eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
208 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
04-msoha-ir.mp3
زمان: حجم: 8.4M
📻 جلسه 04 از درس گفتار منطق مقدماتی شهید مطهری؛ تاملی پیرامون تفاوت علم و ابزار 📆 1404.02.07 🔖سرفصل مباحث: - مرور جلسه گذشته بیان اجمالی تفاوت علم و ابزار(فن) ابتناء تفکر بر علم و ادراک تقسیم ادراک و علم به تصور و تصدیق و در آخر توصیه‌ای برای سالک علمی ــــــــــ 🎧 لینک معرفی دوره: 🖇 https://eitaa.com/msoha_ir/383 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻 🔗 https://B2n.ir/uf7878 👥عضویت در 👇🏻 🔗 https://eitaa.com/msoha_ir/415 ـــــــ 📼 مدرس: حجت الاسلام 📆 سال شروع دوره: 1404 👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان ⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه ــــــ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
«انقلاب کوپرنیکی و مسئله معرفت» کانت؛ پیش از او، معرفت به‌معنای مطابقت ذهن با واقعیت خارجی بود. 📝 پس از دوآلیسم دکارتی که ذهن و عین را از هم جدا کرد، راسیونالیسم شکل گرفت و معرفت را حاصل تعامل سوژه و ابژه دانست. کانت با انقلاب کپرنیکی خود، این ایده را دگرگون کرد و نشان داد که ذهن، واقعیت را از طریق مقولات پیشین (مانند مکان و زمان) می‌سازد، نه اینکه صرفاً آن را بازتاب دهد. به‌عقیده‌ی او، ما هرگز به‌خودِ واقعیت (نومن) دسترسی نداریم، بلکه تنها پدیده‌ها (فنومن) را از طریق چارچوب‌های ذهنی‌مان درک می‌کنیم. بنابراین، پرسش از «مطابقت ذهن با واقعیت» بی‌معناست، چون ذهن همواره جهان را با مفاهیم خود شکل می‌دهد. کانت به‌جای این پرسش، به بررسی ماهیت خودِ معرفت پرداخت و فلسفه را از بحث درباره‌ی تطابق ذهن و عین، به سوی تحلیل شرایط امکان معرفت سوق داد. 👈🏼 «ادامه مطالعه» ـــــــــــــــــــــ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
برای ایستادن مقابل تعلمیات غلط آن کسانی که مدعی دفاع از دین هستند قلم به دست گرفته ام. 📝 • این بنده از حدود بیست سال پیش که قلم به دست گرفته، مقاله یا کتاب نوشته‏ام، تنها چیزی که در همه نوشته‏‌هایم آن را هدف قرار داده‌ام حلّ مشکلات و پاسخگویی به سؤالاتی است که در زمینه مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است. • نوشته‏های این بنده، برخی فلسفی، برخی اجتماعی، برخی اخلاقی، برخی فقهی و برخی تاریخی است. با اینکه موضوعات این نوشته‏‌ها کاملا با یکدیگر مغایر است، هدف کلی از همه اینها یک چیز بوده و بس. • دین مقدّس اسلام یک دین ناشناخته است. حقایق این دین تدریجا در نظر مردم، واژگونه شده است، و علت اساسی گریز گروهی از مردم، تعلیمات غلطی است که به این نام داده می‌شود. این دین مقدّس در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر از ناحیه برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه و صدمه می‌بیند. • هجوم استعمار غربی با عوامل مرئی و نامرئیش از یک طرف، و قصور یا تقصیر بسیاری از مدعیان حمایت از اسلام در این عصر از طرف دیگر، سبب شده که اندیشه‌های اسلامی در زمینه‌های مختلف، از اصول گرفته تا فروع، مورد هجوم و حمله قرار گیرد. بدین سبب این بنده وظیفه خود دیده است که در حدود توانایی در این میدان انجام وظیفه نماید. ـــــــــــــــــــــ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
📚 نمایشگاه کتاب 1404 همراه با مدرسه سها 📗معرفی سیر مطالعاتی تخصصی و روش مطالعه برای دانش پژوهان علوم انسانی همزمان با برگزاری 36 امین نمایشگاه بین المللی کتاب 🔖 به زودی از مدرسه سها... 📖برنامه شما برای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور چیست؟ چطور از این فرصت برای آشنایی بهتر با جریانهای فکری و فرهنگی ایران استفاده میکنید؟ آیا برنامه ای برای خرید کتاب دارید؟ معیار شما برای انتخاب و خرید کتاب چیست؟ ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📚 نمایشگاه کتاب 1404 همراه با مدرسه سها 📗معرفی سیر مطالعاتی تخصصی و روش مطالعه برای دانش پژوهان علو
🔖 مطالعه بی برنامه مانند راه رفتن در کویر بدون قطب نما است. 📚 ضرورت داشتن برنامه مطالعات جنبی برای رسیدن به علوم انسانی اسلامی • کتاب‌هایی که می‌خوانیم همیشه دو لایه دارند: یک ظاهر نهایی و یک باطن بنیادی. هر کتابی که توسط یک نویسنده اندیشمند نوشته می‌شود، بر اساس مبانی و نظام فکری خاص خودش شکل گرفته است. وقتی کتاب‌های استاد شهید مطهری را می‌خوانید، می‌توانید این دو سطح را در نظر بگیرید. • کسی که می‌خواهد در زمینه علوم انسانی اسلامی به سطح اجتهاد برسد، نباید مانند کسی مطالعه کند که صرفاً به ظاهر و نتیجه نهایی کتاب‌ها اکتفا می‌کند. گاهی روش مطالعه از موضوع مطالعه و تعداد کتاب‌هایی که می‌خوانیم مهم‌تر است. • برای رسیدن به اجتهاد و تولید فکر در علوم انسانی اسلامی، علاوه بر تسلط عمیق بر مبانی علمی مانند منطق، اصول و فلسفه، باید یک سیر مطالعاتی منظم و روش‌مند نیز داشت. بدون این مسیر مشخص، حتی با وجود دانش قوی در مبانی، ممکن است نتوانیم به‌درستی با مسائل علوم انسانی مواجه شویم. • بسیاری از افراد هستند که در مبانی علمی (مانند فلسفه یا اصول فقه) توانایی بالایی دارند، اما نمی‌توانند این دانش را در حل مسائل کاربردی به کار بگیرند یا حتی اصلاً با مسئله‌ای مواجه نشده‌اند. یک سیر مطالعاتی خوب دو فایده مهم دارد: ۱. جهت درست را به ما نشان می‌دهد. ۲. مسئله‌های جدیدی در ذهن ما ایجاد می‌کند و به ما کمک می‌کند مبانی علمی را در نسبت با این مسائل بهتر بفهمیم. • اما باید توجه داشت که برنامه مطالعاتی چنین فردی باید بسیار دقیق و منظم باشد؛ زیرا همان‌طور که نداشتن مطالعه ما را متحجر و ناتوان می‌کند، مطالعه بی‌برنامه نیز می‌تواند ذهن را آشفته کند، از مسیر اصلی منحرف سازد یا حتی باعث سوءفهم مبانی علمی شود. • در مدرسه سها، برای دانش‌پژوهانی که در زمینه مبانی علوم انسانی فعالیت می‌کنند، یک سیر مطالعاتی عمومی طراحی کرده‌ایم تا در کنار مطالعه عمیق مبانی، از جنبه‌های دیگر نیز غافل نشوند. به زودی راجع به این سیر مطالعاتی بیشتر باهم صحبت خواهیم کرد. ـــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ امام خمینی؛ داستان تفکری که دیده نشد ● انقلاب اسلامی امام خمینی هرچند تنها برآمده از مبانی نظری نبود، اما بدون پشتوانهٔ عمیق عرفانی، فلسفی و فقهی ایشان، هرگز به پیروزی نمیرسید. متأسفانه شخصیت برجستهٔ امام در عرصهٔ سیاسی باعث شده است که جنبهٔ علمی او کمتر دیده شود. حتی میتوان گفت امروزه آثار علمی امام خمینی از جمله ناشناخته ترین کتاب هایی است که برای تداوم انقلاب اسلامی مورد مطالعه واقع میشود. ● اگرچه کتاب های زیادی دربارهٔ امام و برای امام نوشته شده، اما مهمترین اندیش های که به وقوع انقلاب اسلامی انجامید، در آثار و نوشته های خود امام خمینی نهفته است. این مبانی نظری، ظرفیت لازم را برای تکمیل مسیر انقلاب و گذر از «نظام اسلامی» به «دولت اسلامی» دارد. ● طلاب علوم دینی به عنوان اصلی ترین مخاطب این گنجینه ارزشمند متون علمی چقدر آن را مورد توجه قرار میدهند؟ ● به راستی، چند درصد از آثار علمی امام در میان نیروهای حزباللهی شناخته شده است؟ ● ارتباط اندیشه های علمی امام با انقلاب امروز چیست؟ ● و حوزه های علمیه، به عنوان بزرگترین نهادِ وامدار انقلاب و اندیشه های امام، تاکنون چه نقشی در احیای تفکر ایشان ایفا کردهاند؟ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
«تاملی در نسبت فلسفه و علوم انسانی» ❖ بخش دوم 📝 سخن در نسبت فلسفه و علوم انسانی، سخنی بس دشوار در عین حال سخنی ساده است، اگر در عنوان مسئله دقت کنیم، علم را خواهیم دید که دارای معانی مختلفی در حیث محصول اجتماعی خود و حتی در هویت های ثبوتی خود است علم گاهی به معنای پوزیتویستی است و علوم انسانی پوزیتویستی نیز در نسبت با آن شکل گرفته است، علم گاهی به معنای تفهّمی و تفسیری است (که در واقع در میان تفسیرگرایی پسامدرن و علم مدرن است و سعی دارد نسبتی بین آنها برقرار نماید مانند کاری که وبر تحت تاثیر ریکرت انجام داد) و علوم انسانی تفهّمی در نسبت با این معنای از علم شکل گرفته است و علم به معنای پسامدرن(اگر چنین اصطلاحی صحیح باشد که جای تامل است) که در واقع در این اصطلاح از علم، معنای علم از نظامِ علمی به آموزه تغییر می کند و بدین ترتیب سخن از اطلاعات خواهد بود، به دیگر بیان ما دربارۀ مطالعاتی دربارۀ یک چیز می توانیم سخن بگوییم و البته برداشت هر کسی به جهتِ اندماجات فرهنگی متعدد با دیگری فرق دارد. 👈🏼 « جهت مطالعه کامل این یادداشت کلیک کنید » 🔖 جهت مطالعه بخش اول این نوشته به لینک زیر مراجعه نمایید👇🏻 https://eitaa.com/msoha_ir/395 ـــــــــــــــــــــ ــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖ مجتهد واقعی در هر چند قرن یک بار پیدا میشود. • تفکیک بین مجتهد نظام ساز و مقلد در کلام . . . . . 🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻 🔗 https://B2n.ir/yf7882 _____ ــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه چهارم.MP3
زمان: حجم: 37.55M
📻 درس گفتار اصول مقدماتی شهید مطهری 📼 جلسه ۰۴ ــــــــــ 📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبت‌نام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻 🔗 https://B2n.ir/ee9902 ـــــــ 📼 مدرس: حجت الاسلام 📆 سال شروع دوره: 1404 👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان ⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه ــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت