✡️ ماشیح و دولت ماشیحانی در تلمود
1️⃣ اندیشهٔ #مسیحا در تلمود بسیار پیچیده است. این کتاب صدها بار از #ماشیح و امید به آینده سخن گفته است. همهٔ یهودیان، جز اندکی مانند #ربی_هیلل در قرن چهارم میلادی – که منکر ماشیح بود و میگفت: «ملّت اسرائیل دیگر هیچ ماشیحی نخواهد داشت» – به ظهور ماشیح معتقدند.
2️⃣ #تلمود از محنتهای مسیحایی خبر میدهد؛ یعنی سختیهای قبل از ظهور که شامل افزایش فساد و بیبندوباری، احترام نکردن به والدین و صاحبان از سوی جوانان، سستی روابط خویشاوندی، کاهش نسلها، بیاعتباری عالمان دین، تبدیل شدن محل تحصیل به اماکن فساد، منفور شدن هرکسی که از خطا بترسد، نزاع میان حکیمان، طرد مؤمنان، عدم مطالعهٔ شریعت و ترویج هرجومرج و مانند آن میشود و باید توسط ماشیح و عدالتِ #دولت_ماشیحانی برطرف گردد.
3️⃣ البته عنصر تخیّل نیز گاه در داستانهای تلمود مطرح است: «جنگ گوگ و ماگوگ» (یأجوج و مأجوج) و حمله به اورشلیم و شکست آنها پس از دوازده ماه و کشتهشدن #مسیحا_بن_یوسف (چهرهٔ مبهم اگادای تلمود) و سپس زندهشدن او توسط #الیاس (پیشاهنگ مسیحا)، از موارد مطرح در تلمود است.
4️⃣ تلمود دربارهٔ امتهای پس از ماشیح نیز معتقد است که همهٔ امتها #یهودی و دارای استقلال سیاسی خواهند شد. و برخی معتقدند پس از ماشیح، مصر، حبشه و #فرزندان_اسماعیل باید به دولت ماشیحانی #خراج بپردازند.
5️⃣ دربارهٔ اینکه اقوام پس از مسیحا، به #دین_یهود میگرایند یا نه، اختلاف است. برخی میگویند: بله و برخی میگویند: همانند زمان داوود و سلیمان، ایمان آنان پذیرفته نیست!
6️⃣ از مهمترین مباحث تلمود، محاسبهٔ #تاریخ_ظهور ماشیح است. براساس تفکری عرفانی در یهودیت قدیم، جهان ششهزار سال ادامه خواهد داشت و در هزارهٔ هفتم نابود میشود (متناسب با روزهای آفرینش). نخستین دوهزاره را دوران بایر و آشفتگی میگفتند؛ چون در آن هیچ وحیای نبود. دوهزاره دوم را دوران شریعت و تورات مینامیدند که دوران وحی بهشمار میرفت و دوهزاره سوم را روزگار #انتظار_ماشیح و دوران ماشیحانی (یوموت هماشیح) مینامیدند.
7️⃣ بر این اساس، عدهٔ زیادی بهعنوان ماشیح در یهودیت ظهور کردند که نتوانستند موفق شوند. آنان به #ماشیحهای_دروغین معروفاند.
8️⃣ پس از آنکه نشانههای ظهور روی داد و تاریخهای معینشده فرارسید، ولی ماشیح نیامد، ربانیون و حکمای یهودی، مردم را از چنین محاسباتی منع کردند و آمدن ماشیح را مشروط به انجام کارهای نیک کردند و حتی به لعن کسانی پرداختند که برای ظهور ماشیح تاریخ تعیین کنند، تا از ناامیدی نسبت به ماشیح جلوگیری شود.
✍️ نویسنده: حجةالاسلام دکتر محمدحسین طاهری آکِردی
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ متن کامل دومین قسمت از مجموعه مقالات «ماشیح و دولت ماشیحانی موعود در یهودیت» را در آدرس زیر بخوانید:
👉 https://jscenter.ir/jewish-history/vanishing-jewish/23814
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : جمعه
🌞 ٣ اسفند ۱۴٠٣ هجریشمسی
☪️ ٢٢ شعبان ۱۴۴۶ هجریقمری
✝️ ٢١ فِوریه ۲۰٢۵ میلادی
🕎 ٢٣ شِواط ۵۷۸۵ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
1️⃣ مرگ #ادیبالممالک_فراهانی شاعر و نویسندهٔ فراماسون دوران قاجار (١٢٩۶ش)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 ادیبالممالک فراهانی؛ شاعری از دربار قاجار تا لژ بیداری
👉 https://jscenter.ir/slave-jews/muslim-zionism/13466
2️⃣ در پی یک #کودتا، تهران توسط قوای قزّاق اشغال شده، سیدضیاءالدین طباطبایی به سِمت نخستوزیر و #رضاخان به سِمت وزیر جنگ و فرمانده کل قوا، منصوب شدند. (١٢٩٩ش)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 پنهانکاری انگلیسی و اسرار دو کودتا
👉 https://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/9408
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ مرگ #باروخ_اسپینوزا فیلسوف مشهور هلندی و یهودی مرتد (١۶٧٧م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 باروخ اسپینوزا و اخراج از ملت اسرائیل
👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/3114
2⃣ #مانیفست_کمونیست نوشتهٔ کارل مارکس و فردریش انگلس بهعنوان برنامهای برای اتحادیهٔ کمونیست منتشر شد (١٨۴٨م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 کارل مارکس و مسألهٔ یهود
👉 https://jscenter.ir/other-topics/jewish-celebrities/3116
🗓 تذکّر ضروری: این تقویم، تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
💳 «اندیشکده» تنها با #کمکهای_مردمی اداره میشود. برای این منظور، شمارهٔ کارتی در قسمت توضیحات کانال اعلام شدهاست.
💎 صفحاترسمیاندیشکدهٔمطالعاتیهود:
👉 https://zil.ink/jscenter
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ مغضوبین ارض [٧٩]
🕋 تفسیر آیهٔ ١۵٠ سورهٔ اعراف [۴]
💥 درخواستهای حضرت موسی (ع)
1️⃣ موسای کلیم (ع) پس از اینکه در وادی مقدّس «طُوی» برای رسالت الهی برگزیده شد [طه : ١٢-١٣] و برای مبارزه با فرعون طغیانگر فرمان یافت [طه : ٢۴] به پیشگاه خدای منّان تقاضاهایی عرضه کرد که همهٔ آنها به وی داده شدند [طه : ٣۶] :
🔸الف. درخواستهایی برای خویش:
2️⃣ حضرت موسی (ع) دغدغهٔ تنگی سینه و لکنت زبان داشت [شعراء : ١٣] از اینرو از خدا دو چیز برای خود خواست: یک: شرح صدر [طه : ٢۵-٢۶] که لازمِ راهیافتن به شهود و ادراک معارف عمیق دینی است [انعام : ١٢۵]. دو: گرهگشایی از زبان [طه : ٢٧-٢٨].
👈 خدای سبحان هردو خواستهٔ کلیم خود را اجابت کرد و او را از شرح صدر و فصاحت برخوردار ساخت.
3️⃣ آری! هر پیامبری باید از نصابِ لازمِ #شرح_صدر برای دریافت معارف بلند و #فصاحت و #بلاغت برای تبیین آیات الهی برخوردار باشد و افزون بر این مقدار، ضرورت ندارد، زیرا انبیاء (ع) در فضایل با یکدیگر متفاوتاند [بقره : ٢۵٣].
🔸ب. درخواستهایی برای برادرش:
🔹یک. مقام وزارت:
4️⃣ موسی (ع) از خدا خواست برای انجام دادنِ بهتر مأموریتِ مبارزه با فرعون، برادرش هارون (ع) را #وزیر وی گرداند [طه : ٢٩-٣٠] تا بار سنگین رسالتش را آسان و پشتش را به وی محکم کند [طه : ٣١].
5️⃣ راز این تقاضا، تفاوت رسالت موسی (ع) با رسالت بسیاری از انبیای دیگر بود: آن حضرت برای هدایت جمعیّت اندکی در سرزمینی گمنام برانگیخته نشد، بلکه برای مبارزه و براندازیِ نظامِ طغیانگری فرستاده شد که سالیان دراز بر پایهٔ #شکنجه [اعراف : ١٢٩] و #کشتار [بقره : ۴٩] و با #قهر و غلبه [اعراف : ١٢٧] حکومت میکرد.
6️⃣ حضرت موسی (ع) بهسوی فرعونی فرستاده شده بود [منازعات : ١٧] که قدرت مرکزی قارهٔ آفریقا را در اختیار داشت و خودخواهانه میگفت: «أَلَيْسَ لي مُلكُ مِصرَ و هَذِهِ الْأَنْهارُ تَجْري مِن تَحْتي» [زخرف : ۵١] و بیپروا و با خودکامگی کامل، داعیهٔ اُلوهيّت انحصاری: «ما عَلِمْتُ لَكُم مِن إِلهٍ غَيري» [قصص : ٣٨] و ربوبيّت برتر داشت: «فَقالَ أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعلَى». [منازعات : ٢۴]
7️⃣ درخواست موسی (ع) برای وزارت هارون (ع)، از آنرو نبود که هر پیغمبری وزیر میخواهد، بلکه چنین پیامبری با چنان مسئولیت سنگینی به وزیر نیاز دارد، همچنانکه خدای حکیم امیر مؤمنان علی بن ابیطالب (ع) را برای پیامبر اکرم (ص) وزیر قرار داد.
🔹دو. درخواست مشارکت در رسالت:
8️⃣ موسی (ع) از خدا تقاضا کرد هارون (ع) را در رسالت، نبوّت و ولایتِ امرِ امّت، شریک وى گرداند [طه : ٣٢] و برادرش را که زبانی گویاتر و شیواتر از وی دارد، دستیارش قرار دهد [قصص : ٣۴]. این تقاضای موسی (ع) نیز اجابت شد [قصص : ٣۵]؛ [طه : ٣۶].
📚 تفسیر تسنیم، آیةالله جوادی آملی
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : شنبه
🌞 ۴ اسفند ۱۴٠٣ هجریشمسی
☪️ ٢٣ شعبان ۱۴۴۶ هجریقمری
✝️ ٢٢ فِوریه ۲۰٢۵ میلادی
🕎 ٢۴ شِواط ۵۷۸۵ عبری
🌍 مناسبتهای شمسی
✍️ مرگ #اردشیر_ریپورتر از چهرههای مرموز تاریخ معاصر (١٣١١ش)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 ریپورترها، اینتلیجنس سرویس و ایران
👉 https://jscenter.ir/slave-jews/pahlavi/10432
🌍 مناسبتهای میلادی
✍️ مرگ #ابوالکلام_آزاد صاحب نظریهٔ #ذوالقرنین بودنِ #کوروش (١٩۵٨م)
📚 آشنایی با نظریهٔ ابوالکلام آزاد و نقد آن
👉 https://jscenter.ir/slave-jews/cyrus/12317
🗓 تذکّر ضروری: این تقویم، تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
💳 «اندیشکده» تنها با #کمکهای_مردمی اداره میشود. برای این منظور، شمارهٔ کارتی در قسمت توضیحات کانال اعلام شدهاست.
💎 صفحاترسمیاندیشکدهٔمطالعاتیهود:
👉 https://zil.ink/jscenter
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
✡️ مغضوبین ارض [٨٠]
🕋 تفسیر آیهٔ ١۵٠ سورهٔ اعراف [۵]
💥 فصاحت هارون (ع) و قاطعیت موسی (ع)
1⃣ در فرهنگ قرآن، #فصیح کسی است که هم خوب سخن بگوید و هم گفتارش خوب باشد و هارون (ع) چنین بود، زیرا در جامعهٔ بحرانزده و مبتلا به فاجعهٔ گوسالهپرستی، هم با گفتار ملایم و روشنگر خود: «و لَقَدْ قالَ لَهُم هارونُ مِن قَبلُ يا قَومِ إِنَّما فُتِنْتُمْ بِهِ و إِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحمَنُ فَاتَّبِعوني و أَطيعوا أَمري» [طه : ٩٠] حجّت را رساند و تا اندازهٔ بسیاری از فتنه جلوگیری کرد و هم با پرهیز از تندروی و پرخاشگری، بنیاسرائیل را از خطر تفرقه و درگیریهای خونین رهانید: «إِنّي خَشيتُ أَن تَقولَ فَرَّقْتَ بَينَ بَني إِسْرائيلَ و لَمْ تَرْقُبْ قَولِي». [طه : ٩۴]
2⃣ قاطعیّتی که باید در برابر فاجعهٔ #گوسالهپرستی نشان داده میشد، تنها از موسی (ع) ساخته بود. اگر هارون بهجای نرمخویی و متانت که مقتضای جایگاه اجتماعی او بود، صلابت و تندی موسی (ع) را نشان میداد و همانند وی سامری را به سوزاندن گوساله تهدید میکرد [طه : ٩٧] جامعهٔ نوپای بنیاسرائیل متلاشی میشد، زیرا دستهای به طرفداری از وی و گروهی به حمایت از سامری برمیخاستند و با هم درگیر میشدند؛ اما موسی (ع) از موقعیّتی برخوردار بود که کسی نمیتوانست در مقابل او ایستادگی کند، چون صاحب عصا و يد بيضا و معجزات بود.
3⃣ جایگاه برتر موسی (ع) نسبت به هارون (ع) امکان رفتار تند با سامری را برای وی فراهم میساخت؛ چندانکه سامری را از صحنهٔ جامعه دور کرد: «فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ في الْحَياةِ أَنْ تَقولَ لَا مِساسَ» [طه : ٩٧] و گوسالهاش را به آتشزدن و خاکسترش را به دریاریختن تهدید کرد [طه : ٩٧] و این کاری بود که اگر هارون انجام میداد، چون موقعیّت اجتماعی فروتری داشت، نهتنها آتش #فتنه به خاموشی نمیگرایید، شعلههای آن دوچندان میشد.
4⃣ در عرصهٔ مبارزه با بتپرستی، کسی میتواند با بتها و خدایان مشرکان درافتد و به آنها «اُف» بگوید: «أُفٍّ لَكُمْ و لِما تَعبُدونَ مِن دُونِ اللَّهِ» [انبیاء : ۶٧] که مانند ابراهیم خلیل (ع) تبر بهدست گیرد و آنها را ریز ریز کند [انبیاء : ۵٨] و در پی آن در آتش اُفتد و واکنشِ «حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ» [انبیاء : ۶٨] را از جانب مشرکان تحمّل کند؛ یا مانند موسى (ع) عصا در دست و صاحب ید بیضا و معجزات باشد؛
5⃣ اما کسی مانند هارون (ع) که نه تبر خلیل را بر دوش و نه عصای موسی (ع) را در دست داشت، باید اَفصح و سخنور برتر باشد، تا با ملایمت و متانت شعلههای فتنه را فرونشاند، وگرنه فظاظت و غلظتِ هر رهبری مایهٔ پراکنده شدن مردم میشود، چنانکه دربارهٔ پیامبر اسلام میفرماید: «و لَو كُنتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلبِ لَانْفَضُّوا مِن حَولِكَ». [آلعمران : ١۵٩]
6⃣ بههرروی، برای مبارزه با فرعون و هدایتِ بنیاسرائیل، وجود موسی (ع) و هارون (ع) هر دو لازم بود. رفتار موسی (ع) تند و متصلّبانه بود؛ مانند واکنش تند او با بنیاسرائیل و اعتراض شدید وی به برادرش هارون (ع) و انداختن اَلواح در بازگشت از میقات؛ اما رفتار هارون (ع) نرم و مهربانانه بود؛ مانند تعبیرهای ملایمی که با بنیاسرائیل در فتنهٔ سامری داشت. [طه : ٩٠]
7⃣ هارون با جملات نرم و از سرِ عطوفت، قوم خود را به رحمانیّت پروردگارشان متوجّه کرد و هیچ از جبّاریّت و قهّاریّت خدای قهّار یاد نکرد، در حالیکه نزديك بود همین قوم او را بکُشند: «و كادوا يَقتُلونَني». [اعراف : ١۵٠] هماهنگیِ آن قهر و این مهر، سبب ترویج و بقای شریعت الهی شد.
📚 تفسیر تسنیم، آیةالله جوادی آملی
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : یکشنبه
🌞 ۵ اسفند ۱۴٠٣ هجریشمسی
☪️ ٢۴ شعبان ۱۴۴۶ هجریقمری
✝️ ٢٣ فِوریه ۲۰٢۵ میلادی
🕎 ٢۵ شِواط ۵۷۸۵ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
✍ تأسیس کلوپ #روتاری (١٩٠۵م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 شناخت باشگاه جهانی روتاری
👉 https://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/23127
🗓 تذکّر ضروری: این تقویم، تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
💳 «اندیشکده» تنها با #کمکهای_مردمی اداره میشود. برای این منظور، شمارهٔ کارتی در قسمت توضیحات کانال اعلام شدهاست.
💎 صفحاترسمیاندیشکدهٔمطالعاتیهود:
👉 https://zil.ink/jscenter
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
36.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 إنّا علی العهد
💔 خداحافظ ای داغِ بر دل نشسته
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : دوشنبه
🌞 ۶ اسفند ۱۴٠٣ هجریشمسی
☪️ ٢۵ شعبان ۱۴۴۶ هجریقمری
✝️ ٢۴ فِوریه ۲۰٢۵ میلادی
🕎 ٢۶ شِواط ۵۷۸۵ عبری
🗓 تذکّر ضروری: این تقویم، تنها به ذکر مناسبتهای مرتبط با #یهود میپردازد.
💳 «اندیشکده» تنها با #کمکهای_مردمی اداره میشود. برای این منظور، شمارهٔ کارتی در قسمت توضیحات کانال اعلام شدهاست.
💎 صفحاترسمیاندیشکدهٔمطالعاتیهود:
👉 https://zil.ink/jscenter
✅ اندیشکدهٔ مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter