«تحول علوم انسانی و ضرورت کار تکشیلاتی»
"اجتهاد تشکیلاتی یک ضرورت"
📝 #یادداشت
اجتهاد گروهی در علوم انسانی، با تکیه بر مبانی مشترک و همکاری میان پژوهشگران، راهکاری ضروری برای پیشرفت علمی است. از آنجا که بسیاری از رشتههای علوم انسانی ماهیت بینرشتهای دارند، پژوهشهای فردی ناکارآمد بوده و تنها با تقسیم کار و تعامل علمی میتوان از دوبارهکاری جلوگیری کرد و سرعت تحقیق را افزایش داد. با توجه به فاصلهٔ علمی با غرب، این روش نه یک انتخاب، بلکه تکلیفی اجتنابناپذیر است. در این مدل، هر محقق در حوزهٔ تخصص خود فعالیت میکند و با همافزایی دانش، خروجی پژوهشها بهصورت یکپارچه و کارآمد ارائه میشود
📖 مطالعه ادامه یادداشت 👉🏼
______________
#اجتهاد_تشکیلات #علوم_انسانی
#جریان_سازی
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ #داستان_سها
سوالاتی که احتمالاً ذهن شما را هم درگیر کرده!🧐
خیلی از شما عزیزان بارها از ما پرسیده اید:
✧ مدرسه سها دقیقاً چه هدفی را دنبال میکند؟
✧ چرا سها یک مدرسه آزاد هست و دوست ندارد رسمی شود؟
✧ با وجود جریان های متعدد علوم انسانی در سالهای اخیر، تفاوت سها با دیگران چیست؟
✧ اصلاً ما چه کسانی هستیم و با کدام نهادها همکاری داریم؟
✧ منابع مالی مدرسه از چه طریقی تأمین میشود و سها چه طور تا کنون توانسته پیش برود؟
✧ چرا باید مباحث ما را دنبال کنید؟
و دهها پرسش مشابه دیگر...
🔸 به زودی در یک سلسله یادداشت، به تدریج:
✓ ویژگیهای منحصربه فرد مدرسه سها
✓ داستان شکل گیری این مجموعه
✓ و پاسخ سوالات شما را
با جزئیات و شفافیت بررسی خواهیم کرد.
📌 همراه ما باشید تا با هم گفتوگو کنیم! 👥
📍 سوالات خود را در رابطه با مدرسه سها به آی دی زیر ارسال کنید:
👉🏼 @taha_mojahed
_________
#مدرسه_سها #معرفی_سها
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ حوزه های علمیه با استفاده از پیشرفت علوم انسانی جدید میتوانند خود را از انزوای حقارت آمیز علمی نجات دهند!!
📝 #شهید_مطهری
.
.
.
.
.
🖼️ برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻
🔗 https://B2n.ir/yf7882
_____
#عکس_نوشته #استوری
#علوم_انسانی #تحول_حوزه #تحول_علوم_انسانی
ـــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ آن هایی که از رو نمیتوانند قرآن را درست بخوانند ادعا میکنند علوم انسانی اسلامی نداریم! برای فهم علوم انسانی باید به متخصصین حوزه رجوع کنید.
📝 #سید_روح_الله_خمینی
.
.
.
.
.
🖼️ برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻
🔗 https://B2n.ir/yf7882
_____
#عکس_نوشته #استوری
#علوم_انسانی #تحول_حوزه #تحول_علوم_انسانی
ـــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📻 جهت دسترسی به همه درس گفتار ها، سخنرانی و یادداشت های حجت الاسلام #علی_اسدی به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
🔗 https://B2n.ir/rg4800
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ حرکت و زمان در فلسفه اسلامی؛ ظرفیت گسترده اما دست نخورده
📝#یادداشت
اگرچه در میان فلاسفه اسلامی مباحث مفصلی درباره «حرکت» مطرح شده است، اما نسبت این مفهوم با علوم انسانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در غرب، مهمترین محور بحث -بدون مبالغه- مسئله «زمان» بوده است؛ از کانت که همه چیز را زمانمند و مکانمند میکند، تا هگل که زمان را تاریخی مینماید و با کلیت تاریخ پیوند میزند، تا هایدگر که زمان را با زیست فرهنگی انسان مرتبط میسازد. در این سنت فکری، حرکت در چارچوب هندسه مفهومی خود به مثابه «تکامل» درک شده است.
علاوه بر این، جامعهشناسانی مانند دورکیم از این مسئله برای تبیین شکلگیری جامعهشناسی بهره بردهاند؛ به این معنا که نهتنها اصل بحث شکل گرفته، بلکه امتداد یافته است. بهعنوان مثال، وبر ریشههای علم فرهنگ را در ارتباط با مسئله زمان و چگونگی شخصیشدن آن بررسی کرده است. البته مقصود این نیست که تمام علوم ذیل این مسئله شکل گرفتهاند، اما بیتردید این موضوع یکی از مهمترین مباحث فلسفی و علمی است.
در اینجا این پرسش مطرح میشود: چرا باید بر اساس مبانی فکری خود به طرح نظریه نپردازیم؟ و چرا این مسئله در پژوهشهای سطح پایینتر مغفول مانده است؟ یکی از ظرفیتهای مهم در این زمینه، دیدگاه امام خمینی(ره) درباره «زمان» در مباحث اصول فقه است که با نظریه اعتباریات همخوانی دارد. ایشان با ارائه تفسیری نوین از زمان، زمینه را برای بسط این بحث فراهم کردهاند. این دیدگاهها میتوانند بهویژه در اجتماعیسازی مباحث نظری بسیار راهگشا باشند.
🔖 برگرفته از درس گفتار فلسفه حجت الاسلام علی اسدی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#فلسفه #حرکت #زمان
#امتداد_حکمت #تاریخ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ هرگز موقع یادگیری یک مطلب آن را ننویسید حتی اگر نصف اش را فراموش کنید!!!
📝 بیانی از شهید مطهری در #یادگیری_موثر فلسفه
آقايانى كه درس را مىنويسند توجه دارند كه نوشتن اين عيب را دارد كه مجال تفكر را از انسان مىگيرد، يعنى در حالى كه انسان مشغول نوشتن است مثل يك ضبط صوت مىشود و نمىتواند مطلب را جذب كند. در حالى كه دارد بحث مىشود اگر گوش كنيد و فكر كنيد مفيدتر است، همان رسمى كه طلبههاى قديم داشتند و خيلى رسم خوبى بود. نوشتن در هنگام درس در قم هيچ معمول نبود. ابتدا در مشهد معمول شد و بعد، از مشهد به قم سرايت كرد. اين، فكر انسان را ضعيف مىكند و نمىگذارد كه فكر قوى شود. طلاب قديم كوشش مىكردند كه در پاى درس، آن را جذب كنند و فكر كنند و به ذهن بسپارند؛ بعد كه مىرفتند، شب درس را مىنوشتند. گو اينكه ممكن بود مقدارى از مطالب از آنها فوت شود ولى همان مقدار كه مىماند خيلى بهتر بود، حتى اگر دو ثلث مطلب يا نصف مطلب مىماند. اين ارزشش بيشتر بود از اينكه همه را پاى درس بنويسند. خصوصاً حالا كه ضبط صوت هست اگر كسى بخواهد مىتواند بعد از درس از آن استخراج كند. حال نه اينكه اگر كسى بنويسد من ناراحت مىشوم، از نظر من فرقى ندارد؛ براى راهنمايى عرض كردم. اينها مسائلى است كه انسان تا دربارۀ آنها فكر نكند و فكرش ورزيده نشود آنها را درك نمىكند.
📕 مجموعه آثار استاد #شهید_مطهری (درسهاى اسفار (1 - 3))، جلد: ۱۱، صفحه: ۱۹۲
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
📮 کانال ایتا | وب سایت
📢 درس گفتار اصول فقه مقدماتی بر اساس تدریس کتاب آشنایی با علم اصول شهید مطهری به زودی از مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
🔸 مناسب عموم دانشجویان و طلاب و دانش پژوهان عرصه علم دینی
🎙 ارائه حجت الاسلام #احسان_مجاهد، از مدرسین مدرسه علوم انسانی سها، فارغ التحصیل سطوح عالی حوزه علمیه، کارشناس ارشد فلسفه علوم اجتماعی
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
- ضرورت فهم منطق در خوانش علوم انسانی فعلی چیست؟ - آیا در رسیدن به اجتهاد مطلوب در هندسه علامه طبا
📢 توی این گروه دارن راجع به این بحث میکنن که:
🔹نقش منطق در رسیدن به علوم انسانی اسلامی چیه؟
🔸آیا منطق فقط به این دلیل که جلوی خطای فکری رو میگیره، نسبت به بقیه علوم اهمیت داره، یا میتونه تأثیر مهمتر و قویتری داشته باشه؟
🔹اصلاً میشه با تکیه به علم منطق، مشکل معرفتشناسی و خطا رو حل کرد؟
🔸این فکر که منطق میتونه مسئلهٔ معرفت شناسی رو حل کنه، از کجا وارد علم منطق شده؟
🔹چنین انتظاری از منطق، درسته؟
👈🏼 اگه شما هم جوابی برای این سوالات دارین، عضو گروه منطق مدرسهٔ سها بشین و توی این بحث شرکت کنین تا یه گفتگوی مفید و سازنده برای خودتون و بقیهٔ دانش پژوهان شکل بدین!
📻 ارائه درس گفتار اصول فقه مقدماتی، با محوریت کتاب آشنایی با اصول شهید مطهری
«با تمرکز بر تبیین تمایز نظام اعتباریات از حقیقیات»
🎧 معرفی دوره:
این دوره ویژهٔ نوآموزانی طراحی شده است که آشناییِ قبلی با علم اصول فقه ندارند.
در قالب یک دورهٔ کوتاهِ آموزشی (حدود ۳۰ جلسه) و با بیانی روان، درکی کلی از ماهیت، اهداف و جایگاهِ علم اصول فقه ارائه میشود. همچنین، ساختارِ مفهومیِ پایه — شامل مهمترین مسائل، اصطلاحات و مفاهیم کلیدی این علم — بهشکلی نظاممند تبیین میگردد.
ازجمله دستاوردهای این دوره، آشناییِ مقدماتی با روشهای استنباط و استخراجِ احکامِ شرعی بر پایهٔ اصول فقه است که بهصورت کاربردی و با مثالهای ملموس آموزش داده میشود.
ـــــ
🎯 مهمترین ویژگی ها:
-۳۰ جلسهٔ آموزشی با بیانی روشن و قابلدرک
-ارائهٔ تصویر کلی از علم اصول فقه و کاربردهای آن
-تبیین چارچوب مفهومی پایه، شامل مهمترین مسائل، اصطلاحات و مفاهیم کلیدی
-آموزش مقدماتی روشهای استنباط و استخراج متون شرعی بهصورت کاربردی
ـــــــ
📌 برای دریافت جلسات و ثبتنام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻
🔗 https://B2n.ir/ee9902
ـــــــــــ
📼 مدرس: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
📆 سال شروع دوره: 1404
👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان و علاقه مندان به علوم اسلامی
ــــــ
#درس_گفتار
#اصول_فقه #درس_گفتار_اصول #اعتباریات
#شهید_مطهری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 ارائه درس گفتار اصول فقه مقدماتی، با محوریت کتاب آشنایی با اصول شهید مطهری «با تمرکز بر تبیین تما
ج1مقدمه_۰۵۳۴۰۸.MP3
زمان:
حجم:
4.36M
🎙معرفی دوره اصول فقه مقدماتی
📼 ارائه: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
🔖سرفصل مباحث صوت:
این دوره ویژه نوآموزانی طراحی شده است که پیشینهای در علم اصول فقه ندارند.
در قالب یک دوره کوتاهِ آموزشی(در حدود۳۰جلسه ) و با بیانی ساده، تصویری کلی از ماهیت، اهداف و جایگاه علم اصول فقه ارائه میشود. همچنین چارچوب مفهومیِ پایه، شامل مهمترین مسائل، اصطلاحات و مفاهیم کلیدی این علم، به گونهای نظاممند تبیین میگردد.
از جمله دستاوردهای این دوره، آشنایی مقدماتی با روشهای استنباط و استخراج احکام شرعی بر پایه اصول فقه است که به صورت کاربردی و با مثالهای قابل درک آموزش داده میشود
#درس_گفتار #معرفی_دوره
#اصول_فقه #درس_گفتار_اصول #اعتباریات
#شهید_مطهری
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
🎙معرفی دوره اصول فقه مقدماتی 📼 ارائه: حجت الاسلام #احسان_مجاهد 🔖سرفصل مباحث صوت: این دوره ویژه نوآ
1-msoha-ir.MP3
زمان:
حجم:
21.29M
📻 #نمونه_صوت، درس گفتار اصول فقه مقدماتی شهید مطهری؛ جلسه اول
🔖 سرفصل مباحث جلسه اول:
1. تبیین عنوان «اصول فقه»
- تبیین جایگاه اصول فقه به عنوان پایه ها و اصول برای استنباط احکام فقهی.
2. مفهومشناسی فقه
- واکاوی معنای لغوی فقه (فهم عمیق) در مقابل تعریف اصطلاحی آن (علم استخراج احکام عملی شرعی).
- تحلیل قیود و محدودههای تعریف رایج فقه به شکل اجمال
3. آشنایی با دو معنا از فقه
- «فقه بالمعنی الاخص»و«فقه بالمعنی الاعم» .
- ترسیم گستره مسائل هر دو معنا از فقه
4. آشنایی با پیشنیازهای لازم علمی یک فقیه
ــــــــــ
📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبتنام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻
🔗 https://B2n.ir/ee9902
ـــــــ
📼 مدرس: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
📆 سال شروع دوره: 1404
👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان
⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه
ــــــ
#درس_گفتار #اصول_مقدماتی
#اصول_فقه #اعتباریات
#شهید_مطهری
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت