eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ تاثیر فلسفه در افزایش قدرت تجزیه و تحلیل انسان در بیان ــــــــ ـــ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
مدرسه علوم انسانی سها
📝چیستی اهداف و غایات: ضرورت تفکیک حیث دانشی یک علم با جهت ثبوتی آن 📋 یادداشت 05 از بخش اول چیستی نظ
📝چیستی روش: مبنا سازنده متد و رورش است 📋 یادداشت 06 از بخش اول چیستی نظام؟ ۴- روش (Method) چهارمین رکن در نظام‌سازی، «روش» (Method) است. در ساده‌ترین تعریف، روش به رویکرد کلی در مطالعه یک علم اطلاق می‌شود؛ برای نمونه، اینکه آیا یک علم به شیوۀ عقلی مطالعه می‌شود یا تجربی؟ در علوم تجربی، به‌کارگیری حس و تجربه، روشی رایج و بنیادین است. روش از «منبع» متمایز است. عقل می‌تواند هم منبع معرفت باشد و هم روش دستیابی به آن. جایگاه روشی عقل، متفاوت از جایگاه آن به‌مثابه منبع است. برای مثال، هنگامی که از طریق عملیات ضرب به این نتیجه می‌رسیم که «دو ضرب در دو مساوی با چهار است»، از عقل به عنوان «روش» بهره برده‌ایم. این کاربرد روش‌شناختی عقل، با آن عقلی که صرفاً به‌مثابه منبع معرفت (برای مثال، منبع فیض الهی در نظر برخی فلاسفه) یا قوه‌ای که نتیجه را درمی‌یابد، تفاوت دارد. به‌عبارت دیگر، «روش عقلی» ناظر بر چگونگی به‌کارگیری عقل در یک فرایند استدلالی است، حال آنکه «منبع» به خاستگاه و سرچشمه معرفت اشاره دارد. روش‌های عقلی نیز خود انواع گوناگونی دارند؛ مانند منطق ریاضی، منطق ارسطویی یا منطق فازی. نحوه چینش «اشکال اربعه» در قیاس‌های منطق ارسطویی، نمونه‌ای از یک روش عقلی معین است. بنابراین، صرفاً بیان اینکه «روش ما عقلی است» کفایت نمی‌کند، زیرا مفهوم «عقلی» در هر مکتب فکری و نزد هر اندیشمندی، معنای ویژه‌ای می‌یابد. در اینجا است که «سنخ سلوک علمی» یا شیوه خاص مواجهه با یک مسئله اهمیت می‌یابد. هرچند می‌توان روش‌ها را در یک تقسیم‌بندی کلی به «عقلی، تجربی و نقلی» دسته‌بندی کرد، اما باید توجه داشت که خودِ «روش عقلی» یکپارچه و واحد نیست. باید مشخص شود که کدام «سامانۀ عقلی» مدنظر است. برای مثال، اندیشمندی که به «حرکت جوهری» ملاصدرا باور دارد و ذوات ثابت را نمی‌پذیرد، چه‌بسا منطق ارسطویی را به دلیل ماهیت ذات‌گرایانه‌اش، روش عقلی مناسبی برای فلسفه‌ورزی خود نداند. به همین ترتیب، متفکری در سنت پدیدارشناسی هایدگر که انسان را «دازاین» (Dasein) و موجودی تاریخ‌مند و مفسر می‌داند، ممکن است با مبانی منطق ارسطویی سازگار نباشد. هر دو این رویکردها نظامی عقلی را نمایندگی می‌کنند، اما تفاوت‌های بنیادینی میان آن‌ها وجود دارد. این سامانه‌های عقلی خود «مبنا» محسوب نمی‌شوند؛ بلکه این مبانی هستند که به شکل‌گیری چنین روش‌هایی می‌انجامند. برخلاف تصور برخی، این روش نیست که مبنا را می‌سازد، بلکه مبناست که روش را تعیین می‌کند. از این رو، شناخت دقیق روش و تمایز آن از مبنا، از اهمیتی حیاتی برخوردار است. _______________________ 📝 برداشتی از جلسه 1 نظام سازی ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🪧 لینک مجموعه یادداشت های چیستی نظام سازی👇🏼 1- ریشه دغدغه مسئله نظام سازی 2- تحلیل دیدگاه مرحوم امام درباره نسبت دین و اجرا 3- مقصود از نظام؛ منظومه نیست 4- مفهوم نظام معرفتی و مؤلفه‌های هفت‌گانه آن 5- ضرورت تفکیک حیث دانشی یک علم با جهت ثبوتی آن __________________________ ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📌مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) برگزار میکند. "میز نظام سازی و علوم اجتماعی" 💡 سلسله جلسات مبانی فلسفی نظام سازی [چیستی مفهوم از منظر علامه طباطبایی] - ارائه دهنده: استاد حجت الاسلام علی اسدی - دبیر: آقای حسام وحیدی • زمان: پنجشنبه ها/ ساعت ۱۰:۳۰ • مکان: دانشگاه باقرالعلوم، سالن علامه طباطبایی || مناسب برای دانشجویان، طلاب و علاقه‌مندان علوم انسانی و دغدغه‌مندان علوم انسانی اسلامی ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
🖼 علامه طباطبایی؛ صاحب عمیق ترین تفکر شیعه 📝 • تفکرات مرحوم طباطبایی و مرحوم مطهری - این متفکران شیعه - در زمینه‌های اجتماعی و مباحث عمومی اسلام، عمیقتر از همه است؛ مباحث تخصصی، مثل فقه و عرفان و فلسفه و اینها که جای خود دارد. نباید این‌گونه باشد که ما در باب مسائل شیعه، ناگهان بحثی را ارایه کنیم که بحث سبک و کم‌مایه و رقیقی باشد؛ بحث خیلی عمیقی نباشد _____ ـــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📸 💡 برگزاری سلسله جلسات مبانی فلسفی نظام سازی 📌 مفهوم از نظر علامه طباطبایی [ تبیین دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در چیستی اعتباریات ] مورخه ۱۴۰۴/۰۸/۰۱ نشست میز نظام سازی و فلسفه علوم اجتماعی ارائه دهنده: استاد علی اسدی دبیر جلسه: آقای حسام وحیدی مدرسه علوم انسانی اسلامی سها با همکاری انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم • • ــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت