eitaa logo
نویسندگان حوزوی
4.6هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
632 ویدیو
209 فایل
✍️یک نویسنده، بی‌تردید نخبه است 🍃#شبکه_نویسندگان_حوزوی معبری برای نشر دیدگاه شما فاضل ارجمند 🌱 یادداشت شما با این مشخصات پذیرش می‌شود ۱. نام و نام خانوادگی... ۲. از استان ... ۳. نشانی کانال شخصی @Jahaderevayat 🚫 این صفحه تبلیغ و تبادل عمومی ندارد.
مشاهده در ایتا
دانلود
✓ گاهی یک زمزمه کافی‌ست (نگاهی به روایت هنرمندانه و اندیشه‌ورز در آیین عزاداری) ✍️ روح‌الله متوسل ←در کودکی، آن سال‌های صادق و بی‌تصنع، وقتی هنوز هفت یا هشت سال بیشتر نداشتم، با خانواده وارد مسجد محل شدیم؛ مسجدی که در ایام فاطمیه، با پرچم‌های سیاه و نور کم‌رنگ چراغ‌ها، به صحنهٔ روایت مظلومیت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بدل شده بود. فضای مسجد پر بود از شور و حزن؛ یادم هست در آن شب شهادت، جمعی از مردم با دل‌هایی پر از صفا و چشمانی خیس، در تاریکی و میان پرچم‌گردانی‌ها، دم گرفته بودند و می‌خواندند: «در وسط کوچه تو را می‌زدند / کاش بجای تو مرا می‌زدند» ←این شعر، با آن سادگی و عمق، چنان به جان کودکانه‌ام نشست که هنوز هم طنینش در گوشم زنده است! آن لحظه، چیزی فراتر از شنیدن یک بیت بود؛ تجربه‌ای بود از همدردی، از همزادپنداری، از اینکه انسان بتواند خود را جای مظلوم بگذارد و آرزو کند که ای کاش درد را او می‌کشید، نه آن عزیز. این نوع همدلی، نه فقط یک واکنش احساسی، بلکه نوعی تربیت روانی و سبک زندگی است ←و اینجاست که گاهی می‌شود در شعر یا نوحه یا سخنرانی، به امر حساسیت‌برانگیز و تحریک‌آمیزِ مثلاً اعتقادی به‌طور مستقیم اشاره نکرد بلکه همین که هنرمندانه، با ظرافت و احساس، به آن اشاره شود، کافی‌ست تا اصل ماجرا در دل مخاطب بنشیند. مثل این شعر که مظلومیت را فریاد می‌زند؛ و مخاطب را به جست‌وجوی حقیقت و شناخت ظلم و ظالم وا‌می‌دارد. ←این همان میراثی‌ست که مادرمان حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها برای فرزندانش به جا گذاشت؛ وصیتی که در آن، قبرش را مخفی کرد، تشییعش را شبانه خواست، و با سکوتی پر معنا، تاریخ را به تفکر واداشت. او مخفی کرد اما همه چیز را عیان نمود و این هنر بیان مظلومیت است؛ هنری که با زمزمه‌ای جان‌سوز، دل‌ها را بیدار می‌کند و ذهن‌ها را به پرسش، وادار. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
فاطمه و گریه‌کنان بی‌مسئولیت! ✍️امیرحسن اوصالی 📌اگر دلیل رنج‌ها‌ی فاطمه'س' و مرز میان اسلام سقیفه‌ای و اسلام محمدی را نشناسیم، اشک‌‌هایمان نه‌ تنها معرفتی نخواهد داشت، بلکه حجابی می‌شود میان ما و حقیقت؛ که روضه‌ی فاطمیه را خصوصی می‌پنداریم و خود را نیز در زمره‌ی خواص می‌شماریم. و این سوگواری‌ها و گریه‌کردن‌ها جز ارضای احساسات و تحریک عواطف که صرفا ماست‌مالی وجدان‌مان است، بی‌ثمر و بی‌رسالت خواهد بود. تاریخ را که بنگریم خواهیم دید که شیرازه‌ی دین همیشه به‌دست دین‌دارانی "کتوم" و بی‌خرد از هم فروپاشیده؛ آنان که بر مسند سلیقه نشسته‌‌ و حقایق دین را کتمان کرده‌‌اند. باید دانست که بی‌دینی هیچ‌گاه در برابر دین نمی‌ایستد، و این جنسی غلط، ناصواب و دست‌کاری شده از دین است که در مقابل‌ش قد علم می‌کند. همان‌گونه که امروز مسئله‌ی حجاب از بلاگرهای محجبه‌ی مجازی آسیب می‌بیند نه از ضعیف‌الحجاب‌ها، در فاطمیه نیز از ناآگاهانی زخم می‌بینیم که صدیقه‌طاهره'س' را یک کنش‌گر سرمایه‌دار معرفی می‌کنند، نه اسوه‌ای برای بشریت. 📌آیا فکر کرده‌ایم که آن شورای شوم با کدام پشتوانه‌ی "زور" و "زر" پایه‌ی سقیفه را نهاد و بر خانه‌ی وحی هجوم برد؟ مگر در مدینه لشکری ۳۰هزار نفری بود؟ پس مردم کجای این ماجرا بودند؟ چه شد جماعتی که دیروز در رکاب پیامبر'ص' و در بدرها، خیبرها، احدها و احزاب‌ها شمشیر زده بودند، امروز از حرکت‌ بازماندند؟ چگونه لباس دین‌شان در این مدت کوتاه کهنه شد؟ مردمی که خطبه‌ی غرّا و منطق گیرای فاطمه'س' را شنیدند، اما به‌جای بیداری، گریستند و در خواب غفلت فرو رفتن؛ گریه‌کنانی بی‌مسئولیت که در برابر "سیاست" و "حاکمیت" سکوت کرده و به گفته‌ی قرآن[آل عمران_۱۴۴] انقلاب بر اعقاب خود کرده و به مشیِ عصر جاهلیت خود برگشتند‌. مردمی با نگاه سکولار که بر ابوسفیان‌ها سواری می‌دادند و کک‌شان هم نمی‌گزید، این‌بار با گشادی بیشتر مورد تحمیق و تحمیر سقیفه واقع شدند. 📌و سقیفه تکّه‌ای ناقص و معیوب از دین بود. بی‌روح و گرفتار در مناسک خشک که امام را در احکام و قضاوت‌ها خلاصه نمود و خود به حاکمیت سکولار و سلیقه‌ای خود با پشتوانه‌ی "مردم بی‌خیال" ادامه داد. و فلسفه‌ی غلبه‌ی لعن‌های قومی بر فردی در زیارت‌عاشورا همین‌جاست که تابعین و سکوت‌کنندگان کم‌گناه‌تر از غاصبین و قاتلین نیستند. حال به‌خود رجوع کنیم و بیاندیشیم که در کدام سمت تاریخ و جامعه ایستاده‌ایم؟ آیا گریه می‌کنیم و باز پشت سقیفه‌‌ایم؟:یا "آتش‌ به‌اختیار" رهنمودهای امام جامعه را پیاده می‌کنیم؟ کدام‌یک؟شاید اگر آن روز تنها چهل نفر به یاری علی(ع) می‌رفتند، تاریخ دیگرگونه رقم می‌خورد. و امروز نیز اگر گریه بی‌مسئولیت بماند، تکرار همان تاریخ است؛ اما اگر اشک به تصمیم بدل شود، فاطمیه نه پایان غم، که آغاز قیام خواهد بود. @howzavian_zanjan
بانوی جهادگر ✍زهرا گندمکار حضرت زهرا ( س ) طلوع درخشانی است که از گریبان او ، خورشید امامت و ولایت و نبوت درخشیده است ؛ آسمان بلند و رفیعی است که در آغوش آن ، ستاره های فروزان ولایت قرار گرفته است . خدای متعال بی جهت و بدون دلیل به کسی امتیار نمیدهد بلکه او را امتحان می‌کند و بعد امتیاز می‌دهد. اراده قوی ، عزم راسخ ، گذشت و فداکاری فاطمه زهرا (س) در همان دوران کوتاه باعث شد خدا او را انتخاب کند، خیر کثیری که خداوند متعال در سوره مبارکه کوثر