eitaa logo
ارتباط موثر
1.6هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
410 ویدیو
8 فایل
مسیری برای یادآوری و تداوم مطالعه و آموختن مهارت‌های توسعه فردی به خصوص مهارت‌های ارتباطی مربوط به دوره‌های ارتباط موثرِ حجة الاسلام مخدوم این‌کانال با هدف تامل و به کارگیری مهارت‌ها، در هفته به طور متوسط با سه مطلب کاربردی به روز رسانی می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ داستان یک روز عادی با یک اتفاق معمولی... نوشته‌اند: یه روز سوارتاکسی شدم که برم فرودگاه درحین حرکت ناگهان یه ماشین درست جلوی ما از پارک اومد بیرون. راننده تاکسی هم محکم زد رو ترمز و دقیقا به فاصله چند سانتیمتری از اون ماشین ایستاد! راننده مقصر، ناگهان سرشو برگردوند طرف راننده تاکسی و شروع به داد و فریاد کرد...!! اما راننده تاکسی فقط لبخند زد و برای اون شخص دست تکون داد و به راهش ادامه داد! توی راه به راننده تاکسی گفتم: شما که مقصر نبودید و امکان داشت ماشین‌تون هم آسیب شدید ببینه و ما هم راهی بیمارستان بشیم. چرا بهش هیچی نگفتید؟ اینجا بود که راننده تاکسی درسی به من آموخت که تا آخر عمر فراموش نمیکنم. راننده تاکسی گفت: "قانون کامیون حمل زباله" گفتم: یعنی چی؟ و توضیح داد: این افراد مانند کامیون حمل زباله هستن! اونا از درون لبریز از زباله هایی مثل؛ ناکامی، خشم، عصبانیت، نفرت، انواع کمبودها و.. هستند! وقتی این آلودگی‌ها در اعماق وجودشان تلنبار میشه به جایی برای تخلیه احتیاج دارن و گاهی اوقات روی شما خالی میکنند! شما به خودتان نگیرید، فقط لبخند بزنید، دست تکان دهید، برایشان آرزوی خیر کنید. و ادامه داد: حرف آخر اینکه آدم‌های باهوش اجازه نمی دهند که کامیون‌های حمل زباله، روزشان را خراب کنند... کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
مرا روز قیامت با غمت از خاک می‌خوانند چه محشر می‌شود مستی که‌ از خواب‌ تو برخیزد شعر:دکتر فاضل نظری کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
🔷 آیا می‌شود سرنوشت را با کارهای خوب، تغییر داد؟ ✍️ پاسخ: استاد مطهرى مى‌گويد: «اگر مقصود از سرنوشت و قضا و قدر الهي،‌ انكار اسباب و مسببات و از آن جمله قوه و نيرو و اراده و اختيار بشر است، چنين قضا و قدر و سرنوشتى وجود ندارد و نمى‌تواند وجود داشته باشد». (1) 🌿 بايد دانست در عين حال كه دست تقدير الهی در زندگی انسان است و قضا و قدر الهی مردود نيست، نقش انسان در تعيين سرنوشت زندگی پذيرفتنی است. در حقيقت نقش انسان نه تنها مغاير با سرنوشت نيست، بلكه جزئی از همان سرنوشت است. در سرنوشت و تقدير انسان - چه مؤمن باشد و چه كافر - چنين است كه او سرنوشت خود را تعيين نمايد. در واقع اختيار داشتن انسان جزئی از تقديرات الهی است. 💥 بشر هميشه خود را در سر چهار راه‌هايی می‌بيند. هيچ‌گونه اجباری كه فقط يكی از آن‌ها را انتخاب كند ندارد و ساير راه‌ها بر او بسته نيست. انتخاب يكی از آن‌ها به نظر و فكر و اراده او مربوط است؛ يعنی طرز فكر و انتخاب او است كه يك راه خاص را معيّن می‌كند. (2) ☘️ اين كه از يک طرف مسئله تقدير الهی مطرح است و از طرف ديگر اختيار انسان، به اين معنا است كه خداوند مقرّر كرده كه انسان با اختيار و اراده خود، يكی از راه‌ها را انتخاب كند و آن راهی كه انسان با اراده خود انتخاب كرده، همان است كه مقدّر است. خداوند به قضا و قدر مقرّر كرده كه انسان با اختيار خود، آن راهی كه خداوند از ازل می‌داند، انتخاب كند. پس تقدير خداوندی اين است كه بشر افعال خود را از روی اختيار انجام دهد، نه اين كه تقدير او را به انجام يک طرف مجبور سازد. 🔷 اميرالمؤمنين (ع) از كنار ديوار شكسته و كجى برخاست. پرسيدند: از قضاى الهى فرار مى‌كنی؟ فرمود: از قضاى الهى به قدر او پناه مى‌برم. (3) «يعنى درست است كه تا قانون عليت كه منتهى به فرمان خداست، نباشد، ديوار شكسته سقوط نخواهد كرد، اما همان خداوند به من عقلى داده كه آن خود يک حلقه از سلسله قانون عليت است و يک عامل بازدارنده در برابر اين گونه حوادث. 🔸 البته ديوار عقل و شعور ندارد و بدون اعلام قبلى سقوط مى‌كند. اما من مى‌توانم به قدر الهى پناه ببرم؛ يعنى با عقل خود چنان محل نشستن را اندازه‌گيرى كنم كه اگر ديوار سقوط كند روى من نيفتد». (4) 🔹 در قرآن آيات زيادى وجود دارد كه به صراحت اختيار انسان و نقش اراده او را بيان داشته است؛ مانند آيه: «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛ براى انسان چيزى جز حاصل سعى او نيست». (5) و : «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ (6) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى‌دهد. مگر خودشان آن را تغيير دهند». از آنچه ذكر شد امكان تغيير قضا و قدر در موارد خاص به خوبی روشن شد. اما تغيير قضا و قدر يا تبديل سرنوشت در روايات متعدد هم بيان شده است كه يكی از مهم‌ترين ابعاد و عوامل اين تغيير مقوله دعا است. 📚 پی‌نوشت‌ها : 1. شهيد مطهری، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، تهران، 1374ش، ج 1، ص 384. 2. همان، ص 385 . 3. شيخ صدوق، التوحيد، انتشارات جامعه مدرسين قم، 1398 ه ق ، ص 369. 4. ناصر مكارم شيرازی، پيدايش مذاهب، ص 31. 5. نجم (53) آية 39. 6. رعد (13) آية 11. منبع: مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 سخنرانی شهید مطهری(سال ۱۳۴۹) در مورد اقدام علامه طباطبایی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین. کتاب احیای تفکر اسلامی/ ص ۲۷ - ۲۹ یاد و خاطره مفسر بزرگ قرآن، حکیم و فیلسوف برجسته معاصر علامه طباطبایی گرامی باد. کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .
هدایت شده از ارتباط موثر
🔘 تاثير سرکوب‌کردن احساسات بر مغز انسان تحقیقات جدید نشان داده است سرکوب شدن احساسات بر اندازه مغز تاثیر می‌گذارد. 🔻در آخرین تحقیق تعیین شد: بی‌احساس بودن، بی‌علاقگی یا احساس کمتر بوجود می‌آورد. در این تحقیق، اندازه مغز در تعیین سرعت پیری مورد بررسی قرار گرفت. محققان اظهار کردند: اندازه مغز به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. با این وجود از دست دادن اندازه بزرگتری از مغز نشان دهنده بیماری مغزی است. 👤 محقق این تحقیق دکتر لنور.ج .یولینور از انجمن ملی سلامت (NIH) در بتسدا و عضو آکادمی عصب شناسی آمریکا اظهار کرد: علائم از دست دادن حافظه نشان از تغییرات مغزی مرتبط با بیماری‌های مغز است، و بی‌احساس بودن تعیین کننده این تغییرات است. 🔻در تحقیقات جدید مشخص شده است اندازه مغز در افراد مسن‌ بی‌احساس بدون افسردگی، کوچک‌تر است. علائم بی‌احساسی در افراد مسن بدون زوال عقل شایع است. در این تحقیق، شرکت‌کنندگان بی‌احساس البته بدون افسردگی مورد بررسی بیماری‌های مغزی قرار گرفتند. در این پژوهش، ۴۳۵۴ فرد بدون زوال عقل با متوسط سن ۷۶ سال تحت اسکن ام.آر.ای قرارگرفتند و علائم احساسی از جمله فقدان احساس، علاقه، فقدان هیجان، کاهش فعالیت‌ و ترجیح به ماندن در منزل وخستگی ارزیابی شد. ✍️ نتایج نشان داد ماده خاکستری مغز که به یادگیری و نگهداری خاطرات کمک می‌کند و نیز ماده سفید که وظیفه ارتباط بین قسمت‌های مختلف مغز را برعهده دارد در افرادی با نشانه بی‌احساس بودن کمتر است. این نتایج حتی در افراد افسرده نیز صادق است. 👤 وی افزود: این نتایج به شناسایی افراد بی‌احساس در معرض خطر، کمک خواهد کرد. نتایج این تحقیق در نشریه آنلاین عصب شناسی منتشر شده است. 💠 مركز مشاوره دانشگاه تهران @ertebatmoaserdini .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ارتباط موثر
@ertebatmoaserdiniزهرا در آتش بود، حیدر داشت می سوخت.mp3
زمان: حجم: 11.43M
دیر آمدم...دیر آمدم... در داشت می سوخت... (روضه) ما عشق را پشت در این خانه دیدیم زهرا در آتش بود؛ حیدر داشت می سوخت شعر: حسین بیاتانی با نوای: میثم مطیعی @ertebatmoaserdini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 راه‌هایی برای شناسایی افراد حسود(۱) حَسَد یا حسادت از رذایل اخلاقی، به معناى آرزوىِ از بین رفتن نعمت‌ها و داشته‌هاى دیگران است. واژه حسد چهار بار درقرآن به کار رفته است. و در کتاب‌های حدیثی، احادیث متعددی در نکوهش حسد، بیان انگیزه‌ها، نشانه‌ها و آثار آن آمده است. حسد از منظر اندیشمندان مختلفی واکاوی شده و دلایلی از جمله عدم رضایت به قضای الهی، خباثت باطنی و داشتن روحیه تکبر برای آن ذکر شده است. 🔸تفکر درباره آسیب‌های حسد، تقویت عقل و تقویت ایمان و توجه به حکمت‌های خداوند از جمله راه‌های علمی و عملی دانشمندان علم اخلاق برای درمان بیماری حسد است. در فقه حسد را از گناهان کبیره قلمداد می‌کنند حسادت ، احساسی پیچیده است که نه تنها بر زندگی کسی که حسد می ورزد، بلکه بر زندگی کسانی که در معرض آن هستند نیز تأثیر بدی می گذارد. افراد حسود با حملِ حسادت بر دوش، احساسی را پیدا می کنند که روح و جان و توان‌شان را تحلیل می برد، زیرا پیوسته خود در حال مقایسه بوده و حس و حال بدشان را با خود به همراه دارند. شاید بهتر آن باشد که حسودهای دور وبرمان را بشناسیم و فاصله مان را با آنها حفظ کنیم. با افرادی معاشرت کنیم که اگر هم خیری به ما نمی رسانند، دست کم از شرّ شان در امان باشیم. در سوره فلق که در روایات متعدد منزلت و ثواب قرائت آن بسیار ذکر شده است، حسادت از شرور انسانی به شمار آمده که انسان باید از شر حسد و حسودان به خدا باید پناه برد. ادامه دارد... کانال ارتباط موثر @ertebatmoaserdini .