مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 #سید_روح_الله_خمینی بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گ
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت - بخش دوم
📝 #سید_روح_الله_خمینی
عقل سالم در بدن سالم از دیدگاه ملاصدرا
• تا سن سى سالگى، نفس به تقويت مزاج مشغول است از اين رو تا اين سن قوۀ عاقلۀ انسانى كمتر مىباشد و انسانها بعد از آنكه از سى سالگى و يا از چهل سالگى گذشتند، قوۀ عاقلهشان بلا اشكال از سن بيست سالگى و يا بيست و پنج سالگى بيشتر است؛ زيرا نفس تا خود را متوجه به بدن كرده، به تقويت قواى بدنى مشغول و حافظ مزاج است، و لذا بدن رو به ترقى است. و بعد از آنكه به چهل سالگى رسيد، نفس، توجه خود را از بدن كم مىكند در نتيجه مزاج رو به تنزل مىرود. و هر قدر نفس علايق خود را كم كند و به خود متوجه شود، قوۀ نفسانيه زيادتر بوده و قوۀ عاقله بيشتر و محكمتر مىشود
• و اگر آفات و ناملايماتى براى مزاج رخ بدهد، نفس مجبور است بيشتر توجه داشته باشد؛ چون بدنى كه مزاجش اختلال پيدا كرده، علاوه بر تحليل طبيعى، بنايش با مرض و آفت نيز متزلزل مىگردد. پس نفس بايد سعى بسيار داشته باشد و توجه خودش را از جاى ديگر قطع كرده و نظر به مركوبش داشته باشد و اين معنى باعث مىشود كه ادراكات عقليۀ نفس ضعيف باشد؛ چون بايد همّش در تقويت مزاج زيادتر باشد و هر قدر به اين طرف توجه بيشتر نمايد از آن طرف ادراكات عقليه كمتر مىشود، و معناى «عقل سالم در بدن سالم» همين است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته
#عرفان_خمینی
#فقه_اکبر
________________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ غربی سازی اسلام یا اسلامی سازی علوم انسانی ؟
📝 #یادداشت
یکی از نقدهایی که به سیر موجود تحول علوم انسانی داریم، این است که مؤسسات اقماری موجود، به این شکل عمل میکنند که مثلا روانشناسی ویلیام جیمز را میگیرند، چند گزاره دینی از احادیث پیدا میکنند و به آن میچسبانند و ادعا میکنند که این همان روانشناسی اسلامی است! سپس کتابی 500 صفحهای مینویسند و آن را به عنوان روانشناسی اسلامی عرضه میکنند. اما وقتی دقیقتر میشوی، میبینی که تمام محتوای آن، همان حرفهای ویلیام جیمز است، با این تفاوت که بخشهای خطرناک آن حذف شده و چند حدیث هم به آن اضافه شده است! این روش، تولید علم اسلامی نیست؛ این غربیسازی اسلام است! این خوانشی غربی از اسلام است و در واقع، تفسیر به رأی از اسلام محسوب میشود. ما مبانی و اصولی داریم که باید بر اساس آنها حرکت کنیم.
ـــــــــــــــــــــــــــ
#مسیر_تحول
#علوم_انسانی
________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ بنا به درخواست های متعدد مخاطبان مدرسه سها، جهت راحتی در استفاده از مطالب از این به بعد فایل word درس نامه ها نیز منتشر خواهد شد. ضمنا ارجاعات هر جلسه فلسفه نیز به صورت کامل در یک فایل قرار داده خواهد شد.
مدرسه علوم انسانی سها
📼 #درس_گفتار منطق ذهن شناسی
❖ قرآن مارا برای یادگیری علم منطق تشویق میکند!
📝 #علامه_طباطبایی
ـ تهمت یونانی بودن علم منطق بی اساس است.
•... منکرین علم منطق در رد منطق، اصول منطق را بكار بردهاند و با اينكه خواسته اند ما را از استعمال منطق نهى كنند، خود آن را استعمال كردهاند، ما هم كه مىگوئيم قرآن به سوى استعمال منطق هدايت مىكند منظورمان اين نيست كه يكى از واجبات اسلام خواندن درس منطق است بلكه مىخواهيم بگوئيم استعمال منطق امرى است اجتناب ناپذير.
• كسانى كه مىگويند منطق لازم نيست مثلشان مثل كسى است كه بگويد: قرآن مىخواهد ما را به مقاصد دين هدايت كند، ما چه كار به زبان عربى داريم كه زبان مشتى عرب جاهليت است كه چنين و چنان بودند....
#عکس_نوشته
ــــــــ
#منطق
#منطق_ذهن_شناسی
-------
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
11-403.10.12.mp3
زمان:
حجم:
47.64M
#درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 11 تاریخ: 403.10.12
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
#درس_گفتار_فلسفه
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
11.docx
حجم:
40.4K
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 11 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/12
📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
📝 #درس_نامه_فلسفه
#فلسفه #علامه_طباطبایی #بدایه_الحکمه #نهایه_الحکمه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
پیاده شده #درس_گفتار جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝
#خلاصه جلسه 11:
بررسی بداهت مفهومی موضوع فلسفه با نگاهی به دیدگاه شهید مطهری
۱. موضوع فلسفه و بداهت مفهومی
موضوع فلسفه، وجود یا موجود است. سوال اصلی این است که آیا این مفهوم بدیهی است یا نیاز به تعریف دارد؟
- شهید مطهری معتقد است که وجود یک مفهوم بدیهی است و نیازی به تعریف ندارد.
- مرحوم علامه طباطبایی نیز برخلاف بسیاری از فیلسوفان، سیر فلسفی خود را از حق شروع میکند، نه از خلق به سوی حق. این رویکرد باعث میشود موضوع فلسفه به گونهای دیگر بررسی شود.
---
۲. تعریف موضوع فلسفه
در فلسفه، اولین بحثی که باید انجام شود، تعریف موضوع علم است. اگر موضوع علم بدیهی نباشد، نیاز به تعریف دارد.
- شهید مطهری استدلال میکند که وجود یک مفهوم بسیط است و نمیتوان آن را به صورت حدی یا رسمی تعریف کرد.
- تعریف حدی نیازمند جنس و فصل است، اما وجود بسیط است و جنس و فصل ندارد.
- تعریف رسمی نیز ممکن نیست، زیرا چیزی روشنتر از وجود وجود ندارد که بتوان از آن برای تعریف وجود استفاده کرد.
---
۳. تفاوت دیدگاهها
در این جلسه، تفاوت دیدگاههای شهید مطهری با دیگر فیلسوفان مانند آقای مصباح و آقای جوادی نیز بررسی شد:
- شهید مطهری بر بداهت وجود تأکید میکند و آن را نیازی به تعریف نمیداند.
- برخی دیگر از فیلسوفان ممکن است دیدگاههای متفاوتی داشته باشند و وجود را نیازمند تعریف بدانند.
---
۴. ملاک بداهت
شهید مطهری مفهوم مالک بداهت را مطرح میکند و معتقد است که این مالک باید در همه جا پیاده شود، نه فقط در مورد وجود.
- او مثالهایی مانند مفهوم "من" و "عدم" را مطرح میکند و نشان میدهد که این مفاهیم نیز بدیهی هستند و نیازی به تعریف ندارند.
---
۵. اشکالات و پاسخها
برخی اشکالات مطرح شده توسط فیلسوفان دیگر مانند فخر رازی و آقای مصباح نیز در این جلسه بررسی شد:
- این اشکالات ممکن است صغروی (نقضی) یا کبروی (اساسی) باشند.
- شهید مطهری تلاش میکند به این اشکالات پاسخ دهد و مالک بداهت را در همه جا پیاده کند.
---
۶. نتیجهگیری
شهید مطهری در نهایت نتیجه میگیرد که وجود یک مفهوم بدیهی است و نیازی به تعریف ندارد. او استدلال میکند که تعریف وجود به صورت حدی یا رسمی ممکن نیست و این مفهوم باید به عنوان یک مفهوم بدیهی پذیرفته شود.
#فلسفه #شهید_مطهری #علامه_طباطبایی #بداهت_وجود
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
ارجاعات جلسه ۱۱.pdf
حجم:
12.31M
📕 #ارجاعات_فلسفه جلسه: 11 تاریخ: ۱۴۰۳/۱۰/12
📝 #ارجاعات #فلسفه
__
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ مسیر کلاس فلسفه و بررسی تفاوتهای فلسفه معاصر
🎙 #درس_گفتار_فلسفه
در کلاس فلسفهی ما، مبنای اصلی، کتابهای بدایة و نهایة است، اما این تنها نقطهی شروع کار است. در ادامه، به سراغ حاشیهی اسفار علامه طباطبایی خواهیم رفت و بسیاری از رسائل ایشان و بخشهایی از المیزان را نیز بررسی خواهیم کرد.
در ابتدای کار، برای همراه کردن ذهن دوستان با فلسفه، بیشتر از کتابهای شهید مطهری و بدایة استفاده میکنیم. سپس به مرور، به سراغ مطالبی که در ابتدا بررسی نشدهاند، خواهیم رفت؛ مانند:
رسائل علامه طباطبایی
عبارات اسفار ملاصدرا
رحیق آقای جوادی
حاشیهی نهایه آقای فیاضی
تعلیقیهی آقای مصباح
هدف اصلی ما این است که تفاوت فلسفهی علامه طباطبایی با فلسفهی معاصر را نشان دهیم. فلسفهی معاصر ما، بیشتر تحت تأثیر فلسفهی ملاصدرا و شارحین او است. در این مسیر، هم شارحین علامه طباطبایی مانند شهید مطهری و آقای جوادی را بررسی خواهیم کرد و هم نقدهای وارد شده توسط بزرگان مانند آقای فیاضی و آقای مصباح را تحلیل خواهیم کرد.
همچنین، فلسفهی علامه طباطبایی را با فلسفهی مشّاء مقایسه خواهیم کرد. البته به دلیل کمبودن طرفداران فلسفهی اشراق، فرصت بررسی آن را نخواهیم داشت.
📚 هدف کلاس:
بررسی تفاوتهای فلسفهی علامه طباطبایی با فلسفهی معاصر
تحلیل شارحین و ناقدین فلسفهی ایشان
#فلسفه #علامه_طباطبایی #ملاصدرا #شهید_مطهری #فلسفه_معاصر
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
❖ باید از وحدت وجود ملاصدرا نظام های اجتماعی ساخت
📝 #سید_علی_خامنه_ای
• توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لاالهالا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمیماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند.
• میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت بهوجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آنگاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، اگر نگوییم از همهی اینها، از بسیاری از اینها - میشود یک دستگاه فلسفىِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد.
___
#عکس_نوشته
#علوم_انسانی_اسلامی #فلسفه #وحدت_وجود #ملاصدرا
_
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