⚫️ بلک فرایدی؛ کلانپروژهٔ فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی
🖊سجاد انجمشعاع
▪️در جهانی که ایدئولوژی «سرمایهداری» بهعنوان نیروی مسلط بر ساختارهای اجتماعی و اقتصادی، «مصرفگرایی» را بهعنوان اصولی ثابت و بنیادین در کانون گفتمان خود قرار داده است، «بلک فرایدی» بهعنوان نمادی برجسته و تأثیرگذار از این طرز تفکر ظهور میکند.
این روز که در ظاهر تنها یک رویداد اقتصادی بهشمار میرود، در حقیقت محملی است برای:
۱. تحمیلِ سبک زندگی غربی
۲. تقویت هژمونی نظام سرمایهداری
۳. تضعیف ارزشهای فرهنگی، معنوی و اجتماعی جوامع دیگر.
بلک فرایدی فراتر از یک فستیوال خرید و تخفیف، در ماهیت خود ابزاری پیچیده و ماهرانه است که بهطور مستقیم به پروژهای فرهنگی و سیاسی تبدیل شده است.
این رویداد، بهنوعی در راستای تغییر ذائقهها و گرایشهای فردی و جمعی در جوامع غیرغربی عمل میکند و با ترویج مصرفگرایی بیحد و مرز، بهدنبال تحمیل فرهنگ و ارزشهای مبتنی بر سرمایهداری به دیگر نقاط جهان است.
به این ترتیب، بلک فرایدی بیش از آنکه یک اتفاق اقتصادی باشد، بهعنوان بخشی از پروژهای فرهنگی-اقتصادی عمل میکند که هدف آن استحاله و تبدیل جوامع به مصرفکنندگان بیچون و چرا و در نهایت حذف تمایزات فرهنگی و تاریخی آنها از هویتهای اصیل خود است.
▪️مصرفگرایی افسارگسیخته و انحراف از میانهروی اسلامی:
یکی از ویژگیهای بارز «بلک فرایدی»، ترویج مصرفگرایی بیحساب و کتاب و رقابت بیامان بر سر کالاهای غیرضروری و تجملی است. این پدیده که در درون خود نوعی اشتیاق به مصرف را به وجود میآورد، بهطور شگفتانگیزی با آموزههای اسلامی(مصداقی پرواضح: وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ) در تضاد است؛ در این فضا، بلک فرایدی با تمرکز بر نیازهای کاذب و القای تصورات غلط درباره ضرورت «کالاهای لوکس»، از انسان مسلمان جامعهای میسازد که بهجای توجه به ارزشهای معنوی، اخلاقی و ضروریات واقعی زندگی، خود را در دام تبلیغات اغواگرانه برندهای «چندملیتی» و کالاهای فاقد ارزش اساسی میاندازد.
این روز، نهتنها نمادی از اسراف و تبذیر است، بلکه بهطور ضمنی پیامآور رفتاری است که در آموزههای اسلامی، مصداقی از عمل به دست طاغوت قلمداد میشود.
▪️تحمیل فرهنگ مصرفگرای غربی:
بلک فرایدی، فراتر از یک رویداد اقتصادی، ابزاری است برای نفوذ فرهنگی و استحاله ارزشهای اسلامی. «سبک زندگی غربی»، با محوریت «مصرف و لذتگرایی»، از طریق چنین رویدادهایی تلاش میکند تا هویت فرهنگی دیگر جوامع را مستحیل کند. این همان چیزی است که رهبر معظم انقلاب از آن با عنوان «تهاجم فرهنگی» یاد میکنند؛ پروژهای که هدف اصلی آن تغییر باورها و رفتارهای جامعهی اسلامی است.
▪️تشدید بیعدالتی اقتصادی:
بلک فرایدی، بیش از هر چیز، به تقویت ساختارهای «سرمایهداری کلان» و «تعمیق شکافهای طبقاتی» میانجامد. این روز، بهعنوان یک ابزار تبلیغاتی قدرتمند، در دستان شرکتهای چندملیتی بهوسیله کمپینهای گسترده و فریبنده، سود کلانی را به جیب میزند و در مقابل، قشرهای کمدرآمد و محروم که حتی از عهده خریدهای تخفیفی و اغواگر این روز برنمیآیند، بهطور فزایندهای به حاشیه رانده میشوند. این روند، نوعی بازتولید نابرابریهای اجتماعی و اقتصادی است که در آن، تنها معدودی از قدرتمندان اقتصادی از این چرخه سودآور بهرهبرداری میکنند، در حالی که اکثریت مردم در دایره فقر و محرومیت به دام میافتند.
▪️فروپاشی ارزشهای اخلاقی و انسانی:
رفتارهای خشونتآمیز و رقابتهای بیرحمانهای که در خلال بلک فرایدی میان مشتریان رخ میدهد، بهوضوح نمایانگر عمق بحران اخلاقی در این رویداد است.
از یکسو، کشمکشهای فیزیکی و برخوردهای تهاجمی برای دستیابی به کالاهای تخفیفی، همچون انعکاسی از دیوانهوار شدن انسانها در جستجوی کالای مصرفی، هرگونه مفهوم انسانیت و کرامت را به چالش میکشد. این در حالی است که رقابت ناسالم خریداران برای جلب توجه دیگران و ایجاد اغواهای تبلیغاتی، در واقع بهنوعی سوق دادن افراد بهسوی رفتارهای فردگرایانه و خودخواهانه است که حقوق و احترام به دیگران را بهکلی نادیده میگیرد.
این پدیده، در پسزمینه خود، بازتابدهنده یک تحریف جدی در اصول اخلاقی است که در آموزههای اسلامی، همچون رعایت «انصاف»، «احترام به حقوق دیگران» و «روح تعاون اجتماعی» تأکید شده است.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN_kerman
📌فتنه جدید جبهه کفر
در شرایط حساس تاریخی قرار داریم
غرب متوحش با تمام امکاناتش به میدان آمده است.
جریان نفاق و کفر دست به دست هم دادند تا اسلام جعلی و داعشی را بر مردم منطقه تحمیل کنند.
اگر بی تفاوت و تماشاچی باشیم
اسلام ناب ضربه می خورد.
امنیت ایران به خطر می افتد.
جریان ظهور به عقب می افتد.
در چنین شرایطی منفعل بودن مساوی با خیانت است.
جهاد تبیین را جدی بگیریم
عملیات وعده صادق ٣ را مطالبه كنيم
با تمام وجود برای مدافعان حرم زینبی دعا کنیم.
خدایا اسلام را بر جبهه کفر پیروز بگردان
یارب یا رب یا رب
امن یجیب المضطر و یکشف السوء
✍علی صالحی
#تمدن_غرب_وحشی
#اسلام_جعلی
#اسلام_داعشی
#نویسندگان_حوزوی_خراسان
https://eitaa.com/joinchat/3164274938C4f975d6c1b
📮میخواهند مسیر کمک ایران به حزب الله قطع بشود
✍️🏻 الناز رحمت نژاد
🔹️ سوریه محور اصلی تغذیه مقاومت از لحاظ پشتیبانی و لجستیک است و به همین دلیل یک قدرت نظامی به شمار میرود. از آنجایی که سوریه برای آمریکاییها و رژیم صهیونیستی یک مشکل واقعی و حقیقی است، مدت هاست که صهیونیستها در فکر از بین بردن این محور هستند. این کشور گذرگاه مقاومت و پل ارتباطی بین ایران و مقاومت به خصوص حزب الله است. سید حسن نصرالله در اینباره گفته است: «سوریه سند و حامی اصلی مقاومت در سطح نظامی ویژه است. سوریه در جنگ ۳۳ روزه به حزب الله اسلحه داد تا بتواند در این جنگ پایدار بماند و مهمترین اسلحههایی که مقاومت در جنگ از آنها استفاده کرد از سوریه گرفته بود.»
🔹️ با وجود اهمیت ژئوپلیتیکی که به آن اشاره شد از دیدگاه برخی تحلیلگران مسائل غرب آسیا، سوریه لقب «پاشنه آشیل محور مقاومت» را به خود اختصاص داده است. از دو روز گذشته به موازات آتش بس شاهد حملات گسترده در مرز لبنان و سوریه و تحرکات شدید تروریستها در سوریه بوده ایم.
🔹️ این سوال پیش میآید که چرا بشار اسد دستور حمله به رژیم صهیونیستی را نمیدهد؟ چرا جبهه جولان را فعال نمیکند؟ سوریه ظرفیت درگیری ندارد. اولاً؛ سوریه به دلیل جنگ داخلی، تحریم و سقوط پولش در جهان عرب در دسته کشورهای فقیر قرار دارد و به «ام الفقرا» شهرت دارد.
🔹️ دوماً؛ جولان در اشغال رژیم صهیونیستی است. آمریکاییها در بعضی مناطق سوریه حضور دارند. شرق فرات و شرق حلب در اختیار تروریستها قرار دارد. هستههای کوچک داعش در بادیههای شرقی سوریه به چشم میخورند.
🔹️ سوریه و دولت بشار ظرفیت درگیری ندارد اما بشار حتی با وجود تهدید به ترور همیشه مرزهایش را به روی ایران باز گذاشته است تا به محور مقاومت به خصوص حزب الله کمک رسانده بشود. یکی از دلایلی که رژیم صهیونیستی در جنگ لبنان شکست خورد و نتوانست جایی را تصرف کند، تغذیه حزب الله از لحاظ تجهیزات و مستشار نظامی توسط ایران بود.
🔹️ تروریستهای ترکیه با هدف درگیر کردن ظرفیتهای محور مقاومت و فرسایش آن از شرق ادلب به غرب حلب حمله کردند. حمله مورد اشاره در صورتی رخ داد که تروریستهای ادلب سال ۲۰۲۰ توافق نامهای را پذیرفتند. اردوغان در این توافق نامه متعهد شد تروریستهای ادلب تجاوز نکنند و الان شاهد زیر پا گذاشتن تعهدشان هستیم. این حمله یک طرح غربی_صهیونی است تا به بشار بگویند مسیر کمک به حزب الله را ببندد. از کمکهایش دست بردارد. در آتش بس ۶۰ روزه حزب الله نیاز به تجهیزات و بازسازی دارد و این بازسازی از مسیر سوریه انجام خواهد شد. این حملات به هشدار بشار است که اگر نپذیرفت رژیم صهیونیستی گامهای بعدی را بردارد. مثلاً بشار اسد را ترور بکند یا شاید هم از جنوب سوریه به مناطق دیگری بیاید. عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران هم گفته است: «صهیونیستها و آمریکاییها در لبنان شکست خوردند و اکنون میخواهند شانس خود را در سوریه امتحان کنند.»
🔹️ هدف قطعی و نهایی رژیم صهیونیستی سرنگونی نظام سوریه و ارتش آن است تا مسیر کمک ایران به حزب الله بسته شود و مرز رژیم صهیونیستی امن باشد. اگر این مسیر بسته بشود کار برای حزب الله سخت خواهد بود. مثل غزه محاصره خواهد شد.
🔹️ اردوغان خود را ادامه دهنده امپراتوری عثمانی میداند و نسبت به شمال سوریه ادعای ارضی دارد. معتقد است باید حلب جزئی از ترکیه باشد. یکی از دلایل حمایش از تروریستها همین امر است. از این حمایت اردوغان هم رژیم صهیونیستی سود میکند هم آمریکا! چون ایران و سوریه را درگیر کرده اند.
🔹️ تدارک و پشتیبانی تروریستها امکان جنگ گسترده و دراز مدت را به آنها نمیدهد و به نظر میرسد این حملات، حملات ایضایی و مشغول سازی محور مقاومت باشد تا از رژیم صهیونیستی چشم برداشته و روی تروریستها متمرکز بشوند. از طرفی آسمان دست سوریه و متحدانش ایران و روسیه است و نیروهای هوایی میتوانند تروریستها را مورد هدف قرار بدهند.
#سوریه #لبنان
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
عمامه های خونین
✍️ علیرضا احمدی قره زاغ
آیت الله شهید سید حسن مدرس یکی از شخصیتهای برجسته و تأثیرگذار روحانیت شیعه در تاریخ معاصر ایران و از پیشگامان مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی بود که نقش کلیدی در انقلاب مشروطه و تحولات سیاسی ایران ایفا نمود. روز ۱۰ آذر در جمهوری اسلامی ایران، به مناسبت شهادت او، به نام «روز مجلس» نامگذاری شده است.که در این نوشتار به تعدادی از ویژگی ها و مبارزات این اسطوره مقاومت و شهادت میپردازیم.
1- روحانی متعهد و سیاستمداری شجاع و مبارز علیه استبداد قاجار و سپس رضا شاه پهلوی وتبدیل شدن او به عنوان نمادی از ایستادگی در برابر ظلم و بیعدالتی
2- باور عمیق به اهمیت استقلال و حاکمیت ملی و نقش مردم در تعیین سرنوشت کشور
3- تأکید بر لزوم تقویت نهادهای قانونی و نقش علما و روشنفکران در هدایت جامعه به سوی پیشرفت
4- ایستادگی در برابر استبداد محمدعلی شاه قاجار برای اجرای صحیح قانون اساسی و نظارت مردم بر سلطنت
5- حمایت از جنبش مشروطه و تقویت آن
6- تشکیل انجمن ملی
7- یکی از پنج عضو مجتهد ناظر بر مصوباتمجلس شورای ملی
8- نمایندگی مردم تهران در مجلس سوم
9- رد اولتیماتوم روس و انگلیس مبنی بر عزل مورگان شوستر
10- تشکیل کمیته ملی دفاع با همراهی 27 نماینده مجلس و عزیمت به قم ،برای دفاع از ایران در جنگ جهانی اول
11- زندانی شدن سید حسن مدرس بعد از تشکیل کابینه سید ضیاء طباطبایی در دوره پهلوی به خاطر ترس از نفوذ و قدرت مدرس
12- ممانعت و مخالفت با قرار داد 1919 و بسیج افکار عمومی علیه این قرار داد ، برای جلوگیری از نفوذ و سلطه انگلیس
13- ممانعت از تصویب اعتبارنامه برخی از نمایندگان وابسته به استعمار و استکبار
14- مخالفت با طرح جمهوری رضا خانی و بیان ماهیت این طرح
15- استیضاح رضا خان به دلیل سوء سیاست داخلی و خارجی، قیام و اقدام بر ضد قانون اساسی و حکومت مشروطه و نیز تحویل ندادن اموال مقصران به دولت
16- مخالفت علنی و مستدل با اقدامات دیکتاتوری رضا خانی
17- نماینده مردم تهران از دوره سوم تا دوره ششم برای چهار دوره در مجلس شورای ملی
18- شهید مدرس از پیشگامان ایده جمهوری اسلامی در ایران بود.امام خمینی، رهبر انقلاب اسلامی ایران، که خود از روحانیون مبارز بود، در سخنرانیها و نوشتههای خود بارها به شخصیتهایی چون مدرس اشاره کرده و از آنها به عنوان الگوهایی برای مقاومت و مبارزه یاد کرده است. امام خمینی، که مانند مدرس مخالف سلطنت و استعمار بود، در دوره مبارزات علیه شاهنشاهی، از مفاهیم مشابهی برای وحدت میان مردم و روحانیون استفاده کرد که همان مفاهیم مدرس بودند.
19- شهادت با سم و خفه کردن با عمامه سر : شامگاه ۱۶ مهر ۱۳۰۷ سرتیپ درگاهی، رئیس شهربانی تهران و همراهانش به منزل مدرس هجوم آوردند و وی را ابتدا به یکی از روستاهای اطراف مشهد و سپس به شهر دورافتاده خواف تبعید کردند. شهید مدرس در خواف در قلعهای نظامی زندانی شد و تحت نظر شدید مأموران امنیتی قرار گرفت و ممنوعالملاقات شد. دوران تبعید او بیشتر از نه سال طول کشید. سرانجام غروب ۲۶ رمضان سال ۱۳۵۷ق برابر با ۱۰ آذر سال ۱۳۱۶ هجری شمسی سه مأمور نزد مدرس آمدند و چای سمی را به اجبار به او خوراندند. ماموران که دیدند خبری از اثر سم نیست، عمامه سید را در هنگام نماز از سرش برداشتند، برگردنش انداختند و او را خفه کردند. وی در شهر کاشمر به خاک سپرده شد.
20- شهادت شهید مدرس تأثیر عمیقی بر جامعه ایران گذاشت و خاطره ایثار و مقاومت او را در ذهن مردم جاودانه کرد. پس از انقلاب اسلامی، با توجه به اهمیت شخصیت و فداکاریهای مدرس، روز شهادتش به عنوان روز مجلس در تقویم رسمی ایران نامگذاری شد تا یاد و خاطره او و تلاشهایش برای ایجاد حکومتی بر پایه عدالت، استقلال و حاکمیت قانون، همیشه زنده بماند. شهید مدرس به عنوان یک سمبل مقاومت در برابر ظلم و ستم، همواره مورد احترام و قدردانی قرار دارد. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.
#نویسندگان_حوزوی_آذربایجان_غربی
@howzavian_westazarbaijan
.
نهضت زنانه ادامه دارد...
✍🏻سیده ناهید موسوی
تقریباً از همان روزی که پوستر همایش و شرایط ارسال آثار را که خواندم هجده ماه میگذرد. از اینکه دبیرخانه همایش صرفاً از اثر مکتوب بانوان برای شرکت در همایش استقبال میکند، بسیار خرسند بودم. فوری مقاله علمی که در باب زن و خانواده داشتم به نشانی همایش ارسال کردم.
پوستر زرد رنگ با طرح مخصوص را، دیگر همه به خوبی میشناختند. با خطی درشت و خوانا از «چهارمین همایش کتاب سال بانوان» خبر میداد. خبری از جنس نهضت زنانه توسط بانوان تاثیرگذار، برای پیشرفت علمی و عملی در زندگی.
همایش ملی کتاب سال بانوان؛ یک جریان است. جریانی که توسط بانوان برای بانوانِ پژوهشگر و اهل قلم در این چهار دوره است که رقم میخورد. اتفاقی که اهداف والا با تاثیرات طولانی مدت را دنبال میکند؛ از تألیف کتاب و رساله تا مقالات علمی_پژوهشی که درکنار تولید علم در عمل نیز نمادی از الگوی سوم زن مسلمان را به بهترین شکل ترسیم میکند.
در ایامی که منتصب به بانوی دو عالم حضرت فاطمه زهرا (س) هستیم؛ باید از جنس زن بگویم، یک زن که توانایی همسری، مادری و نویسندگی، تولید علم و تأثیرگذاری در سطوح مختلف جامعه را عهده دار میشود تا الگویی برتر از زنانگی با حفظ عفاف و حجاب کامل اسلامی را به نمایش بگذارد. و با تأسی از سیره و سبک معصومین علیهم السلام به ویژه حضرت فاطمه زهرا (س) مسیر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کامل و روشنی برای جنس «زن» را طراحی کنیم.
حوالی آذرماه ۱۴۰۳ شمارش معکوس برای آیین اختتامیه کتاب سال بانوان آغاز میشود. تیزر، پوستر، پیامک دعوت برای شرکت کنندگان هم ارسال میشود اما، مسیر طولانی و حسرت برای حضور در همایش با اخبار لحظهای و حاشیه نگاری دوستان کانالدار ایتا راه را کوتاهتر و خواندن اخبار موفقیت دوستان اهل قلم برایم لذتبخش میشود. ششم آذر مراسمی کاملا زنانه در سالن بیداری جامعه الزهرا سلاماللهعلیها منعقد میشود.
بانوانی با حجاب کامل یعنی چادر، حاضر میشوند. تا جلوه جذاب دیگری در این رویداد ثبت شود، که با حجاب نیز میتوان طعم تأثیرگذاری و دیده شدن را تجربه کرد.
رشد ۳۰۰درصدی در سطح ثبت آثار خبری بینظیر بود. گرچه از ارسال بیش از ۸۰۰ اثر به همایش، برگزیدگان ۲۸ اثر معرفی و تقدیر شدند؛ اما درحقیقت تمام شرکت کنندگان و عوامل اجرایی و... در جایگاه خود، موفقیت زنانهی بزرگی را رقم زدند.
نقش آفرینی زنان مسلمان در همایش ملی بینظیر در ایران عزیزمان با تمام جزییات آن باعث افتخار هر زن مسلمانی است. گوشه گوشه سالن بیداری در قم المقدسه با هنری خاص میدرخشید؛ بانویی در قامت یک دبیر اجرایی برگزار کننده همایش میشود و دیگری نیز با بوم و قلممو اثری هنری خلق میکند و در نمایی دیگر بانویی در کسوت اجرا ظاهر میشود و بانویی میکروفون به دست اخبار و حوادث سالن بیداری را پوشش میدهد تا اینگونه پازلِ زنانه تکمیل گردد.
#جهاد_تبیین
#چهارمین_همایش_کتاب_سال_بانوان
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
31.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 «مدیران نوجوان» از هم آوایی تا عملیات!
✍️ اول باید آرزوها و «افق دید»هایمان را یکی می کردیم. هدف گذاری تربیت مدیران نوجوان، حرف بزرگی است که شجاعت و استقامت خاص خودش را می خواهد.
مدیران و اعضای اجرای «کانون مدارس اسلامی» این دلِ دریایی را داشتند.
⭕️ مرحله دوم این بود که ظرفیت ها، چالش ها و مسأله های پیش رو برای رسیدن به این هدف را با هم به گفت و گو بنشینیم.
⭕️ و مرحله نهایی «تجربه نوردی» و «طراحی عملیات ها و برنامه ها» جهت اجرایی سازی دغدغه ها بود.
⭕️ نکات بسیار مهم، رشد خود شرکت کنندگان در میدانی عملیاتی بود. این اجلاس، چندان سخنران و استاد نداشت.
راهبران و تسهیل گران، به اعضای شرکت کننده در دوره کمک می کردند تا خودشان کشف کنند، خودشان طراحی کنند و خودشان به نقاط قوت و ضعف راهی که پیموده اند برسند.
تجربه ای که قابل اجرا در دیگر دوره های توانمندسازی هم هست.
🎞 پی نوشت فیلم 👆: روایتی گذرا از دوره «تربیت مدیران نوجوان»
✍️ محسن بختیاری
💢کارگاه تربیت نوجوان💢
#نویسندگان_قم
@howzavian_qom
✔️راه تحول حوزه
✍ علی مهدیان در روزنامه همشهری نوشت:
هویت حوزه علمیه گره خورده است به هویت انبیا و اولیاء، "العلماء ورثه الانبیا"، " العلماء امناء الرسل" ، "العلماء مصابیح الارض و خلفاء الانبیا"، انبیا و امامان متصل کننده انسانها با آن حقیقت بینهایتند "سُفَراءَ في خَلقِهِ يُعَبِّرونَ عَنهُ إلى خَلقِهِ و عِبادِهِ" وحی دستگیری علمی و امامت دستگیری عملی برای حرکت انسانها به سمت خدا است همان حقیقت بینهایت. به همین سبب همانطور که نبی و امام با دو جهت کشف و معرفت خداوند از یک سوی و بسط و دستگیری از خلق از سوی دیگر شناخته میشوند، علما و نهاد علم نیز نیاز به همین دو بال و دو جهت دارد. هویت حوزه های علمیه را "نفر" و "رجعت" میسازد، رفتن به سمت کانون علم که اجتهاد است و بازگشت به سمت مردم که تعلیم و تزکیه و تبلیغ است.
این یعنی دستگاه تعلیم و تربیت حوزوی باید هم توان استنباط و اجتهاد را به طلاب بدهد و هم توان نصرت جبهه حق و تبلیغ و خدمت و گره گشایی از مردم را، طلاب باید به ابزار هنر و رسانه مجهز شوند، باید همانطور که علم مقدس را کسب میکنند قدرت مقدس را نیز مطمح نظر داشته باشند. دستگاه پژوهش و تولید علم نیز باید این هر دو سوی را داشته باشد، هم توان اتصال به منابع و تراث را داشته باشد و هم مسائل مرتبط با صحنه جامعه و حاکمیت و علوم بشری را مدنظر قرار دهد. این تحول در حوزه است که باعث تحول در علوم و تکمیل اجتهاد میشود اما همین تحول در حوزه ، خودش مبتنی است بر تحول انفسی در علما و طلاب و حوزویان. طلابی که سبک زندگیشان دور از جامعه است، به قم میآیند اما بازنمیگردند، در شهرکهایی دور از حتی شهر قم زیست میکنند مسیر عبور و مرورشان هم از مردم دور است سالهای سال کلاس میروند و هیچ گاه باری از جامعه را بر نمیدارند، ماموریتی ندارند، نصرت جبهه حق و دستگاه ولایت و حاکمیت و درگیری با جبهه و تمدن طاغوت و استکبار را فوق برنامه و حاشیه زندگیشان میبینند، اینها نمیتوانند تحول حوزه را رقم بزنند. حوزه اگر درجا بزند و رشد نکند دستگیری نمیتواند کند و چنین علمایی نبودشان ثلمه و خلئی را در جامعه باعث نخواهد شد.
متاسفانه برخی به اسم تحول حوزه اتصال به منابع و تراث و سابقه علمی حوزوی را نفی میکنند و برخی نیز به اسم اتصال به منابع و تراث و استقلال حوزه، دست حوزه را از دست مردم جدا میکنند و اقامه دین که همه این علوم به قول حضرت امام ره مقدمه آن است، را رها میکنند و حوزه را تبدیل میکنند به یک موجود منزوی نیمه مرده.
راه حل چیست؟ راه حل اتصال به اندیشه و مکتب امام ره است در همه سطوح و ساحتها. نهاد حوزه باید هویت خود را بیابد، علم باید در عین حق طلبی و حق نمایی اما ذیل ولایت رسالتهای خود را تعریف کند، علوم معارفی و حکمی باید رسالت خود را در تنزیل و رسیدن به متن مردم و حاکمیت ایفا کنند، مقام نظر را تا بستر عمل امتداد دهند و کاربردی شوند، حکمت عملی باید اینقدر نحیف نماند و فربه شود، فقه باید رویکرد تمدنی و حاکمیتی پیدا کند، مناسب امروز ما ، با مسائل متنوعی که با آنها مواجهیم، اصول باید بتواند چنین نقش مباشری فقه برای اقامه دین را پشتیبانی کند، اخلاق و سلوک باید بتواند خود را در ابعاد یک جامعه و بلکه یک حرکت جهانی بازتعریف کند و ارتباط وثیق خود با ولایت و حکومت را به چشم آورد. این حرفها جدید نیست، اینها را سالها است رهبران اندیشمند و تیزبین ما گفته اند حتی سالها قبل از انقلاب نیز مساله تحول حوزه مطرح بوده است، اما حوزه امروز امکانات مهمی برای تحول در اختیار دارد، ارتباط با دستگاه اقامه دین و حاکمیت الهی، و مردمی قیام کرده و مقاوم و دشمنی که دشمنیش را بیش از پیش متوجه حوزه های علمیه کرده همگی فرصتی جدی برای تحول حوزه پدید آورده، الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون. دشمن را باید در همه ابعاد تمدنی دید و این تحول و حرکت و خیزش درونی در نهاد علم دینی و رهبری اجتماعی را سهل خواهد نمود. این همه نیاز به عزم جدی همه کشور و خصوصا طلاب جوان دارد برای تحول و ارتقای این نهاد مقدس.
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
✍️ یادداشت | چگونه مظلومیت یک ملت را روایت کنیم؟
◻️ روایت جنگ و روایتِ مظلومیت یک ملت دارای ظرافتهایی است که اگر رعایت نشود اثری وارونه دارد. مثلا انتشار حجم بالا از ویدئوهای جگرسوز غزه، آسیبی بهنام حساسیتزدایی در پی دارد.
◻️ بنیان مسئله حساسیتزدایی، عادت و خوگیری به موضوعی پرتکرار در زندگی است.
مدتی پس از عادت به دیدن صحنههای خشونتآمیز کمکم تأثیر رقّتبار اینگونه صحنهها از بین خواهد رفت و در نتیجه همدلی نسبت به قربانی کاهش خواهد یافت.
◻️مرحوم آیت الله فاطمینیا میفرمود:
«هنگام مصیبت خواندن یک قدری پردهپوشی داشته باشید. همه چیز را نگویید...
مواظب باشید، من چهل سال منبر رفتم، خدا مرحمت کرده است، دستم را گرفته تا حالا مصیبت مکشوف نخواندم! »
◻️منظور این نیست که مظلومیت غزه را روایت نکنیم، بلکه باید هوشمندانه روایت کنیم.
@HawzahNews / حوزهنیوز
📮ریبرندینگ داعش به هیئت تحریرالشام
✍ محمدجواد خمسه
▫️ریبرندینگ (Rebranding) به فرآیندی گفته میشود که طی آن یک کسبوکار، سازمان یا محصول، هویت خود را تغییر میدهد تا تصویری جدید و متفاوت از خود ارائه دهد. این فرآیند میتواند شامل تغییر نام، لوگو، طراحی بصری، پیامها، استراتژیهای بازاریابی و حتی تغییر ارزشها یا اهداف سازمان باشد. ریبرندینگ اغلب با هدف بهبود تصویر عمومی، جذب مشتریان جدید یا تطبیق با تغییرات بازار و نیازهای مخاطبان انجام میشود.
🔻اهداف ریبرندینگ
۱. بهبود تصویر برند: در مواردی که برند به دلایلی دچار آسیب یا شهرت منفی شده باشد.
۲. هماهنگی با تغییرات بازار: مثلاً هنگام ورود به بازارهای جدید یا تلاش برای جذب گروههای مخاطب متفاوت.
۳. تمایز از رقبا: ایجاد یک هویت منحصربهفرد برای متمایز شدن در یک بازار رقابتی.
۴. بروزرسانی هویت برند: برای هماهنگی با تکنولوژیهای نوین، گرایشهای جدید یا تغییر ارزشها.
۵. ادغام یا تفکیک: در صورت ادغام شرکتها یا نیاز به جداسازی بخشهایی از کسبوکار.
🔻مراحل ریبرندینگ
۱. تحلیل وضعیت فعلی: ارزیابی نقاط ضعف و قوت برند موجود و تحلیل نیازهای بازار.
۲. تعریف استراتژی جدید: مشخص کردن پیامها، مخاطبان هدف و اهداف تازه برند.
۳. طراحی هویت بصری جدید: شامل تغییر نام، لوگو، رنگها و طراحی کلی.
۴. اجرا و معرفی به بازار: با استفاده از کمپینهای بازاریابی برای اعلام و معرفی برند جدید.
۵. پیگیری و ارزیابی نتایج: نظارت بر تأثیر تغییرات بر مشتریان و بازار.
🔻چالشهای ریبرندینگ
- مقاومت مشتریان وفادار در برابر تغییرات.
- هزینههای بالا برای طراحی و اجرای فرآیند.
- خطر از دست دادن هویت اصلی برند.
- زمانبر بودن فرآیند تغییر.
▪️وقتی به گروه تروریستی هیئت تحریرالشام دقت شود، میبینیم همان افراد با همان اهداف داعش (و همان فرماندهان) هستند، اما یک بازطراحی انجام دادهاند که در تصاویر منتشرشده از آنان بهوضوح مشخص است.
▪️دیگر خبری از ریشها و موهای بلند نامرتب و لباسهای کثیف و نامرتبط با جنگ نیست و حتی در برخی تصاویر دیده میشود که به اسیرانشان آب میدهند و با آنها بدرفتاری نمیکنند.
احتمالاً دیگر تصاویرِ بریدنِ سر، سوزاندن یا غرق کردن اسرا را نخواهیم دید، چراکه این اقدامات دیگر جزو اهداف طراحان اسلامهراسی نیست. آنها اکنون اهداف و طرحهای دیگری را دنبال میکنند.
🔻حامیان داعش متوجه شده بودند که برند قبلی داعش با آن خصوصیات رفتاری و تصویری که برای خود در جهان ساخته بود، دیگر مورد قبول مردم نخواهد بود و حتی حامیان احتمالی خود را از دست میدهد. ازاینرو، با همین حقه آن را بازطراحی کرده و دوباره به میدان فرستادهاند.
#رسانه #ری_برندینگ
#نویسندگان_حوزوی_البرز
@howzavian_alborz
7.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥شب اول قبر ازتون بپرسن چیشد که تیر خوردین؟خجالت نمیکشید بگید دنده عقب نرفتم؟😂
🔹️بخشی از فیلمکوتاهی که از فعالیت تبلیغی حجةالسلام شیخویسی تهیه شده است.
🔹️برنامه یکی از ما را شبها ساعت ۱۹ از شبکه سه تماشا کنید
#نویسندگان_حوزوی
@HOWZAVIAN
@yekiazma_tv
حضور اجتماعی بانوان تا کجا؟!
✍بابک شکورزاده
شرایط جامعه در دهههای اخیر به سمت و سویی رفته که معمولا خانهداری بانوان امری ناچیز شمرده میشود و حتی برای بعضی کسر شأن نیز به حساب میآید. منظور از خانهداری هم صرفا رسیدگی به امور خانه نیست؛ بلکه شامل تربیت فرزند و شوهرداری نیز میشود.
در طول دهههای اخیر به گونهای فرهنگسازی شده که یک زن متمدن و فرهنگی یعنی زن شاغل؛ اگر زنی خانهدار باشد و کار بیرون از خانه نداشته باشد گویا چیزی کم دارد و یا عقب افتاده است.
تبلیغات رسانهای از مهمترین عوامل فرهنگسازی در این باره بوده است. وقتی مثلا در مجموعههای تلویزیونی زن متمدن، زن شاغل به تصویر کشیده میشود و زن خانهدار، بانویی کم فرهنگ؛ نتیجهاش جابجایی ارزشها خواهد شد.
البته اشتغال بانوان در خارج از خانه به خودی خود چیز بدی نیست؛ چه بسا بعضی بانوان به دلایلی مثل معضلات اقتصادی مجبور باشند که در بیرون از منزل کار کنند و اصلا در برخی شغلها نیاز است که حداقل عدهای از بانوان تخصص لازم را پیدا کنند و اشتغال خارج از منزل داشته باشند؛ مانند پزشکی و معلمی؛ ولی نکته این است که این اشتغال بعضاً به صورت یک ارزش درآمده و خانهداری برای برخی مساوی با اُمُل بودن است. اینجاست که مشکل ایجاد میشود و نظام خانواده را با معضلاتی مواجه میسازد.
حالا سخن این است که آیا واقعاً یک زن مسلمان باید اینگونه باشد؟ آیا واقعاً خانهدار بودن، بچهداری و تربیت فرزند، کسر شأن و پایین آوردن مقام زن است؟ آیا ازدواج کردن و زیر بار زندگی مشترک رفتن، مادر شدن و تربیت فرزند صالح و شایسته، امری بیارزش و بیفضیلت است؟ آیا در احادیث اسلامی نیامده که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن اوست؟ آیا ذکر نشده که بهشت زیر پای مادران است؟ مگر ما الگوی بزرگ و عظیم الشأنی همچون حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها نداریم که در سن نه سالگی ازدواج کرد و در هجده سالگی صاحب پنج فرزند بود؟ آنهم چه فرزندانی!
مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله کار بیرون را به امیرالمؤمنین علیهالسلام و کار منزل را به حضرت فاطمه سلام الله علیها محوّل نکرد؟ آیا ایشان الگوی ما نیستند؟!
#فاطمیه
#اشتغال_بانوان
#حجاب
#نویسندگان_حوزوی_تهران
@howzavian_tehran
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیژن عبدالکریمی:
عموم روشنفکران ما درک نمی کنند که گروه های مقاومت، حافظ منافع ملی ما هستند
▫️آمریکا و اروپا برای خودشان اتحادیه تشکیل داده اند، ولی برای کشور های مسلمان بر روی ملی گرایی دست می گذارند.
📌متاسفانه روشنفکرانی که درداخل کشور ما نام روشنفکری دینی را یدک می کشند از روشنفکران دنیا (که امروز حامی فلسطین است) هم عقب ماندند و نجوای مصالحه با رژیم غاصب و مذاکره با دولت مستکبر را در جامعه زمزمه می کنند.
▪️این حاکی از آنست که روشنفکری در ایران بیمار متولد شده و هویت اصلی خودش را در بر ندارد.
✍️مرتضی توکلی
#نویسندگان_حوزوی_زنجان
@howzavian_zanjan