مژده آن را به پیامبر داد و فرمود : ( اِنا اَعطَیناکَ الکوثَر ) تأویل آن فاطمه زهرا است . خیلی ها سعی کردند آن را پوشیده بدارند و انکار کنند اما نتوانستند. و او توانست بشریت را نجات دهد. فاطمه زهرا فرشته نجات انسانها در طول تاریخ است و بخاطر همین ائمه ( ع ) برای آن بزرگوار حرمت قائل هستند و نسبت به او اظهار خشوع می‌کنند. دختری که لذت های دنیا،تشریفات و تجملات به خود راه نمیدهد ،اگر چه عمر کوتاهی داشت اما یک جهاد گر به تمام معنا و خستگی نا پذیر در دفاع از اسلام ، امامت و ولایت و حمایت از پیامبر و علی ( ع ) است و تا آخرین لحظه با وجود شکنجه های دشمنان در دفاع از نبوت و امامت و نظام اسلامی پایبند بود و در همین راه به شهادت رسید. او در حالی که می‌تواند در عرصه جهاد رهبر و الگویی برای همه بشریت باشد ، در مادری. همسرداری، کد بانویی و تربیت فرزند اوج قله تصور است. ما باید احساس محبت به فاطمه زهرا را در زندگی خود پیاده کنیم و در پی محبت او ،باید اطاعت و پیروی از او را در سه لوحه زندگی خود قرار دهیم . خدا را شکرگزاریم به برکت وجود انقلاب اسلامی هر ساله مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا ، در دو دهه فاطمیه برگزار می‌شود و رهبر فرزانه انقلاب بر روی این مراسمات تاکید دارد ،تا ذکر مصائب و فضائل این بانوی بزرگوار هر ساله تکرار شود و سرمشق و الگویی برای ما بشریت شود. @howzavian_khuzestan
نویسندگان حوزوی
#پست_ثابت | در حال به‌روزرسانی ✔️ تیتر اول ما: اینجا هم بخوانید، هم بنویسید 💠 با فعالیت‌های جهادی
. ⁉️ بر اساس آسیب‌شناسی میدانی و وضعیت‌سنجی رسانه‌های دینی و حوزوی در کار تشکیلاتی و کنشگری 👇 🌱 یک مرحله به "راهبرد نویسندگان حوزوی" اضافه شد.👇 https://eitaa.com/howzavian/15 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
▪️از انسان سرد به انسان گرم ✍️ حجت الاسلام دکتر علی اصغر اسلامی تنها تصویر گرم است، کلمه سرد. لفظ گرم است، معنا سرد. انسانِ معطوف به کلمه، انسانِ سرد است؛ انسانِ معطوف به تصویر، انسانِ گرم. در جهان اجتماعی ایرانی، با تحولات رسانه‌ای، در حال گذار از انسانِ سرد به انسانِ گرمیم. انسانِ گرم رسانه، اهل تفرّج است نه تشهّد، اهل تکشّف است نه تحجّب، اهل تجسّس است نه تحقّق. او ماکرو یا میکرو سلبریتی است؛ خدایگان یا خدایچگانِ بدکردار. رسانه‌های گرم، انسانِ متفرّجِ متکشّفِ متجسّس را تکثیر می‌کنند و جهان اجتماعی را گرم و سوزان می‌سازند. انسانِ گرم‌شده با آتش بیرونی رسانه، اهل کتاب و کلام نیست، دعوت عقلانی و گفت‌وگوی ابراهیمی را برنمی‌تابد. گرمایش فزاینده اش، جهنم اجتماعی به پا می کند. اما برای انسان معطوف به کلمه امید همیشه زنده است... چون می آید کلمه‌ی حق که سرد و سلامت‌آفرین است: قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ آری اگر کلمه‌ی حق شهید شود، خون گرمش حرارتی ابدی در دل‌های ابراهیمیان می‌افکند که هرگز سرد نخواهد شد. اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً @hamshenasi 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔻مشتریان باطل ✍بابک شکورزاده اگر کسی عمدا مطلب نادرستی علیه ایران، جمهوری اسلامی، مسئولین دولتی و نظامی مثل فساد اقتصادی بیان کند، به سرعت پر مخاطب می‌شود و اکثرا بی‌چون و چرا آن را می‌پذیرند و چه بسا به تحلیل این مباحث جعلی هم می‌پردازند، بدون اینکه ذره‌ای تفکر در این قضیه به خرج بدهند! ولی اگر خبر درستی مبنی بر کار یا ویژگی مثبتی از جمهوری اسلامی یا مسئولین نظام منتشر شود، وایرال که نمی‌شود هیچ، خیلی‌ها باور نمی‌کنند، اگر هم باور کنند، به سختی به باور می‌رسند؛ دقیقا بر خلاف مطالب جعلی که مثل آب خوردن قبول می‌کنند! این موضوع یکی از آفات جدی فضای مجازی است و متأسفانه توده مردم دنباله‌روی همین طریق باطل هستند. کثرت دنبال‌کنندگان کانال‌های دروغ‌پرداز مؤید این مدعاست. حضرت زهرا سلام الله علیها در اواخر خطبه فدکیه به همین نکته اشاره می‌فرماید و مردم را مورد انتقاد قرار می‌دهد؛ آنجایی که فرمود:«مَعَاشِرَ الْمُسْلِمِینَ الْمُسْرِعَةَ إِلَى قِیلِ الْبَاطِلِ الْمُغْضِیَةَ عَلَى الْفِعْلِ الْقَبِیحِ الْخَاسِر...؛ ای مسلمانان! که برای شنیدن حرف‌های بیهوده شتابان بوده، و کردار زشت را نادیده می‌گیرید... .» @howzavian_tehran
. حجت الاسلام ادریسی، عضو هیأت مشاوران کانون نویسندگان حوزوی نوشت: در آستانه انتخابات عراق، جدال کهنه بین"مقاطعون" (تحریم‌کنندگان) و "مشارکون" (مشارکت‌کنندگان) بار دیگر اوج گرفته است. این در حالی است که وصیت ابومهدی المهندس و میثاق مشترک او با شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بر حضور حداکثری تأکید داشت و مراجع تقلید شیعه نیز به صراحت با عدم مشارکت مردم مخالف هستند. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی متن کامل👇👇
مقاطعون یا مشارکون؟! وصیت ابومهدی المهندس، میثاق سردار سلیمانی و تأکید مرجعیت: چرا "تحریم انتخابات" راهبرد شکست‌خورده است؟ محمد ادریسی نوشت:چه بسا "ما مقاطعون هستیم، نه مشارکون" می‌تواند عراق را به سرنوشت سوریه دچار کند؛ در حالی که اکثریت مردم خواستار حضور در پای صندوق‌های رای هستند. در آستانه انتخابات عراق، جدال کهنه بین"مقاطعون" (تحریم‌کنندگان) و "مشارکون" (مشارکت‌کنندگان) بار دیگر اوج گرفته است. این در حالی است که وصیت ابومهدی المهندس و میثاق مشترک او با شهید سردار حاج قاسم سلیمانی بر حضور حداکثری تأکید داشت و مراجع تقلید شیعه نیز به صراحت با عدم مشارکت مردم مخالف هستند. عدم شرکت در انتخابات عراق: ساده‌انگاری نکنید؛ اکثریت مردم خواهان مشارکت هستند. گفته شد"بدست آوردن رضایت شیعیان" با کم‌ترین هزینه، بدست می آید. اینکه بگویند رضایت شیعیان را به راحتی میشود بدست آورد در بعضی موارد درست است. می گویند همین که به اعتقادات شیعه توهین نکنید و کاری به مراسم مذهبی نداشته باشید همین کافیست و میشود بر آنها حکومت کرد و نفت و گاز و برق و آب و...برد. دلیل اینکه مقتدی صدر انتخابات عراق را تحریم می کند شاید این باشد که فردا روزی هر اتفاقی در هر گوشه عراق که بیفتند خواهند گفت که تو به ما گفتی شرکت کنید و فلانی و بهمانی را انتخاب کنید و همه تقصیر ها را به گردن وی می اندازند فلذا از همان اول درباره انتخابات عراق گفت که: "نحن مقاطعون و لیس مشارکون". ولی عملا او دلش می خواهد بهترین ها بر سرکار باشند. عراق دیگر تحمل "بعثی‌گری" و "داعش دوم" را ندارد نگرانی اصلی از پیامدهای تحریم، به قدرت رسیدن نیروهای طرفدارن بعثی و داعشی است. توجه شود که اگر این انتخابات را باقی مانده های حزب بعث ببرند در کوتاه ترین زمان ممکن عراق چه بسا مانند سوریه شود چون حکومتی نخواهند داشت که بتواند جلوی ورود امثال داعش را بگیرد. در این میان، نقش نهاد مرجعیت به عنوان کانون وحدت‌بخش، تعیین‌کننده است. بهرحال نظر مرجعیت شیعه مهم است که مخالف عدم شرکت مردم در انتخابات است. یک تحلیل با استناد به داستان مذهبی، به رفتارشناسی برخی گروه‌ها می‌پردازد: گروهی در مواجهه، رفتاری شبیه به بنی‌اسرائیل در ماجرای گاو زرد پیشه می‌کنند. وقتی فرمان الهی برای ذبح یک گاو صادر شد، آن‌ها به جای اطاعت، با انبوهی پرسش بی‌حاصل و شروط دست‌وپاگیر، کار را بر خود دشوار ساختند: گاو باید چگونه رنگی داشته باشد؟ شکلش چگونه باشد؟ در نهایت نیز ناگزیر شدند گاوی را با شرایطی طاقت‌فرسا ذبح کنند. اکنون نیز وقتی مرجعیت دینی مردم را به انتخاب «صالح امین» فرامی‌خواند، برخی به جای عمل، درگیر حاشیه‌سازی و طرح پرسش‌های بی‌پاسخ می‌شوند: صالح به چه معناست؟ امین چه ویژگی‌هایی دارد؟ مبادا بعداً مشخص شود که فرد مناسبی نبوده؟ آیا ظاهر و لباسش نشانه‌ای از صلاحیت است؟ دوراهی ساختگی یا انتخاب سرنوشت‌ساز این گزارش در پایان نتیجه می‌گیرد که این رفتارها تنها به زیان کشور تمام می‌شود. این وسواسِ بی‌جا و شرایط‌ تراشی‌های تعجب آمیز، تنها به تعویق انداختن تصمیم یا انتخاب گزینه‌های نامطلوب می‌انجامد. در روز انتخابات، چنین افرادی یا از پای صندوق رای می‌گریزند یا به نامزدهای بی‌کیفیت رای می‌دهند. حقیقت آن است که اگر معیارها ساده و منطقی در نظر گرفته شود و به جای حاشیه‌روی، به ماهیت اصلی صلاحیت و امانتداری توجه شود، نمونه‌های شایسته به وفور یافت می‌شوند. مشکل نه در نبود گزینه‌های مناسب، که در دشوارسازیِ یک انتخاب سرنوشت‌ساز است. 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
سرکار خانم «فاطمه میری‌طایفه‌فرد» عضو هیئت تحریریه بانوان حوزوی، موفقیت شما در روایت نویسی رویداد «روایت محرم» دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام به عنوان رتبه اول تبریک می‌گوییم. امیدواریم این دستاورد که نشان از تلاش و ژرف‌اندیشی شما به مسائل تاریخی و فرهنگی است، آغازی بر یک مسیر متعالی باشد.ان شاءالله @AFKAREHOWZAVI
انتشار یادداشت خانم براتی در صفحه نویسندگان حوزوی فارس نیوز لینک متن https://farsnews.ir/howzavian_fars/1762510283735921319 💎@howzavian | نویسندگان حوزوی
🔰 خشکسالی و لزوم تضرع عمومی 🔹 چند سالی است که خشکسالی به یکی از پدیده‌های اقلیمی کشورمان تبدیل شده و آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متعددی را به‌دنبال داشته است و گویا امسال بیش از سال‌های قبل بحران خشکسالی برجسته شده است؛ تا جایی که علاوه بر اثرگذاری بر کشاورزی و دامداری، ذخیره آب شرب شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران نیز به مخاطره افتاده است و طبق پیش‌بینی‌ها روزهای آینده و بلکه هفته‌های آینده نیز از بارش باران در بیشتر مناطق کشور خبری نیست. ❗️اما با همه این احوال، خبری از نماز و دعای استسقاء و مجالس دعا و تضرع به درگاه الهی نیست! 🟠 اکنون که برخی ملاحظات رسانه‌ای در مواجهه با جبهه دین‌ستیزان مانع برگزاری نماز باران توسط بزرگان دینی شده است، ای کاش نهضت برگزاری نماز باران توسط ائمه محترم جماعات و مبلغان دینی به‌صورت محله‌ای و خودجوش راه می‌افتاد تا تضرع عمومی به درگاه پروردگار برای نزول رحمت الهی شکل گیرد. ✅ این، آموزه قطعی اسلام است که در سختی‌ها و بحران‌ها همه را به تضرع به درگاه پروردگار سوق داده است: «وَمَا أَرْسَلْنَا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنَا أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ». اعراف، آیه ۹۴ ترجمه: هیچ پیامبری را در شهری نفرستادیم مگر آنکه اهلش به تهی‌دستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، باشد که [به پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند. ✍🏻 محمد استوار میمندی 🆔 @howzavian_fars
فیلترینگ بی‌رحمانه نان و یارانه و ستیز با مدیریت فرهنگی عاقلانه! مهدی عامری 🔸جریانی در کشور ما وجود دارد که با هر نوع مدیریت فرهنگی مخالف‌اند؛ از قانون برای مطبوعات گرفته تا ممیزی کتاب، مدیریت فضای مجازی، فیلترینگ محتوای مخرب، گزینشها، مساله آقازاده‌های دو تابعیتی یا حتی تعیین حداقل چارچوب برای پوشش. وقتی گفته شود فضای مجازی باید مدیریت شود تا جلوی شایعه، فیک‌نیوز، تخریب شخصیت‌ها، ترویج فساد و آزار روانی خانواده‌ها گرفته شود، فریادشان بلند می‌شود که «نه به فیلترینگ، نه به نظارت!» حتی وقتی خود مردم، والدین، ورزشکاران و چهره‌های عمومی از فضای افسارگسیخته مجازی گلایه می‌کنند، باز اینها می‌گویند هیچ مدیریتی نباید باشد. 🔸اما همین‌ها وقتی به اقتصاد می‌رسند، منطقشان کاملاً عوض می‌شود؛ نه‌تنها نظارت را می‌پذیرند، بلکه ریزترین و سخت‌گیرانه‌ترین شکلش را علیه مردم اجرا می‌کنند. برای فیلتر یارانه، به حساب مردم سرک می‌کشند، درآمد و هزینه‌ها را خط‌به‌خط پایش می‌کنند و کوچک‌ترین بهانه برای محدود کردن معیشت کافی است. در اینجا نظر مردم اصلا مهم نیست آزادی برای فرهنگ؟ مطلق. آزادی برای سفره مردم؟ صفر. نظارت بر رسانه را دیکتاتوری می‌دانند، اما نظارت بر جیب مردم را حکمرانی منطقی. تضاد اصلی همین است: فرهنگ باید بی‌مرز باشد، اما اقتصاد مردم باید بی‌رحمانه فیلتر و کنترل شود. برق و آب و گاز را فیلتر می‌کنند، برای فیلترینگ بنزین، صد شرط و تبصره می آورند، و هیچ انعطافی هم در کار نیست. 🔸عجیب‌تر اینکه همین‌ها سخت‌ترین فیلترینگ آمریکا، چه در هسته‌ای، اقتصادی یا بانکی، را راحت می‌پذیرد، اما اگر قرار باشد داخل کشور برای مقابله با فساد، شایعه، جنگ روانی و ابتذال چارچوب گذاشته شود، ناگهان مدافع آزادی مطلق می‌شوند. مشخص نیست الگوی این جماعت چیست؟ حتی در آمریکا هم مدیریت و نظارت بر فضای مجازی وجود دارد. حاج قاسم و شهدای مقاومت از پلتفرم‌ها حذف می‌شوند و محدودیت‌های سنی، امنیتی و اطلاعاتی در شبکه‌های اجتماعی حتیخ برای ترامپ اعمال می‌شود. رهبر انقلاب سال‌ها قبل هشدار داد: «برخی مطبوعات پایگاه دشمن شده‌اند»؛ دیروز ابزار روزنامه بود، امروز شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها، مأموریت همان، فقط شکل عوض شده است! 🔸ظاهرا اگر آمریکا برای مذاکره شرط بگذارد «در ایران تلگرام باید قطع شود»، همین‌ها با کمال میل قبول می‌کنند و تازه شروع می‌کنند علیه روسیه شعار دادن که تلگرام لانه جاسوسی روس‌هاست! اما اگر همین تصمیم از طرف داخل گرفته شود، فریاد می‌زنند که این ضد مردم و ضد آزادی است. مسئله‌شان نه آزادی است، نه رفاه مردم، نه منطق حکمرانی؛ تنها معیارشان این است که چه چیزی قدرت سیاسی آنها را تقویت می‌کند و چه چیزی آن را تضعیف. 🔸این جریان هر زمان میدان عمل پیدا می‌کند، خروجی‌اش نه ارتقای فرهنگ، بلکه اغلب ابتذال و سطحی‌سازی است؛ نمونه‌اش نمایش خانگی و سینما که به‌جای محتوای فاخر، پر می‌شود از هنجارشکنی‌های عامدانه، شوخی‌های سخیف و تکرار روابط بی‌قید که نه مسئله جامعه را حل می‌کند و نه چیزی به آن اضافه می‌کند. روش اینها «آزادی برای چارچوب‌زدایی» و مرزشکنی است. 🔸در قاموس اینها «رأی مردم» هم فقط وقتی قبول است که به نفع خودشان باشد. کافی است نتیجه برخلاف میلشان باشد، سریع کل مفهوم مردم را مصادره می‌کنند؛ مثل سال ۸۸ که وقتی نتیجه را نپسندیدند، اصل رأی مردم را زیر سؤال بردند، یا امروز که اگر آمار انتخابات دقیق مشاهده شود، بدون رأی‌های قومیتی، سمت مقابل این‌ها تقریباً همان اندازه رأی دارد، اما باز می‌گویند «۹۸ درصد مردم با شما مخالف‌اند!» یعنی در ذهن این‌ها، مردم فقط کسانی هستند که شبیه خودشان رأی بدهند؛ باقی اصلاً مردم حساب نمی‌شوند، صدایشان شنیده نمی‌شود و رأی‌شان ارزش تحلیل ندارد و باید فیلتر شود! @howzavian_tehran