eitaa logo
ارتباط موثر
1.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
405 ویدیو
8 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 داستانِ یک خاطره و درس‌های آن « روزی سوار یک تاکسی شدم. ما داشتیم در خط عبوری صحیح رانندگی می کردیم که ناگهان یک ماشین درست در جلوی ما از جای پارک بیرون پرید. راننده تاکسی هم محکم ترمز گرفت. ماشین سر خورد، و دقیقاً به فاصله چند سانتیمتر از ماشین دیگر متوقف شد! راننده ماشین دیگر سرش را ناگهان برگرداند و شروع کرد به فریاد زدن. راننده تاکسی هم فقط لبخند زد و برای آن شخص دست تکان داد. (او واقعاً دوستانه برخورد کرد.) با تعجب پرسیدم: چرا شما آن رفتار را کردید؟ آن شخص نزدیک بود ماشین تان را از بین ببرد و ما را به بیمارستان بفرستد! راننده تاکسی درس قابل تاملی به من داد، او گفت: از قانون کامیون حمل زباله چیزی شنیده‌اید؟ او توضیح داد که بسیاری از افراد مانند کامیون های حمل زباله هستند. آنها سرشار از ناکامی، خشم، و ناامیدی (زباله ذهنی) در اطراف می گردند. وقتی زباله در اعماق ذهن‌شان تلنبار می شود، آنها به جایی احتیاج دارند تا آن را تخلیه کنند و گاهی اوقات روی شما خالی می‌کنند. به خودتان نگیرید. فقط لبخند بزنید، دست تکان بدهید، برایشان دعا و آرزوی خیر بکنید، و بروید. زباله‌های آنها را نگیرید؛ چرا که ناچار می‌شوید به افراد دیگر در محل کار، در منزل و یا توی خیابان ها پخش کنید! حرف آخر این است که افراد موفق اجازه نمی دهند که کامیون های زباله روزشان را بگیرند و خراب کنند. زندگی خیلی کوتاه است که صبح با تأسف ها از خواب برخیزید، از این رو افرادی را که با شما خوب رفتار می کنند دوست داشته باشید. برای آنهایی که رفتار مناسبی ندارند، دعا کنید. به خاطر داشته باشید: چالش‌های زندگی ده(تا بیست) درصد چیزی است که رخ می‌دهد و (هشتاد تا)نود درصد نحوه برداشت شماست...» @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ امید به بازسازی زندگی... ما از ارتباط با دیگران به‌مثابه‌ی «تار» و تجربه‌ی موقعیت‌های مختلف به‌عنوان «پود»، زندگی خود را «می‌بافیم». گاهی احساس می‌کنیم که اگر «بخیه»‌ای از این «پارچه» باز شود(تجربه‌ای تلخ و یا تیره شدن یک ارتباط)، زندگی‌مان «رشته» خواهد شد. اما در واقع، چیز دیگری رخ می‌دهد: ارتباط مثل یک سلول زنده، اگر فقط یک بخیه هم مانده باشد، اغلب می‌توان همه چیز را از نو بافت. 🔹امیدتان را از دست ندهید و با کسب تجربه و مهارت، تلخی‌ها را جبران کنید. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹برای تامل گفته‌اند: شما می توانید مالک سکوت خود باشید، ولی اگر سخن گفتید، در گرو آن، و بلکه برده‌ی کلماتی که می‌گویید، هستید. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢وقتی بزرگ‌ترها اشتباه می‌کنند! (۱) 🔸چند سال پیش محققان دانشگاه هاروارد تصمیم گرفتند آزمایشی را روی دو گروه انجام دهند: در گروه اول تعدادی از بچه‌های کودکستانی حضور داشتند و در گروه دیگر تعدادی از فارغ‌‌التحصیلان رشته MBA از دانشگاه هاروارد. موضوع رقابت بین این دو گروه عبارت بود از سرهم‌‌بندی کردن بلندترین سازه ممکن با استفاده از رشته‌های ماکارونی، طناب، چسب و مارشمالو. 