11-403.10.12.mp3
زمان:
حجم:
47.64M
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 11 تاریخ: 403.10.12
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#درس_گفتار_فلسفه
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
11.docx
حجم:
40.4K
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 11 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/12
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
📝 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
#خلاصه جلسه 11:
بررسی بداهت مفهومی موضوع فلسفه با نگاهی به دیدگاه شهید مطهری
۱. موضوع فلسفه و بداهت مفهومی
موضوع فلسفه، وجود یا موجود است. سوال اصلی این است که آیا این مفهوم بدیهی است یا نیاز به تعریف دارد؟
- شهید مطهری معتقد است که وجود یک مفهوم بدیهی است و نیازی به تعریف ندارد.
- مرحوم علامه طباطبایی نیز برخلاف بسیاری از فیلسوفان، سیر فلسفی خود را از حق شروع میکند، نه از خلق به سوی حق. این رویکرد باعث میشود موضوع فلسفه به گونهای دیگر بررسی شود.
---
۲. تعریف موضوع فلسفه
در فلسفه، اولین بحثی که باید انجام شود، تعریف موضوع علم است. اگر موضوع علم بدیهی نباشد، نیاز به تعریف دارد.
- شهید مطهری استدلال میکند که وجود یک مفهوم بسیط است و نمیتوان آن را به صورت حدی یا رسمی تعریف کرد.
- تعریف حدی نیازمند جنس و فصل است، اما وجود بسیط است و جنس و فصل ندارد.
- تعریف رسمی نیز ممکن نیست، زیرا چیزی روشنتر از وجود وجود ندارد که بتوان از آن برای تعریف وجود استفاده کرد.
---
۳. تفاوت دیدگاهها
در این جلسه، تفاوت دیدگاههای شهید مطهری با دیگر فیلسوفان مانند آقای مصباح و آقای جوادی نیز بررسی شد:
- شهید مطهری بر بداهت وجود تأکید میکند و آن را نیازی به تعریف نمیداند.
- برخی دیگر از فیلسوفان ممکن است دیدگاههای متفاوتی داشته باشند و وجود را نیازمند تعریف بدانند.
---
۴. ملاک بداهت
شهید مطهری مفهوم مالک بداهت را مطرح میکند و معتقد است که این مالک باید در همه جا پیاده شود، نه فقط در مورد وجود.
- او مثالهایی مانند مفهوم "من" و "عدم" را مطرح میکند و نشان میدهد که این مفاهیم نیز بدیهی هستند و نیازی به تعریف ندارند.
---
۵. اشکالات و پاسخها
برخی اشکالات مطرح شده توسط فیلسوفان دیگر مانند فخر رازی و آقای مصباح نیز در این جلسه بررسی شد:
- این اشکالات ممکن است صغروی (نقضی) یا کبروی (اساسی) باشند.
- شهید مطهری تلاش میکند به این اشکالات پاسخ دهد و مالک بداهت را در همه جا پیاده کند.
---
۶. نتیجهگیری
شهید مطهری در نهایت نتیجه میگیرد که وجود یک مفهوم بدیهی است و نیازی به تعریف ندارد. او استدلال میکند که تعریف وجود به صورت حدی یا رسمی ممکن نیست و این مفهوم باید به عنوان یک مفهوم بدیهی پذیرفته شود.
#فلسفه #شهید_مطهری #علامه_طباطبایی #بداهت_وجود
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
ارجاعات جلسه ۱۱.pdf
حجم:
12.31M
📕 #ارجاعات_فلسفه جلسه: 11 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/12
📝 #ارجاعات #فلسفه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ مسیر کلاس فلسفه و بررسی تفاوتهای فلسفه معاصر
🎙 #درس_گفتار_فلسفه
در کلاس فلسفهی ما، مبنای اصلی، کتابهای بدایة و نهایة است، اما این تنها نقطهی شروع کار است. در ادامه، به سراغ حاشیهی اسفار علامه طباطبایی خواهیم رفت و بسیاری از رسائل ایشان و بخشهایی از المیزان را نیز بررسی خواهیم کرد.
در ابتدای کار، برای همراه کردن ذهن دوستان با فلسفه، بیشتر از کتابهای شهید مطهری و بدایة استفاده میکنیم. سپس به مرور، به سراغ مطالبی که در ابتدا بررسی نشدهاند، خواهیم رفت؛ مانند:
رسائل علامه طباطبایی
عبارات اسفار ملاصدرا
رحیق آقای جوادی
حاشیهی نهایه آقای فیاضی
تعلیقیهی آقای مصباح
هدف اصلی ما این است که تفاوت فلسفهی علامه طباطبایی با فلسفهی معاصر را نشان دهیم. فلسفهی معاصر ما، بیشتر تحت تأثیر فلسفهی ملاصدرا و شارحین او است. در این مسیر، هم شارحین علامه طباطبایی مانند شهید مطهری و آقای جوادی را بررسی خواهیم کرد و هم نقدهای وارد شده توسط بزرگان مانند آقای فیاضی و آقای مصباح را تحلیل خواهیم کرد.
همچنین، فلسفهی علامه طباطبایی را با فلسفهی مشّاء مقایسه خواهیم کرد. البته به دلیل کمبودن طرفداران فلسفهی اشراق، فرصت بررسی آن را نخواهیم داشت.
📚 هدف کلاس:
بررسی تفاوتهای فلسفهی علامه طباطبایی با فلسفهی معاصر
تحلیل شارحین و ناقدین فلسفهی ایشان
#فلسفه #علامه_طباطبایی #ملاصدرا #شهید_مطهری #فلسفه_معاصر
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ باید از وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت
📝 #سید_علی_خامنه_ای
• توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
• میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد.
___
#عکس_نوشته
#علوم_انسانی_اسلامی #فلسفه #وحدت_وجود #ملاصدرا
_
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
04-401.07.27.mp3
زمان:
حجم:
9.36M
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی جلسه چهارم تاریخ : 401.07.27
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_گفتار_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
منطق.docx
حجم:
93.5K
📝 پیاده شده #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
جلسه 4 تاریخ : 401.07.27
مدرس : حجتالاسلام علی اسدی
ـــــــــــ
#درس_نامه_منطق
#منطق #ذهن_شناسی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
📌 بایستههای فلسفهآموزی در روزگار ما
#یادداشت
📝 بخش اول: سیطره فرم بر محتوا
🔹 سلطه فرم سازمانی بر آموزش
مدل آموزشی حاکم بر حوزههای علمیه و دانشگاهها امروزه بهگونهای است که فرم سازمانی بر محتوا چیره شده است. در این سیستم، رشد و برنامهریزی آموزشی نه بر اساس نیازهای انسانی و نهادی، بلکه بر اساس چهارچوبهای سازمانی تعریف میشود. برای مثال، در حوزههای علمیه، اگر فردی در پایههای نهم و دهم، درسهای مربوط به کتاب «نهایةالحکمه» را در صد جلسه بدون غیبت شرکت کند و امتحان آن را با موفقیت بگذراند، از نظر سیستم سازمانی، فلسفهخوانده محسوب میشود. حتی استاد نیز کسی است که در این فرم سازمانی، در تعداد جلسات مشخص و روزهای معین تدریس کرده باشد. خارج از این چارچوب، فرد نهفلسفهخوانده است و نه استاد حساب میشود.
🔹 انسان در این سیستم کجاست؟
سوال اساسی اینجاست: انسان در این مدل آموزشی چه جایگاهی دارد؟ آیا صرف حضور فیزیکی در کلاسهای مشخص و گذراندن واحدهای درسی، میتواند فرد را به عالم یا فیلسوف تبدیل کند؟ این سیستم آموزشی، علم و فلسفه را بهگونهای سطحی و مکانیکی تعریف کرده است که عملاً انسان و اراده او را نادیده میگیرد. این رویکرد، درد و رنج روزگار ماست؛ سیستمی که علم و فلسفه را به جای تعالی بخشیدن، به حاشیه رانده است.
🔹 فلسفهآموزی در گذشته و حال
در گذشته، فلسفهآموزی فرآیندی بود که بر اساس سلوک فکری و تعالی نفس شکل میگرفت. برای مثال، زمانی که شهید مطهری نزد علامه طباطبایی فلسفه میخواند، علامه به او نگفت که با گذراندن دویست جلسه، فیلسوف خواهد شد. اما امروزه، فلسفهآموزی بهگونهای مکانیکی و فرممحور تعریف شده است که بیشتر شبیه یک لطیفه است تا واقعیت آموزشی. این سیستم، علم و عالم را تحت سیطره خود قرار داده و عملاً آن را ذبح کرده است.
🔹 فلسفه؛ سلوکی فراتر از فرم
فلسفه فرآیندی است که در نفس رخ میدهد؛ سلوکی عینی که بر اساس سعه وجودی افراد، کمیت و کیفیت متفاوتی دارد. فلسفه غایتی خارج از خود ندارد تا بتوان آن را در قالب فرمهای سازمانی محدود کرد. فلسفه خود مسیر را مشخص میکند و تعیین میکند که چه زمانی باید به سراغ بحث بعدی رفت و چه زمانی فرد فیلسوف شده است. فلسفه زمانی اتفاق میافتد که نفس در یک افق فکری جدید تعالی یابد و به سمت معرفتی بالاتر حرکت کند. انتظار چنین فرآیندی از سیستم آموزشی فعلی، انتظاری بیهوده است.
🔹 نتیجه سیستم فرممحور
امروزه بسیاری از کسانی که مدرک تخصصی فلسفه دارند، در عمل بویی از فلسفهورزی نبردهاند. این سیستم آموزشی که محتوا را بر اساس فرم تعریف میکند، عملاً فلسفهورزی را به حاشیه رانده است. نتیجه این شده است که حتی کسانی که مدرک فلسفه دارند، توانایی تفلسف و گفتوگوهای عمیق فلسفی را ندارند.
🔹 ادامه دارد...
در بخشهای بعدی، بیشتر به چالشهای فلسفهآموزی در روزگار معاصر و راههای برونرفت از این بحران خواهیم پرداخت.
#یادگیری_موثر
---
#فلسفه #فیلسوف #تفلسف #آموزش_فلسفه #حوزه_علمیه #فلسفه_اسلامی
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ فهمیدن فلسفه تمرکز و مطالعات دقیقی میخواهد؛ هرچه راکه نمیفهمید فوری نگویید باطل است!
📝 #شهید_بهشتی
فلسفه ميدان گستردهاى است؛ مطالعات وسيع دقيقى مىخواهد؛ وقت مىخواهد، نيرو مىخواهد، تمركز مىخواهد. اگر ما قرار بگذاريم كه هرچه را كه نمىفهميم بگوييم باطل است، كار خوبى نكردهايم. اين البته يك حرفى است كه من زدم؛ هيچ هم نمىخواهم كسى از من قبول كند
#عکس_نوشته
ــــــــ
#فلسفه #فلسفه_اسلامی
-------
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