eitaa logo
شذرات المعارف
1.1هزار دنبال‌کننده
6 عکس
39 ویدیو
23 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری و حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده تا محققین محترم بهره‌مند گردند لازم به ذکر است که این کانال هیچ ارتباطی با شخص حضرت آیت الله اخوان حفظه الله تعالی ندارد یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
شذرات المعارف
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب سوم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
حقیقت حکایتی از مرحوم شاگرد و در سال ( ) برکات فاتحۀ در گشایش امر مجاهدت در زیارت اهل قبور توسط مرحوم نراقی اول و مشاهده استاد خود در حال تشییع جنازه و رخ دادن برای ایشان نهی از گریه و زاری بالای سر مرده به جهت رنج و عذاب میت جریانی از نمایندهٔ یکی از مراجع در بازار تهران و خوابی از ایشان حیات پس از برای جمیع اموات فرمایش صلی‌الله علیه وآله پس از افکندن کشتگان کفار در چاه در جنگ فقال يا معشر قريش علام أقتل من بين من‌ها هنا؟ فقال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و سلم على عداوتك اللَّه و رسوله، و أمر رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و سلم بقتلى قريش من المشركين فألقوا في قليب بدر و لعنهم و هو قائم يسمّيهم بأسمائهم غير أن أميّة بن خلف كان رجلا مسمّنا فانتفخ في يومه فلما أرادوا أن يلقوه في القليب تفقأ، فقال رسول اللَّه صلّى اللَّه عليه و سلم: دعوه، و هو يلعنهم: هل وجدتم ما وعد ربكم حقا؟ ( ج۳ص۱۱۷ تألیف ) میت سعید و شقی مواعظ مرحوم علامه پیرامون مرگ: (درک میت پس از مرگ هزار برابر زندگان) حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ( :۹۹) سوالی از مرحوم و بزرگ پیرامون مطالب علمی ایشان/ مزاح برخی در مورد /افتخار مرحوم آیت‌الله به شاگردی مرحوم محقق اصفهانی / سوال از مرحوم آیت‌الله بهجت پیرامون شخصیت محقق اصفهانی/ در قواطع سفر از مشکلات فقهی است و تبحر مرحوم محقق اصفهانی در این امثال مبحث/ حل مشکلات علمی در نزدیکی خواب و نفس توسط مرحوم محقق اصفهانی و و قرب به عالم و حل مشکلات علمی و غیره جریانی از مرحوم آیت‌الله پیرامون شخصی که کرده بوده/ در قیامت سگی می‌شود که تمام محشر را فرا می‌گیرد در عالم تجرید هم خوبی‌ها و هم بدی‌ها خود را بیشتر می‌نمایانند مظهریت برای خدای متعال در عدم اشتغال به شأنی از شئون (یا من لا یشغه شأن عن شأن) افسانه‌ای که شاید حقیقت داشته باشد در مورد شخصی که در هندوستان در هنگام شهادت علیه‌السلام از حضرت یاری طلبید و حضرت یاری‌اش کردند کنگره عشق نیست منزل هر بوالهوس طایر آن آشیان جان حسین است وبس قله قاف وجود منزل عنقا بود بر سر این آشیان پر نگشاید مگس رفت و شد اندر پى اش قافله دل روان ما پى این کاروان شاد به بانگ جرس روضه سلام الله علیها خون گریه کردن امام زمان علیه‌السلام بر اسارت زینب کبری سلام الله علیها ( علیه‌السلام تألیف شیخ علی اکبر ج۲صص۴۵۸-۴۵۹) خاک‌نشینان عشق بی مدد جبرئیل هر نفسی می‌کنند سیر سماوات را غزل ۴ در بارگاه قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است شب سوم صفرالمظفر ۱۴۴۶ ۱۴۰۳٫۵٫۱۷ https://t.me/akavan110 https://eitaa.com/akavan110
سخنرانی (1).mp3
زمان: حجم: 27.21M
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب پنجم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
شذرات المعارف
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب پنجم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
السلام علیک یابن رسول الله مقام در و مدرسه و تفاوت شأن زن بین مکتب شیعه ومکتب جایگاه سلام الله علیها روایتی پیرامون مقام خاتون سلام الله علیها؛ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ الْكُلَيْنِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ جَعْفَرٍ الْأَسَدِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى حَكِيمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الرِّضَا (علیه‌السلام) سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ سِتِّينَ وَ مِائَتَيْنِ فَكَلَّمْتُهَا مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ وَ سَأَلْتُهَا عَنْ دِينِهَا فَسَمَّتْ لِي مَنْ تَأْتَمُّ بِهِمْ قَالَتْ فُلَانٌ ابْنُ الْحَسَنِ فَسَمَّتْهُ. فَقُلْتُ لَهَا جَعَلَنِيَ اللَّهُ فِدَاكِ مُعَايَنَةً أَوْ خَبَراً فَقَالَتْ خَبَراً عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ(علیه‌السلام) كَتَبَ بِهِ إِلَى أُمِّهِ قُلْتُ لَهَا فَأَيْنَ الْوَلَدُ قَالَتْ مَسْتُورٌ فَقُلْتُ إِلَى مَنْ تَفْزَعُ الشِّيعَةُ قَالَتْ إِلَى الْجَدَّةِ أُمِّ أَبِي مُحَمَّدٍ(علیه‌السلام) فَقُلْتُ أَقْتَدِي بِمَنْ وَصِيَّتُهُ إِلَى امْرَأَةٍ. فَقَالَتْ اقْتَدِ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(علیه‌السلام) أَوْصَى إِلَى أُخْتِهِ زَيْنَبَ بِنْتِ عَلِيٍّ(علیه‌السلام) فِي الظَّاهِرِ وَ كَانَ مَا يَخْرُجُ مِنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ(علیه السلام) مِنْ عِلْمٍ يُنْسَبُ إِلَى زَيْنَبَ سَتْراً عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ (علیه‌السلام). ( تألیف شیخ ص۲۳۰) مقام سلام الله علیها در بیان /زیارت فاطمه معصومه سلام الله علیها به جای مزار سلام الله علیها در مکاشفه‌ای از آیت‌الله (پدر مرحوم آیت‌الله ) مقام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مکتب علیهم‌السلام؛ هم فاطمة وأبوها وبعلها وبنوها /فِدَاهَا أَبُوهَا ج۴۳ص۸۶ /أَنَّ فَاطِمَةَ علیها السلام كَانَتْ تُكَنَّی أُمَّ أَبِیهَا ج۴۳ص۱۸/خطاب سیدتی و مولاتی از جانب علیه السلام به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها؛ وَ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام قَالَ: لَمَّا حَضَرَتْ فَاطِمَةَ الْوَفَاةُ بَكَتْ فَقَالَ لَهَا أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ یَا سَیِّدَتِی مَا یُبْكِیكِ قَالَتْ أَبْكِی لِمَا تَلْقَی بَعْدِی فَقَالَ لَهَا لَا تَبْكِی فَوَ اللَّهِ إِنَّ ذَلِكِ لَصَغِیرٌ عِنْدِی فِی ذَاتِ اللَّهِ ج۴۳ص۲۱۸ تلاش مکتب سقیفه و مروجان آن‌ها برای ترویج اینکه بعد از اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم عقبی برای ایشان باقی نماند/ جاری بودن نور رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم در مکتب و اولاد ایشان از طریق فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها /احترام برای به جهت تاثیرپذیری ایشان از مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام/ عدم شأن برای اولاد دختر در مکتب سقیفه/ در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام فرزندان و اولاد حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها فرزندان رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم هستند/ جریان دشمنی با سادات و بنی‌الزهرا/احتجاج علیه حجاج بن یوسف توسط عالم شیعی درباره اینکه حسنین علیهماالسلام فرزندان رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم هستند؛ أخرج ابْن أبي حَاتِم عَن أبي حَرْب بن أبي الْأسود قَالَ: أرسل الْحجَّاج إِلَى يحيى بن يعمر فَقَالَ: بَلغنِي أَنَّك تزْعم أَن الْحسن وَالْحُسَيْن من ذُرِّيَّة النَّبِي صلى الله عَلَيْهِ وَسلم تَجدهُ فِي كتاب الله وَقد قرأته من أَوله إِلَى آخِره فَلم أَجِدهُ قَالَ: أَلَسْت تقْرَأ سُورَة الْأَنْعَام {وَمن ذُريَّته دَاوُد وَسليمَان} حَتَّى بلغ {وَيحيى وَعِيسَى} قَالَ: أَلَيْسَ عِيسَى من ذُرِّيَّة إِبْرَاهِيم وَلَيْسَ لَهُ أَب قَالَ: صدقت. تألیف ج۳ص۳۱۱/ در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام نسب هم از پدر و هم از مادر منتقل می‌شود یعنی کسی چه مادر و چه پدرش باشند او هم از بنی‌الزهرا به حساب می‌آید ولی احکام مخصوص سادات از جانب پدر است جریانی از مرحوم آیت‌الله حاج (۱۲۸۰ق) پدر (۱۳۲۶ق) صاحب فتوای تألیف ج۲صص۲۷۴-۲۷۶/ تبحر آمیرزاخلیل تهرانی در و درمان /شأن و جریانی از مرحوم آیت‌الله /عیال پیر خراباتیان خرابه نشین شد...چراکه حال خراباتیان خراب نباشد/ ورود حضرت زینب سلام الله علیها به مجلس ؛ وَأُدْخِلَ عِيَالُ اَلْحُسَینِ علیهِ السّلامُ عَلَى اِبْنِ زِيَادٍ، فَدَخَلَتْ زَيْنَبُ أُخْتُ اَلْحُسَيْنِ فِي جُمْلَتِهِمْ مُتَنَكِّرَةً وَعَلَيْهَا أَرْذَلُ ثِيَابِهَا ... تألیف ج۲ص۱۱۵ روضه سلام الله علیها شب پنجم صفرالمظفر۱۴۴۶ ۱۴۰۳٫۵٫۱۹ https://t.me/akavan110
‎⁨سخنرانی(5)⁩.mp3
زمان: حجم: 34.09M
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب ششم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
شذرات المعارف
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب ششم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک یابن رسول الله السلام علیک یابن امیرالمؤمنین مواجهه همه انسان‌ها در طول زندگی به های الهی/رو برگرداندن کفار از عنایات الهی؛ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِالذِّكْرِ لَمَّا جَاءَهُمْ ( :۴۱)/از علل انسان پشت نکردن به عنایات الهی است/جریانی از مرحوم آخوند و مواجهه با برخی از اهل معصیت و ایشان توسط مرحوم ملاحسینقلی همدانی با اشعار مولا صلوات الله علیه/شعار مسلمین با و شعار مسیحیان با إخباره بما یقول الناقوس بِحَذْفِ اَلْإِسْنَادِ عَنِ اَلْحَارِثِ اَلْأَعْوَرِ قَالَ: بَیْنَمَا أَنَا أَسِیرُ مَعَ أَمِیرِ اَلْمُؤْمِنِینَ علیه السلام فِی اَلْحِیرَةِ إِذَا بِدَیْرَانِیٍّ یَضْرِبُ اَلنَّاقُوسَ قَالَ فَقَالَ علیه السلام َلِیٌّ علیه السلام یَا حَارِثُ أَ تَدْرِی مَا یَقُولُ هَذَا اَلنَّاقُوسُ قُلْتُ اَللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ اِبْنُ عَمِّ رَسُولِهِ أَعْلَمُ قَالَ إِنَّهُ یَضْرِبُ مَثَلَ اَلدُّنْیَا وَ خَرَابِهَا وَ یَقُولُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ حَقّاً حَقّاً صِدْقاً صِدْقاً إِنَّ اَلدُّنْیَا [قَدْ] غَرَّتْنَا وَ شَغَلَتْنَا وَ اِسْتَهْوَتْنَا یَا اِبْنَ اَلدُّنْیَا مَهْلاً مَهْلاً یَا اِبْنَ اَلدُّنْیَا دَقّاً دَقّاً یَا اِبْنَ اَلدُّنْیَا جَمْعاً جَمْعاً تَفْنَی اَلدُّنْیَا قَرْناً قَرْناً مَا مِنْ یَوْمٍ یَمْضِی [عَنَّا] إِلاَّ أَوْهَنَ مِنَّا رُکْناً قَدْ ضَیَّعْنَا دَاراً تَبْقَی وَ اِسْتَوْطَنَّا دَاراً تَفْنَی لَسْنَا نَدْرِی مَا فَرَّطْنَا فِیهَا إِلاَّ لَوْ قَدْ مِتْنَا قَالَ اَلْحَارِثُ یَا أَمِیرَ اَلْمُؤْمِنِینَ اَلنَّصَارَی یَعْلَمُونَ ذَلِکَ قَالَ لَوْ عَلِمُوا ذَلِکَ مَا اِتَّخَذُوا اَلْمَسِیحَ إِلَهاً مِنْ دُونِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ فَذَهَبْتُ إِلَی اَلدَّیْرَانِیِّ فَقُلْتُ لَهُ بِحَقِّ اَلْمَسِیحِ عَلَیْکَ لَمَّا ضَرَبْتَ اَلنَّاقُوسَ عَلَی اَلْجِهَةِ اَلَّتِی تَضْرِبُهَا قَالَ فَأَخَذَ یَضْرِبُ وَ أَنَا أَقُولُ حَرْفاً [حَرْفاً] حَتَّی بَلَغَ إِلَی مَوْضِعِ إِلاَّ لَوْ قَدْ مِتْنَا قَالَ بِحَقِّ نَبِیِّکُمْ مَنْ أَخْبَرَکُمْ بِهَذَا قُلْتُ هَذَا اَلرَّجُلُ اَلَّذِی کَانَ مَعِی أَمْسِ قَالَ فَهَلْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ نَبِیِّکُمْ مِنْ قَرَابَةٍ قُلْتُ هُوَ اِبْنُ عَمِّهِ قَالَ بِحَقِّ نَبِیِّکُمْ أَ سَمِعَ هَذَا مِنْ نَبِیِّکُمْ قَالَ قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَأَسْلَمَ ثُمَّ قَالَ وَ اَللَّهِ إِنِّی وَجَدْتُ فِی اَلتَّوْرَاةِ أَنَّهُ یَکُونُ فِی آخِرِ اَلْأَنْبِیَاءِ نَبِیٌّ وَ هُوَ یُفَسِّرُ مَا یَقُولُ اَلنَّاقُوسُ مرحوم صص۳۷۳-۳۷۴ جریانی از نهی از منکر مرحوم به سربازان از علل انسان این است که انسان از و خوبان باشند/ توصیه امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه به در استفاده از های نیکو؛ ثُمَّ الْصَقْ بِذَوِي الْمُرُوءَاتِ وَالاَْحْسَابِ، وَأَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ، وَالسَّوَابِقِ الْحَسَنَةِ ... ثُمَّ انْظُرْ فِي أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً، وَلاَ تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَأَثَرَةً، فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَالْخِيَانَةِ. وَتَوَخَّ مِنْهُمْ أَهْلَ التَّجْرِبَةِ وَالْحَيَاءِ، مِنْ أَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ نامه۵۳/ نتیجه خوبی والدین در فرزندان/ تحقیقات گسترده پیرامون خبر و شنیدن سند این خبر از مرحوم سید مرتضی به نقل از مرحوم و سؤال از خبر حرمت نار بر هرکسی که به منتهی به علیهاالسلام بشود/وصفی از و بودن مرحوم آیت‌الله و مرحوم آقای / وصیت به رساندن سلام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها تا قیامت به اولاد خویش؛ وَ أَقْرَأُ عَلَی وُلْدِیَ السَّلَامَ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ ج۴۳ص۲۱۴/ محبت و عشق فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها به حسنین و زینبین علیهم‌السلام روضه سلام الله علیها شب ششم صفرالمظفر ۱۴۴۶ ۱۴۰۳٫۵٫۲۰ https://eitaa.com/akavan110
‎⁨سخنرانی(6)⁩.mp3
زمان: حجم: 38.41M
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب هفتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
شذرات المعارف
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب هفتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره بررسی عنوان برای و صلوات الله علیهما ثارالله به به معنای خونخواهی تبیین ثار متخذ از ریشهٔ ثور و اشتقاق کلمات مختلف با حفظ معنای برانگیختن از آن همانند واژه شیر که به تعداد حروف الفبا مثل (اسد و ...) در که به شیر حمله‌ور و تعقیب‌کننده می‌گویند و شیری که هیبت دارد و می‌غرد را می‌گویند و شیری که خشمگین است و چاله افتاده می‌گویند /ثور را به گاو نری که به آن گاوآهن می‌بندند و زمین را زیر و رو می‌کند می‌گویند ثور یعنی جنبه بالا پایین کردن در آن لحاظ می‌شود و از همین جهت به انقلاب که جامعه را بالا پایین می‌کند می‌گویند ثورة/ ثار یعنی زیر و رو شدنی که به جلوه رسیده/ عالم همه ولو به ظاهر ساکن به نظر برسد دارای حرکت است/ سباحه هم در دانش عدم آرامش است و همه عالم برای خدا سباحه دارد: سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ( :۵۷) /جریانی از مرحوم شیخ / ضرورت نظریه برای رسیدن به معنای لغات هر رفتار انسان منبعث از درون است/بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَى نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ (۱۴) وَلَوْ أَلْقَى مَعَاذِيرَهُ ( :۱۵)/ معاذیر به معنای عذرتراشی برای خود است/ ثار که همان محرک است در بسیاری شخص است ثارالله یعنی سیدالشهداء علیه‌السلام کسی است که خدا دارد حرکتش می‌دهد و در حرکت حسین علیه‌السلام غیر خدا نیست و چون غیر خدا نیست مال خداست و چون مال خداست پس خدا هم خونخواهش است/ تمثیل نظر شده از جانب خدا به در دوره گرچه ما بندگان پادشهیم پادشاهان ملک صبحگهیم دیوان غزل۳۸۱ بیانی از مرحوم آیت‌الله پیرامون رضاخان که هیچ موقع از خودش بدم نیامد بلکه از عملش بدم می‌آید/ نفرت مردم از در زمان پادشاهی‌اش/ عمل حاصل اراده نفس است که هرچه به خود نزدیک شود بد و هرچه به خدا نزدیک بشود خوب می‌شود قلع باب توسط امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه به قوت الهی/ وصف درب قلعه خیبر/وَحَمَلْنَاهُ عَلَىٰ ذَاتِ أَلْوَاحٍ وَ دُسُرٍ (۱۳) تَجْرِي بِأَعْيُنِنَا جَزَاءً لِمَنْ كَانَ كُفِرَ ( :۱۴)/ ارزش در قدیم- همان سکه آهنی/ وَ اَللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَيْبَرَ بِقُوَّةٍ جَسَدِيَّةٍ وَ لاَ بِحَرَكَةٍ غِذَائِيَّةٍ وَ لَكِنِّي أُيِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَكُوتِيَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِيئَةٍ تألیف ج۲ص۲۳۹ عشق را ابری و آبی دیگر است آسمان و آفتابی دیگر است و فانی در اراده حق تعالی تمثیلی با استفاده از مقام مداحی (حاج حسن محمدی) تبیین از وصف و مدح امیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه از خود همان مدح کردن خداست چون در مدحش خودش را نمی‌بیند بلکه او را دارد می‌بیند سلام به حسینی که ثارالله است یعنی آن ذاتی حرکتش خدایی است وصف سیدالشهداء علیه‌السلام در هنگام با سلام الله علیها /شجاعت و غیرت هنگام فرار از / حال نسبت به خود در وصف صلی‌الله علیه وآله وسلم/ وصف و جلالت حضرت سکینه سلام الله علیها/ لا تحرقي قلبي روضه صلوات الله علیه عَنْ جُنَادَةَ بْنِ أَبِی أُمَیَّةَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَی الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام فِی مَرَضِهِ الَّذِی تُوُفِّیَ فِیهِ وَ بَیْنَ یَدَیْهِ طَسْتٌ یُقْذَفُ عَلَیْهِ الدَّمُ وَ یَخْرُجُ كَبِدُهُ قِطْعَةً قِطْعَةً مِنَ السَّمِّ الَّذِی أَسْقَاهُ مُعَاوِیَةُ فَقُلْتُ یَا مَوْلَایَ مَا لَكَ لَا تُعَالِجُ نَفْسَكَ فَقَالَ یَا عَبْدَ اللَّهِ بِمَا ذَا أُعَالِجُ الْمَوْتَ قُلْتُ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَیَّ فَقَالَ وَ اللَّهِ لَقَدْ عَهِدَ إِلَیْنَا رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه وآله أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ یَمْلِكُهُ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً مِنْ وُلْدِ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ مَا مِنَّا إِلَّا مَسْمُومٌ أَوْ مَقْتُولٌ ثُمَّ رُفِعَتِ الطَّسْتُ وَ بَكَی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ عِظْنِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ اسْتَعِدَّ لِسَفَرِكَ وَ حَصِّلْ زَادَكَ قَبْلَ حُلُولِ أَجَلِكَ ...وَ دَخَلَ الْحُسَیْنُ علیه السلام وَ الْأَسْوَدُ بْنُ أَبِی الْأَسْوَدِ فَانْكَبَّ عَلَیْهِ حَتَّی قَبَّلَ رَأْسَهُ وَ بَیْنَ عَیْنَیْهِ ثُمَّ قَعَدَ عِنْدَهُ فَتَسَارَّا جَمِیعاً فَقَالَ أَبُو الْأَسْوَدِ- إِنَّا لِلَّهِ إِنَّ الْحَسَنَ قَدْ نُعِیَتْ إِلَیْهِ نَفْسُهُ ج۴۴صص۱۳۸-۱۴۰ شب هفتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ ۱۴۰۳٫۵٫۲۱ https://eitaa.com/akavan110
‎⁨سخنرانی(7)⁩.mp3
زمان: حجم: 42.8M
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب هشتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
شذرات المعارف
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب هشتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
السلام علیک یا ثارالله و ابن ثاره و الوتر الموتور اهمیت بحث و اندازه شناسی/ إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ :۴۹/تبیین معنای تقدیر به اندازه/ وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا :۲/ بغیر حساب یعنی اندازه نشده/ خدای متعال به غایات مثل علمش است به بدایات/کمی علم انسان نسبت به امور: وَمَا أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا :۸۵/ نقلی از یکی از پزشکان پیرامون عدم زمان برای مردم/ تقدیر امر بی حساب و کتاب نیست/وَ خَلَقَ كُلَّ شَيْءٍ فَقَدَّرَهُ تَقْدِيرًا :۲؛ همه مخلوقات اندازه‌ای دارند و هیچ مخلوقی همچون علیهم‌السلام عظمت ندارد و عدم علم ما به عظمت ایشان: قطره ز اوصاف بحر هر چه بگويد خطاست‏ دیوان ص۳۵۱/نقلی از آقای / حال انسان است که تا به چیزی نرسیده آن را باور نمی‌کند/ کلامی منسوب به : کاش یک‌بار به دنیا می‌آمدیم، تجربه می‌کردیم، می‌مردیم، یک‌بار دیگر می‌آمدیم و از این تجربه‌ها استفاده می‌کردیم/ وصف ما از حضرات معصومین به اندازه خودمان است/ وصف خدای متعال از صلوات‌الله‌علیه: یا رسول الله تو را نشناخت مگر من و و من را نشناخت مگر تو و علی و علی را نشناخت مگر من و تو نزول می‌کند که دست ما را بگیرد نه اینکه ما بالا برویم و به او برسیم/ جریانی از عنایت علیه‌السلام به مرحوم شیخ (از معتدل و صاحب کتاب و اهمیت آن در ) / عشق مرحوم بحرانی به اشرف و عوض شدن وصیت خود مبنی بر دفن در نجف به جای در آخر عمر بشکست چو این صدف در این بحر دیدم در وادی نجف بود وصفش ز خرد سئوال کردم آن بر در این سخن خزف بود شایسته بزم حضرت حق زان گشت که تحفه التحف بود شمشاد قدش به گلشن قدس زیبنده و راست چون الف بود پشتش چو به بندگی دو تا شد آن حرف الف چو حرف با شد مفتی شهر که می‌دیدمش از منع شراب روز و شب ورد زبان مساله لا و لن است دیدمش دوش که در کوی خرابات، خراب بی‌خود و بی‌خرد و بی‌خبر از خویشتن است چون سبو تا بخورد باده، سرا پا شکم است چون قدح تا بزند شیشه، سراسر دهن است گفتمش کان همه ناموس کجا رفت و چه شد گفت خشت سر خم شیشه تقوی شکن است نتیجه اینکه معنای والوتر الموتور این است که: حسین تو تکی! کسی در افق وجودی تو نیست. خواست آن خم همه یک‌جا نوشد غیرت آورد که تنها نوشد خشت را از سر آن خم برداشت قدمی از پی مردم برداشت خاک هم باده از آن خم نوشید که در او خون شهیدان جوشید مرحوم (از دوستان استاد) آنی که تنهایی مال کربلاست حسین است، دو تا ندارد، یک کربلاست و یک حسین، مابقی را خودش برده.... اندازه‌ها را خودش می‌داند... سربریدهٔ وادی تقدیر حسین است و بس. قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا إِنَّا كَذَلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۱۰۵)... وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ (۱۰۷)وَتَرَكْنَا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ(۱۰۸) سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ :۱۰۹ فرمایشی از مرحوم علامه در مورد انتظار از آجرهای صحن و سرای حضرات معصومین علیهم السلام تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت از سمک تا به سما کش کشش لیلا برد من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه ذره‌ای بودم و مهر تو مرا بالا برد همه یاران به سر راه تو بودیم ولی غم روی تو مرا دید و ز من یغما برد همه دلباخته بودیم و هراسان که غمت همه را پشت سر انداخت، مرا تنها برد علامه هرجا که به سوی تو می‌بینم یک جا همه روی تو می‌بینم طغرای صحیفۀ هستی را در طرۀ موی تو می‌بینم از صبح ازل تا شام ابد یک نعمه ز هوی تو می‌بینم نبود عجب ار خم گردون را سرشار سبوی تو می‌بینم دیوان غزل۲۸ نقلی مستقیم از مرحوم آیت‌الله و شخصی دیگر از شاگردان مرحوم / لزوم انجام و داشتن / عدم اطلاع انسان از آینده‌اش شیخی پس صد چله پی دختر ترسا آن کرد، از او غیرت دین بیشترم نیست جریانی از مرحوم حاج آقا / جریانی از جوانی.../نقلی از نمازگزاری در نماز جماعت مرحوم آیت‌الله / نقلی دیگر از مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی از برخورد با شخصی مست و تقاضای روضه صلوات الله علیه شب هشتم صفرالمظفر ۱۴۴۶ ۱۴۰۳٫۵٫۲۲ https://eitaa.com/akavan110
‎⁨سخنرانی(8)⁩.mp3
زمان: حجم: 40.62M
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب نهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
شذرات المعارف
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب نهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام
السلام علیک و علی الأرواح التی حلت بفتائک تکرار به تکرار و تجدید ظهورات و جلوات است چه خود ملتفت به تجدید لطف باشد ... داد امروزم دو صد بوس از لبی که به من دیروز دو صد دشنام داد بر سر لطف آمد آن دلدار ما جان فدای یار شیرین کار ما در دل چون سنگ او تاثیر کرد عاقبت این ناله‌های زار ما می‌خلید اندر دل ما خارها صد هزاران گل شکفت از خار ما صبحدم دیدم که ناگه آفتاب می‌زند سر بر در و دیوار ما یوسف از کنعان به پای خویشتن مشتری شد بر سر بازار ما کفر ما آخر به ایمان می‌کشد چون سر زلف تو شد زنار ما آفتاب روی او برهان ماست شیخ و زاهد گر کند انکار ما ... چه ملتفت نباشد؛ مثالی به عدم التفات جلوه با نقل جریانی از مرحوم آقای و حاجتی که از علیه‌السلام می‌خواسته است/انسان باید باور داشته باشد که حضرات معصومین علیهم‌السلام خیر او را می‌خواهند/ جریاناتی از مرحوم آیت‌الله مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم هوادارانِ کویش را چو جانِ خویشتن دارم آشکار شدن تکرار جلوات در موقع ؛لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ #ق :۲۲ تکرار سلام یعنی تکرار فیض و عنایت و مرحمت/جواب علامه به چگونگی تحمل سختی‌ها: ما در پیش داریم جریانی به نقل از مرحوم شیخ تو بندگی چو گدایان به شرطِ مزد مکن که دوست خود روشِ بنده‌پروری داند نسبت حضرات معصومین علیهم‌السلام به بندگان خدا از سَرِ چه صد رسن انداختی تا سوی بالای تو بازآمدیم غزل۱۷۷۴ بسته بدی تو در و بام سرا آمدت آن حکم ز بامی دگر گر به سَنام سر گردون روی بر تو قضا راست سنامی دگر ای ز تو صد کام دلم یافته می‌طلبد دل ز تو کامی دگر ای رخ و رخسار تو رومی دگر ای سر زلفین تو شامی دگر سوی چنان روم و چنان شام رو تا ببری دولت رامی دگر لطف تو عام آمد چون آفتاب گیر مرا نیز تو عامی دگر هر سحری سر نهدت آفتاب گوید بپذیر غلامی دگر بر تو و برگرد تو هر کس که هست دم به دم از عرش سلامی دگر غزل۱۷۷۱ خوش به حال آنی که خودش را ناپاک می‌بیند و میاد... از سبب سازیش من سودائی‌ام وز سبب سوزیش سوفسطائی‌ام بار خدايی که گل از حطب آرد پديد خوشه‏ی زرين ز خاک چون عنب آرد پديد نخل کند هسته را تا رطب آرد پديد فواکه از طبع خاک بوالعجب آرد پديد هر سببی را ز غيب بی‌سبب آرد پديد گرچه بود بر سبب کار جهان را مدار دیوان ص۶۹۳ عنایت صلوات‌الله‌علیه اثرات زیارت امام رضا علیه‌السلام روضه علیه‌السلام بست آن دست خدا دستانش داد آنگاه ره میدانش دید گر دست وِ‌را باز کند باید آن سر همه ابراز کند ور گشاید ید حیدر وارش نتوان بست ره آثارش منتقم جلوه در او خواهد کرد رفع این خیل عدو خواهد کرد با لبی تشنه ز اندازه فزون تشنه لب آمد از آن شط بیرون آب را ریخت ز کف بر سر آب یعنی ای تو را کو تب و تاب همتت از چه بر این طفلان نیست خبرت از عطش عطشان نیست از تو ای آب ننوشد عباس جامه ننگ نپوشد عباس مرحوم (از دوستان استاد) شب نهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ ۱۴۰۳٫۵٫۲۳ https://eitaa.com/akavan110
‎⁨سخنرانی(9)⁩.mp3
زمان: حجم: 45.4M
🔉سخنرانی 🎤 آیت الله شیخ عباس اخوان ✅️شب دهم صفرالمظفر ۱۴۴۶ قمری 🎪هیئت عزیزم حسین علیه السلام