🔸از هردوی این گروه‌ها خواسته شد تا در یک‌‌زمان محدود و با هر روشی که خودشان صلاح می‌‌دانند عمل کنند و هدف‌شان هم باید افزایش ارتفاع سازه ساخته‌‌شده باشد. هردو گروه‌ در اتاق‌‌های جداگانه کارشان را شروع کردند و تمام فعالیت‌‌ها و گفت‌وگوهای بین اعضای دو گروه ثبت و ضبط می‌شد و پس از پایان وقت داده‌‌شده، سازه‌های ساخته‌‌شده دو گروه ازنظر ارتفاع و همچنین استحکام باهم مقایسه شد. 📄 نتیجه به دست‌آمده همه را شگفت‌‌زده کرد؛ چراکه سازه ساخته‌‌شده توسط بچه‌های کودکستانی هم بلندتر از سازه ساخته‌‌شده توسط فارغ‌‌التحصیلان MBA دانشگاه هاروارد بود و هم خیلی محکم‌‌تر از آن بود و جالب آنکه سازه موردنظر دارای شکلی عجیب و غیرمتعارف بود؛ اما هم ‌‌ارتفاع خوبی داشت و هم خیلی محکم بود حال‌‌آنکه سازه‌‌ای که توسط گروه دیگر یعنی فارغ‌‌التحصیلان دانشگاه ساخته ‌‌شده بود باوجود ساختارمند بودن و شکل هندسی متعارفی که داشت کوتاه‌‌تر و ازنظر استحکام هم ضعیف‌‌تر بود! ⛔️ به نظر شما علت این تفاوت چه بود؟ ادامه دارد... @ertebatmoaserdini .
ارتباط موثر
💢وقتی بزرگ‌ترها اشتباه می‌کنند! (۱) 🔸چند سال پیش محققان دانشگاه هاروارد تصمیم گرفتند آزمایشی را روی
💢وقتی بزرگ‌ترها اشتباه می‌کنند! (۲) 🔸بررسی فیلم‌‌ها و صداهای مربوط به مکالماتی که در حین انجام این آزمایش از اعضای دو گروه ضبط شد نشان می‌‌داد گروه فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی بیشتر وقت و انرژی‌‌شان را صرف بررسی جوانب کار و تصور کردن و تجسم ذهنی سازه‌‌ای که قرار بود ساخته شود، می‌کردند و در این میان باهم مشاجره و چالش هم داشتند؛ حال‌‌آنکه اعضای گروه بچه‌های کودکستانی کارشان را خیلی سریع شروع کردند و با کمترین برنامه‌‌ریزی و تجسم ذهنی سراغ استفاده از وسایلی رفتند که برای ساختن سازه در اختیارشان قرار داده ‌‌شده بود و بعدازاینکه به این نتیجه می‌‌رسیدند که در انتخاب مسیر کارشان دچار اشتباه شده‌‌اند به سرعت روشی دیگر را امتحان می‌کردند و در این میان از اشتباهاتشان به‌‌خوبی درس می‌گرفتند و سرانجام هم توانستند یک سازه بلند و محکم آماده کنند. حال‌‌آنکه سازه ساخته‌‌شده توسط گروه فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی که کوتاه‌‌تر بود خیلی زود فروریخت. 🔸بررسی‌‌ها و تحلیل‌‌هایی که بعدها روی این آزمایش انجام شد مشخص کرد که عامل اصلی موفقیت بچه‌ها در این رقابت این بودکه عمده توجه گروه فارغ‌‌التحصیلان بر "اما و اگرها" و «اگر این کار را انجام دهیم این‌‌طور خواهد شد» متمرکز شده بود؛ حال‌‌آنکه تمام توجه گروه بچه‌ها روی «چگونه و چطور» قرار داشت و چگونه انجام دادن کار برای آنها اهمیت بیشتری داشته تا "اما و اگر" های مربوط به نتایج کار. ◀️ در واقع گروه‌ها، سازمان‌ها، نهادها،شرکت‌‌هایی در دنیای پررقابت امروز می‌توانند دست بالا را داشته باشند و رقبا را کنار بزنند که ‌‌مانند این کودکان خیلی سریع وارد عمل شوند و از اشتباهات خود درس گرفته و با جرات و سرعت عمل، سراغ امتحان کردن راه‌های نرفته بروند و برای اتخاذ تصمیمات‌شان منتظر تشکیل گروه‌های متعدد و تصویب کمیته‌های تخصصی نمانند. @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا