eitaa logo
ارتباط موثر
1.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
410 ویدیو
8 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دفاع از خود: چرا و چگونه؟ (۴) با احترام به خود مانع بی احترامی دیگران به خودمان شویم. 📑 راهبردهایی برای یادگیری مهارت های دفاع از خود ▫️ارزش های خود را بشناسید. با شناخت ارزش و اهمیت نیازها و نظرات خود شروع کنید. به نقاط قوت، دستاوردها و آنچه روی میز می آورید افتخار کنید. ▫️به آموزش خود اهمیت دهید. هرچه بیشتر در مورد حقوق خود، موقعیتی که در آن قرار دارید یا موضوع مورد نظر خود بدانید، در دفاع از خود اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. به یاد داشته باشید، دانش قدرت است. ▫️موفقیت را تجسم کنید. تصور کنید که با اطمینان از نیازهای خود دفاع می کنید و نتایج مثبت را در نتیجه تصور کنید. تجسم می تواند به کاهش اضطراب شما و ایجاد اعتماد به نفس کمک کند. ▫️قاطعیت را تمرین کنید. بیان افکار و نیازهای خود را به وضوح و آرام تمرین کنید. می توانید با حمایت از خود در موقعیت های کوچکتر و کمتر ترسناک شروع کنید. ادامه دارد... کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دفاع از خود: چرا و چگونه؟ (۵) با احترام به خود مانع بی احترامی دیگران به خودمان شویم. 📑 راهبردهایی برای یادگیری مهارت های دفاع از خود ▫️از خود گفتاری مثبت استفاده کنید. از خود گفتاری مثبت یا جملات تاکیدی استفاده کنید تا به شما کمک کند احساس قوی تر و عمیق تری داشته باشید. ▫️به موفقیت‌های گذشته فکر کنید. به زمان هایی فکر کنید که با موفقیت از خود دفاع کرده اید. یادآوری این لحظات می تواند توانایی شما را برای انجام مجدد آن تقویت کند.تجربه نعمتی است که شما را مجهزتر و قوی تر می کند. ▫️از شکست‌ها درس بگیرید. اگر همه چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود، از تجربه به‌عنوان یک فرصت یادگیری استفاده کنید، نه اینکه آن را موقعیتی شکست‌خورده بدانید. شکست ها و کسب تجربه از آنها توان رویارویی با چالش ها و موقعیت های مشابه را در ما بالا می بَرد. با استفاده از نوشته خانم مریم طرزی پایان مطلب کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
یکی از قهرمانان تاریخ بسکتبال: بزرگترين مهارت من اين بود كه آموزش پذير بودم، حتى اگر فكر می كردم مربی‌ام اشتباه می‌كند، باز هم سعى می‌كردم گوش كنم و از او چيزى ياد بگيرم!! ____________________ در یادگیری یکی از موانع بزرگ آن است که مفروضات و پیش‌دانسته‌های خود را قطعی و غیر قابل خدشه بشماریم، در این صورت، اعتماد چندانی به مطالب جدید(متفاوت با پیش‌دانسته‌ها)احساس نمی‌کنیم. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 در هر موضوعی، اظهار نظر لازمه؟ این که مجبور نباشید در مورد همه چیز و همه کس اظهار نظر کنید، حس آزادی خیلی خوبی دارد. اصلاً نیاز نیست نگران این باشید که بی‌نظری شما به عنوان ضعف فکری‌تان تلقی شود. چون این‌گونه نیست و نشانهٔ هوش شماست. بی‌نظری یک دارایی ارزشمند است. آن‌چه دنیا را احاطه کرده نه سرریز اطلاعات، که انبوه نظرات ماست. 📚 از کتاب‌ هنر خوب زندگی کردن کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
🔸برای رضایت(قضاوت) دیگران... گفته‌اند: آدم‌های زیادی در جهان وجود دارند که با خواست خود، در جهنم به سر می‌برند. زیرا سخت وابسته به داوری دیگرانند... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚برشی از کتاب 🔻بسیاری از اصول و استانداردهای کلی ما در زندگی، در نگاه خودمان، به مثابه حکم‌های اخلاقی هستند، نظیر این‌که: «باید همیشه در اوج باشم» و «باید همیشه موفق باشم». هنگامی که این بایدها به‌عنوان احکام اخلاقی پذیرفته شوند، به نوعی معیار قضاوت درباره‌ی ارزشمندی و اعتبار خویشتن یا دیگران تبدیل می شوند. مثلاً، جمله‌ی «همیشه باید در اوج باشم»، دلالت بر این موضوع دارد که «اگر در اوج نباشم، فرد بی‌ارزشی هستم» و یا این‌که «اگر بهترین شرایط زندگی را نداشتم، مستحق خوشبختی نیستم». احکام به ظاهر اخلاقیِ بایددار باعث انتقاد از خود، احساس گناه و حالت شرمندگی می‌شوند. حتی اگر در واقع یک معیار دینی و یا قانونی و اخلاقی را نیز زیر پا نگذاشته باشیم، احساس گناه برای خود فراهم می کنیم. 🔻اِلیس (۱۹۹۴) به این نکته اشاره کرده است که اکثر این «بایدها»، شامل ایده‌های غیرمنطقی، بیش از حد تعمیم‌داده‌شده و ناکارآمد هستند. 📚 کتاب: فنون شناخت‌درمانی 🖊 ترجمه: دکتر لادن فتی، و همکاران 📌به مناسبت سرفصل دوره مدیریت ذهن در جلسه آینده... @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اوج گرایش به اهل بیت علیهم السلام از زمان امام جواد علیه السلام است. آیت الله العظمی خامنه‌ای در کلام دل ما رایحۀ عشق نبود عشق با نامِ تو در دفتر ما پیدا شد... شعر: غلامرضا شکوهی @ertebatmoaserdini
🌐 توصیفی از یک برنامه آموزشی، مهارتی و تربیتی 🌱مقدمه‌ای دربارۀ برنامه فلسفه برای کودک و نوجوان به بهانه مدرسه اندیشه‌ورزی تیزفکری خاستگاه برنامه فبک رویکردی انتقادی به بی‌توجهی نظام‌های رسمی آموزش به برخی از مهمترین نیازهای واقعی و انسانی کودک و نوجوان است. نیازهایی از قبیل مهارت اندیشیدن، گفت‌وگو، همدلی و حل‌مسئله و پرداختن به موضوعاتی پر اهمیت چون دوستی، اختلاف، معنا، زیبایی، واقعیت و شناخت. ایده کلیدی فبک این است که ما می‌توانیم از کودکی بیاموزیم که: • چگونه با دیگران گفت‌وگو کنیم؟ • چگونه به سخن دیگران گوش دهیم؟ • چگونه همدلی کنیم؟ • چگونه ایده‌ها را به یکدیگر پیوند بزنیم؟ • چگونه در دل جمع، به فهم بهتری از موضوع برسیم؟ • چگونه دیدگاه معقول‌تر را برگزینیم؟ • چطور مودبانه و بدون عصبانیت با دیدگاه دیگران مخالفت کنیم؟ • چگونه از دیدگاه خودمان دفاع کنیم؟ • چگونه آنچه را در ذهن داریم به صورت شفاف منتقل کنیم؟ • چگونه خلاقانه بیاندیشیم؟ برنامه فبک به دنبال آموزش غیرمستفیم و اکتشافی این مهارت‌هاست. روش فبک، کندوکاوهای گروهی، با کمک تسهیلگر است. موضوعات بحث از بافت زندگی و مسائل کودک و نوجوان گرفته می‌شود، تا گفت‌وگویی منطقی و منصفانه به جریان افتد و تسهیلگر با هدایت بحث و گفت‌وگو زمینه شکل‌گیری این مهارت‌ها را ایجاد و تقویت آن‌ها را فراهم سازد. در برنامه فبک گفت‌وگو درباره موضوعاتی از قبیل دوستی، مالکیت، هویت، خوشبختی جریان دارد. برخی پرسش‌هایی که ممکن است در جلسات فبک به آن‌ها پرداخته شود: • چه چیز باعث می‌شود که کسی بهترین دوست تو به حساب آید؟ • خوب بودن به چه معناست؟ • آیا «این» کار منصفانه است؟ • چه کسی قانون را وضع می‌کند؟ • آیا افکار واقعی هستند؟ • آیا چیزی وجود دارد که برای همه زیبا باشد؟ • زشت بودن به چه معناست؟ • در زندگی، چه چیزی از همۀ چیزها ارزشمندتر است؟ • آیا درست است که هر چه دیگران درباره فردی می‌گویند باور کنیم؟ • چگونه از چیزی که می‌دانم مطمئن شوم؟ • آیا چیزهایی هست که هیچ کس آن‌ها را نداند؟ برنامه فلسفه برای کودکان به سه جنبه اندیشیدن توجه دارد: ✨الف؛ تفکر نقادانه «تفکر نقادانه از ابزارهای دقیق و نظا‌م‌مند استدلال، تجزیه و تحلیل و ارزشیابی استفاده می‌کند. به زمینه‌هایی که در آن اتفاق می‌افتد حساس است و ملاک‌های مناسب را در قضاوت در نظر می‌گیرد. چنین تفکری به شفافیت و دقت احتیاج دارد. بر مفاهیمی که به کار برده شده است تامل می‌کند؛ به تمایزات مناسب اهمیت می‌دهد و شواهد و دلایل را جستجو و ارزیابی می‌کند. به جا استدلال می‌کند؛ به معانی ضمنی توجه دارد و راه‌حل‌های جایگزین را مقایسه و ارزیابی می‌کند. در ضمن «خودتصحیح‌گر» است و متفکر را در کاهش اثرات سوگیری و خودفریبی توانمند می‌کند.» (کم، 1397) ✨ب؛ تفکر خلاق «تفکر خلاق تفکری است که از نظر عقلی حادثه‌جو، واگرا، سازنده یا تجربی باشد. تفکر خلّاق نمونه‌هایی مانند تصور احتمالات بدیل، تفصیل دادن مفاهیم، ابداع تمثیل‌ها، ارائه تبیین‌ها و تولید راه‌حل‌های بکر برای مسائل را شامل می‌شود. از آنجا که کندوکاو مشترک دانش آموزان را تشویق می‌کند افکار و ایده‌های خود را پرورش و ارزشیابی کنند، قدرت تفکر خلاق و نقاد آنها همزمان پرورش می‌یابد.» (همان) ✨ج؛ تفکر مراقبتی «تفکر مراقبتی به دو معناست: تفکر مشتاقانه نسبت به موضوعی که فرد راجع به آن می‌اندیشد. بدان معنا که فرد تحت جبر بیرونی به آن موضوع فکر نمی‌کند، بلکه با شوق و از روی دغدغه‌ای درونی به آن موضوع فکر می‌کند و متعهدانه و مسئولانه حاضر است تمام قوای فکری خود را برای جستجوی راه‌حل آن مسئله ذهنی به کار بندد. در حقیقت مراقبت در این معنا، عقلانیتی است که ما قلباً به آن متعهد هستیم. معنای دیگر تفکر مراقبتی دغدغه نسبت به شیوه تفکر فرد است. یعنی ما علاوه بر اینکه به فرد یا موضوعی که ذهن ما را به خود مشغول ساخته است می‌اندیشیم، به نحوه و روش تفکر خودمان نیز می‌اندیشیم.» (هدایتی، ۱۳۹۷) برنامه فبک تقویت این مهارت‎ها را با روش اکتشافی دنبال می‎کند. دکتر حامد صفایی کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .