eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻جهاد در موضع‌گیری‌ها ✍️احمدحسین شریفی امیرمؤمنان علیه السلام در ضمن سخنانی (که در حکمت ۳۱ در نهج البلاغه آمده است) «صبر» و «یقین» و «عدل» و «جهاد» را به عنوان ارکان و پایه‌های چهارگانه «ایمان» ذکر می‌کند و سپس هر کدام از این چهار پایه را به چهار شعبه تقسیم می‌کند. «موضع‌گیری صادقانه» یا «صداقت در موضع‌گیری‌» (الصِّدْقِ فِي الْمَوَاطِنِ‌) را در کنار «امر به معروف» و «نهی از منکر» و «مرزبندی با فاسقان» به عنوان یکی از شعب چهارگانه جهاد ذکر می‌کند. «صدق در مواطن» یعنی اینکه صادقانه در همه میادین معنوی و اجتماعی و سیاسی حاضر شدن. یعنی کسی که در مواقع حساس، در موقعیت‌های هزینه‌دار، در بزنگاه‌های تاریخی و به طور کلی در موضع‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی صداقت داشته باشد، از زمره مجاهدان فی سبیل الله است. و کسی که در بزنگاه‌های سکوت کند و رفتار یا گفتاری خنثی داشته باشد، یا در موضع‌گیری‌ها بی‌صداقتی داشته باشد و به اصطلاح یکی به نعل بزند و یکی به میخ، نه تنها اهل جهاد فی سبیل الله نیست؛ که باید در ایمان خود شک کند. زیرا بر اساس این سخن حکمیانه امیرمؤمنان علیه السلام، یکی از مهم‌ترین پایه‌های ایمان را از دست داده است. آن حضرت در سخن دیگری نیز در پاسخ سؤال صعصعة بن صوحان که پرسید: «أَيُّ النَّاسِ أَصْدَقُ؟؛ راست‌گوترین مردمان کیست؟» فرمود: «مَنْ صَدَقَ فِي الْمَوَاطِنِ‌؛ کسی که در مواطن صادق باشد» @Ahmadhoseinsharifi 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
امام جمعه مردمی طراز انقلاب اسلامی ✍️علی محمدی هوشیار پس از انقلاب اسلامی، نقش امام‌جمعه دیگر محدود به خطبه و حضورهای نمادین نیست و این جایگاه مهم؛ مسئولیتی اجتماعی، فرهنگی و حتی مدیریتی دارد. اگر پیش از انقلاب، امام‌جمعه را یک چهره‌ مذهبی محدود به مصلی می دانستند، امروز از جایگاه امامت جمعه توقعات دیگری دارند. امام جمعه انقلاب اسلامی باید مسأله شناس و مسأله یاب، همراه واقعی مردم و هدایتگر فرهنگی شهر باشد، نه صرفاً تولیدکننده‌ تصاویر احساسی یا حرکات نمایشی! گاهی شاهد اقدامات نمایشی و شعاری، هرچند با نیت خیر هستیم، که تمامی اینها در دراز مدت نتیجه برعکس می‌دهد. مثلا امام‌جمعه‌ای عکس جوشکاری از خود منتشر می‌کند، یا دیگری روی ماشین تویوتا ایستاده و خطبه می‌خواند، یا حضورهای مشابه دیگری که تنها قاب متفاوت می‌سازند اما معنای عمیق اجتماعی ندارند. اینجا مردم حق دارند بپرسند: «این کارهای نمایشی شما دقیقاً چه مشکلی از ما حل می‌کند؟» تفاوت عصرها همین‌جاست. امام‌جمعه طراز مردمی در انقلاب اسلامی، باید فراتر از قاب‌ها، با شناخت واقعی از دردها و مسائل شهر، با تحلیل دقیق و حضور مؤثر و مسئولانه، نقش‌آفرینی کند. اگر اینگونه شد؛ مردم در چنین امام‌جمعه‌ای نه یک سلبریتی مذهبی، بلکه یک همراه آگاه، متفکر و پاسخ‌گو را جستجو می‌کنند. @howzavian_zanjan
🔸خودمونی ✍️ جواد جعفری چندی پیش با دوستی که در آلمان مشغول تحصیل است گفت‌وگو می‌کردم. از فضای علمی دانشگاه‌هایشان برایم می‌گفت و من واقعاً متعجب شدم. بیش از همه وقتی بود که فهمیدم رابطه‌ای جدی با هگل ندارند؛ گویی هگل را بیشتر متفکری تاریخ‌گذشته می‌دانند. این برایم عجیب بود، چون همیشه حس می‌کردم زبان جهان امروز هنوز از میان گفت‌وگوهای همین فیلسوفان می‌گذرد. حیرتم زمانی بیشتر شد که در میانه‌ی بحث‌ها از «لوح محفوظ» و نسبت آن با زبان صحبت کرد. برایش تقسیم فقه به اکبر و اوسط و اصغر را فرستادم و این بخش برایش بسیار جذاب بود. همان‌جا بهتر فهمیدم که احیای تراث فقط مسئله‌ای درونی یا طلبگی نیست؛ در بعضی فضاهای علمی جهان واقعاً مورد توجه و نیاز است. به‌نظرم جهان جدید، در عمق خود، هنوز دنبال حقیقت است با اینکه می‌داند حقیقت هیچ‌گاه به‌طور کامل به دست نمی‌آید. شاید همین نرسیدن است که جهان را زنده نگه می‌دارد؛ چون اگر رسیدن قطعی بود، معنا تمام می‌شد. در میان این جست‌وجو، انسان‌هایی هستند که می‌خواهند با جهان دیالوگ کنند، نه اینکه فقط آن را تماشا کنند. از سکوتی که زبان‌های انسان از آن پدید آمد، دوباره به سکوت بازمی‌گردیم. میان این دو سکوت، عرفان، فلسفه، اصول و منطق شیعه ظرفیت‌هایی‌اند که می‌توانند در مقیاس جهانی الهام‌بخش باشند. حقیقت‌ها، هرچند در کثرت پراکنده‌اند، در نهایت به یک واحد می‌رسند. قصد ندارم آن جهانی حرف بزنم؛ سخنم درباره‌ی جهانِ کثرات است جهانی که از همین تجربه‌های کوچک ساخته می‌شود. تجربه‌هایی که اگر درست دیده شوند، راه‌هایی فراتر از درس و دانشگاه نشان می‌دهند. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔰 فقیهِ وفادار 🔹 «آیت‌الله محمدعلی اراکی»، از برجسته‌ترین فقهای نسل شاگردان آیت‌الله حائری یزدی، در زمره شخصیت‌هایی بود که صلابت علمی را با وفاداری عمیق به خط امام خمینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی پیوند زد. 🔹 ایشان فروردین ۱۲۷۳ش در اراک چشم به جهان گشود و از همان آغاز زیست علمی خود در متن تحولات حوزه اراک و سپس قم قرار گرفت. 🔹 نزديك به سه دهه، امامت جماعت در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم و اقامه نماز جمعه، نشانه‌ای از نگاه اجتماعی و مسئولانه ایشان به فقه بود؛ نگاهی که در مواضع صریحش علیه سیاست‌های خلاف شرع دوره پهلوی و در همراهی صادقانه‌اش با نهضت امام خمینی تبلور یافت. تنفیذ اجازات امام و اعتماد ویژه‌ای که به او ابراز می‌شد، نشانه‌ای از پیوند فکری و معنوی میان آنان بود. 🔹 پس از رحلت امام و سپس درگذشت دیگر مراجع بزرگ، ارجاع مقلدان به آیت‌الله اراکی، جلوه‌ای دیگر از نقش او در تداوم مسیر انقلاب بود؛ نقشی که با تواضع کم‌نظیرش در پذیرش مرجعیت همراه شد. 🔹 ایشان سرانجام در ۸ آذر ۱۳۷۳ رحلت نمود و حوزه قم، آخرین حلقه از نسل مؤسس و وفادار به خط امام را بدرقه نمود؛ نسلی که دین، اخلاق و انقلاب را در یک مسیر واحد معنا می‌کرد. 🆔 @howzavian_fars
پیام پدرانه‌ی رهبر حوریه طبیبیان متن کامل در صفحه رسمی نویسندگان حوزوی در خبرگزاری فارس https://farsnews.ir/howzavian_fars/1764406651350304793 @AFKAREHOWZAVI
🔰انحرافات متراکم؛ جنگ علیه دین ✍️ حجت الاسلام دکتر محسن رضایی 🔺در روزهای گذشته برخی تفکرات سخیف و باطل از بعضی از اعضای مجمع محققین و مدرسین در فضای مجازی منتشر شد که واکنش به جا و شدید برخی از اساتید و فضلای حوزه علمیه را در پی داشت. 🔺مروری بر برخی از نظرات و دیدگاه‌های اعضای این مجمع و همچنین برخی از هم‌فکران حوزوی آنها نشان می‌دهد انحرافات عقیدتی، فکری و سیاسی این افراد بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از آن چیزی است که بسیاری تصور می‌کنند. 🔻پرداختن به همه انحرافات فکری این گروه، مجال وسیعی می‌طلبد اما در این نوشته تنها به برخی از اعتقادات و دیدگاه‌های انحرافی و باطل این افراد اشاره می‌شود: ➖انکار عصمت انبیاء(ع) ➖انکار عصمت پیامبر اکرم(ص)(در امور شخصی و حکومتی) ➖انکار عصمت امام علی(ع)(در امور شخصی و حکومتی) ➖انکار شهادت حضرت زهرا(س) ➖انکار بیعت اجباری از امام علی(ع) ➖رد توطئه سقیفه و کنار گذاشتن حضرت علی(ع) ➖شبهه‌افکنی پیرامون زیارت عاشورا ➖تکرار شبهات وهابیت در مورد توسل ➖انکار ولایت سیاسی پیامبر اسلام ➖انکار مقام قُدسی و الهی اهل بیت(ع) ➖تعریف جایگاه زمینی و دنیایی برای ائمه(ع) ➖زیر سوال بردن بیعت اجباری از امام علی(ع) ➖نفی انتصاب امام علی(ع) از سوی پیامبر(ص) و تاکید بر انتخاب مردمی ➖توهین به امام رضا(ع) ➖ادعای عدم تحریف تورات و انجیل ➖اعتقاد به طهارت سگ ➖اعتقاد به طهارت کافر ➖حمایت از ترویج موسیقی و تک‌خوانی زنان ➖توهین به امامین انقلاب ➖توجیه و دفاع از دیدگاه پاپ سابق در حمایت از هم‌جنس‌بازان ➖نفی ولایت پدر بر دختر برای ازدواج ➖مخالفت با اعدام مفسدین و محاربین ➖انکار ارتباط گناهان با قطع نعمات الهی ➖جایزشمردن نگاه نامحرم به زنان بی‌حجاب ➖ترویج دیدگاه‌های فمینیستی ➖تاکید بر بشری بودن حکومت ➖ترویج سکولاریسم و دفاع از دوگانگی بین دین و حکومت ➖ترویج حجاب اختیاری و تخریب و تضعیف حجاب شرعی ➖تسرّی نگاه عرفی‌ به احکام دین ➖تسرّی مبانی غربگرایانه به فرآیند اجتهاد ➖زیر سوال بردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر ➖تخریب جایگاه ولی فقیه ➖توهین به ائمه جمعه ➖تشبیه نظام اسلامی به حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس ➖حمایت از اغتشاشات زن، زندگی، آزادی ➖هجمه به نیروهای نظامی و امنیتی ➖حمایت از موتورسواری زنان ➖حمایت از فتنه‌گران 88 ➖حمایت از محاربین و مفسدین فی‌الارض ➖مقصّر جلوه دادن نظام اسلامی در مقابل آمریکا ➖تاکید بر انفعال نظام در برابر آمریکا و دادن امتیاز به آن ➖حمایت از کشور اسرائیل در قالب حمایت از دو کشوری(فلسطین و اسرائیل) و ... 🔺این حجم از انحرافات انباشته شده و متراکم مساله‌ای عادی و طبیعی نیست بلکه نشان می‌دهد این گروه سکولار در مراکز پیرامونی حوزه، با سوء استفاده از فضای آزاداندیشی، در طول سالهای گذشته جنگی فکری و عقیدتی علیه دین و نظام اسلامی به راه انداخته و در صدد ارائه دینی تحریف شده و غیر اصیل به جامعه است. 🔺آزادی بیان و آزاداندیشی قواعد و اصولی دارد و هدف از آن رشد علم، نخبگان و به تبع آن جامعه است لذا هیچ انسان عالم، فهیم و فرهیخته‌ای مخالف آزاداندیشی نیست اما آنچه در عمل از این گروه مشاهده می‌شود ماهیتاً متفاوت و متضاد با آزاداندیشی و رشد فکری و تقویت فرهنگ دینی در جامعه است. 🔺هر «دیندار با غیرتی» با دیدن این انحرافات نمی‌تواند زبان به کام بگیرد و سکوت کند. اعلام موضع به خصوص از سوی عالمان و بزرگان دین نسبت به انحرافات و شبهه‌افکنی‌های این متلبّسین به لباس روحانیت، وظیفه‌ای دینی است که خداوند بر عهده علما نهاده است: 🔹قال رسول الله(ص): إِذَا ظَهَرَتِ اَلْبِدَعُ فِي أُمَّتِي فَلْيُظْهِرِ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ فَمَنْ لَمْ يَفْعَلْ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اَللَّهِ: زماني كه در امتم بدعتها هويدا گشت بر عالم است كه علم خويش را آشكار كند، و هر کس به آن عمل نكند لعنت خدا شامل او می‌شود. 🔺بی‌تفاوتی در برابر این پروژه‌ که در صدد آلوده‌کردن معارف اهل بیت(ع) از سرچشمه آن یعنی حوزه علمیه است، پیامدهای ناگواری دارد. 🔺هر چند در روزهای اخیر واکنشهایی نسبت به این انحرفات صورت گرفت اما هیچ نشانه‌ای از سوی این گروه که دلالت بر توبه و بازگشت از مسیر انحرافی باشد دیده نمی‌شود بلکه مطالب منتشر شده از سوی آنها در روزهای اخیر نشان‌دهنده ادامه مسیر سابق توسط این افراد است. 🔺اما نکته پایانی و قابل تامل اینکه آیا «مسجد ضرار» که در زمان پیامبر اکرم(ص) توسط منافقین برای توطئه در جامعه مسلمین تاسیس شد و به دستور رسول خدا(ص) تخریب گردید، تنها یک نمونه تاریخی بود که قابل تکرار نیست یا اینکه در زمان ما نیز توسط چنین جمعی در حوزه علمیه می‌تواند مصداق پیدا کند؟ این سوالی است که بیش از همه مسوولین و مدیران محترم حوزه علمیه و بزرگان دین باید به آن پاسخ دهند. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
در باب تصویر شهید «نیلوفر قلعه‌وند» در رسانه‌ی رهبری ✍️امیرحسن اوصالی ▪️ایتا دارد به جای ترسناکی تبدیل می‌شود؛ جایی که عده‌ای با مغزهای کوچک و دهان‌های بزرگ، در توهّم دین‌داری خود چنان منقبض می‌شوند که دایره‌شان آن‌قدر تنگ می‌گردد که سرانجام نقطه‌‌ی آن بیرون می‌زند! این تنگ‌نظری تا آن‌جاست که «شهید» را نیز دیگر از جمع خود نمی‌دانند! ▪️فرض کنید آن عکس را سانسور می‌کردند یا مثلاً تصویری پرسنلی می‌گذاشتند؛ آیا می‌توان حقیقت انسان‌ها را هم سانسور کرد؟ می‌توان یک عمر زندگی انسانی را صرفا با پوششی تصنعی بپوشانیم؟ صداقت ایثار را می‌توان نادیده گرفت؟ نام او را می‌توان از لیست شهدای جنگ ۱۲روزه خط زد؟ گویا عده‌ای جای خدا نشسته‌اند... . ▪️به باور من، انتشار تصویر شهید «نیلوفر قلعه‌وند» در رسانه‌ی رهبری امتداد یک "اندیشه‌ی راهبردی" است؛ چراکه اگر دشمن حمله کند، میان باحجاب و ضعیف‌الحجاب فرقی نمی‌گذارد. بمب و موشک‌های اسرائیل همه را نشانه می‌گیرند! و این، نشانه‌ی حقیقتِ یک انقلاب است که از هر قشر و اندیشه‌ای در مسیر اعتلای آرمان خود، شهید تقدیم کرده است. ▪️دامن زدن به یک امر درونی و خلق دوگانه‌ی کاذب در شرایط فعلی، مارا ناخواسته به مسیری می‌کشاند که "اتحاد" و "همبستگی" را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اتحاد شکل‌گرفته شده در برابر دشمن را نباید فدای یک مسئله‌ی نا اولویت کرد‌. (البته ناگفته نماند که حجاب یک واجب دینی است و بی‌حجابی هم حرام شرعی و سیاسی‌ست؛ اما کیفیت مواجهه‌ی رسانه‌ی رهبری با شهید "قلعه‌وند" در موضع معرفی یک شهید و بزرگداشت فداکاری و شهادت یک ایرانی مسلمان در حمله‌ی متجاوزانه‌ی اسرائیل است نه تایید یک منکر و نفی وجوب حجاب.) @paragraph_osali @howzavian_zanjan
. 🔸 در نقد سخنان اخیر دکتر سریع القلم ✍️ علی اصغر بسطامی اخیرا دکتر محمود سریع القلم در یک برنامه اینترنتی ، تلویحا یکی از عوامل عدم توسعه ایران را وجود افرادی در حاکمیت دانسته‌اند که به علت زندگی و رشد در خانواده‌هایی فقیر ، فاقد توان و ظرفیت ذهنی برای مدیریت در سیاست و اقتصاد هستند و گفته اند نباید اجازه داد کسی از زیر طبقه متوسط وارد سیاست و اقتصاد شود این سخن غیر از آنکه متضمن توهین و تحقیر به بخشی از جامعه است ، ادعای بی مبنا و غیر دقیقی است که هم شاهد علمی معتبری برای آن وجود ندارد و هم وجود شمار بسیاری از سیاستمداران و اقتصاددانان مشهوری که از خانواده های کارگر و کشاورز و دست فروش و ... برخاسته اند آن را نقض می کند، آبراهام لینکلن، جیمی کارتر ، نیکسون ، که از روسای جمهور آمریکا بوده اند همه از طبقه فرودست جامعه برآمده‌اند، لینکلن در کودکی مجبور بوده است برای کمک به خانواده کار کند، کارتر کشاورز زاده ای بوده که خانه‌شان فاقد امکانات اولیه شهری بوده است این نمونه ها را صرفا از آمریکا مثال زدم چراکه نزد آقای سریع القلم آمریکا سرآمد کشورها از لحاظ توسعه و پیشرفت است، اما می بینم که وجود چنین افراد تأثیر گذاری در تاریخ آن برخلاف تئوری ایشان است آن بخش از سخنان دکتر سریع القلم پذیرفتنی است، که سیاست و اقتصاد بخاطر پیچیدگی های آن، نیازمند به افرادی است که از ظرفیت و توان ذهنی و شخصیتی مناسبی برخوردار باشند اما قسمت دیگر سخن او که افراد فقیر جامعه مطلقا فاقد این ظرفیت ذهنی و شخصیتی هستند نادرست است همچنانکه که اشاره شد، تاریخ سیاسی اجتماعی جوامع مختلف نقض این ادعا را ثابت کرده است، حتی در مواردی عکس آن را نیز می توان ادعا کرد،کسی که با فقر زیسته و محرومیت را چشیده باشد شاید بیش از بسیاری از نظریه‌پردازان، قادر باشد ریشه‌های بحران اقتصادی و عدالت اجتماعی را بفهمد، چون درد را لمس کرده است. یکی از تبعات غالب شدن این نوع تفکر، محرومیت طیف وسیعی از مردم از فعالیتهای سیاسی و اقتصادی است، اگر سیاست را عرصه سرنوشت جمعی بدانیم، نمی‌توان آن را به مختص به طبقات خاصی از جامعه دانست در این نگاه، رفته‌رفته فقرا تبدیل به «موضوع سیاست» می شوند، نه «فاعل و کاربر سیاست»؛ و این، تصویری است که بوی «پدرسالاری روشنفکرانه» می دهد بنابراین سخن دکتر سریع‌القلم، اگرچه شاید به زعم خود از سر خیرخواهی برای رشد ملک و مملکت باشد اما ناخواسته منجر به «طبقه‌گرایی» می شود، و نتیجه آن به نفی بخش بزرگی از جامعه می‌انجامد. در نگاه انسانی، اخلاقی و نیز در سنت فرهنگی ایران و اسلام، فضیلت، دانش و ظرفیت انسانی معیار ارزش‌گذاری است، نه سطح رفاه یا طبقه اجتماعی. فقر، هرچند تلخ و گاه خردفرساست، اما نافـی عقل، درایت و توان مدیریتی نیست. اگر دکتر سریع القلم به‌جای جمله «فقرا نباید وارد سیاست و اقتصاد شوند»، می گفت: «برای سیاست‌ورزی و مدیریت اقتصادی، نیاز به آموزش عمیق و فهم ساختاری داریم، حالا چه آن شخص فقیر باشد یاغنی»، سخن ایشان هم درست‌تر و عقلانی تر بود و هم انسانی‌تر . https://eitaa.com/bastamia . https://eitaa.com/howzavian_ilam .
«دست پر و امتحان سنگین» ✍ سیده الهام موسوی دیروز، مثل همیشه، برای نماز مغرب و عشا به مسجد رفتم. هنوز وارد نشده بودم که در آستانه‌ی در، با خانمی روبه‌رو شدم. آشفتگی و اضطراب در چهره‌اش موج می‌زد. نگاهش کوتاه و گریزان بود، انگار در دلش آشوبی جریان داشت. نماز که اقامه شد، او به آخرِ صف رفت و نمازش را فرادا خواند. وقتی دید نگاهم از او دور شده، دست‌ها را روی سینه جمع کرد و همان لحظه فهمیدم اهل‌سنت است. در دل خوشحال شدم که در میان ما احساس امنیت کرده، اما این‌که نمی‌خواست هویتش آشکار شود، برایم عجیب بود؛ خصوصاً وقتی دیدم بیشتر خانم‌های مسجد او را می‌شناسند و با او سلام و احوالپرسی می‌کنند. بعد از نماز، کنار یکی از خانم‌ها که با او صمیمی‌تر بود نشست و از برنامه‌های مسجد پرسید. ناگهان با همان چهره‌ی ناآرام رو به من کرد و گفت: «گوشیت رو می‌دی به مادرم زنگ بزنم؟» اعتراف می‌کنم اول دلم نخواست بدهم، اما گوشی را در اختیارش گذاشتم. شماره را با دست‌هایی لرزان گرفت. مشخص بود چیزی ذهنش را می‌خورد. دو بار شماره گرفت، اما هر دو بار گوشی را به سمت من گرفت و گفت: «نمی‌گیره.» نگاهش سنگین بود؛ گاه مستقیم به چشم‌هایم دوخته می‌شد و گاه بی‌هدف روی زمین می‌لغزید. برای رهایی از آن سنگینی در دل آیه‌الکرسی خواندم و با خودم گفتم: «حالا که امام جماعت روضه شروع کنه، می‌مونه یا میره؟» آن خانوم که با او صمیمی بود کنارم بود ازش پرسید: «نماز عشات رو خوندی؟» معلوم بود دارد سر به سرش میگذارد. با جدیت جواب داد: «نه. من نماز عشا رو همیشه ساعت ده می‌خونم.» تبسمی کرد. گفت: «خوش به حالت! کاش منم می‌تونستم این‌جوری نمازمو بخونم.» از این حرف جا خوردم؛ چرا باید آدم مذهب خودش را پایین‌تر از مذهب دیگران بداند؟ زن اهل سنت ناگهان بلند شد، خداحافظی کرد و از مسجد بیرون رفت. با خودم گفتم: «مسجد خانه امن بندگان خداست؛ شاید آمده بود از آشوبی که در دلش بود، به خانه خدا پناه ببرد.» زن بغل دستم دوباره گفت: «خوش به حالشون... چه نمازی دارن اینا؛ نه دروغ دارن، نه کلک...» پوزخندی زدم و گفتم: «خوبه اینو می‌دونی که اصل دین، یعنی ولایت، دست ماست.» برای تأیید خودش ادامه داد: «خب من بعضی وقت‌ها ناخواسته دروغ می‌گم… غیبت می‌کنم…» از این‌که مذهب او را برتر می‌دید، ناراحت شدم و گفتم: «این دلیل نمی‌شه بگی مذهب اونا بهتره. مشکل از ماست. این‌همه راهکار برای مراقبه و دوری از گناه به ما دادن؛ باید سعی کنیم!» با تردید گفت: «خب سؤال من همینه. چرا اونا کمتر گرفتار دروغ و غیبت و این چیزا نیستن، ولی ما هستیم؟» دیدم اگر ادامه بدهم، دنبال تأیید حرف خودش است. یاد کلیپی از استاد عالی افتادم که می‌گفت: «در آیه‌ی ۱۶ سوره‌ی اعراف، شیطان به خدا می‌گوید: چون تو مرا گمراه کردی، من هم بندگانت را از راه راست گمراه می‌کنم. بعد استاد توضیح داد که از امام صادق(ع) پرسیدند چرا شیطان بیشتر سراغ شیعیان می‌آید؟ حضرت فرمودند: چون شیعیان ولایت دارند و دستانشان پر است.» این کلیپ را که نشانش دادم دیگر سکوت اختیار کرد. @howzavian_khuzestan
. تبیین هویت و خطوط قرمز؛ دو راهکار برای رسیدن به وحدت جمعی ✍️ یادداشتی از جواد محمدلو 🔗متن کامل در صفحه رسمی نویسندگان حوزوی خبرگزاری فارس https://farsnews.ir/howzavian_fars/17645667607379130 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی71