eitaa logo
مدرسه علوم انسانی سها
2.1هزار دنبال‌کننده
201 عکس
1 ویدیو
59 فایل
مدرسه سها: بنیادهای فلسفیِ اسلامیِ علوم اجتماعی • مدرسه آزاد علمی برمحوریت گفتمان فکری علامه طباطبایی و امام خمینی •از مقدمات تا اجتهاد؛ حوزه و دانشگاه کافی نیست 🌐 Www.msoha.ir ❖ فهرست محتوا: https://eitaa.com/msoha_ir/389 👥 ارتباط: @taha_mojahed
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 چرا درس‌گفتار علامه؟ - توجه به ویژگی‌های فلسفی علامه طباطبایی به عنوان یک مکتب مستقل، جدا از مکتب فلسفه‌ی ملاصدرا، از جمله نکات مهمی است که در این درس‌گفتار به آن پرداخته می‌شود. - علامه طباطبایی به عنوان بنیان‌گذار مکتب فلسفی "اصالت الواقعیت"، ظرفیت‌ها و امکانات جدیدی را به فلسفه‌ی اسلامی افزوده است که پیش از او چنین نظامی در فلسفه وجود نداشته است. - تمرکز بر تأثیر این "کلان‌نظام" در تمام گزاره‌های فلسفی و نشان دادن چگونگی تحول مفهوم گزاره‌ها بر اساس نظام جدید علامه طباطبایی، از ویژگی‌های اصلی این درس‌گفتار است. --- 🔍 چرا این درس‌گفتار مهم است؟ - شناخت مکتب فلسفی علامه به عنوان یک جریان مستقل نه به عنوان یک جریان نئوصداریی - درک تحولات فلسفی ناشی از نظام "اصالت الواقعیت" - تبیین تأثیرات عمیق این مکتب بر گزاره‌های فلسفی -تبیین تفاوت آرا فلسفی شاگردان علامه با خود ایشان --- 📌 ❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها https://eitaa.com/msoha_ir
حضرت امیرالمومنین برای بسط علم شمشیر میزد! در اوج نهضت هم نباید علم آموزی را کنار گذاشت. • اینطور نباشد که حالا بگویید که حالا که وقت نهضت است دیگر درس هیچی! این غلط است. علم همه چیز است؛ علم همۀ جهات است. حضرت امیر برای علم شمشیر می‌زد، برای توحید شمشیر می‌زد، برای بسط فقه شمشیر می‌زد. خیال نکنید که حالا که ما وارد شدیم در مسائل سیاسی، دیگر نباید وارد به مسائل علمی بشویم. شما که جوانید باید فقاهت ایجاد کنید، فقاهت در خودتان ایجاد کنید؛ باید فقیه بشوید، فقیه، از او کار می‌آید اما فقیه مهذب، طلبۀ مهذب، انسان مهذب، ملت مهذب. همه باید اخلاق خودشان را تهذیب کنند، همه باید جهاد با نفس بکنند لکن شماها اَوْلی هستید __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
• با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مخاطبین فرهیخته مدرسه سها؛ ضمن عذرخواهی از شما عزیزان به جهت اختلال پیش آمده در بارگذاری مطالب کانال به زودی طبق روال سابق فعالیت خود را از سر خواهیم گرفت. 🙏🏻🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
My Recording25-403.11.06.mp3
زمان: حجم: 43.13M
📼 نظام فلسفی علامه طباطبایی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📕 شماره جلسه: 📆 تاریخ جلسه: 403.11.06 ــــــــــــــــــــــــــــ 📝 خلاصه: ادامه متن بوعلی در منطق شفاء مقاله ثانیه فصل ثانیه در مورد معانی ذاتی برهان اعتراض ذاتیه و غریبه ــــــــــــــ 🔹 کلیدواژه اصلی : ــــــــــ 🔸 کلیدواژه فرعی: ـــــ ▫️ کلیدواژه اشخاص: ___________ ـــــــــــ ❖مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ ༺ https://eitaa.com/msoha_ir
My Recordingتتمه جلسه25.mp3
زمان: حجم: 2.51M
🎙درس گفتار تتمه جلسه 25 📆 تاریخ جلسه: 403.11.06
جلسه بیست و پنجم.docx
حجم: 6.28M
📝 پیاده شده جامع نظام فلسفی علامه طباطبایی❝ جلسه: 25 📆 تاریخ جلسه:403.11.06 📼 مدرس: حجت الاسلام علی اسدی 📝 سرفصل‌های اصلی جلسه بیست و پنجم فلسفه: _بحث در مورد عرض ذاتی: -مرور مباحث گذشته در عرض ذاتی. _ذاتی به معنای اخذ در حد به عنوان معنای دوم ذاتی باب برهان، متضمن شرط اولی بودن است. _باید رابطه موضوع مسئله و موضوع صناعت با محمول مسئله، به نحو اولی و لذاته باشد. - اولی بودن محمول علاوه بر درست کردن ذاتی باب موضوع علم، ذاتی باب برهان را نیز درست می کند. _برهان اولی بودن محمول ذاتی. -با فهم اولی، قرار دادن بلاواسطه در مقابل معنای دوم ذاتی صحیح نمی باشد. -وقتی گفته می شود محمول مسئله نسبت به موضوع علم اولی است، یعنی موضوع علم در حدش اخذ شده است. _تخصیص خوردن اعراض غریبه به موضوع علم و زائل شدن غرابتشان،به واسطه قید تکوینی است. _در تخصیص خوردن اعراض غریبه به وسیله اعم بودن، فقط اولی و بلا واسطه فی العروض بودن برای موضوع علم کفایت نکرده و این اعم بودن، باید تساوی را هم درست کند تا محمول، ذاتی موضوع علم باشد. _تفاوت امر اخص و لامر اخص. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📝 __ مدرسه علوم انسانی اسلامی ❞ سها ❝ https://eitaa.com/msoha_ir
❖ برای تحول علوم انسانی باید متون دیگران را هم خواند و مجتهدانه قضاوت کرد. 📝 ... علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، علوم اقتصادی و مسائل گوناگونی که برای اداره یک جامعه و یک کشور به صورت علمی لازم است، به نو آوری و نو اندیشی علمی - یعنی اجتهاد - احتیاج دارد... ــــــــــــــــ ـــــ ___________ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 🌐 https://eitaa.com/msoha_ir
❖ بحران غرب زدگی مضاعف و گمنامی سنت فکری امام خمینی در ایران 📝 • یکی از مشکلات اساسی تولید علم در ایران این است که سنت ما را با معیارهای سنت غربی تفسیر میکنند. به عنوان مثال، هایدگر که ادعا میکند ضد غرب است، یا برخی از حوزویان که علوم اسلامی را رد میکنند، با این چالش مواجه هستند که مفاهیمی مانند "عقل" را در سنت ما به شیوهای غربی درک میکنند. حتی مفاهیمی همچون مساوات، اقتصاد، سنت، و تئوری را نیز به آنان ارائه میدهیم، اما آنها این مفاهیم را با نگاهی غربی تفسیر میکنند. • چه جریان هایی که با آگاهی تفکر غرب را در ایران انتخاب کرده اند و غرب زده هستند و چه آن هایی که چنین ادعایی ندارند متاسفانه مفاهیم سنت مارا در چارچوب اندیشه‌های هایدگر تفسیر میکنند. این گروه ها در نهایت تفاوت چندانی با هم ندارند. آنها مفاهیم را در قالب سنت فکری کانت، هایدگر، هگل، یا مارکسیسم توضیح میدهند. برای مثال، وقتی مفهوم عدالت را به آنان ارائه میدهید، آن را به شیوه‌ای مارکسیستی معنا کرده و بازتاب میدهند. • سپس به سراغ عبارات امام (ره) میروند و هر جمله‌ای را که به نفعشان است، در همان چارچوب قرار میدهند و میگویند: «ببینید، من پانصد عبارت از امام دارم که نظرم را تأیید میکند.» یا گروهی دیگر ادعا میکنند که امام به دموکراسی و آزادی بیان به سبک غربی معتقد بود و تمامی سخنان ایشان را به نفع دموکراسی غربی مصادره میکنند. • هیچ‌کس تلاشی نمیکند تا به درستی بفهمد امام چه میگوید. این نوعی تحجر است. چه در حوزه و چه در دانشگاه، چه کسانی که خود را مدرن میدانند و چه آنانی که ادعای غربزدگی ندارند، همه در نهایت دچار غربزدگی هستند. ما این پدیده را «غربزدگی مضاعف» نامیدهایم. هر مفهومی که به این افراد ارائه شود، آنها آن را در چارچوب مفهومی خود قرار داده و سپس تفسیر میکنند. - ع.ا؛ گاه نوشت های یک سهایی ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 🌐 https://eitaa.com/msoha_ir
❖ انسانی که پروژه فکری اش مشخص نباشد، شاید همه چیز بداند اما در واقع چیزی بلد نیست. 📝 ممکن است انسانی خیلی بااستعداد باشد اما کوشش فکری‌اش پراکنده باشد؛ یعنی می‌خواهد در همه رشته‌ها سری زده باشد، مدتی از عمرش را صرف این علم می‌کند و مدتی را صرف آن علم و به قول آن ضرب‌المثل عربی در هر دیگی کفگیری دارد، از هر جایی اطلاعی دارد، اما در واقع از هیچ چیزی هیچ نمی‌داند؛ یعنی در واقع در هیچ رشته‌ای متخصص نیست. طبعا این طور اشخاص با اینکه در همه چیز سررشته دارند، ولی متخصصین هیچ علمی آنها را قبول ندارند. شنیده‌اید که در میان علما بعضی جامع بودند؛ یعنی در همه رشته‌ها وارد بودند، مثل شیخ بهایی. البته شیخ بهایی واقعا هم مرد فوق‌العادهای بوده و در همه رشته‌ها سری داشته است. ادیب بوده، مفسر بوده، ریاضیدان بوده، فقیه بوده، حکیم و فیلسوف بوده، و در همه این رشته‌ها کتاب نوشته، اما خودش جمله‌ای دارد که می‌گوید: «غَلَبْتُ عَلی کلِّ ذی فُنونٍ وَ غَلَبَ عَلَی کلُّ ذی فَنٍّ» یعنی با هر آدم ذی‌فنونی که مثل خودم در همه فنون وارد بود نبرد کردم بر او پیروز شدم، ولی با هر فردی روبرو شدم که متخصص در یک رشته بود شکست خوردم. نتیجه این شده که هیچ ریاضیدانی شیخ بهایی را به عنوان یک ریاضیدان قبول ندارد؛ یعنی اگر بخواهیم مثلا ریاضیات او را با ریاضیات غیاث‌الدین جمشید کاشانی مقایسه کنیم [قابل توجه نیست. [همچنین هیچ فقیهی او را به عنوان یک فقیه درجه اول قبول ندارد. فقه او در مقابل فقیه معاصرش مقدس اردبیلی جلوه‌ای ندارد. و نیز هیچ ادیبی و هیچ حکیم و فیلسوفی او را قبول ندارد. اگر در حکمت و فلسفه او را پهلوی معاصرش میرداماد بگذارند، طرف نسبت نیست. مفسرها هم او را قبول ندارند. خلاصه همه چیز می‌دانسته ولی در هیچ رشته‌ای متخصص نبوده است. 📚 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج13، ص168 ــــــــ _______ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 🌐 https://eitaa.com/msoha_ir
❖ اجتماع نباید قید و بند علم بشود، علم باید حاکم بر اجتماع باشد. "نقدی بر سیاست زدگی جریان علم در ایران معاصر" 📝 • امروزه اکثریت دانش پژوهان متاسفانه به راحتی نابترین مفاهیم فلسفی را به مفاهیمی آغشته به سیاست تبدیل میکنند. ما نمیگوییم فلسفه نباید کاربرد اجتماعی داشته باشد، اما تأکید میکنیم که پیش از هر چیز، باید فلسفه را به درستی فهمید. هنگامی که میخواهیم جامعه را درک کنیم، نباید آن را از دریچه سیاست زدگی بفهمیم. بر این مسئله تأکید فراوان داریم که در ایران، سیاست زدگی به شدت رواج دارد. • به عنوان مثال، اگر ما بپرسیم که نظر شما درباره فلان رئیس جمهور چیست، آیا میتوانید در این مورد اظهار نظر کنید؟ حتی برای صحبت درباره یک رئیس جمهور نیز باید او را در چارچوب یک نظام مفهومی فلسفی تحلیل و بررسی کرد. این بدان معنا نیست که او خود دارای دستگاه مفهومی فلسفی است یا نظری خاص دارد، بلکه این ما هستیم که باید او را درون یک دستگاه مفهومی فلسفی تحلیل کنیم. فرض کنید او فردی عوام است؛ در این صورت، باید بتوانیم آن فرد عامی را در چارچوب فلسفی توضیح دهیم. همه چیز را میتوان در دستگاه مفهومی فلسفه مورد بحث قرار داد. • فلسفه حتی با کوچکترین جزئیات زندگی نیز سر و کار دارد. این که ما توانایی انجام چنین کاری را داریم یا نه، به اصل قضیه ارتباطی ندارد. غرب توانسته است دستگاه مفهومی خود را شکل دهد و این امر حاصل ۴۰۰ سال تلاش است. کانت نیز با استفاده از این پیشینه، «نقد عقل محض» را نوشت و کتابی با عنوان «سنجش خرد ناب» به رشته تحریر درآورد. کانت با نوشتن سه نقد، تمامی مفاهیم فرهنگ، سیاست، اقتصاد و غیره را در قالب یک دستگاه مفهومی منسجم ارائه کرد. پس چرا ما نتوانیم؟ ما از توانایی های بیشتری برخورداریم و پیشینه غنی فلسفی، دینی و روایی در اختیار داریم. این میراث را نباید دستکم گرفت. • کانت ۱۲ سال برای نوشتن یک کتاب وقت صرف کرد و با دوری از حواشی، به نتیجه رسید. اما اگر ما ۱۲ سال برای نوشتن کتابی تلاش کنیم، بلافاصله به ما برچسب سکولار زده میشود. متأسفانه امروزه به افرادی که میخواهند متمرکز بر روی یک کار علمی باشند، برچسب سکولار زده میشود، تنها به این دلیل که در گوشه ای مشغول فعالیت علمی هستند. در حالی که حتی اگر ما نیز بخواهیم کار علمی متمرکزی انجام دهیم، باز هم آن کار در خدمت انقلاب و پیشرفت جامعه خواهد بود. این چه ارتباطی با سکولاریسم دارد؟ برخی میگویند علم باید در بستر اجتماع شکل بگیرد، اما علمی که در چنین بستری متولد شود، قطعاً عوامزده و سیاستزده خواهد بود. علم باید فراتر از اجتماع و با نظارت بر آن شکل گیرد. البته این بدان معنا نیست که علم نباید به اجتماع توجه کند، اما اجتماع نباید به عنوان قید و بند برای علم عمل کند. این نکته از اهمیت بالایی برخوردار است. 📕 - ع.ا؛ گاه نوشت های یک سهایی ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 🌐 https://eitaa.com/msoha_ir
• علم نباید سیاست زده بشود؛ علم باید حاکم بر جامعه باشد. ـــــ ____ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 🌐 https://eitaa.com/msoha_ir