مدرسه علوم انسانی سها
📝 یادداشتی پیرامون بازخوانی مبانی انقلاب با فلسفه اسلامی در پرتو اندیشه علامه طباطبایی (ره) 👇🏻👇🏻👇🏻
❖ فلسفه اولین پله برای ورود به عرصه تمدن سازی
📝 #یادداشت
ورود به عرصه تحول علوم انسانی بدون توجه به مبانی فلسفی آن، تلاشی ناکام و بینتیجه خواهد بود. فلسفه بهعنوان علمی که بر سایر علوم سیطرهی محتوایی و موضوعی دارد، جایگاهی کلیدی در استحکام بخشی به مبانی علوم انسانی، چه در رویکرد غربی و چه در رویکرد اسلامی، ایفا میکند.
علامه طباطبایی: اندیشمند نظامساز
علامه طباطبایی (ره)، با وجود زندگی بیتکلف و بیحاشیهاش، یگانه چهرهی فکری و عقلانی انقلاب اسلامی در سنت فلسفی معاصر است. ایشان نه تنها بهعنوان شارح فلسفهی صدرایی، بلکه بهعنوان یک اندیشمند نظامساز و بنیانگذار، ظرفیتهای عظیمی را در علم فلسفه برای ایجاد نظامهای اجتماعی و هضم علوم انسانی مدرن آشکار کرده است. بازگشت به اندیشهی علامه و احیای این ظرفیت مغفول، میتواند افقهای جدیدی را در تکمیل نظامات انقلاب اسلامی بگشاید.
نسبت فلسفه با علوم انسانی
ما بر این باوریم که در این مقطع تاریخی وپیچیدگی تحولات اجتماعی تنها با توجه به ظرفیت های نظام فکری علامه طباطبایی است که میتوان به روشنی به نسبت بین علوم انسانی موجود و علم فلسفه پاسخ داد. ظرفیت فرهنگی و فکری علامه، امکان گفتوگو با تمامی جریانهای فکری مدرن، حتی متضادترین آنها، را فراهم میآورد. این سنت فکری گرچه توسط شاگردان ایشان مورد توجه قرار گرفته است، اما بهزعم ما، اصلیترین ظرفیتهای فلسفی علامه هنوز ناشناخته ماندهاند.
احیای اندیشه علامه: ضرورتی برای تمدنسازی
برای عبور از مرحلهی کنونی انقلاب اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی، چارهای جز احیای اندیشهی علامه طباطبایی و مکتبسازی بر اساس آن نداریم. فلسفهی اسلامی با ظرفیت عظیم خود میتواند در دنیای مدرن بهعنوان یک تفکر ایجابی عرضاندام کند. اما نگاه سازمانی و دانشگاهی به این علم، ما را از سنت آموزشی عمیق و سلوک فکری قویای که سالها در این عرصه داشتهایم، دور کرده است. این اشتباه روشی، ما را از شناخت و تحلیل درست این بنیان فلسفی بازداشته است.
درسگفتارهای نظام فلسفی علامه طباطبایی
در درسگفتارهای علم فلسفه مدرسه سُها، تلاش میکنیم خوانشی متفاوت و متنمحور از اندیشهی علامه طباطبایی ارائه دهیم. این خوانش بر اساس گفتمان فلسفی ایشان و با توجه به ظرفیتهای فکری شاگردان آن بزرگوار طراحی شده است. هدف ما، احیای ظرفیتهای مغفول فلسفهی اسلامی و استفاده از آن برای تمدنسازی در دنیای مدرن است.
#علامه_طباطبایی #تمدن_نوین_اسلامی
#علوم_انسانی
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 جلسه دوم از درس گفتار منطق مقدماتی شهید مطهری 🔖 سرفصل مباحث جلسه دوم: - بیان خلاصهای از جلسه
03-msoha-ir.mp3
زمان:
حجم:
9.05M
📻 جلسه سوم از درس گفتار منطق مقدماتی شهید مطهری؛ آیا منطق علم است؟
🔖سرفصل مباحث:
مرور جلسه گذشته
اصطلاح «موضوع» که در فلسفه و منطق برای علوم مطرح شده است چه معنایی میدهد؟
از نظر حکما و شهید مطهری چگونه یک علم شکل و قوام مییابد؟
آیا منطق علم است؟
ــــــــــ
🎧 لینک معرفی دوره:
🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/383
📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبتنام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻
🔗 https://B2n.ir/uf7878
👥عضویت در #گروه_منطق👇🏻
🔗 https://eitaa.com/msoha_ir/415
ـــــــ
📼 مدرس: حجت الاسلام #سعید_رضا_شیفته
📆 سال شروع دوره: 1404
👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان
⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه
ــــــ
#درس_گفتار
#منطق #منطق_مقدماتی
#شهید_مطهری #نمونه_صوت
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
● تفاوت اساسی انسانشناسی اسلامی و غیراسلامی
📝 آیت الله #حائری_شیرازی
علوم انسانی اسلام از سر تا پا غیر از این علوم انسانی موجود است. شما که دارید مسائل تربیتی یا اخلاقی یا امثال اینها را از هر نویسنده ای مطالعه میکنید اول این سؤال را از بزرگترها بکنید که آیا این نویسنده علوم انسانی یا مسائل تربیتی و مدیریتی و اخلاقی و اقتصادی را بر اساس علوم انسانی شرقی یا غربی مطرح کرده یا بر اساس علوم اسلامی؟ اگر بر اساس علوم انسانی شرقی و غربی است، مطالعه بکنید؛ اما مصرف نکنید بفهمید و بدانید که آنها چه میگویند؛ اما این را هم بدانید که نتیجه کاربردی برای شما ندارد شما زمانی میتوانید اینها را مصرف کنید که آن کسی که شما را مداوا می کند، فطرت را هم خوانده باشد؛ اما او اصلاً خبر ندارد که پشت این طبیعت فطرتی هم هست. از این جهت بسیاری از داروهایی که برای طبیعت میدهد برای فطرت مضر و کشنده است.
شما میخواهی با مدل تربیت غربی بچه مسلمان تربیت کنی؟! هیهات تا مدلت را عوض نکنی نمیشود شما میخواهی با مدل پول غربی ربا را براندازی؟! هیهات محال است مدل پول اسلام را بیاور تا بتوانی ربا را براندازی اسلام برای خودش مدل دارد. در تربیت هم همین طور است؛ مدل تربیتی دارد.
آنها که انسان را نمیشناسند کتاب در تربیت مینویسند؛ ما که این مایه را داریم تجاربمان را هم میتوانیم به کار ببریم چرا در این امر احتیاط بکنیم؟ چرا به خودمان جرئت ندهیم که کتاب تربیت اسلامی داشته باشیم؟
🔖 راه رشد الگوی دینی تربیت کودک و نوجوان صفحه 19
#پاره_فکر #علوم_انسانی
ــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ آنان که در راه تحصیل جان میدهند، در حکم شهید اند.
#علامه_طباطبایی
.
.
.
.
.
🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻
🔗 https://B2n.ir/yf7882
_____
#عکس_نوشته #استوری
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ علوم انسانی اسلامی هم باعث تعالی فرد میشود و هم تعالی جامعه
📝 #یادداشت
ما در پی آنیم که علوم انسانی را بر اساس آموزههای اسلامی بازتعریف کنیم. اسلامیسازی علوم این امکان را فراهم میکند تا جامعه را مبتنی بر فرهنگ بومی خود، که ریشه در اسلام دارد، مدیریت کنیم. دستیابی به فرهنگی اصیل و همسو با اسلام، از تناقضات پیشگیری کرده و مسیری برای تعالی همزمان فرد و جامعه میگشاید. این دو سطح تعالی (فردی و اجتماعی) با یکدیگر متفاوتند؛ همانگونه که در آموزههای دینی، «حشر» نیز دو وجه دارد: گاه فردی است (مانند محشور شدن برخی در جایگاه فرشتگان) و گاه اجتماعی (مانند محشور شدن جمعیتی به شکل یک حیوان به سبب فرهنگ نادرستشان). حتی اگر فردی در چنین جامعهای از گناهان دوری کند، اما در برابر انحرافات جامعه سکوت اختیار کند، در حشر جمعی شریک خواهد شد.
از این رو، اسلامیسازی علوم انسانی نه تنها به تعالی فردی میانجامد، بلکه جامعه را نیز به سمت کمال رهنمون میسازد. نتیجه این فرآیند، شکلگیری دنیایی عادلانهتر و اخلاقیتر است؛ دنیایی که حتی برای کسانی که به آخرت باور ندارند، جذابیت خواهد داشت. برای نمونه، تحقق «عدالت اجتماعی» مستلزم طراحی نظامهای علمیِ همسو با ارزشهای اسلامی است. همچنین، ترویج سادهزیستی یا تسهیل ازدواج نیازمند نظریهپردازی رسانهایِ اسلامی است تا این مفاهیم در جامعه نهادینه شوند.
پیوند جهانبینی و اسلامیسازی علوم:
پرسشی مطرح میشود: چرا در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، تمرکز بر «جهانبینی» است؟ پاسخ در نقش زیربنایی جهانبینی است. جهانبینی همچون ستونی است که ساختمان تفکر بر آن استوار میشود. برای مثال، یک مهندس عمران در نگاه به دیوار، برخلاف فرد عادی، به ابعاد فنی و ساختاری آن توجه میکند. این نگاه عمیق، حاصل دانش تخصصی اوست. به همین ترتیب، جهانبینی اسلامی—که مبتنی بر ایمان به خدا و قرآن است—نوع نگاه ما به پدیدهها و جهتگیری اعمالمان را شکل میدهد. کسی که جهان را صرفاً مادی میپندارد، نمیتواند مفاهیمی مانند «امر به معروف» را درک کند، چرا که این مفاهیم ریشه در باور به ماوراء الطبیعه دارند. در مقابل، جهانبینی الهی، الزامات اخلاقی و اجتماعی خاص خود را به همراه میآورد که در قالب دستورات دینی تجلی مییابد.
جمعبندی:
اسلامیسازی علوم انسانی، با تکیه بر جهانبینی توحیدی، همسو با فطرت انسان و جامعه، هم به کمال فردی کمک میکند و هم زمینهساز تحقق جامعهای متعالی و عادلانه است. این فرآیند، نه یک انتخاب که ضرورتی اجتنابناپذیر برای دستیابی به «دنیای بهتر»—چه از منظر مادی و چه معنوی—به شمار میرود.
🔖 برداشتی از جلسات حجت الاسلام #علی_اسدی
________________-
#علوم_انسانی_اسلامی #حشر_جمعی
ــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 #نمونه_صوت، درس گفتار اصول مقدماتی شهید مطهری؛ جلسه دوم 🔖 سرفصل مباحث جلسه دوم: 1. تعریف و ماه
My Recording3-msoha-ir.MP3
زمان:
حجم:
30.39M
📻 #نمونه_صوت، درس گفتار اصول مقدماتی شهید مطهری
📼 جلسه سوم
🔖 مباحث مطرح شده در جلسه سوم:
۱. معناشناسی مفاهیم «اجتهاد» و «استنباط»
- بررسی تفاوتهای معنایی این دو اصطلاح و چگونگی اطلاق عنوان «مجتهد» برای فقیه و «مستنبط» برای فردی که به استخراج احکام از منابع شرعی می پردازد.
۲. رابطهٔ گستره علم فقه با اصول فقه
- تحلیل تأثیر دامنهٔ مطالب فقهی بر شکل گیری چارچوبها و رویکردهای علم اصول فقه.
۳. تمایز بنیادین میان «فقه بالمعنی الاعم» و «فقه بالمعنی الاخص»
- واکاوی تفاوتهای اساسی این دو مفهوم؛ ازجمله تفاوت در قلمرو (شامل مسائل عبادی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در فقه بالمعنی الاعم) در مقابل تمرکز فقه بالاخص بر احکام عملی فردی.
۴. دیدگاه امام خمینی دربارهٔ تعریف فقه و مرزهای آن
- بررسی تعریف #امام_خمینی از فقه به مثابه «علم ادارهٔ فرد و جامعه» و تحلیل گستردگی قلمرو فقه در نگاه ایشان، شامل ابعاد عبادی، حقوقی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حکومتی.
ــــــــــ
📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبتنام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻
🔗 https://B2n.ir/ee9902
ـــــــ
📼 مدرس: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
📆 سال شروع دوره: 1404
👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان
⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه
ــــــ
#درس_گفتار #اصول_مقدماتی
#اصول_فقه #اعتباریات
#شهید_مطهری
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی + درس نامه 🎙 برای دسترسی به ۴۵ جلسه بارگذاری شده از این درس گ
📻 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره)
🎙صوت جلسه 46 به همراه درس نامه در سایت بارگذاری شد 👇🏻
🔗 https://B2n.ir/h85270
🔖 مشخصات جلسه:
📆 تاریخ جلسه: 404.01.16
ــــــــــــــــــــــــــــ
📝 خلاصه:
مروری به مباحث گفته شده تا الان
ــــــــــــــ
🔹 کلیدواژه اصلی :
#موضوع_فلسفه
ــــــــــ
🔸 کلیدواژه فرعی:
#اقسام_برهان
ـــــ
▫️ کلیدواژه اشخاص:
#علامه_طباطبایی
#علامه_مصباح
📢 لینک معرفی درس گفتار:
🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/411
📌 مشخصات دوره
- مدرس: حجت الاسلام #علی_اسدی
- سطح دوره: تخصصی
- سال شروع: 1403
- مکان تدریس: قم
▫️پ.ن؛ شرکت در دوره رایگان بوده و برای دسترسی صرفا نیاز به ثبت نام در دوره مد نظر میباشد.
______________
#درس_گفتار
#فلسفه #درس_گفتار_علامه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره) 🎙صوت جلسه 46 به همراه درس نامه در سایت بارگذاری شد 👇🏻
📝 #خلاصه سرفصلهای اصلی جلسه چهل و ششم:
1.صحبت هایی پیرامون ماه مبارک رمضان.
۲.مروری بر جلسات گذشته.
_معنای علم:
_مرکب اعتباری
_اثباتی
-ثبوتی
_هر سه مورد بالا:
الف)تقسیمات علوم
ب)معنای بداهت
_برهان:
_لم
_ان دلیل
_ان مطلق
_ملازمات عامه
_علامه مصباح و جوادی سه برهان اول را بیان کردند ولی آیت الله فیاضی و علامه طباطبایی و بوعلی ملازمات عامه را نیز بیان کرده و ملاصدرا از آن به شبه لم نام برده اند.
-اشکال علامه مصباح در تعلیقه بر نهایه برخلاف بیان خودشان بنایی نبود و هر سه اشکال به یک اشکال بازگشت کرده و مبنایی است.
_علامه مصباح بازگشت برهان ان دلیل و مطلق را به برهان لم دانسته و با این بیان فقط قائل به برهان لم در فلسفه هست.
_علامه مصباح علیت اعم از ذهنی و خارجی می داند فلذا خدایشان ذهنی می شود چرا که علیت در خارج فرض ندارد پس ذات و صفات حضرت حق از براهین لم نیست و ایشان مجبور است شبه لم ملاصدرا را بپذیرد.
_خلاصه اینکه برهان لم در فلسفه نداریم.
_آیت الله فیاضی در برهان از اساتید خود یعنی علامه جوادی و مصباح جلوتر است.
۳.رجوعات جلسه بعد:
_حاشیه آیت الله فیاضی از نهایه الحکمه علامه طباطبایی.
_بیان آیت الله جوادی آملی در شرح حکمت متعالیه و رحیق.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#خلاصه_فلسفه #فلسفه_اسلامی #علامه_طباطبایی
#درس_گفتار
#فلسفه #درس_گفتار_علامه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
❖ باز خوانی علم اصول در پرتو اندیشه نظام ساز امام خمینی (ره) 👇🏻
«تاملی پیرامون تاثیر علم اصول در اسلامی سازی علوم انسانی»
📝 #یادداشت
علم اصول به عنوان یکی از ارکان اصلی اجتهاد در سنت اسلامی، همواره جایگاهی ویژه در میان علما و فقهای شیعه داشته است. این علم نه تنها روشی ضروری برای ورود به دنیای فقاهت است، بلکه ظرفیتهای بیبدیلی برای حل مسائل اجتماعی و نظامسازی در چارچوب علوم انسانی اسلامی دارد.
علم اصول: از فقه اخص تا فقه اعم
در سنت علمی حوزههای علمیه، علم اصول بهعنوان اصلیترین روش اجتهادی شناخته شده است. اما ظرفیتهای این علم فراتر از فقه اخص (فقه فردی) است و میتواند بهعنوان روشی کارآمد در فقه اعم (فقه اجتماعی و نظامساز) نیز به کار گرفته شود. این تغییر نگاه، با تمسک به اندیشهی نظامساز امام خمینی (ره) و بازتعریف گزارههای کلان علم اصول، امکانپذیر شده است.
امام خمینی و خوانشی نوین از علم اصول
امام خمینی (ره) با تسلط بر مبانی فلسفی، عرفانی و اصولی، خوانشی روانتر و عمیقتر از علم اصول ارائه داده به طوری که به ادعای ما جزو معدود علمای نظام ساز در عرصه این علم میباشد. ایشان با هدف جلوگیری از خلط مباحث علوم عقلی با علوم اعتباری، توانست نظام معنایی علم اصول را بهگونهای بازتعریف کند که علاوه بر کاربرد فقهی، در حل مسائل اجتماعی و نظامسازی نیز مؤثر باشد. متأسفانه این جنبه از اندیشهی ایشان بهدلیل عظمت اجتماعی و سیاسیشان، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
علم اصول و خطر خلط مباحث
علم اصول بهعنوان جایگاه مباحث اعتباریات، نیازمند تسلط بر مباحث عقلی است تا از خلط میان روششناسی علوم اعتباری و علوم حقیقی جلوگیری شود. این توجه دقیق، مانع از کجفهمی در کاربرد منطق اعتباریات و ارائهی مدلهای نادرست در حل مسائل اجتماعی میشود. ساحت اعتباریات در کنار ساحت ذهن شناسی و واقعیت، یک ساحت موثر در روابط انسانی و نظام های اجتماعی است که بدون توجه به قواعد خاص خود که در علم اصول مورد بحث قرار میگیرد شناخته نخواهد شد. این توجه ویژه به مسئله اعتباریات گرچه در نظام فلسفی از جانب علامه طباطبایی بوده اما رویکرد فقاهی و اصولی آن را برای اولین بار مرحوم امام خمینی توانسته است ارائه دهد.
مدرسه سُها وتلاش برای احیای هویت مفهومی علم اصول
مدرسه سُها در تلاش است تا هویت مفهومیای را که امام خمینی (ره) به علم اصول بخشید، احیا کند. و تفاوت نظامات اساسی اصول امام خمینی را با سایر سنت های موجود علم اصول نمایان سازد. این هویت مفهومی، که محوریت اندیشهی نظامساز ایشان را تشکیل میدهد، نه تنها در شکلگیری انقلاب اسلامی نقش داشته است، بلکه در تکمیل نظام اجتماعی و اجتهاد در علوم انسانی اسلامی نیز جایگاهی کلیدی دارد.
درسگفتارهای علم اصول مدرسه سُها، با هدف بازخوانی و احیای ظرفیتهای مغفول این علم، فرصتی است برای دانشپژوهانی که میخواهند با ابزارهای نوین اصولی، به اجتهاد در علوم انسانی اسلامی بپردازند. این دورهها با تأکید بر اندیشهی امام خمینی (ره)، شما را به کشف افقهای جدید در علم اصول دعوت میکند.
#اصول #اصول_فقه #امام_خمینی
#اعتباریات #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت