📍 سرفصل های جلسه 02:
1• مفهوم نظامسازی و دغدغه آن: به دیدگاههای مختلف درباره مفهوم نظام اشاره شد، اما تنها برخی از آنها، از جمله دیدگاه حجتالاسلام و المسلمین حاج آقای #امین_اسدپور ، مورد بررسی قرار گرفتند.
2•اجزای قوامبخش نظام بر اساس دیدگاه آقای اسدپور؛
آقای اسدپور نظام را بر اساس "منابع، مبادی، مبانی، غایات و اهداف، روش/متد و ملاکات" تعریف میکنند.
3•معانی مختلف "علم" (Knowledge/Science)
در این جلسه، چهار معنای اصلی برای "علم" مطرح و توضیح داده شد:
1.دانش (Discipline/مجموعه گزارهها)
2.علم ثبوتی
3.علم اثباتی
4.علم به معنای مطلق واقعیت (به نحو اطلاقی کلمه)
4•آموزه (Doctrine) در مقابل "علمگرایی" و "نظام"
5•ملاکات (Criteria/Measures) و نقش آن در علم
6•مبانی (Foundations) و نسبت آن با اثبات و واقعیت
مدرسه علوم انسانی سها
📢 #منتشر_شد 📼 نمونه صوت پنج جلسه ابتدایی درس گفتار مبانی فلسفی #نظام_سازی + سرفصل های مهم هر جلسه
❖ این مجموعه ارزشمند، که به همت مدرسه علوم انسانی سها در دوره علمی و فرهنگی تابستان ۱۴۰۴ و با تدریس حجتالاسلام علی اسدی ارائه شده است، یک دوره تخصصی برای علاقهمندان به تحلیل جریانهای فکری ایران معاصر و نظامهای معرفتی موجود است. این دوره با رویکردی تحلیلیـفلسفی و فارغ از کلیشههای سیاسی، به بررسی بنیانهای نظری این جریانها میپردازد.
• دوره نظامسازی با تبیین مفهوم عمیق نظامهای معرفتی فلسفی و نسبت آن با جریانهای اجتماعی، درصدد ارائه چارچوبی روشن برای فهم ارتباط میان فلسفه و علوم اجتماعی است. در این راستا، علاوه بر بررسی نسبت جریانهای فلسفی غربی با نظامات تمدنی غرب، ظرفیتهای مبانی معرفتی اسلامی—که بر اساس اندیشههای امام خمینی و علامه طباطبایی شکل گرفته—مورد تحلیل قرار میگیرد و توانایی این اندیشهها در ترسیم نظامهای اجتماعیِ بدیل بررسی میشود.
• این مجموعه ارزشمند، با هدف تبیین گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی و نمایش ظرفیتهای بیبدیل سنت اسلامی ایرانی، به صورت کاملاً رایگان در اختیار مخاطبان گرامی قرار گرفته است.
📍تمامی جلسات این دوره بهزودی در وب سایت مدرسه علوم انسانی سها بارگذاری خواهد شد تا امکان دسترسی گستردهتر برای پژوهشگران و علاقهمندان فراهم گردد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
#نظام_سازی #معرفی
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ نظام سازی؛ مبانی فلسفی جریان های فکری ایران
🎧 در بخشی از این جلسات: بررسی اندیشه های فلسفی و اقتصادی #کارل_مارکس و تاثیر آن در شکل گیری جریان های فکری ایران 👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/529
📻 کاری از مدرسه علوم انسانی سها
_____
#درس_گفتار #نظام_سازی
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
00-معرفی.mp3
زمان:
حجم:
13.13M
📻 #معرفی درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی
🌐 برای دسترسی #رایگان به 5 جلسه بارگذاری شده از این درس گفتار همراه با سرفصل جلسات به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
🔗 https://eitaa.com/msoha_ir/529
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام #علی_اسدی
___
#درس_گفتار
#نظام_سازی #فلسفه_غرب
ــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📻 هم اکنون تیتر یک وب سایت مدرسه سها
🎧 درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی
🎙 برای دسترسی به ۱۵ جلسه بارگذاری شده از این درس گفتار + سرفصل جلسات به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
💻 https://B2n.ir/rb3833
📱#نمونه_صوت 21 جلسه بارگذاری شده در کانال:
🎤 https://eitaa.com/msoha_ir/529
📢 لینک معرفی درس گفتار:
🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539
📒 مشخصات دوره
- مجموع جلسات: ۲۴ جلسه تا کنون
- مدرس: حجت الاسلام #علی_اسدی
- سطح دوره: تخصصی
- مکان ارائه: دوره تابستان سها 1404
▫️پ.ن؛ شرکت در دوره رایگان بوده و برای دسترسی صرفا نیاز به ثبت نام در دوره مد نظر میباشد.
______________
#درس_گفتار #سخنرانی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه
#امام_خمینی #علامه_طباطبایی #روح_المعنی
#کانت #هگل #لیبرالیسم #مارکسیسم
#نمونه_صوت
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
#منتشر_شد
🔸روح المعنی و نظام سازی دانش در هندسه فکری علامه طباطبایی و امام خمینی
📻 جلسات ۰۶ تا ۱۰ نظام سازی به همراه سرفصل تفصیلی مباحث در وب سایت مدرسه سها منتشر شد
🎙 برای دسترسی رایگان به جلسات بارگذاری شده از این درس گفتار + سرفصل تفصیلی جلسات به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
💻 https://B2n.ir/rb3833
📌 توجه نمایید دسترسی به جلسات به صورت #رایگان بوده و صرفا بعد از ثبت نام در دوره مقدور میباشد.
📢 لینک معرفی درس گفتار:
🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539
📒 مشخصات دوره
- مجموع جلسات: 19
- مدرس: حجت الاسلام #علی_اسدی
- سطح دوره: تخصصی
- مکان ارائه: دوره تابستان سها 1404
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄خلاصه سرفصل جلسات
🖥 راهنمای ثبت نام
______________
#درس_گفتار #سخنرانی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه
#امام_خمینی #علامه_طباطبایی #روح_المعنی
#کانت #هگل #لیبرالیسم #مارکسیسم
#نمونه_صوت
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📍سرفصل مباحث
🔹مهمترین سرفصلهای موجود در جلسات 06 الی 10 مبانی فلسفی نظام سازی به تفکیک جلسات، به شرح زیر است
جلسه 06:
* مقدمه و طرح مسئله نظام سازی دانش
* نقد نظریات پیشین درباره معنا
* راه حل و نگاه متمایز امام خمینی و علامه طباطبایی
* عرف، مثال اصغر و غفلت
جلسه 07:
* موضوع اصلی بحث: مسئله علم و دانش
* سؤالات محوری جلسه
* تشبیه دانش به مرکب اعتباری نماز
* راه حل پیشنهادی امام ره
* ارتباط با "عام مجموعی" و "انسان250 ساله"
* منشأ اعتبار و "سنخ"
* نقش "اسم"
جلسه 08:
* ماهیت علم و دانش به عنوان مرکب اعتباری و نه حقیقی
* سؤالات محوری مطرح شده و چالشها
* نظریه "بسیط الحقیقه" مرحوم امام (ره) و کاربرد آن در دانش
* نقد تفکیک "ثبوت"، "اثبات" و "مرکب اعتباری" و مفهوم "غفلت"
جلسه 09:
* ماهیت دانش و واقعیت
* نظریه "بسیط الحقیقه" در تبیین وحدت و کثرت دانش
* انسانشناسی و ظهورات مختلف واقعیت
* فلسفه: مادر علوم و راه رسیدن به اطلاق
* تحجر و سکولاریسم در برابر توحید
جلسه 10:
* ماهیت دانش، واقعیت و توحید
* جریان رفرم (اصلاحات) و زمینههای اجتماعی آن در تاریخ ایران
* مفهوم "مدرن" و جریان روشنفکری
* نقد مدرنیته و تحجر در دانش
ـــــــــــــــــــ
🔸برای دسترسی به تفصیل مباحث موجود در هرجلسه از طریق وب سایت بعد از ثبت نام در دوره بر روی جلسه مد نظر کلیک نمایید تا نمایش داده شود
_________
#سر_فصل #خلاصه
#نظام_سازی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
💻 #منوی_دسترسی
📄فهرست گفتارها و درس گفتار های مدرسه سها
📌 درس گفتارها:
🔹 سطح تخصصی:
🎙 درس گفتار نظام فلسفی علامه 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/507
🎙درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/348
🔸 سطح مقدمات:
🎙درس گفتار منطق شهید مطهری 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/382
🎙 درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/430
📄 فهرست معرفی درس گفتار ها👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/438
ـــــــــــ
📌 گفتار ها:
🎧مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/544
🎧جریان شناسی سیاسی ایران معاصر👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/362
🎧گفتاری پیرامون دین و دنیای جدید👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/346
🎧بحثی پیرامون فلسفه شب های قدر👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/344
🎧شرح بخش هایی از خطبه متقین 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/345
🎧 کوتاه گفتارهایی پیرامون سفر الی الله👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/353
🎧 گفتاری پیرامون فلسفه نماز 👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/357
🎧 گفتاری پیرامون جهاد و جنگ (محرم)👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/513
🖼 گالری عکس نوشته ها 👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/352
🌐 #راهنمای_ثبت_نام دوره ها👇🏻
📱 https://eitaa.com/msoha_ir/401
#فهرست
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
💡#منتشر_شد
جلسه 11 مبانی فلسفی نظام سازی
🗒وقتی خدا سوژه میشود؛ سکولاریزاسیون هگلی
آیا میتوان هگلی بود و ایرانی ماند؟
🎙 برای دسترسی رایگان به جلسات بارگذاری شده از این درس گفتار + سرفصل تفصیلی جلسات به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
💻 https://B2n.ir/rb3833
📒 سرفصلهای مهم جلسه ۱۱
۱. نسبت هگل و مسئله تغرب روشنفکران ایرانی
•موقعیت راستیها و چپیها در برابر هگل
•هگلی بودن مارکس و چپیها
۲. دوران جدید به عنوان دوران نقد
•نقد به عنوان هویتساز انسان مدرن
•شروع دوران نقادی از کانت و اوج آن در هگل
۳. بحران زندگی ناشی از نقد
۴. مفاهیم کانتی: ترانسندنتال و ترانسندانت
۵.وحدت ترانسندانت و ترانسندنتال در هگل
۶. مفهوم تناوردگی (نفسیت بشر)
۷. دیالکتیک و ویکلیش کایت (وحدت در تضاد)
•مفهوم آفهبن (Aufheben)
•ویکلیش کایت به عنوان برونزات نه واقعیت
•فرآیند بودن، شدن و وحدت
۸. روشنفکر ایرانی و خودتحقیری هگلی
۹. تفاوت سنت ایرانی با رویکرد هگلی
۱۰. جریان شیعی فقهی به عنوان نماینده سنت
📌 توجه نمایید دسترسی به جلسات به صورت #رایگان بوده و صرفا بعد از ثبت نام در دوره مقدور میباشد.
📢 لینک معرفی درس گفتار:
🌐 https://eitaa.com/msoha_ir/539
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📄خلاصه سرفصل جلسات قبل
🖥 راهنمای ثبت نام
______________
#درس_گفتار #سخنرانی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه
#امام_خمینی #علامه_طباطبایی #هگل
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت