eitaa logo
شذرات المعارف
1.1هزار دنبال‌کننده
6 عکس
39 ویدیو
23 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری و حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده تا محققین محترم بهره‌مند گردند لازم به ذکر است که این کانال هیچ ارتباطی با شخص حضرت آیت الله اخوان حفظه الله تعالی ندارد یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
شذرات المعارف
شب بیست و چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۴/۱/۴ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.» ص۴۰۰ استفاده از یک تشبیه زیبا و تبیین اینکه: انسان تا نداند اموری مثل اعتقادات و عبادات برای چه هستند و حکمت آن‌ها از ابتدا برایش درست تبیین نشود تا آخر به اشتباه می‌رود؛ تبیین اینکه برای چیست؟؛ صعوبت تحلیل امر عبادت حتی برای برخی از خواص؛ عبادت آمده تا انسان با آن درمان بشود و این عبادت گاهی همراه می‌شود با اقبال نسبت به انسان که اگر شخص حکمت این عبادت را نداند خیال می‌کند که مثلاً عبادت برای اقبال جامعه به وی بوده است ولذا امورات خود را طوری تنظیم می‌کند تا اقبال بیشتر به او شود؛ خاطره‌ای از اقبال شخصی به ؛ عبادت برای این است که انسان را آنچنان پُر کند تا به وجودی خودش برسد در حالی‌که عبادت معمولاً با عناوینی همچون و مشقت و کلفت شناخته می‌شود؛ عبادت مثل غذایی است که اگر خورده نشود انسان می‌میرد؛ چه بسیار کسانی که خودشان را می‌دانند ولی مردگانی هستند که خیال می‌کنند زده‌اند؛ عبادت حقیقت وجودی است که انسان را در کمال خودش سیر می‌دهد؛ شرح حال واماندگان از عبادت: يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ :۱۳؛ نفع عبادت به خود انسان؛ نفع و ضرر و به خود انسان: مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا :۱۵؛ ذکر خاطرات و نمونه‌هایی از مکاید نفس در عبادت‌کنندگان به شأن قائل شدن برای خودشان «و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.» پرهیز و تحذیر از همنشینی با عابدِ! که به عبادت مردم به کوچکی نگاه می‌کند؛ محبت قلبی استاد به مرحوم میرزا اسماعیل و انتقاد به برخی صحبت‌های ایشان در میان برخی افراد؛ نقل مکاشفه‌ای از دولابی در حرم علیه‌السلام؛ جلوات نفس در عابد جاهل با لحاظ بشرط شیء (بشرط وجود دیگران)؛ عبادت حیات روحی ماست و باید خدا را هم کشید که به ما إذن داده عبادت او بکنیم؛ اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِي فِي دُعَائِكَ وَ مَسْأَلَتِك‏ دعای ؛ مضرات عدم طراوت بدون برای روح؛ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ :۳۱ «و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.» عابد جاهلی که عبادت دیگران را کوچک می‌شمارد و دوست دارد که بزرگ دانسته شود و مورد تکریم و وقار واقع شود، که از این شخص هم فرار کن که است؛ جریان دادن شخصی متدین؛ وصیت صلوات الله علیه به جناب در نیاز به دستگیری از در مسیر سفر : وَ إِذَا وَجَدْتَ مِنْ أَهْلِ الْفَاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَيُوَافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمْهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ وَ أَكْثِرْ مِنْ تَزْوِيدِهِ وَ أَنْتَ قَادِرٌ عَلَيْهِ فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ فَلَا تَجِدُه نامه۳۱؛ منت فقیر بر انسان صدقه دهنده نه بلعکس؛ اهمیت تحقق نگرش‌های اولیه صحیح و دینی برای پیشروی در سیر کمالی خویش 28:45 السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجمیلة الجلیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله عصمت داوری نبود اگر نبود فاطمه جنت و کوثری نبود اگر نبود فاطمه احمد و حیدری نبود اگر نبود فاطمه هیچ پیمبری نبود اگر نبود فاطمه آنچه که آفریده حق بوده برای فاطمه منم گدای فاطمه، منم گدای فاطمه منم گدای فاطمه، منم گدای فاطمه شب بیست و چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۴/۱/۴ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
مراسم هفتگی بیست و یکم شوال المکرم ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۰۲/۲۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/aka
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون توضیحاتی پیرامون حدیث طولانی اولی الالباب و اهمیت آن و منبع آن: ؛ فرازهای متعدد و از مباحث تا مواعظ متعدد؛ ورود حدیث اولی الالباب در جلد اول در کتاب العقل و العلم و الجهل توسط مرحوم علامه و توضیحاتی از ایشان پیرامون فرازهای مختلف این حدیث؛ مرحوم علامه (که از اوحدی ربانیون علمای شیعه و از افاخم حکمای عالم اسلام است و دویست سال از زمان خود جلوتر است) بر هفت جلد اول بحارالأنوار دارد که پیرامون این حدیث می‌فرماید حاوی مطالب مهمی است که در هیچ جای دیگری پیدا نمی‌شود؛ توضیح معنای در این مبحث نه به‌عنوان بلکه وصیت در این روایت و امثال آن به معنای و کردن و و نمودن است؛ بیان مرحوم علامه طباطبایی در مورد ضرورت نگاه به طرف مقابل امام علیه‌السلام در احادیث و روایات زیرا این کلمات به اندازه هر شخص صادر می‌شوند؛ شخصیت شناسی جناب هشام بن حکم و اهمیت وصیت‌های حضرت امام کاظم علیه‌السلام به وی؛ جایگاه هشام در محضر علیه‌السلام همچون جایگاه جناب فارسی رضی الله عنه در محضر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم و جایگاه جناب رضی الله عنه در محضر صلوات الله علیه را داشته است؛ تکامل جایگاه هشام بن حکم به مرور زمان تا هنگام تشرف خدمت امام کاظم علیه‌السلام؛ سابقه مذهب انحرافی [ از شاخه ] هشام بن حکم پیش از تشیع و ایشان از آیات کریم و رسول الله صلی‌الله علیه وآله وسلم بنابر مذهب خودشان؛ جریان هشام بن حکم در محضر علیه‌السلام: كَانَ ابْنُ أَخِي هِشَامٍ يَذْهَبُ فِي الدِّينِ مَذْهَبَ الْجَهْمِيَّةِ خَبِيثاً فِيهِمْ، فَسَأَلَنِي أَنْ أُدْخِلَهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) لِيُنَاظِرَهُ، فَأَعْلَمْتُهُ أَنِّي لَا أَفْعَلُ مَا لَمْ أَسْتَأْذِنْهُ فِيهِ، فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) فَاسْتَأْذَنْتُهُ فِي إِدْخَالِ هِشَامٍ عَلَيْهِ، فَأَذِنَ لِي فِيهِ، فَقُمْتُ مِنْ عِنْدِهِ وَ خَطَوْتُ خُطُوَاتٍ فَذَكَرْتُ رِدَائَتَهُ وَ خُبْثَهُ، فَانْصَرَفْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) فَحَدَّثْتُهُ رِدَائَتَهُ وَ خُبْثَهُ، فَقَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) يَا عُمَرُ تَتَخَوَّفُ عَلَيَّ! فَخَجِلْتُ مِنْ قَوْلِي وَ عَلِمْتُ أَنِّي قَدْ عَثَرْتُ، فَخَرَجْتُ مُسْتَحِياً إِلَى هِشَامٍ، فَسَأَلْتُهُ تَأْخِيرَ دُخُولِهِ وَ أَعْلَمْتُهُ أَنَّهُ قَدْ أَذِنَ لَهُ بِالدُّخُولِ عَلَيْهِ، فَبَادَرَ هِشَامٌ فَاسْتَأْذَنَ وَ دَخَلَ فَدَخَلْتُ مَعَهُ، فَلَمَّا تَمَكَّنَ فِي مَجْلِسِهِ سَأَلَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَارَ فِيهَا هِشَامٌ وَ بَقِيَ، فَسَأَلَهُ هِشَامٌ أَنْ يُؤَجِّلَهُ فِيهَا، فَأَجَّلَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) فَذَهَبَ هِشَامٌ فَاضْطَرَبَ فِي طَلَبِ الْجَوَابِ أَيَّاماً فَلَمْ يَقِفْ عَلَيْهِ، فَرَجَعَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) فَأَخْبَرَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) بِهَا، وَ سَأَلَهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ أُخْرَى فِيهَا فَسَادُ أَصْلِهِ وَ عَقْدُ مَذْهَبِهِ، فَخَرَجَ هِشَامٌ مِنْ عِنْدِهِ مُغْتَمّاً مُتَحَيِّراً، قَالَ، فَبَقِيتُ أَيَّاماً لَا أُفِيقُ مِنْ حَيْرَتِي، قَالَ عُمَرُ بْنُ يَزِيدَ: فَسَأَلَنِي هِشَامٌ أَنْ‌ ‌أَسْتَأْذِنَ لَهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) ثَالِثاً، فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) فَاسْتَأْذَنْتُ لَهُ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) لِيَنْتَظِرْنِي فِي مَوْضِعٍ سَمَّاهُ بِالْحِيرَةِ لِأَلْتَقِيَ مَعَهُ فِيهِ غَداً إِنْ شَاءَ اللَّهُ إِذَا رَاحَ إِلَيْهَا وَ قَالَ عُمَرُ: فَخَرَجْتُ إِلَى هِشَامٍ فَأَخْبَرْتُهُ بِمَقَالَتِهِ وَ أَمْرِهِ، فَسُرَّ بِذَلِكَ هِشَامٌ وَ اسْتَبْشَرَ وَ سَبَقَهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي سَمَّاهُ، ثُمَّ رَأَيْتُ هِشَاماً بَعْدَ ذَلِكَ فَسَأَلْتُهُ عَمَّا كَانَ بَيْنَهُمَا فَأَخْبَرَنِي أَنَّهُ سَبَقَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي كَانَ سَمَّاهُ لَهُ فَبَيْنَا هُوَ، إِذَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) قَدْ أَقْبَلَ عَلَى بَغْلَةٍ لَهُ، فَلَمَّا بَصُرْتُ بِهِ وَ قَرُبَ مِنِّي، هَالَنِي مَنْظَرُهُ وَ أَرْعَبَنِي حَتَّى بَقِيتُ لَا أَجِدُ شَيْئاً أَتَفَوَّهُ بِهِ وَ لَا انْطَلَقَ لِسَانِي لَمَّا أَرَدْتُ مِنْ مُنَاطَقَتِهِ، وَ وَقَفَ عَلَيَّ أَبُو
شذرات المعارف
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم #حدیث_اولی_الالباب خطابات حضرت #اما
عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) مَلِيّاً يَنْتَظِرُ مَا أُكَلِّمُهُ، وَ كَانَ وُقُوفُهُ عَلَيَّ لَا يَزِيدُنِي إِلَّا تَهَيُّباً وَ تَحَيُّراً، فَلَمَّا رَأَى ذَلِكَ مِنِّي: ضَرَبَ بَغْلَتَهُ وَ سَارَ حَتَّى دَخَلَ بَعْضَ السِّكَكِ فِي الْحِيرَةِ، وَ تَيَقَّنْتُ أَنَّ مَا أَصَابَنِي مِنْ هَيْبَتِهِ لَمْ يَكُنْ إِلَّا مِنْ قِبَلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عِظَمِ مَوقِعِهِ وَ مَكَانِهِ مِنَ الرَّبِّ الْجَلِيلِ، قَالَ عُمَرُ: فَانْصَرَفَ هِشَامٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) وَ تَرَكَ مَذْهَبَهُ وَ دَانَ بِدَيْنِ الْحَقِّ، وَ فَاقَ أَصْحَابَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السلام) كُلَّهُمْ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ ج۱ ص۲۵۶؛ استدلال‌های امام صادق علیه‌السلام علیه هشام بن حکم بر امر و‌ تشیع هشام بن حکم 29:52 صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله روضه سلام الله علیها ناگه نظرش فتاد بر آن طلعت پاک بر پیکر انوری که افتاده به خاک در بحر عجب فتاد و گفتا عجب است گنجایش آسمان در این تیر مغاک تا نیک یقین کند که این کشته کیست با دیدهٔ معرفت در آن تن نگریست عریان بدنی بدید کز تیغ و سنان اعداد و جراحتش هزار است و دویست جان اخا ملبوس پیکرت کو خاکم به سر عمامه سرت کو حسین جان حسین جان مراسم هفتگی بیست و یکم شوال المکرم ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۰۲/۲۱ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علامه شیخ عباس اخوانhaftegi02.02.28(1).mp3
زمان: حجم: 23.53M
مراسم هفتگی بیست و هشتم شوال المکرم ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
مراسم هفتگی بیست و هشتم شوال المکرم ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/ak
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «وروى عن الامام الكاظم الامين أبى ابراهيم و يكنى أبا الحسن موسى بن جعفر عليهماالسلام في طوال هذه المعاني (وصيته عليه السلام) (لهشام وصفته للعقل) * إن الله تبارك وتعالى بشر أهل العقل والفهم في كتابه فقال: "فبشر عباد * الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه أولئك الذين هداهم الله و أولئك هم اولو الالباب» ص۳۸۳ حدیث اولی الالباب در کتاب: تُحَفُ العُقول فیما جاءَ مِنَ الحِکَمِ ‌وَ الْمَواعظ عَنْ آل‌ِ الرّسول تألیف جناب حسن‌ بن علی‌ بن حسین‌ بن شُعبَه حَرّانی مشهور به ابن شعبه حرانی (قرن چهارم قمری)؛ وصایای امام کاظم علیه‌السلام به‌عنوان در هدیث اولی الالباب برای اولین بار در کتاب تحف العقول وارد شده است؛ ورود حدیث اولی الالباب در جلد اول در کتاب العقل و العلم و الجهل توسط مرحوم علامه و توضیحاتی از ایشان پیرامون فرازهای مختلف این حدیث؛ توضیحاتی پیرامون نتایج بحارالأنوار؛ شروع وصایای امام کاظم علیه‌السلام با توصیه به : «إن الله تبارك وتعالى بشر أهل العقل والفهم في كتابه فقال: "فبشر عباد * الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه أولئك الذين هداهم الله و أولئك هم اولو الالباب» :۱۸ بشارت بده بندگانی را که قول را می‌شنوند و بهترین را تبعیت می‌کنند، اینان کسانی هستند که خدا اینان را هدایت کرده و اینان هستند آن کسانی صاحبان عقل خالص هستند؛ یعنی صاحبان عقل خالص؛ جایگاه رفیع عقل در کریم؛ تبیین جمع بین اینکه کسانی مادرزادی عقل دارند و کسانی برعکس عقل مادرزادی ندارند که این‌ها چگونه می‌توان توصیه به عقل کرد؛ الهى آن که را عقل‏ دادى‏ پس چه ندادى؟ و آن که را عقل ندادى پس چه دادى ؛ تقسیم‌ عقل به (خدادادی) و ؛ کسی که عقل ایهابی خدادادی ندارد یا ندارد یا تکلیفش ضعیف است؛ تکلیف به پروردیدن عقل تا جایی‌که بتواند برای رسیدن به بهره ببرد و یا اینکه عقل را در جهت به نار بگیرد؛ مدح در قرآن کریم مخصوص کسانی است که عقل را در مسیر کمال خودشان پرورش داده‌اند و بشارت به اهل عقل مکتَسبی که با استفاده از عقل در مسیر کمال و استواری در راه آن به کمال برسند: فَبَشِّرْ عِبَادِ (۱۷) الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ :۱۸؛ عقل مکتَسب در اهالی ؛ استفاده انحصاری از عقل در مسیر ؛ نمونه‌هایی از به‌کارگیری عقل در راه کمال: خاطره‌ای از دوران کودکی استاد و یادگیری مسائل شرعی از مرحوم حاج میرزا ابراهیم که دوران جوانی خود شاگرد قهوه‌چی بوده و تا جایی از عمرش استفاده کرده بوده که مرحوم آیت‌الله از وی می‌خواسته‌اند در غیاب وی پیشنماز مسجد باشند؛ خاطره‌ای از یادگیری علم سرایدار محل کار مرحوم پدر استاد؛ علاقه به تلاوت استاد از دوران کودکی 21:47 صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین ای تاب و توانم را برده رحمی بر این دل افسرده برگی از گلشن خرم عمر باقی بود آن هم پژمرده خوناب جگر از ساغر دل در فصل بهار غمت خورده بیمار توایم و نپرسیدی کاین غمزده به شد یا مرده دیوان روضه صلوات الله علیه فسقط عن الفرس و جلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان مراسم هفتگی بیست و هشتم شوال المکرم ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۰۲/۲۸ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
علامه شیخ عباس اخوانhaftegi02.03.04(1).mp3
زمان: حجم: 20.41M
مراسم هفتگی ششم ذی‌القعدة الحرام ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۳/۴ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
مراسم هفتگی ششم ذی‌القعدة الحرام ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۳/۴ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan1
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول و أفضى إليهم بالبيان و دلهم على ربوبيته بالادلاء، فقال: "و إلهكم إله واحد لا إله إلا هو الرحمن الرحيم" إن في خلق السموات والارض و اختلاف الليل والنهار " - إلى قوله - لآيات لقوم يعقلون» ص۳۸۴ تکمیل در بیان امام کاظم علیه‌السلام: «يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول»؛ حجج جمع به معنای مقیاسی است که با آن امور سنجیده می‌شود؛ خدای متعال عقل‌ها را با حجت‌ها به می‌رساند یعنی باید مقیاسی در میان باشد تا خدای متعال با این مقیاس عقل را به کمال برساند زیرا بدون مقیاس اگر انسان چیزی را بپذیرد یا نپذیرد خودش راضی نمی‌شود بیان مقیاس داشتن اموری که خدای متعال برای انسان قرار داده است: «يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول» پی بردن به حجج با عقل «و أفضى إليهم بالبيان» به معنای آشکار کردن و واضح نمودن است؛ خدای متعال اگر مطلبی را برای برای بندگان الزام یا نهی کرده این مطلب را روشن کرده است «و دلهم على ربوبيته بالادلاء» راهنمایی خدا به ربوبیت با ادله؛ تبیین معنای ؛ یعنی ؛ تشریح مراحل پرورش پوست برای اجناس مختلف در دوران سابق در میدان بهمن تهران؛ این عالم همه‌اش پروریده است که این پروریدن را عرب می‌گوید: ربوبیت؛ پروردگار یعنی ذاتی که می‌پروراند: هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ :۶۷؛ انسان از خاک با پروردیدن خاک: مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى :۵۵؛ وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ :۱۲؛ خلقت از زبدهٔ گِل و وجود عناصر و مواد مختلف همچون آهن و مس و روی در بدن انسان در تحت اسم الهی «فقال: "و إلهكم إله واحد لا إله إلا هو الرحمن الرحيم" إن في خلق السموات والارض و اختلاف الليل والنهار " - إلى قوله - لآيات لقوم يعقلون» وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ :۱۶۳؛ رحمان آن ذاتی است که می‌کند و می‌آفریند و می‌پروراند؛ استدلال خدای متعال در قرآن کریم به اینکه تو نبودی و او تو را بود کرد و وجود تو را سیر داد که این رحمانیت خداست؛ در ظواهر (=رحمانیت) و پرورش در کمالات معنوی که این صفت خداست؛ آشکاری دو جنبهٔ رحمانیت و رحیمیت خدای متعال برای انسان با ذکر به آیات و روشنگری به عقل وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ :۱۶۳؛ آن ذاتی شایستهٔ است که او یکتا دلبر است، نیست هیچ ذاتی جز او، او آفریدگار و پرورنده و اوست به کمال جسمانی و روحانی رساننده؛ ذکر امور مختلف با توسط خدای متعال السلام علیک یا مولانا یا اباعبدالله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین عشق تو ای حسین جان از دل کشد زبانه مرغ دلم به سویت پر می‌کشد شبانه بی مهر تو ندارم میلی به آشیانه عشق تو هر کجایی عاشق را می‌کشانه آب روان بنوشم، گویم به آه سوزان: دوست دارم حسین جان فدات بشم حسین جان حسین جان حسین جان ششم ذی‌القعدة الحرام ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۳/۴ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
علامه شیخ عباس اخوانhaftegi02.03.11(1).mp3
زمان: حجم: 31.01M
جلسه هفتگی سیزدهم ذی‌القعدة الحرام ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۳/۱۱ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
شذرات المعارف
جلسه هفتگی سیزدهم ذی‌القعدة الحرام ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۳/۱۱ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akav
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول و أفضى إليهم بالبيان و دلهم على ربوبيته بالادلاء، فقال: "و إلهكم إله واحد لا إله إلا هو الرحمن الرحيم" إن في خلق السموات والارض و اختلاف الليل والنهار " - إلى قوله - لآيات لقوم يعقلون» ص۳۸۴ جایگاه و بهره‌مندی از عقل و نسبت آن با هدایت انسان به کمال؛ ضرورت یادگیری چگونگی استفاده از عقل در مسیر کمال و تشبیه آن به کاربلد بودن به استفاده از ابزار کار؛ در امور زائد ۱- انسان به دارا بودن شأن است ۲- به‌کارگیری عقل ۳- به‌کارگیری عقل در محل مناسب «يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول» خدای متعال با عقل حجت‌های خود را برای مردم کامل کرد؛ محسوس و دلیل غیر محسوس که به مشاهده آثار برای پی بردن به موثر نیاز دارد که این با عقل است «و أفضى إليهم بالبيان» به علاوهٔ عقل با بیان به خلائق کمک نمود؛ یعنی آشکار کردن؛ دلایل بیشتر برای روشن‌تر شدن حجت بر مردم؛ خفی و برهان آشکار؛ نعمت بیان برای وضوح براهین خفی؛ خدای متعال آن را که مرد با آشکارگی و وضوح هدایت کرد: لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ :۴۲ «إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول و أفضى إليهم بالبيان و دلهم على ربوبيته بالادلاء» ثابت کردن ربوبیت با دلیل؛ دلیل آن چیزی است که انسان را از چیزی به چیز دیگری می‌رساند؛ بیان انواع دلیل؛ ربوبیت خدا دلیل است؛ یعنی پرورنده و یعنی خداوند است؛ ثابت مردم ربوبیت خدا با دلیل؛ مشاهدهٔ آسمان و زمین و نشانه‌های در آن‌ها که از این مسأله عقل انسان استفاده می‌کند که پروردگار وجود دارد؛ بسیار بالای اجداد گرامی اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلم و حکایتی زیبا از یکی اجداد حضرت ج۲صص۲۵-۲۶؛ اهمیت و (= ) و جریانی از بومیان ؛ اهمیت توجه کردن به آثار و علائم؛ فرمایش از سفری به شهری و مردمان خوب آن شهر بر اثر تربیت عالم خوب شهر؛ سابق و محلات آن و از بین رفتن محله‌ها در تهران با آپارتمان‌سازی و تأثیر محله خوب بر دیگران محله‌ها شناخت ربوبیت خدا از علائم با توجه به علائم خدا در آسمان و زمین به وسیله عقل: وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ :۱۶۳؛ دلیل واحدیت خدا: إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ :۱۶۴؛ در نشانه‌ها از خارج اشیاء نه از ذات آن‌ها که از موثری در خارج این اشیاء است که آن‌ها را تحت ربوبیت خود گرفته است که همان خدای متعال است؛ پرورش از خارج بر موجودات امکانی؛ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ :۲۴؛ عدم تحکم در فرمایشات الهی و آوردن براهین عقلی؛ مکانت و بزرگی عقل انسان که خدا هم با انسان با عقلش حرف می‌زند؛ الهى آن که را عقل‏ دادى‏ پس چه ندادى؟ و آن که را عقل ندادى پس چه دادى السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین پس با زبان پر گله آن بضعةالرسول رو در مدینه کرد که یا ایهاالرسول این کشتهٔ فتاده به هامون حسین توست وین صید دست و پا زده در خون حسین توست هذا حسين بالعراء، مرمل بالدماء، مقطع الأعضاء ص۱۸۱ حسین جان حسین جان سیزدهم ذی‌القعدة الحرام ۱۴۴۴ ۱۴۰۲/۳/۱۱ آیت الله https://eitaa.com/akavan110