eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
210 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 مباحث ارائه شده در جلسه‌ی چهارم اصول فقه شهید مطهری: ۱. برهان احتیاج و اثبات دایره مسائل فقه بالمعنی الاعم • محتوا برهان (با بیان شهید مطهری): -انسان در مسیر حیات خود، برای رسیدن به کمال مطلوب، نیازمند قانونی جامع است که تمامی نیازهای ضروری او را پاسخگو باشد. -وجود چنین قانونی از سوی خداوند ممکن است، زیرا او فیاض علی‌الاطلاق و آگاه به تمام ابعاد وجودی انسان است. -اگر این قانون از طرف خداوند افاضه نشود، نشان‌دهنده این است که قابلیت (در انسان) وجود دارد، اما فاعلیت (از طرف خدا) نیست. • این استدلال، پایه و اساس ضرورت «فقه به معنای اعم» (شامل تمام ابعاد زندگی انسان) را تشکیل می‌دهد. ۲. مباحث مدخل (مباحث مقدماتی علم) • تعریف: مباحثی که به عنوان مبادی تصوری (تعاریف و مفاهیم پایه) و مبادی تصدیقی (مباحثی که تصدیق مسائل علم متوقف بر آنهاست) در ابتدای طرح یک علم مورد بررسی قرار می‌گیرند. • دسته‌بندی مباحث مدخل: 1. مبادی کل علم: مباحثی که پایه و اساس تمامی مسائل آن علم هستند، مانند تعریف خود علم. 2. مبادی یک باب خاص: مباحث مقدماتی مربوط به یک بخش یا باب خاص در علم. 3. مبادی یک مسئله: مباحث مرتبط با یک یا چند مسئله جزئی. • تأثیر این مباحث: این مباحث دیدگاه‌ها و نگرش‌های فقیه یا اصولی را شکل می‌دهند در شکل‌گیری فهم پژوهشگر در شناخت و ظرفیت مسائل علم و کاربرد عملی علم، مانند حل مشکلات و ارائه برنامه‌های متناسب با شرایط زمان، نقش کلیدی ایفا می‌کنند. ۳. شناخت اعتباریات: یک مبحث مغفول در مدخل • تعریف اعتباریات: اموری هستند که واقعیت خارجی ندارند، بلکه بر اساس اعتبار انسان (چه شرع باشد چه عرف) ساخته می‌شوند؛ مانند احکام شرعی و قوانین اجتماعی. • اهمیت شناخت اعتباریات: - شناخت اعتباریات یکی از مباحث مقدماتی کل علم است، اما غالباً نادیده گرفته می‌شود و جای آن در ابتدای علم اصول خالی است. - این شناخت باعث می‌شود که از آسیب‌های ناشی از خلط کردن احکام حقایق با اعتبارات جلوگیری گردد. -در علمی مانند علم اصول فقه که علمی اعتباری است و مجتهد در آن به دنبال شناخت و بررسی اعتباریات شارع مقدس و استخراج قواعد واحکام( معتبرات شارع) است، این بینش و التزام به این شناخت، مجتهد را به استفاده از قوانین علوم اعتباری وادار میکند تا بر اساس قوانین علوم اعتباری، استنباط‌های معتبر و کارآمدی داشته باشد. -در صورت نادیده‌گرفتن و عدم شناخت صحیح این نکته، به استنباط های ناکارآمد می انجامد. -مثال: شهید مطهری برای نشان دادن اهمیت این نکته، می‌گوید که برخی علما به دلیل بی توجهی به این تفاوت، دچار خلط شده اند. برای مثال، قاعده فلسفی «تقدم شیء علی نفسه»که در حوزه حقایق جریان دارد را در علوم اعتباری به کار برده اند، حال آنکه در اعتباریات، تقدم شیء بر نفس محال نیست. ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 درس گفتار اصول مقدماتی شهید مطهری 📼 جلسه ۰۴ ــــــــــ 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به ص
🔸 پیشنهاد ویژه برای گوش دادن صوت این جلسه برای مخاطبین سطح مقدمات 📌 در ابتدای این جلسه استاد محترم به صورت ساده و روان سعی کرده اند برهان وجود را تبیین کرده و چیستی از منظر امام خمینی را توضیح و شرح دهند. 👈🏼 علاوه بر این در این جلسه به اهمیت مسئله و جایگاه این مسئله در علم اصول پرداخت شده است.
📚 لیست سیر مطالعاتی عمومی ❖ مخصوص دانش پژوهان عرصه علوم انسانی اسلامی 📖 این لیست از کتاب‌ها به ترتیب از آسان به سخت تنظیم شده است و برای دانش‌پژوهانی تهیه شده که در کنار دروس مقدماتی منطق، اصول و فلسفه، برنامه‌ای جامع برای رسیدن به مباحث علوم انسانی دارند. 🔖 در مطالعه این کتاب‌ها، توجه به کیفیت مهم‌تر از کمیت و تعداد کتاب‌های خوانده شده است. 📕 همچنین، رعایت ترتیب مطالعاتی کتاب‌ها از ابتدا تا انتها، همان‌طور که در لیست آمده، توصیه می‌شود. ______________ ــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📌 پس از مدت‌ها پیگیریِ شما مخاطبان فرهیخته، بالاخره توانستیم لیستی از بهترین کتاب‌های علوم انسانی اسلامی را آماده کنیم تا قبل از شروع نمایشگاه کتاب، در اختیارتان قرار دهیم. 🙏🏻🌹 📍 اما این همه ماجرا نیست...
📚 توصیه مطالعاتی کتاب های اخلاقی 🔖 همواره توصیه می‌کنیم در کنار سیر مطالعاتی عمومی، کتاب‌های اخلاقی را نیز مطالعه کنید. اما فراموش نکنید که هدف از خواندن این کتاب‌ها، صرفاً تمام کردن آن‌ها یا افزایش معلومات نیست! 🔹 امام خمینی(ره) در مقدمه کتاب جنود عقل و جهل ضمن نقد روش اکثر کتاب های اخلاقی نوشته شده می‌فرمایند که کتاب اخلاقی خوب، کتابی است که با صرف خواندن اش، آن کتاب نفس انسان را متاثر کند. 📌 بنابراین پیشنهاد می‌کنیم: - این کتاب‌ها را با حوصله و تمرکز بخوانید. - هدف اصلی، عمل به محتوای کتاب باشد، نه صرفاً تمام کردن آن و رفتن به سراغ کتاب بعدی! _______________ ــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📚 لیست سیر مطالعاتی عمومی ❖ مخصوص دانش پژوهان عرصه علوم انسانی اسلامی 📖 این لیست از کتاب‌ها به تر
🧷 جای خالی کتاب های فلسفه و علوم انسانی غربی در این لیست! 🔹 ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا در این لیست، نامی از کتاب‌های علوم انسانی غربی برده نشده است. اول از همه باید توجه داشته باشید که این لیست برای سطح مقدماتی طراحی شده است و طبیعی هست در این سطح نمیشود خیلی با مسائل پیچیده علوم انسانی و فلسفی ذهن مخاطب را درگیر کرد. 👈🏼 علاوه بر این ما معتقدیم مطالعهٔ مباحث علوم انسانی و فلسفهٔ غرب، هرچند ضروری است، اما باید حساب‌شده و برنامه‌ریزی‌شده باشد. اگر فردی پیش از رسیدن به یک پایهٔ حداقلیِ فلسفی و علمی، بدون آمادگی وارد این مباحث شود، نه‌تنها نظام فکری اسلامی را به درستی درک نخواهد کرد، بلکه حتی ممکن است برداشت نادرستی از اندیشه‌های غربی پیدا کند و در نتیجه توان تحلیل سنت فلسفه اسلامی و اندیشه غربی را به صورت دو نظام جدا از هم نخواهد داشت. ❗️ به همین دلیل، مطالعهٔ فلسفه و علوم انسانی غرب باید پس از گذراندن این دورهٔ مقدماتی و با آمادگی لازم صورت گیرد. ــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📒 ویژگی های مهم این سیر مطالعاتی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیر مطالعاتی، تنوع موضوعی آن است. اگر به موضوعات مطرح‌شده در این مسیر نگاه کنید، می‌بینید که مباحث مختلفی مانند ضرورت کار تشکیلاتی، سیره ائمه، جریان‌شناسی، تاریخ،سیاست، فرهنگ و... در آن گنجانده شده است. این تنوع به شما کمک می‌کند تا با مطالعه این کتاب‌ها در کنار برنامه اصلی علمی‌تان، نگاهی جامع و دقیق به مسائل مختلف پیدا کنید. نکته مهم این است که مطالعات جنبی، هرچند به‌ظاهر فرعی به نظر می‌رسند، اما اهمیت آن‌ها کمتر از دروس اصلی مانند منطق، اصول و فلسفه نیست. چون راهبری و حرکت درست در مسیر دروس علمی به وسیله مطالعات جنبی محقق میشود. تنها تفاوت اهمیت در روش و میزان مطالعه است؛ یعنی باید این کتاب‌ها را به‌صورت گام‌به‌گام، منظم و همراه با یادداشت‌برداری و تقریرنویسی مطالعه کنید تا باعث شلوغی ذهن و آشفتگی فکری نشود. درعین‌حال، اگر این کتاب‌ها را به‌صورت نظام‌مند در کنار دروس اصلی بخوانید، نه‌تنها به درک بهتر علوم دینی کمک می‌کند، بلکه جهت‌دهی فکری، اصلاح دیدگاه و جهان‌بینی شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و مسیر روشن‌تری پیش‌روی شما قرار می‌دهد. در این سیر مطالعاتی، علاوه بر تنوع موضوعات، تنوع نویسندگان نیز در نظر گرفته شده است. با مطالعه این کتاب‌ها، با اندیشه‌های بسیاری از اندیشمندان و نویسندگان مهم معاصر آشنا می‌شوید که با نگاه اجتماعی و دینی خود، به درک بهتر گفتمان انقلاب اسلامی کمک شایانی می‌کنند. البته ممکن است بنا بر سلیقه‌ی خودتان، برخی از این کتاب‌ها را تغییر دهید یا کم و زیاد کنید، اما مهم این است که نظم در مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق را در اولویت قرار دهید تا بتوانید به‌خوبی از این مسیر مطالعاتی بهره ببرید. ______________ ــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
«خروج از دوگانه ثروت و فقر» 📝 ❖ در اسلام، هم ثروت و هم فقر هر دو باعث سختی و مشکلات است؛ توحید هست که خروج از بدبختی است؛ یعنی ممکن است که ثروت داشته باشید و ممکن است که فقیر باشید، [اما] نزاع بین فقیر و غنی نیست خلاف بیان شریعتی؛ شریعتی می گوید: «جنگ ما بین فقر و غنا است»؛ نه! نزاع ما بین استضعاف و غیر استضعاف (استکبار) است؛ بین استضعاف و استکبار است؛ یعنی ممکن است یک نفر پولدار باشد امّا جزء مستضعفین باشد نه مستکبرین و یک نفر ممکن است فقیر باشد امّا جزء مستکبرین باشد! یعنی مسئله سر جریان استکبار و استضعاف است نه مسأله سر فقر و غنا؛ یعنی این دوگانه های غلط از دوگانه های مارکسیستی است که در کشور ما آمده است؛ کما اینکه ممکن است یک نفر ثروتمند باشد و مستکبر باشد و آن طرف هم ممکن است یک نفر فقیر باشد و استضعاف باشد. ببینید اینها چندگانه است؛ یعنی ثروتمند یا فقیر بودن دلیل بر حقانیت یک نفر نیست؛ چون ممکن است یک نفر برای اسلام [مفید باشد]. تمام دعوای ما با غرب این است که هم مارکسیست ها آزادی می خواهند و هم لیبرال ها؛ لیبرال ها آزادی را برای فرد می خواهند و مارکسیست ها آزادی را برای اجتماع می خواهند؛ همه دعواها سر آزادی است و آزادی یعنی بی قیدی؛ بی قید کجا است؟ چه چیزی هست که اصلا قید ندارد؟ واقعیت مطلقه است و این درواقع تعین اجتماعی توحید می شود؛ ولی شما دارید دو جنبه آزادی برای فرد و آزادی برای اجتماع را سکولار می فهمید و درواقع می خواهید قید توحید نداشته باشد؛ اولاً قید توحید هست چه شما بخواهید و چه شما نخواهید؛ ولی نمی خواهید! یعنی دعوا سر این است که آن را اعتبار می کنید یا نمی کنید؛ وقتی آن را اعتبار نمی کنید دائماً إصر و اغلال گردن شما هست؛ یا گردن جامعه می اندازید و یا گردن فرد می اندازید یا گردن هر دو می اندازید که ما اعتقاد داریم گردن هر دو می افتد؛ در جریان های اجتماعی چه مارکسیست ها و چه لیبرال ها وقتی غالب می شوند، «إصر و اغلال» هم گردن اجتماع و هم گردن فرد می افتد. «يَضَعُ عَنۡهُمۡ إِصۡرَهُمۡ وَ ٱلۡأَغۡلَٰلَ ٱلَّتِی كَانَتۡ عَلَيۡهِمۡ» دنبال این هستیم که این إصرها را جمع کنیم. امام در چهل حدیث و جاهای دیگر می گوید که همه دنبال آزادی هستیم و همه دنبال خدا هستیم امّا تعیّن آن را اشتباهی می گیریم؛ نیچه به فیلسوفانی که می گویند دین را کنار می خواهیم بگذاریم می گوید - البته خود نیچه هم محل سوال است امّا از این جهت که اشکال می کند من تایید می آورم می گوید: شما کشیش های مکّاری هستید چون شما گفتید دین را کنار می گذاریم تا آزادی برای بشر بیاید؛ خود حرف های شما دین شد؛ یعنی خود شما پیغمبر شدید؛ شما یک سری کشیش های مکّار هستید یعنی همان کاری که کشیش ها می کردند را شما می کنید امّا اسم آن را عوض کردید و دین دنیایی درست کردید؛ دین سکولار درست کردید و نهایتاً هم ما را به آزادی نرسانید و قفس را بیشتر کردید که البته این مال نیچه نیست همانطور که وِبِر می گوید: «ما در قفس آهنین گیر کرده ایم و چاره ای هم نداریم و مجبور هستیم که در آن بایستیم.» چه شد؟ قرار شد که ما را آزاد کنید [در حالی که] همانطور که می دانید، وِبِر لیبرال است. 📄 برگرفته از جلسه 63 درس گفتار نظام فلسفی علامه ـــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ جنگ چگونه آغاز میشود؟ در نسبت عالم دینی و زمانه 📝 ● وقتی انسان جسمانیه الحدوث است یعنی با زمان شروع می کند، یعنی در قفس زمان محصور می شود، تاریخ او را احاطه کرده است و تاریخ تنها اینطور نیست که او را احاطه کرده باشد زمان و دوران او را هم احاطه کرده است، اینجاست که اگر او حقیقتی را یافته باشد، ممکن است تاریخ امکانِ استعدادی یافتن آن حقیقت را نداشته باشد، یعنی توان فهم آنچه او می گوید برای زمانۀ او حاصل نشده باشد، اینجاست که جنگ شروع می شود، جنگ تغییر دادن نسل ها، جنگ عوض کردن هویت ها، جنگ تغییر تاریخ و عالم دینی آنی است که از زمانِ خود فراتر رفته است حقیقتی را به چنگ آورده است و اینک به جنگ تاریخی با زمانۀ خود پرداخته است و می خواهد هویت ها را نشانه بگیرد، نه آنکه چیزی نیافته است می تواند تغییری در زمانه ایجاد کند چون او اسیر زمانه است، و نه آنکه فقط چیزی یافته ولی به جنگ زمانه برای تغییر نمی رود را می تواند عالم دینی نامید چون او نسبت خود را و مسوولیت خود را با زمان از دست داده است هویتی که این نام را به او داده است و به او عالمِ دینی گفته است، با او بیگانه شده و او را در انزوای مسوولیت خود به سر می برد، هر کدام از ما گرفتارِ یکی از این اطراف هستیم برخی از ما چون تنبل هستیم یا اینکه خود عالم پنداری مضمن داریم و یا گرایش به دیده شدن داریم و یا غافلیم و یا هر چیزی شبیه این زودتر از موعد برای تربیت نسل وارد کارزار می‌شویم و این خود یکی از دلایل تولید بلاگرهای طلبه است ،برخی از ما نیز با وجود بیش از بیست سال درس خواندن و توان تغییر نسل گرفتار بی مسؤولیتی و سکولاریسم هستیم و می ترسیم مبادا گردی بر دامن تقدس ما بنشیند،و ای کاش که علم برای ما استیلاء بر نفس فراهم می کرد نه استعلا که دومی هلاکت است و اولی سعادت 🔖 حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت