🔲⭕️من اگر معلم انشا بودم ....
مجتبی لشکربلوکی
نمی دانم این روزها در مدارس ما وضعیت درس و امتحان انشا چگونه است؟ اما زمان ما که افتضاح بود. سال های سال انشا نوشتیم دریغ از اینکه بدانیم هدف چیست؟ دریغ از اینکه طریقه درست فکر کردن، نوشتن، بیان مساله، مقدمه چینی، نتیجه گیری را به ما بیاموزند. دریغ از یک بازخورد درست! دریغ از اینکه به صورت یک جدول بگویند که بر اساس این ده مولفه امتیاز تو چنین بوده است.
من اگر بخواهم سطح سواد واقعی یک نظام آموزشی را فقط و فقط بر اساس یک آزمون بسنجم بر اساس آزمون انشا می سنجم.
چرا؟
چون دقیقا در انشا است که می توان فهمید که آیا دانش آموزی که سال هاست به او فرمول های ریاضی خورانده ایم و چپانده ایم آیا سواد محاسباتی پیدا کرده و اهل حساب شده یا اینکه فقط فرمول و تابع حفظ کرده؟ آیا می تواند حساب و کتاب کند و گزینه ای را بر گزینه ای دیگر ترجیح بدهد؟ آیا در متن انشایش از تحلیل آماری، در نظر گرفتن احتمالات، تصاعد حسابی و هندسی و ارزش زمانی پول نشانه ای وجود دارد یا نه؟
از متن انشا می توان مطمئن شد که دانش آموز ما در اثر گذراندن دروس علوم (فیزیک و شیمی و زیست) توانسته نگاهی علمی- تجربی مبتنی بر واقعیت ها به جهان هستی داشته باشد یا نه؟ آیا آزمایش گری، ابطال پذیری و جستجوی حقیقت در متن او موج می زند یا اینکه مبتنی بر باورهای رایج، خرافات و اندیشه های آزمون نشده است؟
من از انشا می توانم بفهمم که آیا دانش آموز در ادبیات فقط دستور زبان یاد گرفته یا اینکه می تواند منظورش را به شیوایی بیان کند؟ آیا این همه شعر و غزل و دوبیتی که حفظ کرده، قدرت بیان و تبیین او را افزوده است؟
من از انشا می توانم بفهمم که .... دیگر ادامه نمی دهم فکر می کنم ایده اصلی پشت حرف من را گرفته اید. تمام دروس دیگر در انشا باید خودش را نشان دهد وگرنه اطلاعات و داده وارد مغزها کرده ایم اما دانش و فرهیختگی تحویل نگرفته ایم. به همین خاطر است که آزمون GRE که مبنای پذیرش دانشگاه های آمریکاست، یکی از مهم ترین بخش هایش نگارش تحلیلی است.
(یادآوری: ظاهرا انشا بدون همزه درست تر از انشاء است. البته هر دو مقبول است).
☑️⭕️تجویز راهبردی
اگر معلم انشا بودم:
1- بیش از آنکه روی محتوای اندیشه تمرکز کنم. روی بیان اندیشه (شیوه انتقال اندیشه، سازماندهی، مقدمه چینی، ساختار منطقی نوشتن) و مهم تر از آن روی تبیین اندیشه (یعنی شیوه اندیشیدن، چگونگی استدلال آوری، کفایت شواهد و مدارک پشت هر ایده) تاکید می کردم.
2- بیست درصد از زنگ انشا را به تدریس تفکر انتقادی (موشکافانه Critical Thinking) و آموزش مغالطه ها تخصیص می دادم. دانش آموزی که مدام مطلب بنویسد اما نداند که چگونه باید موشکافانه به امور نگاه کند از کجا باید بهتر شود و ارتقا پیدا کند؟
3- دانش آموزان را تشویق می کردم که انشا (اندیشه) هم کلاسی هایشان را خوب گوش کنند و جلسه بعدی انشای او را نقد کنند. موضوع انشا جلسه بعدی: نقد انشا آرمین است! در یک گام بالاتر مسابقاتی مانند National Speech and Debate Tournament توی مدرسه هم راه می انداختم تا تیمها له یا علیه یک ایده سخنرانی کنند.
4- دانش آموزان را تشویق می کردم که انشا دسته جمعی بنویسند و از آن به صورت جمعی دفاع کنند.
5- موضوعاتی را به عنوان موضوع انشا انتخاب می کردم که درد روزگار ماست:
مثلا:
◽️اگر یک استاندار فکر کند که همه شهروندان حرف و خواسته اشتباه دارند چه باید بکند؟ به عقیده خودش عمل کند و برای همه مردم تصمیم بگیرد یا اینکه به عقیده مردم احترام بگذارد و اقدام نادرست را صورت دهد؟
◽️این جمله را نقد کنید!
«چون همه دروغ می گویند، یا چون همه دزدی می کنند، پس من هم دروغ می گویم و می دزدم!»
◽️شاعر گفته: «تو یکی نه ای هزاری تو چراغ خود برافروز» این جمله برای ایران امروز ما چه معنی ای دارد؟
◽️آیا فکر می کنید بدون این که جامعه عوض شود و ما همین مردم باشیم، می توان به یک کشور پیشرفته تبدیل شد؟
◽️فکر می کنید نسل ما چه اشتباهاتی کرده که نسل شما نباید انجام دهد؟
نسل ما چه کارهایی نکرده است که نسل شما باید آن را انجام دهد؟
◽️فرض کنید تا صد سال دیگر، همین دولت با همین سطح از توانمندی باشد و کیفیت اداره کشور تغییر نکند، من و شما به عنوان شهروند چه می توانیم بکنیم که اوضاع بهتر شود؟
◽️با توجه به ظرفیت های کشور و تصویری که از آینده دارید باید در چه حوزه هایی، مهارت هایی، رشته هایی، صنایعی سرمایه گذاری کرد، چرا؟
انشا مهم ترین درس و مهم ترین زنگ است. انشا سرآغاز دوباره اندیشیدن است. زنگ انشا، زنگ توسعه است.
شبکه توسعه ایران
به نقل ازکانال دکترمجتبی لشکربلوکی
@ertebatmoaserdini
#یادگیری
#تشخیص_مسئله
#مسئله_شناسی
#مسئولیت_پذیری
#مهارت_آموزی
.
⛔️ وقتی اتفاقات را فاجعه می پنداریم...
🔹فاجعه سازی یا درشت نمایی موجب میشود فرد حوادث را بدون توجه به تناسب آن در نظر بگیرد و هر اتفاقی را یک فاجعه تلقی کند.
🔸فاجعه سازی (Catastrophizing) یعنی تمایل به فرضکردن بدترین سناریوی ممکن!
«اگر رتبه کنکورم بد شود، دانشگاه نمیروم و برای همیشه بیکار میمانم»؛
«اگر بیعیبونقص کار نکنم، حتما اخراج میشوم»؛
«بدنم درد میکند، نکند فلان بیماری مهلک را گرفته باشم!»
و هزاران درشتنمایی منفینگرانه دیگر.
🔸فاجعهپنداران در ذهن خود فقط یک قدم با ویرانی فاصله دارند و این طرز فکر مانع قطعی شادی آنهاست.
🔹ذهن فاجعهساز لزوما بیمار نیست. گاهی اوقات این رفتار نتیجه استرس و فشار ذهنی زیاد در یک بازه زمانی است بااینحال اگر همچون عادت شود و در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کند، ممکن است زمینهساز افسردگی و اضطراب شود و باید هرچه سریعتر فکری به حال آن کرد.
🔸 اضطراب و فاجعهسازی ۲ مقوله متفاوتاند و مهمترین تفاوت آنها این است که اضطراب ممکن است نقش مثبت هم در زندگی افراد ایفا کند. مثلا باعث شود فرد در موقعیتهای خطرناک بیشتر مراقب خود باشد. درحالیکه فاجعه سازی هیچ فایدهای ندارد و تنها نتیجهاش پرشدن ذهن از احساسات غیرواقعی و آزاردهنده است. بر اساس نتایج تحقیقاتی که تاکنون انجام شدهاند، ممکن است اضطراب شدید ذهن افراد را در معرض فاجعه سازی قرار دهد.
❓چقدر خودتان را فاجعهپندار میبینید؟ راهی برای متوقفکردن این خطای شناختی بلدید؟
@ertebatmoaserdini
#مدیریت_ذهن
#تحریف_ذهنی
#عزت_نفس
#منفی_نگری
#مهارت_آموزی
#توانمند_باشیم
.
Haj Meysam MotieeShab3Fatemieh2-1402[11].mp3
زمان:
حجم:
6.09M
بعد از تو ای خیر النساء خیری به دنیا نیست
وقتی که یک محرم برای درد مولانیست...
جان ها فدای غربتت مولا که در این درد
مثل تو در عالم کسی انقدر تنها نیست
شاعر : زهرا نظری
🎙بانوای: حاج میثم مطیعی
@ertebatmoaserdini
#مادر
#معنویت
.
Haj Meysam MotieeShab2Fatemieh2-1402[07].mp3
زمان:
حجم:
10.52M
🌹ای کاش
لبخند تو می ماند...
آن شاخهی ارغوان من، جان من و جهان من
مانده میان شعله ها .... آه
دیدم، دیدم
با دیدهی خونبار
یک شاخه یاس و بار غم، سرو جوان و قد خم
🎙بانوای: حاج میثم مطیعی
@ertebatmoaserdini
#مادر
#معنویت
.
🟢 تفکر انتقادی و پرسشگری
نمیتوان متفکری نقاد اما پرسشگری ضعیف بود.
پرسشها محرک تفکر هستند. تنها زمانی که پرسشی داریم واقعاً فکر میکنیم و یاد میگیریم.
پاسخها نشانه توقف تفکر، و پرسشها برانگیزاننده تفکر هستند. از این رو باید به وضعیت ذهنیای برسیم که حتی اگر به ظاهر ساکت هستیم، از درون در حال طرح پرسش باشیم.
منتها باید پرسشهایی مطرح کنیم که ما را به سوی یادگیری سودبخش هدایت کنند.
از جمله پرسش از مفروضات ذهنی و استلزامات دیدگاهها، پرسش از وضوح و صحت و دقت و سازگاری گزارهها، پرسش از سند و اعتبار دادهها.
✳️ به عنوان مثال کسی که ادعا میکند مبنای عمل او عدالت است اما از عملکردی دفاع میکند که عین بیعدالتی است گرفتار ناسازگاری و تناقضگویی شده است. یا کسی که معتقد است پیامبر برای احیای اخلاق به میان بشر آمده است، اما به اخلاق اولویت نمیدهد، گرفتار عدم پایبندی به استلزام دیدگاه خود شده است. یا کسی که نگاهش به جهان نگاهی صرفاً مادیگرایانه است، مفروض ذهنیاش خداناباوری است.
✳️ بنابراین وقتی با عقیدهای مواجه میشویم، میتوانیم از مفروضات آن یا استلزامات آن عقیده پرسش کنیم. یا وقتی ادعایی را میشنویم میتوانیم از سازگاری آن با سایر دعاوی بپرسیم. وقتی اطلاعات را از فضای مجازی دریافت میکنیم، اولین پرسش ما باید پرسش از سند و اعتبار آن اطلاعات باشد. باید از خود بپرسیم آیا این مطلب یا این تحلیل، نویسنده مشخص یا ارجاع معتبری دارد؟
@ertebatmoaserdini
#تفکر
#انتقاد
#یادگیری
#پژوهش
#تفکر_نقادانه
#مدیریت_ذهن
#مهارت_آموزی
.
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ انتقاد استاد دانشگاه و کارآفرین از نظام آموزشی:
آقای وزیر ولله بالله تالله جواب نمی دهد!/صداوسیما
کانال ارتباط موثر
@ertebatmoaserdini
#انتقاد
#یادگیری
#پژوهش
#خلاقیت
#مهارت_آموزی
.
⭕️ اثر پلتزمن (۱)
📃اثر پلتزمن میگوید: اگر افراد اطمینان پیدا کنند خطری تهدیدشان نمیکند، رفتارهای پرخطرتری انجام میدهند. این موضوع ریسکپذیری آنها را بالاتر میبرد.
🔅دو همسایه را در نظر بگیرید که یکی از آنها در یک خانهی معمولی با سازهای ضعیف و دیگری در یک خانهی نسبتاً مقاوم در برابر زلزله زندگی میکنند.
❓از این دو همسایه، مرگ کدامیک در اثر زلزله محتملتر است؟
در نگاه اول، پاسخ چنین سؤالی ساده به نظر میرسد.
کسی که در خانهی دارای سازهی ضعیف زندگی میکند، بیشتر احتمال دارد که در اثر زلزله آسیب ببیند.
🔸 حالا فرض را با استدلالی متفاوت در نظر بگیریم:
در موراد متعددی زلزلهها، چند پیشلرزه دارند و سپس زلزلهی اصلی روی میدهد.
با پیشلرزه، همسایهای که در خانهی ضعیف زندگی میکند میترسد و خانهاش را ترک میکند. اما همسایهای که در خانهی محکم زندگی میکند، ممکن است به پشتوانهی طراحی مقاوم خانهاش، در همان خانه بماند.
اگر زلزله از حد مشخصی شدیدتر باشد و خانه ویران شود، احتمال مرگ همسایهی دوم (در خانهی مستحکمتر) بیشتر است.
طبیعتا نمیتوان چنین ادعایی را به سادگی تأیید کرد.
چون باید مطالعهی آماری گستردهای انجام شده و در نهایت، چنین ادعایی رد یا تأیید شود. اما واقعیت این است که به سادگی هم نمیتوان این ادعا را رد کرد.
✳️ نتیجه:
احساس امنیت گاهی ما را جسورتر میکند و همین جسورترشدن ممکن است باعث شود که ما دست به ریسکهای بزرگتری بزنیم یا برخی ریسکهای بزرگ را نبینیم و جدی نگیریم.
📌 در ضمن به خاطر داشته باشید، گاهی یک پیش فرض می تواند کل مسئله و نیز پاسخ و استدلال آن(نتیجه) را تغییر دهد.
به پیش فرض های نهان و آشکار توجه بیشتری کنیم و میزان واقعی بودن و دقت آنها را بسنجیم.
ادامه دارد...
@ertebatmoaserdini
#تشخیص_مسئله
#ریسک_پذیری
#مدیریت_ذهن
#تفکر_نقادانه
#یادگیری
.