک، در جهت جریانسازی فکری و فرهنگی برداشته شود.
💡 ما در خانواده سها باور داریم که تحول اجتماعی از تحول فکری و تربیت نیرو آغاز میشود — و فکر، وقتی زنده است که در گفتوگو جاری شود.
#مدرسه_سها #علوم_انسانی_اسلامی #تحول_در_علوم_انسانی #گفتمان_سازی
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
📄 لینک معرفی درس گفتارهای مدرسه سها:
🎙 معرفی درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/411
🎙 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/463
🎙 معرفی درس گفتار منطق شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/383
🎙 معرفی درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/431
🎙 معرفی درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/539
#منوی_دسترسی #معرفی
#درس_گفتار
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📌مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگذار میکند.
🔹 نظام سازی و علوم اجتماعی
🔸 سلسله جلسات مبانی فلسفی نظام سازی
🔸 ارائه دهنده: استاد حجت الاسلام علی اسدی
🔸 دبیر: حسام وحیدی
🔹 زمان: پنجشنبه ها/ ساعت ۱۱
🔹مکان: متعاقباً اعلام می شود!
♦️مناسب برای دانشجویان، طلاب و علاقهمندان علوم انسانی و دغدغهمندان علوم انسانی اسلامی
•
•
•
- انجمن فلسفه علوم اجتماعی :
https://eitaa.com/Bou_PHSS
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📌مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگذار میکن
شرکت برای عموم در این جلسات آزاد میباشد.
📌تصاویری از دیدار اعضای مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با آیت الله عبدالکریم فرحانی
#آلبوم_تصاویر
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📌[معنای تحول علوم در اندیشه امام خمینی(ره)]
📝در مدل آموزشی اسلام بر خلاف دانشگاه طبیعت برای واقعیت مهار میشود.
فرق بين دانشگاههاى غربى و دانشگاههاى اسلامى بايد در آن طرحى باشد كه اسلام براى دانشگاهها طرح مىكند. دانشگاههاى غربى - به هر مرتبهاى هم كه برسند - طبيعت را ادراك مىكنند، طبيعت را مهار نمىكنند براى معنويت. اسلام به علوم طبيعى نظر استقلالى ندارد. تمام علوم طبيعى - به هر مرتبهاى كه برسند - باز آن چيزى كه اسلام مىخواهد نيست. اسلام طبيعت را مهار مىكند براى واقعيت؛ و همه را رو به وحدت و توحيد مىبرد.
اسلام براى برگرداندن تمام محسوسات و تمام عالم به مرتبۀ توحيد است. تعليمات اسلام تعليمات طبيعى نيست، تعليمات رياضى نيست؛ همه را دارد. تعليمات طب نيست ؛ همۀ اين را دارد لكن اينها مهار شده به توحيد. برگرداندن همۀ طبيعت و همۀ ظِلهاى ظلمانى به آن مقام نورانى، كه آخِر مقام الوهيت است.
بنا بر اين، بايد اين معنا كه علوم - ما از آن هم تمجيد مىكنيم؛ تعريف مىكنيم؛ همۀ علوم طبيعى، همۀ علوم مادى؛ لكن آن خاصيتى كه اسلام از اينها مىخواهد در غرب از آن خبرى نيست. اگر هم باشد فقط يك چيز نازلى است - آن معنايى كه از علوم دانشگاهها ما مىخواهيم و آن معنايى كه از علوم
مدارس قديمه ما مىخواهيم، همين معنا نيست كه در سطح ظاهر الآن هست.
و متفكرين ما همان سطح ظاهر را دارند در آن [كار] مىكنند و بسيار هم ارجمند است كارهايشان ؛ لكن آنكه اسلام مىخواهد اين نيست. آنى كه اسلام مىخواهد تمام علوم، چه علوم طبيعى باشد و چه علوم غير طبيعى باشد ، آنكه از آن اسلام مىخواهد، آن مقصدى كه اسلام دارد، اين است كه تمام اينها مهار بشود به علوم الهى و برگشت به توحيد بكند.
هر علمى جنبۀ الوهيت در آن باشد، يعنى انسان طبيعت را كه مىبيند خدا را در آن ببيند، ماده را كه مىبيند خدا را در آن ببيند، ساير موجودات را كه مشاهده بكند خدا را در آن ببيند. آنكه اسلام براى آن آمده است: براى برگرداندن تمام موجودات طبيعى به الهيت و تمام علوم طبيعى به علم الهى. و از دانشگاهها هم اين معنا مطلوب است. نه اينكه خود طب را - البته طب هم بايد باشد، علوم طبيعى هم همه بايد باشد، معالجات بدنى هم بايد باشد - لكن مهم آن مركز ثقل است كه مركز توحيد است. تمام اينها بايد برگردد به آن جهت الوهيت. نبايد ما خيال كنيم كه ... مثلاً اگر علومى در اسلام هم باشد، نظر مثل علومى است كه ساير مردم دارند يا ساير رژيمها دارند.
🗒 صحیفه امام، جلد: ۸، صفحه: ۴۳۵-۴۳۴
#پاره_فکر
#امام_خمینی #علم_دینی #دانشگاه #تحول #علوم_اسلامی
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📌مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگذار میکن
💡جلسه ساعت ۱۱، دانشگاه باقرالعلوم ساختمان علامه طباطبایی اتاق ۶ برگذار خواهد شد.
💡#منتشر_شد
جلسه 13 مبانی فلسفی نظام سازی
[نفسانیت بی جوهر: آناتومی بحران مدرنیته]
🎙 لینک دسترسی رایگان به جلسات👇🏻
https://B2n.ir/rb3833
📒سرفصلهای جلسه:
۱. نقد تحجر روشنفکری و جریانهای فکری معاصر ایران
• تأثیر هگل بر لیبرالیسم ایرانی و تقلید کورکورانه (تحجر)
• تقسیمبندی سهگانه جریانهای فکری ایران:
-جریان روشنفکری
-جریان متحجر سنتی
-جریانهای ضد مدرنیت/ضد غرب
۲. نقد مارکس به هگل و مفهوم نقد در دوران مدرن
• مبنای دوران مدرن بر نقد
• تقابل مارکس با هگل
۳. بیگانگی و آگاهی کاذب
• آفریدهها (دین، دولت، اقتصاد) تبدیل به ایده مطلق هگلی شدهاند
• آگاهیهای کاذب برای توجیه وضع موجود
۴. تناقض در مارکسیسم
• تضاد بین تغییر خودانگیخته و نقش حزب آهنین
• جبرگرایی و نقش اراده انسانی
۵. ماهیت انسان و کار در دیدگاه مارکس
• انسان موجود مادی با ماهیت کار
• تقسیم کار سازنده انسان تاریخی
• جریان آگاهی از زمین به آسمان
۶. اشکال سوژگی در مارکسیسم
• تناقض مارکس در نقد سوژگی هگلی
۷. مدرنیته: نفسانیت بیجوهر (بحران ذاتی)
• تفاوت فلسفه سنتی با مدرنیته
• سوژه به عنوان حیثیت نفسانیت بیجوهر
• مدرنیته در ذات خود بحران است
۸. نقش احساسات در مدرنیته
• تخالف عقلانیت با احساس
• شکاف عمیق بین زندگی و عقلانیت
📢 لینک معرفی درس گفتار:
🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄خلاصه سرفصل جلسات قبل
🖥 راهنمای ثبت نام
______________
#درس_گفتار #سخنرانی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
[تاملی در نسبت مفهوم دولت و زمان]
📝 #یادداشت
زمان و دولت دو مفهوم به هم پیچیده هستند. دولتها تقویم درست میکنند برای آنها زمان های خاصی اهمیت دارد مثلا اول مهر مفهومی است که توسط دولت تبدیل به یک زمان خاص شده است و مردم به مدرسه می روند، آنها تلاش دارند هر چه بیشتر زمان را عمومی کنند هر چه به دولت نزدیکتر باشید به زمان عمومی نزدیکتر می شوید.
مثلا برای کارمندهای دولت مفهوم ساعت هفت و ساعت 14 مفهومی خاص است در یکی از آنها باید به سمت محل کار حرکت کنند و در دیگری می توانند نوعی از آزادی از حدود را تجربه کنند حدی که زمان در آن موضوعیت دارد قفسی از زمان که دولت نام آن را «زمانِ کار اداری» گذاشته است در زمان عمومی تقویم اهمیت بسیار دارد.
مثلا عید نوروز دیگر لزوما 15 روز نیست بلکه 4 تا 5 روز تعطیل رسمی است پس دولت در مفهوم زمان نقشی اساسی دارد، و هر قدر به مرکز این دایره نزدیک شوید زمان برای شما عمومی تر می شود و هر چه زمان عمومی پر رنگ تر قفس تنگ تر، راستی چه معنایی از زمان و دولت را می توان یافت که با مفهوم قفس گره نخورده باشد
حجت الاسلام #علی_اسدی
___________
#زمان #دولت
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
💻 #منوی_دسترسی
📄فهرست گفتارها و درس گفتار های مدرسه سها
📌 درس گفتارها:
🔹 سطح تخصصی:
🎙 درس گفتار نظام فلسفی علامه 👇🏻
-https://eitaa.com/msoha_ir/556
🎙درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/348
🔸 سطح مقدمات:
🎙درس گفتار منطق شهید مطهری 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/382
🎙 درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/430
📄 فهرست معرفی درس گفتار ها👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/438
ـــــــــــ
📌 گفتار ها:
🎧مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/544
🎧جریان شناسی سیاسی ایران معاصر👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/362
🎧گفتاری پیرامون دین و دنیای جدید👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/346
🎧بحثی پیرامون فلسفه شب های قدر👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/344
🎧شرح بخش هایی از خطبه متقین 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/345
🎧 کوتاه گفتارهایی پیرامون سفر الی الله👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/353
🎧 گفتاری پیرامون فلسفه نماز 👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/357
🎧 گفتاری پیرامون جهاد و جنگ (محرم)👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/513
🖼 گالری عکس نوشته ها 👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/352
🌐 #راهنمای_ثبت_نام دوره ها👇🏻
📱 https://eitaa.com/msoha_ir/401
#فهرست
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
«ریشه دغدغه مسئله نظام سازی» [نظام سازی به معنی نظام اجرایی نیست] 📋 یادداشت 01 از بخش اول چیستی نظ
📝 تحلیل دیدگاه مرحوم امام درباره نسبت دین و اجرا
[نظام سازی علمی شامل نظام اجرایی نمیشود]
📋 یادداشت 02 از بخش اول چیستی نظام؟
چنانکه در جای خود در علم اصول تبیین گردیده، دین با اجرا ملازمهای ندارد. از این رو، اگر کسی بخواهد از کلام مرحوم امام چنین استنباط کند که «نظامسازی به معنای نظام اجرایی در دین وجود دارد»، این برداشت به ایشان منتسب نیست. زیرا خودِ ایشان در بحث مراتب حکم شرعی، به لزوم تفکیک میان «ثبوت دین»، «فهم مجتهد» و «ابلاغ» قائل هستند و نظام اجرایی را نیز مرتبهای دیگر میشمارند. به عبارت دیگر، در یک مرتبه، «دین ثبوتی» قرار دارد که خود، مرتبهای متمایز از نظام اجرایی است.
اساساً بحث نظامسازی به حوزۀ «علم» تعلق دارد و به این پرسش میپردازد که چگونه میتوان به نظامسازی علمی دست یافت. علم امری متفاوت از اجراست و این دو، مقولههایی جدا از یکدیگرند.
بر این اساس، نقد وارد بر دیدگاهی که نظامسازی را به معنای نظام اجرایی میداند، آن است که نباید اجرا را با خودِ دین یکسان پنداشت. حتی اگر اجرا بخواهد وصف دینی به خود بگیرد، «دینی» میشود، اما هرگز «خودِ دین» نخواهد بود. برای مثال، هنگامی که فردی با استناد به منابع دینی، مسئلهای را بر آن تطبیق میدهد، به دلیل این تطبیق صحیح، عمل او «دینی» توصیف میشود؛ یعنی با دین نسبت مییابد، اما این عمل، عینِ دین نیست.
📝 برداشتی از جلسه 1 نظام سازی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه #چیستی_نظام #نظام_اجرایی
#امام_خمینی #مراتب_حکم #نظام_علمی #علم_دینی #نظام_اجرایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت