eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📆شماره جلسه: 06 📎 نکات محوری جلسۀ ششم: ۱. تفاوت تشبیه و استعاره در چیست؟ مسئله اعتباری بر کدام یک از این دو قابل تطبیق است؟ ۲. مدت اعتبار اعتباریات: به این معنا که اعتباریات تا چه زمانی وجود دارند. ۳. اعتباری محفوف به دو حقیقت: تبیین معنای این عبارت و ارتباط آن با حقایق ۴. تأثیر اعتباری در ظرف خود: تحلیل این گزاره که هر اعتباری در حوزه خاص خود دارای آثار عملی است. ۵. سبک مجاز از مجاز: توضیح معنای این اصطلاح و ارتباط آن با مفاهیم اعتباری. ۶. نسبت علم اصول و علوم انسانی: بررسی رابطه این دو حوزه از نظر روش شناسی، هدف و قلمرو موضوعی. 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻 🔗 https://B2n.ir/ee9902 ــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ سلوک عارف اصالت الواقعیتی همواره اجتماعی خواهد بود! موجودی که دنیا را در فلسفه تصویر نکند سکولار میشود. 📝 ● عارف اصالة الواقعیتی از روز اول اجتماعی فکر می کند و همان حرف های ما [راجع به قرائت مشهور از اسفار اربعه] که می گفتیم ما اصلاً آن چهارتا سفر را نمی فهمیم، همان حرف ها را می زند. چرا اجتماعی فکر می کند؟ ● دلیلش این است که اجتماع دارد؛ اعتبار دارد؛ ماهیت دارد و با وجود اینکه ماهیت را قبول دارد، مظهر می بیند؛ [با وجود اینکه] جامعه و دنیا را قبول دارد، مظهر می بیند؛ [اما] آن یکی [یعنی اصالة الوجودی] زمانی که فنا شد، چون فنای او وجودی است، اصلاً ماهیت ندارد! دنیا را نمی فهمد! زمانی که یک موجودی دنیا را نفهمید، سکولار می شود! می دانید چرا؟ چون اصلاً دنیا ندارد. گوشه نشین می شود؛ یعنی یک کسی که عارف اصالة الواقعیتی است، از او امام خمینی در می آید! حواسمان را باید بدهیم. سر جای خودش، اصالة الوجود هم درست است؛ نشان خواهیم داد که حتی تقریر اصالت وجود با اصالت واقعیت فرق خواهد کرد؛ حالا این اصالت وجودی که ما داریم تصویر می کنیم، فرض ما این است که در مبنای مشهور، وجود موضوع باشد. اگر واقعیت موضوع باشد، اصالت وجود آن هم فرق خواهد کرد که بعداً خواهیم گفت. 🔖برگرفته از درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره) ــــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📻 جلسه 05 از درس گفتار منطق مقدماتی شهید مطهری 🔖سرفصل مباحث: مرور جلسه گذشته نگاهی دوباره به جایگاه تقسیم علم به تصور و تصدیق بیان تقسیم ضروری و نظری طرح پرسشی راجع به تقسیم مذکور ــــــــــ 🎧 لینک معرفی دوره: 🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/383
❖ تاملی در نسبت نظام اسماء با اعتباریات علامه طباطبایی (ره) 📝 با حفظ حدّ برای وجود بنابر مبنای اصالة الواقعیة، بحث از جریان واقعیت و اسماء الهی در همۀ عالَم مطرح شده و حتی توحیدی بودن مباحث اعتباری از جمله مباحثی مانند ادلّۀ لفظیه هم روشن می شود ما در اعتباریات چه کار می کنیم؟ یک حدّی قائل هستیم و بعد اعطاء حدّ شیءٍ لشیءٍ می کنیم؛ یعنی چه؟ می گوییم این شیر، یک حدّی دارد که می خواهیم حدّ آن را به یک چیزی بدهیم؛ یعنی من یک وجود دارم که این وجود که همان شیر است، حدّ شیر بودن دارد؛ بعد رجل شجاع را که می بینم، اعتباراً حدّ شیر بودن را به آن رجل شجاع اعطاء می کنم؛ یعنی رجل شجاع هم مصداق شیر می پندارم؛ خب شما اینجا حدّ دارید که می توانید رجل شجاع را شیر ببینید. حالا تازه می خواهیم تأکّد [مظهریت] را بیشتر هم بکنیم! یعنی واقعیت اینگونه است که حتی پندار شما چون بیرون [از آن] نیست، [یعنی] نه حدّ وجود بیرون است و نه پندار شما بیرون است، حتی اعطای حدّ [هم] از واقعیت بیرون نیست و سعه و شمول واقعیت آن را می گیرد، لذا واقعیت به نحوی است که شما نیازی به اصالت وجود ندارید که خدا را برای بندگان خدا اثبات کنید یا از ادلّۀ لفظیه استفاده کنید و [باید] در همۀ ادلّۀ لفظیه، جریان پای واقعیت و اسماء الهی را ببینید؛ لذا همه جا، شما زمانی که می خواهید ادلّۀ لفظیه را تفسیر کنید، باید برگردید ببینید این ادلّۀ لفظیه در مورد چه اسمی از اسماء الهی صحبت می کند؟ باید جای پای توحید را همه جا نشان دهید. این حرف که ما داریم می زنیم، نشان می دهد که تأکّد واقعیت، یک تأکّدی است که توحید را در همه جا پیاده می کند؛ در فعل خارجی شما پیاده می کند؛ در فکر شما پیاده می کند؛ در پندار پیاده می کند؛ در استفاده از روایات پیاده می کند؛ یعنی آن حجّیّتی که در اصول بحث کردیم، باز باید نسبتش را با مظهریت نشان دهیم؛ باید سر جای خودش در اصول، نسبت آن حجّة فی الفقه را با مظهریت نشان دهیم. 🔖برگرفته از درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره) ـــــــــــــ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📻 بارگذاری جلسات 45 الی 55 + درس نامه اختصاصی رایگان 🎧 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی 📍 مبحث جلسات: موضوع علم فلسفه 🎙 برای دسترسی به 55 جلسه بارگذاری شده از این درس گفتار همراه با خلاصه سرفصل جلسات و درس نامه اختصاصی به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 🔗 https://B2n.ir/h85270 📢 لینک معرفی درس گفتار: 🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/411 📒 مشخصات دوره - تعداد جلسات: تا کنون 55 جلسه - مدرس: حجت الاسلام علی اسدی - سطح دوره: تخصصی - سال شروع: 1403 - مکان تدریس: قم ▫️پ.ن؛ شرکت در دوره رایگان بوده و برای دسترسی صرفا نیاز به ثبت نام در دوره مد نظر میباشد. ______________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ اجتهاد مصطلح در حوزه کافی نیست. 📝 مادامى كه فقه در كتابها و سينۀ علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نيست و روحانيت تا در همۀ مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمى‌تواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى ادارۀ جامعه كافى نيست. . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
«خدای تاریخی یا وجود مطلق؟ نقدی بر قرائت‌هایدگری از دین» ❖ نقد مدرنیته و تفسیر تاریخی انسان در اندیشه‌ هایدگر 📝 در سنت مدرنیته، هر آن چیزی که تو را محدود می‌کند، باید مقابلش ایستاد. وقتی شما ملاک معرفتی‌ات را از دست دادید و انسان را —به تبع هایدگر— تاریخی تفسیر کردید، فکر نکن که آن ساحت وجودی پررنگ خواهد شد. آن چیزی که پررنگ خواهد شد، ساحتی است که تو از آن به عنوان «نیهیلیسم» یاد می‌کردی و از آن می‌ترسیدی؛ چون او دیگر دوست ندارد. می‌گوید: «من دوست دارم نقاشی‌ای بکشم که کاملاً بی‌معنی است. چه کسی گفته که در نقاشی‌ام رنگ‌ها باید معنی داشته باشد؟» او هیچ محدودیتی را نمی‌پذیرد، حتی اینکه این «من» را محدود کند که بگویم می‌خواهم [دائم] وضعیت‌ام عوض شود. با این هم مخالف است و خودش را می‌کشد. وقتی برای شما چنین فضایی حاکم است، فکر نکنید که جامعۀ ایرانی را دارید به سمت خوبی می‌برید و به اسم حزب‌الله، ما را به آن سمت می‌برید (تاریخیت فهم!). من فعلاً ارزیابی معرفتی نمی‌کنم، می‌خواهم ارزیابی اجتماعی کنم. دقیقاً این، به قهقرا بردن دین است؛ چون هایدگر ساحت دین را ساحت وجودی می‌داند، بعد آن را به موجودی که «دازاین» باشد، ارتباط می‌دهد. 👈🏼 « مطالعه ادامه یادداشت » 📄 حجت الاسلام ـــــــــــــــــــــ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
«خدای تاریخی یا وجود مطلق؟ نقدی بر قرائت‌هایدگری از دین» ❖ نقد مدرنیته و تفسیر تاریخی انسان در اندیش
• در وضعیت کنونی، که خوانشی از دین با رویکردی هایدگری همراه شده و با رنگ و بویی انقلابی و حزب اللهی نمایان گشته است، توجه به تمایزهای بنیادین میان سنت فلسفۀ اسلامی و پرهیز از افتادن در دام التقاط نظام های مدرن و پست مدرن غربی، اهمیتی دوچندان یافته است. اهمیت این یادداشتِ موجز، در هشدار نسبت به تفاوتِ ساختاریِ نظام فرهنگی ما با اندیشۀ هایدگر و تناقض های درونیِ آن نهفته است.
❖ مسئله غدیر اختصاص به شیعیان و معتقدین به امیرالمومنین ندارد. 📝 • ...اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئله‌ی غدیر میتواند وحدت‌آفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحله‌ی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالی‌ترین مسئله در باب تشکیل جامعه‌ی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئله‌ی غدیر متجلی کرده است... . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت