حضرت آقای اخوانسخنرانی_حضرت_آقای_اخوان_شب_بیست و چهارم رمضان_1403.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            29.39M
                                    شب بیست و چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۴/۱/۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            شب بیست و چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۶ ۱۴۰۴/۱/۴  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan110
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
#تحف_العقول ص۴۰۰
استفاده از یک تشبیه زیبا و تبیین اینکه: انسان تا نداند اموری مثل اعتقادات و عبادات برای چه هستند و حکمت آنها از ابتدا برایش درست تبیین نشود تا آخر به اشتباه میرود؛ تبیین اینکه #عبادت برای چیست؟؛ صعوبت تحلیل امر عبادت حتی برای برخی از خواص؛ عبادت آمده تا انسان با آن درمان بشود و این عبادت گاهی همراه میشود با اقبال #جامعه نسبت به انسان که اگر شخص حکمت این عبادت را نداند خیال میکند که مثلاً عبادت برای اقبال جامعه به وی بوده است ولذا امورات خود را طوری تنظیم میکند تا اقبال بیشتر به او شود؛ خاطرهای از اقبال شخصی به #هیئت؛ عبادت برای این است که انسان را آنچنان پُر کند تا به #کمال وجودی خودش برسد در حالیکه عبادت معمولاً با عناوینی همچون #تکلیف و مشقت و کلفت شناخته میشود؛ عبادت مثل غذایی است که اگر خورده نشود #روح انسان میمیرد؛ چه بسیار کسانی که خودشان را #عابد میدانند ولی مردگانی هستند که خیال میکنند زدهاند؛ عبادت حقیقت وجودی است که انسان را در کمال خودش سیر میدهد؛ شرح حال واماندگان از عبادت: يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ #الحدید:۱۳؛ نفع عبادت به خود انسان؛ نفع و ضرر #هدایت و #ضلالت به خود انسان: مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا #الإسراء:۱۵؛ ذکر خاطرات و نمونههایی از مکاید نفس در عبادتکنندگان به شأن قائل شدن برای خودشان
«و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
پرهیز و تحذیر از همنشینی با عابدِ! #جاهل که به عبادت مردم به کوچکی نگاه میکند؛ محبت قلبی استاد به مرحوم میرزا اسماعیل #دولابی و انتقاد به برخی صحبتهای ایشان در میان برخی افراد؛ نقل مکاشفهای از دولابی در حرم #حضرت_عبدالعظیم علیهالسلام؛ جلوات نفس در عابد جاهل با لحاظ بشرط شیء (بشرط وجود دیگران)؛ عبادت حیات روحی ماست و باید #منت خدا را هم کشید که به ما إذن داده عبادت او بکنیم؛ اللَّهُمَّ أَذِنْتَ لِي فِي دُعَائِكَ وَ مَسْأَلَتِك دعای #افتتاح؛ مضرات عدم طراوت بدون #معنویت برای روح؛ وَمَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَكَأَنَّمَا خَرَّ مِنَ السَّمَاءِ فَتَخْطَفُهُ الطَّيْرُ أَوْ تَهْوِي بِهِ الرِّيحُ فِي مَكَانٍ سَحِيقٍ #الحج:۳۱
«و عابد جاهل يستصغر من هو دونه في عبادته يحب أن يعظم و يوقر.»
عابد جاهلی که عبادت دیگران را کوچک میشمارد و دوست دارد که بزرگ دانسته شود و مورد تکریم و وقار واقع شود، که از این شخص هم فرار کن که #اهل_دنیا است؛ جریان #خمس دادن شخصی متدین؛ وصیت #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه به جناب #محمدبن_حنفیه در نیاز به دستگیری از #فقرا در مسیر سفر #آخرت: وَ إِذَا وَجَدْتَ مِنْ أَهْلِ الْفَاقَةِ مَنْ يَحْمِلُ لَكَ زَادَكَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ فَيُوَافِيكَ بِهِ غَداً حَيْثُ تَحْتَاجُ إِلَيْهِ فَاغْتَنِمْهُ وَ حَمِّلْهُ إِيَّاهُ وَ أَكْثِرْ مِنْ تَزْوِيدِهِ وَ أَنْتَ قَادِرٌ عَلَيْهِ فَلَعَلَّكَ تَطْلُبُهُ فَلَا تَجِدُه #نهج_البلاغة نامه۳۱؛ منت فقیر بر انسان صدقه دهنده نه بلعکس؛ اهمیت تحقق نگرشهای اولیه صحیح و #باور دینی  برای پیشروی در سیر کمالی خویش
28:45 السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجمیلة الجلیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهرا بنت رسول الله
عصمت داوری نبود اگر نبود فاطمه
جنت و کوثری نبود اگر نبود فاطمه
احمد و حیدری نبود اگر نبود فاطمه
هیچ پیمبری نبود اگر نبود فاطمه 
آنچه که آفریده حق بوده برای فاطمه
منم گدای فاطمه، منم گدای فاطمه
منم گدای فاطمه، منم گدای فاطمه
#غلامرضا_سازگار
شب بیست و چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۶
۱۴۰۴/۱/۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            علامه شیخ عباس اخوانحدیث اولی الالباب-مقدمه.mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            32.13M
                                    مراسم هفتگی
بیست و یکم شوال المکرم ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            مراسم هفتگی بیست و یکم شوال المکرم ۱۴۴۴  ۱۴۰۲/۰۲/۲۱  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/aka
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
توضیحاتی پیرامون حدیث طولانی اولی الالباب و اهمیت آن و منبع آن: #تحف_العقول؛ فرازهای متعدد #معارف و #اخلاق از مباحث #عقلی تا مواعظ متعدد؛ ورود حدیث اولی الالباب در جلد اول #بحارالأنوار در کتاب العقل و العلم و الجهل توسط مرحوم علامه #مجلسی و توضیحاتی از ایشان پیرامون فرازهای مختلف این حدیث؛ مرحوم علامه #طباطبایی (که از اوحدی ربانیون علمای شیعه و از افاخم حکمای عالم اسلام است و دویست سال از زمان خود جلوتر است) #تعلیقات بر هفت جلد اول بحارالأنوار دارد که پیرامون این حدیث میفرماید حاوی مطالب مهمی است که در هیچ جای دیگری پیدا نمیشود؛ توضیح معنای #وصیت در این مبحث نه بهعنوان #وصیتنامه بلکه وصیت در این روایت و امثال آن به معنای #توصیه و #نصیحت کردن و #ارشاد و #دلالت نمودن است؛ بیان مرحوم علامه طباطبایی در مورد ضرورت نگاه به طرف مقابل امام علیهالسلام در احادیث و روایات زیرا این کلمات به اندازه هر شخص صادر میشوند؛ شخصیت شناسی جناب هشام بن حکم و اهمیت وصیتهای حضرت امام کاظم علیهالسلام به وی؛ جایگاه هشام در محضر #امام_صادق علیهالسلام همچون جایگاه جناب #سلمان فارسی رضی الله عنه در محضر #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم و جایگاه جناب #کمیل_بن_زیاد رضی الله عنه در محضر #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را داشته است؛ تکامل جایگاه هشام بن حکم به مرور زمان تا هنگام تشرف خدمت امام کاظم علیهالسلام؛ سابقه مذهب انحرافی #مجبره [ #جبریه از شاخه #جهمیه] هشام بن حکم پیش از تشیع و #تفسیر ایشان از آیات #قرآن کریم و #روایات رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم بنابر مذهب خودشان؛ جریان #تشیع هشام بن حکم در محضر #امام_صادق علیهالسلام: كَانَ ابْنُ أَخِي هِشَامٍ يَذْهَبُ فِي الدِّينِ مَذْهَبَ الْجَهْمِيَّةِ خَبِيثاً فِيهِمْ، فَسَأَلَنِي أَنْ أُدْخِلَهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) لِيُنَاظِرَهُ، فَأَعْلَمْتُهُ أَنِّي لَا أَفْعَلُ مَا لَمْ أَسْتَأْذِنْهُ فِيهِ، فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَاسْتَأْذَنْتُهُ فِي إِدْخَالِ هِشَامٍ عَلَيْهِ، فَأَذِنَ لِي فِيهِ، فَقُمْتُ مِنْ عِنْدِهِ وَ خَطَوْتُ خُطُوَاتٍ فَذَكَرْتُ رِدَائَتَهُ وَ خُبْثَهُ، فَانْصَرَفْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَحَدَّثْتُهُ رِدَائَتَهُ وَ خُبْثَهُ، فَقَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) يَا عُمَرُ تَتَخَوَّفُ عَلَيَّ! فَخَجِلْتُ مِنْ قَوْلِي وَ عَلِمْتُ أَنِّي قَدْ عَثَرْتُ، فَخَرَجْتُ مُسْتَحِياً إِلَى هِشَامٍ، فَسَأَلْتُهُ تَأْخِيرَ دُخُولِهِ وَ أَعْلَمْتُهُ أَنَّهُ قَدْ أَذِنَ لَهُ بِالدُّخُولِ عَلَيْهِ، فَبَادَرَ هِشَامٌ فَاسْتَأْذَنَ وَ دَخَلَ فَدَخَلْتُ مَعَهُ، فَلَمَّا تَمَكَّنَ فِي مَجْلِسِهِ سَأَلَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) عَنْ مَسْأَلَةٍ فَحَارَ فِيهَا هِشَامٌ وَ بَقِيَ، فَسَأَلَهُ هِشَامٌ أَنْ يُؤَجِّلَهُ فِيهَا، فَأَجَّلَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَذَهَبَ هِشَامٌ فَاضْطَرَبَ فِي طَلَبِ الْجَوَابِ أَيَّاماً فَلَمْ يَقِفْ عَلَيْهِ، فَرَجَعَ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَأَخْبَرَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) بِهَا، وَ سَأَلَهُ عَنْ مَسْأَلَةٍ أُخْرَى فِيهَا فَسَادُ أَصْلِهِ وَ عَقْدُ مَذْهَبِهِ، فَخَرَجَ هِشَامٌ مِنْ عِنْدِهِ مُغْتَمّاً مُتَحَيِّراً، قَالَ، فَبَقِيتُ أَيَّاماً لَا أُفِيقُ مِنْ حَيْرَتِي، قَالَ عُمَرُ بْنُ يَزِيدَ: فَسَأَلَنِي هِشَامٌ أَنْ أَسْتَأْذِنَ لَهُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) ثَالِثاً، فَدَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) فَاسْتَأْذَنْتُ لَهُ، فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) لِيَنْتَظِرْنِي فِي مَوْضِعٍ سَمَّاهُ بِالْحِيرَةِ لِأَلْتَقِيَ مَعَهُ فِيهِ غَداً إِنْ شَاءَ اللَّهُ إِذَا رَاحَ إِلَيْهَا وَ قَالَ عُمَرُ: فَخَرَجْتُ إِلَى هِشَامٍ فَأَخْبَرْتُهُ بِمَقَالَتِهِ وَ أَمْرِهِ، فَسُرَّ بِذَلِكَ هِشَامٌ وَ اسْتَبْشَرَ وَ سَبَقَهُ إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي سَمَّاهُ، ثُمَّ رَأَيْتُ هِشَاماً بَعْدَ ذَلِكَ فَسَأَلْتُهُ عَمَّا كَانَ بَيْنَهُمَا فَأَخْبَرَنِي أَنَّهُ سَبَقَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) إِلَى الْمَوْضِعِ الَّذِي كَانَ سَمَّاهُ لَهُ فَبَيْنَا هُوَ، إِذَا بِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) قَدْ أَقْبَلَ عَلَى بَغْلَةٍ لَهُ، فَلَمَّا بَصُرْتُ بِهِ وَ قَرُبَ مِنِّي، هَالَنِي مَنْظَرُهُ وَ أَرْعَبَنِي حَتَّى بَقِيتُ لَا أَجِدُ شَيْئاً أَتَفَوَّهُ بِهِ وَ لَا انْطَلَقَ لِسَانِي لَمَّا أَرَدْتُ مِنْ مُنَاطَقَتِهِ، وَ وَقَفَ عَلَيَّ أَبُو
                
            
                شذرات المعارف
            
            بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم  #حدیث_اولی_الالباب  خطابات حضرت #اما
        
                                        عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) مَلِيّاً يَنْتَظِرُ مَا أُكَلِّمُهُ، وَ كَانَ وُقُوفُهُ عَلَيَّ لَا يَزِيدُنِي إِلَّا تَهَيُّباً وَ تَحَيُّراً، فَلَمَّا رَأَى ذَلِكَ مِنِّي: ضَرَبَ بَغْلَتَهُ وَ سَارَ حَتَّى دَخَلَ بَعْضَ السِّكَكِ فِي الْحِيرَةِ، وَ تَيَقَّنْتُ أَنَّ مَا أَصَابَنِي مِنْ هَيْبَتِهِ لَمْ يَكُنْ إِلَّا مِنْ قِبَلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عِظَمِ مَوقِعِهِ وَ مَكَانِهِ مِنَ الرَّبِّ الْجَلِيلِ، قَالَ عُمَرُ: فَانْصَرَفَ هِشَامٌ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) وَ تَرَكَ مَذْهَبَهُ وَ دَانَ بِدَيْنِ الْحَقِّ، وَ فَاقَ أَصْحَابَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسلام) كُلَّهُمْ، وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ #رجال_کشی ج۱ ص۲۵۶؛ استدلالهای امام صادق علیهالسلام علیه هشام بن حکم بر امر #امامت و تشیع هشام بن حکم
29:52 صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
روضه #حضرت_زینب سلام الله علیها
ناگه نظرش فتاد بر آن طلعت پاک
بر پیکر انوری که افتاده به خاک
در بحر عجب فتاد و گفتا عجب است
گنجایش آسمان در این تیر مغاک
تا نیک یقین کند که این کشته کیست
با دیدهٔ معرفت در آن تن نگریست 
عریان بدنی بدید کز تیغ و سنان
اعداد و جراحتش هزار است و دویست
#فؤادکرمانی
جان اخا ملبوس پیکرت کو
خاکم به سر عمامه سرت کو
حسین جان حسین جان
مراسم هفتگی
 بیست و یکم شوال المکرم ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            علامه شیخ عباس اخوانhaftegi02.02.28(1).mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            23.53M
                                    مراسم هفتگی
بیست و هشتم شوال المکرم ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            مراسم هفتگی بیست و هشتم شوال المکرم ۱۴۴۴  ۱۴۰۲/۰۲/۲۸  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/ak
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«وروى عن الامام الكاظم الامين أبى ابراهيم و يكنى أبا الحسن موسى بن جعفر عليهماالسلام في طوال هذه المعاني (وصيته عليه السلام) (لهشام وصفته للعقل) * إن الله تبارك وتعالى بشر أهل العقل والفهم في كتابه فقال: "فبشر عباد * الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه أولئك الذين هداهم الله و أولئك هم اولو الالباب»
#تحف_العقول ص۳۸۳
حدیث اولی الالباب در کتاب: تُحَفُ العُقول فیما جاءَ مِنَ الحِکَمِ وَ الْمَواعظ عَنْ آلِ الرّسول تألیف جناب حسن بن علی بن حسین بن شُعبَه حَرّانی مشهور به ابن شعبه حرانی (قرن چهارم قمری)؛ وصایای امام کاظم علیهالسلام بهعنوان #توصیه در هدیث اولی الالباب برای اولین بار در کتاب تحف العقول وارد شده است؛ ورود حدیث اولی الالباب در جلد اول #بحارالأنوار در کتاب العقل و العلم و الجهل توسط مرحوم علامه #مجلسی و توضیحاتی از ایشان پیرامون فرازهای مختلف این حدیث؛ توضیحاتی پیرامون نتایج بحارالأنوار؛ شروع وصایای امام کاظم علیهالسلام با توصیه به #عقل:
«إن الله تبارك وتعالى بشر أهل العقل والفهم في كتابه فقال: "فبشر عباد * الذين يستمعون القول فيتبعون أحسنه أولئك الذين هداهم الله و أولئك هم اولو الالباب» #الزمر:۱۸
بشارت بده بندگانی را که قول را میشنوند و بهترین را تبعیت میکنند، اینان کسانی هستند که خدا اینان را هدایت کرده و اینان هستند آن کسانی صاحبان عقل خالص هستند؛ #اولی_الالباب یعنی صاحبان عقل خالص؛ جایگاه رفیع عقل در #قرآن کریم؛ تبیین جمع بین اینکه کسانی مادرزادی عقل دارند و کسانی برعکس عقل مادرزادی ندارند که اینها چگونه میتوان توصیه به عقل کرد؛ الهى آن که را عقل دادى پس چه ندادى؟ و آن که را عقل ندادى پس چه دادى  #خواجه_عبدالله_انصاری؛ تقسیم عقل به #عقل_ایهابی (خدادادی) و #عقل_مکتسب؛ کسی که عقل ایهابی خدادادی ندارد یا #تکلیف ندارد یا تکلیفش ضعیف است؛ تکلیف به پروردیدن عقل تا جاییکه بتواند برای رسیدن به #کمال بهره ببرد و یا اینکه عقل را در جهت #نفسانیت به نار بگیرد؛ مدح در قرآن کریم مخصوص کسانی است که عقل را در مسیر کمال خودشان پرورش دادهاند و بشارت به اهل عقل مکتَسبی که با استفاده از عقل در مسیر کمال و استواری در راه آن به کمال برسند: فَبَشِّرْ عِبَادِ (۱۷) الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ #الزمر:۱۸؛ عقل مکتَسب در اهالی #بازار؛ استفاده انحصاری از عقل در مسیر #معاش؛ نمونههایی از بهکارگیری عقل در راه کمال: خاطرهای از دوران کودکی استاد و یادگیری مسائل شرعی از مرحوم حاج میرزا ابراهیم که دوران جوانی خود شاگرد قهوهچی بوده و تا جایی از عمرش استفاده کرده بوده که مرحوم آیتالله #ایروانی از وی میخواستهاند در غیاب وی پیشنماز مسجد باشند؛ خاطرهای از یادگیری علم #تجوید سرایدار محل کار مرحوم پدر استاد؛ علاقه به تلاوت استاد #منشاوی از دوران کودکی
21:47 صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ای تاب و توانم را برده
رحمی بر این دل افسرده
برگی از گلشن خرم عمر
باقی بود آن هم پژمرده
خوناب جگر از ساغر دل
در فصل بهار غمت خورده
بیمار توایم و نپرسیدی
کاین غمزده به شد یا مرده
دیوان #کمپانی
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
فسقط عن الفرس و جلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
مراسم هفتگی
بیست و هشتم شوال المکرم ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            علامه شیخ عباس اخوانhaftegi02.03.04(1).mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            20.41M
                                    مراسم هفتگی
ششم ذیالقعدة الحرام ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۳/۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            مراسم هفتگی ششم ذیالقعدة الحرام ۱۴۴۴  ۱۴۰۲/۳/۴  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akavan1
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول و أفضى إليهم بالبيان و دلهم على ربوبيته بالادلاء، فقال: "و إلهكم إله واحد لا إله إلا هو الرحمن الرحيم" إن في خلق السموات والارض و اختلاف الليل والنهار " - إلى قوله - لآيات لقوم يعقلون»
#تحف_العقول ص۳۸۴
تکمیل #عقل در بیان امام کاظم علیهالسلام: «يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول»؛ حجج جمع #حجت به معنای مقیاسی است که با آن امور سنجیده میشود؛ خدای متعال عقلها را با حجتها به #کمال میرساند یعنی باید مقیاسی در میان باشد تا خدای متعال با این مقیاس عقل را به کمال برساند زیرا بدون مقیاس اگر انسان چیزی را بپذیرد یا نپذیرد خودش راضی نمیشود
بیان مقیاس داشتن اموری که خدای متعال برای انسان قرار داده است: «يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول» پی بردن به حجج با عقل
«و أفضى إليهم بالبيان»
#بیان به معنای آشکار کردن و واضح نمودن است؛ خدای متعال اگر مطلبی را برای برای بندگان الزام یا نهی کرده این مطلب را روشن کرده است
«و دلهم على ربوبيته بالادلاء»
راهنمایی خدا به ربوبیت با ادله؛ تبیین معنای #ربوبیت؛ #رب یعنی #پروردگار؛ تشریح مراحل پرورش پوست برای اجناس مختلف در دوران سابق در میدان بهمن تهران؛ این عالم همهاش پروریده است که این پروریدن را عرب میگوید: ربوبیت؛ پروردگار یعنی ذاتی که میپروراند: هُوَ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ مِنْ عَلَقَةٍ ثُمَّ يُخْرِجُكُمْ طِفْلًا ثُمَّ لِتَبْلُغُوا أَشُدَّكُمْ ثُمَّ لِتَكُونُوا شُيُوخًا وَمِنْكُمْ مَنْ يُتَوَفَّى مِنْ قَبْلُ وَلِتَبْلُغُوا أَجَلًا مُسَمًّى وَلَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ #غافر:۶۷؛ #خلقت انسان از خاک با پروردیدن خاک: مِنْهَا خَلَقْنَاكُمْ وَفِيهَا نُعِيدُكُمْ وَمِنْهَا نُخْرِجُكُمْ تَارَةً أُخْرَى #طه:۵۵؛ وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ #المومنون:۱۲؛ خلقت از زبدهٔ گِل و وجود عناصر و مواد مختلف همچون آهن و مس و روی در بدن انسان در تحت اسم #رحمن الهی
«فقال: "و إلهكم إله واحد لا إله إلا هو الرحمن الرحيم" إن في خلق السموات والارض و اختلاف الليل والنهار " - إلى قوله - لآيات لقوم يعقلون»
وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ #البقرة:۱۶۳؛ رحمان آن ذاتی است که #خلق میکند و میآفریند و میپروراند؛ استدلال خدای متعال در قرآن کریم به اینکه تو نبودی و او تو را بود کرد و وجود تو را سیر داد که این رحمانیت خداست؛ #پرورش در ظواهر (=رحمانیت) و پرورش در کمالات معنوی که این صفت #رحیمیت خداست؛ آشکاری دو جنبهٔ رحمانیت و رحیمیت خدای متعال برای انسان با ذکر به آیات و روشنگری به عقل
وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ #البقرة:۱۶۳؛ آن ذاتی شایستهٔ #دلدادگی است که او یکتا دلبر است، نیست هیچ ذاتی جز او، او آفریدگار و پرورنده و اوست به کمال جسمانی و روحانی رساننده؛ ذکر امور مختلف با #دلیل توسط خدای متعال
السلام علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
عشق تو ای حسین جان از دل کشد زبانه
مرغ دلم به سویت پر میکشد شبانه
بی مهر تو ندارم میلی به آشیانه
عشق تو هر کجایی عاشق را میکشانه
آب روان بنوشم، گویم به آه سوزان:
دوست دارم حسین جان
فدات بشم حسین جان
حسین جان حسین جان
ششم ذیالقعدة الحرام ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۳/۴
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            علامه شیخ عباس اخوانhaftegi02.03.11(1).mp3
                                        
                                             زمان:
                                                
                                                                                        حجم:
                                            31.01M
                                    جلسه هفتگی
سیزدهم ذیالقعدة الحرام ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۳/۱۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            
                شذرات المعارف
            
            جلسه هفتگی سیزدهم ذیالقعدة الحرام ۱۴۴۴  ۱۴۰۲/۳/۱۱  آیت الله #شیخ_عباس_اخوان  https://eitaa.com/akav
        
                                        بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب 
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول و أفضى إليهم بالبيان و دلهم على ربوبيته بالادلاء، فقال: "و إلهكم إله واحد لا إله إلا هو الرحمن الرحيم" إن في خلق السموات والارض و اختلاف الليل والنهار " - إلى قوله - لآيات لقوم يعقلون»
#تحف_العقول ص۳۸۴
جایگاه #عقل و بهرهمندی از عقل و نسبت آن با هدایت انسان به کمال؛ ضرورت یادگیری چگونگی استفاده از عقل در مسیر کمال و تشبیه آن به کاربلد بودن به استفاده از ابزار کار؛ #فکر در امور زائد
۱- #کمال انسان به دارا بودن شأن #تعقل است
۲- بهکارگیری عقل
۳- بهکارگیری عقل در محل مناسب
«يا هشام بن الحكم إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول»
خدای متعال با عقل حجتهای خود را برای مردم کامل کرد؛ #دلیل محسوس و دلیل غیر محسوس که به مشاهده آثار برای پی بردن به موثر نیاز دارد که این با عقل است
«و أفضى إليهم بالبيان»
به علاوهٔ عقل با بیان به خلائق کمک نمود؛ #بیان یعنی آشکار کردن؛ دلایل بیشتر برای روشنتر شدن حجت بر مردم؛ #برهان خفی و برهان آشکار؛ نعمت بیان برای وضوح براهین خفی؛ خدای متعال آن را که #هدایت مرد با آشکارگی و وضوح هدایت کرد: لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ #الأنفال:۴۲
«إن الله عزوجل أكمل للناس الحجج بالعقول و أفضى إليهم بالبيان و دلهم على ربوبيته بالادلاء»
ثابت کردن ربوبیت با دلیل؛ دلیل آن چیزی است که انسان را از چیزی به چیز دیگری میرساند؛ بیان انواع دلیل؛ ربوبیت خدا دلیل است؛ #رب یعنی پرورنده و #ربوبیت یعنی خداوند #پروردگار است؛ ثابت مردم ربوبیت خدا با دلیل؛ مشاهدهٔ آسمان و زمین و نشانههای در آنها که از این مسأله عقل انسان استفاده میکند که پروردگار وجود دارد؛ #هوش بسیار بالای اجداد گرامی #پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم و حکایتی زیبا از یکی اجداد حضرت #تاریخ_طبری ج۲صص۲۵-۲۶؛ اهمیت #آیه و #آیات (= #نشانه) و جریانی از بومیان #استرالیا؛ اهمیت توجه کردن به آثار و علائم؛ فرمایش #مرحوم_امام از سفری به شهری و مردمان خوب آن شهر بر اثر تربیت عالم خوب شهر؛ #تهران سابق و محلات آن و از بین رفتن محلهها در تهران با آپارتمانسازی و تأثیر محله خوب بر دیگران محلهها
شناخت ربوبیت خدا از علائم با توجه به علائم خدا در آسمان و زمین به وسیله عقل:
وَإِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِيمُ #البقرة:۱۶۳؛ دلیل واحدیت خدا: إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ #البقرة:۱۶۴؛ #تحول در نشانهها از خارج اشیاء نه از ذات آنها که از موثری در خارج این اشیاء است که آنها را تحت ربوبیت خود گرفته است که همان خدای متعال است؛ پرورش از خارج بر موجودات امکانی؛ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ ۖ لَهُ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ ۚ يُسَبِّحُ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ #الحشر:۲۴؛ عدم تحکم در فرمایشات الهی و آوردن براهین عقلی؛ مکانت و بزرگی عقل انسان که خدا هم با انسان با عقلش حرف میزند؛ الهى آن که را عقل دادى پس چه ندادى؟ و آن که را عقل ندادى پس چه دادى
#خواجه_عبدالله_انصاری
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
پس با زبان پر گله آن بضعةالرسول
رو در مدینه کرد که یا ایهاالرسول
این کشتهٔ فتاده به هامون حسین توست
وین صید دست و پا زده در خون حسین توست
#محتشم_کاشانی
هذا حسين بالعراء، مرمل بالدماء، مقطع الأعضاء #لهوف ص۱۸۱
حسین جان حسین جان
سیزدهم ذیالقعدة الحرام ۱۴۴۴
 ۱۴۰۲/۳/۱۱
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
                
            