❖ هرگز موقع یادگیری یک مطلب آن را ننویسید حتی اگر نصف اش را فراموش کنید!!!
📝 بیانی از شهید مطهری در #یادگیری_موثر فلسفه
آقايانى كه درس را مىنويسند توجه دارند كه نوشتن اين عيب را دارد كه مجال تفكر را از انسان مىگيرد، يعنى در حالى كه انسان مشغول نوشتن است مثل يك ضبط صوت مىشود و نمىتواند مطلب را جذب كند. در حالى كه دارد بحث مىشود اگر گوش كنيد و فكر كنيد مفيدتر است، همان رسمى كه طلبههاى قديم داشتند و خيلى رسم خوبى بود. نوشتن در هنگام درس در قم هيچ معمول نبود. ابتدا در مشهد معمول شد و بعد، از مشهد به قم سرايت كرد. اين، فكر انسان را ضعيف مىكند و نمىگذارد كه فكر قوى شود. طلاب قديم كوشش مىكردند كه در پاى درس، آن را جذب كنند و فكر كنند و به ذهن بسپارند؛ بعد كه مىرفتند، شب درس را مىنوشتند. گو اينكه ممكن بود مقدارى از مطالب از آنها فوت شود ولى همان مقدار كه مىماند خيلى بهتر بود، حتى اگر دو ثلث مطلب يا نصف مطلب مىماند. اين ارزشش بيشتر بود از اينكه همه را پاى درس بنويسند. خصوصاً حالا كه ضبط صوت هست اگر كسى بخواهد مىتواند بعد از درس از آن استخراج كند. حال نه اينكه اگر كسى بنويسد من ناراحت مىشوم، از نظر من فرقى ندارد؛ براى راهنمايى عرض كردم. اينها مسائلى است كه انسان تا دربارۀ آنها فكر نكند و فكرش ورزيده نشود آنها را درك نمىكند.
📕 مجموعه آثار استاد #شهید_مطهری (درسهاى اسفار (1 - 3))، جلد: ۱۱، صفحه: ۱۹۲
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
📮 کانال ایتا | وب سایت
📢 درس گفتار اصول فقه مقدماتی بر اساس تدریس کتاب آشنایی با علم اصول شهید مطهری به زودی از مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
🔸 مناسب عموم دانشجویان و طلاب و دانش پژوهان عرصه علم دینی
🎙 ارائه حجت الاسلام #احسان_مجاهد، از مدرسین مدرسه علوم انسانی سها، فارغ التحصیل سطوح عالی حوزه علمیه، کارشناس ارشد فلسفه علوم اجتماعی
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
- ضرورت فهم منطق در خوانش علوم انسانی فعلی چیست؟ - آیا در رسیدن به اجتهاد مطلوب در هندسه علامه طبا
📢 توی این گروه دارن راجع به این بحث میکنن که:
🔹نقش منطق در رسیدن به علوم انسانی اسلامی چیه؟
🔸آیا منطق فقط به این دلیل که جلوی خطای فکری رو میگیره، نسبت به بقیه علوم اهمیت داره، یا میتونه تأثیر مهمتر و قویتری داشته باشه؟
🔹اصلاً میشه با تکیه به علم منطق، مشکل معرفتشناسی و خطا رو حل کرد؟
🔸این فکر که منطق میتونه مسئلهٔ معرفت شناسی رو حل کنه، از کجا وارد علم منطق شده؟
🔹چنین انتظاری از منطق، درسته؟
👈🏼 اگه شما هم جوابی برای این سوالات دارین، عضو گروه منطق مدرسهٔ سها بشین و توی این بحث شرکت کنین تا یه گفتگوی مفید و سازنده برای خودتون و بقیهٔ دانش پژوهان شکل بدین!
📻 ارائه درس گفتار اصول فقه مقدماتی، با محوریت کتاب آشنایی با اصول شهید مطهری
«با تمرکز بر تبیین تمایز نظام اعتباریات از حقیقیات»
🎧 معرفی دوره:
این دوره ویژهٔ نوآموزانی طراحی شده است که آشناییِ قبلی با علم اصول فقه ندارند.
در قالب یک دورهٔ کوتاهِ آموزشی (حدود ۳۰ جلسه) و با بیانی روان، درکی کلی از ماهیت، اهداف و جایگاهِ علم اصول فقه ارائه میشود. همچنین، ساختارِ مفهومیِ پایه — شامل مهمترین مسائل، اصطلاحات و مفاهیم کلیدی این علم — بهشکلی نظاممند تبیین میگردد.
ازجمله دستاوردهای این دوره، آشناییِ مقدماتی با روشهای استنباط و استخراجِ احکامِ شرعی بر پایهٔ اصول فقه است که بهصورت کاربردی و با مثالهای ملموس آموزش داده میشود.
ـــــ
🎯 مهمترین ویژگی ها:
-۳۰ جلسهٔ آموزشی با بیانی روشن و قابلدرک
-ارائهٔ تصویر کلی از علم اصول فقه و کاربردهای آن
-تبیین چارچوب مفهومی پایه، شامل مهمترین مسائل، اصطلاحات و مفاهیم کلیدی
-آموزش مقدماتی روشهای استنباط و استخراج متون شرعی بهصورت کاربردی
ـــــــ
📌 برای دریافت جلسات و ثبتنام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻
🔗 https://B2n.ir/ee9902
ـــــــــــ
📼 مدرس: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
📆 سال شروع دوره: 1404
👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان و علاقه مندان به علوم اسلامی
ــــــ
#درس_گفتار
#اصول_فقه #درس_گفتار_اصول #اعتباریات
#شهید_مطهری
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 ارائه درس گفتار اصول فقه مقدماتی، با محوریت کتاب آشنایی با اصول شهید مطهری «با تمرکز بر تبیین تما
ج1مقدمه_۰۵۳۴۰۸.MP3
زمان:
حجم:
4.36M
🎙معرفی دوره اصول فقه مقدماتی
📼 ارائه: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
🔖سرفصل مباحث صوت:
این دوره ویژه نوآموزانی طراحی شده است که پیشینهای در علم اصول فقه ندارند.
در قالب یک دوره کوتاهِ آموزشی(در حدود۳۰جلسه ) و با بیانی ساده، تصویری کلی از ماهیت، اهداف و جایگاه علم اصول فقه ارائه میشود. همچنین چارچوب مفهومیِ پایه، شامل مهمترین مسائل، اصطلاحات و مفاهیم کلیدی این علم، به گونهای نظاممند تبیین میگردد.
از جمله دستاوردهای این دوره، آشنایی مقدماتی با روشهای استنباط و استخراج احکام شرعی بر پایه اصول فقه است که به صورت کاربردی و با مثالهای قابل درک آموزش داده میشود
#درس_گفتار #معرفی_دوره
#اصول_فقه #درس_گفتار_اصول #اعتباریات
#شهید_مطهری
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
🎙معرفی دوره اصول فقه مقدماتی 📼 ارائه: حجت الاسلام #احسان_مجاهد 🔖سرفصل مباحث صوت: این دوره ویژه نوآ
1-msoha-ir.MP3
زمان:
حجم:
21.29M
📻 #نمونه_صوت، درس گفتار اصول فقه مقدماتی شهید مطهری؛ جلسه اول
🔖 سرفصل مباحث جلسه اول:
1. تبیین عنوان «اصول فقه»
- تبیین جایگاه اصول فقه به عنوان پایه ها و اصول برای استنباط احکام فقهی.
2. مفهومشناسی فقه
- واکاوی معنای لغوی فقه (فهم عمیق) در مقابل تعریف اصطلاحی آن (علم استخراج احکام عملی شرعی).
- تحلیل قیود و محدودههای تعریف رایج فقه به شکل اجمال
3. آشنایی با دو معنا از فقه
- «فقه بالمعنی الاخص»و«فقه بالمعنی الاعم» .
- ترسیم گستره مسائل هر دو معنا از فقه
4. آشنایی با پیشنیازهای لازم علمی یک فقیه
ــــــــــ
📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبتنام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻
🔗 https://B2n.ir/ee9902
ـــــــ
📼 مدرس: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
📆 سال شروع دوره: 1404
👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان
⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه
ــــــ
#درس_گفتار #اصول_مقدماتی
#اصول_فقه #اعتباریات
#شهید_مطهری
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
مدرسه علوم انسانی سها
📻 ارائه درس گفتار اصول فقه مقدماتی، با محوریت کتاب آشنایی با اصول شهید مطهری «با تمرکز بر تبیین تما
2-msoha-ir.MP3
زمان:
حجم:
23.02M
📻 #نمونه_صوت، درس گفتار اصول مقدماتی شهید مطهری؛ جلسه دوم
🔖 سرفصل مباحث جلسه دوم:
1. تعریف و ماهیت علم اصول فقه
- بررسی تعریف علم اصول فقه به عنوان «دانش قواعد استنباط احکام شرعی».
- تحلیل حیثیت آلی (ابزاری) و فنّی این علم؛ یعنی نقش آن به مثابه «روششناسی اجتهاد» در خدمت فقه.
2. تبیین ساختار قاعدهمحور اصول فقه
- تبیین این گزاره که «اصول فقه از سلسله ای از بایدها سخن می گوید»
- نقد و بررسی اجمالی دیدگاه کسانی که مسائل اصول فقه را شکلدهندهٔ کبریات قیاس فقهی میدانند.
3. آشنایی با قیاس اصولی و فقهی
با ذکر مثالی کاربردی.
4. بیان وجه ضرورت و نیازمندی به علم اصول فقه
ــــــــــ
📌 برای مشاهده همه جلسات و ثبتنام به صورت رایگان، به سایت ما مراجعه کنید.👇🏻
🔗 https://B2n.ir/ee9902
ـــــــ
📼 مدرس: حجت الاسلام #احسان_مجاهد
📆 سال شروع دوره: 1404
👥 سطح: مقدماتی، عموم طلاب و دانشجویان
⏰ زمان انتشار جلسات: هر هفته یک الی دو جلسه
ــــــ
#درس_گفتار #اصول_مقدماتی
#اصول_فقه #اعتباریات
#شهید_مطهری
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ انواع ساختار جوامع انسانی
📝 #یادداشت
در بررسی ساختار جوامع انسانی، با سه حوزه تحلیلی مواجه هستیم:
1. فرد بما هو فرد (فرد بهمثابه موجودی مستقل)
2. فرد بما هو اجتماع (فرد در جایگاه کنشگر اجتماعی)
3. اجتماع بما هو اجتماع (جامعه بهمثابه یک کل نظاممند)
۱. فرد بما هو فرد
این حوزه به ماهیت انسانیِ مستقل از جامعه میپردازد. در این چارچوب، فرد بهعنوان موجودی خودبسنده در نظر گرفته میشود که فارغ از حضور دیگران، نیازهای ذاتی مانند آب، غذا، امنیت، و لذتهای درونی را تجربه میکند. حتی در شرایط فرضیِ عدم وجود جامعه، این نیازهای اولیه (به تعبیر برخی اندیشمندان، "نیازهای سلسلهمراتبی مازلو") پابرجا هستند. برای مثال، انسانِ نخستین در انزوا نیز بهدنبال تأمین این ضروریات بود. این سطح از تحلیل، بر "فردیت محض" تأکید دارد.
۲. فرد بما هو اجتماع
این حوزه به کنشهای فرد در تعامل با ساختارهای اجتماعی اشاره دارد. بسیاری از نیازها و رفتارها (مانند ازدواج، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، یا التزام به حقوق دیگران تحت عنوان "حقالناس" در فقه اسلامی) تنها در بستر جامعه معنا مییابند. برای نمونه، مفهوم "چراغ قرمز" بهعنوان یک هنجار اجتماعی، در غیاب جامعه فاقد موضوعیت است. بنابراین، فرد در این سطح، "کنشگر اجتماعی" است که هویت و رفتارش تحت تأثیر روابط جمعی شکل میگیرد.
۳. اجتماع بما هو اجتماع
این سطح، جامعه را بهعنوان یک کلیت مستقل از اعضای آن تحلیل میکند. فرهنگ، اقتصاد، و نهادهای اجتماعی (مانند نوروز یا اقتصاد مقاومتی) حتی با تولد یا مرگ افراد خاص تداوم مییابند. برای مثال، خطاب قرآن به یهودیان مبنی بر "شما کسانی بودید که پیامبران را کشتید" (آیه ۹۱ سوره بقره)، ناظر به هویت جمعی است، نه افراد خاص. این نشان میدهد جامعه دارای "شخصیت تاریخی" است که قوانین و روحیهای کلان بر آن حاکم است و افراد را -گاه بهرغم میلشان- تحت تأثیر قرار میدهد.
جمعبندی:
برای تحلیل جامع انسان، باید این سه ساحت را همزمان در نظر گرفت:
- تأثیرپذیری فرد از نیازهای ذاتی (فرد محض)
- نقشپذیری در تعاملات اجتماعی (فرد اجتماعی)
- انقیاد در برابر ساختارهای کلان جامعه (اجتماع بما هو اجتماع)
این چارچوب سهبعدی، امکان درک بهتری از دینامیک فرد و جامعه را فراهم میکند.
📌 برداشتی از جلسات حجت الاسلام #علی_اسدی
_________
#جامعه #ساختار_جوامع #جامعه_شناسی
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
❖ در مذمت آخوند هایی که عمده وقتشان را بررسی احکام حیض و نفاس گرفته است.
📝 #سید_روح_الله_خمینی
دست هاى اجانب براى اينكه مسلمين و روشنفكران مسلمان را، كه نسل جوان ما باشند، از اسلام منحرف كنند، وسوسه كردهاند كه اسلام چيزى ندارد؛ اسلام پارهاى احكام حيض و نفاس است! آخوندها بايد حيض و نفاس بخوانند! حق هم همين است! آخوندهايى كه اصلاً به فكر معرفى نظريات و نظامات و جهانبينى اسلام نيستند، و عمدۀ وقتشان را صرف كارى مىكنند كه آنها مىگويند و ساير كتاب هاى اسلام را فراموش كردهاند، بايد مورد چنين اشكالات و حملاتى قرار بگيرند. آنها هم تقصير دارند؛ مگر خارجي ها تنها مقصرند؟ البته بيگانگان براى مطامع سياسى و اقتصادى كه دارند از چند صد سال پيش اساس را تهيه كردهاند؛ و به واسطۀ اهمالى كه در حوزههاى روحانيت شده موفق گشتهاند. كسانى در بين ما، روحانيون بودهاند كه ندانسته به مقاصد آنها كمك كردهاند تا وضع چنين شده است.
.
.
.
.
.
🖼 برای مشاهده سایر عکس نوشته ها در گالری سها به لینک زیر مراجعه نمایید 👇🏻
🔗 https://B2n.ir/yf7882
_____
#عکس_نوشته #استوری
#علوم_انسانی #تحول_حوزه #تحول_علوم_انسانی
ـــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
💻 #منوی_دسترسی
📄فهرست گفتارها و درس گفتار های مدرسه سها
📌 درس گفتارها:
🔹 سطح تخصصی:
🎙 درس گفتار نظام فلسفی علامه 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/341
🎙درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/348
🔸 سطح مقدمات:
🎙درس گفتار منطق شهید مطهری 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/382
🎙 درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/430
📄 فهرست معرفی درس گفتار ها👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/438
ـــــــــــ
📌 گفتار ها:
🎧جریان شناسی سیاسی ایران معاصر
- https://eitaa.com/msoha_ir/362
🎧گفتاری پیرامون دین و دنیای جدید👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/346
🎧بحثی پیرامون فلسفه شب های قدر👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/344
🎧شرح بخش هایی از خطبه متقین 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/345
🎧 کوتاه گفتارهایی پیرامون سفر الی الله👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/353
🎧 گفتاری پیرامون فلسفه نماز 👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/357
🖼 گالری عکس نوشته ها 👇🏻
https://eitaa.com/msoha_ir/352
🌐 #راهنمای_ثبت_نام دوره ها👇🏻
📱 https://eitaa.com/msoha_ir/401
#فهرست
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت
📄 لینک معرفی درس گفتارهای مدرسه سها:
🎙 معرفی درس گفتار نظام فلسفی علامه طباطبایی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/411
🎙 معرفی درس گفتار منطق ذهن شناسی 👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/463
🎙 معرفی درس گفتار منطق شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/383
🎙 معرفی درس گفتار اصول فقه شهید مطهری👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/431
🎙 معرفی درس گفتار مبانی فلسفی نظام سازی👇🏻
- https://eitaa.com/msoha_ir/539
#منوی_دسترسی #معرفی
#درس_گفتار
ــــــــــــــــــــ
✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻
📮 کانال ایتا | وب سایت