eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📻 جهت دسترسی به همه درس گفتار ها، سخنرانی و یادداشت های حجت الاسلام به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 🔗 https://B2n.ir/rg4800 ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 📮 کانال ایتا | وب سایت
مفهوم عینیت علم اجتماعی در اندیشه ماکس وبر.pdf
حجم: 1.44M
🗒 📋موضوع: مفهوم عینیت علم اجتماعی در اندیشه ماکس وبر 📝نوشته: حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گمان تودۀ مردم است؛ يعنى چون نفس اراده مى‌كند كه بدن حركت كند، قهراً حركت خواهد كرد و اگر بخواهد بنشيند، بايد بدن، اطاعت تكوينى ذاتى نمايد و ملال اين از ملال اوست و فرح و نشاط اين، از نشاط و فرح اوست،ضعف معده و ساير قوا از كم لطفى نفس است كه مقدارى از سايه‌اش را از سر آنها كم مى‌كند، پس به نفس بايد گفت كه خدا سايه‌ات را كم نكند. ولى آن عالم طبيعى، كه قائل به نفس نيست مى‌گويد: همين بدن است و غير آن نيست و خرابى مال بدن است كه روزى قوى بود، روزى هم ضعيف و ناخوش مى‌شود. يا آن طبيب هم، كه توجه به نفس و تجرد آن ندارد - چون اينها فقط به ظاهر نگاه مى‌كنند و ديدۀ باطن‌بين يا ندارند، و يا اگر داشته باشند بسته است - حكم خواهد كرد كه ضعف، مال بدن است بدون اينكه متوجه باشد ضعف آن، از كم‌علاقگى نفس است. ولى حكيمى فلسفى كه با برهان، نفس را اثبات كرده و براى آن اثبات تجرد نموده، اين حرفها را نمى‌گويد، و تمام حيثيات را به آن صورتِ متحصل نسبت مى‌دهد و براى مادۀ غير متحصل، حيثيتى و فعليتى قائل نيست؛ زيرا شيئية الشىء به كمال اوست كه صورت باشد، نه به نقصش كه ماده باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
💡#منتشر_شد جلسه 12 مبانی فلسفی نظام سازی 🗒 سوژه گمشده: از بحران مدرنیته تا امید توحیدی 🎙 برای دستر
«ریشه دغدغه مسئله نظام سازی» [نظام سازی به معنی نظام اجرایی نیست] 📋 یادداشت 01 از بخش اول چیستی نظام؟ دغدغه مسئله نظام‌سازی از بینش‌هایی که مرحوم امام یا حضرت علامه و خود حضرت آقا بعضاً مطرح کردند حاصل شده که نسبت دین و دنیا چیست؟ مرحوم امام، ادعا دارند که دین برای در واقع اداره جامعه آمده است و دین می‌تواند جامعه را اداره کند و می‌تواند جامعه را سامان دهد. از همین گزاره که «دین می‌تواند جامعه را سامان دهد و نظام دهد و دین توانایی اداره جامعه را دارد»، خیلی‌ها به این حیص و بیص افتادند که پس در واقع اگر ما دنبال نظام‌سازی هستیم، معنایش می‌شود نظام اجرایی کشور. یعنی فکر کردند که در واقع نظام اجرایی کشور همان است که مثلاً ایده‌های نظام‌ساز دنبالش هستند، و برای همین بعضی از آقایان الان مثلاً درس‌های خارجی دارند، «درس خارج نظام‌سازی» دارند و در آنجا سر این بحث می‌کنند که ما چه‌جوری نظام اجرایی را سامان بدهیم که بشود به آن «نظام‌سازی» گفت. در واقع یک سامانه‌ای که در حوزه اجرا کاربست پیدا می‌کند. این [نوع نگاه به نظام سازی] خیلی به ایده‌های مدیریت و سازمان و اینها که در غرب وجود دارد، به آنها خیلی نزدیک‌اند. وقتی در بیان آقایان «نظام‌سازی» گفته می‌شود، به این معنا فهم می‌شود. ما در این جلسات میخواهیم بگوییم نظام سازی این نیست. 📝 بریده از جلسه 1 نظام سازی ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
HCWNT02_992.pdf
حجم: 251K
🗒 📋موضوع: منطق ذهن شناسانه 📝نوشته: حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📝 تاملی در چیستی منطق ذهن شناسی از منظر علامه طباطبایی [معرفی مقاله منطق ذهن شناسانه] این مقاله به به بررسی و تحلیل عمیق منطق ذهن شناسانه و مفهوم بنیادین وجود ذهنی می پردازد. هدف اصلی آن تبیین دیدگاه علامه طباطبایی (ره) درباره اعتباری بودن وجود ذهنی و تفکیک آن از وجود خارجی است بر اساس این تحلیل وجود ذهنی امری است که معلول نفس انسان بوده و دارای دو حیثیت است یک حیثیت واقعیت وجودی که شئون نفس است و حیثیت دیگر آن مقیس الى الخارج است و حکایت گر از ماهیت خارجی محسوب میشود. ماهیت نیز قبل از اثبات اصالت الوجود، تعینی از تعینات واقعیت تلقی می شود. این مقاله نشان میدهد که معقولات ثانی منطقی نظیر مفاهیمی چون موضوع محمول و نسبت اوصاف وجود ذهنی و محصول غفلت یا خطای ذهن از اصل واقعیت هستند. این مفاهیم اعتباری در تمامی علوم کاربرد دارند در ادامه مقاله با نقد دیدگاه های رایج در مورد موضوع علم منطق استدلال میکند که وجود ذهنی محور اصلی مباحث منطقی است همچنین، دلالت طبعی نیز بر پایه ی خطای ذهن بنا شده است و میتواند به معنای خطای ذهن و قرار گرفتن ما بالعرض در مکان ما بالذات تفسیر شود. در این مقاله سه نوع محکی برای ذهن [وجود ماهیت عدم] را معرفی کرده و نقش آنها را در نظام معرفتی تبیین می کند. در نهایت مقاله به انواع براهين لم، ان، ان مطلق و محدودیتهای آنها اشاره کرده و بر لزوم استفاده از رویکردهای نوین مانند برهان ملازمات عامه با شبه لم برای رهایی از خطاهای ناشی از انشائات درونی ذهن و هدایت به سوی واقعیت تاکید می کند. این رویکرد جدید در منطق برهان را به ابزاری برای نجات انسان از خطا تبدیل می کند. در نهایت می توان گفت که منطق ذهن شناسانه مانند یک نقشه ی راه تخصصی است که به جای نشان دادن مناظر بیرونی، به درون کار کردهای سیستم موقعیت یاب ذهنی ما می پردازد و مشخص میکند که در کجا ممکن است سیستم ناوبری درونی ما به دلیل غفلت با خطا ما را به بیراهه ببرد و چگونه میتوان آن را باز تنظیم کرد تا مسیر واقعی را به سوی حقیقت پیدا کنیم ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
🎓 اعضای مدرسه سها چه کسانی هستند؟ [] اعضای مدرسه سها جمعی از طلبه‌های دغدغه‌مند هستند که حدود ۹ سال پیش با یک هدف مشترک کنار هم قرار گرفتند: ✳️ تحول در علوم انسانی بر پایه‌ی مبانی اسلامی مبتنی بر آموزه های امام خمینی و علامه طباطبایی. ما تصمیم گرفتیم فارغ از ساختارهای رسمی آموزشی، مسیر خودمان را برای فهم و بسط علوم انسانی اسلامی بسازیم؛ مسیری که بیشتر از مدرک و عنوان، بر باور، تعهد و عمل تکیه دارد. آنچه توانسته در این مدت اعضای مدرسه سها را کنار هم با وجود همه چالش ها جمع کند عشق، علاقه و هم قسم شدن برای این هدف است. 📚 اعضای سها در این سال‌ها، بدون هیچ چشم‌داشت مادی، وقت و توانشان را صرف تحقیق، گفت‌وگو و گفتمان‌سازی درباره‌ی علوم انسانی اسلامی کرده‌اند. ما داعیه دار این نیستیم که در این مسیر توانسته ایم بی عیب و نقص حرکت کنیم اما ادعا میکنیم همواره سعی در حرکت و استقامت بر این مسیر داشته ایم. و حالا با راه‌اندازی هویت رسانه‌ای سها، تلاش می‌کنند بخشی از این گفتمان و تجربه را با شما به اشتراک بگذارند؛ تا قدمی هرچند کوچک، در جهت جریان‌سازی فکری و فرهنگی برداشته شود. 💡 ما در خانواده سها باور داریم که تحول اجتماعی از تحول فکری و تربیت نیرو آغاز می‌شود — و فکر، وقتی زنده است که در گفت‌وگو جاری شود. ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📄 لینک معرفی درس گفتارهای مدرسه سها: 🎙 معرفی درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/411 🎙 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/463 🎙 معرفی درس گفتار منطق شهید مطهری👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/383 🎙 معرفی درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/431 🎙 معرفی درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻 - https://eitaa.com/msoha_ir/539 ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📌مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگذار میکند. 🔹 نظام سازی و علوم اجتماعی 🔸 سلسله جلسات مبانی فلسفی نظام سازی 🔸 ارائه دهنده: استاد حجت الاسلام علی اسدی 🔸 دبیر: حسام وحیدی 🔹 زمان: پنجشنبه ها/ ساعت ۱۱ 🔹مکان: متعاقباً اعلام می شود! ♦️مناسب برای دانشجویان، طلاب و علاقه‌مندان علوم انسانی و دغدغه‌مندان علوم انسانی اسلامی • • • - انجمن فلسفه علوم اجتماعی : https://eitaa.com/Bou_PHSS ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📌تصاویری از دیدار اعضای مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با آیت الله عبدالکریم فرحانی ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت