🎙 درس گفتار اصول فقه مقدماتی
📆 شماره جلسه: 05
🎧 مدرس: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
📌 نکات محوری جلسۀ پنجم:
۱. تعریف علم اصول: علمی است که به «شناخت و تحلیل اعتباریات» می پردازد، اما نه به صورت مطلق، بلکه با تمرکز بر اعتباریات تعیین شده از سوی شارع مقدس، به منظور استخراج قواعد کلان برای استنباط احکام شرعی.
۲. مفاهیم حقیقی و اعتباری: بررسی ماهیت، تعریف و تمایز این دو مفهوم.
۳. پاسخ به این پرسش: آیا مفاهیم اعتباری صرفاً ساخته ذهن هستند و هیچ پشتوانۀ عینی و خارجی ندارند؟
۴.تبیین جمله «اعطای حد شی لشی» با مثال
❖ سلوک عارف اصالت الواقعیتی همواره اجتماعی خواهد بود!
موجودی که دنیا را در فلسفه تصویر نکند سکولار میشود.
📝 #یادداشت
● عارف اصالة الواقعیتی از روز اول اجتماعی فکر می کند و همان حرف های ما [راجع به قرائت مشهور از اسفار اربعه] که می گفتیم ما اصلاً آن چهارتا سفر را نمی فهمیم، همان حرف ها را می زند.
چرا اجتماعی فکر می کند؟
● دلیلش این است که اجتماع دارد؛ اعتبار دارد؛ ماهیت دارد و با وجود اینکه ماهیت را قبول دارد، مظهر می بیند؛ [با وجود اینکه] جامعه و دنیا را قبول دارد، مظهر می بیند؛ [اما] آن یکی [یعنی اصالة الوجودی] زمانی که فنا شد، چون فنای او وجودی است، اصلاً ماهیت ندارد! دنیا را نمی فهمد! زمانی که یک موجودی دنیا را نفهمید، سکولار می شود! می دانید چرا؟ چون اصلاً دنیا ندارد. گوشه نشین می شود؛ یعنی یک کسی که عارف اصالة الواقعیتی است، از او امام خمینی در می آید! حواسمان را باید بدهیم.
سر جای خودش، اصالة الوجود هم درست است؛ نشان خواهیم داد که حتی تقریر اصالت وجود با اصالت واقعیت فرق خواهد کرد؛ حالا این اصالت وجودی که ما داریم تصویر می کنیم، فرض ما این است که در مبنای مشهور، وجود موضوع باشد. اگر واقعیت موضوع باشد، اصالت وجود آن هم فرق خواهد کرد که بعداً خواهیم گفت.
🔖برگرفته از درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره)
#عرفان #فلسفه #سلوک_اجتماعی
ــــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ تاملی در نسبت نظام اسماء با اعتباریات علامه طباطبایی (ره)
📝#یادداشت
با حفظ حدّ برای وجود بنابر مبنای اصالة الواقعیة، بحث از جریان واقعیت و اسماء الهی در همۀ عالَم مطرح شده و حتی توحیدی بودن مباحث اعتباری از جمله مباحثی مانند ادلّۀ لفظیه هم روشن می شود
ما در اعتباریات چه کار می کنیم؟ یک حدّی قائل هستیم و بعد اعطاء حدّ شیءٍ لشیءٍ می کنیم؛ یعنی چه؟ می گوییم این شیر، یک حدّی دارد که می خواهیم حدّ آن را به یک چیزی بدهیم؛ یعنی من یک وجود دارم که این وجود که همان شیر است، حدّ شیر بودن دارد؛ بعد رجل شجاع را که می بینم، اعتباراً حدّ شیر بودن را به آن رجل شجاع اعطاء می کنم؛ یعنی رجل شجاع هم مصداق شیر می پندارم؛ خب شما اینجا حدّ دارید که می توانید رجل شجاع را شیر ببینید.
حالا تازه می خواهیم تأکّد [مظهریت] را بیشتر هم بکنیم! یعنی واقعیت اینگونه است که حتی پندار شما چون بیرون [از آن] نیست، [یعنی] نه حدّ وجود بیرون است و نه پندار شما بیرون است، حتی اعطای حدّ [هم] از واقعیت بیرون نیست و سعه و شمول واقعیت آن را می گیرد، لذا واقعیت به نحوی است که شما نیازی به اصالت وجود ندارید که خدا را برای بندگان خدا اثبات کنید یا از ادلّۀ لفظیه استفاده کنید و [باید] در همۀ ادلّۀ لفظیه، جریان پای واقعیت و اسماء الهی را ببینید؛ لذا همه جا، شما زمانی که می خواهید ادلّۀ لفظیه را تفسیر کنید، باید برگردید ببینید این ادلّۀ لفظیه در مورد چه اسمی از اسماء الهی صحبت می کند؟ باید جای پای توحید را همه جا نشان دهید.
این حرف که ما داریم می زنیم، نشان می دهد که تأکّد واقعیت، یک تأکّدی است که توحید را در همه جا پیاده می کند؛ در فعل خارجی شما پیاده می کند؛ در فکر شما پیاده می کند؛ در پندار پیاده می کند؛ در استفاده از روایات پیاده می کند؛ یعنی آن حجّیّتی که در اصول بحث کردیم، باز باید نسبتش را با مظهریت نشان دهیم؛ باید سر جای خودش در اصول، نسبت آن حجّة فی الفقه را با مظهریت نشان دهیم.
🔖برگرفته از درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی (ره)
ـــــــــــــ
#اعتباریات #نظام_اسماء #علامه_طباطبایی #فلسفه
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📻 بارگذاری جلسات 45 الی 55 + درس نامه اختصاصی رایگان
🎧 درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی
📍 مبحث جلسات: موضوع علم فلسفه
🎙 برای دسترسی به 55 جلسه بارگذاری شده از این درس گفتار همراه با خلاصه سرفصل جلسات و درس نامه اختصاصی به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
🔗 https://B2n.ir/h85270
📢 لینک معرفی درس گفتار:
🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/411
📒 مشخصات دوره
- تعداد جلسات: تا کنون 55 جلسه
- مدرس: حجت الاسلام علی اسدی
- سطح دوره: تخصصی
- سال شروع: 1403
- مکان تدریس: قم
▫️پ.ن؛ شرکت در دوره رایگان بوده و برای دسترسی صرفا نیاز به ثبت نام در دوره مد نظر میباشد.
______________
#درس_گفتار
#فلسفه #درس_گفتار_علامه
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ اجتهاد مصطلح در حوزه کافی نیست.
📝 #سید_روح_الله_خمینی
• مادامى كه فقه در كتابها و سينۀ علما مستور بماند، ضررى متوجه جهانخواران نيست و روحانيت تا در همۀ مسائل و مشكلات حضور فعال نداشته باشد، نمىتواند درك كند كه اجتهاد مصطلح براى ادارۀ جامعه كافى نيست.
.
.
.
.
.
🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻
🔗 https://B2n.ir/yf7882
_____
#عکس_نوشته #استوری
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
«خدای تاریخی یا وجود مطلق؟ نقدی بر قرائتهایدگری از دین»
❖ نقد مدرنیته و تفسیر تاریخی انسان در اندیشه هایدگر
📝 #یادداشت
در سنت مدرنیته، هر آن چیزی که تو را محدود میکند، باید مقابلش ایستاد. وقتی شما ملاک معرفتیات را از دست دادید و انسان را —به تبع هایدگر— تاریخی تفسیر کردید، فکر نکن که آن ساحت وجودی پررنگ خواهد شد. آن چیزی که پررنگ خواهد شد، ساحتی است که تو از آن به عنوان «نیهیلیسم» یاد میکردی و از آن میترسیدی؛ چون او دیگر دوست ندارد. میگوید: «من دوست دارم نقاشیای بکشم که کاملاً بیمعنی است. چه کسی گفته که در نقاشیام رنگها باید معنی داشته باشد؟» او هیچ محدودیتی را نمیپذیرد، حتی اینکه این «من» را محدود کند که بگویم میخواهم [دائم] وضعیتام عوض شود. با این هم مخالف است و خودش را میکشد.
وقتی برای شما چنین فضایی حاکم است، فکر نکنید که جامعۀ ایرانی را دارید به سمت خوبی میبرید و به اسم حزبالله، ما را به آن سمت میبرید (تاریخیت فهم!). من فعلاً ارزیابی معرفتی نمیکنم، میخواهم ارزیابی اجتماعی کنم. دقیقاً این، به قهقرا بردن دین است؛ چون هایدگر ساحت دین را ساحت وجودی میداند، بعد آن را به موجودی که «دازاین» باشد، ارتباط میدهد.
👈🏼 « مطالعه ادامه یادداشت »
📄 حجت الاسلام #علی_اسدی
ـــــــــــــــــــــ
#هایدگر #معنی #مدرنیته #غرب_زدگی
#اسلام_التقاطی
ــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
«خدای تاریخی یا وجود مطلق؟ نقدی بر قرائتهایدگری از دین» ❖ نقد مدرنیته و تفسیر تاریخی انسان در اندیش
• در وضعیت کنونی، که خوانشی از دین با رویکردی هایدگری همراه شده و با رنگ و بویی انقلابی و حزب اللهی نمایان گشته است، توجه به تمایزهای بنیادین میان سنت فلسفۀ اسلامی و پرهیز از افتادن در دام التقاط نظام های مدرن و پست مدرن غربی، اهمیتی دوچندان یافته است. اهمیت این یادداشتِ موجز، در هشدار نسبت به تفاوتِ ساختاریِ نظام فرهنگی ما با اندیشۀ هایدگر و تناقض های درونیِ آن نهفته است.