eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📋انواع علم: علم به معنی دانشی آن یادداشت 01 از معانی علم 📚1- علم به معنای دانش (مجموعه گزاره‌ها): گاهی از واژه «علم» مراد، مجموعه‌ای از گزاره‌هاست. این مجموعه گزاره‌ها ـ چه از حیث سنخ، چه از حیث هدف، و چه از حیث اثری که دارند ـ توسط عواملی همچون جامعه علمی، جامعه یا اثر خاص علم سامان‌دهی می‌شوند؛ و این است آنچه در اینجا از علم مقصود است. این مجموعه گزاره‌ها دانشی تاریخی محسوب می‌شود؛ بدین معنا که در طول تاریخ شکل گرفته‌اند و محصول یک عالم واحد نیستند. بسیاری از دانشمندان در طول تاریخ حتی با تک‌تک این گزاره‌ها مخالف بوده‌اند. به عنوان مثال، در علم فلسفه: چند تن از فیلسوفان در طول تاریخ با اصالت‌الوجود که ملاصدرا مطرح کرده است، موافق بوده‌اند؟ برای بسیاری از آنان، اصلاً واژه «اصالت‌الوجود» در تاریخ علم فلسفه مطرح نبوده است. شاید علم فلسفه با چهار یا پنج گزاره آغاز شده باشد که آن نیز فلسفه نامیده می‌شد؛ اما فلسفه‌ای که اکنون ـ شاید ـ صدها بلکه نزدیک به هزاران گزاره دارد، همچنان فلسفه است. در این فلسفه، گزاره‌های صحیح و گزاره‌های غلط وجود دارد؛ گزاره‌هایی مطابق با واقع و گزاره‌هایی غیرمطابق با واقع. عالمی با گزاره‌ای موافق است که آن را فلسفی می‌داند، در حالی که عالم دیگری مخالف است و می‌گوید این گزاره اصلاً فلسفی نیست. بنابراین، علم به عنوان مجموعه‌ای از گزاره‌ها، امری اعتباری است که ارتباط مسائل آن با یکدیگر نیز اعتباری است؛ حتی مسئله آن نیز اعتباری است. این بدان معناست که دانشمندان از منظر علمی می‌پذیرند که موضوعی در فلسفه قابل بحث و بررسی است. اما هنگامی که اکثریت دانشمندان در دوره‌ای تاریخی اعلام کنند که موضوعی دیگر فلسفی نیست، آن اعتبار از آن سلب می‌شود. این بدان معناست که حتی اگر در کتاب‌ها نیز موجود باشد، دیگر آن را فلسفی تلقی نمی‌کنند؛ یعنی تاریخ مصرف آن گزاره به عنوان یک گزاره فلسفی سپری شده و دیگر اعتبار فلسفی ندارد. اما اگر دانشمندان ـ ولو بخشی از آنان موافق و بخشی مخالف باشند ـ هنوز بتوانند اعتباری به نام دانش فلسفه به آن ببخشند، یعنی هنوز بحث و نزاع درباره مسائلی همچون «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی، لا موجودة ولا معدومة» یا «الماهیة من حیث هی» در برابر «لیست الماهیة من حیث هی» ادامه دارد؛ بحثی درباره اینکه اصلاً معنای ماهیت در فلسفه چیست. اگرچه این مسئله در تاریخ فلسفه حل‌شده و مدت طولانی است که کسی حتی آن اقوال مخالف را نمی‌پذیرد، اما هنوز نزاعی معتبر محسوب می‌شود. گاهی حتی قولی مردود است، اما نزاع همچنان نزاعی معتبر شناخته می‌شود. چرا؟ زیرا مثلاً اثر آموزشی دارد و در فهم گزاره‌های بعدی مؤثر است. بدین معنا که ده گزاره بعدتر، اگر آن مسئله را با درک این نزاع بفهمیم، در مسئله دیگری که بر اساس هر یک از این اقوال معنایی از ماهیت شکل گرفته است، متوجه می‌شویم که اگر آن نزاع را درک نکرده بودیم، در محل نزاع جدید دچار مشکل خواهیم شد و آن را نخواهیم فهمید. بنابراین، اگر چنین باشد، می‌توان گفت مجموعه گزاره‌ها که آن را دانش یا دیسیپلین می‌نامیم، گزاره‌هایی اعتباری هستند، هرچند ثبوت آن علم حقیقی باشد. 🗒 برداشتی از جلسه 2 مبانی فلسفی نظام سازی _____ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
🖥 و فعال سازی رایگان دوره های سایت سها 🧷 برای دسترسی به هر یک از دوره های مد نظر از طریق سایت لازم است مراحل زیر را طی نمایید: 👈🏼 وارد شدن به صفحه دوره مد نظر >> کلیک بر روی گزینه ثبت نام در دوره >> با کلیک بر روی ثبت نام، دوره در سبد خرید شما اضافه میگردد >> رفتن به سبد خرید >> پر کردن فرم مشخصات و ثبت نام در سایت - پر کردن این بخش در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده باشید نمایش داده خواهد شد >>طی روند پرداخت نهایی بدون نیاز به واریز وجه 📍 پ.ن؛ بدون نیاز به واریز وجه به صورت رایگان با زدن گزینه پرداخت نهایی دوره برای شما فعال میگردد. ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
💡 📙 کتاب بازخوانی انتقادی مفهوم عینیت در علم اجتماعی با تاکید بر آراء ماکس وبر از منظر علامه طباطبایی به قلم: حجت الاسلام علی اسدی ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📋معرفی‌ کتاب: مفهوم عینیت از مفاهیمی است که از دیرباز تحت رئوس ثمانیه علوم به طور ضمنی مطرح میشد. جهان شمولی و کلیت و ضرورت علم از اصولی بود که اهل منطق به آن پایبند بودند. این دیدگاه در نظر پوزیتویست های اروپایی با روش خاص خودشان صورت بندی جدیدی شد. ماکس وبر که دیدگاه های خود را ذیل علم فرهنگ مطرح میکند به ضرورت و کلیت و دوام به معنای گذشته پایبند نبود اما کلیت را به معنای کلیت در اعتبار تحقیق میدانست. او راهی میان پوزیتویست ها و هرمنوتیسین ها انتخاب کرد و به عینیت در اعتبار تحقیق باور داشت. عینیتی که از طریق اشتراک میان محقق و خواننده تامین میشود و نوعی اعتبار اشتراکی فرهنگی است. علامه طباطبایی با موضوع قرار دادن واقعیت مطلقه رویکرد کانت را در مجهول بودن شیء فی نفسه به چالش میکشد و بدین ترتیب ایدئالیسم آلمانی پایه ی اصلی خود را از دست میدهد و بعد از کانت شیء فی نفسه از بین میرود. علوم تماما ذیل فلسفه قرار میگیرند و واجد عینیت تعینی برای واقعیت مطلقه میگردند. معنای عینیت در علوم حقیقی غیر از فلسفه نیز ربط عروضی قضایای علوم با موضوع علم تلقی میشود از جهت دیگر علم در مرکب اعتباری خود نیز واجد اثری عینی است. علومی که گزاره های آنها اعتباری است واجد تعین واقعیت مطلقه هستند و به همین جهت دارای نوعی عینیت هستند. علاوه بر آن گزاره های آنان واجد اثر عینی است. جمع اعتباریات در علم به جهت وحدت اعتباری است که به آنها اعطاء می گردد. وحدت اعتباری کثرات اعتباری را در خود میبلعد و از طرفی خود به جهت اینکه تعینی از تعینات واقعیت است دارای نوعی عینیت می شود. ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
CamScanner ۲۰۲۵-۱۰-۰۴ ۱۱.۳۵.pdf
حجم: 1.74M
فهرست و پیش گفتار کتاب بازخوانی انتقادی عینیت در علم اجتماعی ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📋 معرفی اساتید مدرسه سها حجت‌الاسلام علی اسدی حجت‌الاسلام علی اسدی از فضلای حوزه علمیه و پژوهشگران میان‌رشته‌ای در حوزه فلسفه و علوم اجتماعی است. ایشان طلبه سطح چهار حوزه علمیه بوده و دروس عالی حوزه را نزد اساتید برجسته‌ای همچون آیت‌الله عبدالکریم فرحانی در مباحث اصول فقه و فلسفه فراگرفته‌اند. علاوه بر این ایشان برخی از دروس سطح را نزد اساتیدی چون حجت الاسلام والمسلمین امین اسدپور فراگرفته اند. در کنار تحصیلات حوزوی، ایشان دارای کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی بوده و هم‌اکنون دانشجوی دکتری رشته فلسفه علوم اجتماعی می‌باشند. در این مسیر، از راهنمایی‌های علمی و فکری دکتر مهدی سلطانی در حوزه فلسفه علوم اجتماعی بهره‌مند بوده‌اند. حجت‌الاسلام اسدی مؤسس و مسئول مدرسه سها بوده و در سالیان گذشته در این مجموعه به تدریس و تربیت طلاب در حوزه‌های متنوع علمی پرداخته‌اند. برخی از دروس ارائه‌شده توسط ایشان عبارتند از: فلسفه علامه طباطبایی اصول فقه منطق و ذهن‌شناسی کفایه‌الاصول علاوه بر تدریس متون تخصصی، ایشان درس‌گفتارهای تحلیلی و میان‌رشته‌ای متعددی ارائه کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به درس‌گفتار دیدگاه اجتماعی اسلام، درس‌گفتار نظام‌سازی و مبانی فلسفه جنسیت اشاره کرد که برخی از این آثار در کانال مدرسه سها پیش تر منتشر شده است. از جمله آثار علمی ایشان می‌توان به تألیف کتاب: 📘 «بازخوانی انتقادی مفهوم عینیت در علم اجتماعی با تأکید بر آراء ماکس وبر از منظر علامه طباطبایی» اشاره کرد که تلاشی نو در پیوند دادن مباحث فلسفی علامه طباطبایی با مبانی معرفت‌شناسی علوم اجتماعی مدرن است. ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📻 جهت دسترسی به همه درس گفتار ها، سخنرانی و یادداشت های حجت الاسلام به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 🔗 https://B2n.ir/rg4800 ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 📮 کانال ایتا | وب سایت
مفهوم عینیت علم اجتماعی در اندیشه ماکس وبر.pdf
حجم: 1.44M
🗒 📋موضوع: مفهوم عینیت علم اجتماعی در اندیشه ماکس وبر 📝نوشته: حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت 📝 بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گمان تودۀ مردم است؛ يعنى چون نفس اراده مى‌كند كه بدن حركت كند، قهراً حركت خواهد كرد و اگر بخواهد بنشيند، بايد بدن، اطاعت تكوينى ذاتى نمايد و ملال اين از ملال اوست و فرح و نشاط اين، از نشاط و فرح اوست،ضعف معده و ساير قوا از كم لطفى نفس است كه مقدارى از سايه‌اش را از سر آنها كم مى‌كند، پس به نفس بايد گفت كه خدا سايه‌ات را كم نكند. ولى آن عالم طبيعى، كه قائل به نفس نيست مى‌گويد: همين بدن است و غير آن نيست و خرابى مال بدن است كه روزى قوى بود، روزى هم ضعيف و ناخوش مى‌شود. يا آن طبيب هم، كه توجه به نفس و تجرد آن ندارد - چون اينها فقط به ظاهر نگاه مى‌كنند و ديدۀ باطن‌بين يا ندارند، و يا اگر داشته باشند بسته است - حكم خواهد كرد كه ضعف، مال بدن است بدون اينكه متوجه باشد ضعف آن، از كم‌علاقگى نفس است. ولى حكيمى فلسفى كه با برهان، نفس را اثبات كرده و براى آن اثبات تجرد نموده، اين حرفها را نمى‌گويد، و تمام حيثيات را به آن صورتِ متحصل نسبت مى‌دهد و براى مادۀ غير متحصل، حيثيتى و فعليتى قائل نيست؛ زيرا شيئية الشىء به كمال اوست كه صورت باشد، نه به نقصش كه ماده باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ________________ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
💡#منتشر_شد جلسه 12 مبانی فلسفی نظام سازی 🗒 سوژه گمشده: از بحران مدرنیته تا امید توحیدی 🎙 برای دستر
«ریشه دغدغه مسئله نظام سازی» [نظام سازی به معنی نظام اجرایی نیست] 📋 یادداشت 01 از بخش اول چیستی نظام؟ دغدغه مسئله نظام‌سازی از بینش‌هایی که مرحوم امام یا حضرت علامه و خود حضرت آقا بعضاً مطرح کردند حاصل شده که نسبت دین و دنیا چیست؟ مرحوم امام، ادعا دارند که دین برای در واقع اداره جامعه آمده است و دین می‌تواند جامعه را اداره کند و می‌تواند جامعه را سامان دهد. از همین گزاره که «دین می‌تواند جامعه را سامان دهد و نظام دهد و دین توانایی اداره جامعه را دارد»، خیلی‌ها به این حیص و بیص افتادند که پس در واقع اگر ما دنبال نظام‌سازی هستیم، معنایش می‌شود نظام اجرایی کشور. یعنی فکر کردند که در واقع نظام اجرایی کشور همان است که مثلاً ایده‌های نظام‌ساز دنبالش هستند، و برای همین بعضی از آقایان الان مثلاً درس‌های خارجی دارند، «درس خارج نظام‌سازی» دارند و در آنجا سر این بحث می‌کنند که ما چه‌جوری نظام اجرایی را سامان بدهیم که بشود به آن «نظام‌سازی» گفت. در واقع یک سامانه‌ای که در حوزه اجرا کاربست پیدا می‌کند. این [نوع نگاه به نظام سازی] خیلی به ایده‌های مدیریت و سازمان و اینها که در غرب وجود دارد، به آنها خیلی نزدیک‌اند. وقتی در بیان آقایان «نظام‌سازی» گفته می‌شود، به این معنا فهم می‌شود. ما در این جلسات میخواهیم بگوییم نظام سازی این نیست. 📝 بریده از جلسه 1 نظام سازی ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
HCWNT02_992.pdf
حجم: 251K
🗒 📋موضوع: منطق ذهن شناسانه 📝نوشته: حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت