💡#منتشر_شد
📙 کتاب بازخوانی انتقادی مفهوم عینیت در علم اجتماعی با تاکید بر آراء ماکس وبر از منظر علامه طباطبایی
به قلم: حجت الاسلام علی اسدی
#کتاب #وبر #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📋معرفی کتاب:
مفهوم عینیت از مفاهیمی است که از دیرباز تحت رئوس ثمانیه علوم به طور ضمنی مطرح میشد. جهان شمولی و کلیت و ضرورت علم از اصولی بود که اهل منطق به آن پایبند بودند. این دیدگاه در نظر پوزیتویست های اروپایی با روش خاص خودشان صورت بندی جدیدی شد.
ماکس وبر که دیدگاه های خود را ذیل علم فرهنگ مطرح میکند به ضرورت و کلیت و دوام به معنای گذشته پایبند نبود اما کلیت را به معنای کلیت در اعتبار تحقیق میدانست. او راهی میان پوزیتویست ها و هرمنوتیسین ها انتخاب کرد و به عینیت در اعتبار تحقیق باور داشت. عینیتی که از طریق اشتراک میان محقق و خواننده تامین میشود و نوعی اعتبار اشتراکی فرهنگی است.
علامه طباطبایی با موضوع قرار دادن واقعیت مطلقه رویکرد کانت را در مجهول بودن شیء فی نفسه به چالش میکشد و بدین ترتیب ایدئالیسم آلمانی پایه ی اصلی خود را از دست میدهد و بعد از کانت شیء فی نفسه از بین میرود. علوم تماما ذیل فلسفه قرار میگیرند و واجد عینیت تعینی برای واقعیت مطلقه میگردند. معنای عینیت در علوم حقیقی غیر از فلسفه نیز ربط عروضی قضایای علوم با موضوع علم تلقی میشود از جهت دیگر علم در مرکب اعتباری خود نیز واجد اثری عینی است.
علومی که گزاره های آنها اعتباری است واجد تعین واقعیت مطلقه هستند و به همین جهت دارای نوعی عینیت هستند. علاوه بر آن گزاره های آنان واجد اثر عینی است.
جمع اعتباریات در علم به جهت وحدت اعتباری است که به آنها اعطاء می گردد. وحدت اعتباری کثرات اعتباری را در خود میبلعد و از طرفی خود به جهت اینکه تعینی از تعینات
واقعیت است دارای نوعی عینیت می شود.
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
CamScanner ۲۰۲۵-۱۰-۰۴ ۱۱.۳۵.pdf
حجم:
1.74M
فهرست و پیش گفتار کتاب بازخوانی انتقادی عینیت در علم اجتماعی
#کتاب #وبر #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📋 معرفی اساتید مدرسه سها
حجتالاسلام علی اسدی
حجتالاسلام علی اسدی از فضلای حوزه علمیه و پژوهشگران میانرشتهای در حوزه فلسفه و علوم اجتماعی است. ایشان طلبه سطح چهار حوزه علمیه بوده و دروس عالی حوزه را نزد اساتید برجستهای همچون آیتالله عبدالکریم فرحانی در مباحث اصول فقه و فلسفه فراگرفتهاند. علاوه بر این ایشان برخی از دروس سطح را نزد اساتیدی چون حجت الاسلام والمسلمین امین اسدپور فراگرفته اند.
در کنار تحصیلات حوزوی، ایشان دارای کارشناسی ارشد جامعهشناسی بوده و هماکنون دانشجوی دکتری رشته فلسفه علوم اجتماعی میباشند. در این مسیر، از راهنماییهای علمی و فکری دکتر مهدی سلطانی در حوزه فلسفه علوم اجتماعی بهرهمند بودهاند.
حجتالاسلام اسدی مؤسس و مسئول مدرسه سها بوده و در سالیان گذشته در این مجموعه به تدریس و تربیت طلاب در حوزههای متنوع علمی پرداختهاند. برخی از دروس ارائهشده توسط ایشان عبارتند از:
فلسفه علامه طباطبایی
اصول فقه
منطق و ذهنشناسی
کفایهالاصول
علاوه بر تدریس متون تخصصی، ایشان درسگفتارهای تحلیلی و میانرشتهای متعددی ارائه کردهاند که از جمله آنها میتوان به درسگفتار دیدگاه اجتماعی اسلام، درسگفتار نظامسازی و مبانی فلسفه جنسیت اشاره کرد که برخی از این آثار در کانال مدرسه سها پیش تر منتشر شده است.
از جمله آثار علمی ایشان میتوان به تألیف کتاب:
📘 «بازخوانی انتقادی مفهوم عینیت در علم اجتماعی با تأکید بر آراء ماکس وبر از منظر علامه طباطبایی»
اشاره کرد که تلاشی نو در پیوند دادن مباحث فلسفی علامه طباطبایی با مبانی معرفتشناسی علوم اجتماعی مدرن است.
#علی_اسدی
#اساتید_سها #معرفی_اساتید
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
📻 جهت دسترسی به همه درس گفتار ها، سخنرانی و یادداشت های حجت الاسلام #علی_اسدی به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻
🔗 https://B2n.ir/rg4800
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
📮 کانال ایتا | وب سایت
مفهوم عینیت علم اجتماعی در اندیشه ماکس وبر.pdf
حجم:
1.44M
🗒#مقاله
📋موضوع: مفهوم عینیت علم اجتماعی در اندیشه ماکس وبر
📝نوشته: حجت الاسلام #علی_اسدی
#وبر #مفهوم_عینیت
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
هدایت شده از مدرسه علوم انسانی سها
❖ تاثیر جهان بینی فلسفی در طبابت
📝 #سید_روح_الله_خمینی
بدن به دنبال نفس است و قضيه به عكس درك و گمان تودۀ مردم است؛ يعنى چون نفس اراده مىكند كه بدن حركت كند، قهراً حركت خواهد كرد و اگر بخواهد بنشيند، بايد بدن، اطاعت تكوينى ذاتى نمايد و ملال اين از ملال اوست و فرح و نشاط اين، از نشاط و فرح اوست،ضعف معده و ساير قوا از كم لطفى نفس است كه مقدارى از سايهاش را از سر آنها كم مىكند، پس به نفس بايد گفت كه خدا سايهات را كم نكند.
ولى آن عالم طبيعى، كه قائل به نفس نيست مىگويد: همين بدن است و غير آن نيست و خرابى مال بدن است كه روزى قوى بود، روزى هم ضعيف و ناخوش مىشود. يا آن طبيب هم، كه توجه به نفس و تجرد آن ندارد - چون اينها فقط به ظاهر نگاه مىكنند و ديدۀ باطنبين يا ندارند، و يا اگر داشته باشند بسته است - حكم خواهد كرد كه ضعف، مال بدن است بدون اينكه متوجه باشد ضعف آن، از كمعلاقگى نفس است.
ولى حكيمى فلسفى كه با برهان، نفس را اثبات كرده و براى آن اثبات تجرد نموده، اين حرفها را نمىگويد، و تمام حيثيات را به آن صورتِ متحصل نسبت مىدهد و براى مادۀ غير متحصل، حيثيتى و فعليتى قائل نيست؛ زيرا شيئية الشىء به كمال اوست كه صورت باشد، نه به نقصش كه ماده باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#عکس_نوشته
#عرفان_خمینی
#فقه_اکبر
________________
مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝
༺ https://eitaa.com/msoha_ir ༻
مدرسه علوم انسانی سها
💡#منتشر_شد جلسه 12 مبانی فلسفی نظام سازی 🗒 سوژه گمشده: از بحران مدرنیته تا امید توحیدی 🎙 برای دستر
«ریشه دغدغه مسئله نظام سازی»
[نظام سازی به معنی نظام اجرایی نیست]
📋 یادداشت 01 از بخش اول چیستی نظام؟
دغدغه مسئله نظامسازی از بینشهایی که مرحوم امام یا حضرت علامه و خود حضرت آقا بعضاً مطرح کردند حاصل شده که نسبت دین و دنیا چیست؟
مرحوم امام، ادعا دارند که دین برای در واقع اداره جامعه آمده است و دین میتواند جامعه را اداره کند و میتواند جامعه را سامان دهد.
از همین گزاره که «دین میتواند جامعه را سامان دهد و نظام دهد و دین توانایی اداره جامعه را دارد»، خیلیها به این حیص و بیص افتادند که پس در واقع اگر ما دنبال نظامسازی هستیم، معنایش میشود نظام اجرایی کشور.
یعنی فکر کردند که در واقع نظام اجرایی کشور همان است که مثلاً ایدههای نظامساز دنبالش هستند، و برای همین بعضی از آقایان الان مثلاً درسهای خارجی دارند، «درس خارج نظامسازی» دارند و در آنجا سر این بحث میکنند که ما چهجوری نظام اجرایی را سامان بدهیم که بشود به آن «نظامسازی» گفت.
در واقع یک سامانهای که در حوزه اجرا کاربست پیدا میکند. این [نوع نگاه به نظام سازی] خیلی به ایدههای مدیریت و سازمان و اینها که در غرب وجود دارد، به آنها خیلی نزدیکاند. وقتی در بیان آقایان «نظامسازی» گفته میشود، به این معنا فهم میشود. ما در این جلسات میخواهیم بگوییم نظام سازی این نیست.
📝 بریده از جلسه 1 نظام سازی
#نظام_سازی #مبانی_فلسفه #چیستی_نظام #نظام_اجرایی
#امام_خمینی #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
HCWNT02_992.pdf
حجم:
251K
🗒#مقاله
📋موضوع: منطق ذهن شناسانه
📝نوشته: حجت الاسلام #علی_اسدی
#منطق #ذهن_شناسی #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📝 تاملی در چیستی منطق ذهن شناسی از منظر علامه طباطبایی
[معرفی مقاله منطق ذهن شناسانه]
این مقاله به به بررسی و تحلیل عمیق منطق ذهن شناسانه و مفهوم بنیادین وجود ذهنی می پردازد. هدف اصلی آن تبیین دیدگاه علامه طباطبایی (ره) درباره اعتباری بودن وجود ذهنی و تفکیک آن از وجود خارجی است بر اساس این تحلیل وجود ذهنی امری است که معلول نفس انسان بوده و دارای دو حیثیت است یک حیثیت واقعیت وجودی که شئون نفس است و حیثیت دیگر آن مقیس الى الخارج است و حکایت گر از ماهیت خارجی محسوب میشود. ماهیت نیز قبل از اثبات اصالت الوجود، تعینی از تعینات واقعیت تلقی می شود.
این مقاله نشان میدهد که معقولات ثانی منطقی نظیر مفاهیمی چون موضوع محمول و نسبت اوصاف وجود ذهنی و محصول غفلت یا خطای ذهن از اصل واقعیت هستند. این مفاهیم اعتباری در تمامی علوم کاربرد دارند در ادامه مقاله با نقد دیدگاه های رایج در مورد موضوع علم منطق استدلال میکند که وجود ذهنی محور اصلی مباحث منطقی است همچنین، دلالت طبعی نیز بر پایه ی خطای ذهن بنا شده است و میتواند به معنای خطای ذهن و قرار گرفتن ما بالعرض در مکان ما بالذات تفسیر شود. در این مقاله سه نوع محکی برای ذهن [وجود ماهیت عدم] را معرفی کرده و نقش آنها را در نظام معرفتی تبیین می کند.
در نهایت مقاله به انواع براهين لم، ان، ان مطلق و محدودیتهای آنها اشاره کرده و بر لزوم استفاده از رویکردهای نوین مانند برهان ملازمات عامه با شبه لم برای رهایی از خطاهای ناشی از انشائات درونی ذهن و هدایت به سوی واقعیت تاکید می کند. این رویکرد جدید در منطق برهان را به ابزاری برای نجات انسان از خطا تبدیل می کند.
در نهایت می توان گفت که منطق ذهن شناسانه مانند یک نقشه ی راه تخصصی است که به جای نشان دادن مناظر بیرونی، به درون کار کردهای سیستم موقعیت یاب ذهنی ما می پردازد و مشخص میکند که در کجا ممکن است سیستم ناوبری درونی ما به دلیل غفلت با خطا ما را به بیراهه ببرد و چگونه میتوان آن را باز تنظیم کرد تا مسیر واقعی را به سوی حقیقت پیدا کنیم
#منطق #مقاله #معرفی_مقاله
#منطق_ذهن_شناسی #وجود_ذهنی #علامه_طباطبایی
ــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
🎓 اعضای مدرسه سها چه کسانی هستند؟
[#معرفی_سها]
اعضای مدرسه سها جمعی از طلبههای دغدغهمند هستند که حدود ۹ سال پیش با یک هدف مشترک کنار هم قرار گرفتند:
✳️ تحول در علوم انسانی بر پایهی مبانی اسلامی مبتنی بر آموزه های امام خمینی و علامه طباطبایی.
ما تصمیم گرفتیم فارغ از ساختارهای رسمی آموزشی، مسیر خودمان را برای فهم و بسط علوم انسانی اسلامی بسازیم؛ مسیری که بیشتر از مدرک و عنوان، بر باور، تعهد و عمل تکیه دارد. آنچه توانسته در این مدت اعضای مدرسه سها را کنار هم با وجود همه چالش ها جمع کند عشق، علاقه و هم قسم شدن برای این هدف است.
📚 اعضای سها در این سالها، بدون هیچ چشمداشت مادی، وقت و توانشان را صرف تحقیق، گفتوگو و گفتمانسازی دربارهی علوم انسانی اسلامی کردهاند. ما داعیه دار این نیستیم که در این مسیر توانسته ایم بی عیب و نقص حرکت کنیم اما ادعا میکنیم همواره سعی در حرکت و استقامت بر این مسیر داشته ایم.
و حالا با راهاندازی هویت رسانهای سها، تلاش میکنند بخشی از این گفتمان و تجربه را با شما به اشتراک بگذارند؛ تا قدمی هرچند کوچک، در جهت جریانسازی فکری و فرهنگی برداشته شود.
💡 ما در خانواده سها باور داریم که تحول اجتماعی از تحول فکری و تربیت نیرو آغاز میشود — و فکر، وقتی زنده است که در گفتوگو جاری شود.
#مدرسه_سها #علوم_انسانی_اسلامی #تحول_در_علوم_انسانی #گفتمان_سازی
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت