eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ اولین درس گفتار تخصصی مبانی فلسفی جریان های فکری ایران معاصر 📻 درس گفتار 💡 تاملی فلسفی در معنای تحجر، آزادی روشنفکری 🪧 بازخوانی نسبت فکری لیبرالیسم و مارکسیسم با اندیشه‌های کانت و هگل 💠 به زودی ... 🎧 کاری از مدرسه علوم انسانی سها _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ تاملی در ابتذال ایدئالیسم سیاسی 📝 یادداشتی از حجت الاسلام واژه ای است که گاهی من دربارۀ برخی از سیاسیون به کار می برم، اگر کانت و هگل کسانی بودند که مسیر واقعیت را از سمت ذهن به عین تغییر دادند و به این اعتقاد رسیدند که عینیت را سوژه و فاعل شناسا می سازد، این بدین معنا نبود که رویاهای خود را به عنوان عین جا بزنند، اساسا سوژه امری استعلایی بود که توان فراروی از ذهن ها کوچک را داشت، اما امروز ایدئالیست های ما یک سری گزاره هایی که دوست دارند را به عنوان ایدئالیسم جا می زنند، در سیاست خارجی این مسئله بسیار مسخره شده است هر چیزی را که دوست دارند به عنوان توضیح ایدئال جامعۀ جهانی به مردم می فروشند، آنها بیش از اینکه خود توان سوژه شدن داشته باشند محصولِ سوژه ای هستند که آنها را ساخته است، به واقع آنها ایدئالیست نیستند بلکه محصول سوژه ای هستند که بر آنها سلطه دارد و خود را مقهور آن سوژه می دانند و هر کس به آن سوژه چیزی بگوید برافروخته می شوند، این سوژه که آنها را ساخته است تنها دولت مدرنِ غربی نیست بلکه بیش از آن فرهنگ مدرنِ غربی است، آن فرهنگی که در آرزوهای خود می جویند و خیالات خود را به آن گره زده اند، فرهنگی که در بیرون از ذهن آنها نیست عینیت این فرهنگ چیزی نیست جز در رویاهای این گروه، و سوژه مدرن توانسته است در ذهن آنها به این فرهنگ عینیت بخشد ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
❖ اولین درس گفتار تخصصی مبانی فلسفی جریان های فکری ایران معاصر 📻 درس گفتار #نظام_سازی 💡 تاملی ف
💡پشت پرده درس‌گفتارهای فلسفه نظام‌سازی 📻 📝 تاکنون درسگفتارهای زیادی درباره شناخت جریان های سیاسی ایران معاصر ارائه شده است. اما آنچه این مجموعه را از دیگران متمایز میکند، توجه به مبانی فلسفی و معرفتی این جریان هاست. بسیاری از جریان های فکری در ایران امروز، پیش از آنکه هویت اسلامی و ملی داشته باشند، ریشه در مبانی معرفتی غرب دارند. این جریان ها نه در بستر فرهنگ ایرانیـ اسلامی، بلکه بر اساس تعریفی از دانش شکل گرفته اند که با هویت تاریخی و فلسفی ما بی ارتباط است. توجه به معنی و چیستی دانش و چگونگی ارتباط نظام های فکری بر اساس فرهنگ های گوناگون از جمله مسائلی است که در این جلسات به آن پرداخت شده است. 🎧 در این جلسات، برای اولین بار تلاش شده تا پیشینه فلسفی این جریان ها به صورت تخصصی بررسی شود؛ اینکه چگونه این اندیشه ها مانند وصله های ناجور به پیکره فکری ایران چسبانده شده اند. ویژگی مهم این نگاه، تحلیل عقلی و غیرجانبدارانه است تا مخاطب بتواند بدون قضاوت ارزشی، درستی یا نادرستی مبانی این جریانها را ارزیابی کند. 📚 در این مرحله، نه نگاه سیاسی داریم و نه قضاوت ارزشی؛ صرفاً میخواهیم ریشه های فلسفیِ شکلگیری این جریان ها را توضیح دهیم. مثلا در این جلسات توضیح داده میشود که نسبت شکل گیری جریان های لیبرال با تفکر فلسفی کانت یا هگل چگونه است؟ همچنین نشان میدهیم که حتی در مقایسه با مبانی غربی، این جریان ها برداشتی ناقص و تحریف شده دارند و اساساً هویت اصلی خود را هم بهدرستی نفهمیدهاند. 🖇 ناگفته نماند که در این جلسات علی رغم اینکه با مبانی فلسفی آنچه غرب مدرن نامیده میشود آشنا میشویم اثبات خواهیم کرد که هویت فلسفی و معرفتی ما که در اوج خود با تفکرات علامه طباطبایی به شکوفایی رسیده است چگونه ظرفیتی برتر از همه رویکرد های فلسفی برای ساخت یک نظام اجتماعی را دارا میباشد. شناخت این جریان ها با رویکرد فلسفی، بیش از پیش ارزش تفکر ایرانی اسلامی و ظرفیت های آن را آشکار میکند؛ تفکری که ریشه در تاریخ پربار فلسفی این سرزمین دارد. 📍 درسگفتارهای «مبانی فلسفی نظام سازی» از مدرسه علوم انسانی سُها منتشر میشود.این مجموعه، حاصل دوره تابستان ۱۴۰۴ مدرسه سُهاست که به زودی در دسترس عموم قرار میگیرد. ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ تاملی در امکان فهم طبقاتی از جامعه ایرانی نقدی بر تحلیل های شبه مارکسیستی از جامعه ایرانی 📝 یادداشتی از حجت الاسلام در فضای مجازی این روزها تحلیل های طبقاتی از جامعۀ ایران بخصوص تحلیل از نوع طبقاتی مثل بورژوا و پرولتاریا بسیار افزایش یافته است، این تحلیل های شبه مارکسی که جامعه را با طبقۀ سرمایه دار و کارگر و مانند آن توضیح می دهند توجه ندارند که بورژوا فقط یک طبقۀ اقتصادی نیست بلکه طبقه ای است که دارای فرهنگ خاص به خود، سیاست خاص به خود و مانند آن است حتی امنیت برای او معنای خاصی دارد، اما آیا در ایران اساسا چنین وجهِ اشتراکی میان یک طبقه می توان یافت؟ مثلا فردی از نظر برخی قرائت ها مذهبی است(مذهب به معنای خاص و بین الاذهانی نه مذهب به معنایی که دین معرفی می کند) ولی همین فرد در عین مذهبی بودن پولدار است، در عین حال گرایش سیاسی او با مذهبی بودن او تفاوت وحشتناکی دارد حال چگونه او را مثلا با فردی که فقیر است و از نظر مذهبی هم شبیه فرد اول است ولی گرایشهای سیاسی کاملا متفاوتی دارد در یک طبقه قرار دهیم؟ اساسا باید پرسید فهم طبقاتی در جهان کنونی امکان دارد؟ و یا اصلا در هیچ دوره ای فهم طبقاتی امکان داشته است؟ یا تنها باید فهم طبقاتی را مربوط به یک جنبه از حیات بشر دانست مثلا بیان داشت که چون اقتصاد زیر بناست و فرهنگ خاص خود را هم تولید می کند فهم طبقاتی با زیر بنای اقتصادی ممکن است؟ و اگر چنین باشد آیا این نفی دیالکتیک مورد ادعای خودِ آقایان نخواهد بود؟ چرا که اگر این دوستان دیالکتیک را در همه جا مطرح می نمایند باید قائل باشند که نوعی رابطۀ دیالکتیک از فرهنگ به اقتصاد و از اقتصاد به فرهنگ و نیز از مقولات دیگر اجتماعی به دیگری وجود داشته باشد. (چنانکه برخی مجبور به قبول این دیدگاه شده اند)گرچه ما را رایی دیگر است که اینجا مجال طرحش نیست، اما به طور خلاصه باید گفت طبقاتی کردن جامعه بیشتر از آنکه یک طرحِ مبتنی بر رئالیسم اجتماعی باشد نوعی نظم دادن سوبژکتیو به جامعه است چیزی که خودِ آقایان در بنیاد نفی آن خود را تعریف کرده اند. ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📢 📼 نمونه صوت پنج جلسه ابتدایی درس گفتار مبانی فلسفی + سرفصل های مهم هر جلسه 📍 اولین درس گفتار تخصصی شناخت مبانی فلسفی جریان های فکری ایران. 💻 بقیه جلسات به زودی بارگذاری خواهد شد. 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
📻 نمونه صوت پنج جلسه ابتدایی درس گفتار های نظام سازی، مبانی فلسفی. 📆 سال تشکیل جلسات: 1404 🎙 مدرس: حجت الاسلام #علی_اسدی 📍سرفصل‌های اصلی جلسه 01 : 1. مقدمه و معرفی موضوع نظام‌سازی 2. پیشینه تاریخی مفهوم نظام‌سازی در حوزه 3. نقد برداشت نظام اجرایی از نظام‌سازی 4. نقد برداشت شبکه مفاهیم از نظام‌سازی 5. ارائه تعریف صحیح نظام‌سازی (نظام معرفتی) 6. شش رکن اساسی «ماینظم‌به»
مدرسه علوم انسانی سها
📢 #منتشر_شد 📼 نمونه صوت پنج جلسه ابتدایی درس گفتار مبانی فلسفی #نظام_سازی + سرفصل های مهم هر جلسه
❖ این مجموعه ارزشمند، که به همت مدرسه علوم انسانی سها در دوره علمی و فرهنگی تابستان ۱۴۰۴ و با تدریس حجت‌الاسلام علی اسدی ارائه شده است، یک دوره تخصصی برای علاقه‌مندان به تحلیل جریان‌های فکری ایران معاصر و نظام‌های معرفتی موجود است. این دوره با رویکردی تحلیلی‌ـفلسفی و فارغ از کلیشه‌های سیاسی، به بررسی بنیان‌های نظری این جریان‌ها می‌پردازد. دوره نظام‌سازی با تبیین مفهوم عمیق نظام‌های معرفتی فلسفی و نسبت آن با جریان‌های اجتماعی، درصدد ارائه چارچوبی روشن برای فهم ارتباط میان فلسفه و علوم اجتماعی است. در این راستا، علاوه بر بررسی نسبت جریان‌های فلسفی غربی با نظامات تمدنی غرب، ظرفیت‌های مبانی معرفتی اسلامی—که بر اساس اندیشه‌های امام خمینی و علامه طباطبایی شکل گرفته—مورد تحلیل قرار می‌گیرد و توانایی این اندیشه‌ها در ترسیم نظام‌های اجتماعیِ بدیل بررسی می‌شود. این مجموعه ارزشمند، با هدف تبیین گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی و نمایش ظرفیت‌های بی‌بدیل سنت اسلامی ایرانی، به صورت کاملاً رایگان در اختیار مخاطبان گرامی قرار گرفته است. 📍تمامی جلسات این دوره به‌زودی در وب سایت مدرسه علوم انسانی سها بارگذاری خواهد شد تا امکان دسترسی گسترده‌تر برای پژوهشگران و علاقه‌مندان فراهم گردد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
نظام سازی؛‌ مبانی فلسفی جریان های فکری ایران 🎧 در بخشی از این جلسات: بررسی اندیشه های فلسفی و اقتصادی و تاثیر آن در شکل گیری جریان های فکری ایران 👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/529 📻 کاری از مدرسه علوم انسانی سها _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت